Ændringsforslag stillet den 5. maj
2015 uden for betænkningen
Til § 7
Af klima-, energi- og
bygningsministeren:
4) I
stk. 4 udgår »§ 1, nr.
2, 4-6 og 32,«.
[Ændret ikrafttræden
for pristillæg til Horns Rev 3 og som følge af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 4
Det foreslås, at bemyndigelsen til
klima-, energi- og bygningsministeren til at fastsætte
tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 2, 4-6 og
32, udgår. Ændringen betyder for det første, at
reglerne om pristillæg og afregningsvilkår for
havvindmølleparken Horns Rev 3 træder i kraft den 1.
juli 2015, og ikke først efter at der er blevet enighed om
en konkret model for en traktatmedholdelig finansiering af
pristillægget, som kan accepteres af Europa-Kommissionen. For
det andet indeholder ændringsforslaget en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 1, hvor det foreslås, at § 1, nr. 31, i det
fremsatte lovforslag udgår. Det vurderes således muligt
at lade § 1, nr. 32, som herefter bliver § 1, nr. 31,
træde i kraft den 1. juli 2015. Der henvises i det hele til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1 i
betænkningen for denne del af ændringsforslaget.
Det fremsatte lovforslag indeholder en
bemyndigelse til klima-, energi- og bygningsministeren til at
fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af reglerne om
pristillæg m.v. for havvindmølleparken Horns Rev 3.
Dette skyldes, at koncessionsaftalen indeholder et forbehold om, at
medmindre der indgås anden aftale, vil koncessionsaftalen
bortfalde den 15. juli 2015, hvis der ikke er opnået enighed
blandt et flertal af Folketingets partier om en traktatmedholdelig
finansiering af pristillægget for Horns Rev 3, som kan
accepteres af Europa-Kommissionen.
Energiforligskredsen har givet tilsagn om
at finde en langsigtet løsning for det fremadrettede
PSO-system med virkning fra den 1. januar 2017. Det vurderes
imidlertid ikke muligt at have denne løsning klar inden den
15. juli 2015.
Staten er forpligtet til at udbetale
tilskud i medfør af indgåede kontrakter. Hvis
Energistyrelsen derfor indgår en aftale med
koncessionshaveren, som medfører fjernelse af forbeholdet,
vil staten være forpligtet til at udbetale
pristillægget til Horns Rev 3 i overensstemmelse med den
indgåede koncessionsaftale.
I det tilfælde der ikke er fundet en
langsigtet løsning på Europa-Kommissionens kritik af
det danske PSO-system, skal pristillægget til Horns Rev 3
finansieres på anden vis.
Pristillægget til Horns Rev 3
forventes tidligst udbetalt fra januar 2017. Hvis der ikke på
dette tidspunkt er etableret en langsigtet PSO-løsning, vil
det betyde, at udgifterne vil skulle afholdes over finanslovens
§ 29.25.10. Udgifter til el-PSO.
Energiforligskredsen er blevet orienteret
om dette ændringsforslag, som indebærer, at
Energistyrelsen kan indgå en aftale med koncessionshaveren,
som medfører en fjernelse af forbeholdet om
traktatmedholdelig finansiering fra koncessionsaftalen. Det
foreslås derfor at sætte bestemmelserne om
pristillæg m.v. i kraft den 1. juli 2015, da dette vil
afspejle statens forpligtelse til finansiering som følge af
aftalen om ændring af koncessionsaftalen mellem
Energistyrelsen og koncessionshaver.
Afhængigt af hvilken konkret model
for en traktatmedholdelig finansiering der vil blive opnået
enighed om, vil der endvidere skulle foretages yderligere
ændringer før 2017. Det bemærkes i den
forbindelse, at der allerede er fundet en midlertidig
løsning for diskriminationen i 2015 og 2016.
Ændringsforslaget træder i
stedet for ændringsforslag nr. 2 i betænkningen.