Betænkning afgivet af Udvalget for
Landdistrikter og Øer den 14. april 2015
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. marts
2015 og var til 1. behandling den 17. marts 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
økonomi- og indenrigsministeren sendte den 19. januar 2015
dette udkast til udvalget, jf. ULØ alm. del - bilag 65. Den
11. marts 2015 sendte økonomi- og indenrigsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmålene og svarene er optrykt som bilag til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at det med svaret på spørgsmål 3
er klargjort, at Fanø Kommune kan opfylde
dokumentationskravet og dermed blive omfattet af
tilskudsordningen.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 21 a indsættes i stk. 3 efter »stk. 1«: »og
2«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der ydes tilskud til kommuner til
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra øer i henhold til det foreslåede § 21 a, stk.
1 og 2.
Der skal således i det
foreslåede § 21 a, stk. 3, henvises til både stk.
1 og 2 i lighed med de henvisninger, der er i stk. 4-6.
Annette Lind (S) Bjarne Laustsen
(S) Jacob Lund (S) John Dyrby Paulsen (S) Lennart Damsbo-Andersen
(S) nfmd. Simon Kollerup (S)
Troels Ravn (S) Andreas Steenberg (RV) Helle Løvgreen
Mølvig (RV) Lotte Rod (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Steen Gade (SF) Eigil Andersen (SF) Lars Dohn (EL) Henning
Hyllested (EL) Erling Bonnesen (V) Eva Kjer Hansen (V) Hans
Christian Schmidt (V) fmd. Thomas
Danielsen (V) Esben Lunde Larsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mette Hjermind
Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF) Morten Marinus (DF) Bent
Bøgsted (DF) Leif Mikkelsen (LA) Per Løkken (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 159
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra økonomi- og indenrigsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag fra økonomi-
og indenrigsministeren | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 159
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan ministeren konkret vil
udmønte hjemmelen til at gøre udbetaling af tilskud
til nedsættelse af færgetakster for godstransport til
kommuner med mindre øer betinget, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om sikring af, at det
forhøjede tilskud efter § 20 også på sigt
bliver anvendt i overensstemmelse med formålet, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om anvendelse af tilskud i
Fanø Kommune, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Udvalgets
spørgsmål og økonomi- og erhvervsministerens
svar herpå
Spørgsmålene og svarene er optrykt efter
ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren i fortsættelse af 1.
behandling klargøre, hvordan ministeren konkret vil
udmønte hjemlen til at gøre udbetaling af tilskud til
nedsættelse af færgetakster for godstransport til
kommuner med mindre øer betinget af, at kommunalbestyrelsen
udarbejder en tilfredsstillende redegørelse for, at
kommunens del af det forhøjede tilskud efter § 20 er
anvendt i overensstemmelse med formålet?
Svar:
Der vil i bekendtgørelse blive fastsat
regler om, at det påhviler kommunalbestyrelsen hvert år
at redegøre for, hvorledes kommunens andel af det
forhøjede generelle tilskud i henhold til § 20, stk. 1,
til kommuner med mindre øer er anvendt i det
regnskabsår, som ligger forud for det år, hvor
tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra øer udmeldes.
Redegørelsen skal indsendes til
Økonomi- og Indenrigsministeriet inden udgangen af marts
måned.
Tildeling af tilskud til nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra øer vil
være betinget af, at kommunalbestyrelsens redegørelse
på tilfredsstillende vis godtgør, at kommunens andel
af det forhøjede generelle tilskud i henhold til § 20,
stk. 1, er anvendt til finansiering af initiativer på
færgeområdet.
Der vil blive foretaget en modregning i
tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra øer i det omfang, at
kommunalbestyrelsen ikke på tilfredsstillende vis kan
godtgøre, at kommunens andel af det forhøjede
generelle tilskud i henhold til § 20, stk. 1, er anvendt til
finansiering af initiativer på færgeområdet.
Det må bero på en konkret
vurdering af den enkelte redegørelse, om der er tale om en
tilfredsstillende redegørelse.
Redegørelsen om anvendelse af det
forhøjede generelle tilskud i henhold til § 20, stk. 1,
skal første gang udarbejdes for regnskabsåret
2016.
Spørgsmål nr. 2:
Hvordan vil ministeren i fortsættelse af
spørgsmål 1 sikre sig, at det forhøjede tilskud
efter § 20 også på sigt bliver anvendt i
overensstemmelse med formålet?
Svar:
Som oplyst i besvarelsen af
spørgsmål nr. 1 vil der i bekendtgørelse blive
fastsat regler om, at det påhviler kommunalbestyrelsen hvert
år at redegøre for, hvorledes kommunens andel af det
forhøjede generelle tilskud i henhold til § 20, stk. 1,
til kommuner med mindre øer er anvendt i det
regnskabsår, som ligger forud for det år, hvor
tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra øer udmeldes.
Det forventes, at kommunerne fremadrettet vil
anvende det forhøjede tilskud i overensstemmelse med
formålet med forhøjelsen, således at de kan
få del i tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra øer.
Kravet om en årlig redegørelse
behøver derfor måske ikke at bestå for tid og
evighed, når der er indarbejdet en praksis for, at det
forhøjede tilskud anvendes efter formålet.
Det er ikke udtryk for, at regeringen ikke
agter at følge op på, om det forhøjede tilskud
bliver anvendt rigtigt, men at regeringen ønsker en enkel og
let administrerbar ordning uden unødig kontrol og
bureaukrati.
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren kommentere høringssvaret fra Fanø
Kommune, som »imødeser særlige vanskeligheder
med at honorere lovforslagets krav om, at kommunalbestyrelsen skal
udarbejde en redegørelse om, hvorledes tilskuddet er
anvendt.«?
Fanø Kommune bemærker i sit
høringssvar, at man »har gentagne gange forsøgt
at få adgang til regnskabsmateriale fra udbyderen, rederiet
Færgen, for at få indsigt i netop
prisfastsættelsen. Færgen har ikke ønsket at
imødekomme dette,…«.
a. Når det tages i betragtning, at
staten, via Transportministeriet, er medejer af rederiet
Færgen, vil ministeren da, evt. i samarbejde med
transportministeren, tage initiativ til at få rederiet
Færgen til at oplyse sine regnskabstal for
Fanøoverfarten over for Fanø Kommune, så
kommunen kan opfylde lovforslagets krav om udarbejdelse af en
redegørelse for, hvorledes tilskuddet er anvendt?
b. Hvis en kommune (i.e. : Fanø
Kommune) ikke kan leve op til lovforslagets krav om udarbejdelse af
en retvisende redegørelse for, hvorledes tilskuddet til
nedsættelse af godstaksterne på færgeoverfarten
er anvendt, hvilke sanktioner forestiller ministeren sig da taget i
anvendelse for at sikre, at lovens krav overholdes?
Svar:
Jeg har indhentet følgende bidrag fra
Transportministeriet til spørgsmålsbesvarelsen.
»Lovforslag L 159 om ændring af
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra øer) vil give Fanø Kommune mulighed for, i lighed
med en række andre kommuner, at få tilskud fra
Økonomi- og Indenrigsministeriet til reduktion af
godstaksterne med 80 pct. Det er en betingelse for dette tilskud,
at kommunen over for Økonomi- og Indenrigsministeriet
redegør for anvendelsen af tilskuddet, med henblik på
at sikre, at priserne er reduceret med 80 pct. og at der ikke sker
overkompensation.
Opfyldelsen af dokumentationskravet mener jeg
ikke vil kræve, at Fanø Kommune får indsigt i
Danske Færgers prisfastsættelse for både
passagerer, biler og gods, samt regnskabsmateriale, hvilket
Fanø Kommune gennem længere tid har ønsket.
En mulig fremgangsmåde kan efter min
opfattelse være, at Fanø Kommune forhandler med Danske
Færger om nedsættelse af godstaksterne med 80 pct.
Danske Færger må i den forbindelse
dokumentere, hvor stort et indtægtstab rederiet vil få
ved at reducere taksterne for gods med 80 pct. Desuden vil selve
takstnedsættelsen kunne dokumenteres ved Danske Færgers
takstblade før og efter reduktionen af godspriserne.
På denne måde vil Fanø
Kommune over for Økonomi- og Indenrigsministeriet kunne
dokumentere, at tilskuddet kun er anvendt til godsprisreduktion, og
at der ikke er sket overkompensation af Danske
Færger.«
Jeg kan henholde mig til Transportministeriets
bidrag, idet jeg gerne vil præcisere, at der er tale om
tilskud til at nedsætte færgetakster for godstransport
med op til 80 pct.
Supplerende kan jeg oplyse, at reglerne for
ordningens nærmere udformning, herunder krav til, hvilke
oplysninger opfølgningsredegørelsen skal indeholde,
vil blive fastsat i bekendtgørelsesform. Et udkast til
bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster
for godstransport til og fra øer er i øjeblikket i
almindelig høring med frist for bemærkninger den 23.
april 2015.
Der indgår ikke særskilte
sanktionsbeføjelser i forhold til at kræve oplysninger
om tilskuddets anvendelse udleveret fra kommunen eller
færgeoperatører. Sanktionsmuligheden ligger i, at det
er en forudsætning for udbetaling af tilskud, at
kommunalbestyrelsen udarbejder en tilfredsstillende
redegørelse for anvendelsen af tilskuddet i det
regnskabsår, der ligger forud for det år, hvor
tilskuddet udmeldes.