Fremsat den 11. marts 2015 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om individuel boligstøtte
(Kollektive bofællesskaber)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som senest
ændret ved lov nr. 224 af 3. marts 2015, foretages
følgende ændringer:
1. § 3,
stk. 2, 2. og 3. pkt.,
ophæves.
2. I
§ 3 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3. Et
individuelt bofællesskab skal bestå af mindst 5
boliger. Herudover skal bofællesskabet indeholde et
fællesareal, som kan benyttes af lejerne i
bofællesskabet. Kommunalbestyrelsen kan i ganske
særlige tilfælde godkende, at bofællesskabet
består af mindst 3 boliger.
Stk. 4. Et kollektivt
bofællesskab skal bestå af mindst 3 værelser.
Herudover skal bofællesskabet indeholde et ekstra
værelse, som kan benyttes af lejerne i bofællesskabet.
Kommunalbestyrelsen kan dog godkende, at bofællesskabet ikke
indeholder det ekstra værelse, som er nævnt i 2. pkt.,
hvis bofællesskabet er indrettet med et køkken, hvor
beboerne kan spise sammen m.v.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og
6.
3. I
§ 51 a, stk. 2, ændres
»§ 3, stk. 3« til: »§ 3, stk.
5«.
4. I
§ 51 a, stk. 3, ændres
»§ 3, stk. 4« til: »§ 3, stk.
6«.
§ 2
I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 158 af 18. februar 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 574 af 10. juni 2014 og §
2 i lov nr. 1523 af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 24 a, stk. 1, nr. 5,
ændres »bofællesskab« til:
»bofællesskab, der består af mindst 5
personer,«, og »§ 3, stk. 2-4,« ændres
til: »§ 3, stk. 2 og 4-6,«.
2. I
§ 24 a, stk. 1, indsættes
som nr. 6:
»6) Personer,
der bor i et kollektivt bofællesskab i medfør af
§ 3, stk. 4-6, i lov om almene boliger m.v., og som
består af 3 eller 4 personer, jf. § 24 h.«
3. I
§ 24 b, stk. 1, ændres
»boligstøtte efter § 24 a, stk. 1,« til:
»boligstøtte efter § 24 a, stk. 1, nr.
1-5,«.
4. I
§ 24 b, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 3, stk. 2-4,« til: »§
3, stk. 2 og 4-6,«.
5. I
§ 24 b indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan uanset stk. 1 ikke godkende, at kollektive
bofællesskaber i medfør af § 3, stk. 4-6, i lov
om almene boliger m.v., der er omfattet af § 24 a, stk. 1, nr.
5, består af mindst 3 personer, jf. dog stk. 3.«
6. I
§ 24 c, stk. 1, ændres
»for personer omfattet af § 24 a,« til: »for
personer omfattet af § 24 a, stk. 1, nr. 1-5,«.
7. I
§ 24 d, stk. 1, 1. og 3. pkt., indsættes efter »§
24 a, stk. 1,«: »nr. 1-5,«.
8. I
§ 24 e, stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og
stk. 3, 1. pkt., ændres
»§ 24 a« til: »§ 24 a, stk. 1, nr.
1-5,«.
9. I
§ 24 g, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »efter dette kapitel.« til: »for
personer i kollektivt bofællesskab efter § 24 a, stk. 1,
nr. 1-5.«
10.
Efter § 24 g indsættes i kapitel 4
a:
Ȥ 24
h. Det er en betingelse for udbetaling af boligstøtte
efter § 24 a, stk. 1, nr. 6, at det kollektive
bofællesskab består af 3 eller 4 personer og er
etableret i medfør af § 3, stk. 4-6, i lov om almene
boliger m.v.
Stk. 2.
Boligstøtte kan uanset stk. 1 fortsat ydes i indtil 3
måneder, såfremt antallet af beboere midlertidigt er
mindre end 3 som følge af en eller flere beboeres
fraflytning eller død.
Stk. 3. Det er en
betingelse for udbetaling af boligstøtte efter stk. 1 og 2,
at den fælles bolig har mindst et beboelsesrum mere end
antallet af beboere. Kommunalbestyrelsen kan dog godkende, at den
fælles bolig har samme antal beboelsesrum som antal beboere,
hvis bofællesskabet er indrettet med et køkken, hvor
beboerne kan spise sammen m.v.
Stk. 4. Det er en
betingelse for udbetaling af boligstøtte efter stk. 1, at
der foreligger en individuel lejekontrakt for hver beboer i
bofællesskabet.
§ 24 i.
Den boligudgift, der lægges til grund ved
boligstøtteberegningen for personer omfattet af § 24 a,
stk. 1, nr. 6, er den enkelte beboers faktiske boligudgift for sin
andel af boligen opgjort efter § 10. Ved opgørelsen
medregnes for en person boligudgiften pr. m² bruttoetageareal
for 65 m². Bor en person omfattet af § 24 a, stk. 1, nr.
6, i et kollektivt bofællesskab sammen med et eller flere
børn, jf. § 7, stk. 2, forøges det i 2. pkt.
anførte areal med 20 m². Bor begge forældre i
bofællesskabet, forøges arealet efter 3. pkt. hos den
af forældrene, hos hvem barnet er medtaget ved
opgørelse af husstandsindkomsten, jf. § 8, stk. 7.
Stk. 2. Ved beregning af
boligudgiften efter stk. 1 finder § 14, stk. 1, anvendelse.
Bor begge forældre i bofællesskabet, forhøjes
den maksimale boligudgift efter 1. pkt. hos den af
forældrene, hos hvem barnet er medtaget ved opgørelse
af husstandsindkomsten, jf. § 8, stk. 7.
Stk. 3. § 15 finder
tilsvarende anvendelse for den enkelte
bofællesskabsdeltager.
§ 24 j.
For personer omfattet af § 24 a, stk. 1, nr. 6, beregnes
boligydelse efter § 21 og boligsikring efter § 22, stk. 1
og 2, og stk. 3, nr. 1.
Stk. 2. § 23, stk.
1, og § 33 finder tilsvarende anvendelse for personer i
kollektive bofællesskaber omfattet af § 24 a, stk. 1,
nr. 6.
Stk. 3.
Boligstøtte til personer i kollektive bofællesskaber
omfattet af § 24 a, stk. 1, nr. 6, udbetales som
tilskud.«
11. I
§ 56 a, stk. 3, ændres
»§ 24 a.« til: »§ 24 a, stk. 1, nr.
1-5.«, og som 2. pkt.
indsættes:
»Lån ydes til en
forholdsmæssig del af beboerindskuddet til de personer, der
bor i kollektive bofællesskaber, der er omfattet af § 24
a, stk. 1, nr. 6.«
12. I
§ 56 a, stk. 4, ændres
»§ 24 b« til: »§§ 24 b og 24
h«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2015.
Stk. 2. § 2, nr. 5,
finder ikke anvendelse for kollektive bofællesskaber i almene
familieboliger efter § 3 i lov om almene boliger m.v., hvor
kommunalbestyrelsen før lovens ikrafttræden har
godkendt, at bofællesskabet kan bestå af 3 personer.
For sådanne kollektive bofællesskaber finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Kollektive bofællesskaber | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Individuel boligstøtte | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.1. | Boligsikring og boligydelse | | | | 2.2.1.2. | Kollektive bofællesskaber | | | | 2.2.1.3. | Lån til beboerindskud | | | 2.2.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Kollektive bofællesskaber | | 3.2. | Individuel boligstøtte | | 3.3. | Samlede økonomiske og
administrative konsekvenser | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | | | |
|
1.
Indledning
Kommunerne står over for at skulle
modtage et ekstraordinært stort antal flygtninge. Det skaber
særlige udfordringer for kommunernes arbejde med at modtage
og boligplacere flygtninge i 2015. Udfordringerne består bl.
a. i at finde et tilstrækkeligt antal boliger, som nyankomne
flygtninge kan betale.
Udlændingestyrelsen har for nyligt
udmeldt, at kommunerne forventes at skulle modtage ca. 12.000
flygtninge i 2015, hvilket er omtrent tre gange flere end tidligere
udmeldt.
Regeringen og KL har på denne baggrund
den 8. januar 2015 indgået en forståelse om
integrationsområdet. Af forståelsen fremgår det,
at regeringen og KL er enige om at iværksætte konkrete
tiltag, som kan imødegå kommunernes udfordringer med
navnlig at finde eller etablere boliger.
Det indgår i forståelsen, at
regeringen vil søge Folketingets tilslutning til en
ændring af reglerne i almenboligloven om kollektive
bofællesskaber. Ændringerne skal gøre det
nemmere at anvende disse bofællesskaber til boligplacering af
flygtninge. Der lægges op til, at bofællesskaberne skal
kunne indrettes i familieboliger, som består af 3-4
værelser eller flere, medens de efter de gældende
regler som hovedregel kun kan indrettes i 6-værelses boliger,
hvilket gør det vanskeligt at finde det tilstrækkelige
antal boliger.
Med forslaget skabes i øvrigt bedre
mulighed for at skaffe boliger i den eksisterende almene boligmasse
til personer, som kun kan betale en beskeden husleje.
De nævnte ændringer i
almenboligloven nødvendiggør ændringer i
boligstøttelovens regler om boligstøtte til lejere i
kollektive bofællesskaber. Det foreslås her, at
boligsikringen for enlige i kollektive bofællesskaber i
højere grad sidestilles med boligsikringen for enlige, der
bor i en selvstændig bolig.
Kollektive bofællesskaber tilbyder en
ramme for, at flygtninge og andre persongrupper kan dele boliger
under ordnede juridiske betingelser i forhold til lejerbeskyttelse,
støtte til husleje og økonomisk uafhængighed
m.v.
Det indgår også i
forståelsen med KL, at regeringen vil søge
Folketingets tilslutning til en midlertidig ændring af
planloven, hvorefter kommunerne får mulighed for at give
dispensation fra formåls- og anvendelsesbestemmelserne i en
lokalplan i forbindelse med midlertidig indkvartering af
flygtninge. Der henvises til det lovforslag, som
miljøministeren vil fremsætte den 18. marts 2015 for
så vidt angår denne del af forståelsen.
Herudover fremgår det af
forståelsen, at der af den pulje, som blev afsat på
finansloven for 2015 til modtagelse og integration af flygtninge i
kommunerne, udmøntes 125 mio. kr. til investeringer i
kommunerne, og at regeringen vil yde et ekstraordinært
integrationstilskud på 200 mio. kr. i 2015 til at
håndtere det ekstraordinært høje antal
flygtninge. Tilskuddene er tiltrådt i Finansudvalget den 22.
januar 2015.
Endelig er der enighed mellem regeringen og KL
om, at der iværksættes yderligere initiativer for at
understøtte kommunernes modtagelse af flygtninge. Regeringen
vil således understøtte etableringen af en
boligbørs, som kan danne rammen for kontakt mellem danskere,
som ønsker at udleje en bolig til nyankomne flygtninge, og
kommuner, som har udfordringer med at finde egnede boliger, ligesom
mulighederne for at udnytte ledige statslige bygninger til
midlertidig indkvartering af flygtninge skal afdækkes.
Regeringen og KL er i øvrigt enige om,
at iværksættelsen af initiativerne på den korte
bane vil understøtte kommunernes modtagelse af nytilkomne
flygtninge og familiesammenførte. Hertil kommer de allerede
eksisterende muligheder, som kommunerne har for at boligplacere
flygtninge, herunder muligheden for at anvende den kommunale
anvisningsret til almene boliger.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Kollektive bofællesskaber
2.1.1.
Gældende ret
Almenboligloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1023 af 21. august 2013, indeholder en række regler om
bofællesskaber. Der er bofællesskaber til personer med
særlige sociale behov indrettet i familieboliger. Der er
herudover individuelle og kollektive bofællesskaber, som er
møntet på alle grupper af boligsøgende.
Sidstnævnte bofællesskaber kan indrettes både i
familie- og ældreboliger. De bofællesskaber, som dette
lovforslag vedrører, er de kollektive
familieboligbofælleskaber, som er møntet på alle
grupper boligsøgende. Et kollektivt bofællesskab er et
bofællesskab, hvor flere deles om én bolig, og hvor
den enkelte beboer således ikke har sit eget køkken
m.v.
Et kollektivt bofællesskab skal
bestå af mindst 5 boenheder - det vil sige mindst 5
værelser. Kommunen kan dog i »ganske særlige
tilfælde« godkende, at bofællesskabet kun
består af mindst 3 værelser i stedet for mindst 5
værelser. Ifølge lovens forarbejder kan kommunen
meddele en sådan godkendelse i situationer, hvor bygningens
udformning er til hinder for, at bofællesskabet indrettes med
5 værelser, eller hvor beboersammensætningen taler for,
at der skal være færre end 5 værelser. Ud over de
3, 4 eller 5 værelser skal der være et ekstra
værelse, som kan bruges af lejerne til deres fælles
aktiviteter.
Bofællesskaber kan etableres ved, at
kommunen beslutter, at en almen familiebolig fremover skal udlejes
som et kollektivt bofællesskab.
Familieboligbofællesskaber ejes altid af
en almen boligorganisation, og i forbindelse med etableringen skal
kommunen og boligorganisationen aftale, hvordan udlejningen skal
finde sted. De almindelige regler om udlejning af almene
familieboliger (reglerne om udlejning efter venteliste og efter
kommunal anvisning) finder således ikke direkte anvendelse,
men der er intet til hinder for, at parterne aftaler, at kommunen
får anvisningsret til alle eller til en bestemt andel af de
ledige boliger eller værelser i bofællesskabet.
For så vidt angår kollektive
bofællesskaber er der hverken i almenboligloven eller i
almenlejeloven fastsat regler om, hvorvidt hver beboer skal have
sin egen lejekontrakt. Der kan herefter indgås lejekontrakt
med bofællesskabet som sådant eller med hver enkelt
beboer.
Det følger imidlertid af
integrationslovens kapitel 3 om boligplacering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1094 af 7. oktober 2014, at en kommune
har pligt til at anvise en nyankommen flygtning en permanent bolig
snarest muligt efter, at kommunen har overtaget ansvaret for
flygtningen. Kravet om en permanent bolig indebærer, at den i
medfør af integrationsloven anviste bolig ikke må
være tidsbegrænset, og at flygtningen skal have en
selvstændig lejekontrakt, så den pågældende
ikke sættes i et aftaleretligt eller økonomisk
afhængighedsforhold til andre personer.
Når der indgås lejekontrakt med
hver enkelt beboer, fordeles den samlede leje for boligen på
de enkelte beboere efter værelsernes indbyrdes
brugsværdi.
Der skal - som i andre almene boliger -
betales beboerindskud i forbindelse med indgåelsen af
lejekontrakterne. Udgiften til dette indskud fordeles
forholdsmæssigt på de enkelte lejere.
Ved udlejning af almene boliger - såvel
bofællesskaber som andre almene boliger - til flygtninge skal
kommunen betale lejen fra det tidspunkt, hvor boligen er klar til
genudlejning, og indtil genudlejning sker, ligesom kommunen skal
yde garanti for lejerens opfyldelse af forpligtelsen til at
istandsætte boligen/værelset ved fraflytning. De
udgifter, som kommunen måtte have som følge af denne
forpligtelse, refunderes af staten.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Kommunen har efter reglerne i
integrationsloven pligt til snarest muligt efter, at ansvaret for
en flygtning er overgået til den pågældende
kommune, at anvise flygtningen en permanent bolig. Kommunerne har
imidlertid vanskeligt ved at overholde denne forpligtelse. Dette
skyldes bl.a., at en stor del af de nyankomne flygtninge er enlige,
og at der ifølge kommunerne er mangel på mindre
boliger, som denne flygtningegruppe kan betale. Det kunne
således overvejes her at anvende bofællesskabsreglerne
for almene boliger, idet det forhold, at flere deles om én
bolig, gør huslejen mere overkommelig for den enkelte. I dag
kan bofællesskaber dog kun indrettes i meget store boliger,
hvilket gør det vanskeligt for kommunerne at finde
tilstrækkeligt med egnede bofællesskabsboliger. Derfor
foreslås det at ændre bofællesskabsreglerne
på en sådan måde, at reglerne bliver mere
anvendelige, således at opgaven med at boligplacere enlige
flygtninge bliver lettere for kommunerne.
Der findes imidlertid også andre grupper
i det danske samfund, som har vanskeligt ved at skulle betale en
husleje alene. Det gælder eksempelvis studerende og
kontanthjælpsmodtagere. Disse persongrupper vil ligeledes
kunne få en bolig til en overkommelig pris.
Det foreslås, at bofællesskaber
fremover skal kunne indrettes i boliger, der kun består af
mindst 3 værelser plus et ekstra værelse, der kan
anvendes som fællesrum. Lejerne vil skulle deles om bl.a.
køkkenet og fællesrummet, hvori de kan udøve
forskellige fælles aktiviteter.
Hvis bofællesskabet er indrettet med et
køkken, hvor beboerne kan spise sammen m.v., er der ikke det
samme behov for et ekstra værelse til lejernes fælles
aktiviteter, som hvis boligens køkken er meget lille. Derfor
foreslås det, at kommunen i disse tilfælde skal kunne
dispensere, således at der ikke behøver at være
det ekstra værelse.
Den foreslåede bestemmelse er kun en
»minimumsregel« i den forstand, at der fortsat vil
kunne indrettes kollektive bofællesskaber i 5 og 6
værelses boliger.
Kommunen og boligorganisationen vil som
hidtil, når der oprettes et kollektivt bofællesskab,
skulle aftale, hvordan udlejningen skal finde sted. De her
omhandlede bofællesskaber er for alle grupper
boligsøgende. Det forhold, at lejerne deles om boligen og
huslejen, formodes imidlertid at indebære, at denne boform er
mest relevant for boligsøgende med en begrænset
betalingsevne.
Hvis der oprettes et bofællesskab bl.a.
med henblik på udlejning til flygtninge, vil det være
nærliggende, at kommunen og boligorganisationen aftaler, at
kommunen får 100 pct. anvisningsret, således at
kommunen hver gang, der sker en fraflytning, vil kunne bestemme,
hvem boligorganisationen skal leje det ledige værelse ud til.
Kommunens anvisning af flygtninge skal som andre anvisninger ske
efter en konkret vurdering af flygtningenes behov sammenholdt med
andre boligsøgendes behov. Ved den konkrete anvisning
bør det først og fremmest indgå i kommunens
vurdering, om der i det hele taget er tale om en person, som er
egnet til at indgå i så tæt et fællesskab,
som et bofællesskab er. Denne vurdering er særligt
relevant, når der f.eks. er tale om personer med traumer og
psykiske lidelser. Hvis det vurderes, at den pågældende
uden problemer kan indgå i et bofællesskab, bør
kommunen ved den konkrete anvisning tage hensyn til køn og
alder m.v. for derved at sikre, at bofællesskabet bliver
så velfungerende som muligt.
Når kommunen i medfør af
integrationsloves regler om boligplacering anviser en ny flygtning
en permanent bolig, skal boligorganisationen indgå
lejekontrakt med den enkelte lejer. Herved opnås, at boligen
lever op til kravet om, at den skal være permanent, idet den
enkelte lejer ikke sættes i et aftaleretligt eller
økonomisk afhængighedsforhold til andre. Den enkelte
lejer hæfter således kun for sin egen husleje og kan
dermed holde sin økonomi adskilt fra de andre lejeres.
I den forbindelse bemærkes, at det i
boligstøtteloven foreslås, at det gøres til en
betingelse for udbetaling af boligstøtte efter de nye regler
for kollektive bofællesskaber, at der foreligger en
individuel lejekontrakt for hver beboer i bofællesskabet. Der
henvises til bemærkningerne til § 2, nr. 10, til §
24 h, stk. 4.
I forbindelse med indgåelsen af
ovennævnte aftale om, hvordan udlejningen skal finde sted,
vil det være nærliggende, at kommunen sørger
for, at det kommer til at fremgå af aftalen, at
boligorganisationen skal udfærdige individuelle
lejekontrakter.
2.2.
Individuel boligstøtte
2.2.1.
Gældende ret
2.2.1.1.
Boligsikring og boligydelse
Efter gældende regler i lov om
individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 158
af 18. februar 2015, er det som udgangspunkt en forudsætning
for opnåelse af boligstøtte, at
støttemodtageren har selvstændigt køkken.
Boligsikring beregnes efter § 22 som
forskellen mellem på den ene side 60 pct. af den årlige
boligudgift og på den anden side 18 pct. af
husstandsindkomsten over en indkomstgrænse på 141.600
kr. Er der mere end et barn i husstanden, forøges
indkomstgrænsen med 37.300 kr. for hvert barn ud over et barn
op til og med fire børn. For husstande med to voksne
husstandsmedlemmer, hvor begge er under 30 år, forøges
indkomstgrænsen med 37.300 kr. for hvert barn til og med tre
børn. Boligsikringsmodtageren skal dog af sin boligudgift
mindst selv betale 23.900 kr. (egenbetaling). Alle de oplyste
satser er for 2015.
For husstande uden børn kan
boligsikring ikke overstige 15 pct. af boligudgiften. Dette
gælder dog ikke, hvis et husstandsmedlem er
førtidspensionist, er stærkt
bevægelseshæmmet og boligen er egnet herfor, modtager
døgnhjælp efter § 96 i lov om social service
eller betingelserne i § 14, stk. 6, er opfyldt.
Boligydelse, der udbetales til
folkepensionister og personer, der har fået tilkendt
førtidspension før 1. januar 2003, beregnes efter
§ 21 som forskellen mellem på den ene side 75 pct. af
den årlige boligudgift med et tillæg på 6.400 kr.
og på den anden side 22,5 pct. af husstandsindkomsten over en
indkomstgrænse på 151.500 kr. Er der mere end et barn i
husstanden, forøges indkomstgrænsen med 39.900 kr. for
hvert barn ud over et barn op til og med fire børn.
Boligydelsesmodtageren skal dog af sin boligudgift mindst selv
betale et beløb svarende til 11 pct. af sin
husstandsindkomst, dog mindst 16.000 kr. (egenbetaling). Alle de
oplyste satser er for 2015.
Den årlige boligudgift, hvoraf
boligstøtte beregnes, kan ikke overstige 79.400 kr. for
boligsikringsmodtagere og 85.000 kr. for boligydelsesmodtagere. Er
der børn i husstanden, forhøjes beløbet med 5
pct., hvis der er 1 barn, 10 pct. hvis der to børn, 15 pct.
hvis der er 3 børn og 20 pct. hvis der er 4 eller flere
børn. Herudover er der særregler, hvor
maksimalgrænsen forhøjes eller fraviges, f.eks. hvis
nogen i husstanden er stærkt bevægelseshæmmede og
boligen er egnet herfor, eller boligstøttemodtageren anvises
til en ældrebolig m.v. Alle de oplyste satser er for
2015.
Den årlige boligstøtte kan ikke
være større end 41.928 kr. for boligsikringsmodtagere
eller 44.844 kr. for boligydelsesmodtagere. Maksimalgrænsen
kan forhøjes eller fraviges, f.eks. hvis nogen i husstanden
er stærkt bevægelseshæmmede og boligen er egnet
herfor, eller boligstøttemodtageren anvises til en
ældrebolig m.v.
Det er en betingelse for udbetaling af
boligstøtte, at samtlige husstandsmedlemmer, der beboer den
bolig, hvortil boligstøtte søges, har underskrevet en
erklæring om, at de hæfter solidarisk for
tilbagebetalingskrav.
Der kan ikke udbetales boligsikring eller
boligydelse, hvis det beregnede tilskud (bagatelgrænsen) er
mindre end 3.072 kr. for boligsikring og 3.288 kr. for boligydelse.
De oplyste satser er for 2015.
2.2.1.2.
Kollektive bofællesskaber
I kapitel 4 a i lov om individuel
boligstøtte er der fastsat regler for kollektive
bofællesskaber, hvorefter der kan ydes boligstøtte til
beboere i kollektive bofællesskaber, selv om de
pågældende ikke råder over et selvstændigt
køkken.
Personkredsen for de gældende kollektive
bofællesskaber er
- personer, der har
et socialt betinget behov for at bo i kollektivt
bofællesskab,
- personer, der er
fyldt 55 år, og
- alle beboere i
kollektive bofællesskaber etableret efter lov om almene
boliger m.v. eller lov om boligbyggeri.
For sidstnævnte personkreds kan der
være tale om almene familieboliger, ældreboliger eller
støttede private andelsboliger.
Det er en betingelse for at få udbetalt
boligstøtte, at det kollektive bofællesskab
består af mindst 5 personer. Kommunalbestyrelsen kan i ganske
særlige tilfælde godkende, at det kollektive
bofællesskab består af mindst 3 personer.
Den boligudgift, der lægges til grund
ved boligstøtteberegningen for lejere, er den enkelte
beboers faktiske andel af den samlede boligudgift for boligen. Den
årlige boligudgift, hvoraf boligstøtte beregnes, kan
ikke overstige 26.400 kr. for boligsikringsmodtagere og 28.200 kr.
for boligydelsesmodtagere. De oplyste satser er for 2015.
Grænserne for boligudgiften kan
forhøjes, hvis en person bor sammen med et eller flere
børn. Grænserne kan endvidere forhøjes for
stærkt bevægelseshæmmede og fraviges ved
anvisning til en bolig i det kollektive bofællesskab og for
personer, der er berettiget til støtte efter § 85 i lov
om social service.
Boligsikring beregnes efter de almindelige
regler. Dog gælder bestemmelsen om, at for husstande uden
børn kan boligsikring ikke overstige 15 pct. af
boligudgiften ikke, og den årlige boligsikring kan ikke
være større end 13.980 kr.
Boligydelse beregnes efter de almindelige
regler. Dog kan tillægget til lejen højst
udgøre 1/3 af det tillæg, der er fastsat i § 21,
og den årlige boligydelse kan ikke være større
end 14.952 kr.
Alle de oplyste satser er for 2015.
Grænserne for boligsikring og
boligydelse kan forhøjes, hvis en person bor sammen med et
eller flere børn. Grænserne kan endvidere
forhøjes for stærkt bevægelseshæmmede og
fraviges ved anvisning til det kollektive bofællesskab og for
personer, der er berettiget til støtte efter § 85 i lov
om social service.
Husstandsindkomsten opgøres som den
enkelte ansøgers (boligfælleskabsdeltagers) indkomst
opgjort efter de almindelige regler. Bor en person med et eller
flere børn, opgøres dog en samlet husstandsindkomst
for ansøgeren og dennes børn.
Hver ansøger anses for at være en
hel husstand, og der er således ikke solidarisk
hæftelse mellem beboerne i det kollektive bofællesskab,
og de skal derfor ikke underskrive en solidarisk
hæftelseserklæring.
Ved beregningen af boligsikring og boligydelse
gælder de almindelige regler for mindste egenbetaling og
bagatelgrænsen.
Boligsikring og boligydelse udbetales af
Udbetaling Danmark.
2.2.1.3.
Lån til beboerindskud
Lån til beboerindskud kan ydes til
personer, der bor i kollektive bofællesskaber, og som
opfylder betingelserne i § 24 b. Lån ydes til en ligelig
andel af det samlede beboerindskud til de personer i
bofællesskabet, der opfylder betingelserne i § 24 a.
Lån til beboerindskud kan ydes til
flygtninge. Der er for flygtninge fastsat en række
særregler om lejetab og istandsættelsesgaranti i
boligstøtteloven. Disse regler gælder for boliger, der
ikke er omfattet af lov om almene boliger m.v. For boliger, der er
omfattet af lov om almene boliger m.v., gælder de regler om
lejetab og istandsættelsesgaranti, der er fastsat i lov om
almene boliger m.v.
Lån til beboerindskud ydes af
kommunerne.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Som følge af den foreslåede
ændring i lov om almene boliger m.v. vedrørende
kollektive bofællesskaber i familieboliger, foreslås
det, at der fastsættes et nyt sæt bestemmelser i lov om
individuel boligstøtte for kollektive bofællesskaber i
familieboliger, der består af 3 eller 4 personer. Det
foreslås endvidere, at beregningen af boligstøtte i de
nye kollektive bofællesskaber i højere grad skal svare
til de almindelige regler for beregning af boligsikring og
boligydelse.
De gældende regler for
boligstøtte i kollektive bofællesskaber med krav om
mindst 5 personer gælder både almene familieboliger og
ældreboliger samt private lejeboliger og støttede
private andelsboliger og ejerboliger. Reglerne skal derfor kunne
rumme store spænd i huslejer og persongrupper.
De nye kollektive bofællesskaber
på 3 eller 4 personer gælder kun for almene
familieboliger, dvs. boliger der ikke er særligt indrettet
til ældre eller handicappede. Desuden er personer, der har
behov for særligt indrettede boliger, som f.eks. stærkt
bevægelseshæmmede eller anviste til ældreboliger,
ikke omfattet af lovforslaget. Det vurderes derfor, at der ikke er
behov for samme lempelige boligstøtteregler som for de
gældende bofællesskaber, da der ikke her vil kunne
være samme spænd i husleje og persongrupper.
Personer, der bor i de nye kollektive
bofællesskaber, kan i stedet sammenlignes med personer, der
bor enkeltvis i almindelige boliger.
Det foreslås på denne baggrund, at
de gældende regler for 5 personers bofællesskaber
fortsætter uændret, og at der indføres nye
regler for beregning af boligstøtte til kollektive
bofællesskaber på 3 eller 4 personer, som i
højere grad svarer til de almindelige regler for
boligstøtte. Forslaget indebærer, at reglen om, at
boligsikring højst kan udgøre 15 pct. af huslejen for
husstande uden børn, vil gælde for de nye
bofællesskaber, men at grænserne for maksimal husleje
og boligstøtte ikke sættes ned.
Fælles for de to sæt regler for
boligstøtte i bofællesskaber er, at der ikke bliver
udbetalt boligstøtte ved lave huslejer (ca. husleje på
2.300 pr. måned og derunder) på grund af egenbetaling
og bagatelgrænsen. Dette svarer også til reglerne for
den almindelige boligstøtte for enlige uden børn.
Det foreslås, at der for kollektive
bofællesskaber på 3-4 personer i familieboliger efter
lov om almene boliger m.v. kan ydes boligstøtte, selv om de
pågældende ikke råder over et selvstændigt
køkken.
Det foreslås, at det er en betingelse
for udbetaling af boligstøtte, at den fælles bolig har
mindst et beboelsesrum mere end antallet af beboere.
Kommunalbestyrelsen kan dog godkende, at den fælles bolig har
samme antal beboelsesrum som antal beboere, hvis
bofællesskabet er indrettet med et køkken, hvor
beboerne kan spise sammen m.v. Såfremt antallet af beboere
midlertidigt er mindre end 3 som følge af en eller flere
beboeres fraflytning eller død, foreslås det, at
boligstøtte fortsat kan ydes i indtil 3 måneder.
Den boligudgift, der lægges til grund
ved boligstøtteberegningen, foreslås at være den
enkelte beboers faktiske boligudgift for sin andel af boligen. Ved
opgørelsen medregnes for en person boligudgiften pr.
m². bruttoetageareal for 65 m². Bor en person med et
eller flere børn, forøges arealet med 20 m². Bor
begge forældre i bofællesskabet, forøges arealet
hos den af forældrene, hos hvem barnet er medtaget ved
opgørelse af husstandsindkomsten.
Det foreslås, at der ved beregning af
den årlige boligudgift anvendes de almindelige regler for
beregning af boligsikring og boligydelse. Bor begge forældre
i bofællesskabet, forhøjes den maksimale boligudgift
hos den af forældrene, hos hvem barnet er medtaget ved
opgørelse af husstandsindkomsten. Dog vil særreglerne
for fravigelse af maksimalgrænsen for boligudgiften ikke
finde anvendelse.
I forhold til den årlige boligsikring og
boligydelse foreslås, at de almindelige regler finder
anvendelse, herunder også reglerne for den maksimale
boligsikring og boligydelse. Dog vil særreglerne for
fravigelse af maksimalgrænsen for boligsikring og boligydelse
ikke finde anvendelse.
Det foreslås, at boligstøtten
udbetales som tilskud, da der er tale om lejeboliger, og at den
almindelige bagatelgrænse finder anvendelse.
Hver voksne beboer i det kollektive
bofællesskab vil være boligstøtteansøger
og dermed en selvstændig husstand og vil derfor ikke
hæfte solidarisk med de andre beboere i
bofællesskabet.
De nye kollektive bofællesskaber bliver
omfattet af reglerne for indkomstberegning, dvs. at
husstandsindkomsten opgøres som den enkelte ansøgers
(boligfælleskabsdeltagers) indkomst opgjort efter de
almindelige regler. Bor en person med et eller flere børn,
opgøres dog en samlet husstandsindkomst for ansøgeren
og dennes børn.
Det foreslås, at det er en betingelse
for udbetaling af boligstøtte efter de nye regler for
kollektive bofællesskaber, at der foreligger en individuel
lejekontrakt for hver beboer i bofællesskabet.
I forhold til de eksisterende kollektive
bofællesskaber foreslås, at kommunalbestyrelsen ikke
kan fravige, at kollektive bofællesskaber i medfør af
§ 3, stk. 4-6, i lov om almene boliger m.v. skal bestå
af mindst 5 personer. Kollektive bofællesskaber på 3
eller 4 personer i medfør af § 3 i lov om almene
boliger m.v. vil blive omfattet af de nye regler for kollektive
bofællesskaber.
Herudover foreslås, at de nye kollektive
bofællesskaber omfattes af reglerne for lån til
beboerindskud for kollektive bofællesskaber, dog
således at lånet ydes til en forholdsmæssig del
af beboerindskuddet til de personer, der bor i de kollektive
bofællesskaber. De nye kollektive bofællesskaber vil i
forhold til istandsættelsesgaranti og lejetab være
omfattet af reglerne i lov om almene boliger m.v.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
3.1.
Kollektive bofællesskaber
Med forslaget sker der en betydelig
forøgelse af potentialet for at etablere kollektive
bofællesskaber i den eksisterende almene boligmasse. Det
forudsættes, at etablering af kollektive bofællesskaber
efter den foreslåede ordning altovervejende sker i
eksisterende almene familieboliger. Der vil således ikke
være offentlige udgifter forbundet med etableringen.
Med meget betydelig usikkerhed skønnes
der på årsbasis at blive etableret 500 værelser i
kollektive bofællesskaber efter den foreslåede ordning.
Heraf forudsættes 400 værelser udlejet til flygtninge.
Når ledige almene boliger, herunder værelser i de
omhandlede bofællesskaber, stilles til rådighed for
flygtninge, garanterer kommunen for lejerens forpligtelser til at
istandsætte boligen/værelset ved fraflytning samt
betaler for et evt. lejetab inden indflytning, jf. afsnit 2.1.1.
Staten refunderer fuldt ud kommunens udgifter hertil efter §
62, stk. 3, i almenboligloven. Dette skønnes at
medføre en årlig statslig merudgift på op til 1
mio. kr. i forbindelse med istandsættelse. Der
forudsættes ikke at være nævneværdige
merudgifter som følge af kommunal betaling for lejetab. Da
udgiften til istandsættelse afholdes efter fraflytning, vil
der gå 2-3 år, før dette niveau nås. Det
bemærkes, at skønnet over forøgelsen af den
statslige refusion af istandsættelsesudgifter er
behæftet med stor usikkerhed, og at der er tale om et
maksimumsskøn i den forstand, at nogle af de flygtninge, der
nu boligplaceres i nyetablerede kollektive bofællesskaber,
alternativt ville være blevet boligplaceret i
»almindelige« almene boliger.
3.2.
Individuel boligstøtte
Justeringerne af boligstøttereglerne
indebærer, at der vurderet for de 3-4 personer, der
indgår i det enkelte bofællesskab, i de fleste
tilfælde vil blive udbetalt den samme årlige
boligstøtte, som var boligen lejet på almindeligt
gældende vilkår som én samlet husstand.
Tilsvarende hvis boligens (store) husleje blev delt ud på tre
(mindre) huslejer i andre boliger. Ved meget lave
husstandsindkomster svarende til f.eks. 3 unge med laveste
kontanthjælp, vil der, hvis en stor bolig lejes som én
husstand, i nogle tilfælde kunne udbetales en højere
boligstøtte, end hvis de samme personer lejer
individuelt.
Boligstøtten opgøres efter
forslaget på grundlag af en fordeling af boligens samlede
husleje på hver enkelt beboer efter en lejekontrakt og den
enkeltes personlige indtægt. I langt de fleste tilfælde
vil der oftest ikke kunne udbetales nogen boligsikring, fordi den
enkeltes nettoboligudgift bliver for lav i forhold til de krav, der
ligger i boligstøttereglerne. Der vil, jf. ovenfor, heller
ikke kunne forventes udbetalt boligstøtte til personerne,
hvis de af egen drift bosatte sig som tre individuelle husstande
til samme husleje.
Det bemærkes, at der med forslaget vil
kunne være eksempler, hvor der vil blive tale om
mindreudgifter. Hvis en stor 4-5 rums bolig, der går fra at
være udlejet til f.eks. store børnefamilier med lave
indkomster til i stedet at være et bofællesskab med 3-4
personer, så vil der kunne blive tale om mindreudgifter, da
boligstøtten til børnefamilier typisk er
større end til andre husstande. Der skønnes dog
samlet set ikke at være tale om væsentlige
mindreudgifter.
Samlet set skønnes forslaget på
den baggrund ikke at have konsekvenser for udgifterne til
individuel boligstøtte.
3.3. Samlede
økonomiske og administrative konsekvenser
Samlet vurderes lovforslaget at medføre
meget begrænsede merudgifter for staten til refusion af
kommunernes udgifter som følge af garanti for lejerens
forpligtelser til at istandsætte boligen ved fraflytning.
Herudover vurderes lovforslaget ikke at have økonomiske
konsekvenser for staten.
Samlet vurderes lovforslaget ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for
kommunerne. De kommunaløkonomiske konsekvenser er forhandlet
med KL.
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for staten og
kommunerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
regionerne.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget om kollektive bofællesskaber vil antagelig
medføre en vis reduktion af antallet af ledige almene
boliger med lavere lejetab for de almene boligorganisationer til
følge.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 30. januar 2015 til den 18. februar 2015 været sendt i
høring hos følgende organisationer og myndigheder
m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet,
Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen, Amnesty
International, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme,
BAT-Kartellet, BL, BOSAM, Byfornyelsesrådet,
Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse,
Byggesocietetet, Byggeriets Evaluerings Center, Bygherreforeningen
i Danmark, Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Industri, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Seniorer, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Ældreråd, Danske
Udlejere, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det centrale
Handicapråd, Dignity, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Ejendomsforeningen Danmark, Etnisk Ung, Finansrådet,
Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af Socialchefer
i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen
til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring
og Pension, Huslejenævns- og
Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunekredit, Kommunernes
Revision - BDO, Kollegiekontorerne i Danmark, Landsbyggefonden,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen
Ældresagen, Lejernes Landsorganisation i Danmark, O. K.
-fonden, Praktiserende Arkitekters Råd, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt
Udsatte, Socialrådgiverforeningen, Statens
byggeforskningsinstitut, Statsforvaltningen, Udbetaling Danmark og
UNHCR.
| | | | | | | | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merudgifter for staten på op til 1
mio. kr. om året til refusion af kommunernes udgifter som
følge af garanti for lejerens forpligtelser til at
istandsætte boligen ved fraflytning. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Almenboliglovens § 3, stk. 2, regulerer
nu både individuelle og kollektive bofællesskaber for
så vidt angår størrelsen. Der er samme krav til
størrelsen - som hovedregel mindst 5 boenheder. At et
bofællesskab skal bestå af mindst 5 boenheder betyder,
at et individuelt bofællesskab skal omfatte mindst 5
selvstændige boliger, mens et kollektivt bofællesskab,
hvor flere personer deles om én bolig, skal bestå af
mindst 5 værelser. Da lovforslaget lægger op til, at
der fremover skal gælde forskellige regler om
størrelsen m.v., foreslås det at lade reglerne om
størrelsen udgå af § 3, stk. 2, og i stedet
indsætte 2 nye bestemmelser - én for individuelle
bofællesskaber og én for kollektive
bofællesskaber, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr.
2
Der foreslås ingen
realitetsændringer for så vidt angår individuelle
bofællesskaber, jf. den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 3. Sådanne
bofællesskaber skal derfor som hovedregel fortsat bestå
af mindst 5 boenheder. For klarhedens skyld foreslås dog at
ændre terminologien, således at der tales om
»boliger« i stedet for »boenheder«, idet
der med »boliger« menes selvstændige boliger med
køkken. Kommunen vil fortsat i ganske særlige
tilfælde kunne dispensere, således at
bofællesskabet kun kommer til at bestå af 3 eller 4
boliger. Kommunen kan træffe en sådan beslutning, hvis
bygningens udformning f.eks. er til hinder for, at
bofællesskabet indrettes med 5 boliger, eller hvis
beboersammensætningen taler for, at der skal være
færre end 5 boliger for at skabe et velfungerende
bofællesskab. Der er ikke krav til størrelsen af den
enkelte bolig. Et individuelt bofællesskab vil typisk kunne
indrettes som et opgangsfællesskab.
I Bygge- og Boligstyrelsens vejledning om
udlejning af almene boliger m.v. fra december 1996
forudsættes det, at der til et individuelt bofællesskab
er knyttet et fællesareal. Denne forudsætning
fremgår ikke af loven. Det foreslås nu at
præcisere, at et sådant bofællesskab foruden de
mindst 5 (eller mindst 3) boliger også skal indeholde et
fællesareal, som lejerne kan benytte til fælles
aktiviteter. Der stilles ingen særlige krav til dette
fællesareal. Hvis der er tale om et opgangsfællesskab,
vil det f.eks. kunne besluttes, at én af boligerne i
opgangen indrettes til fælles brug, således at denne
bolig vil kunne anvendes til fællesspisning m.v.
Når der etableres et sådant
individuelt bofællesskab, skal kommunen og
boligorganisationen aftale, hvordan udlejningen skal finde sted.
Det kan herved sikres, at lejerne afhængig af de lokale
forhold og under hensyntagen til det enkelte bofællesskabs
egenart får mulighed for indflydelse på
beboersammensætningen i bofællesskabet. Loven
indeholder ingen krav til disse aftaler, men det er en
forudsætning, at de ikke tilsidesætter boligsociale
hensyn.
I den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 4, om kollektive
bofællesskaber lægges der op til, at disse
bofællesskaber fremover skal kunne indrettes i boliger, der
består af mindst 3 værelser.
I ovennævnte vejledning uddybes reglerne
om den type kollektivt bofællesskab, som er møntet
på boligsøgende med særlige sociale behov, og
som er reguleret i lovens § 51, stk. 2 og 3. Det fremgår
heraf, at den slags bofællesskaber også skal indeholde
mindst ét fællesrum. Kravet fremgår ikke af
selve loven.
Det lægges til grund, at der må
gælde samme krav for så vidt angår den type
bofælleskab, som dette lovforslag omhandler
(bofællesskaber for alle typer boligsøgende), selv om
kravet heller ikke her fremgår af loven.
Det foreslås nu at præcisere, at
bofællesskabet ud over de mindst 3 værelser skal
bestå af et ekstra værelse. Meningen hermed er, at
lejerne kan anvende det ekstra værelse som
fællesrum.
Hvis boligen imidlertid er indrettet med et
køkken, hvor beboerne kan spise sammen m.v., foreslås
det, at kommunen skal kunne meddele dispensation fra kravet om det
ekstra værelse, idet der ikke skønnes at være
behov herfor i denne situation. Der skal være tale om en form
for spisekøkken, hvor der er plads nok til, at beboerne - ud
over at spise sammen - kan spille kort, se tv og foretage andre
fælles aktiviteter. Det er som anført kommunen, der
foreslås tillagt kompetencen til at dispensere fra kravet om
det ekstra værelse, hvorfor det også er kommunen, som
vurderer, om køkkenet er tilstrækkeligt stort til de
nævnte aktiviteter.
Til nr. 3
og 4
De foreslåede ændringer er
konsekvenser af forslaget i § 1, nr. 2.
Til § 2
Til nr.
1
Efter den gældende regel i § 24 a,
stk. 1, nr. 5, i lov om individuel boligstøtte kan der ydes
boligstøtte, uanset at hver enkelt deltager ikke har
selvstændigt køkken, til personer der bor i kollektivt
bofællesskab etableret i medfør af § 3, stk. 2-4,
eller § 5, stk. 3-5, i lov om almene boliger m.v. eller §
160 b, stk. 6, i lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 21.
februar 2005.
Boligstøtte til de kollektive
bofællesskaber, der består af mindst 5 personer,
fortsætter uændret. Det foreslås, at henvisningen
til § 3, stk. 2-4, i lov om almene boliger m.v. vedr.
familieboliger ændres som følge af ændringen i
§ 3 i lov om almene boliger m.v. i dette lovforslag.
Ændringen skal ses i sammenhæng med de nye regler for
kollektive bofællesskaber i familieboliger. Der henvises til
bemærkningerne til § 2, nr. 10, om boligstøtte i
kollektive bofællesskaber med 3 eller 4 personer.
Til nr.
2
Efter gældende regler i
boligstøttelovens § 24 a, stk. 1, kan der ydes
boligstøtte uanset, at der ikke er selvstændigt
køkken til alle personer, der bor i kollektive
bofællesskaber og har et social betinget behov, personer, der
er fyldt 55 år, nærtstående til personer med
særlige sociale behov eller er fyldt 55 år, og personer
der bor i kollektivt bofællesskab etableret i medfør
af § 3, stk. 2-4, eller § 5, stk. 3-5, i lov om almene
boliger m.v. eller § 160 b, stk. 6, i lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 106 af 21. februar 2005.
Det foreslås, at personkredsen, der kan
modtage boligstøtte i kollektive bofællesskaber,
udvides til at omfatte personer, der bor i et kollektivt
bofællesskab i medfør af § 3, stk. 4-6, i lov om
almene boliger m.v., og at der henvises til reglerne
vedrørende denne type af kollektive bofællesskaber i
familieboliger. Der henvises til bemærkningerne til § 2,
nr. 10. Forslaget skal også ses i sammenhæng med
ændringen i § 3 lov om almene boliger m.v. i dette
lovforslag. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr.
2.
Til nr.
3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at der indsættes et nyt nr. 6 i § 24 a,
stk. 1, og at de gældende regler i § 24 b ikke skal
gælde for den type kollektivt bofællesskab, der er
nævnt i § 24 a, stk. 1, nr. 6. Der henvises til
bemærkningerne til § 2, nr. 2 og nr. 10.
Til nr.
4
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringen i dette lovforslag
vedrørende § 3 i lov om almene boliger m.v. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Til nr.
5
Efter gældende regler er det en
betingelse for udbetaling af boligstøtte, at det kollektive
bofællesskab består af mindst 5 personer.
Kommunalbestyrelsen kan i ganske særlige tilfælde
godkende, at det kollektive bofællesskab består af
mindst 3 personer.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsens
mulighed for i ganske særlige tilfælde at godkende, at
det kollektive bofællesskab består af mindst 3
personer, ikke gælder for kollektive bofællesskaber i
familieboliger i medfør af § 3, stk. 4-6, i lov om
almene boliger m.v., medmindre der er tale en midlertidig situation
som følge af en eller flere beboeres fraflytning eller
død.
Bestemmelsen indebærer, at
familieboliger efter § 3, stk. 4-6, i lov om almene boliger
m.v., der består af mindst 5 personer, er omfattet af
gældende regler for boligstøtte i kollektive
bofællesskaber, mens familieboliger efter § 3, stk. 4-6,
i lov om almene boliger m.v., der består af 3 eller 4
personer, bliver omfattet af de nye regler om kollektive
bofællesskaber, jf. bemærkningerne til § 2, nr.
10. Der foreslås i § 3, stk. 2, en overgangsbestemmelse
for de kollektive bofællesskaber i familieboliger efter
§ 3 i lov om almene boliger m.v., der før lovens
ikrafttræden består af mindre end 5 personer,
således at beboere i sådanne kollektive
bofællesskaber fortsat kan få boligstøtte efter
gældende regler og ikke omfattes af de nye regler. Der
henvises til bemærkningerne til § 3, stk. 2.
Til nr. 6
-9
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at der indsættes et nyt nr. 6 i § 24 a,
stk. 1, og at de gældende regler om boligstøtte i
kollektive bofællesskaber ikke skal finde anvendelse for den
type kollektivt bofællesskab, der er nævnt i nr. 6. Der
henvises til bemærkningerne til § 2, nr. 2 og nr.
10.
Til nr.
10
Efter gældende regler i lov om
individuel boligstøtte beregnes boligsikring efter § 22
som forskellen mellem på den ene side 60 pct. af den
årlige boligudgift og på den anden side 18 pct. af
husstandsindkomsten over en indkomstgrænse på 141.600
kr. Er der mere end et barn i husstanden, forøges
indkomstgrænsen med 37.300 kr. for hvert barn ud over et barn
op til og med fire børn. For husstande med to voksne
husstandsmedlemmer, hvor begge er under 30 år, forøges
indkomstgrænsen med 37.300 kr. for hvert barn til og med tre
børn. Boligsikringsmodtageren skal dog af sin boligudgift
mindst selv betale 23.900 kr. Alle de oplyste satser er for
2015.
For husstande uden børn kan
boligsikring ikke overstige 15 pct. af boligudgiften. Dette
gælder dog ikke, hvis et husstandsmedlem er
førtidspensionist, er stærkt
bevægelseshæmmet og boligen er egnet herfor, modtager
døgnhjælp efter § 96 i lov om social service
eller betingelserne i § 14, stk. 6, er opfyldt.
Boligydelse beregnes efter § 21 som
forskellen mellem på den ene side 75 pct. af den årlige
boligudgift med et tillæg på 6.400 kr. og på den
anden side 22,5 pct.af husstandsindkomsten over en
indkomstgrænse på 151.500 kr. Er der mere end et barn i
husstanden, forøges indkomstgrænsen med 39.900 kr. for
hvert barn ud over et barn op til og med fire børn.
Boligydelsesmodtageren skal dog af sin boligudgift mindst selv
betale et beløb svarende til 11 pct. af sin
husstandsindkomst, dog mindst 16.000 kr. Alle de oplyste satser er
for 2015.
Den årlige boligudgift, jf. § 14,
stk. 1, hvoraf boligstøtte beregnes, kan ikke overstige
79.400 kr. for boligsikringsmodtagere og 85.000 kr. for
boligydelsesmodtagere. Er der børn i husstanden,
forhøjes beløbet med 5 pct., hvis der er 1 barn, 10
pct. hvis der to børn, 15 pct. hvis der er 3 børn og
20 pct. hvis der er 4 eller flere børn. Herudover er der
særregler, hvor grænsen forhøjes eller fraviges,
f.eks. hvis nogen i husstanden er stærkt
bevægelseshæmmede og boligen er egnet herfor, eller
boligstøttemodtageren anvises til en ældrebolig m.v.
De oplyste satser er for 2015.
Den årlige boligstøtte, jf.
§ 23, stk.1, kan ikke være større end 41.928 kr.
for boligsikringsmodtagere eller 44.844 kr. for
boligydelsesmodtagere. Grænsen kan forhøjes eller
fraviges, f.eks. hvis nogen i husstanden er stærkt
bevægelseshæmmede og boligen er egnet herfor, eller
boligstøttemodtageren anvises til en ældrebolig m.v.
De oplyste satser er for 2015.
Ved husstandsindkomst for personer omfattet af
kapitel 4 a forstås efter § 8, stk. 7, den enkelte
ansøgers (bofællesskabsdeltagers) indkomst opgjort
efter stk. 1-6. Bor en person efter § 24 a, stk. 1, i et
kollektivt bofællesskab sammen med et eller flere
børn, opgøres dog en samlet husstandsindkomst efter
stk. 1-6 for ansøgeren og dennes børn. Bor begge
forældre i bofællesskabet, medtages hvert barn ved
opgørelsen af husstandsindkomsten hos den af
forældrene, der opfylder betingelserne i § 24 a, stk.
1.
Overstiger lejen halvdelen af
husstandsindkomsten, skal Udbetaling Danmark ifølge §
15 efter en samlet vurdering af husstandsmedlemmernes
økonomiske og personlige forhold bestemme, om
boligstøtte kan ydes. Det samme gælder, hvis
særlige forhold, f.eks. i forbindelse med ansøgerens
afståelse af sin hidtidige bolig og leje af den lejlighed,
hvortil boligstøtte søges, sandsynliggør, at
lejeaftalen er tilrettelagt med særligt henblik på
opnåelse af boligstøtte. Udbetaling Danmark kan
bestemme, at boligstøtte ydes med et nedsat
beløb.
Der kan efter § 33 ikke udbetales
boligsikring eller boligydelse, hvis det beregnede tilskud
(bagatelgrænsen) er mindre end 3.072 kr. for boligsikring og
3.288 kr. for boligydelse. De oplyste satser er for 2015.
Det foreslås i § 24 h, stk. 1, at det er en betingelse
for udbetaling af boligstøtte efter § 24 a, stk. 1, nr.
6, at det kollektive bofællesskab består af 3 eller 4
personer og er etableret i medfør af § 3, stk. 4-6, i
lov om almene boliger m.v. Dette indebærer, at det alene er
kollektive bofællesskaber i familieboliger i almene boliger
med 3 eller 4 personer, der omfattes af bestemmelsen. Hvis antallet
af personer er 5 eller derover, vil det kollektive
bofællesskab være omfattet af § 24 b, hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt.
I § 24 h, stk.
2, foreslås, at boligstøtte fortsat kan ydes i
indtil 3 måneder, såfremt antallet af beboere
midlertidigt er mindre end 3 som følge af en eller flere
beboeres fraflytning eller død. Bestemmelsen svarer til den
bestemmelse, der gælder for kollektive bofællesskaber
for 5 personer og betyder, at hvis der i en længere periode
end 3 måneder er færre end 3 beboere, må kommunen
foretage en konkret vurdering af, om der fortsat er tale om et
kollektivt bofællesskab.
Det foreslås i § 24 h, stk. 3, at det er en betingelse
for udbetaling af boligstøtte, at den fælles bolig har
mindst et beboelsesrum mere end antallet af beboere.
Kommunalbestyrelsen kan dog godkende et kollektivt
bofællesskab, hvor den fælles bolig har samme antal
beboelsesrum som antal beboere, hvis bofællesskabet er
indrettet med et køkken, hvor beboerne kan spise sammen
m.v.
Det foreslås, i § 24 h, stk. 4, at det er en betingelse
for udbetaling af boligstøtte efter stk. 1, at der
foreligger en individuel lejekontrakt for hver beboer i
bofællesskabet.
I § 24 i, stk.
1, foreslås, at den boligudgift, der lægges til
grund ved boligstøtteberegningen for personer omfattet af
§ 24 a, stk. 1, nr. 6, er den enkelte beboers faktiske
boligudgift for sin andel af boligen opgjort efter de almindelige
regler for fastsættelse af lejen i § 10. Ved
opgørelsen medregnes for en person boligudgiften pr.
m². bruttoetageareal for 65 m². Bor en person omfattet af
§ 24 a, stk. 1, nr. 6, i et kollektivt bofællesskab
sammen med et eller flere børn, jf. § 7, stk. 2,
forøges det anførte areal med 20 m². Bor begge
forældre i bofællesskabet, forøges arealet hos
den af forældrene, hos hvem barnet er medtaget ved
opgørelse af husstandsindkomsten, jf. § 8, stk. 7.
Det foreslås i § 24 i, stk. 2, at ved beregning af den
årlige boligudgift, finder § 14, stk. 1, anvendelse. Bor
begge forældre i bofællesskabet, forhøjes den
maksimale boligudgift hos den af forældrene, hos hvem barnet
er medtaget ved opgørelsen af husstandsindkomsten, § 8,
stk. 7. Bestemmelsen indebærer, at der anvendes den
almindelige maksimumgrænse for boligudgift ved beregning af
boligsikring og boligydelse, og således ikke den
maksimumgrænse, der anvendes for de øvrige kollektive
bofællesskaber.
Det foreslås i § 24 i, stk. 3, at § 15 finder
tilsvarende anvendelse for den enkelte bofællesskabsdeltager.
Dette indebærer, at Udbetaling Danmark efter en samlet
vurdering af husstandsmedlemmernes økonomiske og personlige
forhold skal vurdere for hver enkelt beboer i bofællesskaber,
hvor den pågældendes lejeandel overstiger halvdelen af
dennes husstandsindkomst, om boligstøtte kan ydes.
Det foreslås i § 24 j, stk. 1, at for personer omfattet
af § 24 a, stk. 1, nr. 6, beregnes boligydelse efter §
21, og boligsikring efter § 22, stk. 1 og 2, og stk. 3, nr. 1.
Dette indebærer, at de almindelige regler for beregning af
boligydelse og boligstøtte og egenbetaling anvendes. Ved
beregning af boligsikring gælder således, at for
beboere uden hjemmeboende børn, kan boligsikringen ikke
udgøre mere end 15 pct. af boligudgiften, medmindre at den
pågældende er førtidspensionist. Der er alene
henvist til denne undtagelse vedrørende
førtidspensionister, da de andre undtagelser
vedrørende stærkt bevægelseshæmmede m.v.
forudsætter en anden boligtype end familieboliger i almene
boliger.
Det foreslås i § 24 j, stk. 2, at § 23, stk. 1, om
den årlige boligstøtte finder tilsvarende anvendelse
for personer i kollektive bofælleskaber efter § 24 a,
stk. 1, nr. 6. Dette indebærer, at de kollektive
bofællesskaber i familieboliger for 3 eller 4 personer bliver
omfattet af de almindelige regler for maksimumboligstøtte.
Det foreslås samtidig, at § 33 om bagatelgrænsen
finder tilsvarende anvendelse for personer i kollektive
bofællesskaber efter § 24 a, stk. 1, nr. 6. Dette
indebærer, at der ikke kan udbetales boligsikring eller
boligydelse, hvis det beregnede tilskud (bagatelgrænsen) er
mindre end 3.072 kr. for boligsikring og 3.288 kr. for boligydelse.
De oplyste satser er for 2015.
I § 24 j, stk.
3, foreslås, at boligstøtte til personer i
kollektive bofællesskaber efter § 24 a, stk. 1, nr. 6,
udbetales som tilskud. Da de nye kollektive bofællesskaber er
lejeboliger, vil boligstøtten blive udbetalt som
tilskud.
Til nr. 11
og 12
Efter gældende regler i § 56 a i
lov om individuel boligstøtte kan der ydes lån til
beboerindskud til tre eller flere personer i kollektive
bofællesskaber. Lån ydes til en ligelig andel af det
samlede beboerindskud til de personer i bofællesskabet, der
opfylder betingelserne i § 24 a. Det er en betingelse for
udbetaling af lån til betaling af beboerindskud, at det
kollektive bofællesskab opfylder betingelserne i § 24
b.
Det foreslås, at kollektive
bofællesskaber på 3 eller 4 personer i medfør af
§ 3, stk. 4-6, i lov om almene boliger m.v. også
omfattes af bestemmelserne om lån til beboerindskud til
kollektive bofællesskaber, hvis betingelserne i § 24 h
er opfyldt. Det foreslås, at lånet ydes til en
forholdsmæssig del af beboerindskuddet til de personer, der
bor i kollektive bofællesskaber, der er omfattet af § 24
a, stk. 1, nr. 6. Endvidere foreslås det, at bestemmelsen
konsekvensrettes som følge heraf. Dette indebærer, at
for de personer, der bor i kollektive bofællesskaber, der er
omfattet af § 24 a, stk. 1, nr. 6, kan der ydes lån til
beboerindskud til den enkeltes andel af beboerindskuddet.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. maj 2015.
Det foreslås i stk.
2, at § 2, nr. 5, ikke finder anvendelse for kollektive
bofællesskaber i almene boliger efter § 3 i lov om
almene boliger m.v., hvor kommunalbestyrelsen har godkendt, at
bofællesskaber kan bestå af 3 personer før
lovens ikrafttræden. For sådanne kollektive
bofællesskaber finder de hidtil gældende regler
anvendelse. Det vurderes, at der vil være tale om ganske
få. Bestemmelsen indebærer, at de kollektive
bofællesskaber i familieboliger, hvor kommunen har godkendt,
at bofælleskaber består af mindst 3 personer før
lovens ikrafttræden, kan få boligstøtte efter
reglerne i §§ 24 b-24 g.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som senest
ændret ved lov nr. 224 af 3. marts 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | §
3. . . Stk. 2. Almene
familieboliger kan etableres som bofællesskaber, når
kommunalbestyrelsen senest samtidig med tilsagnet beslutter, at
boligerne skal indrettes som individuelle eller kollektive
bofællesskaber. Et bofællesskab skal bestå af
mindst 5 boenheder. Kommunalbestyrelsen kan dog i ganske
særlige tilfælde godkende, at bofællesskabet
består af mindst 3 boenheder. Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1, nr. 3, 4 og 6, finder tilsvarende
anvendelse ved ommærkning til almene
familieboligbofællesskaber. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at almene familieboliger fremover
udlejes som almene familieboligbofællesskaber. | | 1. § 3, stk. 2, 2. og 3. pkt., ophæves. | | | | | | 2. I § 3 indsættes efter stk. 2 som nye
stykker: »Stk. 3.
Et individuelt bofællesskab skal bestå af mindst 5
boliger. Herudover skal bofællesskabet indeholde et
fællesareal, som kan benyttes af lejerne i
bofællesskabet. Kommunalbestyrelsen kan i ganske
særlige tilfælde godkende, at bofællesskabet
består af mindst 3 boliger. Stk.
4. Et kollektivt bofællesskab skal bestå af
mindst 3 værelser. Herudover skal bofællesskabet
indeholde et ekstra værelse, som kan benyttes af lejerne i
bofællesskabet. Kommunalbestyrelsen kan dog godkende, at
bofællesskabet ikke indeholder det ekstra værelse, som
er nævnt i 2. pkt., hvis bofællesskabet er indrettet
med et køkken, hvor beboerne kan spise sammen
m.v.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og
6. | | | | § 51
a… Stk. 2.
Beslutter kommunalbestyrelsen, at almene boliger, jf. § 3,
stk. 3, fremover skal mærkes som almene
familieboligbofællesskaber, skal kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen senest samtidig med ommærkningen
indgå aftale om, hvorledes udlejningen skal finde sted. Stk. 3.
Beslutter kommunalbestyrelsen, jf. § 3, stk. 4, at almene
familieboliger fremover skal udlejes som almene
familieboligbofællesskaber, skal kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen senest samtidig med beslutningen indgå
aftale om, hvorledes udlejningen skal finde sted. | | 3. I § 51 a, stk. 2, ændres
»§ 3, stk. 3« til: »§ 3, stk.
5«. | | | | | | | | | | | | 4. I § 51 a, stk. 3, ændres
»§ 3, stk. 4« til: »§ 3, stk.
6«. | | | | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 158 af 18. februar 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 574 af 10. juni 2014 og §
2 i lov nr. 1523 af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 24 a.
Der kan uanset § 9, stk. 1, ydes boligstøtte til: | | 1. I § 24 a, stk. 1, nr. 5, ændres
»bofællesskab« til: »bofællesskab,
der består af mindst 5 personer,«, og »§ 3,
stk. 2-4,« ændres til: »§ 3, stk. 2 og
4-6,«. | 1-4) | . . . | | 5) | Personer, der bor i kollektivt
bofællesskab etableret i medfør af § 3, stk. 2-4,
eller § 5, stk. 3-5, i lov om almene boliger m.v. eller §
160 b, stk. 6, i lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 21.
februar 2005. | | | | | | | | | | 2. I § 24 a, stk. 1, indsættes som
nr. 6: | | | »6) | Personer, der bor i et kollektivt
bofællesskab i medfør af § 3, stk. 4-6, i lov om
almene boliger m.v., og som består af 3 eller 4 personer, jf.
§ 24 h.« | Stk.
2-3… | | | | | | | | | | § 24 b.
Det er en betingelse for udbetaling af boligstøtte efter
§ 24 a, stk. 1, | | 3. I § 24 b, stk. 1, ændres
»boligstøtte efter § 24 a, stk. 1,« til:
»boligstøtte efter § 24 a, stk. 1, nr.
1-5,«. | | 1) | at det kollektive bofællesskab
består af mindst 5 personer, der alle opfylder betingelserne
i § 24 a, stk. 1, nr. 1, eller alle opfylder betingelserne i
§ 24 a, stk. 1, nr. 3, eller | | | | | | | | 4. I § 24 b, stk. 1, nr. 2, ændres
»§ 3, stk. 2-4,« til: »§ 3, stk. 2 og
4-6,«. | 2) | at det kollektive bofællesskab
består af mindst 5 personer og er etableret i medfør
af § 3, stk. 2-4, eller § 5, stk. 3-5, i lov om almene
boliger m.v. eller § 160 b, stk. 6, i lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 106 af 21. februar 2005, jf. § 24
a, stk. 1, nr. 5. Kommunalbestyrelsen kan uanset nr. 1 og
2 i ganske særlige tilfælde godkende, at det kollektive
bofællesskab består af mindst 3 personer. | | | | |
| | | | | | | | 5. I § 24 b indsættes som stk. 7: »Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan uanset stk. 1 ikke godkende, at kollektive
bofællesskaber i medfør af § 3, stk. 4-6, i lov
om almene boliger m.v., der er omfattet af § 24 a, stk. 1, nr.
5, består af mindst 3 personer, jf. dog stk. 3.« | | | | | | | | | Stk.
2-6… | | | | | | § 24 c.
Den boligudgift, der lægges til grund ved
boligstøtteberegningen for personer omfattet af § 24 a,
er: | | 6. I § 24 c, stk. 1, ændres »for
personer omfattet af § 24 a,« til: »for personer
omfattet af § 24 a, stk. 1, nr. 1-5,«. | | 1) | Til personer omfattet af § 24 a i
kollektive bofællesskaber, hvor samtlige beboere er lejere,
den enkelte beboers faktiske andel af den samlede boligudgift for
boligen opgjort efter §§ 10 og 11. | | | | | | | | | | | | 2) | Til personer omfattet af § 24 a,
stk. 1, nr. 3 og 4 eller 5, i kollektive bofællesskaber, hvor
en eller flere beboere er andelshavere i en privat
andelsboligforening, den enkelte beboers faktiske andel af den
samlede boligudgift for boligen opgjort efter § 16, jf.
§§ 10 og 11. | | | | | | | | | | | | | | | 3) | Til personer omfattet af § 24 a,
stk. 1, nr. 3 og 4, i kollektive bofællesskaber, hvor en
eller flere beboere er ejere, den enkelte beboers faktiske andel af
den samlede boligudgift for boligen opgjort efter § 17. | | | | | | | | | | | | 4) | Til personer omfattet af § 24 a,
stk. 1, nr. 3 og 4, i kollektive bofællesskaber, hvor en
eller flere beboere er ejer, medejer eller på anden
måde omfattet af personkredsen i § 18, den enkelte
beboers faktiske andel af den samlede boligudgift til boligen
opgjort efter § 18. | | | | | | | | | | | | | | | Stk.
2… | | | | | | § 24 d.
Ved opgørelsen af boligudgiften kan uanset § 24 c for
hver person omfattet af § 24 a, stk. 1, højst medregnes
den forholdsmæssige andel af den samlede boligudgift pr.
m² bruttoetageareal for 65 m². Er ansøgeren
stærkt bevægelseshæmmet, og er den fælles
bolig egnet herfor, medregnes i stedet den forholdsmæssige
andel af boligudgiften for 75 m². Bebor en person efter §
24 a, stk. 1, et kollektivt bofællesskab sammen med et eller
flere børn, jf. § 7, stk. 2, forøges det i 1.
pkt. anførte areal med 20 m². Bebor begge
forældre bofællesskabet, forøges arealet efter
3. pkt. hos den af forældrene, hos hvem barnet er medtaget
ved opgørelse af husstandsindkomsten, jf. § 8, stk.
7. Stk.
2-3… | | 7. I § 24 d, stk. 1, 1. og 3. pkt., indsættes efter »§
24 a, stk. 1,«: »nr. 1-5,«. | | | | § 24 e.
Boligydelse til personer omfattet af § 24 a beregnes efter
§ 21. Dog udgør tillægget til lejen ved
beregningen efter § 21 1/3 af det tillæg, der er fastsat
i § 21, stk. 1, 1. pkt. Stk. 2.
Boligsikring til personer omfattet af § 24 a beregnes efter
§ 22, stk. 1 og 2. Stk. 3. Den
årlige boligstøtte for en person omfattet af § 24
a kan ikke være større end 11.016 kr., jf. § 72,
stk. 1, nr. 18. Er ansøgeren stærkt
bevægelseshæmmet, og er den fælles bolig egnet
herfor, forhøjes det i 1. pkt. nævnte beløb med
100 pct. Bebor en person efter § 24 a, stk. 1, et kollektivt
bofællesskab sammen med et eller flere børn, jf.
§ 7, stk. 2, forhøjes det i 1. pkt. nævnte
beløb med 100 pct. Bebor begge forældre
bofællesskabet, forhøjes den maksimale
boligstøtte efter 3. pkt. hos den af forældrene, hos
hvem barnet er medtaget ved opgørelse af
husstandsindkomsten, jf. § 8 stk. 7. Stk.
4-5. . . | | 8. I § 24 e, stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og stk. 3, 1. pkt., ændres »§
24 a« til: »§ 24 a, stk. 1, nr. 1-5,«. | | | | § 24 g.
Boligstøtte til personer i kollektive bofællesskaber
efter § 24 a, hvor samtlige beboere er lejere, udbetales som
tilskud. Stk. 2.
Boligstøtte til personer i andre kollektive
bofællesskaber efter § 24 a udbetales som
lån. Stk.
3… | | 9. I § 24 g, stk. 3, 1. pkt., ændres
»efter dette kapitel.« til: »for personer i
kollektivt bofællesskab efter § 24 a, stk. 1, nr.
1-5.« | | | | | | | | | | | | 10. Efter
§ 24 g indsættes i kapitel 4
a: Ȥ 24
h. Det er en betingelse for udbetaling af boligstøtte
efter § 24 a, stk. 1, nr. 6, at det kollektive
bofællesskab består af 3 eller 4 personer og er
etableret i medfør af § 3, stk. 4-6, i lov om almene
boliger m.v. Stk. 2.
Boligstøtte kan uanset stk. 1 fortsat ydes i indtil 3
måneder, såfremt antallet af beboere midlertidigt er
mindre end 3 som følge af en eller flere beboeres
fraflytning eller død. Stk. 3. Det er
en betingelse for udbetaling af boligstøtte efter stk. 1 og
2, at den fælles bolig har mindst et beboelsesrum mere end
antallet af beboere. Kommunalbestyrelsen kan dog godkende, at den
fælles bolig har samme antal beboelsesrum som antal beboere,
hvis bofællesskabet er indrettet med et køkken, hvor
beboerne kan spise sammen m.v. Stk. 4.
Det er en betingelse for udbetaling af boligstøtte efter
stk. 1, at der foreligger en individuel lejekontrakt for hver
beboer i bofællesskabet. | | | | | | § 24 i. Den
boligudgift, der lægges til grund ved
boligstøtteberegningen for personer omfattet af § 24 a,
stk. 1, nr. 6, er den enkelte beboers faktiske boligudgift for sin
andel af boligen opgjort efter § 10. Ved opgørelsen
medregnes for en person boligudgiften pr. m² bruttoetageareal
for 65 m². Bor en person omfattet af § 24 a, stk. 1, nr.
6, i et kollektivt bofællesskab sammen med et eller flere
børn, jf. § 7, stk. 2, forøges det i 2. pkt.
anførte areal med 20 m². Bor begge forældre i
bofællesskabet, forøges arealet efter 3. pkt. hos den
af forældrene, hos hvem barnet er medtaget ved
opgørelse af husstandsindkomsten, jf. § 8, stk.
7. Stk. 2. Ved
beregning af boligudgiften efter stk. 1 finder § 14, stk. 1,
anvendelse. Bor begge forældre i bofællesskabet,
forhøjes den maksimale boligudgift efter 1. pkt. hos den af
forældrene, hos hvem barnet er medtaget ved opgørelse
af husstandsindkomsten, jf. § 8, stk. 7. Stk. 3. §
15 finder tilsvarende anvendelse for den enkelte
bofællesskabsdeltager. | | | | | | § 24 j. For
personer omfattet af § 24 a, stk. 1, nr. 6, beregnes
boligydelse efter § 21 og boligsikring efter § 22, stk. 1
og 2, og stk. 3, nr. 1. Stk. 2. §
23, stk. 1, og § 33 finder tilsvarende anvendelse for personer
i kollektive bofællesskaber omfattet af § 24 a, stk. 1,
nr. 6. Stk. 3. Boligstøtte til
personer i kollektive bofællesskaber omfattet af § 24 a,
stk. 1, nr. 6, udbetales som tilskud.« | | | | § 56
a… Stk. 3.
Lån ydes til en ligelig andel af det samlede beboerindskud
til de personer i bofællesskabet, der opfylder betingelserne
i § 24 a. Stk. 4. Det er
en betingelse for udbetaling af lån til betaling af
beboerindskud, at det kollektive bofællesskab opfylder
betingelserne i § 24 b. | | 11. I § 56 a, stk. 3, ændres
»§ 24 a.« til: »§ 24 a, stk. 1, nr.
1-5.«, og som 2. pkt.
indsættes: »Lån ydes til en
forholdsmæssig del af beboerindskuddet til de personer, der
bor i kollektive bofællesskaber, der er omfattet af § 24
a, stk. 1, nr. 6.« 12. I § 56 a, stk. 4, ændres
»§ 24 b« til: »§§ 24 b og 24
h«. | | | | | | 12. I § 56 a, stk. 4, ændres
»§ 24 b« til: »§§ 24 b og 24
h«. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2015. Stk. 2. §
2, nr. 5, finder ikke anvendelse for kollektive
bofællesskaber i almene familieboliger efter § 3 i lov
om almene boliger m.v., hvor kommunalbestyrelsen før lovens
ikrafttræden har godkendt, at bofællesskabet kan
bestå af 3 personer. For sådanne kollektive
bofællesskaber finder de hidtil gældende regler
anvendelse. |
|