Fremsat den 25. marts 2015 af klima-,
energi- og bygningsministeren (Rasmus Helveg Petersen)
Forslag
til
Lov om en ordning for økonomisk
risikodækning i forbindelse med geotermiboringer
§
1. Med henblik på at fremme udnyttelse af geotermisk
energi etablerer klima-, energi- og bygningsministeren en frivillig
ordning, der mod betaling fra de deltagende rettighedshavere til
geotermitilladelser gennem risikoafdækning begrænser
den økonomiske risiko i forbindelse med
geotermiboringer.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter
nærmere regler om ordningens gennemførelse og
administration, herunder ordningens etablering, opgaver, struktur,
nedlukning, betingelser for deltagelse i ordningen,
offentliggørelse af resultater og betaling, jf. § 3, og
udbetaling af risikoafdækning.
§
2. Klima-, energi- og bygningsministeren nedsætter et
råd, der træffer afgørelse om alle forhold
vedrørende ordningen for økonomisk
risikoafdækning i forbindelse med geotermiboringer, herunder
afgørelse om hvilke geotermiboringer, som efter
ansøgning kan blive omfattet af ordningen nævnt i
§ 1, stk. 1, bortset fra de forhold, hvor ministeren
træffer afgørelse.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren udpeger medlemmerne af
rådet, herunder formanden. Rådet består af en
formand og op til 5 medlemmer. Rådet skal omfatte de
nødvendige faglige kompetencer, herunder kompetencer
vedrørende boringer, geologi, økonomi og fjernvarme.
Rådets medlemmer er uafhængige og kan ikke modtage
eller søge instruktion fra ministeren.
Stk. 3.
Rådet, jf. stk. 1, kan oppebære indtægter og
foretage udbetalinger eller give tilsagn om udbetaling af midler
fra ordningen, når der er truffet afgørelse om
optagelse i ordningen, jf. stk. 1.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren stiller sekretariatsbistand
til rådighed for rådet.
Stk. 5.
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter rådets
forretningsorden og de nærmere regler for rådet,
herunder regler om udpegning af medlemmer.
§
3. Deltagelse i ordningen nævnt i § 1, stk. 1, er
betinget af betaling for risikoafdækning af en
geotermiboring, at boringen er godkendt af det råd, der er
etableret i henhold til § 2, stk. 1, og af opfyldelse af
regler fastsat i medfør af § 1, stk. 2, i denne lov.
Boringen må ikke påbegyndes, før der er givet
meddelelse fra rådet om optagelse i ordningen nævnt i
§ 1, stk. 1. Rådet kan fastsætte vilkår for
deltagelse i ordningen.
Stk. 2.
Rådet opkræver betaling fra deltagere i ordningen for
risikoafdækning af en geotermiboring, jf. stk. 1.
§
4. Rådet kan beslutte, at betalinger eller tilsagn om
betalinger i medfør af § 2, stk. 3, helt eller delvis
bortfalder, hvis modtageren har givet urigtige eller vildledende
oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning i forbindelse
med afgørelsen om optagelse i ordningen, eller hvis
vilkår for at blive omfattet af ordningen ikke opfyldes.
Stk. 2. I
forbindelse med afgørelse om bortfald af betaling efter stk.
1 kan rådet bestemme, at uretmæssigt udbetalte
beløb helt eller delvis skal tilbagebetales.
Stk. 3.
Skal et udbetalt beløb helt eller delvis tilbagebetales,
opkræves det skyldige beløb til betaling senest 14
dage senere. Tilbagebetales det skyldige beløb ikke
rettidigt, tillægges beløbet årligt rente efter
forfaldsdagen svarende til den rente, der er fastsat i § 5 i
renteloven.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
de i stk. 1-3 nævnte forhold, herunder om tilbagebetaling af
midler eller tilsagn om betaling.
§
5. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
regler om tilsyn med ordningen som nævnt i § 1, stk. 1,
kontrol og regnskab.
§
6. Rådets afgørelser efter denne lov eller
regler udstedt i medfør heraf kan påklages til klima-,
energi- og bygningsministeren for så vidt angår retlige
spørgsmål. Klage skal være indgivet skriftligt
inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt
ansøgeren.
Stk. 2.
Søgsmål til prøvelse af en afgørelse
truffet af rådet efter denne lov eller regler udstedt i
medfør heraf skal være anlagt inden 6 måneder,
efter at afgørelsen er meddelt ansøgeren.
§
7. Medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der giver
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger af
betydning i forbindelse med ansøgning om at blive optaget i
ordningen for økonomisk risikoafdækning i forbindelse
med geotermiboringer, jf. § 1, stk. 1, eller anvender
udbetalte beløb, jf. § 2, stk. 3, i strid med
vilkår herfor.
Stk. 2. I
forskrifter, som udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes bødestraf for overtrædelse af
forskrifterne eller vilkår fastsat i medfør heraf.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§
8. Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
§
9. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1 | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets formål og
hovedindhold | | 1.2. | Lovforslagets baggrund | 2. | Hovedpunkter i lovforslaget | | 2.1. | Gældende ret på
området | | 2.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | | 2.2.1. | Geotermisk energi i Danmark | | | 2.2.2. | Ordningens indhold | | | 2.2.3. | Ordningens økonomi - nedbringelse
af risiko | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
1.1 Lovforslagets formål og
hovedindhold
Lovforslagets overordnede formål er at
fremme udnyttelsen af geotermisk energi, sådan at de
energipolitiske målsætninger om hensyntagen til
såvel klima og miljø som forsyningssikkerhed
understøttes.
Det foreslås, at klima-, energi- og
bygningsministeren etablerer en frivillig ordning, der gennem
risikoafdækning begrænser den økonomiske risiko
ved boringer for rettighedshavere til geotermitilladelser. Hermed
kan en eksisterende barriere for en øget anvendelse af
geotermisk energi fjernes.
Den foreslåede ordning skal
administreres af et særligt råd, der foreslås
etableret. Rettighedshavere til geotermitilladelser vil på
baggrund af en frivillig ansøgning kunne få et projekt
godkendt af rådet og kan dermed - mod betaling - blive
omfattet af ordningen. I den situation, hvor rettighedshaverens
boring ikke resulterer i indvinding af geotermi, der kan udnyttes
til energiforsyning, dækkes dele af udgiften til boringen af
ordningen.
Det er intentionen med den foreslåede
ordning, at den økonomiske risiko ved geotermiboringer kan
nedbringes samtidig med, at rettighedshaverens incitament og ansvar
for en vellykket gennemførelse af boringen bevares.
Lovforslaget indeholder en række
bemyndigelsesbestemmelser, hvorefter klima-, energi- og
bygningsministeren foreslås bemyndiget til at etablere en
geotermiordning, der vil være frivillig at anvende for
brugerne heraf.
Ministeren foreslås også
bemyndiget til at oprette et råd, der skal administrere
ordningen, og til at fastsætte regler om gennemførelse
og administration, deltagelse og betaling for deltagelse i
ordningen og om ordningens tilsyn, kontrol, regnskab, revision og
klageadgang m.v. Lovforslaget indeholder desuden en bestemmelse,
som fastsætter, at deltagelse i ordningen kræver
betaling for risikoafdækning af en geotermiboring.
Målgruppen for ordningen vil være
rettighedshavere til tilladelser efter undergrundsloven til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi. Her vil typisk
være tale om fjernvarmeselskaber, der agter at benytte den
geotermiske energi til fjernvarmeforsyning.
Det er hensigten, at ordningen skal bygge
på en struktur, hvor deltagerne betaler for at deltage i
ordningen og derigennem får nedbragt den økonomiske
risiko i forbindelse med borearbejdet betragteligt. Betalingens
størrelse forventes bl.a. at komme til at afhænge af,
om det er projektets første boring (større risici)
eller en efterfølgende boring (mindre risici). For at komme
i betragtning til ordningen skal projekterne vurderes af et
ekspertråd, der også træffer afgørelse om,
hvilke boringer, der kan omfattes af ordningen. Rådet vil
skulle vurdere, om projektet er sundt og hvor risikofyldt det er.
Sekretariatsfunktionen for rådet vil i praksis blive
varetaget af Energistyrelsen. Rådet skal vurdere
ansøgningerne og derved sikre det bedst mulige udgangspunkt
for såvel gennemførelse af projekter som ordningens
bæredygtighed.
1.2 Lovforslagets baggrund
I Danmark er det i dag under visse
omstændigheder muligt at udnytte geotermisk energi til for
eksempel opvarmning i form af fjernvarme. Der udnyttes
således allerede geotermisk energi til fjernvarme i Thisted,
København og Sønderborg. Herudover arbejdes der med
geotermiprojekter i ca. 10 danske byer. Generelt er anvendelsen af
geotermisk energi i Danmark dog begrænset. Samlet set blev
der i 2013 produceret 245 TJ geotermisk energi til
fjernvarmeproduktion. Det svarer til varmeforbruget i ca. 3.700
husstande.
Flere projekter vedrørende
efterforskning og indvinding af geotermisk energi er endvidere
opgivet eller forsinket væsentligt på grund af
især manglende mulighed for at tegne et kommercielt produkt
til afdækning af den boremæssige risiko i et
geotermiprojekt. Usikkerheden har navnlig med undergrundens
beskaffenhed og egenskaber at gøre og er en barriere for
øget udnyttelse af geotermisk energi. Der blev i 2012
påbegyndt en geotermiboring i Kvols ved Viborg. Boringen
nåede ikke ned til reservoiret og risikoen for, at netop
dette skulle ske, var ikke forsikret. Boringen i Kvols har bidraget
til, at der flere steder har været en udbredt skepsis mod at
påbegynde geotermiske boringer.
Set i lyset heraf har geotermibranchen gennem
en periode efterspurgt en statsligt forankret ordning til
afhjælpning af problemet.
I forbindelse med indgåelse af
finanslovsaftalen for 2015 blev det aftalt at etablere en ordning,
der kan fjerne denne barriere for udnyttelse af geotermisk energi.
Det blev besluttet, at der i perioden 2015-2017 afsættes 60
mio. kr. til en ordning for geotermi samt 0,9 mio. kr. til
oprettelse og drift af et råd. Efterfølgende er der
truffet beslutning om at etablere et lovmæssigt grundlag for
ordningen.
I den energipolitiske aftale fra 2012 er der
afsat 35 mio. kr. til fremme af ny VE-teknologi i fjernvarme
(geotermi, store varmepumper m.v.) i årene 2012-15. Som en
del af denne pulje er der igangsat en konsulentopgave, der har til
hensigt at skabe et grundlag for at kunne præcisere den
foreslåede geotermiordning, herunder rådets rolle.
På baggrund heraf forventes ordningen i første
halvår af 2015 at blive endeligt formuleret og
efterfølgende udmøntet i en bekendtgørelse.
Det er hensigten at igangsætte ordningen i efteråret
2015.
Fra 2018 og fremover vil udgifterne til
rådet blive dækket af ordningen. Der forventes ingen
yderligere statslige indskud ud over det allerede vedtagne.
Udgifter til ekspertråd o. lign. vil fra 2018 skulle
dækkes af midler fra ordningen.
På den baggrund er det vurderingen, at
en ordning som den foreslåede vil imødekomme
geotermibranchens ønsker og medvirke til, at der kan
gennemføres flere geotermiprojekter end tilfældet er i
dag.
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1 Gældende ret på
området
Tilladelser til efterforskning og indvinding
af geotermisk energi og godkendelser forbundet hermed meddeles
efter lov om anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 960 af 13. september 2011.
Energistyrelsen har ansvaret for myndighedsbehandling og tilsyn med
geotermiprojekter for så vidt angår de dele af
projektet, der er omfattet af undergrundsloven.
For geotermitilladelser eksisterer der ikke i
dag en ordning som den foreslåede, der mod en acceptabel
betaling vil kunne afdække den økonomiske risiko, som
rettighedshavere til geotermitilladelser har i forbindelse med
boringer. En acceptabel betaling er en betaling, der ikke i sig
selv bevirker, at et projekt ikke er økonomisk
levedygtigt.
2.2 Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.1 Geotermisk energi i
Danmark
Geotermisk energi er en miljøvenlig
energiform, der udgøres af store mængder energi, som
findes i den danske undergrund i form af varmt saltvand. I Danmark
er det i dag under visse omstændigheder muligt at udnytte den
geotermiske energi til for eksempel opvarmning i form af
fjernvarme. Udnyttelsen af geotermisk energi befinder sig dog
generelt på et lavt niveau i Danmark.
Flere projekter vedrørende
efterforskning og indvinding af geotermisk energi er opgivet eller
blevet forsinket på grund af især manglende mulighed
for at tegne et kommercielt produkt til en acceptabel pris til
afdækning af den boremæssige risiko i et
geotermiprojekt. Det er særligt risikoen for, at boringen
ikke når til reservoiret, som ikke i dag kan afdækkes
på forsikringsmarkedet, og det er denne risiko, som
geotermiordningen som udgangspunkt især vedrører. I
geotermiprojektet i Viborg (i Kvols-boringen) var det netop denne
type hændelse, som indtraf.
Det har dog på det seneste vist sig
også at være vanskeligt at forsikre geotermiboringer
mod risikoen for ikke at finde det forventede reservoir eller
risikoen for, at reservoiret ikke har de forventede egenskaber. Det
er derfor hensigten, at den foreslåede geotermiordning
også skal kunne rumme denne risiko.
2.2.2 Ordningens indhold
Den foreslåede ordning er ikke en
forsikringsordning eller forsikringsaftale i gængs forstand.
Ved en forsikringsaftale indgås en aftale, hvor
forsikringsselskabet (forsikringsgiver) overtager den
økonomiske risiko for en uvis begivenheds indtræden
mod et vederlag (præmie), der kan beregnes statistisk.
Den foreslåede ordning er en nyskabelse.
Ordningen har til hensigt at begrænse rettighedshavernes
risiko i forbindelse med geotermiboringer. Det er hensigten, at
ordningen skal være selvfinansierende, men med
økonomisk sikkerhed fra staten fra 2015-2017. Derigennem
understøttes rettighedshavernes egen interesse og eget
ansvar for gennemførelse af et geotermiprojekt.
Det vil kun være den rettighedshaver,
som efter frivillig ansøgning har fået et projekt
godkendt af et særligt etableret råd, der skal
indbetale til ordningen. I den situation, hvor efterforskningen
ikke resulterer i indvinding af geotermi, der kan udnyttes til
energiforsyning, dækkes dele af udgiften ved boringen af
ordningen. Ved den nærmere udformning af ordningen er det
hensigten at fastsætte et loft for udbetaling sådan, at
det ikke nødvendigvis er samtlige af rettighedshaverens
udgifter i forbindelse med boringen, som dækkes ind.
I den situation, hvor geotermiboringen
resulterer i indvinding af geotermi, der kan anvendes til
energiforsyning, bliver den betaling, som rettighedshaveren har
indbetalt, ikke tilbagebetalt til rettighedshaveren. Betalingen
vedbliver derimod med at indgå i ordningen med henblik
på yderligere at bygge ordningen op, så der kan
risikoafdækkes nye projekter. Nærmere regler herom vil
blive fastsat i en bekendtgørelse.
Formålet med den foreslåede
ordning er at fremme udnyttelse af geotermisk energi gennem
mulighed for at mindske den økonomiske risiko i forbindelse
med geotermiboringer hos rettighedshaverne til geotermitilladelser
og samtidig at sikre kvalificeret faglig ekstern stillingtagen til
projekterne. Det, den foreslåede ordning især favner,
er som udgangspunkt særligt risikoen for, at boringen ikke
når til reservoiret. Denne risiko kan ikke i dag
afdækkes på forsikringsmarkedet, idet der ikke findes
et forsikringsprodukt til denne type risiko. I princippet kan alt
som udgangspunkt forsikres, men vilkår og pris vurderes ikke
at være af en sådan karakter, at geotermiprojekter kan
gennemføres med en acceptabel økonomi. Det er
endvidere sandsynligt, at efterspørgslen til et sådant
produkt vil være begrænset og sandsynligvis kun
bestående af geotermibranchen. Det skyldes, at f. eks.
olieselskaber kan sprede denne type risiko ud på flere
projekter, hvor et geotermiprojekt typisk vil være
enkeltstående og ofte vil det være det lokale
fjernvarmeselskab, som er projektejer. Der blev i 2012
påbegyndt en geotermiboring i Kvols ved Viborg, hvor boringen
netop ikke nåede ned til reservoiret, og hvor denne risiko
ikke var dækket af en forsikringsordning. Kvols-projektet
havde tegnet en forsikring mod efterforskningsrisikoen. Denne
forsikringstype er det i følge branchen ikke længere
muligt at tegne.
Eksisterende geotermitilladelser møder
udfordringer, som er generelt kendetegnende for det eksisterende
forsikringsmarked, hvor der ikke eksisterer et kommercielt produkt
til forsikring af efterforskningsrisiko. Efterforskningsrisikoen er
risikoen for ikke at finde det forventede reservoir eller risikoen
for, at reservoiret ikke har de forventede egenskaber.
Geotermiordningen vil kunne rumme denne yderligere afdækning
af risiko, idet afdækningen vil være afspejlet i
betalingen for at deltage i ordningen. En indarbejdning af
såvel efterforskningsrisiko som boremæssige risiko i
geotermiordningen vil betyde, at de to overordnede barrierer for
geotermi samles i én fælles integreret
løsning.
Geotermiordningen vil komme til at bygge
på en struktur, hvor ansøgere gennem betaling
får en større sikkerhed for at kunne blive kompenseret
for nogle af de afholdte udgifter, hvis boringen ikke fører
til det ønskede resultat. Herved nedbringes den
økonomiske risiko i forbindelse med borearbejdet
betragteligt. Det er kun ansøgere, der vælger at
være omfattet af ordningen, som skal betale for at deltage i
ordningen.
En betingelse for deltagelse i ordningen vil
være, at boreprojekterne vurderes og godkendes af et
nyetableret råd, bestående af eksperter med relevante
kompetencer på området. Således vil geologiske,
boretekniske, fjernvarmetekniske og økonomiske kompetencer i
nødvendigt omfang skulle være repræsenteret i
rådet. Alene geotermiprojekter med en acceptabel risikoprofil
vil kunne blive omfattet af ordningen.
Rådet vil skulle vurdere
projektansøgningerne fagligt og derved sikre det bedst
mulige udgangspunkt for såvel gennemførelse af de
enkelte projekter som opbygningen og driften af ordningen.
Endvidere foreslås det at bemyndige
klima-, energi- og bygningsministeren til at fastsætte
nærmere regler om ordningens gennemførelse og
administration, herunder regler om ordningens etablering, opgaver,
struktur og nedlukning og om betingelser for deltagelse i
ordningen.
Det er hensigt at opbygge ordningen omkring en
procedure, hvor rådet vil vurdere ansøgninger og
beslutte om projektet kan medtages i ordningen. Rådet kan
præcisere i hvilken rækkefølge, de enkelte
projekter medtages i ordningen. En sådan præcisering
vil tage udgangspunkt i den risikovurdering som rådet har
foretaget. Konkret vurderes det, at 1-3 geotermiprojekter pr.
år kan rummes i ordningen. I en bekendtgørelse udstedt
i medfør af § 1, stk. 2, forventes etableret en
sammenhæng mellem de krav Energistyrelsen stiller til en
projektplan, og de retningslinjer, data m.m. som rådet skal
bruge for at vurdere en ansøgning. Ordningen ændrer
dog ikke ved Energistyrelsens almindelige tilsynsforpligtelse i
henhold til undergrundsloven og derved for styrelsens mulighed for
at stille yderligere krav til et geotermiprojekt. Endvidere kan
rådet vurdere, at et konkret projekt bør fremskaffe
yderligere viden, før rådet kan foretage sin vurdering
af, om et projekt kan indgå i ordningen.
2.2.3 Ordningens økonomi -
nedbringelse af risiko
Ordningen kapitalopbygges ved et statsligt
indskud på 60 mio. kr., der indsluses i ordningen i 2015-2017
samt via løbende betaling fra deltagerne gennem en
betalingsstruktur, som bl.a. vil komme til at afspejle, at den
første boring har den højeste risiko og de
efterfølgende boringer en lavere risiko. Dersom
rettighedshavere til eksisterende geotermianlæg ønsker
at udbygge produktionen med nye boringer, kan disse indgå i
ordningen efter samme betalingsstruktur som for nye projekter. Det
forventes, at betalingen for deltagelsen i ordningen vil
udgøre en risikoafhængig procentsats af boringens
værdi. Betalingen fra de deltagende rettighedshavere er
estimeret til 125 mio. kr. over en 10-årig periode i
tilfælde af, at der bores 35 boringer i løbet af
perioden. Der er tale om et skøn, og det faktiske antal
boringer kan blive lavere end 35. Betalingen fra de deltagende
rettighedshavere forventes baseret på, at ordningen som
udgangspunkt er selvfinansierende, men med en økonomisk
sikkerhed på 60 mio. kr. fra staten.
Via den foreslåede ordning vil staten
nedbringe rettighedshavernes økonomiske risiko samtidig med,
at incitamentet og ansvaret for en succesfuld gennemførelse
af projektet bevares hos rettighedshaveren. Baggrunden herfor er,
at en vis grad af egenbetaling eller "selvrisiko" i almindelighed
kan virke befordrende for projekters gennemførelse.
Det vil være frivilligt for et
geotermiprojekt at deltage i ordningen. Hvis en rettighedshaver til
en geotermitilladelse ønsker at gennemføre et projekt
uden den foreslåede geotermiordnings risikoafdækning af
boreomkostningerne, vil det også kunne gøres,
sådan som tilfældet allerede er i dag.
Ordningen foreslås opbygget finansielt
gennem det statslige indskud på 60 mio. kr. samt brugernes
betaling for at deltage i ordningen. Ordningens finansielle styrke
forventes at vokse i takt med antallet af vellykkede projekter, der
har været med i ordningen. Det skyldes, at præmien ikke
tilbagebetales, hvis projektet går godt. Helt
grundlæggende kommer til at gælde, at ordningen ikke
kan medtage flere projekter end, at der til en hver en tid er
midler til rådighed til at kunne betale til projekter, som
ikke lykkes. For at sikre ordningens likviditet vil antallet og
størrelsen af projekter i ordningen således til enhver
tid skulle tilpasses. Denne finansielle struktur, hvor der aldrig
er flere projekter i ordningen end ordningen har midler til at
betale sikrer, at projekter, som har indbetalt til ordningen,
også kan være sikre på at få betaling, hvis
projektet går galt. Hvis den samlede pulje (dvs.
finanslovsbevilling og betaling fra rettighedshavere) opbruges,
fordi boringerne går galt, og der skal udbetales
dækning fra ordningen, vil midlerne være opbrugte. Det
er helt afgørende for ordningen, at der altid vil være
midler til at betale til de projekter, som er med i ordningen.
Viser det sig - når der er betalt til projekter, som er med i
ordningen - at der ikke vil være kapacitet til at kunne
risikoafdække nye projekter, vil ordningen blive suspenderet.
I tilfælde af nedlukning vil den kapital, ordningen har,
når alle udbetalinger er foretaget, som er op til eller lig
med 60 mio. kr., tilfalde statskassen, sådan at statens
risiko dækkes forlods. Den kapital, der måtte overstige
60 mio. kr., forventes forholdsmæssigt tilbagebetalt til de
rettighedshavere, der har indbetalt pengene for at deltage i
ordningen.
Der blev ultimo 2014 igangsat et
konsulentarbejde, der har til hensigt at skabe et grundlag for
nærmere at præcisere den foreslåede
geotermiordning, herunder at præcisere rådets rolle.
På baggrund af udkommet af konsulentarbejdet forventes
ordningen at blive endeligt formuleret i første halvår
af 2015 og herefter at blive udmøntet i en
bekendtgørelse.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
I perioden 2015-2017 er der afsat 60 mio. kr.
til indskud i og etablering af ordningen, som skal fungere over en
årrække. Der oprettes samtidig et råd med et
begrænset antal medlemmer, som skal vurdere
ansøgningerne og derved sikre kvaliteten af de projekter,
der medtages i ordningen. Der afsættes 0,3 mio. kr.
årligt i 2015-2017 til rådet. Således er der
samlet afsat 60,9 mio. kr. i perioden 2015-2017 til etablering og
drift af en ordning for geotermi. Fra 2018 og fremad vil
omkostninger ved rådet blive dækket af ordningen, som
forventes at være selvfinancierende. Geotermiordningen er
ikke omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter.
Når ordningen etableres, vil det omfatte
oprettelse af et råd til bedømmelse af
ansøgninger. Energistyrelsen forventes i praksis som led i
styrelsens almindelige tilsynsaktivitet med geotermitilladelser
efter undergrundsloven at skulle godkende en given projektplan,
inden et projekt kan søge om at blive optaget i ordningen.
Afhængigt af interessen for at udnytte geotermisk energi og
interessen for at deltage i den foreslåede ordning må
det forventes, at Energistyrelsen i begrænset omfang kommer
til at bruge flere personaleressourcer på geotermirelaterede
opgaver end i dag. Administrationen af ordningen forventes afholdt
indenfor Energistyrelsens økonomiske ramme.
Rådet vil være omfattet af
gældende lovgivning om forvaltning, offentlighed
iforvaltningen, Folketingets Ombudsmand, regnskabsaflæggelse
og revision.
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og
regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Den foreslåede ordning kommer til at
bygge på en struktur, hvor betaling for at være
omfattet af ordningen er en forudsætning for at kunne deltage
i ordningen. Deltagelse i ordningen er imidlertid frivillig,
så hvis en rettighedshaver til en geotermitilladelse
ønsker at gennemføre et projekt uden at deltage i den
foreslåede ordning, vil det også kunne gøres
lige som tilfældet er i dag. Det er ikke utænkeligt, at
det for projekter, hvor f. eks. det eksisterende datamateriale om
undergrunden er af høj kvalitet og der allerede er
gennemført boringer i området, ikke vil være
attraktivt at deltage i ordningen. For de rettighedshavere, som
vælger at deltage i ordningen, forudsætter deltagelsen
en egenbetaling fra rettighedshaverens side.
Ansøgningsprocessen i forbindelse med egenbetalingen,
efterfølgende rapporteringsforpligtelser m.v. vil kunne
indebære administrative konsekvenser for rettighedshaveren.
Som udgangspunkt har lovforslaget ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet, men hvis en
rettighedshaver vælger at blive optaget i ordningen, vil det
have økonomiske og administrative konsekvenser for
rettighedshaveren.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Det er forventningen, at den foreslåede
ordning vil medføre flere geotermiboringer og en øget
anvendelse af geotermisk energi. Geotermisk energi er en
miljøvenlig energiform, og i det omfang den forventede
øgede anvendelse af geotermisk energi fortrænger
mindre miljøvenlige energiformer, vil det have en gunstig
effekt på miljøet.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget fastsætter nationale regler
om en ordning for geotermiprojekter i Danmark. Ordningen vil blive
udmøntet og administreret i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler. Det statsstøtteretlige grundlag
afhænger af den konkrete udformning af ordningen. Ordningen
vil derfor enten skulle notificeres efter EU´s
gruppefritagelsesforordning, jf. Europa-Kommissionens forordning
(EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af
støttes forenelighed med det indre marked i henhold til
traktatens art. 107 og 108, som er offentliggjort den 26. juni 2014
i EU-Tidende, nr. L 87, side 1, eller notificeres og godkendes af
EU Kommissionen efter EU's retningslinjer for statsstøtte
til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, jf.
Europa-Kommissionens meddelelse af 28. juni 2014, som er
offentliggjort den 28. juni 2014 i EU-Tidende, nr. C 200, side 1,
energi- og miljørammebestemmelser.
Den foreslåede ordning vurderes, i sin
nuværende udformning, umiddelbart at ligge indenfor rammerne
af Europa-Kommissionens gruppefritagelsesforordning, men i
forbindelse med det pågående arbejde med udformning og
rammer for ordningen, vil dette forhold blive endeligt
vurderet.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 23. januar 2015 til den 13. februar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Brancheforeningen for
Decentral Kraftvarme, Brønderslev Varme A/S, CTR,
Centralkommunernes Transmissionsselskab I/S, Dansk Energi, Dansk
Energibrancheforening (DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme,
Dansk Fjernvarmes Geotermiselskab, Dansk Industri, Dansk
Miljøteknologi, Det Økologiske Råd, DONG Energy
A/S, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet,
Energisammenslutningen, Farum Fjernvarme A.m.b.a., Foreningen
Danske Kraftvarmeværker, Foreningen for Slutbrugere af
Energi, Forsikring og Pension - Brancheorganisation, Forsyning
Helsingør Varme A/S, Geo, Greenpeace Danmark,
Hillerød Kraftvarme ApS, Hjørring Varmeforsyning,
HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, NOAH, Noreco
Denmark A/S, Noreco Petroleum Denmark A/S, Ross Engineering,
Rønne Varme A/S, Sandroos Advokatfirma, Skive Geotermi A/S,
Sønderborg Fjernvarme A.m.b.a., Thisted Varmeforsyning
A.m.b.a., Tønder Fjernvarmeselskab A.m.b.a., Vedvarende
Energi, Verdens Skove, VEKS, Vestegnens Kraftvarmeselskab I/S,
Wellperform ApS og WWF Verdensnaturfonden.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | I perioden 2015-2017 er der afsat 60 mio.
kr. til indskud i ordningen. Derudover afsættes der 0,3 mio.
årligt i 2015-2017 til rådet. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Som udgangspunkt ingen, men i det omfang
en rettighedshaver tilslutter sig ordningen, vil der være
økonomiske konsekvenser. | Som udgangspunkt ingen, men i det omfang
en rettighedshaver tilslutter sig ordningen, vil der være
økonomiske konsekvenser. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Som udgangspunkt ingen, men i det omfang
en rettighedshaver tilslutter sig ordningen, vil der være
administrative konsekvenser. | Som udgangspunkt ingen, men i det omfang
en rettighedshaver tilslutter sig ordningen, vil der være
administrative konsekvenser. | Miljømæssige
konsekvenser | I det omfang den forventede øgede
anvendelse af geotermisk energi fortrænger mindre
miljøvenlige energiformer, vil det have en gunstig effekt
på miljøet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ordningen vil blive udmøntet og
administreret i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.
Det statsstøtteretlige grundlag afhænger af den
konkrete udformning af ordningen. Ordningen vil derfor enten skulle
notificeres efter EU's gruppefritagelsesforordning eller
notificeres og godkendes af Europa-Kommissionen efter EU's energi-
og miljørammebestemmelser. Forslaget vurderes, i sin
nuværende udformning, umiddelbart at ligge indenfor rammerne
af Kommissionens gruppefritagelsesforordning. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det foreslås i stk.
1, at klima-, energi- og bygningsministeren etablerer en
ordning for økonomisk risikoafdækning af
geotermiboringer. Geotermiordningen vil mod betaling fra de
deltagende rettighedshavere til geotermitilladelser skulle
hjælpe med at nedbringe den økonomiske risiko i
forbindelse med geotermiboringer.
Baggrunden for forslaget er, at det i dag ikke
er muligt at tegne et kommercielt produkt til afdækning af
den boremæssige risiko i et geotermiprojekt, hvilket har
bremset eller forsinket flere geotermiprojekter. Set i lyset heraf
foreslås det, at der oprettes en statsligt faciliteret
ordning for geotermi for at give rettighedshavere til
geotermitilladelser mulighed for at reducere den økonomiske
risiko i borefasen.
I forbindelse med det konsulentarbejde, som
gennemføres som led i præcisering af ordningen,
gennemføres en vurdering af forsikringsmarkedet. Med
baggrund heri agter Energistyrelsen løbende at vurdere, om
der findes kommercielle produkter til en acceptabel pris og med
acceptable vilkår. I denne vurdering ligger også en
vurdering af hvilke risici, der medtages i geotermiordningen ved
etablering. Det vil således ikke være den enkelte
ansøger, der vil skulle sørge for dokumentation for,
at der ikke eksisterer et tilfredsstillende kommercielt alternativ
til den foreslåede ordning. Ordningen vil kunne justeres,
hvis det på et senere tidspunkt vurderes, at
forsikringsmarkedet har ændret sig.
Den boremæssige risiko er især
risikoen for ikke at nå ned til det relevante reservoir, dog
vil risikoen for, at reservoiret ikke findes eller ikke har de
forventede egenskaber også kunne omfattes af ordningen.
Usikkerheden har primært med undergrundens beskaffenhed og
egenskaber at gøre. Når det drejer sig om olie- og
gasboringer håndteres denne usikkerhed som regel ved, at
olieselskaberne har flere projekter, hvorved risikoen spredes,
ligesom olieselskaberne ofte har bedre økonomisk mulighed
for at fortsætte med forskellige tekniske løsninger
frem for at standse boringen end en rettighedshaver til
geotermitilladelser har.
Målgruppen for ordningen vil være
rettighedshavere i henhold til tilladelser efter undergrundsloven
til efterforskning og indvinding af geotermisk energi. I praksis
vil det især være geotermitilladelser med henblik
på fjernvarmeforsyning, der vil kunne omfattes af
ordningen.
Geotermiordningen får en startkapital
på 60 mio. kr., der indsluses i 2015-2017. Hertil kommer
rettighedshavernes egen betaling til ordningen. En geotermiboring
forventes at kunne udføres for 40-50 mio. kr. Der er dog
eksempler på boringer, der har været væsentligt
dyrere. I bekendtgørelsen udstedt i medfør af stk. 2
er det hensigten at fastsætte et loft for udbetaling af
udgiften til en fejlslagen boring. Loftet vil blive fastsat
på et rimeligt niveau, men sådan at det ikke vil
være de fulde udgifter til en boring, der vil kunne
dækkes af ordningen. Det er vurderingen, at en vis
"selvrisiko" vil fastholde geotermiprojekternes incitament til at
sikre sig, at projekterne er velplanlagte og veludførte.
Puljen af indbetalinger fra rettighedshaverne
til risikoafdækning, der de første tre år
suppleres med midler afsat på finansloven, forventes at kunne
håndtere i størrelsesordenen 2-3 geotermiprojekter om
året. Det er dog forventningen, at det typiske antal boringer
i ordningen snarere kan være 1-2 om året. Opbygningen
af ordningen vil afhænge af både antal, type og
omkostning for udførelse af boringerne. Et geotermiprojekt i
ordningen består som minimum af en efterforskningsboring. Et
geotermianlæg består som oftest minimum af to
brønde en producent og en injektionsbrønd. Etableres
flere små geotermianlæg med to brønde vil
antallet af "første boringer" blive højere og dermed
vil betalingerne være højere - det samme vil
gælde sandsynligheden for udbetaling fra ordningen.
I medfør af det foreslåede stk. 2 gives klima-, energi og
bygningsministeren adgang til at fastsætte nærmere
regler om geotermiordningens gennemførelse og
administration, herunder om ordningens etablering, opgaver,
struktur, nedlukning og betingelser for deltagelse i ordningen,
offentliggørelse af resultater og betaling og udbetaling af
risikoafdækning.
Af den bekendtgørelse, der agtes
udstedt i medfør af bestemmelsen, kan det bl.a. komme til at
fremgå, at ordningen løber i en begrænset
årrække, og at den suspenderes, hvis den samlede pulje
opbruges, fordi boringerne ikke når frem til de relevante
reservoirer, og der skal udbetales dækning fra
geotermiordningen. I et sådant tilfælde vil der ikke
være midler til at kunne risikoafdække nye
projekter.
Der vil eksempelvis også kunne
fastsættes regler om betingelser for deltagelse i ordningen
og betaling for at deltage i ordningen. Sådanne regler vil
kunne omfatte de nærmere regler for størrelsen af
virksomhedens betaling for risikoafdækning. Ved den
nærmere udformning af ordningen er det hensigten at
fastsætte et loft for udbetaling af udgiften til boringen
sådan, at det ikke nødvendigvis er samtlige
rettighedshaverens efterforskningsudgifter, som dækkes
ind.
Der vil også kunne fastsættes
regler om offentliggørelse af resultaterne af de
geotermiprojekter, der er omfattet af ordningen. Der vil
således kunne fastsættes regler om, at rådet skal
udføre analyser af det udførte arbejde, idet
forvaltningslovens bestemmelser om tavshedspligt naturligvis vil
skulle overholdes.
Der blev ultimo 2014 igangsat et
konsulentarbejde, der har til hensigt at skabe et grundlag for
nærmere at præcisere den foreslåede
geotermiordning, herunder præcisere rådets rolle.
På baggrund af resultatet af konsulentarbejdet forventes
ordningen at blive endeligt formuleret i første halvår
af 2015 og herefter at blive udmøntet i en
bekendtgørelse.
Til § 2
Det er hensigten med lovforslagets § 2,
at klima-, energi og bygningsministeren nedsætter et
råd med et begrænset antal deltagere og en formand, der
også deltager i rådet. Rådet vil skulle
bestå af i størrelsesorden op til ca. 5 deltagere, der
tilsammen råder over de nødvendige faglige kompetencer
vedrørende boringer, fjernvarme, geologi og
økonomi.
Der foreslås nedsat et råd, som er
kollegialt organiseret og som er tillagt administrative
beføjelser til at træffe afgørelser.
Rådet skal i sin sagsbehandling være uafhængigt
af særinteresser, jf. forslagets § 2, stk. 2, 2. pkt..
Rådets afgørelser kan dog påklages til
ministeren for så vidt angår retlige
spørgsmål, jf. forslagets § 6, stk. 1.
Rådet vil være omfattet af
gældende lovgivning om forvaltning, regnskabsaflæggelse
og revision. Det betyder f.eks. at forvaltningsloven og
offentlighedsloven finder anvendelse på rådet.
Det foreslås i stk.
1, at rådet skal træffe beslutning om alle
forhold vedrørende ordningen for risikoafdækning i
forbindelse med geotermiboringer, bortset fra de forhold, hvor
ministeren tillægges kompetencen. Det er således f.
eks. ministeren, der fastsætter regler i
bekendtgørelser i medfør af loven. Det er
vurderingen, at rådet vil være de nærmeste til at
træffe beslutningerne, hvor rådet tillægges
kompetence. Rådet skal således især
afgøre, hvilke geotermiboringer, der efter ansøgning,
kan blive omfattet af ordningen samt meddele afslag på
ansøgninger. Rådet vil endvidere skulle træffe
afgørelse for så vidt angå anmodning om f. eks.
aktindsigt. Rådet vil skulle træffe sine
afgørelser på baggrund af vurderinger af, om et
projekt er sundt, og hvor risikofyldt det er. Rådet skal
sikre, at de organisatoriske og tekniske udfordringer ved de
enkelte projekter identificeres inden borefasen, sådan at
projektets økonomiske og tekniske risiko forventes reduceret
mest muligt.
Rådet vil skulle fastsætte
størrelsen på den betaling, der skal betales, og hvis
nødvendigt, vilkår for at dækning kan
opnås samt omfanget heraf. Rådets afgørelser vil
skulle bygge på objektive retningslinjer og en faglig
vurdering.
Rådet vil endvidere skulle vurdere, om
boreprojektet er sundt, og hvor risikofyldt det er, inden det
træffer afgørelse om, projektet vil kunne optages i
ordningen. Det vil eksempelvis kunne ske ved udregning af en
koefficient på baggrund af tekniske og geologiske forhold,
som angiver om projektet har lav/middel/høj risiko.
Rådet vil alene skulle vurdere
ansøgninger om optagelse af konkrete projekter. Kun
projekter med en acceptabel risikoprofil vil kunne komme med i
ordningen. Når et projekt er godkendt af rådet, vil
Energistyrelsen efterfølgende skulle sagsbehandle projektet
efter undergrundslovens bestemmelser, inden selve borearbejdet kan
sættes i gang, således som tilfældet er med alle
projekter i medfør af tilladelser efter
undergrundsloven.
Geotermiprojekter er undergivet de til enhver
tid gældende retsregler. Det vil derfor i praksis være
en forudsætning for at kunne optages i ordningen, at
Energistyrelsen, med undtagelse af boregodkendelse efter
undergrundslovens § 28, har godkendt det ansøgende
geotermiprojekt i forhold efter undergrundslovens bestemmelser.
Rådets behandling vil enten resultere i en afvisning af
projektet eller et tilbud om at blive omfattet af ordningen
på givne vilkår. Det kan være økonomiske
vilkår (betaling og dækningsomfang) såvel som
tidsperiode og andre relevante forhold, der sikrer ordningens
formål.
Efter det foreslåede stk. 2 udpeger klima-, energi og
bygningsministeren medlemmerne af rådet, der består af
en formand og op til 5 medlemmer. Det bemærkes, at klima-,
energi- og bygningsministerens udpegningsret ikke medfører,
at medlemmerne, herunder formanden, nødvendigvis skal
arbejde for eller repræsentere ministerens interesser. Retten
til at udpege giver heller ikke klima-, energi og
bygningsministerens instruktionsbeføjelse i forhold til de
udpegede medlemmer eller ret til at afsætte de udpegede
medlemmer i den periode, de er indstillet til. For at undgå
tvivl om rådets integritet i forhold til opgaverne vil
såvel formanden som medlemmerne blive udpeget af klima-,
energi- og bygningsministeren i deres personlige egenskab og ud fra
kvalifikationer, og ikke ud fra et tilhørsforhold til
særlige organisations-, erhvervs- eller myndighedsinteresser.
Medlemmerne af rådet skal udpeges, så rådet
tilsammen repræsenterer de nødvendige faglige
kompetencer vedrørende boringer, geologi, fjernvarme og
økonomi. Rådets medlemmer skal være
uafhængige af særinteresser, når de træffer
afgørelser efter denne lov og regler udstedt i medfør
af loven samt forretningsordenen. Rådet skal således
alene træffe afgørelser efter deres bedste faglige
overbevisning og efter gældende regler, herunder reglerne i
lovforslaget.
At en række faglige kompetencer skal
være repræsenteret i rådet indebærer ikke
nødvendigvis, at alle kompetencerne skal deltage i alt
arbejde i rådet. Hvis der i forbindelse med en konkret sag
f.eks. ikke er behov for sagkundskab på
fjernvarmeområdet, vil den fjernvarmemæssige ekspertise
ikke behøve at deltage i behandlingen af sagen. Antallet af
medlemmer i rådet vil blive baseret på en afvejning af
rådets funktions- og beslutningsdygtighed og hensynet til, at
de fornødne kompetencer er repræsenteret.
Det foreslås med stk. 3, at rådet kan oppebære
indtægter og foretage udbetalinger eller tilsagn om
udbetalinger, når der er truffet afgørelse om
optagelse i ordningen. Det er hensigten at opbygge ordningen
omkring en procedure, hvor ekspertrådet vil vurdere
ansøgninger og beslutte om projektet kan medtages i
ordningen. Rådet vil således skulle vurdere
projektansøgningerne fagligt og derved sikre det bedst
mulige udgangspunkt for såvel gennemførelse af de
enkelte projekter som opbygningen og driften af ordningen. Der
gives på den baggrund med det foreslåede stk. 3 en
bevillingsmæssig hjemmel til at foretage udbetalinger fra
ordningen samt til at modtage betalingerne fra brugerne af
ordningen. Som ordningen er tænkt, er det rådet, der
træffer afgørelserne om optagelse i ordningen. Det er
derfor en forudsætning for rådets drift, at rådet
har kompetence til at modtage betalinger fra brugerne af ordningen
samt til at foretage udbetalinger. Bestemmelsen er således
nødvendig for at sikre ordningens drift.
Det foreslås med stk. 4, at klima-, energi- og
bygningsministeren stiller sekretariatsbistand til rådighed
for rådet og formanden. I praksis vil det være
Energistyrelsen, der yder sekretariatsbistand for rådet og
formanden, idet Energistyrelsen råder over de
nødvendige kompetencer og i forvejen er involveret i
arbejdet i forbindelse med meddelelse af geotermitilladelser efter
undergrundsloven og efterfølgende tilsyn med tilladelserne.
Rådets afgørelser vil dog være uafhængige
af eventuelle anbefalinger fra sekretariatet/Energistyrelsen.
Materiale til rådet, udarbejdet af Energistyrelsen, vil
skulle indeholde fagligt baserede vurderinger.
Efter det foreslåede stk. 5 fastsætter klima-, energi- og
bygningsministeren rådets forretningsorden. Det er hensigten,
at forretningsordenen skal indeholde bestemmelser om bl.a.
mødefrekvens, dagsorden, konstituering, quorum og
beslutningskompetence. Ved stemmelighed vil formandens stemme
være udslagsgivende. Det er vurderingen, at det vil
være hensigtsmæssigt, at rådet forsynes med en
forretningsorden, og at det er ministeren, der fastsætter de
nærmere rammer for rådets arbejde. Hermed vil der
være faste rammer for rådets arbejde med
geotermiordningen.
Til §
3
Det foreslås i § 3, stk. 1, at rettighedshaverne skal
betale for at blive omfattet af geotermiordningen. Der er tale om
en form for egenbetaling, der vil kunne understøtte
rettighedshavernes egen interesse og eget ansvar for
gennemførelse af et geotermiprojekt.
Det foreslås desuden i stk. 1, at
deltagelse i ordningen foruden betaling også kræver
godkendelse af projektet af det råd, der er nedsat af klima-,
energi- og bygningsministeren i medfør af den
foreslåede § 2. Rådet vil skulle vurdere, om
projektet er sundt, og hvor risikofyldt det er. Det vil i praksis
eksempelvis kunne ske ved udregning af en koefficient på
baggrund af tekniske og geologiske forhold, som angiver om
projektet har lav/middel/høj risiko.
Det er desuden en forudsætning for
deltagelse i ordningen, at de regler, som bliver fastsat i
medfør af § 1, stk. 2, er opfyldte. Rådet skal
således påse, at regler udstedt i medfør af
loven overholdes.
Endelig fremgår det af stk. 1, at
rådet kan fastsætte vilkår for deltagelse i
ordningen. Det vil f.eks. kunne være vilkår med
supplerende krav til en konkret geotermiborings tekniske
udførelse, tekniske indretning og afbøjning.
Rådet vil skulle vurdere
ansøgningerne og tage stilling til et ansøgende
projekts forudsætninger for at blive en del af ordningen.
Rådet træffer beslutning om alle forhold
vedrørende deltagelse i ordningen, herunder om prioritering
af projekter. Inden et projekt kan forelægges for
rådet, skal projektet have udarbejdet en velunderbygget
projektplan til Energistyrelsen, som på baggrund af sit
tilsyn med projektet udarbejder materialet til rådet.
Energistyrelsen vil på vanlig vis efterfølgende skulle
sagsbehandle ansøgningen efter undergrundslovens
bestemmelser, inden selve borearbejdet kan sættes i gang,
ligesom tilfældet er det for alle andre arbejder i
medfør af tilladelser efter undergrundsloven. Det vil
endvidere i praksis være en forudsætning for at kunne
optages i ordningen, at alle nødvendige tilladelser og
godkendelser, der skal indhentes hos Energistyrelsen, rent faktisk
også er indhentet.
Det foreslås endvidere, at det er en
betingelse for at deltage i ordningen, at boringen ikke er
påbegyndt, før rådet har givet meddelelse om
optagelse i ordningen. Hvis påbegyndte boringer kunne optages
i ordningen, ville det ikke være usandsynligt, at ordningen
ville komme til at omfatte en forholdsvis høj andel af
boringer med høj risiko.
Der henvises i øvrigt til § 2,
stk. 1, vedrørende rådets virksomhed.
Det foreslås i stk.
2, rådet opkræver betaling fra deltagerne i
ordningen for risikoafdækning af en geotermiboring. Hermed
sikres der adgang for rådet til at opkræve betaling fra
brugerne af ordningen.
Det er hensigten at tilpasse adgangen til at
deltage i geotermiordningen sådan, at antallet af projekter i
ordningen holdes på et niveau, som indebærer, at alle
projekter i ordningen på det givne tidspunkt kan modtage
udbetaling. Herved søges det sikret, at i tilfælde af,
at projekterne medfører udbetaling, så har ordningen
ikke påtaget sig et større dækningsomfang end de
midler, der er til rådighed i ordningen.
Der blev ultimo 2014 igangsat et
konsulentarbejde med henblik på at skabe et grundlag for
nærmere at præcisere den foreslåede
geotermiordning. På baggrund af udkommet af konsulentarbejdet
forventes ordningen at blive endeligt formuleret i første
halvår af 2015 og herefter at blive udmøntet i en
bekendtgørelse.
Til §
4
Den foreslåede bestemmelse handler om
bortfald og tilbagebetaling af midler omfattet af ordningen.
Almindelige bevillingsretlige principper tilsiger således, at
udbetalinger kan kræves tilbagebetalt, hvis
forudsætninger for udbetalingen eller vilkår ikke
overholdes eller hvis midlerne er udbetalt på et forkert
grundlag. Bestemmelsen vil skulle medvirke til at sikre lovens
overholdelse.
Det foreslåede stk.
1, angiver, at rådet kan beslutte, at betalinger eller
tilsagn om betalinger helt eller delvist bortfalder i visse
tilfælde. Betalingen eller tilsagn om betaling kan helt eller
delvis bortfalde, hvis ansøgeren eller modtageren har givet
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af
betydning for sagen i forbindelse med afgørelsen om
optagelse i ordningen eller hvis vilkår for at blive omfattet
af ordningen ikke opfyldes. Bestemmelsen vil for eksempel kunne
være relevant, hvis der i en ansøgning er givet
forkerte oplysninger, som rådet har lagt afgørende
vægt på i forbindelse med afgørelsen af en sag
om optagelse i ordningen. Endvidere vil betalingen helt eller
delvist kunne bortfalde i tilfælde, hvor modtageren ikke
opfylder de vilkår, der er fastsat i forbindelse med
afgørelsen om at blive omfattet at ordningen. Det vil f.eks.
kunne være vilkår om efterfølgende
afrapportering til rådet eller vilkår om at
gennemføre projektet inden for en nærmere fastsat
frist. Her vil skulle være tale om en rimelig frist, idet det
ikke er unormalt, at boringer er forsinkede.
Ifølge det foreslåede stk. 2, kan rådet bestemme, at
uretmæssigt udbetalte beløb helt eller delvis skal
tilbagebetales. Omfanget af tilbagebetalingen af et beløb
vil skulle være proportionel med baggrunden for
opkrævningen og hvor alvorlig, sagen er. Det vil især
skulle bero på karakteren af og på graden af grovhed i
den konkrete situation, om betalingen eller tilsagnet om betaling
helt skal bortfalde og i hvilket omfang, det vil skulle
bortfalde.
Det foreslåede stk.
3, indeholder regler om renter i forbindelse med
tilbagebetaling af uretmæssigt udbetalte beløb. Hvis
et beløb skal tilbagebetales helt eller delvis, vil
beløbet blive opkrævet til betaling 14 dage efter
rådets beslutning herom. Dersom beløbet ikke betales
rettidigt, vil beløbet blive tillagt en årlig rente
efter forfaldsdagen svarende til den rente, der er fastsat i
rentelovens § 5.
Det foreslåede stk.
4, giver klima-, energi- og bygningsministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler om de nærmere bortfalds- og
tilbagebetalingsgrunde nævnt i stk. 1-3, herunder om
tilbagebetaling af midler eller tilsagn om betaling. Disse regler
forventes hovedsageligt at komme til at omhandle tilfælde,
hvor der er sket uretmæssig udbetaling eller tilsagn herom
fra ordningen på et falsk og/eller fejlagtigt grundlag.
Til §
5
Det foreslås, at klima-, energi- og
bygningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler
om tilsyn med geotermiordningen samt kontrol og regnskab. Reglerne
forventes indeholdt i den bekendtgørelse, der vil blive
udarbejdet med henblik på at præcisere ordningen.
Der kan således, med henblik på
kontrol med ordningen, fastsættes regler om rapportering af
oplysninger om f.eks.:
- antallet af
ansøgere i en given periode og hvem, der er
ansøgere,
- antal af
godkendte projekter, og hvilke projekter, som er godkendt til
optagelse i ordningen, og
- formandens
løbende vurdering af ordningen.
Der kan endvidere fastsættes regler om
rapporteringfrekvens.
Regnskabsmæssigt vil ordningen
være underlagt de almindelige regler for regnskab for den
offentlige forvaltning. Ministeren kan dog fastsætte
nærmere regler om f.eks. særlige regnskaber for
opgørelse af hvor meget, der er udbetalt fra ordningen og
til hvilke deltagere.
Reglerne i bekendtgørelsen vil
gøre det muligt at føre kontrol med, at bestemmelser
i loven og vilkår fastsat i medfør af loven
overholdes.
Der blev ultimo 2014 igangsat et
konsulentarbejde med henblik på at skabe et grundlag for
nærmere at præcisere den foreslåede
geotermiordning. På baggrund af resultatet og anbefalingerne
af konsulentarbejdet forventes ordningen at blive endeligt
formuleret i første halvår af 2015 og herefter at
blive udmøntet i en bekendtgørelse.
Til §
6
Efter det foreslåede stk.1 kan rådets afgørelser kun
påklages til ministeren for så vidt angår retlige
spørgsmål. Rådets afgørelser vil
være baseret på medlemmernes helt særlige
specialistviden indenfor især skønsprægede
afgørelser, og det vurderes derfor at være
hensigtsmæssigt, at der alene kan klages over retlige
spørgsmål. Skønsmæssige afgørelser
vil derfor ikke kunne påklages til ministeren. Ministeren kan
således ikke tage stilling til, om rådets
afgørelser om, at en given ansøgning ud fra et
fagligt skøn ikke bliver omfattet af ordningen, så
længe skønnet udøves inden for de rammer, der
er fastsat i loven eller regler udstedt i medfør heraf.
Det fremgår, at klagefristen er 4 uger
efter, at afgørelsen er meddelt til ansøgeren.
Formålet med bestemmelsen er dels at give en rimelig frist
til at indbringe klage over retlige spørgsmål for
klima-, energi- og bygningsministeren, dels at sikre, at der ikke
går for lang tid efter sagens afgørelse, inden der
klages. Det er fundet hensigtsmæssigt at fastsætte
klagefristen til 4 uger således, at klager over retlige
spørgsmål indbringes så hurtigt som muligt.
Klagefristen regnes fra det tidspunkt, hvor meddelelsen om
afgørelsen er kommet frem til ansøgeren. Klagen skal
være kommet frem til klima-, energi- og bygningsministeren
inden udløbet af klagefristen. Fristen udløber 4 uger
senere på samme ugedag, som meddelelsen er nået frem.
Hvis klagefristens sidste dag er en lørdag, søndag
eller helligdag, bliver fristen forlænget til den
efterfølgende hverdag.
Med stk.2
foreslås, at søgsmål til efterprøvelse af
en afgørelse truffet af rådet efter loven eller regler
udstedt i henhold til loven skal være anlagt inden 6
måneder efter, at afgørelsen er meddelt
ansøgeren. Formålet med bestemmelsen er for det
første at give en rimelig frist til at indbringe
rådets afgørelser for domstolene og for det andet at
sikre, at rådets afgørelser bliver endelige, hvis de
ikke er indbragt for domstolene inden fristen på 6
måneder.
Til §
7
Forslaget til bestemmelsen nævner de
tilfælde, der vil være strafbare efter loven.
Strafferammen vil være bøde, medmindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Overtrædelse af loven kan medføre
uberettiget tilegnelse af midler, der til dels finansieres af det
offentlige dels af de øvrige brugere af ordningen. Derfor
bør der ved en uberettiget tilegnelse af midler komme en
reaktion til udtryk ved, at overtrædelsen kan straffes med
bøde. Den foreslåede straffebestemmelse har derfor til
formål at styrke sikkerheden for, at der ikke sker en
uberettiget tilegnelse af midler. Bestemmelsen skal således
medvirke til at sikre lovens overholdelse.
Ifølge stk.
1 vil der være bødestraf, hvis den, der
ansøger om at blive omfattet af geotermiordningen, giver
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger af
betydning i forbindelse med ansøgningen om at blive optaget
i ordningen. Her vil som udgangspunkt være tale om
rettighedshavere til geotermitilladelser efter undergrundsloven.
Bestemmelsen omfatter således ikke alene aktive handlinger,
men også visse undladelser, hvis disse har væsentlig
betydning. Endvidere vil der ifølge stk. 1 være bødestraf, hvis den,
som er optaget i ordningen og har fået udbetalt beløb
i forbindelse hermed, har anvendt disse i strid med vilkår
herfor. Handlingen eller undladelsen vil skulle have en vis grovhed
for at kunne straffes i medfør af loven.
Ministeren kan i henhold til lovforslaget
fastsætte regler om bl.a. bortfald eller tilbagebetaling. Det
foreslås på den baggrund i stk.
2, at ministeren kan fastsætte bestemmelser om
bødestraf for overtrædelse af forskrifter udstedt i
medfør af loven eller af vilkår, der er fastsat i
medfør heraf.
Ifølge stk.
3 kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at
juridiske personer kan pålægges straf efter
straffelovens 5. kapitel.
Til §
8
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2015.
Da det er vurderingen, at ordningen på
grund af statsstøtteretlige elementer vil skulle anmeldes
til Europa-Kommissionen, før den kan etableres, vil
bekendtgørelsen, der udstedes i medfør af loven og
igangsætter ordningen, først træde i kraft efter
anmeldelsen til Kommissionen.
Geotermiordningen vurderes imidlertid, i sin
nuværende udformning, umiddelbart at ligge indenfor rammerne
af Europa-Kommissionens gruppefritagelsesforordning. Ordningen vil
derfor i praksis enten skulle notificeres efter EU's
gruppefritagelsesforordning eller notificeres og godkendes af
Kommissionen efter EU's energi- og
miljørammebestemmelser.
Til §
9
Den foreslåede bestemmelse
vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland.
Færøerne har overtaget
energiforsyning som sagsområde for Færøerne.
Loven skal derfor ikke gælde eller kunne sættes i kraft
for Færøerne.
Grønland har overtaget energiforsyning
som sagsområde for Grønland. Loven skal derfor ikke
gælde eller kunne sættes i kraft for
Grønland.