Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 27. november 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 14 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervs- og vækstministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2, 8, 10 og 14, og Enhedslisten og
Socialistisk Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 1,
3-7, 9 og 11-13.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2014 og var til 1. behandling den 23. oktober 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 1. juli 2014 dette udkast til
udvalget, jf. (2013-14) ERU alm. del - bilag 308. Den 8. oktober
2014 sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra HK Handel og
HK Privat samt Landbrug & Fødevarer.
Erhvervs- og vækstministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har HK Handel og HK Privat samt
Landbrug & Fødevarer mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 17
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
4 af udvalgets spørgsmål og
erhvervs- og vækstministerens svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, DF, RV, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2, 8, 10 og 14
stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget
påskønner, at forslaget åbner for en ny
virksomhedsform, hvor medarbejdere kan investere i virksomheder og
dermed fremme væksten og jobskabelsen i dansk
erhvervsliv.
Da medarbejdernes investerede midler er
bundet i selskabet og kun med anseelig tidsfrist kan udbetales,
opfordrer Venstre alle medarbejdere til at søge professionel
rådgivning, før de investerer, og generelt være
yderst varsomme i forhold til at indgå i et
medarbejderselskab. Det skyldes, at lovforslaget primære
formål er at give mulighed for at anvende
medarbejderselskabets midler til at hjælpe nødlidende
virksomheder, hvorfor investeringen må betragtes som
særdeles risikofyldt.
Endelig er Venstre yderst kritisk over for,
at medarbejdere stilles forholdsvis ringe ved konkurs i et
medarbejderselskab, og at det er umuligt at få udbetalt
investerede midler ved opsigelse.
Venstre vil gerne kvittere for, at
ministeren har ændret lovforslaget, således at opsagte
medarbejdere bevarer deres stemme- og mødeindflydelse i
medarbejderinvesteringsselskabet.
Et mindretal i
udvalget (SF) vil redegøre for sin indstilling til
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de under
nr. 1-9 og 11-14 stillede ændringsforslag. Såfremt det
under nr. 9 stillede ændringsforslag ikke vedtages, stemmer
mindretallet for det under nr. 10 stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal (EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de under nr. 1, 3-9
og 11-14 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2.
behandling redegøre for sin indstilling til
ændringsforslag nr. 2. Såfremt det under nr. 9 stillede
ændringsforslag ikke vedtages, stemmer mindretallet for det
under nr. 10 stillede ændringsforslag. Hvis
ændringsforslag nr. 1, 3-7, 9 og 11-13 ikke vedtages,
indstiller mindretallet lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget skal sikre risikovillig kapital
indbetalt af medarbejderne, men det sikrer ikke, at indbetalerne
har kontrollen med selskabet. Det sikrer heller ikke, at dette kun
kan finde sted i reelt kriseramte virksomheder. Det sikrer ikke
engang, at medarbejdernes valgte repræsentanter sikres en
beskyttelse og rettigheder på samme måde som
tillidsrepræsentanter. Arbejdere, der afskediges, sikres
heller ikke tilbagebetaling af deres indskudte kapital. Og
går det helt galt, så virksomheden lukker, er
indskuddene ikke sikret af Lønmodtagernes Garantifond. Det
ligner kort sagt et overdådigt tag selv-bord for alle
arbejdsgivere, der med fyringstrusler kan presse deres ansatte til
at acceptere en reel lønnedgang. Derfor mener Enhedslisten,
at ordningen som prøveordning kun skal gælde reelt
kriseramte industrivirksomheder med mindst 35 ansatte. På den
baggrund har Enhedslisten sammen med Socialistisk Folkeparti
stillet en række ændringsforslag, der sikrer de ansatte
og deres faglige organisationer rettigheder og indflydelse.
Enhedslisten kan støtte lovforslaget, under
forudsætning af at de stillede ændringsforslag
vedtages.
Et tredje
mindetal (Uffe Elbæk (UFG)) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de under nr. 2-9 og 11-14 stillede
ændringsforslag. Såfremt det under nr. 9 stillede
ændringsforslag ikke vedtages, stemmer mindretallet for det
under nr. 10 stillede ændringsforslag.
Et medlem af udvalget (Uffe Elbæk
(UFG)) bemærker, at muligheden for medarbejderinvesteringer
er god og minder om de oprindelige tanker om økonomisk
demokrati og kan være med til at styrke kooperations- og
andelsbevægelsestænkningen i dansk erhvervsliv.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (EL
og SF):
1)
Efter stk. 1 indsættes som stk.
2-4:
»Stk. 2. Et
medarbejderinvesteringsselskab kan alene stiftes, hvis den
virksomhed, som det skal virke til gavn for, jf. stk. 1, er en
industrivirksomhed, der er økonomisk nødlidende og
har et særligt behov for kapital.
Stk. 3. Virksomheden
skal endvidere have minimum 35 medarbejdere og være omfattet
af en kollektiv overenskomst.
Stk. 4. Et
medarbejderinvesteringsselskab kan alene stiftes til gavn for hele
virksomheden, jf. stk. 1.«
[Indskrænkning af lovens
anvendelsesområde]
Til § 2
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
2)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6. En
medarbejder skal have været ansat minimum 3 måneder i
virksomheden inden for de seneste 12 måneder for at kunne
være medarbejderdeltager i
medarbejderinvesteringsselskabet.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
[Krav til
medarbejderanciennietet]
Til § 3
Af et mindretal (EL
og SF) tiltrådt af et mindretal
(Uffe Elbæk (UFG)):
3) Stk.
1-3 affattes således:
»Indtræden som medarbejderdeltager i et
medarbejderinvesteringsselskab kan kun ske ved fælles aftale
mellem virksomheden og repræsentanter for medarbejderne i
virksomheden. Aftale om etablering af et
medarbejderinvesteringsselskab skal godkendes af alle
forhandlingsberettigede lønmodtagerorganisationer i
virksomheden. Med aftalen forpligtes samtlige medarbejdere i
virksomheden til som medarbejderdeltagere at indskyde
lønmidler i medarbejderinvesteringsselskabet.
Stk. 2. Medarbejdernes
endelige tilslutning til aftalen om etablering af et
medarbejderinvesteringsselskab sker ved anonym afstemning. Kun hvis
2/3 af medarbejderne i virksomheden har stemt for oprettelsen af
medarbejderinvesteringsselskabet, er etableringen af
medarbejderinvesteringsselskabet accepteret.
Stk. 3.
Medarbejderdeltageren indskyder en andel af sin løn fra den
virksomhed, som den pågældende er ansat i, og som
medarbejderinvesteringsselskabet har til formål at virke til
gavn for, jf. § 1. Den enkelte medarbejderdeltagers indskud i
medarbejderinvesteringsselskabet kan højst udgøre 7,5
pct. af den årlige kontante løn minus
arbejdsmarkedsbidrag fra den pågældende arbejdsgiver i
indkomståret. Ved deltagelse i flere
medarbejderinvesteringsselskaber kan grænsen i 2. pkt. ikke
samlet overskrides.«
[Yderligere krav til etablering af
selskaberne, herunder deltagerkreds og godkendelse, samt fjernelse
af beløbsgrænsen for bidrag i § 3, stk. 3, i
lovforslaget]
4) Stk.
6-8 udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 6.
Medarbejderdeltagerens indskud af lønmidler i
medarbejderinvesteringsselskabet skal være bundet i minimum 3
år efter afslutning af indbetalingsperioden, og denne
bindingsperiode skal fastsættes i vedtægten, jf. §
8, stk. 1, nr. 8. Bindingsperioden kan maksimalt være 6
år. Bindingsperioden afbrydes i tilfælde af
medarbejderdeltagerens afskedigelse, fratræden på grund
af pensionering eller dødsfald. Ophører
ansættelsesforholdet på anden måde end
nævnt i 3. pkt., kan vedtægten fastsætte, at
bindingsperioden afbrydes. En medarbejderdeltager skal dog altid
have sit indskud inklusive en eventuel positiv eller negativ
forrentning udbetalt senest 6 måneder efter medarbejderens
frivillige fratræden i virksomheden.
Stk. 7. Opgørelse
af resultatet af en medarbejderdeltagers indskudte midler skal
forholdsmæssigt afspejle medarbejderinvesteringsselskabets
økonomiske resultater i den periode, hvor
medarbejderdeltageren har været deltager i selskabet.
Opgørelsesmetoden skal fastsættes i vedtægten,
jf. § 8, stk. 1, nr. 9.
Stk. 8. Udbetaling af
midler til den enkelte medarbejderdeltager efter opgørelsen
i henhold til stk. 7 skal ske uden ugrundet ophold efter
bindingsperiodens afslutning. Hvis der ikke er midler til
udbetaling grundet medarbejderinvesteringsselskabets konkurs eller
rekonstruktion, er de ind-skudte midler dækket af
Lønmodtagernes Garantifond.
Stk. 9. Hvis
forudsætningerne for medarbejderinvesteringsselskabets
oprettelse ændres væsentligt, kan den enkelte
medarbejderdeltager vælge at trække sig ud af
medarbejderinvesteringsselskabet.«
[Maksimal bindingsperiode,
udbetaling af bidrag ved afskedigelse eller fratræden,
mulighed for udtræden ved væsentligt ændrede
forudsætninger]
Til § 4
5) I
stk. 2 indsættes efter 2. pkt.
som nyt punktum:
»Høringsperioden skal
være minimum 6 måneder.«
[Indsættelse af
høringsperiode ved etablering af selskaberne]
Til § 10
6) I
stk. 1 indsættes som 3. pkt.:
»Medarbejderdeltagerne skal have
frihed med løn til at deltage i
deltagermøder.«
[Honorering af
medarbejderdeltagerne under deltagelse i deltagermøder]
7) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Indkaldelse til deltagermøde i et
medarbejderinvesteringsselskab skal ske til samtlige
medarbejderdeltagere, der på indkaldelsestidspunktet ikke har
fået udbetalt deres tilgodehavende, jf. § 3, stk.
8.«
[Udvidelse af kredsen af deltagere
ved deltagermøder]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
8) I
stk. 2 indsættes som 2. og 3. pkt:
»Medarbejderdeltagere, hvor virksomheden har
opsagt deres ansættelsesforhold, skal ligeledes indkaldes til
deltagermøde. Retten til at deltage i deltagermøde
bortfalder, såfremt arbejdsgiveren berettiget har bortvist
medarbejderen.«
[Ændring af regler om
indkaldelse til deltagermøde]
Af et mindretal (EL
og SF) tiltrådt af et mindretal
(Uffe Elbæk (UFG)):
9) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5. En
indkaldt medarbejderdeltager, der ikke har fået udbetalt sit
tilgodehavende, jf. § 3, stk. 8, forud for afholdelsen af
deltagermødet, har én stemme på
deltagermødet uanset størrelsen af de indskudte
lønmidler.«
[Stemmerettigheder på
deltagermøder]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF, EL og
Uffe Elbæk (UFG)
10) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5. En
indkaldt medarbejderdeltager efter § 10, stk. 2, har én
stemme på deltagermødet uanset størrelsen af de
indskudte midler.«
[Præcisering af
medarbejderdeltagers stemmeret]
Til § 12
Af et mindretal (EL
og SF) tiltrådt af et mindretal
(Uffe Elbæk (UFG)):
11) I
stk. 4 indsættes som 2. pkt.:
»Medarbejderdeltagerne skal holdes
orienteret om virksomhedens økonomiske situation.«
[Virksomhedens oplysningspligt over
for medarbejderdeltagerne]
Til § 13
12) Stk.
1-3 udgår, og i stedet indsættes:
»Et medarbejderinvesteringsselskab ledes af
en bestyrelse, som vælges af henholdsvis
virksomhedsdeltageren og medarbejderdeltagerne. Flertallet af
bestyrelsens medlemmer skal vælges af medarbejderdeltagerne.
Bestyrelsen skal ved en forretningsorden træffe nærmere
bestemmelse om udførelsen af sine opgaver. Bestyrelsen skal
have en formand, som vælges blandt de af
medarbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 2. De af
medarbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer skal samtidig
have plads i ledelsen for den virksomhed, som
medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for.
Stk. 3. De af
medarbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer skal have frihed
med løn og den nødvendige forberedelsestid i
arbejdstiden til at kunne deltage i bestyrelsesmøderne. De
af medarbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer har ret til at
søge rådgivning hos deres faglige organisation og hos
specialister i alle forhold vedrørende
bestyrelsesarbejdet.
Stk. 4.
Bestyrelsesmedlemmer udpeget af medarbejderdeltagerne skal
være beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af deres
forhold på samme måde som tillidsrepræsentanter
inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område.
Uoverensstemmelser om beskyttelsen efter 1. pkt., herunder
spørgsmål om, hvilke regler der finder anvendelse, og
om brud på eller fortolkning af reglerne afgøres ad
fagretlig vej efter de arbejdsretlige regler eller ved de
almindelige domstole.
Stk. 5.
Virksomhedsdeltageren kan ansætte en direktør til at
varetage den daglige ledelse af medarbejderinvesteringsselskabet.
Direktøren aflønnes af virksomheden, som
medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for.
Bestyrelsen og direktøren udgør
medarbejderinvesteringsselskabets ledelse.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 6-8.
[Regler for udpegning af
bestyrelsesmedlemmer, herunder formand, vilkår for
bestyrelsesmedlemmer samt aflønning af direktører for
selskaberne]
13) I
stk. 5, der bliver til stk. 7,
indsættes som 2. pkt.:
»Bestyrelsesmedlemmerne har ret til
at få betalt den nødvendige uddannelse.«
[Krav på videreuddannelse for
bestyrelsesmedlemmer]
Til § 48
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
14) 2.
pkt. affattes således:
»Erhvervs- og vækstministeren
fremsætter forslag om revision af loven senest i
folketingsåret 2017-18.«
[Lovteknisk justering af
bestemmelsen om lovrevision].
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at indsætte tre
nye stykker i lovforslagets § 1, så
anvendelsesområdet for medarbejderinvesteringsselskaber
afgrænses.
I stk. 2 foreslås, at et
medarbejderinvesteringsselskab alene kan stiftes, hvis den
virksomhed, som det skal virke til gavn for, jf. lovforslagets
§ 1, stk.1, er en industrivirksomhed. Det foreslås
desuden, at den pågældende virksomhed skal være
økonomisk nødlidende og derfor har et særligt
behov for kapital.
Det foreslåede stk. 3
medfører, at den virksomhed, som
medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for, skal have
minimum 35 medarbejdere og være omfattet af en overenskomst.
Antallet af medarbejdere skal beregnes på samme måde
som i de gældende regler om medarbejderrepræsentation,
som følger af selskabslovens § 140, stk. 1. Det
medfører, at beregningen af de 35 medarbejdere skal ske i
henhold til de regler, som er fastsat nærmere i medfør
af selskabslovens § 143, stk. 1, nr. 2.
Indskrænkningen til økonomisk
nødlidende industrivirksomheder med under 35 medarbejdere
vil betyde, at medarbejderinvesteringsselskabsordningen bliver
omfattet af EU's statsstøtteregler, da ordningen hermed
bliver selektiv. Dette vil medføre, at ordningen vil skulle
anmeldes til Europa-Kommissionen efter statsstøtteproceduren
i TEUF, art. 108, hvilket i gennemsnit varer 5-6 måneder og
indebærer en risiko for, at ordningen ikke godkendes. Det
skal bemærkes, at der gælder særlige
statsstøtteregler for redning og restrukturering af
kriseramte virksomheder ((2014/C 249/01) Rammebestemmelser for
statsstøtte til redning og omstrukturering af kriseramte
ikkefinansielle virksomheder), som ordningen i givet fald vil
skulle tilpasses til med de mere omfattende procedurer, dette vil
omfatte. Ordningen kan ikke sættes i gang, før
Europa-Kommissionens godkendelse foreligger.
Et medarbejderinvesteringsselskab kan alene
stiftes til gavn for hele den virksomhed, som
medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for, jf. det
foreslåede stk. 4. Denne ændring medfører, at
der ikke kan oprettes medarbejderinvesteringsselskaber, som alene
har til formål at virke til gavn for en lokal geografisk
afdeling. Et medarbejderinvesteringsselskab skal derfor oprettes
for hele virksomheden, og samtlige medarbejdere skal deltage, jf.
ændringsforslag nr. 3, som medfører ændring af
lovforslagets § 3, stk. 1.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring
indføres en generel betingelse om, at medarbejdere skal have
været ansat i den pågældende virksomhed i en
minimumsperiode på 3 måneder, for at de kan deltage i
medarbejderinvesteringsselskabet. Baggrunden for dette er, at der
for virksomhederne ellers vil kunne være en del
administration forbundet med ordningen for indbetaling af mindre
beløb fra for eksempel vikarer, sæsonarbejdere eller
andre medarbejdere med kun ganske kort ansættelse i
virksomheden.
Virksomheder, hvor alle medarbejderne har
anciennitet under 3 måneder, vil således først
kunne oprette et medarbejderinvesteringsselskab, når der
forekommer en medarbejderpopulation med tilstrækkelig
anciennitet.
Ancienniteten vil blive beregnet
således, at tidligere ansættelse i virksomheden inden
for en 12-månedersperiode kan medregnes. Det betyder, at
f.eks. en sommerferievikar, som fastansættes, vil kunne
indbetale til et medarbejderinvesteringsselskab, når denne
samlet har været beskæftiget i virksomheden i 3
måneder. Endvidere kan en medarbejder deltage i afstemning om
ordningen i henhold til lovforslagets § 3, stk. 2, 5. pkt.,
når den pågældende har været ansat i 3
måneder inden for de seneste 12 måneder i
virksomheden.
Til nr. 3
Det foreslås at affatte lovforslagets
§ 3, stk. 1-3, på ny, så der indføjes en
række ændringer vedrørende deltagelse i
medarbejderinvesteringsselskabet, indskud af midler og udbetaling
af midler.
Stk. 1 foreslås ændret,
så der ikke længere kan ske indtræden i et
medarbejderinvesteringsselskab ved individuel aftale, men alene ved
en kollektiv aftale, som skal godkendes af samtlige
forhandlingsberettigede lønmodtagerorganisationer i
virksomheden. De faglige organisationers aftaler skal respekteres
fuldt ud. Det vil betyde, at medarbejdere, der er ansat ved en
individuel aftale, er udelukket fra at deltage i et
medarbejderinvesteringsselskab, hvilket indebærer, at
ordningen bliver selektiv og omfattet af
EU-statsstøttereglerne, jf. bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 1
Det foreslås endvidere i det nye stk.
1, at medarbejderinvesteringsselskabet alene kan oprettes, hvis
samtlige medarbejdere i virksomheden deltager ved at indskyde
lønmidler.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 2, som medfører, at den endelige afstemning om
etablering af et medarbejderinvesteringsselskab skal ske ved en
hemmelig afstemning. Kun hvis afstemningen viser, at mindst 2/3 af
medarbejderne i virksomheden har stemt for oprettelsen af
medarbejderinvesteringsselskabet, kan parterne gå videre med
etableringen af medarbejderinvesteringsselskabet.
Den nye affattelse af stk. 3 bevirker, at
der ikke er en maksimal indbetalingsgrænse på 30.000
kr. Det betyder, at der ikke er loft over en medarbejderdeltagers
samlede indbetalinger i et medarbejderinvesteringsselskab. På
den måde skal der indbetales op til 7,5 pct. af den kontante
årlige løn uanset størrelsen på den
enkelte medarbejders løn.
Ved at fjerne den maksimale
indbetalingsgrænse på 30.000 kr. vil der ikke
længere være en værnsregel, som sikrer mod meget
høje indskud. Samtidig sikres det imidlertid, at alle
medarbejdere bidrager med den samme procentdel af deres
løn.
Til nr. 4
I stk. 6 foreslås det, at der
maksimalt kan være en bindingsperiode på 6 år.
Desuden er det foreslået, at bindingsperioden også skal
afbrydes, hvis den enkelte medarbejder afskediges. På den
måde får medarbejderen sit tilgodehavende udbetalt ved
afskedigelse, fratræden på grund af pensionering eller
død.
Det foreslås desuden i stk. 6, sidste
pkt., at en medarbejderdeltager skal have sit indskud, inklusive en
eventuel positiv eller negativ forrentning, udbetalt senest 6
måneder efter medarbejderens frivillige fratræden i
virksomheden. På den måde er medarbejderdeltageren
sikret, at den enkeltes tilgodehavende kommer til udbetaling inden
for en kortere periode.
Medarbejderinvesteringsselskabet forpligtes
hermed til at reservere likvid kapital, som i løbet af
bindingsperioden kan anvendes til at indfri indskud fra
medarbejderdeltagere, som ikke længere er ansat i
virksomheden. Det kan begrænse de midler, der i henhold til
medarbejderinvesteringsselskabets formål skal anvendes som
nødvendig finansiering til modernisering og udvikling af den
virksomhed, som formålet omfatter, men sikrer samtidig
medarbejdere mod at skulle have midler bundet i en virksomhed, som
de ikke længere er ansat i.
Stk. 7 foreslås videreført
uændret.
I stk. 8 er det foreslået, at der
indsættes et nyt sidste punktum, så
Lønmodtagernes Garantifond skal dække den enkelte
medarbejderdeltagers tilgodehavende i
medarbejderinvesteringsselskabet, hvis dette grundet konkurs eller
rekonstruktion ikke har midler til udbetaling.
Forslaget vil kræve en ændring
af reglerne for LG-ordningen.
LG har efter gældende konkurslov og
lov om LG alene mulighed for at dække krav omfattet af
konkurslovens § 95 samt tilsvarende typer. Når
lønindskuddene er investeret i
medarbejderinvesteringsselskabet er der ikke længere tale om
lønbeløb, men derimod reelt risikovillig kapital, der
er investeret i virksomheden. Beløbet mister dermed status
som løn og omfattes ikke længere af konkurslovens
§ 95 og LG-garantien.
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stk. 9, som medfører, at den enkelte
medarbejderdeltager kan vælge at trække sig ud af
medarbejderinvesteringsselskabet, hvis forudsætningerne for
medarbejderinvesteringsselskabets oprettelse ændres
væsentligt.
Til nr. 5
Det foreslås at indsætte et nyt
3. pkt. i § 4, stk. 2, som medfører, at
høringsperioden i forbindelse med oprettelse af et
medarbejderinvesteringsselskab skal være minimum 6
måneder.
Det indebærer, at der fra tidspunktet
for ansøgning om etablering af et
medarbejderinvesteringsselskab vil gå minimum 6
måneder, førend det vil være muligt for
Erhvervsstyrelsen at godkende og registrere
medarbejderinvesteringsselskabet. Høringsperioden vil dermed
kunne få betydning for virksomheder, som har ønske om
at foretage investeringer inden for en kortere tidsperiode, men
sikrer samtidig en rimelig proces for medarbejderne i forbindelse
med beslutningen om etablering af et
medarbejderinvesteringsselskab.
Til nr. 6
Det foreslås at indsætte et nyt
3. pkt. i § 10, stk. 1, som medfører, at
medarbejderdeltagerne skal have frihed med løn til at
deltage i deltagermøder. Formålet er, at virksomheden,
som medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for,
afholder udgiften til, at alle medarbejderdeltagere får
mulighed for at deltage i deltagermøderne for at
udøve indflydelse på medarbejderinvesteringsselskabets
forhold.
Til nr. 7
Det foreslås, at § 10, stk. 2,
affattes således, at indkaldelse til deltagermøde skal
ske til samtlige medarbejderdeltagere, der på
indkaldelsestidspunktet ikke har fået udbetalt deres
tilgodehavende. Hvis udbetaling af tilgodehavende er sket, kan den
pågældende ikke længere betragtes som
medarbejderdeltager og skal derfor ikke indkaldes til
deltagermøde.
Til nr. 8
Bestemmelsen medfører en fravigelse
fra udgangspunktet om, at alene medarbejdere med fortsat
ansættelse har ret til at stemme på
deltagermødet. Bestemmelsen indebærer, at
medarbejderdeltagere, for hvilke virksomheden har opsagt
ansættelsesforholdet på tidspunktet for mødets
afholdelse, fortsat har ret til at blive indkaldt til
deltagermødet og stemme. Det skyldes, at de
pågældende medarbejderdeltagere ikke frivilligt har
afbrudt det nære tilknytningsforhold til virksomheden, som
medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for, og som er
en forudsætning for indskuddet af lønmidlerne.
Dette hensyn gør sig ikke
gældende for medarbejderdeltagere, der selv har opsagt deres
ansættelsesforhold i virksomheden forud for indkaldelsen til
deltagermødet, og de er derfor ikke omfattet af
bestemmelsen.
Det foreslås i stk. 2, 3. pkt., at
medarbejdere, der bortvises på berettiget grundlag, mister
adgangen til at deltage i deltagermøderne. En berettiget
bortvist medarbejder vil ikke i alle tilfælde alene have
virksomhedens og medarbejdernes tarv for øje ved en aktiv
deltagelse i et medarbejderinvesteringsselskab. Det følger
heraf, at såfremt bortvisningen ved en eventuelt
efterfølgende prøvelse af spørgsmålet
måtte vise sig at være uberettiget, vil medarbejderen
have krav på at deltage i deltagermødet.
Til nr. 9
Det foreslås i § 10, stk. 5, at
indkaldte medarbejderdeltagere, der endnu ikke har fået
udbetalt deres tilgodehavende forud for afholdelsen af
deltagermødet, har én stemme på
deltagermødet uanset størrelsen af de indskudte
lønmidler. Den enkelte person betragtes således helt
frem til udbetalingen af et eventuelt tilgodehavende som
værende medarbejderdeltager og skal derfor kunne stemme
på deltagermødet. Hermed sikres indflydelse for alle
medarbejdere, der har midler investeret i selskabet.
Til nr. 10
Alle medarbejderdeltagere, som er indkaldt
til deltagermødet efter § 10, stk. 2, har én
stemme på deltagermødet uanset størrelsen af de
indskudte midler. Stemmeafgivelsen foregår således
efter princippet om en deltager, en stemme.
Til nr. 11
Det foreslås, at der indsættes
et nyt 2. pkt. i § 12, stk. 4, som medfører, at alle
medarbejderdeltagere skal holdes orienteret om virksomhedens
økonomiske situation.
Denne nye bestemmelse skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 4, som
medfører en ny bestemmelse i § 3, stk. 9, hvorefter den
enkelte medarbejderdeltager kan vælge at trække sig ud
af medarbejderinvesteringsselskabet, hvis forudsætningerne
for medarbejderinvesteringsselskabets oprettelse ændres
væsentligt.
Til nr. 12
Der foreslås ændringer i stk.
1, så bestyrelsen fremover vælges af henholdsvis
virksomhedsdeltageren og medarbejderdeltagerne, men hvor
sidstnævnte udpeger flertallet af bestyrelsens medlemmer.
På den måde fraviges det paritetiske princip med
henblik på at sikre medarbejderdeltagerne øget
indflydelse i medarbejderinvesteringsselskabet.
Det foreslås endvidere, at der i stk.
1 indsættes et nyt sidste punktum, hvorefter bestyrelsens
formand skal vælges blandt de af medarbejderdeltagerne valgte
bestyrelsesmedlemmer. Denne fravigelse af de almindelige
selskabsretlige principper, hvorefter bestyrelsen selv vælger
sin formand blandt sine medlemmer, ses at være
nødvendig for at sikre medarbejdernes indflydelse bedre i
forhold til denne særlige selskabsform, hvor medarbejdere
investerer deres løn til fordel for virksomheden, og hermed
virksomhedens ledelse.
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stk. 2, som medfører, at de af medarbejderdeltagerne
valgte bestyrelsesmedlemmer skal have plads i ledelsen for den
virksomhed, som medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til
gavn for. Forslaget skal sikre indsigt og indflydelse i den
virksomhed, som medarbejderinvesteringsselskabet virker til gavn
for.
Ændringsforslaget indebærer en
indblanding i virksomhedens ledelsesforhold, som fraviger
selskabslovens almindelige regler om
medarbejderrepræsentation, hvorefter en tredjedel af
bestyrelsens medlemmer kan vælges af medarbejderne efter de
særlige regler herfor. Hensynet til medarbejderne findes at
retfærdiggøre en sådan fravigelse.
Der foreslås endvidere indsat et nyt
stk. 3, hvor det i 1. pkt. foreslås, at de af
medarbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer skal have fri med
løn til at kunne deltage i bestyrelsesmøderne i
medarbejderinvesteringsselskabet. Endvidere foreslås det, at
disse bestyrelsesmedlemmer skal have den nødvendige
forberedelsestid, som skal være en del af medarbejderens
arbejdstid.
Det foreslås desuden i stk. 3, 2.
pkt., at de af medarbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer
skal have ret til at søge rådgivning hos deres faglige
organisation og hos specialister i alle forhold vedrørende
bestyrelsesarbejdet. Det skal dog fortsat sikres, at eventuelle
regler om tavshedspligt overholdes.
Efter det forslåede stk. 4, som i det
oprindelige lovforslag er stk. 2, er der ikke længere krav
om, at virksomheden gennemsnitligt skal have beskæftiget
mindst 35 medarbejdere i de seneste 3 år. Ændringen er
en følge af den i ændringsforslag nr. 1
foreslåede ændring af lovforslagets § 1, stk. 3,
hvorefter et medarbejderinvesteringsselskab kun skal kunne
oprettes, hvis virksomheden har beskæftiget mindst 35
medarbejdere. Et sådan krav i § 13 er derfor
overflødigt.
Det øvrige indhold af stk. 4, som
tidligere var affattet som stk. 2, fastholdes uændret.
Det foreslås i stk. 5, som tidligere
var affattet som stk. 3, at en eventuel direktør, som
fortsat ansættes af virksomhedsdeltageren, jf. 1. pkt., skal
aflønnes af den virksomhed, som
medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for.
Stk. 5, sidste pkt., fastholdes
uændret.
Stk. 4-6 bliver til stk. 6-8.
Til nr. 13
Det foreslås, at der indsættes
et nyt 2. pkt. i § 13, stk. 7, som medfører, at
bestyrelsesmedlemmerne har ret til at få betalt den
nødvendige uddannelse.
I henhold til 1. pkt. skal bestyrelsen
påse, at det enkelte bestyrelsesmedlem har
fyldestgørende erfaring til at udøve sit hverv. Hvis
der er behov for oplæring eller opdatering på relevante
områder, skal det enkelte bestyrelsesmedlem med den nye
foreslåede tilføjelse, tilbydes videreuddannelse, som
betales af medarbejderinvesteringsselskabet.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget
præciseres det, at ministeren senest 3 år efter
ikrafttrædelsen fremsætter et lovforslag om revision af
loven. Det sker på baggrund af regeringens Aftale om
Vækstplan for Fødevarer, som er indgået med
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn (S) Ida
Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe
Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 16
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 30/10-14 fra HK Handel og
HK Privat | 4 | Bilag med anmodning om teknisk bistand til
ændringsforslag, fra Christian Juhl (EL) | 5 | Henvendelse af 12/11-14 fra Landbrug &
Fødevarer | 6 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 7 | Henvendelse af 17/11-14 fra Landbrug &
Fødevarer | 8 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 9 | 1. udkast til betænkning | 10 | 2. udkast til betænkning | 11 | Udskydelse af
betænkningsafgivelse | 12 | 3. udkast til betænkning | 13 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 14 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 16
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/10-14 fra HK Handel og HK Privat, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, hvorvidt det er en betingelse for oprettelse af et
medarbejderinvesteringsselskab, at alle medarbejdere i virksomheden
deltager i selskabet, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren finder det rimeligt,
at en medarbejder, der har indskudt en del af sin løn i et
medarbejderselskab, og som efterfølgende bliver fyret af
virksomheden, kan risikere at skulle vente op til 8 år,
før den pågældende kan få udbetalt sit
indskud, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm,. om ministeren kan bekræfte, at
dansk lovgivning betyder, at det ikke er muligt at stifte et
medarbejderselskab i en lokal afdeling under en koncern med den
virkning, at midlerne alene er investeret i den konkrete lokale
afdeling, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil redegøre
for de økonomiske konsekvenser for en medarbejder, der har
indskudt midler i et medarbejderinvesteringsselskab, såfremt
virksomheden eller koncernen går konkurs, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. tilbagetaget - stillet til L 10 | 7 | Spm,. om det mistede skatteprovenu som
følge af ordningen om medarbejderinvesteringsselskaber er af
en sådan størrelse, at det udgør et
beløb, der ligger under Europa-Kommissionens
bagatelgrænse for, hvornår der er tale om
statsstøtte, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvilke overvejelser, der har
været i lovgivningsprocessen om
medarbejderinvesteringsselskaber i relation til at gøre
ordningen selektiv i forhold til brancher,
virksomhedsstørrelse og virksomhedsalder, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvilke spørgsmål og
svar der er udvekslet mellem ministeriet og Europa-Kommissionen i
forbindelse med overvejelser om en selektiv ordning for
medarbejderinvesteringsselskaber, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvilken indflydelse medarbejdere,
der investerer deres løn i et
medarbejderinvesteringsselskab, er sikret, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvorfor det skulle være et
problem at kræve, at en medarbejders indskud og afkast heraf
udbetales i tilfælde af afskedigelse, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm., om lønmodtagerorganisationen
altid skal godkende aftalen om etablering af et
medarbejderinvesteringsselskab, når virksomheden er omfattet
af en overenskomst, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm., om der er noget til hinder for, at
alle forhandlingsberettigede organisationer, der
repræsenterer en vis del af medarbejderne i virksomheden -
f.eks. min. 10 pct. - har vetoret i forhold til aftalen om
etablering af medarbejderinvesteringsselskabet, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvordan det sikres, at et
medarbejderinvesteringsselskabet ikke bliver en maskine for social
dumping, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 16 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
12/11-14 fra Landbrug & Fødevarer, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. tilbagetaget | 18 | Spm. om, hvordan det sikres, at der
afholdes frie og hemmelige afstemninger om etablering af et
medarbejderinvesteringsselskab blandt medarbejderne i virksomheden,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm., om alle virksomheder, herunder
nyetablerede virksomheder, kan stifte et
medarbejderinvesteringsselskab, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 16
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. tilbagetaget | B | Samrådsspm. tilbagetaget | C | Samrådsspm. tilbagetaget |
|
Bilag 2
4 af udvalgets spørgsmål til
erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 2-4 er optrykt efter ønske fra
udvalget.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt
det er en betingelse for oprettelse af et
medarbejderinvesteringsselskab, at alle medarbejdere i virksomheden
deltager i selskabet samt konkret beskrive situationen for en
medarbejder, der ikke ønsker at deltage i selskabet. Kan
medarbejderen sige fra, eller kan den pågældende blive
tvunget af et flertal til at indskyde en del af sin løn i
selskabet?
Svar:
Der er i lovforslaget ikke krav om, at alle
medarbejdere i virksomheden skal være medarbejderdeltagere i
et medarbejderinvesteringsselskab. Dette afhænger konkret af
de vilkår, den pågældende medarbejder er ansat
efter, herunder om ansættelsesforholdet er omfattet af en
kollektiv overenskomst, eller om den pågældende er
ansat ved en individuel aftale eller selv har forhandlingsretten
iht. overenskomsten.
Hvis en medarbejders ansættelsesforhold
er omfattet af en kollektiv overenskomst er medarbejderen bundet af
beslutningen. Medarbejderne forpligtes til at deltage i et
medarbejderinvesteringsselskab, når dennes
lønmodtagerorganisation har godkendt aftalen med
virksomheden om oprettelse af medarbejderinvesteringsselskabet, og
medarbejderne har stemt for aftalen. Dette er i overensstemmelse
med almindelig arbejdsretlig praksis.
Hvis der er tale om flere forskellige
overenskomster indenfor det pågældende
overenskomstområde på den samme virksomhed eller
afdeling, vil det i henhold til lovforslaget være den mest
repræsentative lønmodtagerorganisation på
nationalt plan, som godkender aftalen om at oprette et
medarbejderinvesteringsselskab.
Bestemmelsen omfatter efter sin ordlyd, at der
på samme virksomhed inden for samme jobfunktion/område
og på samme tid er to overenskomster. Denne situation kan fx
opstå ved en virksomhedsoverdragelse, hvor to virksomheder
slår sig sammen, og de har hver deres overenskomst for
eksempelvis de kontoransatte. Bestemmelsen forventes således
alene at finde anvendelse i særlige tilfælde. Med
bestemmelsen sikres det også, at såfremt en
virksomhedsledelse eller ejerkreds måtte være fristet
til at indgå overenskomst med en ikke-repræsentativ
lønmodtagerorganisation med henblik på, at fremme en
proces om oprettelse af et medarbejderinvesteringsselskab - og
dette i øvrigt er muligt inden for rammerne af en
gældende overenskomst på den samme virksomhed og for
det samme arbejde - så vil bestemmelsen medføre, at
det er den på landsplan mest repræsentative
organisation, der er repræsenteret i virksomheden inden for
det pågældende område, der vil skulle indgå
i den videre proces. Derved tilstræbes det, at aftaleparten
har en betryggende legitimitet i forhold til reelt at varetage
faggruppens interesser.
Ved afgørelsen af, hvilken
organisation, der må antages at være
repræsentativ kan der lægges vægt på, hvor
stor en del af det samlede overenskomstområde den
pågældende organisation dækker, hvor mange
medlemmer den pågældende organisation her inden for
overenskomstområdet på landsplan, hvor mange
lønmodtagere der generelt er medlemmer i organisationen og
lignende. Der vil være tale om en konkret afgørelse,
der i sidste ende vil kunne indbringes for domstolene af
såvel arbejdsgiver som de faglige organisationer.
Hvis der er tale om en medarbejder, som ikke
er omfattet af en kollektiv overenskomst eller som i henhold til
den overenskomst, der regulerer ansættelsesforholdet selv har
forhandlingsretten, er den pågældende medarbejder ikke
bundet af aftalen om et medarbejderinvesteringsselskab - med mindre
det fremgår af den individuelle aftale - og derfor kan den
pågældende blot sige nej til tilbuddet, uden at dette
har betydning for den pågældendes ansættelse.
Jeg vil gerne understrege, at alle
medarbejdere uanset ansættelsesforhold, har ret til at
deltage i afstemningen om etableringen af
medarbejderinvesteringsselskabet, når de har været
ansat i tre måneder på virksomheden, jf. det af
regeringen fremsatte ændringsforslag.
Spørgsmål 3:
Finder ministeren det rimeligt, at en
medarbejder, der har indskudt en del af sin løn i et
medarbejderselskab, og som efterfølgende bliver fyret af
virksomheden, kan risikere at skulle vente op til 8 år,
før den pågældende kan få udbetalt sit
indskud, samt at den pågældende i den periode er
fuldstændig uden indflydelse i forhold til selskabet og de
indskudte midler?
Svar:
Udgangspunktet er, at medarbejderdeltagerens
indskud i medarbejderinvesteringsselskabet skal være bundet i
hele bindingsperioden, som alt efter aftalen kan vare længere
end 8 år. Medarbejderinvesteringsselskabet har investeret
midlerne i fx. virksomheden, og det kan derfor ikke forventes, at
selskabet kan præstere likvider til udbetaling i utide. Hvis
det er tilfældet, er medarbejderinvesteringsselskabet
nødt til at have reserverede lønmidler til
udbetalinger i utide, og dermed færre midler til
investeringer.
Jeg skal dog samtidig understrege, at
udgangspunktet kan fraviges i vedtægten for
medarbejderinvesteringsselskabet, hvori det kan fastsættes,
at bindingsperioden afbrydes ved ophør af
ansættelsesforholdet. Det vil derfor være muligt
konkret at aftale, at afskedigede medarbejdere kan få
udbetalt deres indskud. Hermed kan der i vedtægterne aftales
den model, der bedst tilgodeser behovet hos den enkelte virksomhed,
som medarbejderinvesteringsselskaber skal virke til gavn for.
Det er korrekt, at det efter lovforslaget
alene er de medarbejderdeltagere, der er ansat i virksomheden
på tidspunktet for afholdelse af deltagermødet, og som
har været ansat i minimum 3 måneder, jf. det af
regereingen fremlagte ændringsforslag, der kan afgive stemme
på deltagermødet.
Det har sammenhæng med, at den
tætte forbindelse mellem medarbejderen og virksomheden
må anses for at være afbrudt ved medarbejderens
fratræden. Dermed antages den pågældende
medarbejders loyalitetsforpligtelse overfor virksomheden og
medarbejderinvesteringsselskabets formål og aktiviteter at
ophøre.
Jeg vil imidlertid på baggrund af
udvalgsbehandlingen fremsætte et ændringsforslag,
hvorefter medarbejdere, hvor virksomheden har opsagt deres
ansættelsesforhold, vil beholde deres stemmeret på
deltagermøder, dog med undtagelse af tilfælde hvor
arbejdsgiveren berettiget har bortvist medarbejderen.
Spørgsmål 4:
Kan ministeren bekræfte, at dansk
lovgivning betyder, at det ikke er muligt at stifte et
medarbejderselskab i en lokal afdeling under en koncern med den
virkning, at midlerne alene er investeret i den konkrete lokale
afdeling?
Svar:
Jeg kan ikke bekræfte spørgerens
antagelse. Lovgivningen gør det muligt at stifte et
medarbejderinvesteringsselskab for en lokal afdeling af en
virksomhed, som indgår i en koncern.
Et medarbejderinvesteringsselskabs
formål skal omfatte nødvendig finansiering til gavn
for en bestemt virksomhed eller en afdeling af denne. Hvis
formålet omfatter investering i hele virksomheden, vil
investering derfor kunne ske i hele virksomheden, og alle ansatte i
virksomheden vil kunne være medarbejderdeltagere.
Hvis selskabets formål derimod kun
omfatter investering i en geografisk lokal afdeling af en
virksomhed, vil det alene være denne lokale afdeling, der kan
investeres i eller ydes lån til gavn for. Samtidig vil det
alene være medarbejderne i den lokale afdeling, der kan
være medarbejderdeltagere i selskabet. Det vil derfor
være virksomhedens konkrete behov og deraf følgende
aftaler, der afgrænser medarbejderinvesteringsselskabets
formål og aktiviteter, og dermed hvem, der kan være
deltagere i selskabet.
Som vi har set ved den konkrete aftale
vedrørende Danish Crown på Bornholm, kan der
være nogle helt særlige forhold i lokalområdet,
som kun gør sig gældende for en bestemt geografisk
afdeling af en virksomhed. I sådanne situationer vil det
alene være relevant, at det er medarbejderne i denne
afdeling, der støtter formålet om nødvendige
investeringer i virksomheden for at bevare arbejdspladser.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes redegøre for de
økonomiske konsekvenser for en medarbejder, der har indskudt
midler i et medarbejderinvesteringsselskab, såfremt
virksomheden eller koncernen går konkurs, samt for hvad det
betyder for medarbejderen, at indskud er efterstillet andre
kreditorer?
Svar:
Det primære anvendelsesområde for
medarbejderinvesteringsselskabet er indskud af risikovillig kapital
(f.eks. egenkapital, ansvarlig lånekapital eller efterstillet
lånekapital) i den virksomhed, som medarbejderne er ansat
i.
Der kan derudover foretages indskud af
risikovillig kapital i f.eks. underleverandører og aftagere.
Dette er under forudsætning af, at indskuddet sker med det
formål at modernisere eller udvikle den virksomhed,
medarbejderne er ansat i, hvilket skal fremgå af
medarbejderinvesteringsselskabets vedtægter under selskabets
formål. Erhvervsstyrelsen påser dette formål
forud for registreringen af medarbejderinvesteringsselskabet. De
nærmere betingelser for medarbejderdeltagernes indskud skal
fastlægges i vedtægterne.
I tilfælde af virksomhedens konkurs vil
indskud via medarbejderinvesteringsselskabet have samme status som
andre indskud, men dog efterstillet øvrige sikrede
kreditorer. Det vil således afhænge af den konkrete
investerings karakter, fx. om der er tale om et kapitalindskud
virksomheden eller køb af aktier i en
underleverandør, hvordan den er stillet i konkursordenen i
konkurslovens kapitel 10.
I praksis vil medarbejderdeltagerne formentlig
få udbetalt ingen eller alene en lille del af deres indskudte
lønmidler i tilfælde af virksomhedens konkurs, da der
sjældent er fuld dækning til et selskabs
kreditorer.
Den valgte løsning skal ses i den
sammenhæng, at der er tale om risikovillig kapital, som
indebærer mulighed for gevinst ved fx en forrentning af deres
indskudte lønmidler, men der er også risiko for
tab.
Såfremt medarbejderdeltagerne
måtte ende med at miste penge på deres investering i et
medarbejderinvesteringsselskab, er det også vigtigt at huske
på, at der ikke betales indkomstskat, men kun
arbejdsmarkedsbidrag, ved indskud af lønmidlerne. Det reelle
tab er derfor mindre end størrelsen af de indskudte
lønmidler.