Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 5. maj 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til
lovforslaget. Transportministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-4, 9, 11, 12 og 15-17. Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 5-8, 10, 13 og 14.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. marts
2015 og var til 1. behandling den 26. marts 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 22. december 2014 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 103. Den 18. marts 2015 sendte
transportministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
KL,
Thomas Albøg Olsen og
Carl Dixen Pedersen, Greve.
Transportministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har KL og Carl Dixen Pedersen,
Greve, mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til transportministeren til mundtlig
besvarelse, som denne besvaret i et samråd med udvalget den
5. maj 2015.
Transportministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der dannede
grundlag for ministerens besvarelse af spørgsmålene,
og et supplerende notat med en beskrivelse af bl.a.
Havarikommissionens rolle og et sikkerhedsforum i regi af
Trafikstyrelsen, jf. L 162 - bilag 13 og 14.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf denne har besvaret 11 spørgsmål,
mens de resterende spørgsmål forventes besvaret inden
2. behandlingen af lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
transportministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) stemmer hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de af transportministeren
stillede ændringsforslag nr. 3, 9 og 11 og de af mindretallet
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at idet et flertal i udvalget vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag, kan EL hverken stemme
for eller imod det samlede lovforslag. På trods af gode
tiltag og intentioner i lovforslaget er EL af den overbevisning, at
lovforslaget - uden EL's foreslåede ændringer - kan
komme til at kompromittere jernbanesikkerheden på lidt
længere sigt. Havarikommissionen skal ikke længere
undersøge mindre uheld og hændelser, men vi
anerkender, at det kan Havarikommissionen gøre, hvis den
finder det hensigtsmæssigt. Det bliver imidlertid hurtigt et
spørgsmål om ressourcer, og da centraladministrationen
er udsat for løbende besparelser og nedskæringer, tror
EL ikke på, at Havarikommissionen på lidt længere
sigt kan opretholde muligheden for også at undersøge
uheld, hændelser og uhensigtsmæssigheder, og
således vil Havarikommissionen ikke fungere som det
nødvendige opsamlingssted for viden og erfaring i forhold
til de begivenheder, som udfordrer jernbanesikkerheden.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 49
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1) I
stk. 1 indsættes efter
»skaden«: »eller dødsfaldet«.
[Sproglig præcisering]
Til § 69
2)
Overskriften før paragraffen affattes således:
»Alkohol og andre bevidsthedspåvirkende
stoffer m.v.«
[Ensartet sprogbrug i forhold til
§ 69, stk. 1, nr. 3 og 4]
Til § 72
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter »sikkerhedsgodkendelsen« indsættes:
»eller en godkendelse, jf. § 60, stk. 2«.
[Udvidelse af mulighed for at
udstede påbud for manglende overholdelse af godkendelse]
Til § 78
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
4) I
stk. 2 og 3
indsættes efter »uregelmæssigheder«:
»på jernbaneområdet«.
[Ensartet sprogbrug i forhold til
§ 78, stk. 1]
Til § 81
Af et mindretal
(EL):
5) I
stk. 1 ændres
»alvorlige« til: »hændelser og«.
[Havarikommissionen skal
undersøge både hændelser og ulykker]
6) Stk.
2 udgår.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 103
7) I
stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»organisering«: », fysiske placering«.
[Fysisk adskillelse af
Jernbanenævnet og andre parter]
8) I
stk. 2, 3. pkt., indsættes efter
»uafhængigt af«: »og placeret fysisk
adskilt fra«.
[Fysisk adskillelse af
Jernbanenævnet og andre parter]
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
9)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 5.
Formanden for Jernbanenævnet skal være dommer.
Formanden udpeges af vedkommende retspræsident.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
[Kompetencekrav til formanden]
Af et mindretal
(EL):
10)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Jernbanenævnet betjenes af sit eget, selvstændige
sekretariat.«
[Jernbanenævnet betjenes af
eget sekretariat]
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
11) I
stk. 5, der bliver stk. 6, ændres
»medlemmer« til: »øvrige medlemmer, jf.
stk. 5,«.
[Konsekvensrettelse som
følge af det foreslåede nye stk. 5]
Til § 109
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
12) I
stk. 4, 2. pkt., indsættes efter
»samt«: »en årlig aktivitetsafgift
på«.
[Ensartet sprogbrug i forhold til
§ 109, stk. 4, 1. pkt.]
Til § 113
Af et mindretal
(EL):
13) I
stk. 4 indsættes efter »og
at Jernbanenævnets afgørelser ikke kan påklages
til anden administrativ myndighed«: », jf. dog stk.
01.«.
[Opretholdelse af klageadgang til
Jernbanenævnet]
14)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Sikkerhedsafgørelser inden for jernbaneområdet truffet
af Trafikstyrelsen eller tilsvarende myndighed kan påklages
til Jernbanenævnet.«
[Opretholdelse af klageadgang til
Jernbanenævnet]
Til § 115
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
15) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»indbringes«: »for domstolene«.
[Sproglig præcisering]
Til § 116
16) I
stk. 1, nr. 3, ændres
»Havarikommissionen« til: »Havarikommissionen for
Civil Luftfart og Jernbane«.
[Sproglig præcisering]
Til § 126
17)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
4, stk. 5, der bliver stk. 4, ændres to steder
»stk. 4« til: »stk. 3«.«
[Rettelse af henvisningsfejl]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2, 4, 12, 15 og
16
Der er tale om sproglige
præciseringer, som gør bestemmelserne mere
letlæselige eller sikrer ensartet sprogbrug i forhold til
andre bestemmelser i lovforslaget. Der er med disse ændringer
ikke påtænkt ændringer i retstilstanden.
Til nr. 3
Der foreslås, at § 72 i det
fremsatte lovforslag præciseres, således at det klart
fremgår af bestemmelsen, at Trafikstyrelsen ligeledes kan
udstede påbud, såfremt en indehaver af et
sikkerhedscertifikat, jf. § 58, eller en indehaver af en
sikkerhedsgodkendelse, jf. § 59, ikke opfylder vilkår
fastsat i en godkendelse omfattet af § 60, stk. 2.
Trafikstyrelsen får derved mulighed for at udstede
påbud om, at indehavere af sikkerhedscertifikat eller
sikkerhedsgodkendelse skal foretage de nødvendige
foranstaltninger for at opfylde et vilkår fastsat i en
godkendelse straks eller inden for en nærmere angivet
tidsfrist.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets bemærkninger til § 72 og de almindelige
bemærkninger, punkt 2.6.2.2.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget skal
Havarikommissionen undersøge både hændelser,
mindre ulykker og alvorlige ulykker. Lovforslaget som fremsat
lægger ellers op til, at Havarikommissionen kun involveres i
alvorlige ulykker i form af togsammenstød eller
-afsporinger, som resulterer i mindst én dræbt eller
mindst fem alvorligt tilskadekomne eller skade på rullende
materiel, infrastruktur eller miljø for mindst 2 mio. euro.
Hændelser og ulykker under denne
»bagatelgrænse« vil - med det fremsatte
lovforslag - skulle undersøges af jernbanevirksomhederne og
infrastrukturforvalterne selv.
Ændringsforslaget vil sikre, at der
ikke opstår en interessekonflikt, hvor eventuelle parter i en
ulykke - jernbanevirksomheder og/eller infrastrukturforvaltere -
skal undersøge sig selv, og samtidig sikres, at den erfaring
og læring, som myndighederne kan drage af mindre
hændelser og ulykker, vil indgå i det løbende
sikkerhedsarbejde på jernbanen, så også de mere
alvorlige ulykker kan forebygges og forhåbentlig
undgås.
Til nr. 6
Dette er en konsekvens af, at
Havarikommissionen undersøger både hændelser og
ulykker - ikke kun alvorlige ulykker - jf. ændringsforslag
nr. 5.
Til nr. 7, 8 og 10
Ændringsforslagene sikrer
Jernbanenævnets uafhængighed fra andre myndigheder og
eventuelle parter i sager, både i forhold til fysisk
placering og sekretariatsbetjening.
Til nr. 9
Det foreslås, at formanden for
Jernbanenævnet skal være dommer, og at formanden til
forskel fra nævnets øvrige medlemmer udpeges af
vedkommende retspræsident. Det vil sige, at udpegning af
formanden sker ved en dertil tilforordnet retspræsident i
overensstemmelse med retsplejelovens § 47 a. Det følger
heraf, at en dommer kan varetage hvervet, hvis det er bestemt ved
lov. Den foreslåede bestemmelse tilvejebringer denne
hjemmel.
Det bemærkes endvidere, at
udpegningen af en dommer som formand understøtter opfyldelse
af kravet i omarbejdningen af 1. jernbanepakke, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21.
november 2012 om oprettelse af et fælles europæisk
jernbaneområde, om, at Jernbanenævnet skal være
uafhængigt. Endvidere sikrer den foreslåede udpegning
af en dommer, at formanden har de fornødne juridiske
kvalifikationer til at varetage hvervet.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring i stk.
5, der bliver stk. 6, skyldes, at det efter det fremsatte
lovforslag var hensigten, at erhvervs- og vækstministeren
efter høring af transportministeren skulle udpege alle
Jernbanenævnets medlemmer, herunder også formanden. Som
konsekvens af lovforslaget til et nyt stk. 5, hvorefter formanden
for nævnet udpeges af vedkommende retspræsident,
fastslås det, at erhvervs- og vækstministeren alene
skal udpege - og i den forbindelse høre transportministeren
over - Jernbanenævnets øvrige medlemmer. Der henvises
til det fremsatte lovforslags bemærkninger herom.
Til nr. 13 og 14
Ændringsforslagene opretholder
muligheden for at påklage sikkerhedsafgørelser til
Jernbanenævnet, så eventuelle klagere ikke tvinges til
en potentielt dyr og langsommelig proces ved domstolene.
Ændringsforslagene forudsætter, at Jernbanenævnet
har eller tilføres de nødvendige kompetencer til at
løfte denne opgave. Såfremt ændringsforslaget
vedtages ved 2. behandling, fremsætter spørgeren om
nødvendigt ændringsforslag med
konsekvensændringer til lovforslaget.
Til nr. 17
Der er tale om at rette to henvisningsfejl,
som følge af at stykkerne rykkes med de foreslåede
ændringer i § 4 i lov om Sund og Bælt Holding
A/S.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne
Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen
(EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA)
Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 162
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse fra Carl Dixen Pedersen,
Greve, og KL | 4 | Ændringsforslag fra
transportministeren | 5 | Henvendelse af 23/4-15 fra Carl Dixen
Pedersen, Greve | 6 | Henvendelse af 27/4-15 fra Carl Dixen
Pedersen, Greve | 7 | Henvendelse af 28/4-15 fra Carl Dixen
Pedersen, Greve | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 29/4-15 fra Carl Dixen
Pedersen, Greve | 10 | Henvendelse af 29/4-15 fra Thomas
Albøg Olsen | 11 | 2. udkast til betænkning | 12 | Henvendelse af 4/5-15 fra Carl Dixen
Pedersen, Greve | 13 | Talepapir fra samrådet den 5/5-15 om
Havarikommissionens rolle, jf. L 162 - samrådsspm. A, B, C og
D, fra transportministeren | 14 | Notat om Havarikommissionens
undersøgelsesforpligtelse, fra transportministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 162
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil redegøre for
og vurdere, om det er lovligt, i overensstemmelse med EU-reglerne
og ikke mindst hensigtsmæssigt at lade Jernbanenævnet
sekretariatsbetjene af Trafikstyrelsen, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse fra Carl
Dixen Pedersen, Greve, og KL, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om indskrænkelse af
Havarikommissionens ansvarsområde, til transportministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvordan Europa-Kommissionen
stiller sig i forhold til den ordning, som foreslås med
lovforslaget i forhold til Jernbanenævnets
sekretariatsbetjening, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om ministeren vil fremlægge den
skriftlige korrespondance, som ministeriet har haft med
Europa-Kommissionen, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om at opremse to
løsningsmodeller på problemstillingen
vedrørende Jernbanenævnets sekretariatsbetjening, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om kommentar til henvendelse af
23/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, Greve, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelse af
27/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, Greve, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, Greve, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelse af
29/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, Greve, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm., om svarskrivelsen fra
transportministeren til transportkommissæren forventes at
ville udløse en reaktion fra denne i form af nye
skrivelser/henvendelser, evt. i form af nye møder - herunder
om den oprindelige henvendelse fra Europa-Kommissionen har
potentiale til at udløse en pilotskrivelse derfra, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. tilbagetaget | 13 | Spm. tilbagetaget | 14 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, Greve, såfremt denne giver
anledning til yderligere kommentarer, til transportministeren | 15 | Spm. om at kommentere ændringsforslag
5, til transportministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
162
Samråds- spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om, hvad årsagerne
er til, at der med lovforslaget lægges op til, at
Havarikommissionen kun skal undersøge alvorlige ulykker,
mens andre hændelser undersøges af
jernbanevirksomhederne og infrastrukturforvalterne, til
transportministeren | B | Samrådsspm. om en redegørelse
for de sikkerhedsmæssige aspekter ved ændringen, hvor
Havarikommissionen kun skal undersøge alvorlige ulykker, til
transportministeren | C | Samrådsspm., om der er tale om et
ressourcespørgsmål, når der lægges op til,
at Havarikommissionen fremover kun skal undersøge alvorlige
ulykker på baneområdet og ikke mindre hændelser,
til transportministeren | D | Samrådsspm. om en redegørelse
for de sikkerhedsmæssige konsekvenser, såfremt 4.
jernbanepakke medfører øget udbud af banedriften,
når jernbanevirksomhederne, som L 162 lægger op til,
selv skal undersøge hændelser på banen, til
transportministeren |
|