Skriftlig fremsættelse (11. marts
2015)
Ministeren for by, bolig og landdistrikter
(Carsten Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v. og lov om individuel boligstøtte
(Kollektive bofællesskaber)
(Lovforslag nr. L 161).
Lovforslaget
følger op på den forståelse, som regeringen
indgik med KL den 8. januar 2015 om integrationsområdet. Det
indgik heri, at der skulle iværksættes konkrete tiltag,
som kan imødegå kommunernes udfordringer med at finde
boliger til nyankomne flygtninge. Kommunerne forventes at skulle
modtage ca. 12.000 flygtninge i 2015, og det er kommunerne, som har
ansvaret for at skaffe permanente boliger til flygtningene.
Kommunerne forventes at løse opgaven primært ved at
bruge den kommunale anvisningsret til almene familieboliger - enten
til selvstændige boliger eller til værelser i
kollektive bofællesskaber.
Lovforslaget
omhandler kollektive bofællesskaber i almene familieboliger.
Efter de gældende regler skal et sådant
bofællesskab bestå af mindst 5 værelser.
Derudover skal der være et ekstra værelse, som beboerne
kan bruge som fællesrum. Lovforslaget lægger op til, at
der fremover kun skal være mindst 3 værelser i et
bofællesskab - plus det ekstra værelse. Hvis boligen
imidlertid er indrettet med et køkken, som er stort nok til,
at beboerne kan spise sammen der m.v., foreslås det at give
kommunen mulighed for at dispensere fra kravet om det ekstra
værelse. Det forhold, at bofællesskabsboliger fremover
kan være mindre, vurderes at gøre det lettere for
kommunerne at finde det tilstrækkelige antal boliger til
flygtningene. Med meget betydelig usikkerhed skønnes der
på årsbasis at blive etableret 500 værelser i
kollektive bofællesskaber efter den foreslåede ordning.
Heraf forudsættes 400 værelser udlejet til
flygtninge.
Det
foreslås endvidere, at de gældende særlige regler
om individuel boligstøtte til beboere i kollektive
bofællesskaber ændres som følge af
ændringerne i almenboligloven. Det foreslås
således, at boligsikringen for enlige i sådanne
bofællesskaber i højere grad bliver sidestillet med
boligsikringen for enlige, der bor i selvstændige
boliger.
Lovforslaget
vurderes at medføre en merudgift for staten på op til
1 mio. kr. om året til refusion af kommunernes udgifter som
følge af garanti for lejerens forpligtelser til at
istandsætte boligen ved fraflytning.
Lovforslaget
har ingen økonomiske konsekvenser for andre.
Lovforslaget
har hverken administrative eller miljømæssige
konsekvenser.
Lovforslaget
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Lovforslaget
foreslås at træde i kraft den 1. maj 2015.
Jeg henviser i
øvrigt til de bemærkninger, der ledsager lovforslaget,
og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.