L 157 Forslag til lov om ændring af lov om graveadgang og ekspropriation m.v. til telekommunikationsformål, lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og konkurrenceloven.

(Fælles udnyttelse af passiv fysisk infrastruktur, forberedelse af bygninger til højhastighedsnet, krav til øget sikring af ikkediskrimination ved lancering af nye eller væsentligt ændrede detailprodukter, sektorspecifik fusionskontrol og gratis wifi til turismeformål m.v.).

Af: Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S)
Udvalg: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 07-05-2015

Afgivet: 07-05-2015

Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 7. maj 2015

20141_l157_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 7. maj 2015

1. Ændringsforslag

Erhvervs- og vækstministeren har stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 27. februar 2015 og var til 1. behandling den 19. marts 2015. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs,- Vækst- og Eksportudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den 17. december 2014 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 84. Den 2. marts 2015 sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:

DANVA,

Foreningen af Vandværker i Danmark,

TDC og

Öresundskomiteen.

Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.

Deputationer

Endvidere har Öresundskomiteen mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 22 spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1, 3, 4, 7, 8 og 10 stillede ændringsforslag og vil stemme hverken for eller imod de under nr. 2, 5, 6 og 9 stillede ændringsforslag.

Liberal Alliances medlemmer af udvalget finder det beklageligt, at lovforslaget - ud over at gennemføre infrastrukturdirektivet og vækstplanen for digitaliseringen af Danmark, som Liberal Alliance er med i den politiske aftale bag - også indeholder et element fra aftalen om vækstplan for turisme, som Liberal Alliance ikke er en del af. Liberal Alliance mener, at det er principielt forkert at medtage elementer fra forskellige politiske aftaler i samme lovforslag, eller elementer, som ikke er en del af den politiske aftale, som lovforslaget skal udmønte, idet det kan »tvinge« et parti til at stemme for elementer, som partiet ikke er enig i eller ikke er en del af aftalen om. En sådan sammenblanding af elementer baseret på forskellige politiske aftaler kan også føre til behov for opdeling af lovforslaget, hvilket lovkvalitetsmæssige hensyn tilsiger, at man så vidt mulig bør undgå.

Liberal Alliance vil derfor opfordre til, at Erhvervs- og Vækstministeriet og erhvervs- og vækstministeren fremadrettet ikke i samme lovforslag medtager elementer fra forskellige politiske aftaler eller medtager elementer, som ikke er en del af den politiske aftale, som lovforslaget skal udmønte, medmindre ministeren inden har afklaret, at alle aftalepartierne kan støtte op om sådanne yderligere elementer i lovforslaget. Liberal Alliance skal også henvise til, at Folketingets formand efter drøftelse i Folketingets Præsidium har opfordret regeringen til at søge at undgå, at der i lovforslag, som udmønter politiske forlig, medtages andre elementer, som man ikke er sikker på kan støttes af alle forligspartier, jf. Folketingets formands brev af 24. oktober 2013 til formændene for de stående udvalg (ERU alm. del - bilag 46 (2013-14)).

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af erhvervs- og vækstministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 7 foreslåede § 9 f ændres i stk. 6 »denne bestemmelse eller regler fastsat i medfør heraf« til: »stk. 1-5«.

[Der er tale om en korrektion af henvisningen til de relevante stykker i bestemmelsen og en korrektion, idet § 9 f ikke indeholder en bemyndigelsesbestemmelse]

Af erhvervs- og vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):

2) I den under nr. 7 foreslåede § 9 f indsættes som stk. 8:

»Stk. 8. Stk. 1-5 finder ikke anvendelse for passiv fysisk infrastruktur, som er beregnet til produktion, transport eller distribution af vand fra vandforsyningssystemer omfattet af § 3 og § 5, stk. 1, i bekendtgørelse om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg.«

[Der er tale om at undtage vand til husholdningsbrug (drikkevand), vand til fødevareproduktion og vand til fremstilling af lægemidler og andre produkter, hvortil der stilles særlige sikkerheds- og sundhedsmæssige krav til vandforsyningen, fra forpligtelsen i den foreslåede § 9 f. Ændringen foretages som følge af henvendelser fra Foreningen af Vandværker i Danmark (FVD) og Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA)]

Af erhvervs- og vækstministeren, tiltrådt af udvalget:

3) I den under nr. 7 forelåede § 9 m indsættes i stk. 2 efter »indbringes«: »for Erhvervsstyrelsen«.

[Den foreslåede ændring er en præcisering af, at sager kan indbringes for Erhvervsstyrelsen]

4) I den under nr. 7 foreslåede § 9 m indsættes i stk. 3 efter »instrukser«: »fra erhvervs- og vækstministeren«.

[Den foreslåede ændring er en præcisering af, at Erhvervsstyrelsen er uafhængig af instrukser fra erhvervs- og vækstministeren vedrørende den enkelte sags behandling og afgørelse]

Til § 2

Af erhvervs- og vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):

5) I den under nr. 3 foreslåede § 51 a affattes stk. 1 således:

»En fusion, jf. konkurrencelovens § 12 a, mellem to eller flere erhvervsmæssige udbydere af elektroniske kommunikationsnet i Danmark skal af de deltagende virksomheder meddeles til Erhvervsstyrelsen, hvis de deltagende virksomheder tilsammen har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 900 mio. kr. og fusionen omfatter et offentligt elektronisk kommunikationsnet, jf. dog stk. 2.«

[Den foreslåede ændring er en begrænsning af anvendelsesområdet for den sektorspecifikke fusionskontrol, således at kun fusioner, der omfatter et offentligt elektronisk kommunikationsnet, skal meddeles Erhvervsstyrelsen]

6) I den under nr. 3 foreslåede § 51 a affattes stk. 3 således:

»Stk. 3. Erhvervsstyrelsen henviser en fusion meddelt til styrelsen efter stk. 1 til behandling hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter konkurrencelovens regler om         fusionskontrol, hvis betingelserne i stk. 1 er opfyldt.«

[Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af den begrænsning af anvendelsesområdet for den sektorspecifikke fusionskontrol, der følger af ændringsforslag nr. 5]

Af erhvervs- og vækstministeren, tiltrådt af udvalget:

7) Nr. 6 affattes således:

»6. I § 73, stk. 1, nr. 11, ændres »slutbrugere.« til »slutbrugere og«.«

[Lovteknisk korrektion]

Til § 3

8) Nr. 2 affattes således:

»2. I § 12, stk. 1, nr. 2, indsættes efter »på verdensplan på mindst 3,8 mia. kr.«: » eller«.«

[Lovteknisk korrektion]

Af erhvervs- og vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):

9) I det under nr. 3 foreslåede § 12, stk. 1, nr. 3, ændres »elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester i Danmark« til: »elektroniske kommunikationsnet i Danmark«.

[Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af den begrænsning af anvendelsesområdet for den sektorspecifikke fusionskontrol, der følger af ændringsforslag nr. 5]

Af erhvervs- og vækstministeren, tiltrådt af udvalget:

10) Nr. 5 affattes således:

»5. I § 12 h, stk. 7, nr. 3, ændres »den anmeldte fusion.« til »den anmeldte fusion, eller«.«

[Lovteknisk korrektion]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der er tale om en korrektion af henvisningen til de relevante stykker i bestemmelsen og en korrektion, der skyldes, at § 9 f ikke indeholder en bemyndigelsesbestemmelse.

Til nr. 2

Med den foreslåede bestemmelse i stk. 8 fastslås det, at passiv fysisk infrastruktur, som er beregnet til produktion, transport eller distribution af vand fra vandforsyningssystemer, der forsyner mennesker med vand til husholdningsbrug, fødevarevirksomheder og virksomheder, der fremstiller lægemidler og andre produkter, hvortil der stilles særlige sikkerheds- og sundhedsmæssige krav til vandforsyningen, undtages fra forpligtelserne i stk. 1-5. Formålet med bestemmelsen er at forhindre, at kvaliteten af vand til husholdningsbrug, til fødevarevirksomheder og til virksomheder, der fremstiller lægemidler og andre produkter, kompromitteres. Med bestemmelsen sikres det, at netoperatører ikke har adgang til de elementer af passiv fysisk infrastruktur i et lukket vandforsyningssystem, der direkte anvendes til produktion, transport eller distribution af bl.a. drikkevand, vand til fødevareproduktion eller vand til produktion af lægemidler. Bestemmelsen er ikke til hinder for, at netoperatører kan få adgang til elementer af passiv fysisk infrastruktur, der ikke direkte anvendes til produktion, transport eller distribution af drikkevand, vand til fødevareproduktion eller vand til produktion af lægemidler, f.eks. trækrør med signalkabler til måling af kvaliteten i drikkevandet.

Til nr. 3

Der er tale om en præcisering af, at sager kan indbringes for Erhvervsstyrelsen.

Til nr. 4

Der er tale om en præcisering af, at Erhvervsstyrelsen er uafhængig af instrukser fra erhvervs- og vækstministeren vedrørende den enkelte sags behandling og afgørelse.

Til nr. 5

Med den foreslåede affattelse af § 51 a, stk. 1, begrænses anvendelsesområdet for den sektorspecifikke fusionskontrol, således at kun fusioner mellem to eller flere erhvervsmæssige udbydere af elektroniske kommunikationsnet skal meddeles til Erhvervsstyrelsen, hvis fusionen omfatter et offentligt elektronisk kommunikationsnet.

Offentligt elektronisk kommunikationsnet er defineret i § 2, nr. 5, i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og omfatter bl.a. enhver form for fysisk infrastruktur, der anvendes til formidling af elektroniske kommunikationstjenester.

Fusionskontrol er en indgribende foranstaltning, og formålet med begrænsningen af bestemmelsens anvendelsesområde er at sikre, at alene de fusioner, hvor der er størst risiko for en negativ påvirkning af konkurrencesituationen på telemarkedet, underlægges fusionskontrol.

Til nr. 6

Med den foreslåede ændring af § 51 a, stk. 1, meddeles kun fusioner mellem to eller flere erhvervsmæssige udbydere af elektroniske kommunikationsnet, der omfatter et offentligt elektronisk kommunikationsnet, til Erhvervsstyrelsen. Styrelsen skal henvise de fusioner, der er meddelt til Erhvervsstyrelsen, til fusionskontrol hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter konkurrenceloven, hvis betingelserne i stk. 1 er opfyldt.

Til nr. 7, 8 og 10

Der er tale om redaktionelle ændringer uden betydning for indholdet af det fremsatte lovforslag.

Til nr. 9

Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af den begrænsning af anvendelsesområdet for den sektorspecifikke fusionskontrol, der følger af ændringsforslag nr. 5.

Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Alternativet (ALT)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 157

Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
2
Orientering om omtryk af lovforslaget
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 19/3-15 fra Öresundskomiteen
5
Endelig tidsplan
6
Henvendelse af 23/3-15 fra Foreningen af Vandværker i Danmark
7
Henvendelse af 20/3-15 fra DANVA
8
Henvendelse af 9/4-15 fra TDC
9
Henvendelse af 8/4-15 fra DANVA
10
1. udkast til betækning
11
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
12
2. udkast til betænkning
13
3. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 157

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/3-15 fra Öresundskomiteen, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-15 fra Foreningen af Vandværker i Danmark, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at der i det kommende bygningsreglement indføjes krav om digitale føringsveje, således at bygninger forberedes til højhastighedsbredbånd, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/3-15 fra DANVA, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvad der forstås med »rimelige vilkår«, når man skal fastsætte prisen for udleje af passiv infrastruktur, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvordan man skal fastsætte lejen for passiv infrastruktur, hvis man f.eks. er en kommune, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om en kommune må sætte lejen af passiv infrastruktur til 0 kr., til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm., om reglerne også gælder for højhastighedsinternet via luften, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm., om en ejer af passiv infrastruktur er forpligtet til at oplyse en detaljeret kortlægning af den passive infrastruktur, hvis f.eks. et konkurrerende selskab henvender sig om det, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om den foreslåede ændring om, at kommunerne må stille gratis wifi til rådighed i en time om dagen, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm., om det er i overensstemmelse med grundlovens bestemmelser om ejendomsrettens ukrænkelighed, at man nu lovgivningsmæssigt giver adgang til en ejers passive infrastruktur, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm., om ministeren vil kommentere bemærkningerne i høringssvaret af 19. januar 2015 fra Dansk Energi, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om forslaget om reguleret adgang til passiv infrastruktur, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm., om ministeren mener, at forslaget om reguleret adgang til passiv infrastruktur vil styrke eller svække TDC's dominerende stilling på tv- og bredbåndsmarkedet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm., om der i forhold til at give adgang til passiv infrastruktur er tale om et grænseoverskridende problem, som EU bør tage sig af, eller om det er noget, nationalstaterne godt selv kunne tage stilling til, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm., om ministeren kan oplyse om hensigten med EU-direktivet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/4-15 fra TDC, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/4-15 fra DANVA, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om begrundelsen for, at den sektorspecifikke fusionskontrol skal omfatte teleområdet generelt og ikke kun fusioner vedrørende infrastrukturopkøb, der kan anses for at have konkurrenceskadelig virkning, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken i høringssvar, der peger på, at den foreslåede sektorspecifikke fusionskontrol har som konsekvens, at investerings- og finansieringsvilligheden i telebranchen risikerer at blive mindsket betydeligt, da bare usikkerheden omkring exitmulighederne kan være tilstrækkelige til, at investorerne vælger en anden investeringsmulighed, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken i høringssvar om, at definitionen af, hvilke fusioner der vil være omfattet af det nye regelsæt og rækkevidden af anvendelsesområdet er meget vidtgående og uklart formuleret, og at det i sig selv indebærer et retssikkerhedsmæssigt problem, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken i høringssvar om, at der ikke er klare nok retningslinjer for, hvornår en fusion vil blive oversendt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og at dette skaber uforudsigelighed og risiko for vilkårlighed, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå