Fremsat den 25. marts 2015 af ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu
Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Målrettet rådgivning til voksne
i risiko for radikalisering eller som ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 150 af 16. februar 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013 og § 1
i lov nr. 722 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 12 a indsættes i kapitel
3:
»Voksne i risiko for radikalisering og
ekstremisme
§ 12 b. Kommunalbestyrelsen
skal sørge for, at personer over 18 år får
mulighed for at få gratis, målrettet rådgivning i
henhold til § 10, hvis de henvender sig, fordi de er i risiko
for at blive radikaliserede, eller de ønsker hjælp til
at forlade et ekstremistisk miljø. Tilbuddet om
rådgivning kan omfatte opsøgende arbejde.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan som led i tilrettelæggelse af den
målrettede rådgivning efter stk. 1 etablere
kontaktperson- eller mentorordninger.
Stk. 3. I
forbindelse med den målrettede rådgivning efter stk. 1
skal kommunalbestyrelsen overveje, om den pågældende
har behov for yderligere støtte efter denne eller anden
lovgivning.
Stk. 4.
Rådgivningen efter stk. 1 skal ske i samarbejde med
borgeren.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
3.2. Overvejelser
3.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder
10. Sammenfattende vurdering af konsekvenser af lovforslaget
1. Indledning
Regeringen ønsker at styrke kommunalbestyrelsens
rådgivningsindsats efter lov om social service til også
specifikt at omfatte den målgruppe af personer over 18
år, der er i risiko for at blive radikaliserede, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer og
grupperinger, i form af målrettet rådgivning og
opsøgende og kontaktskabende arbejde. Som led i
rådgivningsforpligtelsen kan kommunalbestyrelsen henvise til
nødvendig støtte med henblik på at sikre en
fremadrettet indsats i forhold til den pågældende
borger, der styrker dennes fremtidsmuligheder for at træffe
og gennemføre beslutninger ud fra egne ønsker og
livsforhold.
Lovforslaget indeholder på den baggrund forslag om, at det
præciseres i lov om social service, at kommunalbestyrelsen
skal tilbyde målrettet rådgivning til borgere over 18
år, der henvender sig på grund af risiko for
radikalisering og ekstremisme, eller som ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer. I tilknytning hertil gives
kommunerne mulighed for at udføre opsøgende arbejde
og til at tilrettelægge rådgivningen som kontaktperson-
eller mentorordninger. Lovforslaget indebærer endvidere, at
der indføres en pligt for kommunalbestyrelsen til i
tilknytning til denne rådgivningsforpligtelse at overveje, om
den pågældende person har behov for anden støtte
efter serviceloven eller anden lovgivning.
2. Baggrund
Regeringen har den 19. september 2014 fremlagt en handlingsplan
til forebyggelse af radikalisering og ekstremisme. Som
opfølgning på handlingsplanen er der i aftalen om
satspuljen for 2015 afsat 60,9 mio. kr. over fire år til en
styrket indsats mod radikalisering og ekstremisme.
Den 27. januar 2015 har regeringen og satspuljepartierne
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti som led i satspuljeaftalen
for 2015 indgået aftale om en styrket indsats til
forebyggelse af radikalisering og ekstremisme. Satspuljepartierne
er enige om, at der er behov for at styrke den sociale
forebyggelsesindsats over for både børn, unge og
voksne, som er i risiko for radikalisering. Radikaliseringen skal
forebygges for at undgå, at borgere bliver rekrutteret til
ekstremistiske miljøer og dermed risikerer at blive socialt
marginaliserede, vende samfundet ryggen og i sidste ende eventuelt
udgøre en sikkerhedstrussel. Satspuljeinitiativet indeholder
en række delinitiativer, der skal styrke den sociale
forebyggelsesindsats over for både børn, unge og
voksne, som er i risiko for radikalisering samt en række
initiativer vedrørende exit-indsatser, herunder indsatser
over for personer, der har afsonet straf for ekstremistiske
handlinger.
Satspuljeinitiativet skal desuden adressere de nye udfordringer
på området, hvor rekrutteringen i højere grad
foregår på internettet og via sociale medier. Samtidigt
rejser et stigende antal personer fra Danmark til væbnede
konflikter i udlandet. De hjemvendte kan have pådraget sig
traumer under opholdet i konfliktzonen, andre kan være blevet
yderligere radikaliserede og voldsparate, og kan derfor
udgøre en særlig trussel.
Lovforslaget udmønter det delinitiativ i aftalen, som
styrker kommunernes handlemuligheder over for personer over 18
år i risiko for radikalisering, eller som ønsker at
forlade ekstremistiske miljøer.
De konkrete initiativer, herunder lovforslaget, bygger bl.a.
på en evaluering af indsatsen for at forebygge ekstremisme og
radikalisering foretaget af COWI fra januar 2014. Evalueringen
peger bl.a. på, at der er behov for at sikre, at man lokalt i
kommunerne er i stand til at sætte ind over for personer over
18 år. Størstedelen af forebyggelsesindsatsen i dag er
målrettet børn og unge gennem det
kriminalpræventive samarbejde mellem skole, sociale
myndigheder og politi - det såkaldte SSP-samarbejde. Det
betyder, at den sociale forebyggelsesindsats stopper ved det fyldte
18. år uanset behov. Den unge har dog mulighed for
støtte i form af efterværn efter servicelovens kapitel
12, såfremt betingelserne er opfyldt.
Efterværnsbestemmelserne giver kommunalbestyrelsen mulighed
for at tilbyde hjælp til unge i alderen fra 18 til 22
år, f.eks. i form af psykologhjælp, udslusningsophold,
eller at døgnopholdet på et anbringelsessted
opretholdes, når den unge umiddelbart inden det fyldte 18.
år har været anbragt uden for hjemmet. Desuden er der
mulighed for, at en fast kontaktperson, tildelt før den unge
fylder 18 år, kan opretholdes.
Radikalisering er ikke en lineær proces, der automatisk
fører til anvendelse af ulovlige midler. På trods af
at radikaliseringen ikke altid medfører kriminelle
handlinger, kan radikaliseringen have store negative konsekvenser.
Ofte isolerer radikaliserede personer sig i ekstremistiske
netværk, de fjerner sig fra andre fællesskaber, hvilket
på længere sigt kan føre til øget
marginalisering og en indskrænkning af
fremtidsmuligheder.
Udover at skade sig selv kan radikaliserede personer og
ekstremistiske miljøer skabe splittelse og mistrivsel
på uddannelsesinstitutioner og skabe utryghed i
boligområder, i lokalsamfund, på de sociale medier og
hvor de ellers færdes.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Kommunalbestyrelsen skal i dag efter servicelovens § 10 yde
gratis rådgivning til enhver med henblik på at
forebygge sociale problemer og hjælpe borgerne over
øjeblikkelige vanskeligheder. På længere sigt er
formålet at sætte borgeren i stand til at løse
opståede problemer ved egen hjælp. Kommunalbestyrelsen
skal i forbindelse med rådgivningen være
opmærksom på behovet for anden hjælp efter
serviceloven eller anden lovgivning. Rådgivningen skal kunne
gives som et anonymt og åbent tilbud.
Der er tale om en almen rådgivningsforpligtelse, og
personer over 18 år, som er i risiko for radikalisering, samt
personer over 18 år, der ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer, er derfor efter gældende ret
allerede omfattet af denne. Det fremgår af forarbejderne til
serviceloven, at kommunalbestyrelsen har mulighed for at
tilrettelægge rådgivningen som opsøgende
arbejde, men muligheden fremgår ikke direkte af servicelovens
§ 10.
Servicelovens kapitel 11 indeholder en række kommunale
handlemuligheder over for børn og unge under 18 år,
som har behov for særlig støtte. Hvis et barn eller en
ung under 18 år er i risiko for at blive radikaliseret eller
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer, kan
kommunalbestyrelsen efter en konkret individuel vurdering efter en
forudgående børnefaglig undersøgelse
iværksætte en række sociale foranstaltninger,
herunder f.eks. tilknytning af en fast kontaktperson til den unge
eller hele familien, rådgivning og mentorstøtte eller
i yderste konsekvens anbringelse uden for hjemmet.
Kommunalbestyrelsen skal vælge den eller de foranstaltninger,
som bedst kan løse de problemer og behov, der er
afdækket gennem den børnefaglige undersøgelse,
jf. § 52.
Den unge har dog mulighed for støtte i form af
efterværn efter servicelovens kapitel 12, såfremt
betingelserne er opfyldt. Efterværnsbestemmelserne giver
kommunalbestyrelsen mulighed for at tilbyde hjælp til unge i
alderen fra 18 til 22 år, f.eks. i form af
psykologhjælp, udslusningsophold, eller at
døgnopholdet på et anbringelsessted opretholdes,
når den unge umiddelbart inden det fyldte 18. år har
været anbragt uden for hjemmet. Desuden er der mulighed for,
at en fast kontaktperson tildelt, før den unge fylder 18
år efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 6, kan
opretholdes.
Kommunalbestyrelsen har ikke efter serviceloven de samme
muligheder i forhold til personer over 18 år, som er i risiko
for radikalisering, eller som ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer.
Målgrupperne for støttemulighederne efter
serviceloven til personer over 18 år er typisk personer med
betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer. De sociale problemer, som
lovforslagets målgruppe typisk har, med f.eks. manglende
tilknytning til arbejdsmarkedet, lav uddannelsesgrad, mistrivsel,
psykiske vanskeligheder, følelsen af eksklusion fra
samfundet samt tilknytning til kriminelle miljøer vurderes
ikke at have en karakter, så de falder ind under
målgruppen for servicelovens voksenbestemmelser, og
kommunerne kan derfor ikke med hjemmel i servicelovens afsnit V
træffe afgørelse om konkrete indsatser, som forebygger
radikalisering, eller som støtter den enkelte borger i at
forlade ekstremistiske miljøer.
Der kan være tilfælde, hvormed mennesker med
svære sindslidelser i kraft af deres psykiske problemstilling
udvikler en virkelighedsforståelse, som medfører
radikale og ekstremistiske synspunkter. I sådanne situationer
er det de psykiske problemstillinger, der udløser en
afgørelse om en eventuel social indsats efter servicelovens
regler, og ikke de radikale og ekstremistiske synspunkter.
3.2. Overvejelser
Regeringen og satspuljepartierne ønsker at forebygge, at
borgere bliver radikaliserede samt at understøtte, at
borgere der ønsker at forlade ekstremistiske miljøer,
får mulighed herfor.
I Danmark bliver radikalisering betragtet som en
risikoadfærd på lige fod med enhver anden form for
risikoadfærd, der på sigt kan føre til f.eks.
kriminalitet eller social eksklusion. Den forebyggende indsats er
derfor i høj grad integreret med den generelle sociale og
kriminalitetspræventive indsats i de enkelte kommuner og
lokalområder, da det er herigennem, at der kan
iværksættes tidlige og forebyggende indsatser
målrettet udsatte børn og unge i mistrivsel
såvel som mere indgribende sociale indsatser.
Radikalisering er ikke et entydigt defineret begreb. Der er tale
om en proces, som kan foregå på forskellige
måder, og som kan ske både over en relativt kort
tidsperiode, men også over længere tid. En række
forskellige faktorer kan være medvirkende til, at der sker en
radikaliseringsproces. Der kan være tale om både
personlige, psykologiske årsager og sociale faktorer inkl.
familiemæssige forhold, men der er ikke nogen simple
årsagssammenhænge.
Radikaliseringsprocessen kan have forskellige endemål.
Radikalisering kan komme til udtryk ved, at en person
støtter ekstreme synspunkter, der er karakteriseret ved
forsimplede venne- og fjendebilleder og en stor intolerance og
manglende respekt for andre menneskers synspunkter, frihed og
rettigheder. Radikaliseringen kan medføre accept af brug af
vold eller andre ulovlige midler til at opnå et politisk
eller religiøst mål.
Som led i radikaliseringsprocessen sker der ofte en
adfærdsændring, der kan komme til udtryk ved en
adskillelse fra de bånd, den enkelte måtte have til
normale fællesskaber udenfor gruppen, f.eks. familie, venner
og fritidsaktiviteter. Samtidig kan der ske en socialisering ind i
enten et virtuelt fællesskab på de sociale medier eller
i et konkret fysisk ekstremistisk fællesskab, hvor der
eventuelt udtrykkes en vilje til at anvende voldelige midler.
Forebyggelse af radikalisering og ekstremisme blandt børn
og unge varetages af det kriminalpræventive samarbejde mellem
skole, sociale myndigheder og politi - det såkaldte
SSP-samarbejde. I størstedelen af kommunerne er udvalgte
medarbejdere fra politi og kommune opkvalificeret inden for
ekstremisme og radikalisering. Landet over er der oprettet
regionale netværk af disse SSP-ressourcepersoner, nogle
steder benævnt info-huse, hvor lokale myndighedspersoner kan
få rådgivning om forebyggelse af radikalisering og
ekstremisme.
Kommunalbestyrelsen har som nævnt i afsnit 3.1. en
række muligheder i servicelovens kapitel 11 for at
træffe afgørelse om konkrete foranstaltninger for
børn og unge under 18 år, som forebygger
radikalisering og ekstremisme, samt støtter barnet og den
unge i at forlade ekstremistiske miljøer.
Kommunalbestyrelsen kan i den forbindelse træffe
afgørelse om faste kontaktpersoner eller anden hjælp,
der har til formål at yde rådgivning, behandling og
praktisk og pædagogisk støtte. Støtten kan
både gives til den enkelte og til familien.
For gruppen af personer over 18 år har kommunerne ikke de
samme muligheder som over for børn og unge med henblik
på at forebygge radikalisering og ekstremisme. I nogle af
disse sager er det afgørende, at myndighederne har mulighed
for at reagere, så snart de får oplysning om, at en
borger er i risiko for at blive radikaliseret, idet der ellers er
risiko for, at en sag kan få meget alvorlige konsekvenser for
den pågældende og for samfundet som sådan.
En evaluering af indsatsen for at forebygge ekstremisme og
radikalisering foretaget af COWI fra januar 2014 peger bl.a.
på, at der er behov for at sikre, at man lokalt i
højere grad er i stand til at sætte ind over for
personer over 18 år. Kommunerne har mulighed for at yde
rådgivning til målgruppen som en del af kommunernes
almindelige rådgivningsforpligtelse, men lovgivningen
muliggør ikke, at kommunerne kan tilrettelægge
rådgivningen i form af mentor- eller
kontaktpersonordninger.
Det betyder, at det ofte kun er ved egen henvendelse, at
personer i risiko for at blive radikaliserede, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer, kan modtage
rådgivning fra kommunen. Der kan være situationer, hvor
borgeren er motiveret og ønsker rådgivning, og derfor
henvender sig til kommunen. Men der kan også være
situationer, f.eks. i en radikaliseringsproces, hvor den enkelte
ikke ønsker at rette henvendelse til kommunen eller at
være i kontakt med offentlige myndigheder. Samtidigt kan
personer, der har tilknytning til ekstremistiske grupperinger, og
som ønsker at forlade miljøet, have svært ved
at tage de nødvendige skridt og af egen drift kontakte
kommunen, da konsekvensen af at forlade miljøet ofte vil
betyde, at den pågældende mister en stor del af sit
netværk med det tab af fællesskab, det
indebærer.
Det er vurderingen, at kommunalbestyrelsen derfor bør
have bedre handlemuligheder, så det bliver muligt for
kommunalbestyrelsen i tilknytning til
rådgivningsforpligtelsen at iværksætte konkrete
tiltag over for personer over 18 år, som er i risiko for
radikalisering eller som ønsker at forlade ekstremistiske
miljøer, herunder være mere aktive gennem
opsøgende arbejde over for borgere, som ikke ønsker
kontakt med offentlige myndigheder.
Det vurderes desuden, at kommunalbestyrelsen skal have bedre
muligheder for at videreføre igangsatte
forebyggelsesindsatser efter servicelovens kapitel 11 efter det
fyldte 18. år, såfremt kommunalbestyrelsen vurderer, at
der er behov for det. Det bemærkes i den forbindelse, at
kommunalbestyrelsen har mulighed for at træffe
afgørelse om efterværn efter servicelovens kapitel 12,
såfremt den unge opfylder betingelserne herfor.
Forudsætningen for efterværn er dog, at den unge har
været anbragt uden for hjemmet umiddelbart inden det fyldte
18. år. Kommunalbestyrelsen har dog mulighed for, at en fast
kontaktperson tildelt før den unge fylder 18 år efter
servicelovens § 52, stk. 3, nr. 6, kan opretholdes. Det
vurderes, at mulighederne for efterværn ikke er
dækkende for kommunernes behov.
Der er behov for, at kommunalbestyrelsen kan tilrettelægge
indsatsen på en fleksibel og hensigtsmæssig måde,
så den tilpasses behovet i den enkelte kommune. Da
målgruppen for lovforslaget er forholdsvis lille, bør
en eventuel aktiv opsøgende indsats ske på baggrund af
relevante oplysninger, som kommunen kommer i besiddelse af gennem
sit daglige virke, og som kan målrette indsatsen.
Kommunalbestyrelsen kan på den baggrund med fordel inddrage
de borgerrettede indsatser i kommunen med henblik på at
identificere borgere i risiko for radikalisering samt borgere med
tilknytning til ekstremistiske miljøer, som eventuelt vil
kunne motiveres til at forlade miljøerne. Relevante
borgerrettede indsatser kan være den kommunale
beskæftigelsesindsats, kultur- og fritidstilbud, boligsociale
medarbejdere og sociale indsatser i øvrigt.
3.3. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget indeholder på den baggrund en
præcisering af serviceloven, så det fremgår, at
kommunalbestyrelsen skal tilbyde gratis, målrettet
rådgivning til personer over 18 år, som er
radikaliserede eller i risiko for at blive det, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med rådgivningen
være opmærksom på, om borgeren har brug for anden
hjælp efter serviceloven eller anden lovgivning.
Rådgivningen skal kunne gives som et åbent og anonymt
tilbud. Der er således ikke tale om en ny forpligtelse men om
en præcisering af, at rådgivningsforpligtelsen efter
servicelovens § 10 også gælder i sager om
forebyggelse af radikalisering og ekstremisme.
I lovforslaget forstås ekstremistiske miljøer som
alle former for politisk og religiøs ekstremisme, f.eks.
højreekstremisme, venstreekstremisme og ekstremistiske
islamistiske miljøer.
Det præciseres i § 12 b, 2. pkt., at
kommunalbestyrelsen har mulighed for at lave opsøgende
arbejde, såfremt kommunen anser det for nødvendigt,
således at kommunen af egen drift kan tage kontakt til
borgere i risiko for radikalisering samt borgere med tilknytning
til ekstremistiske miljøer med henblik på at vurdere,
om der er behov for støtte efter serviceloven eller anden
lovgivning.
Det opsøgende arbejde kan bl.a. ske på baggrund af
oplysninger fra enhedsforvaltningen om borgere, som er i risiko for
radikalisering. Kommunalbestyrelsen kan på den baggrund med
fordel inddrage borgerrettede indsatser i kommunen som f.eks.
beskæftigelsesindsatsen, kultur- og fritidstilbud,
boligsociale indsatser samt sociale indsatser i øvrigt.
Eventuel udveksling af oplysninger og behandling af de
pågældende oplysninger vil skulle ske efter
persondatalovens §§ 5-8.
Det foreslås i § 12 b, stk. 1, at i de sager, hvor en
borger af egen drift henvender sig til kommunen, eller hvor
kommunen på anden vis er kommet i kontakt med en borger, der
er i risiko for radikalisering, eller som er i kontakt med
ekstremistiske miljøer og ønsker at forlade disse,
skal kommunalbestyrelsen ud fra en konkret individuel vurdering yde
en målrettet rådgivning, der forebygger radikalisering,
eller som støtter borgeren i at forlade ekstremistiske
miljøer. Rådgivningen kan efter § 12 b, stk. 2
tilrettelægges som kontaktperson- eller mentorordninger.
Såfremt kommunalbestyrelsen vælger at lave
opsøgende arbejde, bør kommunen søge at
afklare, om borgeren falder inden for målgruppen og
dernæst afklare, om borgeren er motiveret til at modtage
rådgivning om støtte. I forbindelse med det
opsøgende og kontaktskabende arbejde har borgeren mulighed
for at være anonym.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at de indsatser, som
foreslås med lovforslaget, er koordinerede med eventuelle
relevante indsatser, som kommunalbestyrelsen i øvrigt
tilbyder målgruppen, herunder indsatser som støtter
borgeren med bolig, uddannelse og beskæftigelse.
Såfremt kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse
efter servicelovens kapitel 12 om efterværn til en ung, der
er i risiko for radikalisering, eller som ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer, kan kommunalbestyrelsen ved
efterværnets ophør vælge at tilbyde
målrettet rådgivning efter denne lov.
Det er afgørende, at borgeren er motiveret til at
indgå i en forebyggende indsats eller modtage støtte
til at forlade ekstremistiske miljøer. Det foreslås,
at indsatsen altid skal ske i samarbejde med borgeren. Lovforslaget
giver ikke kommunalbestyrelsen hjemmel til at handle uden borgerens
samtykke. Hvis borgeren ikke er motiveret, kan kommunen vælge
at iværksætte motivationsfremmende tiltag som
periodiske samtaler og opfølgning med borgeren. Et
udtrykkeligt nej i en konkret situation skal dog altid
accepteres.
For så vidt angår personer, der er omfattet af
Kriminalforsorgens forebyggelsesindsats eller exitforløb,
skal rådgivningsindsatsen, som præciseres i
lovforslaget, i relevant omfang koordineres, så der er
kontinuitet og sammenhæng med de øvrige
resocialiserende indsatser i kommunen, herunder indsatsen for at
løsladte får bolig, uddannelse og job.
Den målrettede rådgivning, der følger af
lovforslagets § 12 b, stk. 1, skal desuden i relevant omfang
koordineres med PET's exit-samtaler målrettet personer, som
er involveret i voldelige ekstremistiske miljøer, men som
endnu ikke er dømt for ekstremistiske forbrydelser.
I visse tilfælde kan det være relevant at koordinere
den målrettede rådgivning med den exit fra
bandemiljøer, som ligger i Rigspolitiets Nationale
Forebyggelsescenter (NFC) og i Kriminalforsorgen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører økonomiske konsekvenser for
kommunerne på 1,5 mio. kr. i 2015 og 3,0 mio. kr. i 2016 og
frem.
Lovforslaget forventes at have mindre administrative
konsekvenser for kommunerne, da der forudsættes at ske en
overførsel af relevante oplysninger fra børn- og
ungeforvaltningen til socialforvaltningen med henblik på at
relevante foranstaltninger kan videreføres efter det fyldte
18. år. Samtidig forudsætter lovforslaget, at de
borgerrettede indsatser i kommunerne er opmærksomme på
bekymringstegn hos de borgere, de er i kontakt med, og på den
baggrund retter henvendelse til den relevante forvaltning i
kommunen.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser er forhandlet med
kommunerne.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for stat og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige konsekvenser.
9. Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslag har i perioden den 28. januar 2015 til
den 25. februar 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Psykologforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk Røde Kors,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Den
Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Institut for Menneskerettigheder,
Kommunernes Landsforening, KL, Landsorganisationen i Danmark, LOS -
De private sociale tilbud, Lægeforeningen, Politiforbundet,
Pædagogiske Psykologers Forening, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Social Udsatte, Rådet for Etniske Minoriteter,
Socialpædagogerne, SL.
| 10. Sammenfattende vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører
økonomiske konsekvenser for kommunerne på 1,5 mio. kr.
i 2015 og 3,0 mio. kr. i 2016 og frem. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget må forventes at have
mindre administrative konsekvenser for kommunerne. | Økonomiske administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 12 b, stk. 1, 1. pkt.,
i den foreslåede nye bestemmelse om voksne i risiko for
radikalisering og ekstremisme skal kommunalbestyrelsen tilbyde
målrettet rådgivning, jf. lovens § 10, til
personer over 18 år, der er i risiko for radikalisering eller
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer.
Hermed præciseres det, at den
rådgivningsforpligtelse, der gælder efter lovens §
10, også omfatter personer over 18 år, der er i risiko
for radikalisering eller ønsker at forlade ekstremistiske
miljøer. Den målrettede rådgivning skal kunne
gives som et åbent og lettilgængeligt tilbud for
borgeren samtidigt med, at borgeren har mulighed for at være
anonym. Rådgivningens formål er at hjælpe
borgeren væk fra en radikaliseringsproces og forebygge og
afhjælpe problemer affødt af radikaliseringsprocessen.
Rådgivningen skal støtte borgere, som ønsker at
forlade ekstremistiske miljøer til at skifte miljø og
netværk med henblik på, at borgeren kan frigøre
sig fra miljøet. I forbindelse med den målrettede
rådgivning skal kommunalbestyrelsen være
opmærksom på, om den enkelte har behov for anden
hjælp efter serviceloven eller hjælp efter anden
lovgivning.
I lovforslaget forstås ekstremistiske miljøer, som
alle former for politisk og religiøs ekstremisme, f.eks.
højreekstremisme, venstreekstremisme og ekstremistiske
islamistiske miljøer.
Den målrettede rådgivning til personer over 18
år, som er i risiko for radikalisering, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer, har som
udgangspunkt to formål. For det første en ren faktuel
rådgivning om borgerens muligheder efter serviceloven eller
anden lovgivning. Rådgivningen kan også informere om
muligheder for yderligere rådgivning og støtte hos
frivillige organisationer eller privatpersoner. For det andet kan
rådgivningen have et motiverende sigte med henblik på
at få borgeren til gennem kommunernes målrettede
rådgivningsforpligtelse at modtage støtte til at
forebygge en radikaliseringsproces eller modtage støtte til
at forlade ekstremistiske miljøer. Ved henvendelsen til
kommunen, må der fra borgerens side være overvejelser
om mulighederne for forandring af situationen, og
rådgivningen vil derfor bestå i en motivering af det
valg, den pågældende har truffet, samt ved at anvise
løsnings- og handlemuligheder for den enkelte.
I sager, hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse
om støtte til forebyggelse af radikalisering før det
fyldte 18. år, og hvor støtten ikke er omfattet af
bestemmelserne om efterværn i servicelovens kapitel 12, skal
kommunalbestyrelsen vurdere behovet for målrettet
rådgivning efter § 12 b, stk.
1, med henblik på at sikre overgangen til en eventuel
videreførelse af støtte efter det fyldte 18.
år.
I sager hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om
efterværn efter servicelovens kapitel 12, kan
kommunalbestyrelsen vurdere, om der er behov for målrettet
rådgivning efter § 12 b, stk.
1, når efterværnet ophører.
Ved tilrettelæggelse af den målrettede
rådgivning bør kommunalbestyrelsen vurdere, om
borgerens netværk kan understøtte indsatsen.
Inddragelsen af borgerens netværk forudsætter borgerens
samtykke. Frivillige og private organisationer kan supplere den
kommunale støtte, såfremt kommunalbestyrelsen
vurderer, at det er relevant.
Med lovforslaget præciseres det i § 12 b, stk. 1, 2. pkt., at
kommunalbestyrelsen med hjemmel i serviceloven. har mulighed for at
lave opsøgende arbejde over for personer i risiko for
radikalisering, eller som ønsker at forlade ekstremistiske
miljøer. Hermed får kommunerne bedre muligheder for at
tilrettelægge rådgivningen hensigtsmæssigt.
Rådgivning ved opsøgende arbejde har som udgangspunkt
det samme indhold, som den almene rådgivningsforpligtelse har
for kommunerne, med faktuel information og motiverende samtaler.
Det må dog antages, at ved opsøgende arbejde har en
borger endnu ikke truffet et aktivt valg om at afsøge de
muligheder, som foreligger, for enten at undgå yderligere
radikalisering eller for at forlade ekstremistiske miljøer.
Med det opsøgende arbejde vil der være en
større vægtning af den motiverende samtale og
muligheden for afvisning er væsentlig højere. Et
udtrykkeligt nej i en konkret situation skal dog altid
accepteres.
I forbindelse med den målrettede rådgivning er det
vigtigt, at kommunen har fokus på det eventuelle tab af
tilhørsforhold og gruppeidentitet, der kan opstå hos
personer, som ønsker støtte til at undgå eller
forlade ekstremistiske miljøer.
For at få kontakt til personer over 18 år, der er i
risiko for radikalisering, eller som ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer, kan kommunalbestyrelsen med fordel
sikre et samarbejde mellem de borgerrettede indsatser i kommunen og
den ansvarlige myndighedsfunktion i kommunen. Relevante
borgerrettede indsatser kan være
beskæftigelsesindsatsen i jobcentret, kultur- og
fritidstilbud, boligsociale indsatser samt øvrige sociale
indsatser. Det opsøgende arbejde kan dermed bl.a. ske
på baggrund af oplysninger fra enhedsforvaltningen om
borgere, som er i risiko for radikalisering. Eventuel udveksling af
oplysninger og behandling af de pågældende oplysninger
vil skulle ske efter persondatalovens §§ 5-8.
I situationer hvor andre myndigheder, som f.eks. politi eller
sundhedsvæsenet, oplever bekymringstegn vedrørende en
borger i kommunen, og den pågældende borger falder
inden for lovforslagets personkreds, kan udveksling af relevante
oplysninger mellem myndighederne ligeledes ske inden for rammerne
af persondataloven.
Kommunalbestyrelsen bør overveje, om der skal sikres
procedurer for henvendelser fra medarbejdere i almennyttige
boligforeninger, frivillige organisationer samt borgere i kommunen
i øvrigt, som oplever bekymringstegn og på den
baggrund retter henvendelse til kommunen.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 12 b, stk. 2 kan kommunalbestyrelsen,
såfremt der skønnes behov for det, som led i
tilrettelæggelsen af den målrettede rådgivning
efter stk. 1, etablere kontaktperson- eller mentorordninger.
Kommunalbestyrelsen kan dermed beslutte at tilrettelægge sin
målrettede rådgivning som kontaktperson- eller
mentorordninger. Kontaktpersoner eller mentorer behøver ikke
være ansat af kommunen, men kan være personer som
kommunalbestyrelsen indgår individuelle aftaler med. Flere
kommuner kan samarbejde om etablering af tilbud, og
kommunalbestyrelsen kan også benytte private tilbud.
Kontaktpersoner og mentorer bør have personlige og
faglige kompetencer, så de er i stand til at skabe kontakt
til lovforslagets målgruppe samt opbygge og vedligeholde
positive relationer. Kontaktpersoner og mentorer skal støtte
den enkelte til at etablere et liv uden for ekstremistiske
miljøer.
Efter § 12 b, stk. 3, i
forbindelse med den målrettede rådgivning efter §
12 b stk. 1, skal kommunalbestyrelsen overveje, om den
pågældende har behov for yderligere støtte efter
denne eller anden lovgivning.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at den rådgivning, som
følger af lovforslaget, er koordineret med eventuelle
relevante indsatser, som kommunalbestyrelsen i øvrigt
tilbyder målgruppen, herunder indsatser som støtter
borgeren med bolig, uddannelse og beskæftigelse.
I rådgivningen til personer over 18 år, som er i
risiko for radikalisering, eller som ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer, kan der være behov for en
helhedsorienteret tilgang, hvor borgerens valg af uddannelse og
beskæftigelse er en central del af indsatsen. Samtidig kan
der være behov for, at borgeren får en anden bolig, med
henblik på at understøtte et skift i miljø og
omgangskreds.
I § 12 b, stk. 4
præciseres det, at den målrettede rådgivning skal
ske i samarbejde med borgeren. Det er afgørende, at borgeren
er motiveret for indgå i en forebyggende indsats eller
modtage støtte til at forlade ekstremistiske miljøer.
Indsatsen skal således altid foregå i samarbejde med
borgeren. Lovforslaget giver ikke kommunalbestyrelsen hjemmel til
at handle uden borgerens samtykke.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 150 af 16. februar 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013 og § 1
i lov nr. 722 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 12 a indsættes i kapitel 3: | | | | | | »Voksne i
risiko for radikalisering og ekstremisme § 12 b.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at personer over 18
år, får mulighed for at få gratis målrettet
rådgivning i henhold til § 10, hvis de henvender sig,
fordi de er i risiko for at blive radikaliserede, eller de
ønsker hjælp til at forlade et ekstremistisk
miljø. Tilbuddet om rådgivning kan omfatte
opsøgende arbejde. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan som led i tilrettelæggelse af den
målrettede rådgivning efter stk. 1 etablere
kontaktperson- eller mentorordninger. Stk. 3. I
forbindelse med den målrettede rådgivning efter stk. 1
skal kommunalbestyrelsen overveje om den pågældende har
behov for yderligere støtte efter denne eller anden
lovgivning. Stk. 4.
Rådgivningen efter stk. 1 skal ske i samarbejde med
borgeren.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2015. |
|