Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 7. maj 2015
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2015 og var til 1. behandling den 19. marts 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs,-
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 17. december 2014 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 84. Den 2. marts 2015 sendte
erhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
DANVA,
Foreningen af Vandværker i
Danmark,
TDC og
Öresundskomiteen.
Erhvervs- og vækstministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Öresundskomiteen
mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1, 3, 4, 7,
8 og 10 stillede ændringsforslag og vil stemme hverken for
eller imod de under nr. 2, 5, 6 og 9 stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
finder det beklageligt, at lovforslaget - ud over at
gennemføre infrastrukturdirektivet og vækstplanen for
digitaliseringen af Danmark, som Liberal Alliance er med i den
politiske aftale bag - også indeholder et element fra aftalen
om vækstplan for turisme, som Liberal Alliance ikke er en del
af. Liberal Alliance mener, at det er principielt forkert at
medtage elementer fra forskellige politiske aftaler i samme
lovforslag, eller elementer, som ikke er en del af den politiske
aftale, som lovforslaget skal udmønte, idet det kan
»tvinge« et parti til at stemme for elementer, som
partiet ikke er enig i eller ikke er en del af aftalen om. En
sådan sammenblanding af elementer baseret på
forskellige politiske aftaler kan også føre til behov
for opdeling af lovforslaget, hvilket lovkvalitetsmæssige
hensyn tilsiger, at man så vidt mulig bør
undgå.
Liberal Alliance vil derfor opfordre til,
at Erhvervs- og Vækstministeriet og erhvervs- og
vækstministeren fremadrettet ikke i samme lovforslag medtager
elementer fra forskellige politiske aftaler eller medtager
elementer, som ikke er en del af den politiske aftale, som
lovforslaget skal udmønte, medmindre ministeren inden har
afklaret, at alle aftalepartierne kan støtte op om
sådanne yderligere elementer i lovforslaget. Liberal Alliance
skal også henvise til, at Folketingets formand efter
drøftelse i Folketingets Præsidium har opfordret
regeringen til at søge at undgå, at der i lovforslag,
som udmønter politiske forlig, medtages andre elementer, som
man ikke er sikker på kan støttes af alle
forligspartier, jf. Folketingets formands brev af 24. oktober 2013
til formændene for de stående udvalg (ERU alm. del -
bilag 46 (2013-14)).
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 7 foreslåede § 9 f ændres i stk. 6 »denne bestemmelse eller regler
fastsat i medfør heraf« til: »stk.
1-5«.
[Der er tale om en korrektion af
henvisningen til de relevante stykker i bestemmelsen og en
korrektion, idet § 9 f ikke indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
2) I
den under nr. 7 foreslåede § 9 f indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Stk. 1-5 finder ikke anvendelse for passiv fysisk infrastruktur,
som er beregnet til produktion, transport eller distribution af
vand fra vandforsyningssystemer omfattet af § 3 og § 5,
stk. 1, i bekendtgørelse om vandkvalitet og tilsyn med
vandforsyningsanlæg.«
[Der er tale om at undtage vand til
husholdningsbrug (drikkevand), vand til fødevareproduktion
og vand til fremstilling af lægemidler og andre produkter,
hvortil der stilles særlige sikkerheds- og
sundhedsmæssige krav til vandforsyningen, fra forpligtelsen i
den foreslåede § 9 f. Ændringen foretages som
følge af henvendelser fra Foreningen af Vandværker i
Danmark (FVD) og Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA)]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 7 forelåede § 9 m indsættes i stk. 2 efter »indbringes«:
»for Erhvervsstyrelsen«.
[Den foreslåede ændring
er en præcisering af, at sager kan indbringes for
Erhvervsstyrelsen]
4) I
den under nr. 7 foreslåede § 9 m indsættes i stk. 3 efter »instrukser«:
»fra erhvervs- og vækstministeren«.
[Den foreslåede ændring
er en præcisering af, at Erhvervsstyrelsen er uafhængig
af instrukser fra erhvervs- og vækstministeren
vedrørende den enkelte sags behandling og
afgørelse]
Til § 2
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
5) I
den under nr. 3 foreslåede § 51 a affattes stk. 1 således:
»En fusion, jf. konkurrencelovens § 12
a, mellem to eller flere erhvervsmæssige udbydere af
elektroniske kommunikationsnet i Danmark skal af de deltagende
virksomheder meddeles til Erhvervsstyrelsen, hvis de deltagende
virksomheder tilsammen har en samlet årlig omsætning i
Danmark på mindst 900 mio. kr. og fusionen omfatter et
offentligt elektronisk kommunikationsnet, jf. dog stk.
2.«
[Den foreslåede ændring
er en begrænsning af anvendelsesområdet for den
sektorspecifikke fusionskontrol, således at kun fusioner, der
omfatter et offentligt elektronisk kommunikationsnet, skal meddeles
Erhvervsstyrelsen]
6) I
den under nr. 3 foreslåede § 51 a affattes stk. 3 således:
»Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen henviser en fusion meddelt til styrelsen efter
stk. 1 til behandling hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter
konkurrencelovens regler
om fusionskontrol,
hvis betingelserne i stk. 1 er opfyldt.«
[Den foreslåede ændring
er en konsekvensændring som følge af den
begrænsning af anvendelsesområdet for den
sektorspecifikke fusionskontrol, der følger af
ændringsforslag nr. 5]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
7) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
73, stk. 1, nr. 11, ændres »slutbrugere.«
til »slutbrugere og«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
8) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
12, stk. 1, nr. 2, indsættes efter »på
verdensplan på mindst 3,8 mia. kr.«: »
eller«.«
[Lovteknisk korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
9) I
det under nr. 3 foreslåede § 12, stk. 1, nr. 3, ændres
»elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester i
Danmark« til: »elektroniske kommunikationsnet i
Danmark«.
[Den foreslåede ændring
er en konsekvensændring som følge af den
begrænsning af anvendelsesområdet for den
sektorspecifikke fusionskontrol, der følger af
ændringsforslag nr. 5]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
10) Nr.
5 affattes således:
»5. I §
12 h, stk. 7, nr. 3, ændres »den anmeldte
fusion.« til »den anmeldte fusion,
eller«.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en korrektion af
henvisningen til de relevante stykker i bestemmelsen og en
korrektion, der skyldes, at § 9 f ikke indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse.
Til nr. 2
Med den foreslåede bestemmelse i stk.
8 fastslås det, at passiv fysisk infrastruktur, som er
beregnet til produktion, transport eller distribution af vand fra
vandforsyningssystemer, der forsyner mennesker med vand til
husholdningsbrug, fødevarevirksomheder og virksomheder, der
fremstiller lægemidler og andre produkter, hvortil der
stilles særlige sikkerheds- og sundhedsmæssige krav til
vandforsyningen, undtages fra forpligtelserne i stk. 1-5.
Formålet med bestemmelsen er at forhindre, at kvaliteten af
vand til husholdningsbrug, til fødevarevirksomheder og til
virksomheder, der fremstiller lægemidler og andre produkter,
kompromitteres. Med bestemmelsen sikres det, at
netoperatører ikke har adgang til de elementer af passiv
fysisk infrastruktur i et lukket vandforsyningssystem, der direkte
anvendes til produktion, transport eller distribution af bl.a.
drikkevand, vand til fødevareproduktion eller vand til
produktion af lægemidler. Bestemmelsen er ikke til hinder
for, at netoperatører kan få adgang til elementer af
passiv fysisk infrastruktur, der ikke direkte anvendes til
produktion, transport eller distribution af drikkevand, vand til
fødevareproduktion eller vand til produktion af
lægemidler, f.eks. trækrør med signalkabler til
måling af kvaliteten i drikkevandet.
Til nr. 3
Der er tale om en præcisering af, at
sager kan indbringes for Erhvervsstyrelsen.
Til nr. 4
Der er tale om en præcisering af, at
Erhvervsstyrelsen er uafhængig af instrukser fra erhvervs- og
vækstministeren vedrørende den enkelte sags behandling
og afgørelse.
Til nr. 5
Med den foreslåede affattelse af
§ 51 a, stk. 1, begrænses anvendelsesområdet for
den sektorspecifikke fusionskontrol, således at kun fusioner
mellem to eller flere erhvervsmæssige udbydere af
elektroniske kommunikationsnet skal meddeles til Erhvervsstyrelsen,
hvis fusionen omfatter et offentligt elektronisk
kommunikationsnet.
Offentligt elektronisk kommunikationsnet er
defineret i § 2, nr. 5, i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester og omfatter bl.a. enhver form for
fysisk infrastruktur, der anvendes til formidling af elektroniske
kommunikationstjenester.
Fusionskontrol er en indgribende
foranstaltning, og formålet med begrænsningen af
bestemmelsens anvendelsesområde er at sikre, at alene de
fusioner, hvor der er størst risiko for en negativ
påvirkning af konkurrencesituationen på telemarkedet,
underlægges fusionskontrol.
Til nr. 6
Med den foreslåede ændring af
§ 51 a, stk. 1, meddeles kun fusioner mellem to eller flere
erhvervsmæssige udbydere af elektroniske kommunikationsnet,
der omfatter et offentligt elektronisk kommunikationsnet, til
Erhvervsstyrelsen. Styrelsen skal henvise de fusioner, der er
meddelt til Erhvervsstyrelsen, til fusionskontrol hos Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen efter konkurrenceloven, hvis betingelserne i
stk. 1 er opfyldt.
Til nr. 7, 8 og 10
Der er tale om redaktionelle
ændringer uden betydning for indholdet af det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring som følge af den begrænsning
af anvendelsesområdet for den sektorspecifikke
fusionskontrol, der følger af ændringsforslag nr.
5.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn (S) Ida
Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe
Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 157
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Orientering om omtryk af
lovforslaget | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Henvendelse af 19/3-15 fra
Öresundskomiteen | 5 | Endelig tidsplan | 6 | Henvendelse af 23/3-15 fra Foreningen af
Vandværker i Danmark | 7 | Henvendelse af 20/3-15 fra DANVA | 8 | Henvendelse af 9/4-15 fra TDC | 9 | Henvendelse af 8/4-15 fra DANVA | 10 | 1. udkast til betækning | 11 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 12 | 2. udkast til betænkning | 13 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 157
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/3-15 fra Öresundskomiteen, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/3-15 fra Foreningen af Vandværker i Danmark, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til
at sikre, at der i det kommende bygningsreglement indføjes
krav om digitale føringsveje, således at bygninger
forberedes til højhastighedsbredbånd, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/3-15 fra DANVA, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad der forstås med
»rimelige vilkår«, når man skal
fastsætte prisen for udleje af passiv infrastruktur, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvordan man skal fastsætte
lejen for passiv infrastruktur, hvis man f.eks. er en kommune, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om en kommune må sætte
lejen af passiv infrastruktur til 0 kr., til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om reglerne også gælder
for højhastighedsinternet via luften, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om en ejer af passiv infrastruktur er
forpligtet til at oplyse en detaljeret kortlægning af den
passive infrastruktur, hvis f.eks. et konkurrerende selskab
henvender sig om det, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om den foreslåede ændring
om, at kommunerne må stille gratis wifi til rådighed i
en time om dagen, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm., om det er i overensstemmelse med
grundlovens bestemmelser om ejendomsrettens ukrænkelighed, at
man nu lovgivningsmæssigt giver adgang til en ejers passive
infrastruktur, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ministeren vil kommentere
bemærkningerne i høringssvaret af 19. januar 2015 fra
Dansk Energi, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om forslaget om reguleret adgang til
passiv infrastruktur, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren mener, at forslaget om
reguleret adgang til passiv infrastruktur vil styrke eller
svække TDC's dominerende stilling på tv- og
bredbåndsmarkedet, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm., om der i forhold til at give adgang
til passiv infrastruktur er tale om et grænseoverskridende
problem, som EU bør tage sig af, eller om det er noget,
nationalstaterne godt selv kunne tage stilling til, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm., om ministeren kan oplyse om hensigten
med EU-direktivet, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/4-15 fra TDC, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/4-15 fra DANVA, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om begrundelsen for, at den
sektorspecifikke fusionskontrol skal omfatte teleområdet
generelt og ikke kun fusioner vedrørende
infrastrukturopkøb, der kan anses for at have
konkurrenceskadelig virkning, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvordan ministeren forholder sig
til kritikken i høringssvar, der peger på, at den
foreslåede sektorspecifikke fusionskontrol har som
konsekvens, at investerings- og finansieringsvilligheden i
telebranchen risikerer at blive mindsket betydeligt, da bare
usikkerheden omkring exitmulighederne kan være
tilstrækkelige til, at investorerne vælger en anden
investeringsmulighed, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvordan ministeren forholder sig
til kritikken i høringssvar om, at definitionen af, hvilke
fusioner der vil være omfattet af det nye regelsæt og
rækkevidden af anvendelsesområdet er meget
vidtgående og uklart formuleret, og at det i sig selv
indebærer et retssikkerhedsmæssigt problem, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, hvordan ministeren forholder sig
til kritikken i høringssvar om, at der ikke er klare nok
retningslinjer for, hvornår en fusion vil blive oversendt til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og at dette skaber
uforudsigelighed og risiko for vilkårlighed, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
|