Skriftlig fremsættelse (27. februar
2015)
Erhvervs- og
vækstministeren (Henrik Sass Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
graveadgang og ekspropriation m.v. til
telekommunikationsformål, lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester og
konkurrenceloven (Fælles udnyttelse
af passiv fysisk infrastruktur, forberedelse af bygninger til
højhastighedsnet, krav til øget sikring af
ikkediskrimination ved lancering af nye eller
væsentligt ændrede detailprodukter,
sektorspecifik fusionskontrol samt gratis wifi til
turismeformål m.v.)
(Lovforslag nr. L 157)
Formålet med lovforslaget er for det
første at nedbringe omkostningerne i forbindelse med
etablering af højhastighedsbredbånd og dermed fremme
etablering af højhastighedsbredbånd i hele Danmark.
Forslaget udmønter dele af aftale om vækstplan for
digitalisering i Danmark og gennemfører dele af direktiv
2014/61/EU om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved
etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation, som Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 15.
maj 2014. Forslaget skaber bedre mulighed for fælles
udnyttelse af eksisterende passiv fysisk infrastruktur på
tværs af forsyningsområder, ligesom byggeriet i
større omfang skal forberedes til
højhastighedsbredbånd. Forslaget vil medvirke til at
reducere de samlede omkostninger ved etablering af
højhastighedsbredbånd, idet bl.a. gravearbejder, som
udgør størstedelen af omkostningerne ved etablering
af højhastighedsbredbånd, mindskes.
Formålet med lovforslaget er for det
andet at styrke konkurrencen på telemarkedet ved at
indføre en styrket fusionskontrol på telemarkedet.
Denne del udmønter ligeledes dele af aftale om
vækstplan for digitalisering i Danmark. Baggrunden for
forslaget er, at der på dette marked gælder
særlige konkurrenceforhold, som de almindelige
fusionskontrolregler ikke løser, herunder når et
mindre teleselskab, som har foretaget store investeringer i
infrastruktur, men ikke har oparbejdet en tilsvarende kundebase og
omsætning, bliver opkøbt af et stort selskab. Et
sådant opkøb vil ikke være omfattet af de
gældende regler, men kan have stor betydning for
konkurrencen. Med forslaget underlægges fusioner, der
potentielt er problematiske, fusionskontrol.
Formålet med lovforslaget er for det
tredje at styrke dansk turisme. Forslaget udmønter dele af
aftale om vækstplan for dansk turisme. Med forslaget gives
kommuner mulighed for at stille wifi gratis til rådighed
én time om dagen i geografisk afgrænsede
områder, hvor der er aktiviteter rettet mod international
turisme. Forslaget vil medvirke til at gøre Danmark mere
turistvenligt og attraktivt bl.a. i forhold til at bruge de mange
digitale tjenester, der er rettet mod turister.
Lovforslaget medfører ingen
administrative eller økonomiske konsekvenser for det
offentlige. De dele af lovforslaget, der gennemfører
direktivet, vil være forbundet med visse administrative
byrder for erhvervslivet. Samlet set opvejes byrderne af de
potentielle økonomiske besparelser, som forslaget
medfører. Lovforslagets del om øget fusionskontrol
kan medføre øgede byrder for dele af erhvervslivet,
der dog forventes opvejet af bedre konkurrence. Lovforslagets
samlede årlige byrder for erhvervslivet vurderes
således ikke at være væsentlige på
samfundsniveau.
For at give selskaberne mulighed for at
indrette sig på de nye bestemmelser, ønskes de dele af
forslaget, der gennemfører direktiv 2014/61/EU, vedtaget med
ikrafttrædelse den 1. juli 2016. Dette er i overensstemmelse
med direktivet. Forslagets øvrige dele ønskes
vedtaget med ikrafttrædelse den 1. juli 2015.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.