Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 14. april 2015
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven,
boafgiftsloven, fondsbeskatningsloven, skatteforvaltningsloven og
forskellige andre love1)
(Skattelypakke om trusts,
værdiansættelse af aktiver i forbindelse med bindende
svar og international omgåelsesklausul samt udskydelse af
selvangivelsesfristen for selskaber m.v., lempelse af sanktionen
ved manglende registrering af underskud og korrektion af satserne
for vægtafgift af personbiler m.v.)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1041 af 15. september 2014, som ændret bl.a. ved § 10 i
lov nr. 202 af 27. februar 2015 og senest ved § 5 i lov nr.
334 af 31. marts 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
fodnoten til
lovens titel indsættes som 2. og
3. pkt.:
»Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 2011/96/EU af 30.
november 2011 om en fælles beskatningsordning for moder- og
datterselskaber fra forskellige medlemsstater, EU-Tidende 2011, nr.
L 345, side 8, med senere ændringer. Loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv
2003/49/EF af 3. juni 2003 om en fælles ordning for
beskatning af renter og royalties, der betales mellem associerede
selskaber i forskellige medlemsstater, EU-Tidende 2003, nr. L 157,
side 49, med senere ændringer.«
2.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 3. Skattepligtige har
ikke de fordele, der følger af direktiv 2011/96/EU om en
fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra
forskellige medlemsstater, direktiv 2003/49/EF om en fælles
ordning for beskatning af renter og royalties, der betales mellem
associerede selskaber i forskellige medlemsstater og direktiv
2009/133/EF om en fælles beskatningsordning ved fusion,
spaltning, partiel spaltning, tilførsel af aktiver og
ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige
medlemsstater og ved flytning af et SE's eller SCE's
vedtægtsmæssige hjemsted mellem medlemsstater som
implementeret i dansk lovgivning, til arrangementer eller serier af
arrangementer, der er tilrettelagt med det hovedformål eller
der som et af hovedformålene har at opnå en
skattefordel, som virker mod indholdet af eller formålet med
direktiverne, og som ikke er reelle under hensyntagen til alle
relevante faktiske forhold og omstændigheder. Et arrangement
kan omfatte flere trin eller dele.
Stk. 2. Ved
anvendelsen af stk. 1 betragtes arrangementer eller serier af
arrangementer som ikke reelle, i det omfang de ikke er tilrettelagt
af velbegrundede kommercielle årsager, der afspejler den
økonomiske virkelighed.
Stk. 3.
Skattepligtige har ikke fordel af en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, hvis det er rimeligt at
fastslå under hensyn til alle relevante faktiske forhold og
omstændigheder, at opnåelsen af fordelen er et af de
væsentligste formål i ethvert arrangement eller enhver
transaktion, som direkte eller indirekte medfører fordelen,
medmindre det godtgøres, at indrømmelsen af fordelen
under disse omstændigheder vil være i overensstemmelse
med indholdet af og formålet med den pågældende
bestemmelse i overenskomsten.
Stk. 4. Uanset
stk. 3 skal stk. 1 og 2 anvendes ved vurderingen af, om en
skattepligtig er udelukket fra fordelen i en bestemmelse i en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med et land, der er medlem af EU,
hvis den skattepligtige alternativt kunne påberåbe sig
en fordel i et af direktiverne om direkte beskatning.«
3.
Efter § 16 J indsættes:
Ȥ 16 K. Skattepligtige
omfattet af kildeskattelovens § 1 eller
dødsboskattelovens § 1, stk. 2, som har stiftet og har
indskudt aktiver i en trust på et tidspunkt, hvor den
skattepligtige var fuldt skattepligtig efter en af de nævnte
bestemmelser, medregner trustens indkomst, jf. stk. 6, ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når
indkomsten i trusten er positiv. 1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse på skattepligtige omfattet af de nævnte
bestemmelser, der indskyder aktiver i en trust uden at være
stifter.
Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på skattepligtige, der bliver
omfattet af bestemmelser, som er nævnt i stk. 1, selv om de
ikke var fuldt skattepligtige på henholdsvis
stiftelsestidspunktet og indskudstidspunktet, hvis de tidligere har
været fuldt skattepligtige, og hvis stiftelsen eller
indskuddet af aktiver er foretaget inden for de sidste 10 år
forud for den fulde skattepligts genindtræden.
Stk. 3. Er der
flere stiftere eller indskydere i en trust, fordeles indkomsten
forholdsmæssigt efter handelsværdien af de indskudte
aktiver på stiftelsestidspunktet. Ved efterfølgende
indskud foretages en ny beregning af indkomstfordelingen baseret
på stifteres og indskyderes andel af handelsværdien af
aktiverne i trusten inden indskuddet og handelsværdien af
aktiverne ved det efterfølgende indskud. I det
indkomstår, hvor det efterfølgende indskud foretages,
skal der alene fordeles en forholdsmæssig del til det
efterfølgende indskud svarende til den andel, perioden fra
indskuddet til udløbet af indkomståret udgør af
indkomståret.
Stk. 4. Stk. 1
og 2 finder ikke anvendelse i følgende tilfælde:
1) Den
skattepligtige godtgør, at det er en ufravigelig
gyldighedsbetingelse for trustens eksistens, at der er givet
endeligt og uigenkaldeligt afkald på formuen.
2) Den
skattepligtige godtgør, at midlerne i trusten udelukkende
anvendes i almenvelgørende eller på anden måde
almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af
personer.
3) Den
skattepligtige godtgør, at midlerne i trusten udelukkende
anvendes til pensionsformål for en større kreds af
personer, som ikke er omfattet af boafgiftslovens § 1, stk.
2.
4) Den
skattepligtige godtgør, at trusten er et
investeringsselskab, jf. aktieavancebeskatningslovens §
19.
Stk. 5.
Skattepligtige som nævnt i stk. 1 og 2 medregner indkomsten i
en trust, hvis trusten er stiftet af eller aktiverne er indskudt af
kontrollerede selskaber, jf. § 16 H, stk. 6, og den
skattepligtige ville være blevet skattepligtig af indkomsten,
hvis den skattepligtige selv havde stiftet trusten eller indskudt
aktiverne. Der medregnes alene en andel af trustens indkomst
svarende til den skattepligtiges direkte eller indirekte ejerandel
af det kontrollerede selskab.
Stk. 6. Trustens
indkomst opgøres efter de regler, der ville gælde for
skattepligtige som nævnt i stk. 1 og 2. Kildeskattelovens
§ 9 finder tilsvarende anvendelse på aktiver og
passiver, der er anskaffet, før trustens indkomst omfattes
af stk. 1 eller 2. Underskud i trusten modregnes i de
følgende indkomstårs indkomst i trusten efter de
regler, der ville gælde for den skattepligtige. Underskud kan
kun fremføres, hvis det ikke kan rummes i indkomsten i et
tidligere indkomstår.
Stk. 7. Der
gives nedslag efter § 33, stk. 1 og 7, for trustens danske og
udenlandske skatter. Der gives dog kun nedslag for den del af
årets samlede skatter, der svarer til forholdet mellem den
skattepligtiges andel af indkomsten og den samlede indkomst. 1. og
2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for skatter på
trustindkomsten betalt af trustforvalteren.
Stk. 8. Stk. 1-7
finder tilsvarende anvendelse på fonde og andre lignende
enheder, hvor det ikke er en ufravigelig gyldighedsbetingelse for
enheden, at der er givet endeligt og uigenkaldeligt afkald på
formuen.«
§ 2
I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 47 af 12. januar 2015, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 11. Aktiver og
passiver i en trust, en fond eller en lignende enhed omfattet af
ligningslovens § 16 K medregnes ved boopgørelsen, i det
omfang den afdøde har været skattepligtig af eventuel
positiv indkomst i trusten, fonden eller den lignende enhed.
Betingelserne i § 1, stk. 3, anses for opfyldt for de aktiver
og passiver, der medregnes efter 1. pkt.«
§ 3
I fondsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 934 af 14. august 2014, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1374 af 16. december 2014 og
§ 1 i lov nr. 1375 af 16. december 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 3 A, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis
indskyderen som følge af indskuddet er skattepligtig af
afkastet i den udenlandske fond eller trust, jf. ligningslovens
§ 16 K.«
§ 4
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 175 af 23. februar 2011, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1500 af 23. december
2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 25, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »svaret.« til: »svaret, jf. dog 3.
pkt.«
2. I
§ 25, stk. 1, indsættes
efter 2. pkt.:
»Et bindende svar om et aktivs værdi er
bindende for skattemyndighederne i forhold til spørgeren
eller andre som nævnt i § 21, stk. 2, ved behandlingen
af det pågældende forhold i 6 måneder regnet fra
spørgerens modtagelse af svaret.«
3. I
§ 25, stk. 1, 3. pkt., der bliver
4. pkt., ændres »i svaret« til: »i svar som
nævnt i 1. og 3. pkt.«.
4. I
§ 25, stk. 2, indsættes som
3. pkt.:
»Medmindre andet er fastsat af
skattemyndighederne, gælder det derudover for bindende svar
om et aktivs værdi, at svaret ikke er bindende, hvis det
på baggrund af oplysninger ud fra et efterfølgende
direkte eller indirekte salg af aktivet eller ud fra
størrelsen af det efterfølgende afkast på
aktivet kan begrundes, at aktivets værdi på tidspunktet
for afgivelsen af det bindende svar afveg mindst 30 pct. og mindst
1 mio. kr. fra værdien i det bindende svar.«
§ 5
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 149 af 9. januar 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 202 af 27. februar 2015,
foretages følgende ændringer:
1. To
steder i fodnoten til lovens titel
ændres »gennemfører Rådets« til:
»gennemfører dele af Rådets«.
2. § 35,
stk. 1, affattes således:
»Skattepligtige selskaber m.v. skal for hvert
af indkomstårene 2002 til og med det seneste
indkomstår, der udløber inden
indberetningstidspunktet, foretage digital indberetning til told-
og skatteforvaltningen af resterende fremførselsberettigede
underskud, jf. § 12 og fondsbeskatningslovens § 3, stk.
2, jf. dog stk. 4. For sambeskattede selskaber m.v. påhviler
indberetningspligten administrationsselskabet. Der betales et
tillæg på 5.000 kr., hvis der ikke indberettes
rettidigt efter 1. pkt. Tillægget tilfalder
staten.«
3. I
§ 35 stk. 2, indsættes efter
»digitalt«: », jf. dog stk. 4«.
?
4. § 35,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Skatteministeren fastsætter regler om fritagelse for visse
selskaber m.v. fra indberetningspligten. Endvidere kan ministeren
fastsætte regler om indberetningstidspunktet, adgangen for
told- og skatteforvaltningen til, hvis der foreligger særlige
omstændigheder, at se bort fra en fristoverskridelse,
herunder at fritage for betaling af tillægget i stk. 1,
perioden for indberetningen, hvilke specifikationer indberetningen
skal indeholde, og hvorledes indberetningen skal ske efter stk. 1
og 2.«
§ 6
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
185 af 18. februar 2014, som ændret ved § 2 i lov nr.
745 af 25. juni 2014, § 3 i lov nr. 1503 af 23. december 2014
og § 30 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, foretages
følgende ændring:
1. § 3,
stk. 1, tabelafsnit A, affattes således:
» |
| Vægtafgift kr. | Udligningsafgift |
|
| Motorkøretøj kr. | Påhængsvogn kr. | A. Personmotorkøretøjer
bortset fra busser (rute- og turistbiler m.m.) og hyrevogne.
Påhængs- og sættevogne til
personbefordring. |
|
|
| I. Egenvægt indtil 600 kg Motorcykler. Afgift pr. køretøj: 12 måneder | ? ? ? 690 | ? ? ? 520 | ? ? ? - | Andre
personmotorkøretøjer. Afgift pr. køretøj: 6 måneder | ? ? 1.000 | ? ? 760 | ? ? - | II. Egenvægt 601-800 kg Afgift pr. køretøj: 6 måneder | ? ? 1.220 | ? ? 940 | ? ? - | III. Egenvægt 801-1.100 kg Afgift pr. køretøj: 6 måneder | ? ? 1.660 | ? ? 1.240 | ? ? - | IV. Egenvægt 1.101-1.300 kg Afgift pr. køretøj: 6 måneder | ? ? 2.210 | ? ? 1.580 | ? ? - | V. Egenvægt 1.301-1.500 kg Afgift pr. køretøj: 6 måneder | ? ? 2.890 | ? ? | ? ? | 3 måneder | 1.460 | 1.010 | - | VI. Egenvægt 1.501-2.000 kg Afgift pr. køretøj: 6 måneder | ? ? 3.980 | ? ? | ? ? | 3 måneder | 2.000 | 1.350 | - | VII. Egenvægt over 2.000 kg Afgift pr. 100 kg egenvægt: 3 måneder | ? ? 113 | ? ? 76 | ? ? 31 |
|
« |
§ 7
I lov nr. 528 af 28. maj 2014 om ændring af
aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og
skattekontrolloven (Selskaber m.v.s registrering af
fremførselsberettigede underskud, oplysningspligt om
erhvervelse af visse aktier og investeringsbeviser m.v.,
selvangivelse af kildeartsbegrænsede tab m.v.), som
ændret ved § 12 i lov nr. 202 af 27. februar 2015,
foretages følgende ændring:
1. § 4,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Juridiske personer omfattet af skattekontrollovens § 4, stk.
2, skal for indkomståret 2014 selvangive senest den 1.
september 2015 og for indkomståret 2015 selvangive senest den
1. september 2016.«
§ 8
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2015.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
har virkning fra og med den 1. maj 2015 for arrangementer og serier
af arrangementer vedrørende fordele i direktiverne om
direkte beskatning og for arrangementer og transaktioner
vedrørende fordele i dobbeltbeskatningsoverenskomster,
uanset hvornår overenskomsterne er trådt i kraft.
Stk. 3. § 1, nr. 3,
og § 2 har virkning for trusts og fonde, der stiftes eller
hvor der foretages indskud den 1. juli 2015 eller senere.
Stk. 4. § 3 har
virkning fra og med den 1. juli 2015.
Stk. 5. § 4 har
virkning for bindende svar, der afgives den 1. juli 2015 eller
senere.
Stk. 6. § 6 har
virkning fra og med den 1. januar 2015.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 2015/121/EU af 27. januar 2015 om ændring af
direktiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for
moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater, EU-Tidende
2015, nr. L 21, side 1.