Skriftlig fremsættelse (11. marts
2015)
Undervisningsministeren (Christine
Antorini):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
udbud af ungdomsuddannelser i udlandet
(Lovforslag nr. L 160)
Igennem de seneste år har der
været politisk og mediemæssig bevågenhed på
såkaldt systemeksport af ungdomsuddannelser. Også inden
for ungdomsuddannelsessektoren har der været ønske om
at kunne få lov til at eksportere danske uddannelser.
Der har været nedsat en ekspertgruppe
om uddannelseseksport, der har anbefalet, at der skabes en
fleksibel lovhjemmel, hvorefter et udbud i udlandet af
ungdomsuddannelser fra dansk side kan anerkendes officielt,
herunder at eksamensbeviser certificeres, så de giver adgang
til relevant videregående uddannelse eller
beskæftigelse i modtagerlandet.
Lovforslaget bygger på anbefalingerne
fra ekspertgruppen og den model, der blev indført for de
erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet fra 2009
(lov nr. 537 af 12. juni 2009).
Med lovforslaget etableres den retlige
ramme for, at en ungdomsuddannelsesinstitution efter godkendelse af
undervisningsministeren kan udbyde ungdomsuddannelser i udlandet
for derved at bidrage til kvalitetsudviklingen af danske
uddannelser. Udbuddet af uddannelser varetages som særskilt
indtægtsdækket virksomhed. Godkendelsen
forudsætter bilateral aftale mellem Danmark og en anden stat,
efter hvilken udbuddet af uddannelsen er erhvervskompetencegivende
eller adgangsgivende til videregående uddannelse i den anden
stat.
Institutioner omfattet af lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og institutioner
omfattet af lov om almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. vil kunne godkendes til udbud i udlandet.
Følgende uddannelser vil kunne godkendes til udbud i
udlandet: Stx, hf, hhx og htx samt særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb til det pågældende land
indenfor de nævnte uddannelser.
Da lovgivningen på
ungdomsuddannelsesområdet indeholder en række
specifikke krav (specifikke indholdsmæssige krav og krav til
organisering af undervisningen m.v.) foreslås det, at
undervisningsministeren i forbindelse med godkendelsen skal kunne
fravige bestemmelser i institutions- og uddannelseslove, når
særlige forhold ved udbuddet i udlandet taler for det.
I forhold til erhvervsuddannelserne
indeholder forslaget en bemyndigelse til, at ministeren efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser kan træffe beslutning om, at
loven også omfatter udbud af erhvervsuddannelser efter lov om
erhvervsuddannelser samt særligt tilrettelagte forløb
inden for erhvervsuddannelserne.
Endelig foreslås der etableret
hjemmel til, at undervisningsministeren kan fastsætte regler
om udbud i udlandet.
Der vil for staten være
administration forbundet med godkendelse af udbud, der dog
modsvares af betaling herfor. Tilrettelæggelsen af tilsyn med
institutioner, der har godkendte udbud i udlandet, og
administration i den forbindelse varetages inden for de
eksisterende rammer. Lovforslaget har derfor ikke økonomiske
konsekvenser for staten. Tilsvarende forudsættes
institutionernes omkostninger til betaling for godkendelsen
modsvaret af indtægter i form af deltagerbetaling.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2015.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.