Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 20. november 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2014 og var til 1. behandling den 23. oktober 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 10. juli 2014 dette udkast til
udvalget, jf. (2013-14) ERU alm. del - bilag 313. Den 8. oktober
2014 sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har
stillet 8 spørgsmål til erhvervs- og
vækstministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
4 af udvalgets spørgsmål og
erhvervs- og vækstministeren svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Venstre støtter lovforslaget om en
afskaffelse af næringsbrevsordningen, da det har vist sig, at
ordningen er overflødig, fordi de respektive myndigheder i
stedet benytter kontrol- og sanktionshjemler i egen lovgivning.
Venstre finder det glædeligt, at en afskaffelse af ordningen
vil lette virksomhedernes administrative og økonomiske
byrder.
Venstre forholder sig dog lidt undrende
over for det faktum, at ordningen kun er blevet anvendt i
begrænset omfang, da fødevaremyndighederne har
været forpligtede til at anvende ordningen, uanset om anden
lovgivning har kunnet anvendes. For Venstre er det vigtigt, at alle
de muligheder, Folketinget udsteder for kontrol med
fødevaresikkerheden, bruges og overholdes. Derfor undrer det
Venstre, at der trods reglerne for kontrol af
fødevarevirksomheder stadig kan forekomme situationer, hvor
virksomheder trods utallige bøder, advarsler og
politianmeldelser kan fortsætte deres virksomhed. Venstre
mener, at der fremadrettet skal slås hårdt ned på
fødevarevirksomheder, som gentagne gange overtræder
fødevarelovgivningen. Derfor er Venstre også
stærkt optaget af, at der fortsat kan ske udveksling af
myndigheders og virksomheders erfaringer og viden på
fødevareområdet. Da det fremgår af evalueringen
af næringsbrevsordningen, at SKAT og politiet har brugt
ordningen til at indhente brugbare oplysninger til deres arbejde,
har Venstre derfor under udvalgsarbejdet spurgt ind til, om
afskaffelsen af næringsbrevsordningen medfører en
forringelse af SKAT's og politiets arbejde med
fødevarevirksomhederne.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn (S) Ida
Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe
Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 17
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 17
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, på hvilken måde
fødevaresikkerheden vil blive varetaget fremover set i
forhold til gældende lovgivning, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke muligheder man fremover
har for at kontrollere og gribe ind over for
fødevarevirksomheder inden for de konkrete
lovgivningsområder, herunder navnlig hvilke muligheder de
enkelte love giver for fratagelse af retten til at drive
fødevarevirksomhed, når man ikke længere kan
anvende næringsbrevsordningen, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om SKAT's kontrolindsats, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, om lovforslaget har betydning for Næringsbasen og i
givet fald på hvilken måde, herunder bedes specifikt
oplyst, om der fortsat skal ske registrering i Næringsbasen
efter samme regler som i dag, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil redegøre
nærmere for årsagen til, at næringsbrevsordningen
kun har været anvendt i et vist omfang, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, om regeringen agter at forhøje de såkaldte
»colabøder« ved overtrædelse af
punktafgiftslovene og pantbekendtgørelsen, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre et
tværgående samarbejde på tværs af de
forskellige ressortområder ved afskaffelsen af
næringsbrevsordningen, så der fortsat kan ske en
udveksling af oplysninger om virksomhederne på tværs af
myndighederne, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvor meget virksomhederne har
betalt for meget i gebyr for næringsprøven og det
årlige gebyr til registeret i Erhvervsstyrelsen, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
4 af udvalgets spørgsmål
til erhvervs- og vækstministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål 2, 3, 5 og 8 er optrykt efter ønske
fra Venstre.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke
muligheder man fremover har for at kontrollere og gribe ind over
for fødevarevirksomheder inden for de konkrete
lovgivningsområder, herunder navnlig hvilke muligheder de
enkelte love giver for fratagelse af retten til at drive
fødevarevirksomhed, når man ikke længere kan
anvende næringsbrevsordningen.
Svar:
De enkelte myndigheders egen lovgivning
gælder fortsat, når næringsbrevsordningen
ophæves. Det vil sige, at fødevarevirksomheder stadig
skal overholde reglerne på fødevareområdet,
skatte- og afgiftsområdet, arbejdsmiljøområdet
og alkoholområdet, og at der vil fortsat ske kontrol og
sanktionering efter disse regler.
Myndighederne har gode sanktionsmuligheder i
deres egen lovgivning, herunder også sanktioner, der kan
forhindre en fødevarevirksomhed i at fortsætte sin
aktivitet.
For så vidt angår
spørgsmålet, om hvorvidt ressortmyndighederne har
frakendelsesbestemmelser i egen lovgivning, kan jeg for det
første oplyse, at for restaurationer med alkoholbevilling
gælder det, at restaurationerne kan få frakendt
bevillingen (dvs. retten til at servere alkohol) ved domstolene.
Bevillingen kan endvidere i visse tilfælde fratages
administrativt af bevillingsmyndigheden eller
kommunalbestyrelsen.
Derudover har de enkelte ressortmyndigheder
oplyst følgende i forbindelse med udarbejdelse af
lovforslaget og evalueringen af næringsbrevsordningen, som
jeg kan henholde mig til:
Fødevaremyndighederne:
Fødevareloven giver dels mulighed for at fratage
autorisation henholdsvis registrering, dels hjemmel til at
nedlægge et helt eller delvist forbud mod drift eller mod
bestemte fødevareaktiviteter. Både fratagelse af
autorisation/registrering og driftsforbud kan ske administrativt,
hvilket indebærer, at sanktionsmulighederne får
umiddelbar virkning.
SKAT: En virksomhed skal som udgangspunkt
være registreret i henhold til de skatte- og afgiftslove, som
virksomhedens aktivitet påkræver. Hvis en virksomhed
ønsker at blive registreret for en pligt, fx moms eller
A-skat, kan SKAT, under visse betingelser, pålægge
virksomheden at stille en sikkerhed mod den ønskede
registrering. Stilles den pålagte sikkerhed ikke, kan SKAT
nægte virksomheden at blive registreret som ønsket.
Tilsvarende har SKAT, under visse betingelser, mulighed for at
pålægge en allerede registreret virksomhed at stille
sikkerhed mod fortsat registrering. Hvis en sådan sikkerhed
ikke stilles, kan SKAT inddrage virksomhedens registrering.
Inddragelsen kan omfatte én af flere pligter, som
virksomheden er registreret for, eller samtlige pligter, som
virksomheden er registreret for. Dette afhænger af den
konkrete virksomheds forhold. SKAT's mulighed for at nægte og
inddrage en virksomheds registrering, er reguleret i
Opkrævningsloven, og er en del af SKATs restanceforebyggende
arbejde
Arbejdstilsynet: Arbejdstilsynet har ikke
mulighed for at frakende retten til at drive virksomhed.
Arbejdstilsynet har dog mulighed for at afgive reaktioner i
forbindelse med arbejdsmiljøovertrædelser.
Arbejdstilsynet har hjemmel til at give påbud med frist,
strakspåbud og forbud, således at virksomheden skal
foretage de nødvendige ændringer i arbejdet, inden det
pågældende arbejde kan fortsættes.
Overordnet kan jeg desuden oplyse, at der
endvidere gælder den generelle
rettighedsfrakendelsesbestemmelse i straffelovens § 79. Efter
denne bestemmelse kan den, som udøver virksomhed, som
kræver en særlig offentlig autorisation eller
godkendelse, ved dom for strafbart forhold frakendes retten til
fortsat at udøve den pågældende virksomhed eller
til at udøve den under visse former, såfremt det
udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af
stillingen. Der kan også ske frakendelse af retten til at
udøve anden virksomhed end den pågældende,
når særlige omstændigheder taler for det, og der
kan efter samme regel ske frakendelse af retten til at deltage i
ledelsen af en erhvervsvirksomhed her i landet eller i udlandet
uden at hæfte personligt og ubegrænset for
virksomhedens forpligtelser. Frakendelsen sker på tid fra et
til fem år, regnet fra endelig dom, eller indtil videre.
Myndighederne har således i deres egen
lovgivning sanktionsmuligheder, der gør det muligt at
forhindre en fødevarevirksomhed i at fortsætte sin
aktivitet. Endvidere er der mulighed for at bruge den generelle
rettighedsfrakendelsesbestemmelse i straffelovens § 79.
Det kan afslutningsvist bemærkes, at
myndighederne ikke i forbindelse med evalueringen af ordningen og
høringen af lovforslaget har efterspurgt nye
sanktionsbestemmelser.
Spørgsmål 3:
Henset til, at det fremgår af
evalueringen af næringsbrevsordningen, at ordningen har
bidraget til en mere effektiv planlægning for SKAT's
kontrolindsats, og at politiet finder, at ordningen har været
enkel og effektiv, bedes ministeren oplyse, hvilke nye
værktøjer m.v. SKAT og politi får, således
at ophævelse af næringsbrevsordningen ikke kommer til
at medføre en forringelse af SKAT's og politiets muligheder
for at kontrollere og gribe ind over for
fødevarevirksomheder.
Svar:
Evalueringen af næringsbrevsordningen
viser, at ordningen kun i et vist omfang bliver brugt af
myndighederne, og at myndighederne primært benytter kontrol-
og sanktionshjemler i egen lovgivning. Næringsbrevsordningen
er endvidere kun i begrænset omfang blevet brugt til
planlægning af risikobaseret kontrol.
Idet myndighederne primært benytter
kontrol- og sanktionsmuligheder i egen lovgivning, vurderes det, at
en afskaffelse af ordningen ikke vil svække
fødevaresikkerheden eller myndighedernes mulighed for
indgriben over for fødevarevirksomheder.
Samtidig betyder en afskaffelse af
næringsbrevsordningen, at der sker en lettelse af de
administrative og økonomiske byrder for
fødevarevirksomhederne.
Jeg mener således ikke, at der på
nuværende tidspunkt er behov for at indføre en ny
ordning eller nye kontrol- og sanktionsbestemmelser som erstatning
for næringsbrevsordningen. Regeringen vurderer dog
løbende behovet for ny regulering hos de enkelte
myndigheder.
Det bemærkes, at de relevante
myndigheder i forbindelse med evalueringen af
næringsbrevsordningen og høringen af lovforslaget ikke
har efterspurgt nye kontrol- og sanktionsbestemmelser.
Spørgsmål 5:
Vil ministeren redegøre nærmere
for årsagen til, at næringsbrevsordningen kun har
været anvendt i et vist omfang?
Svar:
Evalueringen af næringsbrevsordningen
viser, at ordningen kun i et vist omfang bliver brugt af
myndighederne. Det skyldes, at myndighederne primært benytter
kontrol- og sanktionshjemler i egen lovgivning.
Myndighederne har således gode
sanktionsmuligheder i deres egen lovgivning, herunder også
sanktioner, der kan forhindre en fødevarevirksomhed i at
fortsætte sin aktivitet.
Eksempelvis oplyser
fødevaremyndighederne, som er en af de store
kontrolmyndigheder, at fødevareloven dels giver mulighed for
at fratage autorisation henholdsvis registrering, dels hjemmel til
at nedlægge et helt eller delvist forbud mod drift eller mod
bestemte fødevareaktiviteter. Både fratagelse af
autorisation/registrering og driftsforbud kan ske administrativt,
hvilket indebærer, at sanktionsmulighederne får
umiddelbar virkning.
SKAT, som er en anden af de store
kontrolmyndigheder på området, oplyser, at virksomheder
som udgangspunkt skal være registreret i henhold til de
forskellige skatte- og afgiftslove. Disse registreringer kan SKAT
primært med afsæt i opkrævningsloven træffe
afgørelse om at inddrage eller fratage virksomheden.
Tvangsafmeldelse af registreringsforhold anvendes som et
værktøj i SKATs inddrivelsesarbejde.
Myndighederne har således i deres egen
lovgivning sanktionsmuligheder, der gør det muligt fx at
forhindre en fødevarevirksomhed i at fortsætte sin
aktivitet.
Selvom tanken om en fælles ordning som
næringsbrevsordningen, der går på tværs af
myndighedernes områder, kan virke hensigtsmæssig, er
det altså ikke en ordning, som de kontrollerende myndigheder
for alvor har brugt i praksis.
Spørgsmål 8:
Vil ministeren oplyse, hvor meget
virksomhederne har betalt for meget i gebyr for
næringsprøven og det årlige gebyr til
registreret i Erhvervsstyrelsen. Der henvises til
høringsnotatet, hvoraf det fremgår, at der er
opkrævet en højere betaling hos virksomhederne, end
ordningen har kostet i administration.
Svar:
Der var ultimo 2013 et overskud på
gebyrordningen for næringsbasen på 15,3 mio. kr., der
er akkumuleret siden 2010. Erhvervsstyrelsen har oplyst, at det
akkumulerede overskud er opstået som følge af blandt
andet færre omkostninger til drifts- og
vedligeholdelsesarbejder og it-modernisering, som var planlagt, men
som der nu ikke er behov for.
Erhvervsstyrelsen har med henblik på at
nedbringe overskuddet undladt at opkræve gebyr fra
virksomhederne for 2014. Ved afskaffelsen af
næringsbrevsordningen forventes der dog fortsat at være
et akkumuleret overskud på gebyrordningen på ca. 9,7
mio. kr.