Fremsat den 11. marts 2015 af
økonomi- og indenrigsministeren (Morten
Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner
(Nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra øer)
§ 1
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24. juni
2013, som senest ændret ved § 30 i lov nr. 174 af 24.
februar 2015, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 21 indsættes:
Ȥ 21
a. Økonomi- og indenrigsministeren yder et
årligt tilskud til nedsættelse af færgetakster
for godstransport til og fra øer. Tilskuddet ydes til
kommuner med mindre øer og til kommuner på øer
uden fast forbindelse, der består af én kommune.
Private færger kan modtage tilskud gennem en kommune.
Økonomi- og indenrigsministeren yder ikke tilskud til de
statslige færgeruter til Bornholm og Samsø.
Stk. 2.
Tilskuddet udgør 20 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr.
årligt fra 2016. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret
2016 én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
Stk. 3. De
kommuner, der modtager tilskud i henhold til stk. 1,omfatter
Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland, Assens,
Faaborg-Midtfyn, Langeland, Svendborg, Haderslev, Aabenraa,
Horsens, Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder, Skive, Aalborg,
Læsø, Samsø, Fanø og Ærø
Kommuner.
Stk. 4.
Økonomi- og indenrigsministeren fordeler tilskuddet efter
stk. 1 og 2 efter en nøgle for godsomsætning, ekskl.
vareafgift opkrævet af havnene, på de enkelte
færgeruter. Nedsættelsen af færgetakster for
godstransport kan maksimalt udgøre 80 pct. af
færgetaksten pr. 1. januar 2015, ekskl. vareafgift
opkrævet af havnene.
Stk. 5.
Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter
nærmere regler om fordelingen af tilskuddet og om ordningens
administration, herunder om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde
en redegørelse vedrørende anvendelsen af tilskuddet
efter stk. 1 og 2.
Stk. 6.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler
om, at tilskuddet i henhold til stk.1 og 2 til kommuner med mindre
øer kan gøres betinget af, at kommunalbestyrelsen
på tilfredsstillende måde kan redegøre for
anvendelsen af det tilskud, som kommunen har modtaget som del af
det forhøjede tilskud i henhold til § 20, stk.
1.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Lovforslaget tilvejebringer hjemmel til, at
økonomi- og indenrigsministeren kan yde et tilskud til de
omfattede kommuner til nedsættelse af taksterne for
godstransport på de færgeruter, der ikke er
statslige.
Med lovforslaget etableres der samtidig
hjemmel til, at økonomi- og indenrigsministeren kan
gøre tilskuddet til kommuner med mindre øer betinget
af, at anvendelsen af en tidligere forhøjelse af det
generelle tilskud, der ydes i medfør af § 20, stk. 1, i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, er
anvendt i overensstemmelse med intentionerne bag
forhøjelsen, jf. herom afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Lovforslaget udmønter initiativet i
aftalen om en vækstpakke fra juni 2014 om lavere
færgetakster for godstransport til og fra øerne for de
færgeruter, der ikke er statslige. Det fremgår bl.a. af
aftalen, at der afsættes en ramme på 50 mio. kr. i 2015
og 125 mio. kr. årligt fra 2016 og frem til en permanent
nedsættelse af færgetaksterne for erhvervstransport til
og fra øerne med henblik på at understøtte
erhvervsudviklingen i ø-samfundene.
Bag initiativet står regeringen,
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Dansk Folkeparti.
Initiativet omfatter færgerne til en
række mindre øer samt Læsø, Samsø,
Ærø, Fanø og Bornholm. Gruppen af mindre
øer omfatter Sejerø, Nekselø, Orø,
Agersø, Omø, Askø, Femø, Fejø,
Baagø, Avernakø, Lyø, Bjørnø,
Birkholm, Strynø, Drejø, Skarø, Hjortø,
Aarø, Barsø, Endelave, Hjarnø, Venø,
Anholt, Tunø, Fur og Egholm.
Gruppen af mindre øer udgøres af
de øer, der er del af de kommuner, som modtager tilskud
efter § 20 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner. Mandø er dog undtaget, da der ikke er en
færgerute hertil.
Ordningen udmøntes for de statslige
ruters vedkommende af Transportministeriet og for de øvrige
ruters vedkommende af Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Tilskud til lavere takster for godstransport
på de statslige færgeruter til Bornholm og Samsø
ydes af transportministeren. Tilskud til statslige færgeruter
vil blive reguleret gennem kontrakter mellem Transportministeriet
og det færgeselskab, der besejler de pågældende
ruter.
For de statslige færgeruter indgår
Transportministeriet kontrakter med en operatør, som
varetager driften af færgeruten. Kontrakterne indgås
ved udbud og gælder typisk en driftsperiode på 6 til 10
år. Operatøren modtager et tilskud, der
fastsættes i forbindelse med udbuddet, og for dette skal
operatøren opfylde samtlige kontraktvilkår. Det
gælder også vilkår for billetpriser.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Der er ikke i dag hjemmel til at yde tilskud
til kommuner til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra øer.
Der er således med lovforslaget tale om
nye bestemmelser.
2.2. Økonomi- og
Indenrigsministeriets overvejelser
Med henblik på udmøntning af
initiativet har Kammeradvokaten afgivet en udtalelse til
Transportministeriet om de statsstøtteretlige rammer for
reduktion af færgetakster for godstransport.
Det fremgår af Kammeradvokatens
udtalelse, at EU's statsstøtteregler ikke sætter
præcise grænser for statens mulighed for at reducere
færgetakster for godstransport til og fra øer. En
sådan reduktion vil som udgangspunkt være omfattet af
public service-statsstøttereglerne, som generelt giver
medlemsstaterne et meget vidt skøn til at fastsætte
det public service-niveau, de anser for passende, og at yde
kompensation herfor. Det er imidlertid afgørende, at
ordningen kan begrundes i overordnede samfundsmæssige hensyn,
og at der ikke reelt er tale om at yde støtte til bestemte
virksomheder eller sektorer.
Det er Kammeradvokatens vurdering, at det
principielt vil være muligt at kompensere færgerne for
en ganske betydelig reduktion af taksterne, men at en ordning, der
helt fjerner taksterne, eller som fører til blot en symbolsk
betaling for færgetransport, vil kunne ændre ordningens
karakter, således at der ikke længere (kun) er tale om
en samfundsmæssigt begrundet public service, men (også)
regional erhvervsstøtte til virksomheder beliggende på
øerne og eventuelt til godstransportørerne.
Ifølge Kammeradvokaten forekommer det
rimeligt at antage, at en ordning, der indebærer en reduktion
på 80 pct. på taksterne for al godstransport til og fra
ikke-brofaste øer, kan være begrundet i almene hensyn
om territorial kontinuitet og samhørighed, og dermed inden
for rammerne af medlemsstaternes skøn.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har
lagt Kammeradvokatens vurdering til grund for forslaget om
udmøntningen af initiativet.
2.3. Indhold
Der foreslås en generel og ensartet
model, hvor der ydes tilskud til at nedsætte
færgetaksterne for godstransport med maksimalt 80 pct.,
ekskl. vareafgift opkrævet af havnene. Nedsættelsen af
færgetaksterne for godstransport vil ske med udgangspunkt i
billetstrukturen for den enkelte færgerute.
Med den foreslåede ordning opnås
en god og holdbar ordning, der vil betyde markant lavere
transportomkostninger for gods og dermed forbedrede muligheder for
lokalsamfundene. Der er samtidigt lagt vægt på at
udforme en ordning, der er enkel og let administrerbar.
Der er afsat 50 mio. kr. i 2015 og 125 mio.
kr. årligt fra 2016 til udmøntning af
vækstinitiativet om nedsættelse af færgetakster
for godstransport til og fra øer.
Med henblik på at beregne et mere
præcist skøn over finansieringsbehovet ved
udmøntning af ordningen er der indhentet oplysninger om
godsomsætningen på de berørte ruter.
Finansieringsbehovet er beregnet som 80 pct. af den samlede
godsomsætning beregnet som billetindtægter ved fragt af
gods, ekskl. vareafgift opkrævet af havnene, for de relevante
færger i 2013 opreguleret til 2015 pris- og lønniveau
samt med et beløb til takstnedsættelse for mindre
varevogne og lignende.
Mindre varevogne og lignende under 3.500 kg
registreres ikke i dag som godstransport, men derimod som
personbiler. Særligt i forhold til de mindre øer
vurderes det, at der sker en del godstransport i mindre varevogne
og lignende. Det vurderes derfor at være velbegrundet, at
ordningen også omfatter mindre varevogne og lignende under
3.500 kg, der er registreret udelukkende til erhvervsmæssig
kørsel.
Beregningerne på grundlag af 2013-tal
viser, at finansieringsbehovet i forhold til en nedsættelse
på 80 pct. af færgetaksterne for godstransport, ekskl.
vareafgift opkrævet af havnene, samlet set beløber sig
til ca. 77 mio. kr. årligt. Med en ikrafttræden den 1.
juni 2015 vil finansieringsbehovet i 2015 samlet set være ca.
45 mio. kr.
Det samlede finansieringsbehov er fordelt
således, at de statslige ruter til Bornholm og Samsø i
alt tegner sig for et beløb på ca. 25 mio. kr. i 2015
og ca. 42 mio. kr. årligt fra 2016, mens de øvrige
ruters andel sammenlagt udgør ca. 20 mio. kr. i 2015 og ca.
35 mio. kr. årligt fra 2016.
På den baggrund foreslås det med
lovforslaget, at der til de kommuner, som er omfattet af
lovforslaget, i 2015 ydes et tilskud på 20 mio. kr. og fra
2016 et tilskud på 35 mio. kr. årligt. Tilskuddet
reguleres fra tilskudsåret 2016 én gang årligt
med den forventede pris- og lønudvikling i den kommunale
sektor.
Der kan herved ydes et tilskud, som kan
finansiere en takstnedsættelse for godstransport på
maksimalt 80 pct. af de takster, der er gældende pr. 1.
januar 2015, ekskl. vareafgift opkrævet af havnene.
Vareafgifter er ikke omfattet af reduktionen
af færgetaksterne. På enkelte af de ruter, der omfattes
af vækstpakkeinitiativet, dækker billetprisen for
godstransport både et beløb for selve
færgeoverfarten til færgeoperatøren og en
vareafgift til den pågældende havn for håndtering
af godset. Færgeselskabet opkræver vareafgiften sammen
med billettaksterne og videreformidler vareafgiften til havnen.
Der vil blive fastsat regler om, at
fordelingen af tilskuddet mellem kommunerne beregnes ud fra den
forholdsmæssige fordeling af godsomsætningen baseret
på et gennemsnit over tre år fra 2011 til 2013. Det er
hensigten at foretage en evaluering af fordelingsnøglen
efter 5 år for at vurdere, hvorvidt der er sket en udvikling
på godsområdet, herunder forskydninger mellem ruterne,
som giver anledning til at revidere fordelingsnøglen.
Tilskuddet ligger således fast for den enkelte kommune i 5
år.
Hvis der er tale om en privat færgerute
til en af de omfattede øer, vil tilskud til
nedsættelse af færgetakster for godstransport blive
formidlet gennem den pågældende kommune. Det samme
gør sig gældende, hvis en færgerute drives af et
privat andelsselskab. Det er en forudsætning for kommuners
anvendelse af tilskud til private færgeruter, at kontrakt om
ydelse af tilskuddet indgås i overensstemmelse med lov om
færgefart og statsstøtteregler. Det forudsættes
således, at kommunen yder tilskuddet på en gennemsigtig
og ikke-diskriminerende måde, og at nedsættelsen for de
enkelte typer af færgetakster for gods maksimalt kan
udgøre 80 pct. af de takster, der er gældende pr. 1.
januar 2015, ekskl. vareafgift opkrævet af havnene. Der er i
øjeblikket kun ruterne mellem Fanø og Esbjerg samt
mellem Orø og Hammer Bakke, som er drevet af en privat
operatør.
Tilskuddet til kommunerne til reduktion af
færgetakster for godstransport vil ikke kunne anvendes til
andre formål. Det forudsættes, at kommunerne anvender
eventuelle overskydende midler i det efterfølgende
kalenderår til nedsættelse af øvrige
færgetakster eller andre serviceforbedringer på
færgeområdet.
Økonomi- og indenrigsministeren yder i
dag et generelt tilskud til kommuner med mindre øer i
medfør af § 20 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner. Tilskuddet er fra 2014 forhøjet med 15
mio. kr. som led i en aftale mellem regeringen og Enhedslisten om
en justering af udligningsordningen. 2 mio. kr. af den
forhøjede pulje anvendes til et fælles
færgesekretariat. Formålet med de resterende 13 mio.
kr. var at skabe mulighed for finansiering af initiativer på
færgeområdet, jf. lovbemærkningerne til
lovforslag nr. L 191, FT 2011-12, vedtaget som lov nr. 582 af 18.
juni 2012 om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner (Justeringer af udligningssystemet).
Økonomi- og Indenrigsministeriet gennemførte i juni
2014 en rundspørge i de kommuner, som modtager §
20-tilskud, om, hvad de ekstra midler skulle anvendes til i 2014.
Rundspørgen viste, at de ekstra midler på det
tidspunkt kun i begrænset omfang var udmøntet i
initiativer i forhold til intentionerne om udvikling af
færgedriften.
Med lovforslaget etableres derfor hjemmel til,
at økonomi- og indenrigsministeren kan gøre
udbetalingen af tilskud til nedsættelse af færgetakster
for godstransport til kommuner med mindre øer betinget af,
at kommunalbestyrelsen udarbejder en tilfredsstillende
redegørelse for, at kommunens del af det forhøjede
tilskud er anvendt i overensstemmelse med formålet bag
forhøjelsen af det generelle tilskud.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer udgifter for
staten på 20 mio. kr. i tilskud til de omfattede kommuner i
2015 og 35 mio. kr. årligt fra 2016 til nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra øer. Desuden
betyder lovforslaget en begrænset administrativ merbelastning
for staten i forbindelse med tilskudsadministration. Der er ingen
økonomiske konsekvenser for de omfattede kommuner, men der
vil være en begrænset administrativ merbelastning ved
ordningen, herunder i forbindelse med udarbejdelse af
opfølgningsredegørelser. Der er ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
regionerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har positive konsekvenser for
erhvervslivet gennem lavere transportudgifter for gods til og fra
de omfattede øer. Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder EU-retlige aspekter i
forhold til reglerne om statsstøtte. Der er indhentet en
udtalelse fra Kammeradvokaten, som finder det rimeligt at antage,
at en ordning, der indebærer en reduktion på 80 pct. af
taksterne for al godstransport til og fra ikke-brofaste øer,
kan være begrundet i almene hensyn om territorial kontinuitet
og samhørighed, og dermed inden for rammerne af
medlemslandenes skøn.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 19. januar 2015 til den 16. februar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
KL, Sammenslutningen af Danske
Småøer, Småøernes Færgeselskaber,
Læsø Kommune, Samsø Kommune, Ærø
Kommune, Fanø Kommune, Bornholms Regionskommune,
Holbæk Kommune, Kalundborg Kommune, Slagelse Kommune, Lolland
Kommune, Assens Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Svendborg
Kommune, Langeland Kommune, Haderslev Kommune, Aabenraa Kommune,
Horsens Kommune, Struer Kommune, Norddjurs Kommune, Odder Kommune,
Hedensted Kommune, Skive Kommune, Aalborg Kommune, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Danmarks Rederiforening,
Håndværksrådet, Dansk Transport og Logistik,
Danske Speditører og Danmarks Fiskeriforening.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive
konsekvenser/ mindreudgifter | Negative
konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Udgifter for staten på 20 mio. kr.
tilskud til kommuner i 2015 og 35 mio. kr. årligt fra 2016.
Ingen økonomiske konsekvenser for kommuner. Ingen
økonomiske konsekvenser for regioner. | Administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Begrænset administrativ merbelastning
for staten i forbindelse med tilskudsadministration.
Begrænset administrativ merbelastning i de omfattede
kommuner, herunder i forbindelse med udarbejdelse af
opfølgningsredegørelser. Ingen administrative
konsekvenser for regioner. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | Lavere transportudgifter for gods til og
fra øerne og dermed bedre vilkår for erhvervslivet i
de lokale ø-samfund. | Ingen | Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til
EU-retten | Lovforslaget indeholder EU-retlige aspekter
i forhold til reglerne om statsstøtte. En vurdering fra
Kammeradvokaten ligger til grund for den foreslåede
udmøntning af initiativet. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Lovforslaget udmønter et initiativ i
vækstpakken fra juni 2014 om lavere færgetakster for
godstransport til og fra øer, for så vidt angår
de færgeruter, der ikke er statslige. Der er ikke hjemmel i
gældende ret til at yde et sådant tilskud.
Med den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 1, får
økonomi- og indenrigsministeren bemyndigelse til at yde
tilskud til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til kommuner med mindre øer samt til kommuner
på øer uden fast forbindelse, der består af
én kommune.
Økonomi- og indenrigsministeren yder
ikke tilskud til de statslige færgeruter til Bornholm og
Samsø.
Det fastsættes i den foreslåede
bestemmelse i § 21 a, stk. 2, at
tilskuddet udgør 20 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr.
årligt fra 2016. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret
2016 én gang årligt på grundlag af den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
Tilskuddet er udtryk for finansieringsbehovet
ved en nedsættelse af færgetaksterne for godstransport
med 80 pct. og er beregnet på grundlag af indberetninger om
godsomsætningen på de enkelte færgeruter, ekskl.
vareafgift opkrævet af havnene.
Den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 3, fastsætter, at de
kommuner, der modtager tilskud i henhold til stk. 1, omfatter
Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland, Assens,
Faaborg-Midtfyn, Langeland, Svendborg, Haderslev, Aabenraa,
Horsens, Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder, Skive, Aalborg,
Læsø, Samsø, Fanø og Ærø
Kommuner. Der er tale om de samme kommuner, som modtager tilskud
efter § 20 og § 21 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, dog med undtagelse af Esbjerg
Kommune, der ikke er omfattet af lovforslaget, da der ikke er en
færgeforbindelse til Mandø, med undtagelse af
Bornholms Regionskommune, der har en statslig færgerute, samt
med undtagelse af Fanø Kommune, som er omfattet af
lovforslaget, men ikke modtager et § 21-tilskud.
Den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 4, fastsætter, at
tilskuddet fordeles af økonomi- og indenrigsministeren efter
en nøgle for godsomsætning på de enkelte ruter,
ekskl. vareafgift opkrævet af havnene.
Tilskuddet fordeles forholdsmæssigt
på grundlag af de omfattede kommuners indberetning af
oplysninger, herunder fra private operatører, om
godsomsætning (billetindtægter ved fragt af gods) for
perioden 2011-2013 på de enkelte ruter, ekskl. vareafgift
opkrævet af havnene. Godsomsætningen defineres som
transport af gods, herunder overfart af
erhvervskøretøjer.
Den konkrete kompensation skal ske inden for
rammerne af det public service-statsstøtteregelsæt,
der finder anvendelse for den enkelte rute, herunder under
hensyntagen til overholdelse af EU-retlige udbudsregler i relevante
tilfælde. Der indgås en aftale i den enkelte kommune
samt med private færgeselskaber om kompensationen, hvor de
anvendte regler skal beskrives nærmere og være
forenelige med statsstøttereglerne for ydelse af
kompensation til udførelse af pålagte tjenesteydelser
af generel økonomisk interesse og kravene for det indre
marked.
Det samlede tilskud som fastlagt i § 21
a, stk. 2, ligger fast. Fordelingsnøglen for tilskuddet
beregnes en gang for alle af økonomi- og
indenrigsministeren. Fordelingsnøglen vil dog kunne justeres
efter 5 år.
Tilskudsprocenten kan ændre sig over tid
afhængigt af udviklingen i den samlede godsomsætning
på de enkelte ruter. Det kan gælde både alle
færger set under ét og i forhold til de enkelte
kommuner. Tilskudsprocenten må dog ikke overstige 80 pct.,
ekskl. vareafgift opkrævet af havnene. Der vil derfor blive
gennemført en evaluering af fordelingsnøglen efter 5
år.
Fordelingen af tilskuddet til den enkelte
kommune som fastsat i medfør af § 21 a, stk. 2, ligger
således fast i 5 år.
Der vil med hjemmel i den foreslåede
§ 21 a, stk. 5, blive fastsat
nærmere regler om fordelingen af tilskuddet og om ordningens
administration. I den forbindelse vil der bl.a. blive fastsat
regler om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en årlig
redegørelse til Økonomi- og Indenrigsministeriet om,
hvorledes tilskuddet til nedsættelse af færgetakster
med maksimalt 80 pct. for godstransport, ekskl. vareafgift
opkrævet af havnene, er anvendt, herunder dokumentation for
ændringer i takster og omsætningstal for de enkelte
billettyper. Det er en forudsætning for udbetaling af
tilskud, at kommunalbestyrelsen udarbejder en tilfredsstillende
redegørelse for anvendelsen af tilskuddet i det
regnskabsår, der ligger forud for det år, hvor
tilskuddet udmeldes.
Udgangspunktet for tilrettelæggelsen af
ordningen er, at der skal være tale om en enkel og let
administrerbar ordning.
Ordningen har ikke karakter af en
refusionsordning. Hvis det på grund af udviklingen i
godstransport, fx et fald i godsomsætningen, viser sig, at en
kommune ikke kan anvende hele det tilskud, som kommunen har
modtaget i medfør af § 21 a, stk. 1, forudsættes
det, at kommunen anvender overskydende midler i det
efterfølgende kalenderår til nedsættelse af
øvrige færgetakster eller andre serviceforbedringer
på færgeområdet. Kommunen skal i sådanne
tilfælde redegøre for anvendelsen af tilskuddet til
sådanne formål i den redegørelse, som kommunen
skal udarbejde til Økonomi- og Indenrigsministeriet, jf.
§ 21 a, stk. 5.
Ved ordningens indførelse vil
kommunerne skulle vise en beregning af takstnedsættelserne
som dokumentation for, at færgetaksterne for de enkelte
godstyper er nedsat med maksimalt 80 pct. i forhold til
gældende takster pr. 1. januar 2015, ekskl. vareafgift
opkrævet af havnene.
Udgangspunktet for prisfastsættelse af
færgetakster er, at der skal ske en ligelig procentvis
reduktion af færgetakster for de enkelte billettyper og
rabatordninger pr. 1. januar 2015.
Tilskud til reduktion af færgetakster
vil gælde alle typer gods, uanset om det er virksomheder
eller private, der skal have transporteret gods.
Ordningen omfatter alene gods, der
transporteres på færger, som er i rutefart til og fra
de pågældende øer. Der ydes således ikke
tilskud til anden form for transport af gods til de
pågældende øer, fx transport med coaster, andre
skibstyper eller sommerruter.
Den nærmere afgrænsning af
transportformer, der er omfattet af ordningen, vil blive fastsat
ved bekendtgørelse.
Reduktionen af færgetakster vil
gælde for køretøjer, der er beregnet til
godstransport, samt for løst gods, transport af fisk, bure
til gods samt varer på paller. Trailerhåndtering vil
ligeledes blive omfattet af ordningen.
Ordningen vil desuden omfatte mindre varevogne
og lignende under 3.500 kg, der er registreret udelukkende til
erhvervsmæssig kørsel.
Ud fra hensynet til at etablere en enkel og
let administrativ ordning vil køretøjer mv. beregnet
til godstransport også være omfattet af reducerede
færgetakster, selvom der på en overfart ikke fragtes
gods i de pågældende køretøjer. Der
lægges således ikke op til krav om løbende,
systematisk kontrol af det enkelte køretøj mv.
Returkørsel uden gods vil således være omfattet
af den reducerede færgetakst. Tilskuddet til de enkelte
færgeruter er beregnet ud fra tal for godsomsætningen,
hvor der ikke er skelnet mellem, om køretøjer mv.
beregnet til godstransport faktisk medbringer gods eller ej.
Ordningen vil indebære, at der ikke kan
ske en reduktion af færgetakster for fx private personbiler,
busser til persontransport, autocampere, gående passagerer
eller cykler, selvom der eventuelt fragtes mindre mængder af
gods på denne måde.
Den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 6, indeholder en
bemyndigelse til økonomi- og indenrigsministeren til at
fastsætte regler om, at tilskuddet til kommuner med mindre
øer til reduktion af færgetakster for godstransport
kan gøres betinget af, at kommunalbestyrelsen på
tilfredsstillende vis kan redegøre for, at
forhøjelsen af det generelle tilskud i henhold til §
20, stk. 1, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner er anvendt i overensstemmelse med intentionerne, som det
fremgår af aftalen af 16. maj 2012 mellem regeringen og
Enhedslisten om justeringer i udligningssystemet. Der vil i den
forbindelse blive fastsat regler om, at en redegørelse skal
baseres på anvendelsen af de ekstra midler i det
regnskabsår, der ligger forud for det år, hvor
tilskuddet udmeldes. Dette kan første gang ske med
fastsættelse af tilskuddet for 2017.
Ved aftalen om justeringer i
udligningssystemet blev der opnået enighed om at
forøge tilskuddet til kommuner med mindre øer med i
alt 15 mio. kr. årligt fra 2014. Aftalen blev udmøntet
ved lov nr. 582 af 18. juni 2012 om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Justeringer
af udligningssystemet). Vedrørende anvendelsen af disse
midler fremgår det af lovbemærkninger til denne lov, at
forhøjelsen kan bruges til finansiering af initiativer
på færgeområdet.
Om baggrunden for bestemmelserne henvises til
de almindelige bemærkninger under afsnit 2.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft med virkning fra den 1. juni 2015. Det indebærer, at
der i 2015 anvendes 45 mio. kr. til nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra øer.
Udbetaling af tilskud vil ske med virkning fra
ikrafttrædelsestidspunktet.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24.
juni 2013, som senest ændret ved § 30 i lov nr. 174 af
24. februar 2015, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter §
21 indsættes: »§ 21
a. Økonomi- og indenrigsministeren yder et
årligt tilskud til nedsættelse af færgetakster
for godstransport til og fra øer. Tilskuddet ydes til
kommuner med mindre øer og til kommuner på øer
uden fast forbindelse, der består af én kommune.
Private færger kan modtage tilskud gennem en kommune.
Økonomi- og indenrigsministeren yder ikke tilskud til de
statslige færgeruter til Bornholm og Samsø. | | | Stk. 2.
Tilskuddet udgør 20 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr.
årligt fra 2016. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret
2016 én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor. | | | Stk. 3. De
kommuner, der modtager tilskud i henhold til stk. 1, omfatter
Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland, Assens,
Faaborg-Midtfyn, Langeland, Svendborg, Haderslev, Aabenraa,
Horsens, Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder, Skive, Aalborg,
Læsø, Samsø, Fanø og Ærø
Kommuner. | | | Stk. 4.
Økonomi- og indenrigsministeren fordeler tilskuddet efter
stk. 1 og 2 efter en nøgle for godsomsætning, ekskl.
vareafgift opkrævet af havnene, på de enkelte
færgeruter. Nedsættelsen af færgetakster for
godstransport kan maksimalt udgøre 80 pct. af
færgetaksten pr. 1. januar 2015, ekskl. vareafgift
opkrævet af havnene. | | | Stk. 5.
Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter
nærmere regler om fordelingen af tilskuddet og om ordningens
administration, herunder om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde
en redegørelse vedrørende anvendelsen af tilskuddet
efter stk. 1 og 2. | | | Stk. 6.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler
om, at tilskuddet i henhold til stk.1 og 2 til kommuner med mindre
øer kan gøres betinget af, at kommunalbestyrelsen
på tilfredsstillende måde kan redegøre for
anvendelsen af det tilskud, som kommunen har modtaget som del af
det forhøjede tilskud i henhold til § 20, stk.
1.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2015. |
|