Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 21. maj 2015
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts
2015 og var til 1. behandling den 14. april 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
økonomi- og indenrigsministeren sendte den 6. februar 2015
dette udkast til udvalget, jf. KOU alm. del - bilag 33. Den 24.
marts 2015 sendte økonomi- og indenrigsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget stemmer for lovforslaget, men vil gerne understrege, at
det for SF er meget vigtigt, at i første omgang
Finansieringsudvalget og siden regeringen får fundet frem til
nogle ændringer af udligningssystemet, der fra den 1. januar
2018 kan sikre, at det nye refusionssystem på
beskæftigelsesområdet ikke kommer til at undergrave den
kommunale økonomi - ikke mindst i yderområderne.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget har været imod den model for udligningsordningen,
som regeringen har lagt frem. Det Konservative Folkeparti er ikke
enig i, at man skal bruge udligningsordningen til at kompensere
på den måde, der er tiltænkt, og det har Det
Konservative Folkeparti forsøgt at få regeringen til
at ændre opfattelse af. Det er imidlertid ikke lykkedes.
Det Konservative Folkeparti kan samtidig
konstatere, at Venstre og Dansk Folkeparti fra den borgerlige lejr
ikke støtter Det Konservative Folkepartis veto mod den
ordning, der lå på bordet fra regeringens side.
På den baggrund har Det Konservative Folkeparti måttet
vælge mellem at stå uden for indflydelse eller at
gå med og få indflydelse på den aftale om en ny
udligningsordning, der skal laves i 2018.
KF er fortsat meget skeptisk og meget
kritisk over for udligningsordningen og dens måde at virke
på. Det giver f.eks. ingen mening, at Esbjerg Kommune er den
kommune af alle i hele landet, der kommer til at betale mest,
nemlig 28 mio. kr., hvilket er mere, end Gentofte Kommune skal
betale.
KF er endt med at gå med i aftalen
for at få indflydelse og for at lade de borgerlige stemmer
arbejde. KF håber at få en ordentlig udligningsordning
i 2018. KF vil bruge sine konservative kræfter og stemmer
på at få opfyldt dette.
Et mindretal i
udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
støtte det af ministeren fremsatte ændringsforslag,
men stemmer imod lovforslaget. Lovforslaget hænger sammen med
og er en forudsætning for L 183 (Forslag til lov om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne),
som Enhedslisten også stemmer imod. L 183 betyder en drastisk
nedskæring af statens refusion til en lang række
overførselsindkomster, som ender med en refusion, der er
lavere end den nuværende laveste sats. Denne model straffer
de kommuner, som har forholdsvis mange borgere på de
pågældende overførselsindkomster, og hvor
arbejdsmarkedet ikke vil tage imod mennesker med nedsat
arbejdsevne. Sammenholdt med det økonomiske pres, kommunerne
i forvejen er udsat for, vil det føre til, at de
pågældende kommuner strammer kursen endnu mere over for
disse udsatte grupper, således at de får tildelt den
ydelse, der er billigst for kommunen eller, slet ingen.
Enhedslisten deler bekymringerne i LO og FTF's fælles
høringssvar, hvor de to hovedorganisationer forventer, at
omlægningen af refusionssatserne vil skabe et stærkt
økonomisk incitament for kommunerne til at presse borgere
helt ud af offentlig forsørgelse. Efter Enhedslistens
opfattelse er det en tilsigtet virkning, da omlægningen af
refusionssystemet er en længe planlagt del af den tidligere
og den nuværende regerings økonomiske politik, som
går ud på at skabe råderum for skattelettelser,
som især kommer de højtlønnede og de rige til
gode, og som øger arbejdsudbuddet uden at øge
efterspørgslen efter arbejdskraft, hvilket blot fører
til lavere lønniveau.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 4, 1. pkt., ændres
»jf. § 1« til: »jf. stk.1«.
[Korrektion af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 3 foreslås
etableret en midlertidig kompensationsordning i 2016 og 2017.
Der skal i det foreslåede § 3,
stk. 4, henvises til stk. 1 i lighed med henvisningen, der er i
stk. 2.
Simon Kollerup (S) Annette Lind
(S) Jan Johansen (S) Thomas Jensen (S) Anne Sina (S) Torben Hansen
(S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV) Helle Løvgreen
Mølvig (RV) fmd. Helge
Vagn Jacobsen (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Finn Sørensen
(EL) Erling Bonnesen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen
(V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie
Løhde (V) Finn Thranum (V) Hans Christian Thoning (V) Morten
Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Ole Birk Olesen (LA) Mike Legarth (KF) nfmd.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 171
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra økonomi- og indenrigsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra økonomi-
og indenrigsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|