Skriftlig fremsættelse (25. marts
2015)
Økonomi- og
indenrigsministeren (Morten Østergaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Til?pas?nin?ger i udligningssystemet som følge af
omlægning af re?fu?sions?systemet på
beskæftigelsesområdet)
(Lovforslag nr. L 171)
Lovforslaget udmønter elementerne i
aftalen indgået mellem Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti den 2. februar 2015 om reform af
refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet, der
vedrører tilpasningerne i det kommunale tilskuds- og
udligningssystem med hensyn til de initale tilpasninger i
udligningssystemet og etableringen af en midlertidig
kompensationsordning i 2016 og 2017.
Med lovforslaget foreslås en initial
tilpasning af udligningssystemet, som får virkning fra 2016
og består i, at udligningsniveauet øges ved
følgende tiltag:
• En forhøjelse af det
generelle udligningsniveau i landsudligningen fra 58 til 61 pct.
Det svarer til, at den samlede udligningsprocent for
hovedstadskommuner øges fra 85 til 88 pct. og for kommuner
uden for hovedstadsområdet med højt strukturelt
underskud fra 90 til 93 pct.
• En mindre opjustering af
grænsen for overudligning. Denne procent forhøjes fra
92 til 93 pct., hvilket indebærer, at det højere
udligningsniveau har gennemslag for flere kommuner.
• En forstærket udligning for
kommuner med højt strukturelt underskud, således at
grænsen for tilskud til kommuner med højt strukturelt
underskud nedsættes fra 100 til 95 pct. af
landsgennemsnittet. Det betyder, at kommuner, der har et
strukturelt underskud pr. indbygger, som overstiger 95 pct. af det
landsgennemsnitlige underskud per indbygger, får ekstra
tilskud.
Der foreslås herudover etableret en
midlertidig kompensationsordning, der begrænser de enkelte
kommuners beregnede tab/gevinster til henholdsvis 0,1 pct. og 0,2
pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 2017 samt et loft, som
yderligere begrænser de absolutte gevinster og tab til 10
mio.kr. i 2016 og til 20 mio. kr. i 2017. Ordningen skal
således have virkning i perioden frem til en ny, planlagt
ændring af udligningssystemet fra 2018.
Et overskud fra den yderligere
begrænsning af gevinster og tab reserveres til
særtilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner,
hvor refusionsomlægningen kan indebære en belastning
på disse kommuners økonomiske situation. Midlerne
overføres til tilskudsrammen til særlig vanskeligt
stillede kommuner efter § 16 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner. Kompensationsordningen beregnes
endeligt med udgangspunkt i de seneste oplysninger ved regnskab
2015.
Loven træder i kraft den 1. juli 2015
og har virkning fra og med tilskudsåret 2016.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med det af beskæftigelsesministeren parallelt fremsatte
forslag til lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser m.v. udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne og om digital løsning til brug
for opgørelse af refusion og medfinansiering (Nyt
refusionssystem m.v.), der udmønter elementerne i aftalen af
2. februar 2015, der vedrører omlægningen af den
statslige refusion af kommunernes forsørgelsesudgifter.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.