L 157 Forslag til lov om ændring af lov om graveadgang og ekspropriation m.v. til telekommunikationsformål, lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og konkurrenceloven.

(Fælles udnyttelse af passiv fysisk infrastruktur, forberedelse af bygninger til højhastighedsnet, krav til øget sikring af ikkediskrimination ved lancering af nye eller væsentligt ændrede detailprodukter, sektorspecifik fusionskontrol og gratis wifi til turismeformål m.v.).

Af: Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S)
Udvalg: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-02-2015

Fremsættelse: 27-02-2015

Skriftlig fremsættelse (27. februar 2015)

20141_l157_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (27. februar 2015)

Erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om graveadgang og eks­pro­pria­tion m.v. til telekommunikationsformål, lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og kon­kur­ren­ce­loven (Fæl­les udnyttelse af passiv fysisk infrastruktur, for­beredelse af bygninger til højhastighedsnet, krav til øget sik­ring af ikkediskrimination ved lancering af nye eller væ­sent­ligt ændrede detailprodukter, sektorspecifik fusionskontrol samt gratis wifi til turismeformål m.v.)

(Lovforslag nr. L 157)

Formålet med lovforslaget er for det første at nedbringe omkostningerne i forbindelse med etablering af højhastighedsbredbånd og dermed fremme etablering af højhastighedsbredbånd i hele Danmark. Forslaget udmønter dele af aftale om vækstplan for digitalisering i Danmark og gennemfører dele af direktiv 2014/61/EU om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation, som Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 15. maj 2014. Forslaget skaber bedre mulighed for fælles udnyttelse af eksisterende passiv fysisk infrastruktur på tværs af forsyningsområder, ligesom byggeriet i større omfang skal forberedes til højhastighedsbredbånd. Forslaget vil medvirke til at reducere de samlede omkostninger ved etablering af højhastighedsbredbånd, idet bl.a. gravearbejder, som udgør størstedelen af omkostningerne ved etablering af højhastighedsbredbånd, mindskes.

Formålet med lovforslaget er for det andet at styrke konkurrencen på telemarkedet ved at indføre en styrket fusionskontrol på telemarkedet. Denne del udmønter ligeledes dele af aftale om vækstplan for digitalisering i Danmark. Baggrunden for forslaget er, at der på dette marked gælder særlige konkurrenceforhold, som de almindelige fusionskontrolregler ikke løser, herunder når et mindre teleselskab, som har foretaget store investeringer i infrastruktur, men ikke har oparbejdet en tilsvarende kundebase og omsætning, bliver opkøbt af et stort selskab. Et sådant opkøb vil ikke være omfattet af de gældende regler, men kan have stor betydning for konkurrencen. Med forslaget underlægges fusioner, der potentielt er problematiske, fusionskontrol.

Formålet med lovforslaget er for det tredje at styrke dansk turisme. Forslaget udmønter dele af aftale om vækstplan for dansk turisme. Med forslaget gives kommuner mulighed for at stille wifi gratis til rådighed én time om dagen i geografisk afgrænsede områder, hvor der er aktiviteter rettet mod international turisme. Forslaget vil medvirke til at gøre Danmark mere turistvenligt og attraktivt bl.a. i forhold til at bruge de mange digitale tjenester, der er rettet mod turister.

Lovforslaget medfører ingen administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige. De dele af lovforslaget, der gennemfører direktivet, vil være forbundet med visse administrative byrder for erhvervslivet. Samlet set opvejes byrderne af de potentielle økonomiske besparelser, som forslaget medfører. Lovforslagets del om øget fusionskontrol kan medføre øgede byrder for dele af erhvervslivet, der dog forventes opvejet af bedre konkurrence. Lovforslagets samlede årlige byrder for erhvervslivet vurderes således ikke at være væsentlige på samfundsniveau.

For at give selskaberne mulighed for at indrette sig på de nye bestemmelser, ønskes de dele af forslaget, der gennemfører direktiv 2014/61/EU, vedtaget med ikrafttrædelse den 1. juli 2016. Dette er i overensstemmelse med direktivet. Forslagets øvrige dele ønskes vedtaget med ikrafttrædelse den 1. juli 2015.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.