Skriftlig fremsættelse (25. februar
2015)
Erhvervs- og
vækstministeren (Henrik Sass Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
værdipapirhandel m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om
kreditaftaler, lov om finansielle rådgivere, lov om
pantebrevsselskaber, lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v. og forskellige andre love
(Ret til basal indlånskonto, gennemførelse
af ændringer til gennemsigtighedsdirektivet,
modernisering af reglerne for indsendelse af
årsrapporter, udvidelse af forsikringsselskabers drift af
anden virksomhed, præcisering af regulering af
refinansieringsrisiko for realkreditobligationer
m.v. og gennemførelse af boligkreditdirektivet
m.v.)
(Lovforslag nr. L 154)
Formålet
med lovforslaget er at følge op på anbefalingerne fra
udvalget om en basal indlånskonto, idet det foreslås at
indføre hjemmel til at fastsætte nærmere regler
om indholdet af en basal indlånskonto med få
funktioner. Yderligere præciseres blandt andet reglerne om
rentetriggeren for realkreditobligationer og realkreditlån,
og gennemsigtighedsdirektivet og boligkreditdirektivet
implementeres.
Med
lovforslaget foreslås desuden at gennemføre
gennemsigtighedsdirektivet og boligkreditdirektivet.
Gennemførelsen af gennemsigtighedsdirektivet
medfører bl.a. forenkling af oplysningsforpligtelserne for
udstedere af værdipapirer, modernisering og effektivisering
af de såkaldte »flagningsregler« og mulighed for
offentliggørelse af sanktioner pålagt fysiske
personer.
Den del af
lovforslaget, der gennemfører boligkreditdirektivet,
medfører bl.a. indførelse af tilsyn med
boligkreditformidlere og med kreditgivere af boligkredit, der ikke
er kreditinstitutter. Det foreslås, at kreditgivere generelt
forpligtes til at give forbrugeren en række oplysninger,
inden vedkommende indgår en aftale om et boliglån.
Samtidig forpligtes kreditgivere til at foretage en kreditvurdering
af forbrugeren, inden der ydes boligkredit, og må alene yde
et sådan lån, hvis kreditvurderingen viser, at kunden
sandsynligvis vil kunne opfylde forpligtelserne efter
lånet.
Herudover
foreslås det at ændre den såkaldte rentetrigger
for realkreditobligationer og realkreditlån, idet der er
konstateret et behov for at præcisere lovgivningen i
forbindelse med implementeringen af rentetriggeren, som blev
indført i foråret 2014.
Det
foreslås derudover at give forsikringsselskaber mulighed for
at opføre, eje og drive infrastruktur, ligesom de får
friere rammer for handel med fast ejendom, hvilket vil øge
forsikringsselskabernes incitament til at finansiere sådanne
investeringer.
Det foreslås desuden at følge
op på anbefalingerne fra arbejdsgruppen om en basal
indlånskonto og indføre bestemmelser om en enkel og
billig indlånskonto med få funktioner. Denne konto skal
enten være gebyrfri eller må højest koste 180
kr. om året svarende til 15 kr. om måneden, hvilket
sikrer, at alle forbrugere har råd til at have en basal
indlånskonto.
Lovforslaget
indeholder endelig en række mindre ændringer og
ændringer af teknisk karakter.
Med disse bemærkninger, og idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger,
der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets
velvillige behandling.