Skriftlig fremsættelse (25. marts
2015)
Klima-, energi- og
bygningsministeren (Rasmus Helveg Petersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om en
ordning for økonomisk risikodækning i forbindelse med
geotermiboringer
(Lovforslag nr. L 176)
Lovforslaget er et forslag til en ny lov,
som vil give mulighed for at etablere en ordning for
økonomisk risikodækning i forbindelse med
geotermiboringer. I forbindelse med denne ordning foreslås
nedsat et uafhængigt råd, som skal træffe
beslutning om alle forhold vedrørende ordningen, herunder om
hvilke geotermiboringer, som kan blive omfattet af ordningen.
Lovforslagets overordnede formål er
at fremme udnyttelsen af geotermisk energi, sådan at de
energipolitiske målsætninger om hensyntagen til
såvel klima og miljø som forsyningssikkerhed
understøttes.
Den foreslåede ordning skal bidrage
til at fremme udnyttelsen af geotermisk energi gennem mulighed for
at mindske den økonomiske risiko i forbindelse med
geotermiboringer hos rettighedshaverne til geotermitilladelser.
Målgruppen for ordningen vil være rettighedshavere til
tilladelser efter undergrundsloven til efterforskning og indvinding
af geotermisk energi.
I forbindelse med indgåelse af
finanslovsaftalen for 2015 blev det aftalt, at en ordning for
geotermi skulle oprettes. Derfor afsættes der i perioden
2015-2017 60 mil. kr. til en ordning for geotermi samt 0,9 mio. kr.
til oprettelse og drift af et råd i samme periode.
Med lovforslaget bemyndiges klima-, energi-
og bygningsministeren til at etablere en frivillig ordning, der mod
betaling fra de deltagende rettighedshavere til geotermitilladelser
gennem risikoafdækning begrænser den økonomiske
risiko i forbindelse med geotermiordninger. Ministeren bemyndiges
desuden til at nedsætte et uafhængigt råd, der
træffer beslutning om bl.a. hvilke geotermiboringer, som kan
blive omfattet af ordningen.
I den energipolitiske aftale fra 2012 er
der afsat 35 mio. kr. til fremme af ny VE teknologi i fjernvarme
(geotermi, store varmepumper m.v.) i årene 2012-15. Som en
del af denne pulje er der igangsat en konsulentopgave, der har til
hensigt at skabe et grundlag for at kunne præcisere den
foreslåede geotermiordning, herunder rådets rolle.
På baggrund heraf forventes ordningen i første
halvår af 2015 at blive endeligt formuleret og
efterfølgende udmøntet i en bekendtgørelse.
Det er hensigten at igangsætte ordningen i efteråret
2015.
Da ordningen er frivillig, vil lovforslaget
kun have økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet for de rettighedshavere, som ønsker at deltage
i ordningen. Deltagelse i ordningen forudsætter en
egenbetaling fra rettighedshaverens side. Ansøgningsporcesen
i forbindelse med egenbetalingen, efterfølgende
rapporteringsforpligelesr m.v. vil endvidere kunne indebære
administrative konsekvenser for rettighedshaveren.
Det er forventningen, at ordningen vil
medføre flere geotermiboringer og en øget anvendelse
af geotermisk energi. Geotermisk energi er en miljøvenlig
energiform, og i det omfang den forventede øgede anvendelse
af geotermisk energi fortrænger mindre miljøvenlige
energiformer, vil det have en gunstig effekt på
miljøet.
Lovforslaget fastsætter nationale
regler om en ordning for geotermiprojekter i Danmark. I forhold til
EU-retten vil ordningen blive udmøntet og administreret i
overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Forslaget
vurderes, i sin nuværende udformning, umiddelbart at ligge
indenfor rammerne af Europa-Kommissionens
gruppefritagelsesforordning, men i forbindelse med det
pågående arbejde med udformning og rammer for
ordningen, vil dette forhold blive endeligt vurderet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.