Fremsat den 26. februar 2015 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Dan
Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udendørs
hold af svin
(Ophævelse af
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov om udendørs hold af svin, jf.
lovbekendtgørelse nr. 471 af 15. maj 2014, foretages
følgende ændring:
1. § 18
a ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ifølge § 18 a i lov om udendørs hold af svin
skal ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri i
folketingsåret 2014-15 fremsætte forslag om revision af
lovens § 12, hvorefter alle svin på over 2 uger skal
have permanent adgang til frisk vand i tilstrækkelig
mængde. Formålet med revisionsbestemmelsen er at give
mulighed for nærmere at afdække svins behov for adgang
til vand om natten i perioder med frostvejr og dermed en endelig
stillingtagen til, hvad kravet i lovens § 12 om adgang til
drikkevand for svin, der holdes udendørs, skal
indebære.
Revisionsperioden i lovens § 18 a er senest i
folketingsåret 2012-13 blevet forlænget til
folketingsåret 2014-15 for at gennemføre et yderligere
forskningsprojekt udført af DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug ved Aarhus Universitet (tidligere
indtil 1. juli 2011: Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved
Aarhus Universitet) om svins behov for at optage vand om
natten.
Med lovforslaget foreslås det, at revisionsbestemmelsen i
lovens § 18 a ophæves, idet der på baggrund af
forskningsresultaterne fra DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug nu kan tages endelig stilling til
udegående svins behov for adgang til vand om natten i
perioder med frostvejr.
På baggrund af forskningsresultaterne vurderer
Fødevareministeriet herefter, at det vil kunne accepteres,
at svin, der holdes udendørs, i perioder med frostvejr
eventuelt ikke har permanent adgang til vand om natten under
forudsætning af, at dette ikke udgør et
dyrevelfærdsmæssigt problem. Der skal dog altid
foretages en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde til
sikring af, at svinene har adgang til vand i tilstrækkelig
mængde.
Idet revisionsbestemmelsen derved har mistet sin betydning,
foreslås bestemmelsen ophævet.
2. Baggrund for lovforslaget
Revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs
hold af svin blev indsat under Folketingets behandling af lov nr.
1562 af 20. december 2006 om ændring af bl.a. lov om
udendørs hold af svin. Ifølge bestemmelsen skulle
justitsministeren i folketingsåret 2008-09 fremsætte
forslag om revision af lovens § 12. Dette var baggrunden for,
at ministeren den 28. januar 2009 fremsatte lovforslag nr. L 108 om
ændring af lov om udendørs hold af svin
(Ophævelse af revisionsbestemmelse). Ved lovforslaget blev
lovens § 18 a foreslået ophævet. Baggrunden herfor
var, at en evaluering af, hvorvidt der for alle typer af svin er
behov for permanent adgang til vand om natten i frostvejr, og
hvordan kravet om permanent adgang til vand fungerer i praksis,
ifølge justitsministeren viste, at kravet i § 12 ikke
havde givet anledning til alvorlige vanskeligheder.
Et flertal i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri fremsatte imidlertid et ændringsforslag, hvorefter
bestemmelsen i § 18 a ikke skulle ophæves, men perioden
for revision i stedet forlænges med et år,
således at justitsministeren blev pålagt i
folketingsåret 2009-10 at fremsætte forslag om revision
af lovens § 12. Ifølge bemærkningerne til
ændringsforslaget havde forlængelsen til formål
at sikre, at justitsministeren fik udarbejdet en videnskabelig
afdækning af svins behov for adgang til rent drikkevand.
Ændringsforslaget blev vedtaget ved lov nr. 496 af 12. juni
2009 om ændring af lov om udendørs hold af svin
(Ændring af revisionsbestemmelse).
På baggrund af den ændrede revisionsbestemmelse
fremsatte justitsministeren den 25. februar 2010 lovforslag nr. L
143 om ændring af lov om udendørs hold af svin
(Ophævelse af revisionsbestemmelse), hvorved lovens § 18
a på ny blev foreslået ophævet.
Justitsministeriet havde til brug for udarbejdelsen af
lovforslaget indhentet udtalelser fra Det Jordbrugsvidenskabelige
Fakultet ved Aarhus Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Økologisk Landsforening og Fødevarestyrelsen. Det var
Justitsministeriets opfattelse, at de indhentede udtalelser viste,
at kravet i § 12 fortsat ikke gav anledning til alvorlige
vanskeligheder. Endvidere fremgik det af udtalelsen fra Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at de foreløbige
resultater fra igangværende forskning ved fakultetet viste,
at indegående søer i perioden op til faring har et
øget behov for væskeoptagelse, som om
nødvendigt eller muligt søges tilfredsstillet
også i hvileperioden om natten.
Under behandlingen af lovforslag nr. L 143 i Folketingets Udvalg
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri tiltrådte det
samlede udvalg imidlertid et ændringsforslag, hvorefter
bestemmelsen i § 18 a ikke skulle ophæves, men
revisionsperioden i stedet forlænges med 2 år til
folketingsåret 2011-12.
Baggrunden for dette var, at Det Jordbrugsvidenskabelige
Fakultet ved Aarhus Universitet havde oplyst, at der i løbet
af 2011 ville blive gennemført forsøg med henblik
på at afdække bl.a. behovet for vandtildeling til
udegående søer i vinterperioden, og at afrapportering
fra forsøgene tidligst kunne forventes i 2011.
Ændringsforslaget blev vedtaget ved lov nr. 649 af 15. juni
2010 om ændring af lov om udendørs hold af svin
(Ændring af revisionsbestemmelse).
Forskningsprojektet blev imidlertid forsinket. Årsagen til
forsinkelsen var det usædvanligt milde vejr i vinteren
2011-12. Temperaturerne var således i perioden fra oktober
2011 til primo januar 2012 kun i meget korte perioder i
nærheden af eller under frysepunktet. DCA - Nationalt Center
for Fødevarer og Jordbrug (tidligere indtil 1. juli 2011:
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet) havde
derfor ikke i perioden indtil primo januar 2012 mulighed for at
indsamle resultater, der gjorde det muligt at give svar
vedrørende spørgsmålet om søers
vandoptag i perioder med frostvejr.
Forsinkelsen medførte, at der ikke i folketingsåret
2011-12 kunne fremsættes lovforslag om revision af
bestemmelsen på grundlag af forskningsprojektets resultater.
Revisionsperioden for § 18 a blev som konsekvens heraf
forlænget til folketingsåret 2012-13 ved lov nr. 561 af
18. juni 2012.
Revisionsperioden i § 18 a er senest i folketingsåret
2012-13 blevet forlænget til folketingsåret 2014-15,
idet det blev vurderet, at der var behov for at igangsætte
yderligere et forskningsprojekt med det formål at få
tilvejebragt et mere fyldestgørende grundlag for en endelig
stillingtagen til, hvad kravet i lovens § 12 skal
indebære, jf. lov nr. 528 af 28. maj 2013 om ændring af
lov om udendørs hold af svin.
Behovet for et nyt forskningsprojekt havde baggrund i, at
resultaterne af det tidligere forskningsprojekt i regi af DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug ved Aarhus
Universitet, jf. ovenfor, mod forventning ikke kunne danne grundlag
for en endelig stillingtagen til en revision af § 12 i
folketingsåret 2012-13.
Det seneste forskningsprojekt ved DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug er afrapporteret til
Fødevarestyrelsen den 1. juli 2014. På baggrund af
forskningsresultaterne kan der tages endelig stilling til
udegående svins behov for adgang til vand om natten i
perioder med frostvejr, og dermed en stillingtagen til hvad kravet
i lovens § 12 om udegående svins adgang til drikkevand
skal indebære. Der henvises til punkt 3.2.1. for en
beskrivelse af projektet.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Lov om udendørs hold af svin indeholder i § 18 a en
revisionsbestemmelse, hvorefter fødevareministeren senest i
folketingsåret 2014-15 skal fremsætte forslag om
revision af lovens § 12.
Efter § 12 i lov om udendørs hold af svin, jf.
lovbekendtgørelse nr. 471 af 15. maj 2014, skal alle svin
på over 2 uger have permanent adgang til frisk vand i
tilstrækkelig mængde.
I hovedloven, lov nr. 173 af 19. marts 2001 om udendørs
hold af svin, fulgte det af § 12, at alle svin, bortset fra
pattegrise på under 14 dage, altid skulle have fri adgang til
rent drikkevand, undtagen i perioder med frostvejr, hvor svinene
mindst en gang om dagen skulle have adgang til rent vand i
forbindelse med fodring.
Fri adgang til rent drikkevand indebærer ifølge
bemærkningerne til forslaget til hovedloven bl.a., at
afstanden fra svinenes opholdssteder til drikkevandet ikke må
være så stor, at svinene alene på grund af
afstanden hindres i at drikke, jf. Folketingstidende 2000-01,
Tillæg A, side 1733. Endvidere følger det af
bemærkningerne, at der ved udendørs hold af svin kan
opstå problemer med tildeling af vand, når det er
frostvejr, jf. Folketingstidende 2000-01, Tillæg A, side
1733.
§ 12 blev ændret ved lov nr. 1562 af 20. december
2006 om ændring af lov om udendørs hold af svin, lov
om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin
samt lov om indendørs hold af drægtige søer og
gylte (Gennemførelse af Europarådets reviderede
rekommandation om svin m.v.). Ændringen gennemfører
Europarådets reviderede rekommandation af 2. december 2004 om
svin, hvoraf det bl.a. følger, at alle svin til enhver tid
skal have adgang til vand i tilstrækkelig mængde og af
passende kvalitet. Med ændringen fulgte det af § 12, at
alle svin bortset fra pattegrise under 14 dage altid skulle have
fri adgang til rent drikkevand.
§ 12 blev igen ændret ved lov nr. 528 af 28. maj 2013
om ændring af lov om udendørs hold af svin.
Ændringen skete for at bringe ordlyden af § 12 i fuld
overensstemmelse med Rådets direktiv 2008/120/EF af 18.
december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til
beskyttelse af svin (kodificeret udgave) samt Europarådets
reviderede rekommandation af 2. november 2004 om svin. Med
ændringen fik § 12 den nuværende ordlyd, hvorefter
alle svin på over to uger skal have permanent adgang til
frisk vand i tilstrækkelig mængde.
Bestemmelsen i lovens § 12 svarer således til den
tilsvarende bestemmelse i Rådets direktiv 2008/120/EF af 18.
december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til
beskyttelse af svin (kodificeret udgave) og det tilsvarende krav i
Europarådets reviderede rekommandation af den 2. december
2004 om svin.
3.2. Forskningsprojekt vedrørende diegivende
søers behov for vand om natten og evne til at tilpasse sig
manglende mulighed for at optage vand om natten samt vurdering af
andre aldersgruppers behov for adgang til vand om natten
Forskningsprojektet, som danner baggrund for lovforslaget, er
udført i regi af DCA - Nationalt Center for Fødevarer
og Jordbrug ved Aarhus Universitet og afrapporteret til
Fødevarestyrelsen den 1. juli 2014. I den samlede udredning
fra DCA indgår resultaterne af et forskningsprojekt
vedrørende diegivende søer samt en vurdering af andre
aldersgruppers behov for adgang til vand om natten på
baggrund af et litteraturstudie.
Resultaterne fra forskningsprojektet belyser diegivende
søers behov for at optage vand om natten samt deres evne til
at tilpasse sig forhold, hvor der ikke er adgang til vand om
natten.
Forskningsprojektet, der er foregået i perioden fra august
2013 til februar 2014, omfattede 48 søer fra sidst i
drægtighedsperioden indtil dag 28 efter faring. Søerne
var opstaldet enkeltvis i stier til løse farende
søer, hvor soens eneste kilde til vand var et specielt
fremstillet vandkar, der løbende målte vandoptaget.
Fra tiende dagen efter faring og indtil fravænning dag 28
efter faring var søerne afskåret for adgang til vand i
enten 0 timer (kontrolgruppen), 3 timer (i tidsrummet 05:00 til
08:00), 6 timer (i tidsrummet 02:00 til 08:00) eller 12 timer (i
tidsrummet 20:00 til 08:00), idet vandkarret automatisk lukkede i
de nævnte tidsrum.
Forskningsprojektet viste, at den manglende adgang til vand om
natten ingen effekt havde på søernes samlede vandoptag
på døgnbasis. Der sås heller ingen effekt
på søernes diegivningsadfærd eller
produktionsparametre. De diegivende søer var i stand til at
opretholde både vandoptag og mælkeproduktion på
trods af manglende adgang til vand om natten i de nævnte
perioder.
Forskningsprojektet viste et øget kompensatorisk
vandoptag og reduceret latenstid til at drikke, jo længere
tid søerne var afskåret fra at drikke vand. Det blev
endvidere observeret, at en del af de søer, der var
afskåret fra at drikke vand, kraftigt manipulerede (bider,
skubber og skraber med forben) vandkarret umiddelbart før,
at der blev åbnet for vand om morgenen. Med baggrund i denne
kraftige manipulation af vandtrug vurderer Aarhus Universitet, at
de søer, der var afskåret fra vand i 6 timer eller
derover, havde en negativ subjektiv oplevelse af tørst og
dermed reduceret velfærd. Aarhus Universitet har dog ikke
taget stilling til, i hvilken grad dyrenes velfærd var
reduceret.
For så vidt angår andre aldersgrupper af svin
konkluderer Aarhus Universitet i deres afrapportering, at perioder
uden adgang til vand vil medføre en større belastning
jo mindre dyret er, dvs. at fravær af vand vurderes at
være en større belastning for smågrise og
slagtesvin end for søer og orner.
3.3. Fødevareministeriets overvejelser
Fødevareministeriet vurderer på baggrund af
forskningsresultaterne, at det er sandsynligt, at søer, der
er afskåret fra vand i 6 timer eller derover, har en negativ
subjektiv oplevelse af tørst og dermed reduceret
velfærd i en vis grad. Fødevareministeriet vurderer
dog ikke, at dyrene føler tørst i et sådant
omfang, at det udgør et dyrevelfærdsmæssigt
problem. Det kan således hverken karakteriseres som
værende til væsentlig ulempe for dyrene eller som
uforsvarlig behandling af dyrene, at der i perioder med frostvejr
eventuelt ikke er permanent adgang til vand om natten, jf. § 1
og § 2 i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 473 af 15. maj 2014.
Dette skyldes først og fremmest, at dyrene er i stand til
at kompensere for vandmangel - selv ved mangel på vand i 12
timer - samt at mælkeproduktionen hos dyrene ikke
påvirkes i en sådan grad, at dyrenes
diegivningsadfærd ændres. Dertil bemærkes, at
ikke alle søer i forsøget reagerede på
vandmangel med kraftig manipulation af drikkekar, hvilket indikerer
en individuel oplevelse af vandmanglen.
Med hensyn til eventuel manglende permanent adgang til vand om
natten i perioder med frostvejr for andre grupper af svin end
søer anser Fødevareministeriet ikke - med
udgangspunkt i typisk anvendte opstaldningssystemer til
smågrise og slagtesvin - dette som værende et problem,
idet disse aldersgrupper stort set altid holdes på stald.
På baggrund af forskningsresultaterne vurderer
Fødevareministeriet herefter, at det vil kunne accepteres,
at svin, der holdes udendørs, i perioder med frostvejr
eventuelt ikke har permanent adgang til vand om natten under
forudsætning af, at dette ikke udgør et
dyrevelfærdsmæssigt problem. Der skal dog altid
foretages en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde til
sikring af, at svinene har adgang til vand i tilstrækkelig
mængde.
Fødevareministeriet vurderer, at det forhold, at der
eventuelt ikke er permanent adgang til vand om natten i perioder
med frostvejr, ikke udgør et dyrevelfærdsmæssigt
problem, der kan karakteriseres som værende hverken til
væsentlig ulempe for dyrene eller som uforsvarlig behandling
af dyrene, jf. § 1 og § 2 i dyreværnsloven. Der
lægges vægt på, at det afgørende i henhold
til Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om
fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin (kodificeret udgave) og Europarådets reviderede
rekommandation af 2. december 2004 om svin må være, at
dyrene i overensstemmelse med deres behov har permanent adgang til
vand i tilstrækkelig mængde, forstået
således, at svinene har mulighed for at kompensere for en
eventuel periode uden vand om natten i perioder med frostvejr, uden
at dette påvirker deres vandoptag på døgnbasis,
mælkeproduktion eller diegivningsadfærd. Dette vurderes
at være i overensstemmelse med direktivet og
rekommandationen.
I Fødevarestyrelsens vejledning til velfærdskontrol
i svinebesætninger vil der blive indføjet
retningslinjer i forhold til udegående svins adgang til vand
om natten i perioder med frostvejr til brug for kontrol i
svinebesætninger. Det vil i vejledningen blive anført,
at det vurderes, at dyrene om natten i perioder med frostvejr som
udgangspunkt højst bør være uden adgang til
frostfrit vand i 6 timer, men at det dog altid vil bero på en
konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om dette vil
være tilstrækkeligt til at dække dyrenes
behov.
Fødevareministeriet vurderer således, at der
på baggrund af forskningsresultaterne kan tages endelig
stilling til udegående svins behov for adgang til vand om
natten i perioder med frostvejr og dermed en stillingtagen til,
hvad kravet i lovens § 12 om udegående svins adgang til
vand skal indebære, jf. ovenfor.
Revisionsbestemmelsen i lovens § 18 a har derved mistet sin
betydning, og bestemmelsen foreslås derfor ophævet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
Der gennemføres allerede velfærdskontrol i
svinebesætninger med henblik på at undersøge, om
gældende ret overholdes, herunder kravet i lovens § 12.
Det antages ikke, at den fremtidige kontrol af kravet i lovens
§ 12 vil indebære et øget tidsforbrug af
betydning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering, som vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Ophævelse af revisionsbestemmelsen i lovens § 18 a
har ingen EU retlige konsekvenser.
Det er Fødevareministeriets vurdering, at det, at der
eventuelt ikke er permanent adgang til vand om natten i perioder
med frostvejr, ikke udgør et dyrevelfærdsmæssigt
problem, der kan karakteriseres som værende hverken til
væsentlig ulempe for dyrene eller som uforsvarlig behandling
af dyrene. Der lægges vægt på, at det
afgørende i henhold til Rådets direktiv 2008/120/EF af
18. december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn
til beskyttelse af svin (kodificeret udgave) og Europarådets
reviderede rekommandation af 2. december 2001 om svin må
være, at dyrene i overensstemmelse med deres behov har
permanent adgang til vand i tilstrækkelig mængde,
forstået således, at svinene har mulighed for at
kompensere for en eventuel periode uden vand om natten i perioder
med frostvejr, uden at dette påvirker deres vandoptag
på døgnbasis, mælkeproduktion eller
diegivningsadfærd. Dette vurderes at være i
overensstemmelse med direktivet og rekommandationen.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 3. november
til den 2. december 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
A-consult a/s, Advokatrådet, Aktive Dyrevenner, ALECTIA,
Alimentas, Alternativfondet, Anticimex, Arbejdsgiverforeningen for
konditorer, bagere og chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma- og
Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Biodania,
Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for
farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for
Kaffe og The (Niels Gade), Brancheforeningen for
Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Brancheforeningen
SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas, Center for Miljø og
Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed, CIBIS -
Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA,
DAKOFO, Danish Seafood Association (DSA), Dankost ApS, Danmarks
Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks
Fiskehandlere, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Krebseavlerforening, Danmarks Restauranter og Caféer,
Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Tekniske Universitet,
Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Elite Smiley ApS, Dansk
Fødevaresupport, Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk
Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Industri, Dansk Kennel Klub,
Dansk Kvæg, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Primat
Sammenslutning, Dansk Ride Forbund, Dansk Skaldyrcenter, Dansk
Supermarked, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Varefakta Nævn, Dansk
Åleproducentforening, Danske Advokater, Danske
Erhvervsakademier, Landsforeningen Danske Fugleforeninger (LDF),
Danske Lammeproducenter, Danske Læskedrik Fabrikanter, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Slagtermestre,
Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske
Universiteter, Datatilsynet, DAZA (Danske Zoologiske Haver og
Akvarier), DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug,
De Samvirkende Købmænd, Den Danske Brancheorganisation
for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Det Danske
Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet - KU, Det Veterinære
Sundhedsråd, DFO, Dansk Flavour Organisation, DHI, Center for
Miljø og Toksikologi, DI Fødevarer, DI Handel,
Diabetesforeningen, DTU-Fødevareinstituttet,
DTU-Veterinærinstituttet,
DOSO-DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation,
Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret, Dyreværnsforeningen
Freja, Dyreværnsrådet, E-Branchekoden ApS, Ecscom v/Kim
Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety Advise, Elite Food Aps,
Emballageindustrien, EMCON, Eurofins Steins Laboratorium, Faglig
Fælles Forbund 3F, Fairtrade Mærket, FEHA, Felis
Danica, Fokus på Dyr, Foodcare, Food Diagnostics ApS,
FoodEfficiency, Forbrugerrådet, Force Technology, Foreningen
Aktive Dyrerettigheder, Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter,
Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark,
Foreningen af Tilsynsfunktionærer, Foreningen Fair Dog,
Foreningen for Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen
Muslingeerhvervet (FME), FS-C.dk (Food Safety Consult),
FødevareExperten, Fødevaregruppen,
Fødevarekonceptet, Fødevareministeriets Klagecenter,
Gigtforeningen, Greenpeace Danmark, Grøn Hverdag, Hatting-KS
A/S, HELSAM, Helsebranchens Leverandørforening,
Hesteinternatet af 1999, Hestens Værn, Hjerteforeningen,
HORESTA, HygiejneGruppen, Hygiejne Konsulent,
Højmarklaboratoriet a/s, International Transport Danmark,
Kantineledernes Landsklub, KGH customs services Danmark, KGH
customs services Sverige, Kopenhagen Fur, Kommunernes
Landsforening, Komply A/S, Kontrolgruppen, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening Kost, Motion & Sund fornuft (KMS), Kost og
ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Kødbranchens Fællesråd, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen
frie Bønder - Levende Land, Landsforeningen Komitéen
mod Dyreforsøg, Landskontoret for Heste, Landsorganisationen
i Danmark (LO), Lolex aps, Lynges E. Kontrol, Marine Ingredients,
Mejeriforeningen, Møllers Fødevarerådgivning,
Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS v/ Dyrlæge Ognjen
Ninkovic, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX, Nyt Hesteliv,
Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Plastindustrien i
Danmark, Poul Kjaerulff, QESH Consult, Q-food ApS, QMS-Consult,
Rigspolitichefen, Rådet for Dyreforsøg, Rådet
vedrørende Hold af Særlige Dyr, Sammark,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Sedan,
Sills & Løndal Rådgivning Aps,
Slagtermestre og Ostehandlerforeningen Danmark, Smiley-One,
SPF-Danmark, Stop Spild Af Mad, Strømmen Vordingborg
Produktionsskole, SundhedsRådet, Teknologisk Institut, Tonny
Møldrup, Veterinærmedicinsk Industriforening,
Videncenter for Svineproduktion, Videncentret for Landbrug, World
Animal Protection Danmark, Økologisk Landsforening.
| | | | | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at revisionsbestemmelsen i § 18 a
ophæves. Revisionsbestemmelsen har mistet sin betydning, idet
der med baggrund i det senest afsluttede forskningsprojekt i regi
af DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug ved
Aarhus Universitet tages endelig stilling til udegående svins
behov for adgang til vand om natten i perioder med frostvejr og
dermed en stillingtagen til, hvad kravet i § 12 om
udegående svins adgang til drikkevand skal indebære.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
punkt 3.2.1. og punkt 3.2.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, idet der med lovforslaget er
tale om forslag om ophævelse af en revisionsbestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | Lov om
udendørs hold af svin | | I lov om udendørs hold af svin,
jf. lovbekendtgørelse nr. 471 af 15. maj 2014, foretages
følgende ændring: | | | | | | | § 18 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fremsætter i folketingsåret 2014-15 forslag til
revision af § 12. | | 1. § 18 a ophæves. | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|