Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 7. maj 2015
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har
stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts
2015 og var til 1. behandling den 10. april 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og bygningsministeren sendte den 6. februar 2015 dette
udkast til udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 169. Den 25. marts
2015 sendte klima-, energi- og bygningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Udtalelse fra klima-, energi- og
bygningsministeren
Klima-, energi- og bygningsministeren har
oplyst følgende over for udvalget:
»Præcisering af kommuners adgang til
energispareaktiviteter og
markedsføringsaktiviteter
I bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 1, der vedrører § 2 f i lov om
varmeforsyning om kommuners adgang til tilknyttede aktiviteter, er
anført følgende: »Desuden er der efter den
foreslåede bestemmelse i § 2 f, stk. 1, mulighed for at
en kommune udøver virksomhed, der er accessoriske til
varmeaktiviteten. Herved kan der eksempelvis henvises til
aktiviteter, der fremmer tilslutningspligt, og som kan betragtes
som en energispareaktivitet i henhold til § 28 b eller §
29, stk. 1, nr. 1, i varmeforsyningsloven. En kommune vil
således med hjemmel i § 2 f, stk. 1, kunne tilbyde
energirådgivning. Et andet eksempel er
markedsføringsaktiviteter, der kan fremme tilslutning til
varmeforsyningen. Energitilsynet tillader under visse
forudsætninger, at udgifter til sådanne aktiviteter kan
indregnes i varmepriserne. Kommunale varmeforsyningsvirksomheder
bør have samme muligheder for at markedsføre sig som
ikkekommunale varmeforsyningsvirksomheder.«
Tilknyttede aktiviteter skal udøves
på kommercielle vilkår, og bemærkningerne kan
derfor rejse spørgsmål om muligheden for at anvende
varmemidler til energispareaktiviteter og andre aktiviteter til at
fremme tilslutning. Jeg skal derfor præcisere, at den
foreslåede bestemmelse i § 2 f i lov om varmeforsyning
regulerer kommuners adgang til at udøve tilknyttede
aktiviteter og de vilkår, der gælder for kommuners
udøvelse heraf. Det udelukker ikke, at omkostninger til
visse tilknyttede aktiviteter, som f.eks. energispareaktiviteter,
som udtrykkeligt er nævnt i § 20 i lov om
varmeforsyning, kan være indregningsberettigede. Også
udgifter til markedsføringsaktiviteter, der fremmer
tilslutning, vil kunne betragtes som nødvendige
omkostninger, der må indregnes i varmeprisen. Det vil skulle
vurderes konkret for hver aktivitet, om aktiviteten kan anses som
en del af hovedvirksomheden eller som en tilknyttet aktivitet, og
hvorvidt aktiviteten er indregningsberettiget. Det er
Energistyrelsen, der fremo?ver vil kunne udtale sig vejledende om
fortolkning og anvendelse af reglerne om kommuners adgang til
varetagelse af varmeforsyningsvirksomhed. Energitilsynet er
myndigheden, der i konkrete sager kan afgøre, om
omkostninger er indregningsberettigede.«
4. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
1) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 1 a affattes § 2 b, stk. 1,
nr. 3, således:
»3)
virksomhed til produktion af opvarmet vand, damp eller gas bortset
fra naturgas til andre formål end bygningers opvarmning og
forsyning med varmt vand, hvis energiforbruget til denne produktion
udgør mindre end 50 pct. af virksomhedens totale
energiforbrug til produktion af opvarmet vand, damp eller gas
bortset fra naturgas og levering af ydelserne skal ske i
overensstemmelse med §§ 20-20 b, jf. § 20
c.«
[Betingelser for kommuners
varetagelse af procesvirksomhed]
2) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 1 a indsættes i § 2 d, stk.
1, efter »virksomhed som nævnt i § 2
b«: »med undtagelse af virksomhed, som driver
varmepumper til kombineret produktion af varme og
køling«.
[Kommuner kan ikke stille garanti
for kollektive varmeforsyningsanlæg til samproduktion af
fjernvarme og fjernkøling]
3) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 1 a affattes § 2 d, stk.
4, således:
»Stk. 4.
Kommunal garantistillelse for lånoptagelse i forbindelse med
virksomhed til produktion af opvarmet vand, damp eller gas bortset
fra naturgas til andre formål end bygningers opvarmning og
forsyning med varmt vand er betinget af, at energiforbruget til
denne produktion udgør mindre end 50 pct. af virksomhedens
totale energiforbrug til produktion af opvarmet vand, damp eller
gas bortset fra naturgas og at levering af ydelserne skal ske i
overensstemmelse med §§ 20-20 b, jf. § 20
c.«
[Betingelser for kommunal
garantistillelse for lånoptagelse til investeringer i
procesvirksomhed udøvet af et kollektivt
varmeforsyningsanlæg]
4) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 1 a indsættes i § 2 e, stk. 1, som 2. pkt.:
»Ved
regnskabsmæssig adskillelse forstås, at virksomheden
skal føre konsoliderede regnskaber for produktion af
elektricitet og produktion af opvarmet vand eller damp, som den
ville skulle gøre, såfremt de pågældende
aktiviteter blev udført af særskilte
selskaber.«
[Definition af
regnskabsmæssig adskillelse som betingelse for kommunal
garantistillelse til kraft-varme-anlæg med en eleffekt
på over 25 MW]
5) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 1 a affattes § 2 e, stk. 2, således:
»Stk. 2.
Kommunal garantistillelse kan desuden omfatte den del af
virksomhedens lånoptagelse, der kan henføres til
investering i produktion af opvarmet vand eller damp til andre
formål end bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand,
hvis energiforbruget til denne produktion udgør mindre end
50 pct. af virksomhedens totale energiforbrug til produktion af
opvarmet vand eller damp og levering af ydelserne skal ske i
overensstemmelse med §§ 20-20 b, jf. § 20
c.«
[Betingelser for kommunal
garantistillelse for lånoptagelse til investeringer i
procesvirksomhed udøvet af en virksomhed, der driver
kraft-varme-anlæg med en eleffekt på over 25 MW]
6) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 1 a udgår i § 2 f, stk.
2, », der ikke udøver andre
aktiviteter«.
[Serviceaktiviteter og tilknyttede
aktiviteter til kommunale varmeforsyninger må udøves i
samme selskab]
7) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 1 a affattes § 2 f, stk. 5, således:
»Stk. 5.
En kommunal virksomheds produktion og levering af opvarmet vand,
damp eller gas bortset fra naturgas til andre formål end
bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand anses ikke for
tilknyttet aktivitet, men som en del af hovedvirksomheden. Det
samme gælder servicefunktioner. Virksomhed omfattet af 1.
pkt. og servicefunktioner kan udskilles i et særskilt
selskab, hvis levering af disse funktioner til en virksomhed
nævnt i § 2 b sker i overensstemmelse med §§
20-20 b, jf. § 20 c.«
[Præcisering af kvalificering
af kommuners udøvelse af procesvirksomhed og
servicefunktioner]
8) Den
under nr. 5 foreslåede § 20 c affattes således:
Ȥ 20 c. Ved
samproduktion af opvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas
til bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand, som er
omfattet af § 20, stk. 1, og opvarmet vand, damp eller gas
bortset fra naturgas til andre formål, som ikke er omfattet
af § 20, stk. 1, skal begge ydelser leveres i overensstemmelse
med §§ 20-20 b, medmindre der anmeldes en
omkostningsfordeling af ydelserne til Energitilsynet, jf. §
21, stk. 1.«
[Betingelser for at kunne levere
opvarmet vand, damp eller gas til procesformål på
markedsvilkår]
9)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
21, stk. 1 og 3-5, ændres
»omkostningsfordeling« til: »omkostningsfordeling
på anlæg med forenet produktion«.«
[Anmeldelse af omkostningsfordeling
til Energitilsynet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslaget til ændring af den i
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede bestemmelse i
varmeforsyningslovens § 2 b, stk. 1, nr. 3, er en
konsekvensændring af den under nr. 8 foreslåede
nyaffattelse af varmeforsyningslovens § 20 c. Fordi § 20
c foreslås ændret, således at der ikke
længere stilles et krav om regnskabsmæssig adskillelse,
skal den foreslåede bestemmelse i varmeforsyningslovens
§ 2 b, stk. 1, nr. 3, ændres i overensstemmelse hermed.
Der henvises til bemærkningerne til den under nr. 8
foreslåede nyaffattelse af varmeforsyningslovens § 20
c.
Det er desuden præciseret, at der ved
vurderingen af, om begrænsningen for produktion til
procesformål er overholdt, skal ses på virksomhedens
energiforbrug til produktion af opvarmet vand, damp eller gas. Ved
anlæg, hvor effektiviteten er optimeret ved anvendelse af
røggaskondensator eller varmeveksler, vil energiforbruget
være et bedre kriterium end den producerede
varmemængde. Derfor er det udtrykkeligt fastsat i
bestemmelsen, at der skal tages udgangspunkt i det energiforbrug
(brændsel, el eller andre energikilder), som virksomheden har
anvendt til at producere opvarmet vand, damp eller gas til
procesformål i forhold til produktion til
rumvarmeformål.
Til nr. 2
Som opfølgning på regeringens
Vækstplan for energi og klima fra
oktober 2013 pågår der pt. et arbejde med at vurdere
mulige tiltag til at fremme udnyttelse af synergieffekter mellem
fjernvarme og fjernkøling. Det fremgår af
lovforslagets bemærkninger, at lovforslaget med henblik
på forbuddet i lov om fjernkøling mod garantistillelse
for fjernkølingsanlæg ikke vil regulere kommunal
garantistillelse i forbindelse med investeringer i kollektive
varmeforsyningsanlæg til samproduktion af varme og
køling, og at det medfører, at der ikke kan stilles
kommunal garanti for disse anlæg. Det foreslås at
ændre lovforslagets § 1, nr. 1, der vedrører den
foreslåede § 2 b, stk. 1, i lov om varmeforsyning
således, at dette fremgår udtrykkeligt af
lovteksten.
Til nr. 3
Forslaget til ændring af den i
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede bestemmelse i
varmeforsyningslovens § 2 d, stk. 4, er en
konsekvensændring af den under nr. 8 foreslåede
nyaffattelse af varmeforsyningslovens § 20 c. Fordi denne
bestemmelse foreslås ændret, således at der ikke
længere stilles et krav om regnskabsmæssig adskillelse
i forhold til procesvirksomhed, der udøves af et kollektivt
varmeforsyningsanlæg, skal den foreslåede bestemmelse i
varmeforsyningslovens § 2 d, stk. 4, ændres i
overensstemmelse hermed. Der henvises til bemærkningerne til
den under nr. 8 foreslåede nyaffattelse af § 20 c.
Det er desuden præciseret, at der ved
vurderingen af, om begrænsningen for garantistillelse i
forbindelse med investeringer i anlæg til procesformål
er overholdt, skal ses på virksomhedens energiforbrug til
produktion af opvarmet vand, damp eller gas. Ved anlæg, hvor
effektiviteten er optimeret ved anvendelse af
røggaskondensator eller varmeveksler, vil energiforbruget
være et bedre kriterium end den producerede
varmemængde. Derfor er det udtrykkeligt fastsat i
bestemmelsen, at der skal tages udgangspunkt i det energiforbrug
(brændsel, el eller andre energikilder), som virksomheden har
anvendt til at producere opvarmet vand, damp eller gas til
procesformål i forhold til produktion til
rumvarmeformål.
Til nr. 4
Den i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede bestemmelse i varmeforsyningslovens § 2 e,
stk. 1, som vedrører kommuners adgang til at stille garanti
for lån i forbindelse med investeringer i
kraft-varme-anlæg med en eleffekt over 25 MW, opsummerer
betingelserne for kommuners adgang hertil. En af betingelserne er,
at virksomhedens produktion af elektricitet og produktion af
opvarmet vand eller damp skal være regnskabsmæssigt
adskilt. Den foreslåede ændring af bestemmelsen har til
formål at tydeliggøre, hvad der skal forstås ved
regnskabsmæssig adskillelse.
Det foreslåede 2. pkt. indeholder en
definition af regnskabsmæssig adskillelse. Herved skal
forstås, at virksomheden skal føre konsoliderede
regnskaber for produktion af elektricitet og produktion af opvarmet
vand eller damp, som den ville skulle gøre, såfremt de
pågældende aktiviteter blev udført af
særskilte selskaber. Dette er i overensstemmelse med den
gældende forpligtelse i § 85, stk. 2, i lov om
elforsyning, som virksomheder omfattet af den foreslåede
bestemmelse i § 2 e, stk. 1, allerede skal opfylde i dag.
Til nr. 5
Forslaget til ændring af den i
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede bestemmelse i
varmeforsyningslovens § 2 e, stk. 2, er en
konsekvensændring af den under nr. 8 foreslåede
nyaffattelse af den i § 1, nr. 5, foreslåede bestemmelse
i varmeforsyningslovens § 20 c. Fordi denne bestemmelse
foreslås ændret, således at der ikke
længere stilles et krav om regnskabsmæssig adskillelse
i forhold til procesvirksomhed, der driver kraft-varme-anlæg
med en eleffekt over 25 MW, skal den foreslåede bestemmelse i
varmeforsyningslovens § 2 e, stk. 2, ændres i
overensstemmelse hermed. Der henvises til bemærkningerne til
den under nr. 8 foreslåede nyaffattelse af § 20 c.
Det er desuden præciseret, at der ved
vurderingen af, om begrænsningen for garantistillelse i
forbindelse med investeringer i anlæg til procesformål
er overholdt, skal ses på virksomhedens energiforbrug til
produktion af opvarmet vand, damp eller gas. Ved anlæg, hvor
effektiviteten er optimeret ved anvendelse af
røggaskondensator eller varmeveksler, vil energiforbruget
være et bedre kriterium end den producerede
varmemængde. Derfor er det udtrykkeligt fastsat i
bestemmelsen, at der skal tages udgangspunkt i det energiforbrug
(brændsel, el eller andre energikilder), som virksomheden har
anvendt til at producere opvarmet vand, damp eller gas til
procesformål i forhold til produktion til
rumvarmeformål.
Til nr. 6
Efter den i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede bestemmelse i varmeforsyningslovens § 2 f,
stk. 2, skal tilknyttede aktiviteter udøves i selskaber med
begrænset ansvar, der ikke udøver andre aktiviteter.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 2 f, stk. 5, anses
servicefunktioner ikke for tilknyttet aktivitet. Bestemmelsen i
§ 2 f, stk. 2, forhindrer i sin nuværende ordlyd, at
servicefunktioner og tilknyttede aktiviteter kan udøves i
samme selskab. I multiforsyningsselskaber vil servicefunktioner og
aktiviteter, der er tilknyttet til de forskellige forsyninger, ofte
være samlet i et selskab, f.eks. et serviceselskab. Det er
ikke hensigtsmæssigt, at kommunale multiforsyninger vil blive
afskåret fra at samle disse funktioner og aktiviteter i et
selskab. Med henblik på en øget effektivisering
bør kommunale virksomheder fortsat have denne mulighed.
Bestemmelsen foreslås ændret således, at
serviceaktiviteter og tilknyttede aktiviteter til kommunale
varmeforsyninger kan udøves i samme selskab.
Til nr. 7
Ved forslaget til ændring af den i
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede bestemmelse i
varmeforsyningslovens § 2 f, stk. 5, tydeliggøres det i
lovteksten, at procesvirksomhed, dvs. levering af opvarmet vand,
damp eller gas bortset fra naturgas til andre formål end
bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand, skal anses for
en del af hovedvirksomheden og ikke for en tilknyttet aktivitet.
Det gælder både udøvelse af procesvirksomhed,
jf. den foreslåede bestemmelse i varmeforsyningslovens §
2 b, stk. 1, nr. 3, og udøvelse af procesvirksomhed i et
større omfang, hvis en kommune har fået tilladelse
hertil via dispensation efter det foreslåede § 2 g, stk.
2, i varmeforsyningsloven. Desuden er bestemmelsen ændret med
henblik på at præcisere, at en kommunes udøvelse
af procesvirksomhed som regel skal ske i overensstemmelse med
varmeforsyningslovens prisregulering.
Til nr. 8
Efter den gældende
varmeforsyningslovs § 20, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., som
indeholder prisreguleringens hovedregel, gælder
prisreguleringen alene opvarmet vand, damp eller gas bortset fra
naturgas, der leveres med det formål at levere energi til
bygningers opvarmning og forsyning med varmt brugsvand
(rumvarmeformål). Levering af opvarmet vand, damp eller gas
til andre formål, herunder procesformål, er som
hovedregel ikke omfattet af prisreguleringen, som indeholder en
regulering med en omkostningsbestemt pris. Det betyder, at levering
af opvarmet vand, damp eller gas til procesformål kan ske
på markedsvilkår.
Den i lovforslagets § 1, nr. 5,
foreslåede bestemmelse i varmeforsyningslovens § 20 c
medfører, at levering af opvarmet vand, damp eller gas til
procesformål fremover vil blive omfattet af
varmeforsyningslovens prisregulering i §§ 20-20 b,
medmindre ydelserne holdes regnskabsmæssigt adskilt fra
levering til rumvarmeformål. Den i ændringsforslag nr.
8 foreslåede nyaffattelse af den foreslåede bestemmelse
i § 20 c har til formål at ophæve kravet om
regnskabsmæssig adskillelse som betingelse for at kunne
levere på markedsvilkår. Levering på
markedsvilkår vil efter den foreslåede nyaffattelse af
bestemmelsen kunne foretages, hvis virksomheden anmelder en
omkostningsfordeling af ydelserne til Energitilsynet, jf. §
21, stk. 1.
På baggrund af høringssvarene
til et udkast til dette lovforslag er det besluttet, at
lovforslaget ikke skal indeholde krav om selskabs- og
regnskabsmæssig adskillelse. Af høringsnotatet
fremgår det, at krav herom skal ses i sammenhæng med
udvikling af det fremtidige energisystem, kraftvarmekravet og
sikring af elforsyningen. Derfor vurderedes det ikke
hensigtsmæssigt at indføre et krav om
regnskabsmæssig adskillelse, før der er taget stilling
hertil.
Efter fremsættelse af lovforslaget er
det blevet klart, at kravet om regnskabsmæssig adskillelse af
rumvarme og procesvarme, hvor problemstillinger angående
kraftvarmekravet og elforsyningssikkerhed umiddelbart ikke
gør sig gældende, alligevel utilsigtet kan
påvirke praksis angående andre former for forenet
produktion, såsom samproduktion af el og varme. Derfor
vurderes det hensigtsmæssigt at ophæve dette krav og
erstatte det med et krav om, at der skal anmeldes en
omkostningsfordeling til Energitilsynet, jf. § 21, stk. 1.
Efter den gældende
varmeforsyningslovs § 21, stk. 1, skal tariffer,
omkostningsfordeling og andre betingelser for ydelser omfattet af
§ 20 og § 20 b anmeldes til Energitilsynet. Det
foreslås ved ændringsforslag nr. 9 at ændre
§ 21, stk. 1 og 3-5, således at det præciseres, at
forpligtelsen til at anmelde en omkostningsfordeling gælder
alle anlæg på forenet produktion. Der henvises til
bemærkningerne til nr. 9.
Kravet i § 21, stk. 1, vil
således indebære, at der skal anmeldes en
omkostningsfordeling mellem den ydelse, der er omfattet af
varmeforsyningslovens prisregulering, og den, der ikke er omfattet
heraf, ved anmeldelse af de budgetterede priser, således at
den anmeldte omkostningsfordeling afspejler sig i budgettet for
priserne og i den senere eftervisning af priserne
(priseftervisning). Omkostningsfordelingen er en del af grundlaget
for rumvarmeprisen. Det er denne fordeling, der lægges til
grund for den pris, som rumvarmeforbrugerne skal betale. Det er
således ikke tilstrækkeligt med alene en
efterfølgende fordeling af de faktisk afholdte omkostninger
ved priseftervisning.
For at opfylde kravet i den
foreslåede nyaffattelse af § 20 c betyder det, at
virksomheden alene må levere til procesformål på
markedsvilkår, hvis der er anmeldt en omkostningsfordeling
for levering til rumvarmeformål og levering til
procesformål. Er der ikke anmeldt en sådan
omkostningsfordeling til Energitilsynet, medfører det
ifølge den foreslåede nyaffattelse af
varmeforsyningslovens § 20 c, at levering til
procesformål skal ske i overensstemmelse med §§
20-20 b.
Til nr. 9
Efter den gældende
varmeforsyningslovs § 21, stk. 1, skal tariffer,
omkostningsfordeling og andre betingelser for ydelser omfattet af
§ 20 eller § 20 b anmeldes til Energitilsynet. I
sammenhæng med den ved ændringsforslag nr. 8
foreslåede ændring af varmeforsyningslovens § 20 c
foreslås det at ændre § 21, stk. 1, således
at det fremgår udtrykkeligt af bestemmelsen, at der er tale
om omkostningsfordeling på anlæg med forenet
produktion. Herved præciseres det, at forpligtelsen til at
anmelde en omkostningsfordeling gælder alle anlæg med
forenet produktion. Ved anlæg med forenet produktion
forstås anlæg, der producerer ydelser omfattet af
varmeforsyningslovens prisregulering fastsat i lovens § 20
eller § 20 b, i samproduktion med ydelser, der ikke er
omfattet af prisreguleringen. Som eksempler kan nævnes
kraft-varme-anlæg, der producerer el og varme,
affaldsforbrændingsanlæg, der ud over produktion af el
og varme også varetager affaldshåndtering, varmepumper
til kombineret produktion af varme og køling og anlæg,
der producerer til både rumvarme- og procesformål.
Forpligtelsen til at anmelde en
omkostningsfordeling gælder alene i tilfælde, hvor der
foretages en omkostningsfordeling. Forpligtelsen er således
ikke relevant i forhold til kollektive varmeforsyningsanlæg,
der efter Energitilsynets praksis må føre ét
regnskab. Det samme gælder rumvarme- og procesanlæg,
der efter den foreslåede bestemmelse i § 20 c vil levere
begge ydelser i overensstemmelse med prisreguleringen.
Begrebet omkostningsfordeling anvendes
også i den gældende varmeforsyningslovs § 21, stk.
3-5, som foreslås ændret tilsvarende. Af gældende
varmeforsyningslovs § 21, stk. 3, fremgår det, at
tariffer, omkostningsfordeling og andre betingelser, der ikke er
anmeldt efter § 21, stk. 1, er ugyldige, og § 21, stk. 4
og 5, giver Energitilsynet adgang til at give pålæg om
ændring af tariffer, omkostningsfordeling og andre
betingelser.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S)
Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Jacob Lund (S) Flemming Møller Mortensen (S) Andreas
Steenberg (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)
fmd. Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen
(V) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen
(V) Hans Christian Schmidt (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen
Trane Nørby (V) Jens Ejner Christensen (V) Eyvind Vesselbo
(V) Mikkel Dencker (DF) Liselott Blixt (DF) René Christensen
(DF) Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth
(KF) Charlotte Dyremose (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 177
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra klima-, energi- og bygningsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgsbehandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag og
betænkningsbidrag, fra klima-, energi- og
bygningsministeren | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | 3. udkast til betænkning |
|