Skriftlig fremsættelse (11. marts
2015)
Transportministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til jernbanelov
(Lovforslag nr. L 162)
Med
lovforslaget foreslås foretaget en revision af
nugældende lov om jernbane.
Udgangspunktet
for revisionen er en modernisering af loven, der er fra 1998 og
siden er blevet ændret mere end 10 gange. Hovedformålet
med revisionen er at implementere EU-regler samt skabe en klar,
enkel og operationel jernbanelov, som kan understøtte at
få flere passagerer og mere gods på jernbanen.
Der bliver i
disse år investeret massivt i jernbaneinfrastrukturen.
Lovforslaget skal ses i dette lys, så rammebetingelserne
medvirker til, at samfundet får mest muligt ud af de
offentlige investeringer, der foretages i sektoren.
Størstedelen af lovforslaget er en videreførelse af
gældende ret samt implementering af EU-regler, men
lovforslaget er også gjort mere overskueligt og
brugervenligt.
Med lovforslaget implementeres dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21.
november 2012 om oprettelse af et fælles europæisk
jernbaneområde, benævnt omarbejdningen af 1.
jernbanepakke. Lovforslaget gennemfører yderligere
åbning af markedsadgangen i forhold til tildelingen af adgang
til jernbanerelaterede servicefaciliteter, herunder
vedligeholdelsesfaciliteter og klargøringscentre, og de
tjenesteydelser, der findes på disse faciliteter. Samtidig
udvides ansøgerbegrebet, så andre end
jernbanevirksomheder kan søge om at reservere
infrastrukturkapacitet. Endvidere gennemføres EU-regler for
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, herunder
bestemmelse vedrørende omfanget af kommissionens
undersøgelsesforpligtelse.
Lovforslaget samler de generelle regler om
ekspropriation til jernbaneanlæg, herunder
letbaneanlæg, i jernbaneloven. Der er tale om, at
gældende ekspropriationshjemler for jernbaner, herunder
letbaner, videreføres og moderniseres.
Med lovforslaget indføres som noget
nyt begrebet bybaner, der omfatter metro, letbaner og S-baner, idet
der findes en række fællestræk for disse baner
samt forhold, hvor bybaner adskiller sig fra anden
skinnebåren trafik. I sammenhæng hermed indføres
en særlig definition på letbaner med henblik på
at foretage en afgrænsning af letbanen i forhold til anden
skinnebåren trafik på jernbaner. Dette skyldes, at
letbaner udmærker sig ved at være skinnebåren
trafik, som både kan køre i vej efter
færdselslovens regler og i eget tracé.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.