Fremsat den 26. februar 2015 af
miljøministeren (Kirsten Brosbøl)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vandforsyning m.v.
og lov om afgift af ledningsført vand
(Grundvandskortlægning efter 2015 og
nedsættelse og forlængelse af bidrag til
drikkevandsbeskyttelse mv.)
§ 1
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1199 af 30. september 2013, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1631 af 26. december 2013,
§ 11 i lov nr. 86 af 28. januar 2014 og § 144 i lov nr.
1520 af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2, nr. 4, ændres
»vandanlæg« til:
»vandindlæg«.
2. I
§ 11 indsættes som stk. 2 og stk.
3:
»Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
fremgangsmåde i forbindelse med kortlægningen, jf. stk.
1, herunder om inddragelse af andre myndigheder og almene
vandforsyningsanlæg.
Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelser og almene vandforsyningsanlæg skal
bidrage med oplysninger til brug for kortlægning efter stk.
1.«
3. § 11 b,
stk. 2, ophæves.
4. I
§ 32, stk. 1, 1. pkt., udgår
»privat«, og »af kommunen« ændres
til: »et andet alment vandforsyningsanlæg«.
5. I
§ 32, stk. 1, 4. pkt., udgår
»kommunen eller«.
6. I
§ 32, stk. 2, 1. pkt., udgår
»offentligt«.
7. I
§ 32, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »kommunen« til: »et alment
vandforsyningsanlæg«.
8. I
§ 33, stk. 2, 2. pkt. ændres
»det offentlige eller til et andelsselskab eller
interessentskab af forbrugere« til: »et andet alment
vandforsyningsanlæg«.
9. I
§ 38, 1. pkt., udgår
»privat«.
10.
Efter § 80 indsættes i kapitel
13:
Ȥ
81. Søgsmål til prøvelse af
afgørelser efter denne lov eller regler udstedt i
medfør heraf, skal være anlagt inden 6 måneder
efter, at afgørelsen eller beslutningen er meddelt den
pågældende. Er afgørelsen eller beslutningen
offentligt bekendtgjort, regnes søgsmålsfristen dog
fra bekendtgørelsestidspunktet.
Stk. 2.
Spørgsmål, der kan prøves af
taksationsmyndighederne, kan ikke indbringes for domstolene,
før overtaksationskommissionens afgørelse
foreligger.«
§ 2
I lov om afgift af ledningsført vand, jf.
lovbekendtgørelse nr. 962 af 27. juni 2013, som ændret
ved § 8 i lov nr. 924 af 18. september 2012, og § 14 i
lov nr. 1634 af 26. december 2013, foretages følgende
ændring:
1. § 3,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Der skal
indtil 31. december 2020 betales et bidrag til
drikkevandsbeskyttelse. Bidraget udgør 39 øre pr.
m3 vand i perioden 1. januar 2016
til 31. december 2017 og 19 øre pr. m3 vand i perioden 1. januar 2018 til 31.
december 2020.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2. § 1, nr.
10, har virkning for søgsmål til prøvelse af
afgørelser truffet efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Regeringen ønsker at videreføre
den statslige grundvandskortlægning efter 2015 med henblik
på fortsat at sikre den målrettede beskyttelse af
drikkevandet. Videreførelse af grundvandskortlægningen
var en af hovedkonklusionerne fra udvalget om kortlægning
efter 2015, som Miljøministeriet nedsatte i juni 2013.
Det overordnede formål med lovforslaget
er derfor at præcisere de lovgivningsmæssige og
finansielle rammer for grundvandskortlægningen efter 2015 og
for den kommunale indsatsplanlægning efter 2017. Baggrunden
herfor er at det ifølge gældende regler i lov om
afgift af ledningsført vand (vandafgiftsloven) lov om
vandforsyning m.v. (vandforsyningsloven) forudsættes, at den
statslige grundvandskortlægning og den kommunale
indsatsplanlægning afsluttes med udgangen af henholdsvis 2015
og 2017.
Lovforslaget indeholder forslag til
bestemmelser, hvorefter miljøministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om det fremadrettede samarbejde mellem
kommune og stat i forhold til en statslig
grundvandskortlægning efter 2015, og for kommuners og almene
vandforsyningsanlægs bidrag hertil, (Lovforslagets § 1
nr. 2).
Lovforslaget indeholder en bestemmelse om
ophævelse af vandforsyningslovens regel om den procentuelle
fordeling mellem stat og kommuner af det provenu, som
opkræves efter lov om afgift af ledningsført vand, til
finansiering af henholdsvis statens grundvandskortlægning og
kommunernes indsatsplanlægning, da bestemmelsen bliver
overflødig som følge af ændringer i
lovforslagets § 2. Den bevillingsmæssige hjemmel
fremgår fremover af finansloven, (Lovforslagets § 1 nr.
3).
Lovforslaget indeholder endvidere forslag til
sproglige præciseringer af vandforsyningslovens regler som
bl.a. følge af vandsektorlovens adskillelse af
myndighedsopgaver og driftsopgaver, (Lovforslaget § 1 nr. 1 og
nr. 4-9).
Lovforslaget indeholder forslag til en ny
bestemmelse om, at søgsmål til prøvelse af
afgørelser efter vandforsyningsloven skal være anlagt
indenfor en 6 måneders frist. Forslaget har til formål
at sikre hensynet til, at der efter en periode ikke kan rejses
tvivl om rigtigheden af en afgørelse truffet efter
vandforsyningsloven, ligesom vandforsyningsloven på dette
punkt hermed harmoniseres med en række miljølove, der
har en tilsvarende bestemmelse om søgsmålsfrist,
(Lovforslagets § 1 nr. 10).
Endelig indeholder lovforslaget forslag om
videreførelse og nedsættelse af drikkevandsbidraget,
som opkræves i medfør af lov om afgift af
ledningsført vand, så provenuet svarer til den mindre,
men nødvendige, opgave med at gennemføre
grundvandskortlægning efter 2015 og den kommunale
opfølgende indsatsplanlægning, (Lovforslagets §
2).
2.
Baggrund
Grundvandskortlægningen vil frem til
udgangen af 2015 bestå af kortlægning af områder
med særlige drikkevandvandsinteresser og indvindingsoplande
til almene vandforsyninger uden for disse, samt
miljøministerens udpegning af områder med
særlige drikkevandsinteresser, områder med
drikkevandsinteresser, indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for områder med særlige
drikkevandsinteresser, følsomme indvindingsområder og
indsatsområder, jf. vandforsyningslovens § 11 a, stk. 1,
nr. 1-5.
Som opfølgning på evaluering af
kommunalreformen nedsatte Miljøministeriet et Udvalg om
grundvandskortlægning efter 2015 med deltagelse af
Naturstyrelsen, Geodatastyrelsen, Miljøstyrelsen, KL, Danske
Regioner, De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark
og Grønland (GEUS), Danmarks Miljøportal, Dansk Vand-
og Spildevandsforening (DANVA) og Foreningen af Vandværker i
Danmark (FVD), for at vurdere behovet for at vedligeholde
grundvandskortlægningen, herunder den kommunale
indsatsplanlægning, efter 2015. Naturstyrelsen
offentliggjorde juli 2014 Udvalgsrapport om
grundvandskortlægning efter 2015, opfølgning på
evaluering af kommunalreformen, 2014.
Udvalget vurderede, at den eksisterende
udpegning af områder med særlige drikkevandsinteresser
(OSD) overordnet set er dækkende for det samlede
vandforsyningsbehov fremadrettet frem til 2025. Dermed udgør
den nuværende udpegning af OSD tilsammen med
indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for OSD en
tilstrækkelig ramme for den målrettede
grundvandsbeskyttelse.
Udvalget vurderede, at det kan være
relevant at analysere behovet for at justere arealudpegningen af
OSD omkring 2025 på baggrund af udviklingen i demografi,
klimaforandringer og forureninger.
Udvalget vurderede, at der som følge af
fortsat udvikling i vandforsyningsstrukturen årligt vil
være behov for at fastlægge indvindingsoplande til
20-40 indvindingsboringer til almene vandforsyninger uden for OSD,
og at grundvandskortlægge disse arealer. Dette forventes at
svare til et nyt kortlægningsareal på 40-80 km2 om året.
Udvalget vurderede desuden, at der for disse
nye indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for OSD vil
være et behov for, at kommunen udarbejder en indsatsplan for
udpegede indsatsområder inden for oplandet.
Desuden vurderede Udvalget, at der i mindre
omfang forventes at ske ændringer i eksisterende
indvindingsoplande, der vil nødvendiggøre en vis
arealmæssig udbygning af tidligere
kortlægningsresultater, ligesom der helt undtagelsesvist kan
være behov for at justere kortlægningen af allerede
grundvandkortlagte arealer.
Udvalget vurderede herudover, at der af hensyn
til regionernes prioritering af indsatsen efter
jordforureningsloven, samt for at tilgodese kommunernes
myndighedsopgaver efter vandforsyningsloven, er behov for, at den
grundvandskortlæggende myndighed også inden for OSD
afgrænser nye indvindingsoplande til almene vandforsyninger
og vedligeholder en visning over disse indvindingsoplande f.eks.
på Danmarks Miljøportal.
3.
Lovforslagets hovedpunkter
3.1.
Finansiering af statslig grundvandskortlægning og kommunal
indsatsplanlægning
3.1.1.
Gældende ret
Ifølge § 1 i
lovbekendtgørelse nr. 962 af 27. juni 2013 om afgift af
ledningsført vand (vandafgiftsloven) betales en afgift til
statskassen af ledningsført vand, der forbruges her i
landet. Efter vandafgiftslovens § 3, stk. 2, skal der desuden
til og med den 31. december 2017 betales et bidrag til
drikkevandsbeskyttelse på 0,67 kr. pr. m3 afgiftspligtigt vand. Bidraget
til drikkevandsbeskyttelse er øremærket
Miljøministeriets og kommunernes opgave med beskyttelse af
drikkevandet. Provenuet overføres via en intern statslig
overførsel fra Skatteministeriet til
Miljøministeriet.
Bidraget opkræves af alle
vandindvindere, både kommunalt ejede almene
vandforsyningsanlæg, øvrige almene
vandforsyningsanlæg og private brønde og boringer frem
til udgangen af 2017.
Lovbekendtgørelse nr. 1199 af 30.
september 2013 om vandforsyning m.v. (vandforsyningsloven) §
11 b regulerer fordelingen mellem Miljøministeriet og
kommuner af provenuet af bidraget til drikkevandsbeskyttelse, der i
bestemmelsen angives med en procentuel fordeling. Af bestemmelsen
fremgår, at miljøministeren har udgifter til
kortlægning og udpegning, som nævnt i
vandforsyningslovens §§ 11-11 a, og kommunerne har
udgifter til koordinationsforum og udarbejdelse af indsatsplaner,
jf. vandforsyningslovens §§ 12-13 a.
3.2.1.
Miljøministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Som det fremgik af konklusionerne fra
Udvalgsrapport om grundvandskortlægning efter 2015 er der et
behov for en forsat grundvandskortlægning efter udgangen af
2015, blandt andet som følge af fortsat udvikling af
vandforsyningsstrukturen. For at kunne finansiere en fortsat
opgavevaretagelse foreslås det, at bidraget til
drikkevandsbeskyttelse i vandafgiftslovens § 3, stk. 2, som i
dag anvendes til grundvandskortlægningsformål,
fortsætter til og med udgangen af 2020.
Som følge af det mindre behov for
grundvandskortlægning og dermed lavere omkostningsniveau
foreslås det at nedsætte bidraget til
drikkevandsbeskyttelse, jf. vandafgiftslovens § 3, stk. 2, til
0,39 kr. pr. m3 i perioden 1.
januar 2016 til og med 31. december 2017 mod 0,67 kr. pr. m3 efter gældende ret. Det
foreslås herefter at forlænge perioden, hvor der skal
betales et bidrag til drikkevandsbeskyttelse til og med den 31.
december 2020. Bidraget vil herefter udgøre 0,19 kr. pr.
m3 i perioden 1. januar 2018 til
og med 31. december 2020. Der henvises til lovforslagets § 2
samt i øvrigt til afsnit 4.
Miljøministeriets opgaver forventes at
blive væsentligt begrænset fra 1. januar 2016, fordi
kortlægningsbehovet fremover vil være mindre. Da der er
en tidsforskydning mellem udførelsen af den statslige
grundvandskortlægning og den kommunale
indsatsplanlægning mv., vil kommunernes opgave som
udgangspunkt fortsætte uændret frem til udgangen af
2017, hvorefter kommunernes opgaver forventes at være af
mindre omfang. Den procentuelle fordeling af finansieringen mellem
Miljøministeriet og kommunerne ændres på den
baggrund fra 1. januar 2016 og igen fra 1. januar 2018.
Det foreslås derfor, at fordelingen
mellem Miljøministeriet og kommuner af provenuet af bidraget
til drikkevandsbeskyttelse fremover alene reguleres af finansloven
og at bestemmelsen i vandforsyningslovens § 11 b, stk. 2,
ophæves med virkning fra 1. januar 2016.
3.2. Regler
om grundvandskortlægningen efter 2015
3.2.1.
Gældende ret
Den hidtidige grundvandskortlægning er
gennemført med hjemmel i § 11 i vandforsyningsloven.
Den praktiske grundvandskortlægning har været styret af
Miljøministeriets færdiggørelsesplan for en
systematisk kortlægning inden for områder af allerede
udpegede OSD og indvindingsoplande, der typisk allerede har
været etableret før grundvandskortlægningen
igangsattes.
Der har ikke hidtil været formaliserede
regler for inddragelse af andre myndigheder og almene
vandforsyningsanlæg, da Miljøministeriet som led i
kortlægningen har udvekslet information om
grundvandskortlægningen i lokalt nedsatte tekniske
følgegrupper med deltagelse af kommuner, vandforsyninger,
regioner og landboforeninger og relevante lodsejerforeninger.
De data som ifølge gældende
regler skal indberettes af forskellige parter i relevante
databaser, bl.a. Jupiter, danner udgangspunkt for myndighedens
grundvandskortlægning. Der er f.eks. tale om data om
placering af boring, borerapport, inklusiv kemiske
analyseresultater fra ny boring, og pejlinger af grundvandets dybde
m.v., jf. § 23, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1260 af
28. oktober 2013 om udførelse af brønde og boringer
på land. Herudover er oplysninger om
indvindingsmængder, formål med anlægget,
oplysninger om anlæggets ejer, jf. vandforsyningslovens
§ 24 a relevante.
3.2.2.
Miljøministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning.
Karakteren af Miljøministeriets opgave
i forbindelse med grundvandskortlægning efter 2015 vil
ændre sig, idet hovedopgaven bliver at kortlægge
indvindingsoplande til nyetablerede indvindingsboringer, jf.
konklusionerne fra Udvalget om grundvandskortlægning efter
2015, afsnit 2 ovenfor. Det er forudsat, at der i 2020 skal tages
politisk stilling til, hvorvidt opgaven med
grundvandskortlægning skal videreføres.
Disse nyetableringer af indvindingsboringer
beror på, at kommunalbestyrelsen på baggrund af en
række oplysninger meddeler tilladelse efter
vandforsyningslovens kap. 4 til etablering af anlæg og
indvinding af vand.
Det bør i forbindelse med den
fremtidige opgavevaretagelse sikres, at staten som
grundvandskortlæggende myndighed og kommunalbestyrelsen som
tilladelsesmyndighed systematisk udveksler tekniske oplysninger, og
at dette sker gennem en formaliseret procedure ved inddragelse af
relevante myndigheder.
Det foreslås derfor, at
miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
oplysningspligt og inddragelse af kommuner og almene
vandforsyningsanlæg i forbindelse med kortlægning,
når kommunen har meddelt endelig tilladelse til ny eller
fornyet vandindvindingstilladelse. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Bemyndigelsen forventes således udnyttet
til at formalisere og supplere en del af de hidtil fulgte
procedurer for udveksling af oplysninger mellem kommunerne og
Miljøministeriet.
Der vil herunder blive fastsat regler om, at
kommunalbestyrelser og almene vandforsyningsanlæg skal
videregive supplerende oplysninger, som de er i besiddelse af, til
den grundvandskortlæggende myndighed, så lokalkendskab
og ny viden kan tilgå den statslige
kortlægningsmyndighed. Det er ikke hensigten med de
foreslåede regler, at kommunalbestyrelse eller almene
vandforsyningsanlæg skal udføre nye, supplerende
undersøgelser. Der forventes f.eks. fastsat regler om, at
kommunerne og almene vandforsyningsanlæg skal oplyse om den
endelige indvindingstilladelses størrelse fordelt på
vandforsyningsanlæggets boringer, og om der er udarbejdet
potentialekort for området, som er nødvendige for at
få beregnet og fastlagt indvindingsoplandet. Pligten til at
indsende oplysninger fra det almene vandforsyningsanlæg vil
blive pålagt den juridiske person, der ejer det
pågældende almene anlæg.
Herudover kan ministeren fastsætte
regler om, at inddragelse skal ske inden for nærmere
fastsatte frister.
Miljøministeriet vil nedsætte en
arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra
kommunerne, regionerne og vandforsyningerne med henblik på
den nærmere fastlæggelse af procedure.
Miljøministeriet vil fremadrettet
afgrænse indvindingsoplande til almene vandforsyninger inden
for OSD, og offentliggøre afgrænsningerne elektronisk,
f.eks. på Danmarks Miljøportal.
Afgrænsningerne af indvindingsoplandene
vil ske for alle nyetablerede indvindingsboringer i OSD og ved
væsentlige ændringer i de parametre, f.eks.
væsentlige ændringer i den tilladte
indvindingsmængde eller nedlæggelse af
afværgeboringer, der ligger til grund for beregningen af
indvindingsoplandet. Også i den forbindelse forventes fastsat
regler om videregivelse af oplysninger mellem myndigheder og almene
vandforsyningsanlæg. Det er Miljøministeriets
vurdering, at denne afgrænsning kan ske som led i
miljøministerens forpligtelse til at kortlægge OSD,
jf. § § 11, nr. 1 i loven. Afgrænsningen kan
være relevante i kommunernes sagsbehandling på
miljøområdet ligesom regionerne anvender
indvindingsoplandene som et prioriteringsværktøj i
forbindelse med den offentlige oprydning af jordforurening.
Afgrænsningen har ikke direkte retsvirkning over for borgere,
erhverv eller andre myndigheder, og afgrænsningen vil derfor
ikke have karakter af en formel udpegning af
indvindingsoplandet.
3.3.
Sproglige præciseringer som følge af
vandsektorloven
3.3.1.
Gældende ret
Vandforsyningsloven indeholder enkelte
bestemmelser, hvis ordlyd ikke er tilpasset sprogligt efter
vedtagelsen af vandsektorloven, jf. lov nr. 469 af 12. juni 2009 om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold.
3.3.2.
Miljøministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med vedtagelsen af vandsektorloven er skelnen
mellem pligterne for et privat, alment vandforsyningsanlæg og
et offentligt, dvs. kommunalt, alment vandforsyningsanlæg
uaktuel. Der er gennemført konsekvensændringer som
følge af vandsektorloven i vandforsyningsloven, men
konsekvensændringerne er ved en fejl ikke gennemført
fuldt ud.
Efter vandforsyningslovens § 3, stk. 3,
forstås ved et alment vandforsyningsanlæg et
anlæg, som forsyner eller har til formål at forsyne
mindst 10 ejendomme med vand. I loven anvendes begrebet herudover
til at beskrive hvilken juridisk person der er forpligtet efter
loven. Disse pligter påhviler således den juridiske
person, der ejer de pågældende fysiske
vandforsyningsanlæg.
Den delvist manglende tilpasning til
vandsektorloven medfører, at de gældende bestemmelser
i loven visse steder ikke fremstår med den fornødne
klarhed.
Det foreslås, at vandforsyningsloven
ændres således, at lovens ordlyd klart afspejler
vandsektorlovens § 2 om, at den kommunale forvaltning ikke kan
drive vandforsyningsvirksomhed.
De foreslåede ændringer er
første del af en samlet revision af vandforsyningsloven.
3.4.
Søgsmålsfrist for afgørelser efter
vandforsyningsloven
3.4.1.
Gældende ret
Vandforsyningsloven indeholder ikke, som en
række andre miljølove, f.eks. lov om
miljøbeskyttelse, lov om naturbeskyttelse og lov om
planlægning, en søgsmålsfrist.
3.4.2.
Miljøministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Denne retsstilling indebærer, at der
selv efter en længere periode kan rejses tvivl om rigtigheden
af en afgørelse truffet efter vandforsyningsloven ved
sagsanlæg ved domstolene. Hermed er retstillingen efter langt
størstedelen af miljølovene fraveget, idet disse
miljølove har en bestemmelse om
søgsmålsfrist.
For at harmonisere retstilstanden efter
vandforsyningsloven med de fleste øvrige miljølove
foreslås det derfor at indføre en ny bestemmelse om,
at søgsmål til prøvelse af afgørelser
efter loven skal være anlagt indenfor en 6 måneders
frist.
4.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Bidraget til drikkevandsbeskyttelse er
øremærket til Miljøministeriets og kommunernes
opgaver i forbindelse med beskyttelse af grundvandet. Til og med
2015 sker en intern statslig overførsel fra
Skatteministeriet § 38 til Miljøministeriet § 23.
Fra 2016 foreslås den interne statslige overførsel
erstattet af en bevilling til Miljøministeriet. Bidraget til
drikkevandsbeskyttelse er fra 2016 stadig øremærket
til arbejdet med beskyttelse af grundvandet.
Forslaget medfører, at bidraget til
drikkevandsbeskyttelse nedsættes fra 0,67 kr. pr. m3 til 0,39 kr. pr. m3 vand i 2016-2017. Desuden
videreføres et reduceret bidrag til drikkevandsbeskyttelse i
2018-2020, hvor satsen udgør 0,19 kr. pr. m3 vand.
Efter 2020 betales der ikke længere
bidrag til drikkevandsbeskyttelse.
Forslaget skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 75 mio. kr. i 2016. I 2020
skønnes der at være et umiddelbart merprovenu på
ca. 45 mio. kr. som følge af videreførelse af bidrag
til drikkevandsbeskyttelse. Efter adfærd og tilbageløb
skønnes mindreprovenuet at udgøre 65 mio. kr. i
2016-2017 (2015-niveau), mens merprovenuet i 2018-2020
skønnes at udgøre ca. 45 mio. kr. pr. år.
Den varige virkning af ændringen i
afgiftssatsen er ca. neutral, idet afgiftsstigningen i 2016-2017
stort set modsvarer afgiftsforhøjelsen i årene
2018-2020.
Forslaget om at nedsætte og
forlænge bidraget til drikkevandsbeskyttelse skønnes
at medføre en begrænset adfærdseffekt på 5
pct.
Tabel 1. Provenuvirkning af ændret
bidrag til drikkevandsbeskyttelse | Mio. kr., 2015-niveau | Varig virkning | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Umiddelbart provenu | 0 | -75 | -70 | 50 | 50 | 45 | Inkl. virkning på andre konti | 0 | -90 | -90 | 60 | 60 | 60 | Efter tilbageløb | 0 | -70 | -70 | 45 | 45 | 45 | Efter tilbageløb og
adfærd | 0 | -65 | -65 | 45 | 45 | 45 | Anm. : Det er antaget, at
afgiftsgrundlaget vokser med 1,8 pct. om året. |
|
5.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Bidraget til drikkevandsbeskyttelse er fastsat
med henblik på at dække de forventede udgifter til den
statslige grundvandskortlægning og kommunalbestyrelsernes
opfølgning herpå, jf. nedenfor.
5.1.
Staten
Grundvandskortlægningen vil blive
videreført som en kortlægning af nye
indvindingsoplande uden for OSD og indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for OSD samt enkelte, begrænsede
områder udenfor eller inden for OSD, hvor den eksisterende
kortlægning vurderes at være fagligt
utilstrækkelig.
Den fremadrettede grundvandskortlægning
vurderes årligt at vedrøre ca. 20-40 nyetablerede
indvindingsoplande uden for de nuværende
kortlægningsområder. Arealet af indvindingsoplandet til
disse boringer svarer til et nyt kortlægningsareal af
størrelsesorden 40 - 80 km2
om året. Disse områder er væsentligt mindre i
udstrækning end de hidtil kortlagte områder, hvorfor
udgifterne pr. km2 vil være
højere end i den allerede gennemført
kortlægning, da der ikke fremover vil være de samme
stordriftsfordele, der gør sig gældende i dag.
De samlede statslige udgifter til den
fremtidige grundvandskortlægning efter 2015 estimeres
på denne baggrund til at udgøre 33,7 mio. kr. i
gennemsnit pr. år. Dette er en nedsættelse fra de
nuværende 131 mio. kr. årligt. Som en del af de 33, 7
mio. kr. indgår en økonomisk ramme på 3,3 mio.
kr. årligt, som kan anvendes til vedligeholdelse af
databaser.
Hertil kommer en éngangsudgift i
2016-17 på 5,8 mio. kr. pr. år til
grundvandskortlægning som opfølgning på, at et
stort antal almene vandforsyningsanlæg skal have nye
indvindingstilladelser senest to år efter vandplanernes
vedtagelse, jf. § 6 i lov nr. 1519 af 27. december 2009 om
ændring af vandforsyningsloven, lov om
miljøbeskyttelses, lov om naturbeskyttelse og lov om
vandløb.
De samlede udgifter til den statslige
grundvandskortlægning finansieres i 2016-20 af et nedsat
bidrag til drikkevandsbeskyttelse, der opkræves efter lov om
afgift af ledningsført vand, jf. afsnit 4 ovenfor.
Den statslige grundvandskortlægning
omfatter indtil udgangen af 2015 en ressourceanvendelse på
ca. 50 faglige årsværk. Ressourceanvendelsen vil for
årene 2016-17 nedsættes svarende til ca. 26
årsværk pr. år og for årene efter 2018 til
18 årsværk pr. år. Herudover skal der
afsættes administrative ressourcer i Miljøministeriet
til lovregulering mv.
5.2.
Kommunerne
Der er en tidsforskydning mellem
udførelsen af den statslige grundvandskortlægning og
den opfølgende kommunale indsatsplanlægning mv., da
kommunernes indsatsplanlægning tidsmæssigt ligger efter
afslutningen af de enkelte grundvandskortlægninger. Det
forventes dog at kommunernes udgifter i 2016-2017 som
opfølgning på grundvandskortlægninger, der er
afsluttet både inden udgangen af 2015 og i 2016-2017, vil
kunne afholdes inden for den nuværende kompensation på
55 mio. kr. pr. år, idet der dog vil kunne ske justeringer i
forbindelse med den allerede forudsatte opgørelse og
eventuelle efterregulering i 2016. Kompensationen tildeles efter
det udvidede totalbalanceprincip.
Hertil kommer en éngangsudgift i
2016-17 på 2,5 mio. kr. pr. år til
indsatsplanlægning som opfølgning på den
statslige grundvandskortlægning vedrørende de
vandforsyningsanlæg, der skal have nye indvindingstilladelser
senest to år efter vandplanernes vedtagelse, jf. § 6 i
lov nr. 1519 af 27. december 2009 om ændring af
vandforsyningsloven, lov om miljøbeskyttelses, lov om
naturbeskyttelse og lov om vandløb.
Med fortsættelsen af den statslige
grundvandskortlægning fra 2018-20 vil kommunernes udgifter
til efterfølgende udarbejdelse af indsatsplaner og drift af
koordinationsforum forventes at udgøre 14,2 mio. kr. i
gennemsnit pr. år. Beløbet er beregnet
forholdsmæssigt efter den hidtidige fordeling i de
gældende procentsatser i vandforsyningsloven.
Fra 2018 vil kommunernes indsats skulle
finansieres gennem kompensation efter det udvidede
totalrammeprincip.
Fastlæggelsen af den fremtidige
kompensation til kommunernes varetagelse af
indsatsplanlægning for perioden 2018-20 er udskudt
således, at forhandling herom kommer til at foregå
på grundlag af opgørelsen i 2016 af kommunernes
ressourceanvendelse i perioden 2009-17. Det er forudsat, at
Miljøministeriet inden udgangen af 2020 vil tage stilling
til behovet for yderligere grundvandskortlægning og
indsatsplanlægning.
Herudover er der ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Momsregistrerede virksomheder kan få
godtgjort afgift af ledningsført vand til
procesformål.
Nedsættelsen af bidraget til
drikkevandsbeskyttelse har en mindre positiv økonomisk
virkning på ikke-momsregistrerede virksomheder, mens
videreførelsen af bidraget til drikkevandsbeskyttelse
medfører mindre økonomiske konsekvenser for
ikke-momsregistrerede virksomheder.
Det skønnes, at erhvervenes andel
udgør 5 pct. Lettelsen for erhvervslivet i 2016-2017 som
følge af den nedsætte sats skønnes umiddelbart
at udgøre ca. 4 mio. kr. pr. år.
Den umiddelbare merbelastning af erhvervslivet
i 2018-2020 som følge af videreførelsen af
drikkevandsbidraget skønnes at udgøre ca. 3 mio.
kr.
Lovforslaget blev sendt i høring hos
Erhvervsstyrelsens Team for Effektiv Regulering (TER), der
vurderede, at forslaget potentielt kunne indeholde administrative
byrder for erhvervslivet. TER vil vurdere de eventuelle
administrative konsekvenser i forbindelse med høring af den
udmøntende bekendtgørelse.
7.
Administrative konsekvenser for borgere
Forslaget skønnes ikke at
medføre administrative konsekvenser for borgerne.
Lovforslagets dele om modernisering vil ikke
medføre administrative konsekvenser for borgerne.
8.
Miljømæssige konsekvenser
Grundvandskortlægningen identificerer,
hvilke områder der har behov for en beskyttelse, der ligger
ud over den generelle miljøbeskyttelse i
miljøbeskyttelsesloven. En fortsættelse af
grundvandskortlægningen vil give kommunerne et fagligt
grundlag for at kunne supplere miljøbeskyttelsen der, hvor
der er et særligt behov. Dermed sikres grundlaget for at
kommunerne kan opretholde samme høje grundvandsbeskyttelse i
de nye områder, som i de områder, der allerede er
kortlagt. Dette vil bidrage til, at vandområdeplanernes
mål om god tilstand i grundvandet opnås.
Med finansieringen af en fortsat
grundvandskortlægning vil miljømyndighederne have et
opdateret grundlag at gennemføre
grundvandsbeskyttelsesindsatsen. Herved vil grundlaget for at
beskytte menneskers sundhed via rent drikkevand være til
stede.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 28. november 2014 til den 7. januar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Alle kommuner, alle regioner, 3F Fagligt
Fælles Forbund, Advokatrådet/Advokatsamfundet, Affald
Danmark, Affald Plus, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ARI (Affalds- og Ressourceindustrien), BL -
Danmarks almene Boliger, Brancheforeningen for Biogas,
Bryggeriforeningen, By & Havn, Bæredygtigt Landbrug,
Center for Politiske Studier - CEPOS, CEVEA, DAKOFA (Dansk
Kompetencecenter for Affald), Danmarks Fiskeriforening, DCA -
Nationalt center for fødevarer og jordbrug, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Affaldsforening, Dansk Akvakultur, Dansk Byggeri, Dansk
Byplanlaboratorium, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk
Industri, Dansk Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening,
Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Danske Havne, Danske
Kloakmestre, Danske Regioner, Danske Vandløb, DANVA, Det
Økologiske Råd, DHI, Ejendomsforeningen Danmark,
Energitilsynet, EnviNa, Forbrugerrådet, Foreningen af
Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer - FSR,
Foreningen af Vandværker i Danmark, Fritidshusejernes
Landsforening, Greenpeace Danmark, Haveselskabet,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen,
Kolonihaveforbundet, Kommunalteknisk chefforening, K L, Kraka,
Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Praktisk Økologi,
Landsskatteretten, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Nationalt
Center for Miljø og Energi, Parcelhusejernes Landsforening,
Rigsrevisionen, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer,
Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening og Økologisk
Landsforening.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Fortsættelse af bidrag til
drikkevandsbeskyttelse i 2018-2020. Satsen udgør 0,19 kr.
pr. m3 vand, hvilket
skønnes at give et umiddelbart merprovenu på ca. 50
mio. kr. i 2018-2019 og ca. 45 mio. kr. i 2020. | Nedsættelse af bidrag til
drikkevandsbeskyttelse til 0,39 kr. pr. m3 vand i 2016-17, hvilket skønnes
at give et umiddelbart mindreprovenu på ca. 75 mio. kr. i
2016 og ca. 70 mio. kr. i 2017. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Udgift på 33,7 mio.
kr./år fra 2016-2020 samt yderligere 5,8 mio. kr./år i
2016-17 Kommuner: Udgift på 14,2 mio.
kr./år fra 2018 | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om nedsættelse af bidraget
til beskyttelse af drikkevandet har mindre, positive
økonomiske konsekvenser for de ikke-momsregistrerede
virksomheder. | Forslaget om videreførelse af
bidraget til beskyttelse af drikkevandet har mindre negative
økonomiske konsekvenser for de ikke-momsregistrerede
virksomheder. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Erhvervsstyrelsens Team for Effektiv
Regulering (TER) har vurderet, at forslaget potentielt kan
indeholde administrative byrder for erhvervslivet. TER vil vurdere
de eventuelle administrative konsekvenser i forbindelse med
høring af den udmøntende bekendtgørelse. | Miljømæssige
konsekvenser | Fortsat grundvandsbeskyttelse | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Med henblik på at bringe ordlyden i
bestemmelsen i overensstemmelse med ordlyden i § 56, hvortil
der henvises, foreslås, at ordet vandanlæg rettes til
vandindlæg.
Til nr.
2
Behovet for grundvandskortlægning vil
fremadrettet i høj grad afhænge af udviklingen i
vandforsyningsstrukturen i den enkelte kommune. Det foreslås
derfor i stk. 2, at
miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
en procedure for inddragelse af myndigheder og vandforsyninger i
kortlægningen.
Grundvandskortlægning er faktisk
forvaltningsvirksomhed, og har hidtil fulgt tekniske
Geo-vejledninger nr. 1-9, udarbejdet af Miljøministeriet i
samarbejde med De Nationale Geologiske Undersøgelser for
Danmark og Grønland (GEUS). Med lovforslaget forventes
kortlægningen i hovedtræk at fortsætte med kendte
arbejdsmetoder og praksis, som er beskrevet i de nævnte
vejledninger og som løbende opdateres efter behov.
Grundvandskortlægningen vil blandt andet
tage udgangspunkt i de behov, som er identificeret af Udvalget for
grundvandskortlægning efter 2015. Se de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.2.1. samt Naturstyrelsens rapport om
grundvandskortlægning efter 2015.
Endvidere foreslås i stk. 3, at miljøministeren kan
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelser og almene
vandforsyningsanlæg skal bidrage med oplysninger til brug for
den statslige grundvandskortlægning, samt at
miljøministeren kan fastsætte regler om frister for
videregivelse af oplysninger mv.
Bemyndigelserne forventes i øvrigt
udmøntet som beskrevet i de almindelige bemærkninger,
afsnit 3.2. Der vil blandt andet blive fastsat regler om at
kommunalbestyrelsen og de almene vandforsyningsanlæg skal
videregive supplerende oplysninger, som de er i besiddelse af, til
den grundvandskortlæggende myndighed. F.eks. kan der
fastsættes regler om den endelige indvindingstilladelses
størrelse fordelt på vandforsyningsanlæggets
boringer.
Til nr.
3
Lovens § 11 b, stk. 2, indeholder en
fordeling af de efter lov om afgift af ledningsført vand
opkrævede afgiftsmidler mellem kommuner og stat.
Bestemmelsen foreslås ophævet fra
1. januar 2016. Den procentuelle fordeling ændres fra dette
tidspunkt som følge af, at Miljøministeriets opgaver
forventes at blive væsentligt begrænset på grund
af det mindre behov for grundvandskortlægning. Kommunernes
opgave fastholdes som udgangspunkt på det nuværende
niveau frem til udgangen af 2017, hvorefter kommunernes opgaver
tilsvarende forventes at være af mindre omfang.
Fordelingen af provenuet fra
drikkevandsbidraget mellem Miljøministeriet og kommunerne
vil fremover blive fastsat på finansloven.
Der henvises til almindelige
bemærkningers afsnit 4 om økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
Til nr.
4
Af den gældende § 32, stk. 1, 1.
pkt., følger, at miljøministeren helt eller delvist
kan tilbagekalde indvindingstilladelsen til et privat alment
vandforsyningsanlæg, når vægtige grunde taler
for, at anlægget videreføres af kommunen eller at
forsyningen helt eller delvist overtages af et andet alment
anlæg.
Da der ikke længere skelnes mellem
private almene vandforsyninger og kommunale almene vandforsyninger,
foreslås, at ordene »privat« og »af
kommunen« udgår som konsekvens af lov nr. 469 af 12.
juni 2009 om vandsektorens organisering og økonomiske
forhold, Med ændringen videreføres hovedindholdet i
bestemmelsen, idet miljøministeren fortsat helt eller
delvist kan tilbagekalde indvindingstilladelsen til et alment
vandforsyningsanlæg, når vægtige grunde taler for
dette, og lade et andet alment vandforsyningsanlæg overtage
og videreføre driften af anlægget. Allerede i dag er
det muligt, at pligten kan pålægges et kommunalt ejet
eller et andet alment anlæg. På denne baggrund
ændres formuleringen til »et andet alment
vandforsyningsanlæg«. Det vil være en konkret
vurdering, hvilket anlæg, der bedst kan videreføre
forsyningen. Det er ikke afgørende, hvorvidt det almene
anlæg er omfattet af lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold, men om det almene
vandforsyningsanlæg er eller kan blive i stand til at kunne
levere det nødvendige vand.
Til nr.
5
Det følger af den gældende §
32, stk. 1, 4. pkt., at ejeren af vandforsyningsanlægget kan
forlange, at det gøres til et vilkår for
tilbagekaldelsen, at kommunen eller ejeren af det andet anlæg
overtager anlægget med grund og ledningsnet efter § 37 i
det omfang, ejeren ikke fremtidigt kan udnytte de
pågældende værdier på hensigtsmæssig
måde. Punktummet vedrører de situationer, hvor et
alment vandforsyningsanlæg, der har fået tilbagekaldt
sin tilladelse efter 1. pkt., kan kræve at det
videreførende almene anlæg skal overtage både
grund og ledningsnet, hvis det anlæg, der har fået
tilbagekaldt sin tilladelse ikke kan udnytte grund eller
ledningsnet. Bestemmelsen sikrer, at det almene anlæg, der
ikke længere har en indvindingstilladelse, ikke står
tilbage med forpligtelser i forhold til det fysiske anlæg,
såfremt anlægget ikke kan anvendes på anden
hensigtsmæssig måde.
Som konsekvens af vandsektorloven, jf. lov nr.
469 af 12. juni 2009 om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold, kan driften af et
vandforsyningsanlæg ikke videreføres af en kommune,
men skal videreføres af et andet alment
vandforsyningsanlæg, hvorved i denne forbindelse også
forstås et af kommunen ejet vandselskab. Det foreslås
derfor, at ordet »kommunen eller« udgår. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 4.
Forslaget medfører ikke materielle
ændringer af bestemmelsens indhold.
Til nr.
6
Det følger af den gældende §
32, stk. 2, 1. pkt., at miljøministeren kan helt eller
delvist tilbagekalde indvindingstilladelsen til et
vandforsyningsanlæg, når tilbagekaldelsen
skønnes nødvendig for at imødekomme en ny
ansøgning om indvindingstilladelse fra et offentligt alment
vandforsyningsanlæg, der skønnes at have
væsentlig større betydning for en hensigtsmæssig
vandforsyning end det anlæg, hvis tilladelse der gøres
indgreb i.
Som konsekvens af lov nr. 469 af 12. juni 2009
om vandsektorens organisering og økonomiske forhold sondres
der ikke længere i reguleringen mellem offentligt ejede og
privat ejede vandforsyningsanlæg. Uanset om det almene
vandforsyningsanlæg, dvs. vandforsyningsselskabet, i mange
tilfælde stadig ejes af kommunerne, vil selve driften af
vandforsyningen blive drevet af en selvstændig enhed (aktie-
eller anpartsselskab), der er adskilt fra den kommunale
forvaltning. Det foreslås derfor, at ordet
»offentlig« udgår. Der henvises i øvrigt
til bemærkningerne til nr. 4.
Forslaget medfører ikke materielle
ændringer af bestemmelsens indhold.
Til nr.
7
Det følger af den gældende §
32, stk. 2, 2. pkt., at tilbagekaldelsen kan betinges af, at der
skaffes anlæggets ejer tilladelse til
vandindvindingsanlæg andetsteds, eller at kommunen leverer
vand.
Som konsekvens af lov nr. 469 af 12. juni 2009
om vandsektorens organisering og økonomiske forhold, kan en
kommune ikke længere drive vandforsyningsvirksomhed som en
del af den kommunale forvaltning. I stedet for
»kommunen« indsættes »et alment
vandforsyningsanlæg«, idet almene
vandforsyningsanlæg uanset ejerforholdet kan forpligtes til
at levere vand, hvis en given tilladelse til et
vandindvindingsanlæg tilbagekaldes. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til nr. 4.
Forslaget medfører ikke materielle
ændringer af bestemmelsens indhold.
Til nr.
8
Det følger af den gældende §
33, stk. 2, 2. pkt., at overdragelse af en
vandindvindingstilladelse, der tjener til almen vandforsyning,
kræver dog ny tilladelse, medmindre overdragelse sker til det
offentlige eller til et andelsselskab eller interessentskab af
forbrugere.
Det foreslås, at »det offentlige
eller til et andelsselskab eller interessentskab af
forbrugere« udgår som konsekvens af lov nr. 469 af 12.
juni 2009 om vandsektorens organisering og økonomiske
forhold, da der ikke længere i reguleringen sondres mellem de
almene vandforsyningsanlægs selskabsretlige organisation. I
stedet indsættes »et andet alment
vandforsyningsanlæg«. Den gældende oplistning kan
alle rummes i begrebet et alment vandforsyningsanlæg. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 4.
Forslaget medfører ikke materielle
ændringer af bestemmelsens indhold.
Til nr.
9
Ifølge den gældende § 38 er
det bestemt, at til fordel for et privat ikke alment
vandforsyningsanlæg kan der, når almenvellet
kræver det, og der er givet tilladelse til anlægget,
ved ekspropriation pålægges faste ejendomme
rådighedsindskrænkninger med henblik på
ledningsføring.
Det foreslås, at »privat«
udgår som konsekvens af lov nr. 469 af 12. juni 2009 om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold, da der
ikke længere i reguleringen sondres mellem privat- og
offentligt ejede vandforsyningsanlæg og deres
tilhørende ledningsnet mv. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 4.
Forslaget medfører ikke materielle
ændringer af bestemmelsens indhold.
Til nr.
10
Der foreslås en ny bestemmelse om, at
søgsmål til prøvelse af afgørelser efter
loven skal være anlagt indenfor en bestemt frist.
Søgsmålsfristen har til formål at sikre, at der
efter en periode ikke kan rejses tvivl om rigtigheden af en
afgørelse. Den foreslåede § 81, svarer som
udgangspunkt til miljøbeskyttelseslovens § 101, og
medfører, at alle afgørelser eller beslutninger efter
loven eller efter regler udstedt med hjemmel i loven omfattes af en
6 måneders søgsmålsfrist. Hermed ensrettes
vandforsyningsloven med bl.a. miljøbeskyttelsesloven,
naturbeskyttelsesloven og planloven.
Bestemmelsens stk.
2 afskærer ligeledes muligheden for indbringelse af
spørgsmål, der kan prøves af
taksationsmyndighederne, for domstolene, før
Overtaksationskommissionens afgørelse foreligger.
Taksationsmyndighederne kan træffe afgørelse om
erstatningsspørgsmål og
ekspropriationsspørgsmål jf. lovens §§
23, 28, 30, 31, 32, 37, 38 og 40.
Begrundelsen for at indføre
bestemmelsen i stk. 2 er harmonisering af retstilstanden efter
vandforsyningsloven med de fleste øvrige miljølove
på dette punkt.
Til § 2
Vandafgiftsloven fastsætter de
nærmere regler for afgift af husholdningernes forbrug af
vand. Afgiften har til formål at tilskynde vandværker
og borgere til at spare på vandet.
Ved lov nr. 1384 af 28. december 2011 blev der
i vandafgiftslovens § 3, stk. 2, indført et bidrag til
drikkevandsbeskyttelse. Bidraget til drikkevandsbeskyttelse er
fastsat til 67 øre pr. m3
vand, og det betales til udgangen af 2017. Bidraget har til
formål at finansiere Miljøministeriets og kommunernes
opgaver i forbindelse med beskyttelse af grundvandet, herunder
kortlægning og udpegning af områder med
drikkevandsinteresser mm.
Det foreslås for det første at
forlænge perioden for betaling af bidraget til
drikkevandsbeskyttelse i vandafgiftslovens § 3, stk. 2, til
udgangen af 2020.
Som følge af et mindre behov for
grundvandskortlægning og dermed lavere omkostningsniveau
foreslås det dernæst at nedsætte bidraget til
drikkevandsbeskyttelse til 0,39 kr. pr. m3 i perioden 1. januar
2016 til den 31. december 2017 mod 0,67 kr. pr. m3 efter gældende ret. I den
forlængede periode dvs. fra den 1. januar 2017 til den 31.
december 2020 foreslås bidraget at udgøre 0,19 kr. pr.
m3.
Der henvises i øvrigt til afsnit
3.2.1.
Til § 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Søgsmålsfristen på 6 måneder vil dog alene
få virkning for afgørelser meddelt efter lovens
ikrafttræden. Der henvises herudover til de specielle
bemærkninger til lovens § 1, nr. 10.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1199 af 30. september 2013, som senest
ændret ved lov nr. 1631 af 27. december 2013 og lov nr. 1520
af 27. december 2014 om offentlige veje m.v., foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. 4) regler om indretningen, placeringen og
vedligeholdelsen af vandindvindingsanlæg, om
forsyningsanlæg og om vandanlæg udarbejdes efter §
56. | | 1. I § 2, stk. 2, nr. 4, ændres
»vandanlæg« til:
»vandindlæg«. | | | | § 11.
Miljøministeren kortlægger 1) områder med særlige
drikkevandsinteresser og 2) indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for områderne nævnt i nr. 1. | | 2. I § 11 indsættes som nye
stykker: »Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om procedure for
grundvandskortlægningen, herunder inddragelse af andre
myndigheder 0g almene vandforsyningsanlæg. Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelser og almene vandforsyningsanlæg skal
bidrage med oplysninger til brug for kortlægning efter stk.
1.« | | | | § 11
b. … Stk. 2. Af det
samlede bidrag anvendes | | 3. § 11 b, stk. 2, ophæves. | | | | 1) 70,3 pct. til dækning af
Miljøministeriets udgifter til opgaver omfattet af § 11
og § 11 a og SKATs udgifter til administration af
opkrævning og 2) 29,7 pct. til dækning af
kommunernes udgifter til varetagelse af opgaver ved at oprette og
lede et koordinationsforum, jf. § 12, og udarbejdelse af
indsatsplaner for udpegede indsatsområder, jf. § 13,
samt udarbejdelse af indsatsplaner for andre områder end
udpegede indsatsområder, jf. § 13 a, inden for
områder med særlige drikkevandsinteresser og
indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for
områder med særlige drikkevandsinteresser. | | 4. I § 32, stk. 1. 1. pkt. udgår »privat«, og
»af kommunen« ændres til: »et andet alment
vandforsyningsanlæg«. ? 5. I § 32, skt. 1,
4. pkt., udgår »kommunen eller« | | | | § 32.
Miljøministeren kan helt eller delvis tilbagekalde
indvindingstilladelsen til et privat alment
vandforsyningsanlæg, når vægtige grunde taler
for, at anlægget videreføres af kommunen, eller at
forsyningen helt eller delvis overtages af et andet alment
anlæg. Miljøministeren træffer bestemmelse om
den fremtidige vandforsyning af de pågældende
forbrugere, herunder om vilkårene for forsyningen.
Bestemmelsen i § 29, stk. 3, 2. pkt., finder tilsvarende
anvendelse. Ejeren af vandforsyningsanlægget kan forlange, at
det gøres til et vilkår for tilbagekaldelsen, at
kommunen eller ejeren af det andet anlæg overtager
anlægget med grund og ledningsnet efter § 37 i det
omfang, ejeren ikke fremtidig kan udnytte de pågældende
værdier på hensigtsmæssig måde. | | | Stk. 2.
Miljøministeren kan helt eller delvis tilbagekalde
indvindingstilladelsen til et vandforsyningsanlæg, når
tilbagekaldelsen skønnes nødvendig for at
imødekomme en ny ansøgning om indvindingstilladelse
fra et offentligt alment vandforsyningsanlæg, der
skønnes at have væsentlig større betydning for
en hensigtsmæssig vandforsyning end det anlæg, hvis
tilladelse der gøres indgreb i. Tilbagekaldelsen kan
betinges af, at der skaffes anlæggets ejer tilladelse til
vandindvinding andetsteds, eller at kommunen leverer vand.
Vedrører den nye ansøgning indvinding af
overfladevand, kan miljøministeren på samme måde
gøre indgreb i andre rettigheder til benyttelse af
overfladevand, for så vidt rettighederne ikke hviler på
særlig adkomst. | | 6. I § 32, stk. 2, 1. pkt., udgår
»offentligt«. ? 7. I § 32, stk. 2, 2. pkt., ændres
»kommunen« til: »et alment
vandforsyningsanlæg«. ? 8. I § 33, stk. 2, 2. pkt. ændres
»det offentlige eller til et andelsselskab eller
interessentskab af forbrugere« til: »et andet alment
vandforsyningsanlæg«. | …. . | | | | | | § 33. Sker
der væsentlig ændring i formålet med en
vandindvinding, skal indehaveren af tilladelsen indbringe
spørgsmålet om fortsat vandindvinding
kommunalbestyrelsen. | | | Stk. 2. En
tilladelse til vandindvinding kan også udnyttes af fremtidige
ejere af vedkommende ejendom, når formålet med
vandindvindingen ikke ændres væsentligt. Overdragelse
af en vandindvindingstilladelse, der tjener til almen
vandforsyning, kræver dog ny tilladelse, medmindre
overdragelse sker til det offentlige eller til et andelsselskab
eller interessentskab af forbrugere. | | | | | | § 38. Til
fordel for et privat ikke alment vandforsyningsanlæg kan der,
når almenvellet kræver det, og der er givet tilladelse
til anlægget, ved ekspropriation pålægges faste
ejendomme rådighedsindskrænkninger med henblik på
ledningsføring. Bestemmelsen i § 37, stk. 2, 2. pkt.,
finder tilsvarende anvendelse. | | 9. I § 38, 1. pkt., udgår
»privat«. | | | | | | 10. Efter §
80 indsættes i kapitel 13: | | | | | | »§ 81.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser efter
denne lov eller regler udstedt i medfør heraf, skal
være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen
eller beslutningen er meddelt. Er afgørelsen eller
beslutningen offentligt bekendtgjort, regnes
søgsmålsfristen dog fra
bekendtgørelsestidspunktet. Stk. 2.
Spørgsmål, der kan prøves af
taksationsmyndighederne, kan ikke indbringes for domstolene
før Overtaksationskommissionens
afgørelse foreligger. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om afgift af ledningsført vand,
jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 27. juni 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3. Stk. 2. Der skal
til og med den 31. december 2017 betales et bidrag til
drikkevandsbeskyttelse på 67 øre pr. m3 vand. | | 1. § 3, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Der skal indtil 31. december 2020 betales et bidrag til
drikkevandsbeskyttelse. Bidraget udgør 39 øre pr.
m3 vand i perioden 1. januar 2016
til 31. december 2017, og 19 øre pr. m3 vand i perioden 1. januar 2018 til den
31. december 2020.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016. | | | Stk. 2. §
1, nr. 10, har virkning for søgsmål til
prøvelse af afgørelser truffet efter lovens
ikrafttræden. |
|