Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 21. maj 2015
Forslag
til
Lov om ændring af lov om graveadgang og
ekspropriation m.v. til telekommunikationsformål, lov om
elektroniske kommunikationsnet og -?tjenester og konkurrenceloven1)
(Fælles udnyttelse af passiv fysisk
infrastruktur, forberedelse af bygninger til
højhastighedsnet, krav til øget sikring af
ikkediskrimination ved lancering af nye eller væsentligt
ændrede detailprodukter, sektorspecifik fusionskontrol og
gratis wifi til turismeformål m.v.)
§ 1
I lov om graveadgang og ekspropriation m.v. til
telekommunikationsformål, jf. lovbekendtgørelse nr.
662 af 10. juli 2003, som ændret ved § 25 i lov nr. 1231
af 18. december 2012, foretages følgende
ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om graveadgang, etablering og
udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt
udnyttelse af infrastruktur på tværs af
forsyningssektorer m.v.«
2. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts
2002 om fælles rammebestemmelser for elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (rammedirektivet), EF-Tidende 2002,
nr. L 108, side 33, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/20/EF af 7. marts 2002 om tilladelser til
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(tilladelsesdirektivet), EF-Tidende 2002, nr. L 108, side 21, og
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/61/EU af
15. maj 2014 om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved
etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation, EU-Tidende 2014, nr. L 155, side 1.«
3.
Før § 1 indsættes:
»Kapitel 1
Nedgravning af telekabler på
udendørs arealer
Nedgravning af kabler og
ekspropriation«.
4.
Efter § 8 indsættes:
»Digital
kommunikation«.
5.
Efter § 8 c indsættes:
»Klageadgang«.
6.
Efter § 9 indsættes:
»Administrative
bestemmelser«.
7.
Efter § 9 d indsættes:
»Kapitel 2
Udnyttelse og etablering af
infrastruktur
Definitioner
§ 9 e. Ved anvendelsen af
bestemmelserne i dette kapitel gælder definitionerne i lov om
elektroniske kommunikati?onsnet og -tjenester.
Stk. 2. I dette
kapitel forstås ved:
1) Passiv fysisk
infrastruktur: Et element i et net, som skal huse andre elementer i
et net uden selv at blive et aktivt element i nettet, f.eks.
rør, master, kabelkanaler, inspekti?onsbrønde,
mandehuller, gadeskabe, bygninger, adgangsveje til bygninger,
antenneanlæg, tårne og pæle m.v.
2)
Netoperatør: Den, der udbyder elektroniske
kommunikationsnet, og den, der stiller passiv fysisk infrastruktur
til rådighed, der er beregnet til at levere
a) en tjeneste i
forbindelse med produktion, transport eller distribution af
i) gas,
ii)
elektricitet, herunder offentlig belysning,
iii) opvarmning
og
iv) vand,
herunder deponering eller rensning af spildevand, og
dræningssystemer,
b) en
transporttjeneste, herunder jernbaner, veje, havne og lufthavne,
eller
c) elektroniske
kommunikationstjenester via et offentligt elektronisk
kommunikationsnet uden selv at udbyde elektroniske
kommunikationsnet.
3)
Højhastighedsnet til elektronisk kommunikation: Et
elektronisk kommunikationsnet, som kan levere
bredbåndstilslutning med en hastighed på mindst 30
Mbit/s.
4)
Bygningsintern fysisk infrastruktur: Passiv fysisk infrastruktur
eller installationer på slutbrugerens område, som er
beregnet til at huse kablede eller trådløse
elektroniske kommunikationsnet, hvor sådanne elektroniske
kommunikationsnet kan levere elektroniske kommunikationstjenester
og forbinde bygningens adgangspunkt med nettermineringspunktet.
5)
Højhastighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur:
Passiv fysisk infrastruktur i bygninger, som er beregnet til at
huse elementer eller muliggøre levering af
højhastighedsnet til elektronisk kommunikation.
6) Større
renoveringsarbejde: Bygge- og anlægsarbejder på
slutbrugerens område, der omfatter bygningsmæssige
ændringer af hele den bygningsinterne fysiske infrastruktur
eller en væsentlig del heraf, og som kræver
byggetilladelse i henhold til byggeloven.
7) Adgangspunkt:
Et fysisk punkt i eller uden for bygningen, som virksomheder, der
udbyder offentlige elektroniske kommunikationsnet, har adgang til,
og som den højhastighedsforberedte bygningsinterne fysiske
infrastruktur kan tilsluttes.
Fælles udnyttelse
af eksisterende passiv fysisk infrastruktur
§ 9 f. En netoperatør
skal imødekomme enhver rimelig anmodning om adgang til
netoperatørens eksisterende passive fysiske infrastruktur
fra en udbyder af elektroniske kommunikationsnet med henblik
på etablering af elementer af højhastighedsnet til
elektronisk kommunikation og fra enhver anden netoperatør
med henblik på etablering af elementer af andre net, jf. dog
stk. 6 og 7. En anmodning skal indgives skriftligt og angive de
elementer i den passive fysiske infrastruktur, der anmodes om
adgang til.
Stk. 2. En
anmodning, der ikke er rimelig, kan afvises. Afvisning skal ske
skriftligt og meddeles den netoperatør, der anmoder om
adgang, snarest muligt og senest 2 måneder efter datoen for
modtagelsen af anmodningen.
Stk. 3.
Afslag på en anmodning om adgang til eksisterende passiv
fysisk infrastruktur, jf. stk. 1, skal skriftligt meddeles den
netoperatør, der anmoder om adgang, senest 2 måneder
efter datoen for modtagelsen af anmodningen. Afslag skal gives ud
fra objektive, gennemsigtige og forholdsmæssige kriterier,
hvilket bl.a. kan være
1) den tekniske
egnethed af den eksisterende passive fysiske infrastruktur, som
anmodningen om adgang angår,
2)
tilgængelig plads i den eksisterende passive fysiske
infrastruktur, som anmodningen om adgang angår,
3) den
offentlige sikkerhed og folkesundheden,
4) netsikkerhed
og -integritet,
5) risikoen for,
at de planlagte tjenester i væsentlig grad påvirker
ydelsen af andre tjenester, der er placeret i den samme
eksisterende passive fysiske infrastruktur, eller
6) at
netoperatøren udbyder adgang til fysisk netinfrastruktur i
engrosleddet, som kan anvendes til offentlige
højhastighedsnet til elektronisk kommunikation, forudsat at
en sådan adgang tilbydes på rimelige vilkår og
betingelser, og at anmodningen, jf. stk. 1, er fremsat med henblik
på etablering af elementer af højhastighedsnet til
elektronisk kommunikation.
Stk. 4. Adgang
til en netoperatørs eksisterende passive fysiske
infrastruktur, jf. stk. 1, gives på rimelige vilkår og
betingelser, herunder pris.
Stk. 5. Adgang,
jf. stk. 1, gives, efterhånden som anmodninger herom
modtages. Modtages flere anmodninger på samme dag, og er der
i den passive fysiske infrastruktur begrænset kapacitet,
gives adgang efter lodtrækning.
Stk. 6. Stk. 1-5
finder ikke anvendelse for en udbyder af elektroniske
kommunikationsnet, såfremt der er truffet afgørelse i
medfør af afsnit IV i lov om elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester eller fastsat regler i medfør af afsnit IV
eller V i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, der
pålægger den pågældende udbyder
forpligtelser om adgang til passiv fysisk infrastruktur, som
går videre, end hvad der følger af stk. 1-5.
Stk. 7. Stk. 1-5
finder ikke anvendelse for passiv fysisk infrastruktur omfattet af
§§ 2 og 3 i lov om etablering og fælles udnyttelse
af master til radiokommunikationsformål m.v.
Stk. 8. Stk. 1-5
finder ikke anvendelse for passiv fysisk infrastruktur, som er
beregnet til produktion, transport eller distribution af vand fra
vandforsyningssystemer omfattet af § 3 og § 5,
stk. 1, i bekendtgørelse om vandkvalitet og tilsyn med
vandforsyningsanlæg.
§ 9 g. En netoperatør
skal imødekomme enhver rimelig anmodning om adgang til
oplysninger om netoperatørens eksisterende passive fysiske
infrastruktur fra en udbyder af elektroniske kommunikationsnet med
henblik på etablering af elementer af højhastighedsnet
til elektronisk kommunikation og fra enhver anden
netoperatør med henblik på etablering af elementer af
andre net, jf. dog stk. 5. En anmodning skal indgives skriftligt og
angive det område, hvor netoperatøren agter at
etablere elementer af et net.
Stk. 2. En
anmodning, der ikke er rimelig, kan afvises. Afvisning skal ske
skriftligt og meddeles den netoperatør, der anmoder om
adgang, snarest muligt og senest 2 uger efter datoen for
modtagelsen af anmodningen.
Stk. 3.
Oplysninger, der skal gives adgang til efter stk. 1, omfatter
1) område
og føringsvej og
2) type og
anvendelse af den passive fysiske infrastruktur.
Stk. 4. Adgang
til oplysningerne, jf. stk. 1, skal gives senest 2 uger efter
modtagelsen af anmodningen på forholdsmæssige,
ikkediskriminerende og gennemsigtige vilkår, herunder hvad
angår en eventuel pris.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
begrænsning af adgang til oplysninger, når det er
nødvendigt af hensyn til netsikkerheden og nettenes
integritet, den nationale sikkerhed, folkesundheden, den offentlige
sikkerhed, fortrolighed eller drifts- og
forretningshemmeligheder.
§ 9 h. En netoperatør
skal imødekomme enhver rimelig anmodning om
anlægsopmålinger af nærmere specificerede
elementer af netoperatørens eksisterende passive fysiske
infrastruktur fra en udbyder af elektroniske kommunikationsnet med
henblik på etablering af elementer af højhastighedsnet
til elektronisk kommunikation og fra enhver anden
netoperatør med henblik på etablering af elementer af
andre net, jf. dog stk. 4. En anmodning skal indgives skriftligt og
angive, hvilke elementer af den eksisterende passive fysiske
infrastruktur der skal opmåles.
Stk. 2. En
anmodning, der ikke er rimelig, kan afvises. Afvisning skal ske
skriftligt og meddeles den netoperatør, der anmoder om
adgang, snarest muligt og senest 2 uger efter datoen for
modtagelsen af anmodningen.
Stk. 3. Adgang
til anlægsopmålinger skal gives senest 2 uger efter
modtagelsen af anmodningen på forholdsmæssige,
ikkediskriminerende og gennemsigtige vilkår, herunder hvad
angår en eventuel pris.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler om
begrænsning af retten til at kunne foretage
anlægsopmålinger, når det er nødvendigt af
hensyn til netsikkerheden og nettenes integritet, den nationale
sikkerhed, folkesundheden, den offentlige sikkerhed, fortrolighed
eller drifts- og forretningshemmeligheder.
Bygningsintern fysisk
infrastruktur
§ 9 i. Alle nyopførte
bygninger på en slutbrugers område, som der i henhold
til byggeloven er ansøgt om byggetilladelse til efter den
31. december 2016, skal være udstyret med
højhastighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur,
der når frem til nettermineringspunkterne, jf. dog stk.
4.
Stk. 2. Alle
nyopførte flerfamiliehuse, som der i henhold til byggeloven
er ansøgt om byggetilladelse til efter den 31. december
2016, skal være udstyret med et adgangspunkt, jf. dog stk.
4.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 finder tilsvarende anvendelse ved større
renoveringsarbejder, som der i henhold til byggeloven er
ansøgt om byggetilladelse til efter den 31. december 2016,
jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
undtagelse af bygningstyper og kategorier af større
renoveringsarbejder fra forpligtelserne i stk. 1-3 i
tilfælde, hvor forpligtelserne i stk. 1-3 vil medføre
uforholdsmæssige konsekvenser for en bygherre, eller hvor
højhastighedsforberedelse ikke kan anses som relevant.
§ 9 j. Indehavere af
brugsretten til et adgangspunkt skal imødekomme enhver
rimelig anmodning fra udbydere af offentlige
højhastighedsnet til elektronisk kommunikation om adgang til
en bygnings adgangspunkt, jf. dog stk. 6. En anmodning skal
indgives skriftligt og angive, hvilket adgangspunkt der anmodes om
adgang til.
Stk. 2. Ejere af
privat ejendom skal imødekomme enhver rimelig anmodning fra
udbydere af offentlige højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation om adgang til etablering af deres net frem til en
bygnings adgangspunkt, jf. dog stk. 6. En anmodning skal indgives
skriftligt og angive, hvilken privat ejendom der anmodes om adgang
til.
Stk. 3.
Anmodninger, der ikke er rimelige, kan afvises. Afvisning skal ske
skriftligt og meddeles den udbyder, der anmoder om adgang, snarest
muligt og senest 2 måneder efter datoen for modtagelsen af
anmodningen.
Stk. 4. Adgang
til adgangspunktet, jf. stk. 1, og adgang til etablering af nettet
frem til en bygnings adgangspunkt, jf. stk. 2, gives på
rimelige og ikkediskriminerende vilkår og betingelser,
herunder hvad angår en eventuel pris, og skal skriftligt
meddeles den udbyder, der anmoder om adgang, senest 2 måneder
efter modtagelsen af anmodningen.
Stk. 5. Adgang,
jf. stk. 1, gives, efterhånden som anmodninger herom
modtages. Modtages flere anmodninger på samme dag, og er der
i adgangspunktet begrænset kapacitet, gives adgang efter
lodtrækning.
Stk. 6. Stk. 1
og 2 finder ikke anvendelse i tilfælde, hvor adgang til et
eksisterende net, der er tilsluttet en slutbrugers område, og
som er egnet til udbud af elektroniske kommunikationstjenester over
offentlige højhastighedsnet til elektronisk kommunikation,
er sikret enten på objektive, gennemsigtige,
forholdsmæssige og ikkediskriminerende vilkår og
betingelser ved en afgørelse truffet i medfør af
afsnit IV i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
eller ved regler fastsat i medfør af afsnit IV eller V i lov
om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
§ 9 k. Indehavere af
brugsretten til eksisterende bygningsintern fysisk infrastruktur
skal imødekomme enhver rimelig anmodning fra udbydere af
offentlige højhastighedsnet til elektronisk kommunikation om
adgang til eksisterende bygningsintern fysisk infrastruktur med
henblik på etablering af offentlige højhastighedsnet
til elektronisk kommunikation i tilfælde, hvor duplikering er
teknisk umuligt eller økonomisk ineffektivt. En anmodning
skal indgives skriftligt og angive, hvilken bygningsintern fysisk
infrastruktur der anmodes om adgang til.
Stk. 2. En
anmodning, der ikke er rimelig, kan afvises. Afvisning skal ske
skriftligt og meddeles den udbyder, der anmoder om adgang, snarest
muligt og senest 2 måneder efter datoen for modtagelsen af
anmodningen.
Stk. 3. Adgang
til eksisterende bygningsintern fysisk infrastruktur, jf. stk. 1,
gives på rimelige og ikkediskriminerende vilkår og
betingelser, herunder hvad angår en eventuel pris, og skal
skriftligt meddeles den udbyder, der anmoder om adgang, senest 2
måneder efter modtagelsen af anmodningen.
Stk. 4. Adgang,
jf. stk. 1, gives, efterhånden som anmodninger herom
modtages. I tilfælde af modtagelse af flere anmodninger
på samme dag, hvor der i den bygningsinterne fysiske
infrastruktur er begrænset kapacitet, gives adgang efter
lodtrækning.
Stk. 5. Stk. 1
finder ikke anvendelse i tilfælde, hvor adgang til et
eksisterende net, der er tilsluttet en slutbrugers område, og
som er egnet til udbud af elektroniske kommunikationstjenester over
offentlige højhastighedsnet til elektronisk kommunikation,
er sikret enten på objektive, gennemsigtige,
forholdsmæssige og ikkediskriminerende vilkår og
betingelser ved en afgørelse truffet i medfør af
afsnit IV i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
eller ved regler fastsat i medfør af afsnit IV eller V i lov
om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
§ 9 l. Hvor der ikke er
højhastighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur,
har udbydere af offentlige højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation ret til efter aftale med en slutbruger at tilslutte
sit net hos slutbrugeren, forudsat at indvirkningerne på
tredjeparters private ejendom minimeres.
Stk. 2.
Udbyderen skal ved udnyttelse af retten i stk. 1 indhente
forudgående samtykke om adgang fra hver tredjepart, hvis
private ejendom tilslutningen af slutbrugeren vil have indvirkning
på.
Stk. 3.
Udbyderen skal samtidig med fremsættelse af en anmodning om
samtykke vedrørende adgang til en tredjeparts private
ejendom, jf. stk. 2, fremsende en skriftlig redegørelse om
grundlaget for fremsættelsen af anmodningen, den praktiske
gennemførelse og adgangen til at få
spørgsmålet prøvet ved domstolene.
Stk. 4. Kravet
om en skriftlig redegørelse, jf. stk. 3, gælder i
forhold til alle tredjeparter, hvis ejendom tilslutningen af
slutbrugeren vil have indvirkning på.
Stk. 5. De
tredjeparter, som tilslutningen af slutbrugeren vil have
indvirkning på, jf. stk. 1 og 2, har krav på
erstatning.
Stk. 6. I mangel
af enighed mellem udbyderen af offentlige højhastighedsnet
til elektronisk kommunikation og tredjeparten, til hvis ejendom der
skal gives adgang, jf. stk. 1 og 2, om
erstatningsspørgsmålet kan dette afgøres af en
voldgiftsret, hvor hver af parterne vælger en voldgiftsmand.
Opnås der ikke enighed mellem voldgiftsmændene,
træffes afgørelsen ved kendelse afsagt af en opmand
udpeget af præsidenten for vedkommende landsret.
Stk. 7.
Erstatningsfastsættelsen kan af hver af parterne ved
begæring fremsat over for opmanden inden 4 uger fra kendelsen
indbringes for vedkommende taksationskommission efter reglerne i
§ 19 i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom. I øvrigt finder reglerne i
§ 26 i den nævnte lov tilsvarende anvendelse.
Stk. 8. Ved
taksationskommissionens afgørelse af
erstatningsspørgsmålet, jf. stk. 7, kan
taksationskommissionen træffe beslutning om, at den
pågældende udbyder af offentlige
højhastighedsnet til elektronisk kommunikation skal stille
et beløb som sikkerhed til dækning af et eventuelt
højere erstatningsbeløb fastsat ved dom.
Erhvervsstyrelsens
kompetencer i forbindelse med fælles udnyttelse af
infrastruktur
§ 9 m. Erhvervsstyrelsen
behandler sager om
1) afvisning af
eller afslag på en anmodning om adgang til eksisterende
passiv fysisk infrastruktur, jf. § 9 f, stk. 2 og 3,
2) at en
anmodning om adgang til eksisterende passiv fysisk infrastruktur
ikke er imødekommet inden for 2 måneder, jf. § 9
f, stk. 1 og 4,
3) afvisning af
en anmodning om adgang til oplysninger om eksisterende passiv
fysisk infrastruktur, jf. § 9 g, stk. 2,
4) at en
anmodning om oplysninger om en netoperatørs eksisterende
passive fysiske infrastruktur ikke er imødekommet inden for
2 uger efter datoen for modtagelsen af anmodningen, jf. § 9 g,
stk. 1 og 3,
5) afvisning af
en anmodning om adgang til at kunne foretage
anlægsopmålinger, jf. § 9 h, stk. 2,
6) at en
anmodning om adgang til at kunne foretage
anlægsopmålinger ikke er imødekommet inden for 2
uger efter datoen for modtagelsen af anmodningen, jf. § 9 h,
stk. 1 og 3,
7) afvisning af
en anmodning om etablering frem til en bygnings adgangspunkt eller
om adgang til et adgangspunkt, jf. § 9 j, stk. 3,
8) at en
anmodning om adgang til et adgangspunkt ikke er imødekommet
inden for 2 måneder efter datoen for modtagelsen af
anmodningen, jf. § 9 j, stk. 1 og 4,
9) at adgang til
etablering af et offentligt højhastighedsnet til elektronisk
kommunikationsnet frem til en bygnings adgangspunkt ikke er givet
inden for 2 måneder efter datoen for modtagelsen af
anmodningen, jf. § 9 j, stk. 2 og 4,
10) afvisning af
en anmodning om adgang til eksisterende bygningsintern fysisk
infrastruktur, jf. § 9 k, stk. 2, eller
11) at en
anmodning om adgang til eksisterende bygningsintern fysisk
infrastruktur ikke er imødekommet inden for 2 måneder
efter datoen for modtagelsen af anmodningen, jf. § 9 k, stk. 1
og 3.
Stk. 2. Sager
omfattet af stk. 1 kan indbringes for Erhvervsstyrelsen af den
netoperatør, der har fremsat en anmodning, eller af den
netoperatør, der har modtaget en anmodning, i henhold til
§§ 9 f-9 h, 9 j eller 9 k.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen er i sin virksomhed uafhængig af instrukser
fra erhvervs- og vækstministeren vedrørende den
enkelte sags behandling og afgørelse.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om Erhvervsstyrelsens behandling af sager
efter denne bestemmelse.
§ 9 n. Erhvervsstyrelsen kan i
sager efter § 9 m, stk. 1, træffe afgørelse om,
at
1) en
netoperatør skal give adgang til sin eksisterende passive
fysiske infrastruktur, jf. § 9 f og § 9 m, stk. 1, nr. 1
og 2, og herunder fastsætte vilkår og betingelser,
herunder pris,
2) en
netoperatør skal udlevere oplysninger om sin eksisterende
passive fysiske infrastruktur, jf. § 9 g og § 9 m, stk.
1, nr. 3, og herunder fastsætte eventuelle vilkår og
betingelser, herunder eventuel pris,
3) en
netoperatør skal give adgang til, at der kan foretages
anlægsopmålinger af nærmere specificerede
elementer af dennes eksisterende passive fysiske infrastruktur, jf.
§ 9 h og § 9 m, stk. 1, nr. 5, og herunder
fastsætte eventuelle vilkår og betingelser, herunder
eventuel pris,
4) ejeren eller
indehaveren af brugsretten til et adgangspunkt skal give adgang til
adgangspunktet, jf. § 9 j, stk. 1, og § 9 m, stk. 1, nr.
8, og herunder fastsætte eventuelle vilkår og
betingelser, herunder eventuel pris,
5) ejeren af en
ejendom skal give adgang til etablering af et
højhastighedsnet til elektronisk kommunikationsnet frem til
en bygnings adgangspunkt, jf. § 9 j, stk. 2, og § 9 m,
stk. 1, nr. 9, og herunder fastsætte eventuelle vilkår
og betingelser, herunder eventuel pris, og
6) ejeren eller
indehaveren af brugsretten til eksisterende bygningsintern fysisk
infrastruktur skal give adgang til den bygningsinterne fysiske
infrastruktur, jf. § 9 k, stk. 1 og 3, og § 9 m, stk. 1,
nr. 11, og herunder fastsætte eventuelle vilkår og
betingelser, herunder eventuel pris.
§ 9 o. Erhvervsstyrelsen kan
af sagens parter kræve enh?ver oplysning og ethvert
materiale, som Erhvervsstyrelsen skønner relevant med
henblik på behandling af sagen, jf. § 9 m, stk. 1.
Stk. 2. Undlader
en netoperatør at afgive oplysninger, som Erhvervsstyrelsen
kan kræve i henhold til stk. 1, kan Erhvervsstyrelsen
pålægge netoperatøren tvangsbøder.
§ 9 p. Erhvervsstyrelsens
afgørelser efter § 9 n kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.«
8.
Efter § 9 p indsættes:
»Kapitel 3
Ikrafttræden«.
§ 2
I lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar
2014, foretages følgende ændringer:
1. I
lovens fodnote indsættes efter
»forordning (EF) nr. 2006/2004 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse, EF-Tidende 2009, nr. L 337, side 11«:
», og Kommissionens henstilling af 11. september 2013 om
sammenhængende forpligtelser vedrørende
ikkediskriminering og metoder til beregning af omkostninger for at
fremme konkurrencen og forbedre investeringsmiljøet for
bredbånd, EU-Tidende 2013, nr. L 251, side 13«.
2. § 43,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i relation til pålæggelse af en
forpligtelse om ikkediskrimination efter stk. 1 stille krav til
udbyderen med en stærk markedsposition om gennem en test at
dokumentere, at andre udbydere af offentlige elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester teknisk kan replikere nye eller
væsentligt ændrede detailprodukter fra udbyderen med en
stærk markedsposition på grundlag af
netadgangsprodukter, der er fastsat i en markedsafgørelse,
jf. § 41. Erhvervsstyrelsen kan i den forbindelse stille krav
om, at dokumentationen skal foreligge i rimelig tid inden lancering
af et nyt eller væsentligt ændret detailprodukt og til
enhver tid efterfølgende.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan, hvis udbyderen med en stærk
markedsposition ikke overholder en forpligtelse om dokumentation
fastsat efter stk. 3, påbyde denne udbyder at udskyde
lanceringen af et detailprodukt, indtil forpligtelsen fastsat efter
stk. 3 er opfyldt, hvis den manglende opfyldelse skønnes at
være til væsentlig skade for konkurrencen.«
3.
Efter kapitel 16 indsættes:
»Kapitel 16 a
Sektorspecifik fusionskontrol
§ 51 a. En fusion, jf.
konkurrencelovens § 12 a, mellem to eller flere
erhvervsmæssige udbydere af elektroniske kommunikationsnet i
Danmark skal af de deltagende virksomheder meddeles til
Erhvervsstyrelsen, hvis de deltagende virksomheder tilsammen har en
samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 900
mio. kr. og fusionen omfatter et offentligt elektronisk
kommunikationsnet, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse, hvis fusionen er anmeldelsespligtig efter
reglerne om fusionskontrol i konkurrenceloven.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen henviser en fusion meddelt til styrelsen efter
stk. 1 til behandling hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter
konkurrencelovens regler om fusi?onskontrol, hvis
betingelserne i stk. 1 er opfyldt.
Stk. 4. En
fusion omfattet af stk. 1 må ikke gennemføres, hverken
før den er blevet meddelt til Erhvervsstyrelsen, eller under
styrelsens behandling af fusionsmeddelelsen. Dette er ikke til
hinder for gennemførelsen af et offentligt
overtagelsestilbud eller en serie transaktioner i
værdipapirer, herunder sådanne, som kan konverteres til
andre værdipapirer, der kan omsættes på et marked
såsom en børs, hvorved der fra forskellige
sælgere erhverves kontrol, når fusionen omgående
meddeles til Erhvervsstyrelsen og erhververen ikke udøver de
stemmerettigheder, der er knyttet til de pågældende
værdipapirer, eller kun gør det for at bevare den
fulde værdi af sin investering.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsens ansatte må ikke videregive oplysninger
vedrørende sager om fusionsmeddelelser modtaget i henhold
til stk. 1 til andre end Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Stk. 6.
Beregning af omsætningen efter stk. 1 sker i overensstemmelse
med regler fastsat i henhold til konkurrencelovens § 12, stk.
4.
Stk. 7.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om meddelelse af fusioner, jf. stk. 1, og
procedurer og tidsfrister for Erhvervsstyrelsens behandling af en
meddelt fusion.«
4.
Efter § 60 a indsættes i kapitel 21
a:
Ȥ 60 b. I
områder, hvor der er aktiviteter rettet mod international
turisme, kan kommuner udbyde gratis adgang til wifi, når
a) der maksimalt
gives gratis adgang 1 time pr. døgn pr. apparat,
b) den tilbudte
gratis adgang sker med henblik på
udendørsdækning og
c) der ikke er
tale om sammenhængende net i større områder,
herunder hele kommunen.
Stk. 2. Kommunen
skal købe den i stk. 1 nævnte wifi-adgang af en privat
udbyder af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.«
5. I
§ 73, stk. 1, nr. 10, ændres
»-systemer og« til: »-systemer,«.
6. I
§ 73, stk. 1, nr. 11, ændres
»slutbrugere.« til: »slutbrugere og«.
7. I
§ 73, stk. 1, indsættes som
nr. 12:
»12)
virksomheder, der meddeler en fusion, jf. § 51 a, stk.
1.«
8. I
§ 79, stk. 1, ændres
»§ 73, stk. 1, nr. 1-7 og 9 og 10,« til:
»§ 73, stk. 1, nr. 1-7, 9, 10 og 12,«.
9. I
§ 81, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 35«: »,
§ 51 a, stk. 1 og 4,«.
§ 3
I konkurrenceloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 700 af 18. juni 2013, som ændret ved lov nr. 1371 af 16.
december 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 12, stk. 1, nr. 1, ændres
»kr. eller« til: »kr.,«.
2. I
§ 12, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »på verdensplan på mindst
3,8 mia. kr.«: »eller«.
3. I
§ 12, stk. 1, indsættes som
nr. 3:
»3)
Erhvervsstyrelsen efter lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester har henvist en fusion mellem to eller flere
erhvervsmæssige udbydere af elektroniske kommunikationsnet i
Danmark til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
behandling.«
4. I
§ 12 h, stk. 7, nr. 2, udgår
»eller«.
5. I
§ 12 h, stk. 7, nr. 3,
ændres »den anmeldte fusion.« til: »den
anmeldte fusion, eller«.
6. I
§ 12 h, stk. 7, indsættes
som nr. 4:
»4)
Erhvervsstyrelsen ikke havde grundlag for at henvise en fusion til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. § 12, stk. 1, nr.
3.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1
træder i kraft den 1. juli 2016.
§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/61/EU af 15. maj
2014 om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved
etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation, EU-Tidende 2014, nr. L 155, side 1, og Kommissionens
henstilling af 11. september 2013 om sammenhængende
forpligtelser vedrørende ikkediskriminering og metoder til
beregning af omkostninger for at fremme konkurrencen og forbedre
investeringsmiljøet for bredbånd, EU-Tidende 2013, nr.
L 251, side 13.