Fremsat den 8. oktober 2014 af erhvervs-
og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder og om
ændring af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling
m.v.
(Afskaffelse af
næringsbrevsordningen)
§ 1
Lov om næringsbrev til visse
fødevarevirksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205
af 14. oktober 2013, ophæves.
§ 2
I lov om restaurationsvirksomhed og
alkoholbevilling m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 135 af 18.
januar 2010, som ændret ved § 34 i lov nr. 718 af 25.
juni 2010, § 2 i lov nr. 249 af 30. marts 2011, § 12 i
lov nr. 1231 af 18. december 2012, § 4 i lov nr. 633 af 12.
juni 2013 og § 3 i lov nr. 736 af 25. juni 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, indsættes efter
»Bestemmelserne i«: »§ 26, stk.
3,«.
2. I
§ 13, stk. 1, ophæves nr.
1.
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.
3. I
§ 14, stk. 1, ophæves nr.
1.
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.
4. I
§ 14, stk. 1, nr. 4, der bliver
nr. 3, ændres »§ 13, stk. 1, nr. 2, 4 og 5«
til: »§ 13, stk. 1, nr. 1, 3 og 4«.
5. I
§ 14, stk. 2, ændres
»stk. 1, nr. 4« til: »stk. 1, nr. 3«.
6. I
§ 15, stk. 1, ændres
»§ 13, stk. 1, nr. 2 og 4« til: »§ 13,
stk. 1, nr. 1 og 3«.
7. I
§ 18, stk. 1, ophæves nr.
4.
Nr. 5-8 bliver herefter nr. 4-7.
8. I
§ 18, stk. 1, nr. 7, der bliver
nr. 6, ændres »§ 13, stk. 1, nr. 4« til:
»§ 13, stk. 1, nr. 3«, og »§ 14, stk.
1, nr. 4 og 5« ændres til: »§ 14, stk. 1,
nr. 3 og 4«.
9.
Overskriften til § 26 affattes
således:
»Optræden
m.v. og spilleautomater«.
10. I
§ 26 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. For
virksomheder, der sælger mad og drikkevarer til nydelse
på eller ved salgsstedet, kan kommunalbestyrelsen
fastsætte, at der for ikkegevinstgivende spilleautomater
betales en afgift til kommunen. Afgiften opkræves
kvartalsvis. Afgiften vil kunne fastsættes som et fast
beløb for hver automat eller som en procentdel af det
indspillede beløb eller som en kombination heraf. Der
betales ikke afgift for indtil to ikkegevinstgivende
spilleautomater. Den årlige afgift for de følgende
spilleautomater må højst udgøre 4.000 kr. for
hver spilleautomat.«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Det foreslås med lovforslaget, at lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder
ophæves, således at der ikke længere kræves
næringsbrev for at drive fødevarevirksomhed. I lov om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. sker der nogle
konsekvensændringer som følge af, at lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder
ophæves.
Ophævelsen og
konsekvensændringerne foreslås at træde i kraft
den 1. januar 2015.
1.1.
Baggrund
Regeringen besluttede ultimo i 2012 efter
forslag fra Virksomhedsforum for enklere regler, at der skulle
gennemføres en evaluering af næringsbrevsordningen med
involvering af brancheorganisationer og myndigheder. Evalueringen
skulle bl.a. afdække, om ordningen virker efter hensigten,
så de, der begår systematiske overtrædelser af de
relevante love, faktisk forhindres i at fortsætte deres
virksomhed.
Baggrunden for lovforslaget er, at
evalueringen, som blev afsluttet i maj 2014, viser, at
næringsbrevsordningen kun i et vist omfang bliver brugt af
myndighederne, og at myndighederne primært benytter kontrol-
og sanktionshjemler i egen lovgivning. Siden
næringsbrevsordningen blev indført i 2005, er der
således kun sket et begrænset antal frakendelser af
retten til at drive fødevarevirksomhed, og ca. halvdelen af
sagerne vedrører kun ét myndighedsområde.
Næringsbrevsordningen er endvidere kun i begrænset
omfang blevet brugt til planlægning af risikobaseret
kontrol.
Idet myndighederne primært benytter
kontrol- og sanktionsmuligheder i egen lovgivning, vurderes det, at
en afskaffelse af ordningen ikke vil svække myndighedernes
mulighed for indgriben over for fødevarevirksomheder.
Herudover vurderes det, at en afskaffelse af
ordningen ikke vil have negative konsekvenser for
fødevaresikkerheden, da de relevante myndigheder i vidt
omfang netop anvender andre kontrol- og sanktionsmuligheder inden
for egen lovgivning.
Da ordningen ikke har haft den tilsigtede
tværgående effekt og kun i begrænset omfang er
blevet brugt til risikobaseret kontrol og under hensyn til
ønsket om at lette virksomhedernes administrative og
økonomiske byrder ved at erhverve og opretholde
næringsbrevet, foreslås det med lovforslaget, at
næringsbrevsordningen ophæves.
En generel gennemgang af reglerne på
fødevareområdet har desuden vist, at der er betydelige
byrder for danske fødevarevirksomheder ved en række
danske særregler. Næringsbrevsordningen foreslås
således afskaffet med henblik på at sikre mindre
bureaukrati i fødevarereguleringen.
2.0.
Lovforslagets indhold
2.1.
Gældende ret
Lov om næringsbrev til visse
fødevarevirksomheder medfører en pligt for alle
fødevarevirksomheder (dvs. fysiske og juridiske
fødevarebutikker, cateringvirksomheder, restaurationer og
fødevareengrosvirksomheder) til at have næringsbrev
for lovligt at kunne drive virksomhed. For at kunne få
næringsbrev skal indehaveren af virksomheden have
bestået en særlig prøve (om skat og afgifter,
pant på emballage, fødevarer og
arbejdsmiljøforhold) eller have en bestemt uddannelse (som
f.eks. bager eller kok), samt derefter registreres i et offentligt
tilgængeligt register hos Erhvervsstyrelsen. I en juridisk
virksomhed er det en person i ledelsen, som skal have bestået
en særlig prøve eller have en bestemt uddannelse, og
virksomheden skal registreres i registret hos
Erhvervsstyrelsen.
Det koster et gebyr på 600 kr. at tage
næringsprøven, som betales til
prøveafholdelsesstedet, samt et årligt gebyr på
500 kr. (2013 niveau) for at være optaget i registret, som
betales til Erhvervsstyrelsen. Gebyrerne har været
uændrede siden indførelsen af
næringsbrevsordningen.
En virksomhed kan miste sit næringsbrev,
hvis den gentagne gange eller under i øvrigt skærpende
omstændigheder væsentligt overtræder en
række love på fødevare-, skatte- og afgifts-,
pant-, arbejdsmiljø- og alkoholområdet.
Næringsbrevet og dermed retten til at
drive fødevarevirksomhed frakendes ved dom for strafbart
forhold. Som grundlag for vurderingen af, om der skal rejses en
frakendelsessag, fører Erhvervsstyrelsen et register over
virksomhedernes væsentlige overtrædelser af de
nævnte love. SKAT, fødevaremyndighederne,
Arbejdstilsynet og politiet, som indberetter overtrædelser
til registret, skal, når de konstaterer en væsentlig
overtrædelse, se i registret og vurdere, om der på
grund af gentagne, væsentlige overtrædelser er grundlag
for samlet set at nedlægge påstand om frakendelse af
retten til at udøve fødevarevirksomhed.
De nævnte myndigheder skal stadig
føre kontrol med og sanktionere evt. lovovertrædelser
efter lovgivningen på deres egne områder.
Næringsbrevsordningen ændrer ikke ved dette forhold,
men er et tværgående supplement til de regler, som
myndighederne i øvrigt benytter.
2.2.
Lovforslagets indhold
Idet myndighederne benytter kontrol- og
sanktionsmuligheder i egen lovgivning, er der ikke behov for
næringsbrevsordningen som redskab til at gribe ind over for
fødevarevirksomheder. Det foreslås derfor med
lovforslaget, at ordningen ophæves, således at der ikke
længere kræves næringsbrev for at drive
fødevarevirksomhed, hvilket vil lette virksomhedernes
administrative og økonomiske byrder. Dette indebærer,
at der ikke stilles krav om beståelse af en prøve - og
dermed heller ikke om betaling af et prøvegebyr - eller at
indehaveren har en særlig uddannelse for, at en virksomhed
kan drive fødevarevirksomhed. Virksomhederne vil heller ikke
længere skulle betale et årligt gebyr for at drive
fødevarevirksomhed i henhold til loven.
Afskaffelsen af næringsbrevsordningen
betyder desuden, at Erhvervsstyrelsen ikke længere skal
føre et selvstændigt register over visse
overtrædelser af fødevare-, skatte- og afgifts-,
pant-, arbejdsmiljø- og alkohollovgivningen. Kontrollen med
og sanktionering af fødevarevirksomheders
lovovertrædelser vil ske efter lovgivningen under de enkelte
myndigheders områder.
Da myndighederne som nævnt benytter
kontrol- og sanktionsmuligheder i egen lovgivning, er der heller
ikke behov for den særlige frakendelsesbestemmelse, som kun
gælder for fødevarevirksomheder.
Fødevarevirksomheder vil, som tilfældet er med andre
virksomheder, kunne frakendes retten til at drive virksomhed efter
den almindelige rettighedsfrakendelsesbestemmelse i straffelovens
§ 79, hvis betingelserne herfor er opfyldt. De enkelte
særlove vil endvidere stadig indeholde bestemmelser, der i et
vist omfang giver myndighederne mulighed for at bremse en
virksomhed, hvis denne ikke overholder væsentlige lovkrav
på det enkelte lovområde.
I lov om restaurationsvirksomhed og
alkoholbevilling m.v. foretages der en række
konsekvensændringer som følge af ophævelsen af
lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder.
Blandt andet ophæves kravet om, at næringsbrev er en
betingelse for, at en person eller et selskab kan få
alkoholbevilling i medfør af lov om restaurationsvirksomhed
og alkoholbevilling m.v. Tilsvarende ophæves bestemmelsen om,
at en alkoholbevilling bortfalder på grund af manglende
næringsbrev.
Ophævelsen af lov om næringsbrev
til visse fødevarevirksomheder betyder desuden, at
Fødevareministeriets gældende regler om
fødevarevirksomhedernes betaling til finansiering af
Fødevarestyrelsens kampagnekontroller, jf.
fødevarelovens § 45, stk. 5 og 7, ikke kan
videreføres. Det skyldes, at den nævnte betaling er
knyttet til den betaling til finansiering af udgifter ved
administration af næringsbrevsordningen, som
Erhvervsstyrelsen i henhold til § 6 i lov om næringsbrev
til visse fødevarevirksomheder opkræver. I et kommende
forslag til ændring af fødevareloven vil § 45,
stk. 5 og 7, derfor blive ophævet og erstattet af nye
bestemmelser, der sikrer hjemmel til den fortsatte finansiering af
Fødevarestyrelsens kampagnekontroller.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Afskaffelse af næringsbrevsordningen vil
mindske Erhvervsstyrelsens årlige omkostninger med ca. 10,2
mio. kr. svarende til styrelsens omkostninger ved administration
mv. af næringsbrevsordningen, herunder drift mv. af
næringsbrevsregistret.
En mindre del af Erhvervsstyrelsens
omkostninger ved administration mv. af næringsbrevsordningen
er bevillingsfinansierede med 0,8 mio. kr. årligt, mens de
resterende omkostninger, herunder styrelsens lønomkostninger
på ca. 2,5 mio. kr. årligt, er gebyrfinansierede.
Der er pt. akkumuleret et overskud på
gebyrordningen for næringsbrevet. Erhvervsstyrelsen har med
henblik på at nedbringe overskuddet undladt at opkræve
gebyr fra virksomhederne for 2014. Ved afskaffelsen af
næringsbrevsordningen forventes der dog fortsat at være
et akkumuleret overskud på gebyrordningen, og dette overskud
vil derfor bortfalde ved bevillingsafregningen for 2014.
Afskaffelse af næringsbrevsordningen vil herudover i
mindre omfang mindske omkostninger for de myndigheder, som
kontrollerer overholdelsen af fødevare-, skatte- og
afgifts-, pant-, arbejdsmiljø- og alkohollovgivningen, idet
de ikke længere skal påse næringsbrev for
fødevarevirksomhederne og indberette eventuelle
væsentlige overtrædelser til Erhvervsstyrelsens
overtrædelsesregister.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Afskaffelse af næringsbrevsordningen vil
lette virksomhedernes økonomiske byrder. Der vil
således ikke længere kræves beståelse af en
prøve - og dermed heller ikke noget prøvegebyr -
eller alternativt at indehaveren har en særlig uddannelse
for, at en virksomhed kan drive fødevarevirksomhed.
Virksomhederne vil heller ikke længere skulle betale et
årligt gebyr for at drive fødevarevirksomhed i henhold
til loven. Idet næringsbrevsordningen er delvis
gebyrfinansieret, vil en afskaffelse reducere omkostningerne for
fødevarevirksomhederne med samlet ca. 13,3 mio. kr.
årligt. Heraf er ca. 11,7 mio. kr. årlige
gebyrbetalinger til Erhvervsstyrelsens administration mv. af
næringsbrevsordningen, herunder drift mv. af
næringsbrevsregistret, mens ca. 1,6 mio. kr. er
virksomhedernes udgifter til aflæggelse af prøve i
forbindelse med nyregistreringer.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
vurderer, at forslaget vil medføre administrative lettelser
ved ophævelse af lov om næringsbrev til visse
fødevarevirksomheder og ændring af lov om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. De administrative
byrder, der følger af de gældende krav til
næringsbreve, er tidligere målt til ca. 1 mio. kr.
på samfundsniveau årligt. Ved ophævelse af
næringsbrevsordningen vil lettelserne være tilsvarende.
På samfundsniveau vil der ikke være tale om
administrative lettelser over 10.000 timer årligt, og der
bliver derfor ikke foretaget yderligere kvantificering af de
administrative konsekvenser.
5.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget får ingen konsekvenser for
miljøet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 10. juli til den 25. august 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.: 3F, Advokatrådet, Bager- og Konditormestre i Danmark,
Bryggeriforeningen, Coop Danmark A/S, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Restauranter og Caféer, Dansk Erhverv, Dansk
Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Slagtermestre, De
Samvirkende Købmænd, DI Fødevarer,
Frederiksberg Kommune, HK Handel, Horesta,
Håndværksrådet, ITD Brancheorganisation for den
danske vejgodstransport, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer, LO og
Rigsadvokaten.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Afskaffelse af næringsbrevsordningen
vil mindske Erhvervsstyrelsens årlige omkostninger med ca.
10,2 mio. kr. Afskaffelse af ordningen vil herudover i mindre
omfang mindske omkostninger for de myndigheder, som kontrollerer
overholdelsen af fødevare-, skatte- og afgifts-, pant-,
arbejdsmiljø- og alkohollovgivningen. | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Afskaffelse af næringsbrevsordningen
vil lette virksomhedernes økonomiske byrder. Idet ordningen
er delvis gebyrfinansieret, vil en afskaffelse reducere
omkostningerne for fødevarevirksomhederne med samlet ca.
13,3 mio. kr. årligt. | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
vurderer, at forslaget vil medføre administrative lettelser.
De administrative byrder, der følger af de gældende
krav til næringsbreve, er tidligere målt til ca. 1 mio.
kr. på samfundsniveau årligt. Ved ophævelse af
næringsbrevsordningen vil lettelserne være
tilsvarende. | | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget får ingen konsekvenser
for miljøet. | | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne. | | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Med henblik på at afskaffe
næringsbrevsordningen og dermed lette virksomhedernes
administrative og økonomiske byrder foreslås det at
ophæve lov om næringsbrev til visse
fødevarevirksomheder. Dette indebærer, at indehaveren
af en ny fødevarevirksomhed ikke længere vil skulle
bestå en prøve eller have en bestemt uddannelse for at
kunne starte op. Virksomheden vil endvidere slippe for et
årligt gebyr på pt. 500 kr. for at være omfattet
af ordningen.
Afskaffelsen af næringsbrevsordningen
betyder desuden, at der ikke er behov for at, Erhvervsstyrelsen
fører det register over visse overtrædelser af
fødevare-, skatte- og afgifts-, pant-, arbejdsmiljø-
og alkohollovgivningen, som var en del af ordningen. SKAT,
fødevaremyndighederne, Arbejdstilsynet og politiet skal
således ikke længere indberette overtrædelser til
Erhvervsstyrelsen.
Kontrollen med fødevarevirksomheders
lovovertrædelser sker således efter lovgivningen under
de enkelte myndigheders områder. Myndighederne kan i
tilfælde af overtrædelser fortsat anvende de
sanktionsmuligheder, der følger af deres respektive
særlove.
Da myndighederne benytter kontrol- og
sanktionsmuligheder i egen lovgivning, er der ikke behov for den
særlige frakendelsesbestemmelse, som kun gælder for
fødevarevirksomheder. Som tilfældet er med andre
virksomheder, vil fødevarevirksomheder kunne frakendes
retten til at drive virksomhed efter den almindelige
rettighedsfrakendelsesbestemmelse i straffelovens § 79, hvis
betingelserne herfor er opfyldt. De enkelte særlove vil
endvidere stadig indeholde bestemmelser, der i et vist omfang giver
myndighederne mulighed for at bremse en virksomhed, hvis denne ikke
overholder væsentlige lovkrav på det enkelte
lovområde.
Til § 2
Til nr.
1
Den foreslåede ophævelse af lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder
medfører, at lovens § 9 a om hjemmel for
kommunalbestyrelsen til at fastsætte, at der for
ikkegevinstgivende spilleautomater skal betales en afgift til
kommunen, foreslås flyttet til lov om restaurationsvirksomhed
og alkoholbevilling m.v., jf. forslaget til ny § 26, stk. 3.
Lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. regulerer
imidlertid som udgangspunkt kun salg af stærke drikke til
nydelse på eller ved salgsstedet med undtagelse af enkelte af
lovens bestemmelser, som finder anvendelse ved såvel salg af
stærke drikke som salg af andre mad- og drikkevarer til
nydelse på eller ved salgsstedet. Det foreslås, at
forslaget til ny § 26, stk. 3, også finder anvendelse
ved såvel salg af stærke drikke som salg af andre mad-
og drikkevarer til nydelse på eller ved salgsstedet, så
bestemmelsen får samme anvendelse som i lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder.
Til nr.
2
Som en konsekvens af ophævelsen af
kravet om næringsbrev for at kunne drive
fødevarevirksomhed ophæves også kravet om, at
næringsbrev er en betingelse for, at personer kan få
alkoholbevilling i medfør af lov om restaurationsvirksomhed
og alkoholbevilling m.v.
De øvrige betingelser for at kunne
få alkoholbevilling opretholdes uændret.
Til nr. 3
og 4
Som en konsekvens af ophævelsen af
kravet om næringsbrev for at kunne drive
fødevarevirksomhed ophæves også kravet om, at
næringsbrev er en betingelse for, at selskaber kan få
alkoholbevilling i medfør af lov om restaurationsvirksomhed
og alkoholbevilling m.v.
De øvrige betingelser for at kunne
få alkoholbevilling opretholdes uændret.
Til nr.
5
Der er tale om en konsekvensændring i
henvisningen på baggrund af ændringen af
nummereringen.
Til nr.
6
Der er tale om konsekvensændringer i
henvisningerne på baggrund af ændringen af
nummereringen.
Til nr. 7
og 8
Som en konsekvens af ophævelsen af
kravet om næringsbrev for at kunne drive
fødevarevirksomhed ophæves også bestemmelsen om,
at en alkoholbevilling bortfalder på grund af manglende
næringsbrev. De øvrige bortfaldsgrunde opretholdes
uændret.
Til nr.
9
Idet § 26 udvides til også at
indeholde en bestemmelse om spilleautomater, jf. forslaget til ny
§ 26, stk. 3, foreslås overskriften til bestemmelsen
affattet i overensstemmelse hermed.
Til nr.
10
Ophævelsen af lov om næringsbrev
til visse fødevarevirksomheder medfører, at lovens
§ 9 a om hjemmel for kommunalbestyrelsen til at
fastsætte, at der for ikkegevinstgivende spilleautomater skal
betales en afgift til kommunen, foreslås flyttet til lov om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. Bestemmelsen giver
som hidtil kommunalbestyrelsen mulighed for at fastsætte, at
der for ikkegevinstgivende spilleautomater betales en afgift til
kommunen. Bestemmelsen gælder såvel virksomheder, der
har salg af stærke drikke til nydelse på eller ved
salgsstedet, som virksomheder der har salg af andre mad- og
drikkevarer til nydelse på eller ved salgsstedet, jf.
forslaget til ændring af § 1, stk. 2. Bestemmelsen
får således samme anvendelsesområde som i lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2015.
For så vidt angår en på
ikrafttrædelsestidspunktet eventuel verserende
frakendelsessag, hvor der endnu ikke er faldet dom, vil der ikke
kunne ske frakendelse af retten til at drive
fødevarevirksomhed i medfør af den nugældende
lovs § 11, stk. 1, jf. princippet i straffelovens § 4,
stk. 1. Det samme gælder i situationer, hvor der verserer en
frakendelsessag om ikke at kunne være stifter af,
direktør for eller medlem af bestyrelsen i en
fødevarevirksomhed, jf. den nugældende lovs § 11,
stk. 2. Der vil stadig i begge situationer kunne ske sanktionering
i medfør af relevant særlovgivning.
For så vidt angår en eventuel
frakendelsessag, hvor der, jf. den nugældende lovs § 11,
stk. 1, er sket frakendelse af retten til at drive
fødevarevirksomhed, og hvor frakendelsesperioden
udløber efter lovens ikrafttræden, vil frakendelsen
være gældende i hele den oprindelige
frakendelsesperiode. Det samme gælder i situationer, hvor der
er sket frakendelse af retten til at være stifter af,
direktør for eller medlem af bestyrelsen i en
fødevarevirksomhed, jf. den nugældende lovs § 11,
stk. 2.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | Lov om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. | | | | | § 2 | | | | | | I lov om restaurationsvirksomhed og
alkoholbevilling m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 135 af 18.
januar 2010, som ændret ved § 34 i lov nr. 718 af 25.
juni 2010, § 2 i lov nr. 249 af 30. marts 2011, § 12 i
lov nr. 1231 af 18. december 2012, § 4 i lov nr. 633 af 12.
juni 2013 og § 3 i lov nr. 736 af 25. juni 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. - -
- Stk. 2.
Bestemmelserne i § 28, § 31, stk. 2, og §§ 32,
33 og 38 finder tilsvarende anvendelse ved salg af mad og
drikkevarer til nydelse på eller ved salgsstedet. | | 1. I § 1, stk. 2, indsættes efter
»Bestemmelserne i«: »§ 26, stk.
3,«. | | | | § 13.
Alkoholbevilling kan kun meddeles personer, der | | 2. I § 13, stk. 1, ophæves nr. 1. | 1) | har næringsbrev til det
pågældende forretningssted, jf. lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder, | | Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4. | - - - | | | | | | § 14.
Alkoholbevilling kan kun meddeles selskaber m.v., hvis | | 3. I § 14, stk. 1, ophæves nr. 1. | 1) | selskabet har næringsbrev til det
pågældende forretningssted, jf. lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder, | | Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4. | - - - | | | | | | § 14.
Alkoholbevilling kan kun meddeles selskaber m.v., hvis | | 4. I § 14, stk. 1, nr. 4, der bliver nr. 3,
ændres »§ 13, stk. 1, nr. 2, 4 og 5« til:
»§ 13, stk. 1, nr. 1, 3 og 4«. | - - - | | | 4) | direktionens medlemmer og flertallet af
bestyrelsesmedlemmerne opfylder betingelserne i § 13, stk. 1,
nr. 2, 4 og 5, og | | | - - - | | | | | | § 14. - -
- | | 5. I § 14, stk. 2, ændres »stk.
1, nr. 4« til: »stk. 1, nr. 3«. | Stk. 2.
Bevillingsmyndigheden kan undtage fra bestemmelsen i stk. 1, nr.
4. | | | | | | § 15.
Bestyrere skal opfylde betingelserne i § 13, stk. 1, nr. 2 og
4, og § 16, stk. 2. De må ikke have udvist en
sådan adfærd, at der er grund til at antage, at de ikke
vil lede serveringsstedet på forsvarlig måde. | | 6. I § 15, stk. 1, ændres »§
13, stk. 1, nr. 2 og 4« til: »§ 13, stk. 1, nr. 1
og 3«. | | | | § 18. En
alkoholbevilling bortfalder, | | 7. I § 18, stk. 1, ophæves nr. 4. | - - - | | Nr. 5-8 bliver herefter nr. 4-7. | 4) | hvis bevillingshaveren ikke længere
har næringsbrev, | | | - - - | | | | | | § 18. En
alkoholbevilling bortfalder, - - - | | 8. I § 18, stk. 1, nr. 7, der bliver nr. 6,
ændres »§ 13, stk. 1, nr. 4« til:
»§ 13, stk. 1, nr. 3«, og »§ 14, stk.
1, nr. 4 og 5« ændres til: »§ 14, stk. 1,
nr. 3 og 4«. | 7) | hvis bevillingshaveren ikke længere
opfylder betingelserne i § 13, stk. 1, nr. 4, eller § 14,
stk. 1, nr. 4 og 5, eller | | | - - - | | | | | | | | 9. Overskriften
til § 26 affattes
således: | | | | Optræden m.v. | | »Optræden m.v. og
spilleautomater«. | | | | | | 10. I § 26 indsættes som stk. 3: | | | »Stk. 3.
For virksomheder, der sælger mad og drikkevarer til nydelse
på eller ved salgsstedet, kan kommunalbestyrelsen
fastsætte, at der for ikkegevinstgivende spilleautomater
betales en afgift til kommunen. Afgiften opkræves
kvartalsvis. Afgiften vil kunne fastsættes som et fast
beløb for hver automat eller som en procentdel af det
indspillede beløb eller som en kombination heraf. Der
betales ikke afgift for indtil to ikkegevinstgivende
spilleautomater. Den årlige afgift for de følgende
spilleautomater må højst udgøre 4.000 kr. for
hver spilleautomat.«. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2015. | | | |
|