Fremsat den 11. marts 2015 af
undervisningsminister (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om udbud af ungdomsuddannelser i udlandet
§ 1. Ungdomsuddannelsesinstitutioner kan
i overensstemmelse med denne lov udbyde uddannelser og
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb i udlandet for
dermed at bidrage til kvalitetsudviklingen af institutionens danske
uddannelser.
§ 2. Undervisningsministeren kan
godkende, at en ungdomsuddannelsesinstitution, som er omfattet af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. eller lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, kan udbyde følgende uddannelser eller
uddannelsesforløb i udlandet:
1) Uddannelsen til studentereksamen.
2) Uddannelsen til højere
forberedelseseksamen
3) Uddannelsen til højere
handelseksamen.
4) Uddannelsen til højere teknisk
eksamen.
5) Særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb inden for de i nr. 1-4 nævnte
uddannelser til det pågældende land.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan efter indstilling fra Rådet for
de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser fastsætte
regler om, at erhvervsuddannelser og særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb inden for erhvervsuddannelserne er
omfattet af loven. Undervisningsministeren kan godkende, at de i
stk. 1 nævnte institutioner udbyder erhvervsuddannelser og
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb omfattet af
regler fastsat i henhold til 1. pkt. i udlandet. Godkendelse af
udbud i udlandet af en erhvervsuddannelse gives efter fælles
ansøgning fra institutionen og vedkommende faglige udvalg,
jf. lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 3.
Det er en betingelse for godkendelse, at uddannelsen eller
uddannelsesforløbet efter stk. 1 og stk. 2, svarer til de
uddannelser, som institutionen er godkendt til at udbyde i
Danmark.
Stk. 4.
Det er endvidere en betingelse for godkendelse efter stk. 1 og 2,
at der er indgået aftale mellem Danmark og en anden stat om,
at uddannelsen eller uddannelsesforløbet er
erhvervskompetencegivende eller adgangsgivende til
videregående uddannelse i den anden stat.
Stk. 5.
Ved ansøgning om godkendelse efter stk. 1 og 2 betales
50.000 kr. pr. udbud til Undervisningsministeriet.
§ 3. Udbud af uddannelser og
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb i udlandet
varetages som særskilt indtægtsdækket
virksomhed.
§ 4. Undervisningsministeren kan i
forbindelse med en godkendelse efter § 2, stk. 1 og 2, fravige
bestemmelser i anden lovgivning under Undervisningsministeriet og
regler fastsat i medfør heraf, når særlige
forhold ved udbuddet af uddannelser i udlandet taler for det.
Stk. 2.
Fravigelse af bestemmelser i forhold til lov om erhvervsuddannelser
eller regler fastsat i medfør heraf, som har principiel og
generel betydning for uddannelsens generelle kvalitet,
styringsmæssige forhold eller elevernes retsstilling, sker
efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser.
§ 5. Undervisningsministeren
fører tilsyn med uddannelsesinstitutioner, der er godkendt
til at udbyde uddannelser eller særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb i udlandet.
Stk. 2.
Finder undervisningsministeren, at en institutions udbud af
uddannelser eller særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb i udlandet ikke gennemføres i
overensstemmelse med denne lov eller de regler eller aftaler, der
er fastsat eller indgået i henhold til denne lov, kan
ministeren udstede påbud til institutionen om at ændre
eller ophøre med den pågældende virksomhed.
§ 6. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om udbud af uddannelser og
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb i udlandet,
herunder om ansøgnings- og godkendelsesprocedure, om
indtægter i form af deltagerbetaling, om gennemførelse
af udbuddet gennem et selskab med begrænset hæftelse,
om at elever på udbudte uddannelser eller særligt
tilrettelagte uddannelsesforløb i udlandet ikke indgår
i institutionens tilskudsgrundlag, om muligheden for at tegne
ansvars- og skadesforsikring samt om regnskab og revision.
§ 7. Har undervisningsministeren
bemyndiget en styrelse under Undervisningsministeriet til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren, kan ministeren fastsætte regler om
fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen,
herunder om at afgørelsen ikke kan indbringes for
ministeren.
§ 8. Loven træder i kraft den 1.
juli 2015.
§ 9. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger
til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedindhold
Med lovforslaget foreslås der
tilvejebragt hjemmel til, at ungdomsuddannelsesinstitutioner efter
godkendelse af undervisningsministeren kan udbyde visse
ungdomsuddannelser i udlandet som særskilt
indtægtsdækket virksomhed. Herved bliver det muligt for
ungdomsuddannelsesinstitutionerne at udstede officielle
eksamensbeviser for gennemført uddannelse i udlandet.
1.2. Lovforslagets baggrund
Igennem de seneste år har der
været politisk og mediemæssig bevågenhed på
såkaldt systemeksport af ungdomsuddannelser. Også
indenfor ungdomsuddannelsessektoren har der været
ønske om at kunne få lov til at eksportere danske
uddannelser.
På baggrund af disse ønsker
igangsatte undervisningsministeren i sommeren 2013 et indledende
analysearbejde for at klarlægge muligheder og barrierer for
systemeksport af ungdomsuddannelser. Arbejdet har bl.a. haft til
formål at afdække en mulig model, hvor
uddannelsesinstitutionernes forpligtelser i Danmark kan
håndteres samtidig med, at den til enhver tid siddende
undervisningsminister kan stå inde for kvaliteten af
uddannelserne udbudt i udlandet.
Undervisningsministeren nedsatte endvidere i
sommeren 2014 en ekspertgruppe, som skulle komme med forslag til at
styrke vilkårene for at eksportere danske uddannelsesydelser
til udlandet. Ekspertgruppen blev nedsat på baggrund af flere
faktorer, herunder ønskerne fra sektoren, og fordi det
indledende analysearbejde viste, at det globale uddannelsesmarked
er i vækst, hvilket sammenlignelige lande (f.eks. Tyskland og
Finland) var og er en del af. Fremme af uddannelseseksport
indgår endvidere i regeringens vækst- og
eksportstrategier, herunder vækstmarkedsstrategi og strategi
for eksportfremme og økonomisk diplomati. Derudover
forventes der at være en positiv kvalitets- og
internationaliseringsafsmitning på uddannelser i Danmark,
ligesom uddannelseseksport kan støtte danske virksomheder i
udlandet i forhold til at sikre tilstrækkelige
kompetencer.
Ekspertgruppen afrapporterede mundtligt til
undervisningsministeren den 18. september 2014.
Ekspertgruppen har afgivet to overordnede
anbefalinger: Dels at der skabes en lovhjemmel, der muliggør
eksport af ungdomsuddannelser, dels at der udformes forskellige
understøttende redskaber. I forhold til lovhjemlen peger
ekspertgruppen på, at der grundlæggende er brug for, at
der skabes et lovgrundlag indeholdende en klar, fleksibel hjemmel,
der gør det muligt for uddannelsesinstitutionerne at udvikle
og udbyde forskellige typer af uddannelseseksportydelser og sikre
en model for, at disse bliver anerkendt fra dansk side, herunder at
eksamensbeviser certificeres, så de giver adgang til relevant
videregående uddannelse eller beskæftigelse i
modtagerlandet. I forhold til understøttende redskaber peger
ekspertgruppen på etablering af en hjemmeside med konkrete
værkstøjer til forberedelse af uddannelseseksport,
afholdelse af årlige uddannelseseksportdage, indgåelse
af Memorandum of Understanding (MoU) med lande med relevante
markeder og ministerbesøg i lande med relevante
markeder.
Der blev for erhvervsakademier og
professionshøjskoler i 2009 gennemført lovgivning om
udbud af dansk erhvervsrettede videregående uddannelser i
udlandet (lov nr. 537 af 12. juni 2009).
Lovforslaget bygger på anbefalingerne
fra ekspertgruppen og på modellen for de erhvervsrettede
videregående uddannelser i udlandet fra 2009.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Der er i gældende lovgivning ikke
bestemmelser om ungdomsuddannelsesinstitutioners udbud af
ungdomsuddannelser i udlandet som særskilt
indtægtsdækket virksomhed.
Ungdomsuddannelsesinstitutioner omfattet af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, kan i dag alene udbyde uddannelser og
undervisningsforløb i udlandet efter reglerne om
indtægtsdækket virksomhed i Finansministeriets
Budgetvejledning (2014). Uddannelser udbudt som
indtægtsdækket virksomhed kræver ikke godkendelse
fra undervisningsministeren.
Af Finansministeriets Budgetvejledning (2014)
fremgår, at hjemlen til at udføre
indtægtsdækket virksomhed opnås på
bevillingslov eller anden lov.
Af bekendtgørelse nr. 1137 af 5.
december 2011 om budget- og bevillingsmæssige forhold ved
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse og institutioner for erhvervsrettet uddannelse
udstedt i medfør af § 39 og § 54, stk. 1, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 880 af 8.
august 2011 (for så vidt angår § 39 efter
forhandling med finansministeren) og i medfør af § 25,
stk. 2 og § 31, stk. 1, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af
8. august 2011 (for så vidt angår § 25, stk. 2,
efter forhandling med finansministeren) fremgår, at
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og institutioner for erhvervsrettet
uddannelse er omfattet af bevillingstypen statsfinansieret
selvejende institution. Statsfinansierede selvejende institutioner
kan gennemføre aktiviteter efter reglerne i
budgetvejledningens punkt 2.6.8. om indtægtsdækket
virksomhed.
Til sådanne udbud stilles der i
budgetvejledningen blandt andet krav om, at virksomheden skal
være en naturlig udløber af institutionens almindelige
virksomhed, at virksomheden skal kunne adskilles fra institutionens
øvrige virksomhed, og at det akkumulerede økonomiske
resultat ikke må være negativt fire år i
træk.
Ordinære danske ungdomsuddannelser i
Danmark udbydes i henhold til gældende uddannelses- og
institutionslovgivning og ikke efter reglerne om
indtægtsdækket virksomhed. Institutionerne kan
således ikke udbyde det, der svarer til de ordinære
danske ungdomsuddannelser som indtægtsdækket virksomhed
eller udstede officielt eksamensbevis for gennemført
uddannelse hverken i Danmark eller i udlandet. For
erhvervsuddannelser gælder dog, at udbud i Danmark for visse
udenlandske deltagere sker som indtægtsdækket
virksomhed, jf. § 15, stk. 4, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og § 19, stk. 4, i lov om
erhvervsuddannelser.
Undervisningsministeren fører tilsyn
med, om betingelserne for indtægtsdækket virksomhed,
jf. ovenfor, er opfyldt. Der føres ikke tilsyn med
kvaliteten af uddannelser udbudt efter reglerne om
indtægtsdækket virksomhed.
De af lovforslaget omfattede institutioner er
efter § 50 i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 29 i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse undergivet
Undervisningsministeriets tilsyn, herunder også ministeriets
adgang til at udstede påbud om at ændre den
pågældende virksomhed, hvis ministeren finder, at en
institutions virksomhed ikke er i overensstemmelse med de to
nævnte love eller de regler eller aftaler, der er fastsat
eller indgået i henhold hertil.
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med lovforslaget etableres den retlige ramme
for, at en ungdomsuddannelsesinstitution som særskilt
indtægtsdækket virksomhed kan udbyde visse
ungdomsuddannelser i udlandet for derved at bidrage til
kvalitetsudviklingen af danske uddannelser. Der henvises til
lovforslagets § 1 og 2. Lovforslaget vil endvidere kunne
bidrage til at udnytte potentiale for eksport af viden og
uddannelseskompetence.
Efter lovforslaget kan undervisningsministeren
godkende en institutions udbud af uddannelser i udlandet, som
svarer til de omfattede uddannelser, som institutionen efter anden
lovgivning under Undervisningsministeriet er godkendt til at udbyde
i Danmark, eller som er uddannelsesforløb, der er
særligt tilrettelagt til det pågældende land.
Herved bliver det muligt for ungdomsuddannelsesinstitutionerne at
udstede officielle eksamensbeviser for gennemført uddannelse
i udlandet.
2.2.1. Udbud
Lovforslaget omfatter uddannelsen til
studentereksamen, uddannelsen til højere
forberedelseseksamen, uddannelsen til højere handelseksamen,
uddannelsen til højere teknisk eksamen samt særligt
tilrettelagte uddannelsesforløb til det
pågældende land.
Uddannelser, der ønskes udbudt i
udlandet, skal svare til uddannelser godkendt til udbud i Danmark i
henhold til lov om uddannelsen til studentereksamen (stx), lov om
uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf) og lov om
uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og
højere teknisk eksamen (htx). Uddannelserne kan udbydes i
udlandet af de uddannelsesinstitutioner, der efter lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse er godkendt til at udbyde den tilsvarende uddannelse i
Danmark.
Herudover vil der for de omfattede
institutioner være mulighed for at blive godkendt til udbud i
udlandet af særligt tilrettelagte uddannelsesforløb.
De særligt tilrettelagte uddannelsesforløb er
uddannelsesforløb inden for ungdomsuddannelsesspektret som
defineret ved lovforslagets uddannelsesmæssige
anvendelsesområde, og som ungdomsuddannelsesinstitutionerne
udvikler til det pågældende land. Lovforslaget sikrer
derved institutionerne mulighed for at skræddersy
uddannelsesforløb til et udenlandsk marked. Et
skræddersyet uddannelsesforløb vil naturligt blive
styret af efterspørgslen og udfordre institutionernes
faglighed og købmandskab. Der henvises til lovforslagets
§ 2, stk. 1.
Lovgivningen på
ungdomsuddannelsesområdet indeholder en række
specifikke krav (specifikke indholdsmæssige krav og krav til
organiseringen af undervisningen m.v.). Det foreslås på
den baggrund, at undervisningsministeren bemyndiges til i
forbindelse med godkendelsen at fravige de pågældende
uddannelses- og institutionslove, når særlige forhold
ved udbuddet i udlandet taler for det. Der henvises til
lovforslagets § 4, stk. 1.
I forhold til erhvervsuddannelserne
foreslås der indsat en bemyndigelse til, at ministeren efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser kan fastsætte regler om, at loven
også omfatter udbud af erhvervsuddannelser efter lov om
erhvervsuddannelser samt særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb inden for erhvervsuddannelserne. Det
vurderes, at der er behov for, inden der tages endelig stilling
til, i hvilket omfang erhvervsuddannelserne skal være
omfattet af loven, at foretage en nærmere analyse af de
uddannelsesmæssige forhold, som adskiller
erhvervsuddannelserne fra de gymnasiale uddannelser. Der henvises
til lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt.
Hvis bemyndigelsen er udmøntet, kan
undervisningsministeren godkende udbud af erhvervsuddannelser samt
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb inden for
erhvervsuddannelserne i udlandet. Der henvises til lovforslagets
§ 2, stk. 2, 2. pkt. På baggrund af den over
lovforslaget gennemførte høring foreslås, at
udbud i udlandet af en hel erhvervsuddannelse forudsætter
fælles ansøgning fra institutionen og vedkommende
faglige udvalg. Baggrunden for forslaget om en sådan
særlig ansøgningsregel er, at ministeriet efter
drøftelser med arbejdsmarkedets parter og ud fra en samlet
vurdering kan tilslutte sig det rejste ønske herom. Der
henvises til lovforslagets § 2, stk. 2, 3. pkt.
I fortsættelse heraf foreslås, at
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
afgiver indstilling inden et udbud af erhvervsuddannelser
godkendes, hvis ansøgning eller det faglige udvalgs
indstilling giver anledning til fravigelse af bestemmelser i
forhold til lov om erhvervsuddannelser eller regler fastsat i
medfør heraf, som har principiel og generel betydning for
uddannelsens generelle kvalitet, styringsmæssige forhold
eller elevernes retsstilling. Der henvises til lovforslagets §
4, stk. 2.
2.2.2. Godkendelse til udbud
Der stilles krav om, at den institution, der
ønsker at udbyde en uddannelse eller et særligt
tilrettelagt uddannelsesforløb i udlandet, er godkendt til
at udbyde den tilsvarende uddannelse i Danmark. Tilsvarende skal
forstås som den til uddannelsen nærmest svarende
uddannelse i Danmark. Der henvises til lovforslagets § 2, stk.
3.
Dette lovforslag retter sig specifikt mod
udbud i udlandet. De uddannelser og særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb, der godkendes til udbud i udlandet, vil
være tilpasset det pågældende lands behov og
vilkår. De vil derfor ikke kunne godkendes til udbud i
Danmark og vil ikke automatisk være kompetencegivende i
Danmark. I Danmark udbydes de ordinære gymnasiale og
erhvervsrettede ungdomsuddannelser.
Det foreslås, at undervisningsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om udbud af uddannelser og
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb i udlandet.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler om
ansøgnings- og godkendelsesprocedurer samt til at stille
krav om, at uddannelsesinstitutionen besidder den nødvendige
økonomiske og organisatoriske, herunder faglige, kapacitet
til udbud i udlandet, herunder at udbuddet i udlandet ikke
indebærer risici for uddannelsesinstitutionens hovedaktivitet
i Danmark. Uddannelsesinstitutionen vil blandt andet skulle stille
dokumentation for den økonomiske rammesætning af den
udenlandske aktivitet. Der henvises til lovforslagets § 6.
Det vil fortsat være muligt for
institutionerne uden godkendelse fra Undervisningsministeriet at
udbyde uddannelser og uddannelsesforløb i udlandet efter
reglerne om indtægtsdækket virksomhed i
Finansministeriets Budgetvejledning (2014). Kun de af
Undervisningsministeriet efter denne lov godkendte uddannelser og
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb i udlandet
omfattes af denne lov.
2.2.3. Bilateral aftale
Det foreslås, at godkendelsen af udbud i
udlandet forudsætter, at der er indgået en aftale
mellem Danmark og en anden stat om, at uddannelsen eller
uddannelsesforløbet er erhvervskompetencegivende eller
adgangsgivende til videregående uddannelse i den anden stat.
Aftalen kan også omfatte andre forhold af betydning for
udbuddet af uddannelsen, f.eks. i form af direkte kvalitetskontrol.
Lovforslaget indebærer således, at den danske stat
(undervisningsministeren) på baggrund af et institutionelt
initiativ medvirker til at bane vejen for de institutioner, der har
konkrete planer om at betræde et udenlandsk
uddannelsesmarked. Der henvises til lovforslagets § 2, stk.
4.
Dialog med den anden stat omkring
indgåelse af en bilateral aftale forudsætter, at
Undervisningsministeriet har modtaget en ansøgning fra en af
de af lovforslaget omfattede institutioner. Institutionens
ansøgning vil herefter blive vurderet i forhold til, om der
er basis for at fremme indgåelse af en bilateral aftale.
I de tilfælde, hvor der allerede er
indgået bilaterale aftaler mellem Danmark og en anden stat
på uddannelsesområdet, vil dette aftalegrundlag kunne
udvides, således at det sikres, at det konkrete udbud er
erhvervskompetencegivende eller adgangsgivende til
videregående uddannelse i den anden stat.
At undervisningsministerens godkendelse
forudsætter, at der er indgået en bilateral aftale,
afviger fra den i 2009 gennemførte lovgivning om udbud af
dansk erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet,
jf. lov nr. 537 af 12. juni 2009, hvor godkendelsen til udbud i
stedet forudsætter, at Akkrediteringsrådet har
akkrediteret udbuddet positivt. Akkrediteringsrådet
træffer afgørelser om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner og disses uddannelser.
Akkreditering ved Akkrediteringsrådet vil således ikke
kunne anvendes i forhold til ungdomsuddannelserne.
2.2.4. Tilsyn
Undervisningsministeren har en almindelig
forpligtelse til at føre tilsyn med udbud af uddannelser
omfattet af lovgivningen på ministeriets område. Der er
ikke i gældende lovgivning bestemmelser om udbud af
ungdomsuddannelser i udlandet som særskilt
indtægtsdækket virksomhed, hvorefter ministeriet vil
kunne føre tilsyn med sådanne udbud og sanktionere
overtrædelser af lovgivningen.
Det foreslås, at tilsyn sker med den
danske uddannelsesinstitution, som er godkendt til at udbyde
uddannelsen eller det særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb. Tilsynet omfatter et økonomisk
tilsyn med, at det udenlandske udbud ikke medfører
forringelser af de økonomiske vilkår for udbud af
uddannelser i Danmark. Ministeriet kan som led i tilsynet anmode
institutionen om oplysninger om udbuddet i udlandet.
Den uddannelsesinstitution, der godkendes til
udbud af en uddannelse eller et særligt tilrettelagt
uddannelsesforløb i udlandet, er over for
undervisningsministeren ansvarlig for, at udbuddet
gennemføres i overensstemmelse med godkendelsen.
Det foreslås endvidere, at der etableres
adgang til at udstede påbud om, at institutionen skal
ændre eller ophøre med den pågældende
virksomhed. Det vil f.eks. kunne ske, hvis uddannelsesinstitutionen
anvender midler til udlandsvirksomheden i sådan omfang eller
på sådanne vilkår, at det bringer grundlaget for
institutionens opgaver i Danmark i fare. Der henvises til
lovforslagets § 5.
Den bilaterale aftale vil kunne bidrage til at
sikre, at der bliver et offentligt tilsyn med den
uddannelsesaktivitet, der foregår i de berørte lande.
Det andet land vil således i givet fald kunne forestå
den direkte kvalitetskontrol.
2.2.5. Økonomiske og institutionelle rammer for
udbud i udlandet
For i videst muligt omfang at minimere
risikoen for, at udbud i udlandet belaster uddannelsesudbuddet i
Danmark, foreslås det, at et sådant udbud skal ske
efter reglerne om indtægtsdækket virksomhed samt blandt
andet krav om særskilt regnskabsaflæggelse for udbud i
udlandet, som fastsættes af undervisningsministeren. Der
bliver således tale om særskilt
indtægtsdækket virksomhed. Der henvises til
lovforslagets § 3 og 6. Der vil dermed gælde et krav om,
at der foretages særskilte for- og efterkalkulationer for et
udbud i udlandet, og at udlandsvirksomheden ikke i sig selv
må give et akkumuleret underskud fire år i træk.
Det betyder, at der senest det fjerde år i en periode skal
være oparbejdet et samlet overskud for så vidt
angår udlandsvirksomheden. Er dette ikke tilfældet, vil
udlandsvirksomheden skulle afvikles.
Uddannelsesinstitutionen må
således ikke anvende midler til udlandsvirksomheden i
sådan omfang eller på sådanne vilkår, at
det bringer grundlaget for institutionens opgaver i Danmark i fare.
Er dette tilfældet, vil udlandsvirksomheden skulle afvikles.
På den baggrund foreslås det, at
undervisningsministeren skal kunne give påbud om
ændringer, herunder om at afvikle engagementet i udlandet,
såfremt undervisningsministeren vurderer, at
udlandsvirksomheden belaster virksomheden i Danmark.
Den foreslåede bemyndigelse til at
fastsætte regler om regnskab og revision forventes anvendt
til at fastsætte regler om, at der i tillæg til den
almindelige regnskabsmæssige adskillelse mellem ordinær
og indtægtsdækket virksomhed skal aflægges
særskilt regnskab for aktiviteterne i udlandet. Det
særskilte regnskab er et redskab i ministeriets tilsyn med
uddannelsesinstitutionen og dennes udenlandske virksomhed, herunder
om hvorvidt kravet om ikke at have et akkumuleret underskud fire
år i træk, og kravet om, at den udenlandske virksomhed
ikke må bringe grundlaget for aktiviteterne i Danmark i fare,
er opfyldt.
For at gøre det muligt for
institutionerne at oppebære indtægter, der sætter
dem i stand til at dække udgifterne ved udbud af uddannelser
eller særligt tilrettelagte uddannelsesforløb i
udlandet, foreslås det, at undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at institutionerne kan oppebære
indtægter i form af opkrævning af deltagerbetaling.
Herudover vil aktiviteten i udlandet kunne finansieres gennem
tilskud og gaver fra anden side f.eks. fra private virksomheder og
fonde.
Der er i forbindelse med lovforslaget ikke
afsat statsmidler til brug for institutionernes etablering i
udlandet. Etablering og drift skal i henhold til forslaget ske som
særskilt indtægtsdækket virksomhed.
Det er en grundlæggende præmis ved
danske uddannelsesinstitutioners etablering af udbud i udlandet, at
eleverne på uddannelser eller særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb i udlandet ikke indgår i
tilskudsberegningen for de statslige tilskud til
uddannelsesinstitutionen. Dette vil blive præciseret i de
regler, der vil blive fastsat med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse. Dette gælder også i forhold til danske
elever optaget på uddannelser eller særligt
tilrettelagte uddannelsesforløb udbudt i udlandet, og uanset
om den pågældende uddannelse eller særligt
tilrettelagte uddannelsesforløb ville være
tilskudsberettigende, hvis den blev gennemført i
Danmark.
Endvidere vil der kunne fastsættes krav
om, at institutionen skal tegne særskilt ansvars- og
skadesforsikring for udbud i udlandet.
Den foreslåede bemyndigelse for
ministeren til at fastsætte regler om gennemførelse af
udbuddet gennem et selskab med begrænset hæftelse
forventes blandt andet anvendt til at stille krav til
institutionens anbringelse af likvide midler i et aktieselskab
eller et andet selskab med begrænset hæftelse
hjemmehørende i Danmark med henblik på, at selskabet
kan gennemføre undervisningen i udlandet. Risikoen for at
lide tab ved aktiviteterne i udlandet vil hermed blive
begrænset til de indskudte midler. Omfanget af de midler, der
anbringes i et sådant selskab, må ikke have et omfang,
der bringer grundlaget for institutionens opgaver i Danmark i fare.
Der henvises til lovforslagets § 6.
I henhold til lov nr. 601 af 12. juni 2013 om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
opkræver Akkrediteringsrådet betaling for behandlingen
af ansøgningen til dækning af udgifter forbundet med
Akkrediteringsrådets afgørelse om akkreditering af et
udbud i udlandet for så vidt angår de erhvervsrettede
videregående uddannelser. Dette udføres som
indtægtsdækket virksomhed. Med henblik på at
sikre en vis ækvivalens mellem vilkår for behandling af
ansøgning om uddannelsesudbud i udlandet for hhv.
erhvervsrettede videregående uddannelser og
ungdomsuddannelser foreslås etableret hjemmel til, at
opkræve 50.000 kroner pr. udbud for behandling af
ansøgninger om udbud af ungdomsuddannelser i udlandet.
Beløbet modsvarer den skønnede indsats, herunder
tidsforbrug, for behandling og vurdering af en ansøgning om
udbud af ungdomsuddannelser i udlandet. Skønnet baserer sig
på det hidtidige erfaringsgrundlag blandt andet på
tilgrænsende uddannelsesområder. Der henvises til
lovforslagets § 2, stk. 5.
2.2.6. Evaluering
Undervisningsministeriet vil som med al anden
lovgivning på Undervisningsministeriets område
løbende vurdere, om loven virker efter hensigten, herunder
vurdere behovet for eventuelle justeringer af lovgrundlaget.
Herudover vil der 5 år efter lovens ikrafttræden blive
iværksat en analyse og evaluering af ordningen med henblik
på eventuelle justeringer af lovgrundlaget.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Der vil for staten være administration
forbundet med godkendelse af udbud, der dog modsvares af betaling
herfor. Tilrettelæggelsen af tilsyn med institutioner, der
har godkendte udbud i udlandet, og administration i den forbindelse
varetages inden for de eksisterende rammer. Lovforslaget har derfor
ikke økonomiske konsekvenser for staten.
Tilsvarende forudsættes institutionernes
omkostninger til betaling for godkendelsen modsvaret af
indtægter i form af deltagerbetaling.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. december
2014 til den 26. januar 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder: Akademikerne, Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, Bestyrelsesforeningen for Social- og
Sundhedsskoler, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsskoler -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Det Nationale
Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning,
Erhvervsskolelederne i Danmark, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af forstandere og
direktører ved AMU-centrene, Foreningen af tekniske og
administrative tjenestemænd (TAT), FSR - danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening, Handelsskolernes
Lærerforening, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Landboungdom, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske
område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforeningen for
VUC, Lederne, Private Gymnasier og Studenterkurser, Rigsrevisionen,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse
(VEU-rådet), Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Internationalisering af Uddannelserne, Rådet for
Ungdomsuddannelser, Uddannelsesforbundet, UU Danmark og VUC
Bestyrelsesforening.
9. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede § 1 etablerer den overordnede ramme for
lovforslaget og tydeliggør, at det kan være inden for
ungdomsuddannelsesinstitutioners formål at udbyde uddannelser
eller særligt tilrettelagte uddannelsesforløb i
udlandet for at bidrage til kvalitetsudviklingen af danske
uddannelser. Det vil endvidere kunne bidrage til at udnytte
potentiale for eksport af viden og uddannelseskompetence.
Bestemmelsen supplerer bestemmelserne om institutionernes
formål i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Til § 2
Med lovforslaget foreslås der
tilvejebragt hjemmel til, at ungdomsuddannelsesinstitutioner efter
godkendelse af undervisningsministeren kan udbyde visse
ungdomsuddannelser i udlandet som særskilt
indtægtsdækket virksomhed. Herved bliver det muligt for
ungdomsuddannelsesinstitutionerne at udstede officielle
eksamensbeviser for gennemført uddannelse i udlandet.
Med den foreslåede § 2, stk. 1, foreslås det, at
undervisningsministeren kan godkende en institutions udbud i
udlandet af ungdomsuddannelser. Bestemmelsen afgrænser lovens
institutionelle anvendelsesområde. Lovforslaget omfatter
institutioner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. samt institutioner
omfattet af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
dvs. offentlige gymnasier, voksenuddannelsescentre og institutioner
for erhvervsrettet uddannelse. Den afgrænser endvidere lovens
uddannelsesmæssige anvendelsesområde. Lovforslaget
omfatter uddannelsen til studentereksamen, uddannelsen til
højere forberedelseseksamen, uddannelsen til højere
teknisk eksamen og særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb til det pågældende land.
Herudover åbnes der for, at også
uddannelsesforløb, der er særligt tilrettelagt til det
pågældende land, vil kunne godkendes. De særligt
tilrettelagte uddannelsesforløb er forløb inden for
ungdomsuddannelsesspektret som defineret ved lovforslagets
uddannelsesmæssige anvendelsesområde, og som
ungdomsuddannelsesinstitutionerne udvikler til det
pågældende land. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.1.
Efter forslagets §
2, stk. 2, 1. pkt., kan undervisningsministeren efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser fastsætte regler om, at
erhvervsuddannelser og særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb inden for erhvervsuddannelserne er
omfattet af loven. Bemyndigelsen i forslaget forudsættes
udmøntet på baggrund af en nærmere analyse af
behovet for fravigelser af bestemmelser i lov om
erhvervsuddannelser og regler fastsat i medfør heraf.
Analysen igangsættes og udarbejdes af
Undervisningsministeriet og med inddragelse af Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (og dermed
arbejdsmarkedets parter).
En sådan analyse skal særligt
inddrage de uddannelsesretlige forhold, som adskiller
erhvervsuddannelserne fra de gymnasiale uddannelser, herunder
især arbejdsmarkedets parters bestemmende indflydelse
på erhvervsuddannelsernes indhold, varighed og struktur samt
det forhold, at erhvervsuddannelserne som alt dominerende
hovedregel er vekseluddannelser, hvilket indebærer at
eleverne i størstedelen af uddannelsen skifter mellem
skoleundervisning og praktikuddannelse og uddannelsesmålene i
væsentlig grad opnås gennem praktikuddannelsen.
Elevernes og praktikvirksomhedernes retsforhold er desuden i det
væsentlige knyttet sammen af uddannelsesaftaler, hvis form og
indhold er reguleret i uddannelsesloven og i en række
kollektive overenskomster på arbejdsmarkedet samt i den
almindelige lovgivning om lønmodtageres retsstilling.
Anvendelsen af bemyndigelsen skal derfor ske
under inddragelse af arbejdsmarkedets parter gennem en formaliseret
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, jf. § 35, stk. 1 og 6, i lov om
erhvervsuddannelser. Udvidelse af lovens anvendelsesområde
til erhvervsuddannelser vil kunne afgrænses til en eller
flere erhvervsuddannelser.
Hvis bemyndigelsen er udmøntet, kan
undervisningsministeren efter lovforslagets § 2, stk. 2, 2. pkt., godkende, at
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse og institutioner for erhvervsrettet uddannelse
udbyder erhvervsuddannelser samt særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb inden for erhvervsuddannelserne i
udlandet.
Eventuel godkendelse af udbud i udlandet af en
erhvervsuddannelse forudsætter, jf. den foreslåede
§ 2, stk. 2, 3. pkt., fælles
ansøgning fra institutionen og vedkommende faglige udvalg.
Bestemmelsen vil, som en særlig undtagelse fra
institutionernes normale adgang til at søge ministeren om
godkendelse af udbud, alene gælde i forhold til
ansøgninger om udbud af hele uddannelser, mens
ansøgning om godkendelse af udbud af særligt
tilrettelagte uddannelsesforløb ikke omfattes af denne
særlige regel. Hvor der ikke er tale om en hel uddannelse,
gælder betingelsen ikke, og ansøgning kan
således indgives af institutionen på egen hånd.
Godkendelsen af udbud i udlandet af erhvervsuddannelser er betinget
af, at undervisningsministeren, jf. § 2,
stk. 2, 1. pkt., har fastsat regler om, at loven skal finde
anvendelse for erhvervsuddannelser. Der henvises i øvrigt
til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.1.
Det er efter den foreslåede § 2, stk. 3, en betingelse for
undervisningsministerens godkendelse, at uddannelsesinstitutionen
aktuelt er godkendt til at udbyde den tilsvarende uddannelse i
Danmark. Tilsvarende uddannelse skal forstås som den til
uddannelsen nærmest svarende uddannelse i Danmark. Der
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger,
pkt. 2.2.2.
Godkendelsen forudsætter endvidere, jf.
den foreslåede § 2, stk. 4,
at der er indgået en aftale mellem Danmark og en anden stat
om, at uddannelsen eller uddannelsesforløbet er
erhvervskompetencegivende eller adgangsgivende til
videregående uddannelse i den anden stat. Aftalen kan
også omfatte andre forhold af betydning for udbuddet af
uddannelsen, herunder tilrettelæggelsen af tilsyn. Der
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger,
pkt. 2.2.3
Med den foreslåede § 2, stk. 5, etableres hjemlen til, at
der for Undervisningsministeriets behandling af ansøgning
til godkendelse opkræves 50.000 kroner pr. udbud.
Beløbet modsvarer den skønnede indsats, herunder
tidsforbrug, for behandling og vurdering af en ansøgning om
udbud af ungdomsuddannelse i udlandet. Skønnet baserer sig
på det hidtidige erfaringsgrundlag blandt andet på
tilgrænsende uddannelsesområder. Beløbet
tilbagebetales ikke såfremt ansøgningen ikke
imødekommes. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.5.
Til § 3
Statsfinansierede selvejende institutioner kan
gennemføre aktiviteter efter reglerne i budgetvejledningens
punkt 2.6.8. om indtægtsdækket virksomhed.
Med den foreslåede § 3, gøres det klart, at opgaven
med udbud af uddannelser og særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb i udlandet varetages som særskilt
indtægtsdækket virksomhed. Der vil dermed gælde
et krav om, at der foretages særskilte for- og
efterkalkulationer for et udbud i udlandet, og at
udlandsvirksomheden i sig selv ikke må give et akkumuleret
underskud fire år i træk. Det betyder, at der senest
det fjerde år i en periode skal være oparbejdet et
samlet overskud for så vidt angår
udlandsvirksomheden.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.5
Til § 4
Det foreslås med § 4, stk. 1, at undervisningsministeren
i forbindelse med godkendelsen skal kunne fravige bestemmelser i
anden lovgivning under Undervisningsministeriet og regler fastsat i
medfør heraf, når forhold ved udbud i udlandet
nødvendiggør det.
Rent praktisk vil det foregå
således, at Undervisningsministeren i forbindelse med en
konkret godkendelse vurderer, hvilke andre love på
Undervisningsministeriets område der finder tilsvarende
anvendelse på udbuddet i udlandet. Samtidig kan ministeren
fravige bestemmelser i disse love og regler fastsat i medfør
heraf, når særlige forhold ved udbuddet i udlandet
taler for det.
Baggrunden herfor er, at lovgivningen på
ungdomsuddannelsesområdet indeholder en række
specifikke krav (specifikke indholdsmæssige krav og krav til
organiseringen af undervisningen m.v.). F.eks. er dansk
obligatorisk på A-niveau i hhx-uddannelsen. Med hensyn til de
øvrige sprogfag i hhx-uddannelsen er der krav om engelsk A
plus et andet fremmedsprog, og det skal være et af sprogene
fransk, italiensk, spansk eller tysk. Andre eksempler er fagene
erhvervsret, samfundsfag og samtidshistorie, som indeholder et ikke
ubetydeligt indhold af kulturelt/historisk orienterede faglige
emner, som vil kunne være fremmede og irrelevante i mange
lande. I de øvrige gymnasiale uddannelser kan der
tilsvarende peges på indholdsmæssige forhold, der uden
justering i forhold til modtagerlandet ville gøre udbuddet
uhensigtsmæssigt.
Formålet med bestemmelsen er
således at give mulighed for at målrette det faglige
indhold i uddannelser til behovet i det land, hvor uddannelsen
udbydes, samtidig med at det sikres, at der er tale om en
uddannelse, der er svarer til den pågældende uddannelse
i Danmark.
Efter forslagets §
4, stk. 2, afgiver Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser indstilling inden et udbud af
erhvervsuddannelser godkendes, hvis ansøgningen eller det
faglige udvalgs indstilling giver anledning til fravigelse af
bestemmelser i lov om erhvervsuddannelser eller regler fastsat i
medfør heraf, som har principiel og generel betydning for
uddannelsens generelle kvalitet, styringsmæssige forhold
eller elevernes retsstilling. Sådan fravigelse
forudsætter, at undervisningsministeren, jf. § 2, stk. 2, 1. pkt., har fastsat regler
om, at loven skal finde anvendelse for erhvervsuddannelser.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.1.
Til § 5
De af lovforslaget omfattede institutioner er
efter § 50 i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 29 i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse undergivet
Undervisningsministeriets tilsyn, herunder også ministeriets
adgang til at udstede påbud om at ændre den
pågældende virksomhed, hvis ministeren finder, at en
institutions virksomhed ikke er i overensstemmelse med de to
nævnte love eller de regler eller aftaler, der er fastsat
eller indgået i henhold hertil.
Der er ikke i gældende lovgivning
bestemmelser om udbud af ungdomsuddannelser i udlandet som
særskilt indtægtsdækket virksomhed, hvorefter
ministeriet vil kunne føre tilsyn med sådanne udbud og
sanktionere overtrædelser af lovgivningen.
Med forslagets §
5, stk. 1, hvoraf det
fremgår, at undervisningsministeren fører tilsyn med
uddannelsesinstitutioner, der er godkendt til at udbyde uddannelser
eller særligt tilrettelagte uddannelsesforløb i
udlandet, sikres det, at den uddannelsesinstitution, der godkendes
til udbud af en uddannelse eller et særligt tilrettelagt
uddannelsesforløb i udlandet, er ansvarlig over for
undervisningsministeren for, at udbuddet gennemføres i
overensstemmelse med godkendelsen.
Med forslagets § 5,
stk. 2, etableres hjemlen til ministeriets adgang til at
udstede påbud om at ændre eller ophøre med den
pågældende virksomhed. Det vil f.eks. kunne ske, hvis
uddannelsesinstitutionen anvender midler til udlandsvirksomheden i
sådan omfang eller på sådanne vilkår, at
det bringer grundlaget for institutionens opgaver i Danmark i
fare.
Det henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.4.
Til § 6
Ifølge den foreslåede § 6 kan undervisningsministeren
fastsætte regler om udbud af uddannelser og særligt
tilrettelagte uddannelsesforløb i udlandet.
Undervisningsministeren vil med hjemmel i bestemmelsen
fastsætte regler om ansøgnings- og
godkendelsesprocedure, om indtægter i form af
deltagerbetaling, om gennemførelse af udbuddet gennem et
selskab med begrænset hæftelse, om at elever på
udbudte uddannelser eller særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb i udlandet efter denne lov ikke
indgår i institutionens tilskudsgrundlag, om muligheden for
at tegne ansvars- og skadesforsikring samt om regnskab og revision.
Opregningen er ikke udtømmende. Der kan eventuelt blive
behov for fastsættelse af regler om afholdelse af eksamen,
udstedelse af eksamensbeviser eller lignende.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.1.
Til § 7
Det foreslås med bestemmelsen, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
afgørelser truffet af styrelser under
Undervisningsministeriet ikke kan påklages til ministeriet.
Hvis klageadgangen ikke afskæres, kan der fastsættes
regler om fremgangsmåde ved indgivelse af klager, herunder at
en klage først skal sendes til styrelsen, der så skal
vurdere sagen med henblik på om afgørelsen skal
ændres eller klagen sendes videre til ministeriet med
styrelsens udtalelse.
Bestemmelsen sikrer, at
undervisningsministeren med henblik på en effektiv og
hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcerne kan henlægge
opgaver til styrelser på ministeriets område.
Bestemmelsen giver ikke hjemmel til at
afskære klageadgang, der i øvrigt følger af
lovgivningen.
Det forventes, at bl.a. opgaver
vedrørende tilsyn i første omgang henlægges til
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.
Til § 8
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2015
Til § 9
Det færøske og grønlandske
hjemmestyre lovgiver om egne forhold i relation til
skolevæsenet. Det foreslås derfor, at denne lov ikke
skal omfatte Færøerne og Grønland.