Fremsat den 25. februar 2015 af erhvervs-
og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om detailsalg fra
butikker m.v., lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast
ejendom m.v., lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v., lov om kommuners og regioners udførelse af opgaver for
andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber samt forskellige andre love samt ophævelse af lov
om translatører og tolke og ophævelse af lov om
dispachører
(Lempelse af dispensationsadgang for
detailsalg på helligdage, afskaffelse af maksimalpriser i
huseftersynsordningen, minimumsbeskyttelse af visse
personkategorier om bord på skibe, afskaffelse af
indberetningspligten for kommuner og regioners deltagelse i
selskaber og afskaffelse af beskikkelsesordning for
translatører og tolke samt for dispachører m.v.)
§ 1
I lov nr. 606 af 24. juni 2005 om detailsalg fra
butikker m.v., som ændret ved § 4 i lov nr. 391 af 25.
maj 2009, lov nr. 543 af 26. maj 2010, § 11 i lov nr. 595 af
14. juni 2011, lov nr. 321 af 3. april 2012 og § 11 i lov nr.
1231 af 18. december 2012, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, 1. pkt., udgår
»ganske«.
§ 2
I lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 15.
februar 2013, som ændret ved § 45 i lov nr. 401 af 28.
april 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 2, udgår »,
og regler om den bygningssagkyndiges vederlag«.
2. I
§ 4 a, stk. 2, udgår
», vederlag«.
§ 3
I søloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 75 af 17. januar 2014, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 249 af 21. marts 2012 og senest ved § 1 i lov nr. 618
af 12. juni 2013, foretages følgende ændringer:
1. § 341,
stk. 3, § 462, stk. 2, § 464 og § 466, stk. 3, ophæves.
2. § 501,
stk. 1, nr. 7, affattes således:
»7) for
fordring på bidrag til almindeligt havari eller til
omkostninger, som fordeles efter §§ 360 eller 466 et
år efter, at der er indgået aftale om fordelingen
mellem parterne, eller efter, at en domstol eller voldgiftret har
truffet afgørelse herom,«.
3. § 501,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Forældelsesfristen afbrydes ved foretagelse af retsskridt
inden fristens udløb eller ved parternes aftale om at bruge
en opmand til at træffe en for parterne bindende
afgørelse om fordringen.«
§ 4
I lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 73
af 17. januar 2014, som ændret ved § 3 i lov nr. 251 af
30. marts 2011 og § 4 i lov nr. 724 af 25. juni 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 75 indsættes som stk. 2 og stk.
3:
»Stk. 2. Erhvervs-
og vækstministeren kan fastsætte regler om, at dele af
loven finder anvendelse for kategorier af personer, som
udfører opgaver om bord på skibe uden at være
omfattet af § 1, stk. 1. Reglerne fastsættes efter
høring af de organisationer for rederne og de
søfarende, som spørgsmålet vedrører.
Stk. 3. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at dele af
loven finder anvendelse for personkategorier, som ikke
udfører arbejde af betydning for skibets drift i bred
forstand, såfremt de i kraft af deres
ansættelsesforhold er beskyttet på et tilsvarende
niveau. Reglerne fastsættes efter høring af de
organisationer for rederne og de søfarende, som
spørgsmålet vedrører.«
§ 5
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1308 af 9. december 2014, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1242 af 18. december 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 149, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »translatør« til: »uddannet
translatør eller lignende«.
2. I
§ 149, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »translatør« til: »uddannet
translatør eller lignende«.
§ 6
I lov nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners og
regioners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber, som
ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2011, § 16 i lov nr.
1231 af 18. december 2012, § 2 i lov nr. 1234 af 18. december
2012 og lov nr. 81 af 28. januar 2014, foretages følgende
ændring:
1. §
7 ophæves.
§ 7
Lov om translatører og tolke, jf.
lovbekendtgørelse nr. 181 af 25. marts 1988,
ophæves.
§ 8
Lov om dispachører, jf.
lovbekendtgørelse nr. 184 af 25. marts 1988,
ophæves.
§ 9
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. §§ 4
og 6 træder i kraft den 1. juli 2015.
Stk. 3. §§ 2,
3, 5, 7 og 8 træder i kraft den 1. januar 2016.
§ 10
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Lovens
§§ 2 - 4 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3. Lovens § 3
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Lov om detailsalg fra
butikker m.v. | | 2.2. | Lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom
m.v. | | 2.3. | Lov om
dispachører | | 2.4. | Søloven | | 2.5. | Lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v. | | 2.6. | Lov om
translatører og tolke | | 2.7. | Retsplejeloven | | 2.8. | Lov om kommuners og
regioners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | | | |
|
1.
Indledning
Det foreslås med lovforslaget, at der
skabes større fleksibilitet i lov om detailsalg fra butikker
m.v. (lukkeloven) ved at give mulighed for, at butikkerne
også i forbindelse med mindre, lokale arrangementer og ikke
kun meget omfattende arrangementer vil kunne få tilladelse
til at foretage detailsalg på en helligdag m.v. Derved bliver
der skabt mulighed for øget økonomisk aktivitet
også i de lokale samfund.
Herudover har regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti,
som en del af »Aftale om en vækstpakke« (juni
2014), aftalt, at der skal gennemføres en række
initiativer rettet mod at lette markedsadgangen og fjerne
unødvendige barrierer m.v. for en række mindre
erhverv. Det er herunder aftalt at afskaffe
maksimalprisreguleringen i forbindelse med udarbejdelsen af
tilstands og elinstallationsrapporter i huseftersynsordningen og at
afskaffe beskikkelsesordningerne for translatører og tolke
samt for dispachører.
Forud for regeringens vækstpakkeudspil
»Danmark helt ud af krisen - virksomheder i
vækst« (maj 2014) har en tværministeriel
taskforce om lovregulerede erhverv undersøgt, hvorvidt der
inden for de lovregulerede erhverv i Danmark findes regler, som kan
moderniseres og administrative byrder, som med fordel kan lettes,
sådan at de beskyttelseshensyn, der oprindeligt dannede
grundlag for reglerne, kan opnås på mindre byrdefuld
måde. Taskforcen har bl.a. vurderet at
maksimalprisbestemmelserne for udarbejdelse af tilstands- og
elinstallationsrapporter kan ophæves og at
beskikkelsesordningerne for translatører og tolke samt
dispachører kan afskaffes.
Regulering af erhverv betyder, at der ikke er
fri adgang til erhvervet, hvilket begrænser adgangen for nye
aktører og svækker konkurrencen. Regeringen er optaget
af ikke at opstille unødvendige forhindringer for effektiv
konkurrence. Som led i »Aftale om en vækstpakke«
er det således aftalt at gennemføre 18
forenklingsforslag inden for en række mindre serviceerhverv
med henblik på at opnå lettere adgang til erhvervet og
øge konkurrencen til gavn for forbrugere og
virksomheder.
Det foreslås derfor at ændre lov
om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
således at hhv. ministeren for by-, bolig- og landdistrikter
og erhvervs- og vækstministeren ikke længere, i de
relevante bekendtgørelser, skal fastsætte en
øvre grænse for det vederlag, som en bygningssagkyndig
hhv. en elinstallatørvirksomhed vil kunne betinge sig for
udarbejdelse m.v. af tilstands- og elinstallationsrapporter.
Forslaget om afskaffelse af
maksimalprisregulering har til formål at reducere den
reguleringsmæssige kompleksitet for de virksomheder, som
leverer ydelsen og give de bygningssagkyndige og
elinstallatørvirksomhederne øget fleksibilitet i
prisfastsættelsen af deres ydelser. Samtidig har
maksimalpriser alt andet lige en normerende effekt for
prisdannelsen på et marked. Det betyder, at flere udbydere,
end hvad der er tilfældet under fri konkurrence, vil tage en
pris svarende til maksimalpriserne. Det kan føre til, at
forbrugerne betaler en overpris for ydelserne.
Det foreslås også at ophæve
lov om translatører og tolke og lov om dispachører.
Med en afskaffelse af beskikkelsesordningerne for
translatører og tolke samt for dispachører
kræves der ikke længere en beskikkelse fra en offentlig
myndighed for at kunne kalde sig translatør eller
dispachør og foretage den dertil knyttede virksomhed.
Personer med en offentlig beskikkelse
opnår en konkurrencemæssig fordel inden for det
pågældende erhverv i forhold til personer med en
tilsvarende uddannelsesmæssig baggrund eller tilsvarende
erhvervsmæssige erfaringer, som ikke har en sådan
beskikkelse. En afskaffelse af beskikkelsesordningerne vil
således alene betyde, at de pågældende personer
ikke længere har en offentlig beskikkelse at
markedsføre deres ydelser på. De vil fortsat have
deres uddannelse og erhvervsmæssige erfaringer, som reelt er
det, der kvalificerer dem til at udføre deres erhverv.
Kompetence- og kvalitetsniveauet er således intakt.
En afskaffelse af beskikkelsesordningerne vil
betyde, at markedet for at levere de pågældende ydelser
ikke begrænses til personer med en beskikkelse, men at andre
aktører med en relevant uddannelsesmæssig baggrund og
erhvervsmæssige kvalifikationer vil kunne udføre de
samme opgaver. Det vil alt andet lige kunne medføre
større konkurrence på områderne til gavn for
vækst i samfundet generelt.
Som konsekvens af ophævelsen af lov om
translatører og tolke samt lov om dispachører,
foretages der ændringer i retsplejeloven og søloven,
da disse henviser til henholdsvis translatører og tolke og
til beskikkede dispachører. Med ophævelsen af
beskikkelsesordningen for translatører er der behov for at
foretage en tilpasning af bestemmelserne i retsplejelovens §
149, stk. 1 og 2, om anvendelse af translatør i forbindelse
med retssager. Det foreslås på den baggrund, at
retsplejelovens § 149, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 1. pkt.,
ændres således, at det fremgår, at der skal
være tale om en uddannet translatør eller lignende. I
søloven ophæves bestemmelserne om at havariberegninger
skal foretages af dispachører og om, at parterne i
forbindelse med opgørelse ved partikulært havari og i
spørgsmål om afstandsfragt kan kræve, at
opgørelserne foretages af en dispachør. I forbindelse
med havari vil rederierne og forsikringsselskaberne fremadrettet
kunne aftale at bruge en vurderingsmand (opmand) med speciale inden
for søforsikring, som begge parter anser for kompetent og
uafhængig.
Lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. ændres samtidig, så der
indføres mulighed for tilpasning af reguleringen af
søfarende for visse personkategorier. Ændringen har
til formål at skabe større klarhed og sikre
minimumsbeskyttelse af en række arbejdstagerkategorier i
særligt offshore sektoren, som ikke er traditionelle
søfarende.
Samtidig ophæves § 7 i lov om
kommuners og regioners udførelse af opgaver for andre
offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber. Den foreslåede ændring vil betyde, at den
årlige redegørelse om kommuners og regioners
erhvervsaktivitet afskaffes. Samtidig afskaffes forpligtelsen til
at foretage årlige indberetninger for kommuner, regioner og
selskaber med offentlig deltagelse.
2.
Lovforslagets indhold
2.1 Lov om
detailsalg fra butikker m.v.
2.1.1.
Gældende ret
Ifølge lov om detailsalg fra butikker
m.v., også kendt som lukkeloven, må der fra butikker,
hvorfra der foregår detailsalg, som hovedregel ikke ske
detailsalg på helligdage, Grundlovsdag og juleaftensdag samt
efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag.
Der er i loven en række undtagelser, for
så vidt angår blandt andet salg af visse særlige
varer (f.eks. brændsel, motorkøretøjer, planter
m.v.), salg fra visse særlige butikker (f.eks. butikker
beliggende i lufthavne, bagerbutikker, byggemarkeder m.v.) samt
salg fra dagligvarebutikker med en årlig omsætning
under pt. 33,1 mio. kr.
Loven indeholder endvidere en
dispensationsbestemmelse, hvorefter Erhvervsstyrelsen efter
indstilling fra en kommunalbestyrelse kan tillade, at der sker
detailsalg ved ganske særlige lejligheder. Det fremgår
af bemærkningerne til bestemmelsen i lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2011-12, tillæg A, L 100, som fremsat, at
der skal være tale om meget omfattende enkeltarrangementer,
typisk af international eller tilsvarende karakter, og ofte med
deltagelse af danske og udenlandske organisationer. Et eksempel
på en sådan begivenhed var, da det internationale
cykelløb Giro d'Italia havde startevent i Herning på
St. Bededag i 2012. Bestemmelsen giver ikke mulighed for, at der
gives tilladelse til at holde åbent i forbindelse med f.eks.
lokale festivaler, byfester og indkøbscentres åbning,
heller ikke selv om arrangementerne involverer en hel egn.
Bestemmelsen giver heller ikke mulighed for, at der gives
tilladelse til en årligt tilbagevendende begivenhed.
2.1.2.
Lovforslagets indhold
Med den foreslåede ændring sker
der en lempelse af den nugældende dispensationsadgang,
således at Erhvervsstyrelsen kan tillade, at der kan ske
detailsalg også ved mindre, lokale arrangementer og ikke kun
ved meget omfattende arrangementer som i dag. Med forslaget gives
der mulighed for - i modsætning til under den
nugældende dispensationsadgang - at der også meddeles
dispensation i forbindelse med f.eks. lokale festivaler og
byfester. Med forslaget gives der også mulighed for, at der
meddeles dispensation til en årligt tilbagevendende
begivenhed, som f.eks. et pinse-karneval. Der skal stadig
være tale om arrangementer af officiel karakter. For at sikre
at arrangementerne har en sådan karakter, træffer
Erhvervsstyrelsen afgørelse efter indstilling fra en
kommunalbestyrelse. Styrelsens afgørelser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Der henvises herom i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1, samt bemærkningerne
hertil.
2.2 Lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
2.2.1.
Gældende ret
Vederlag for udarbejdelse af tilstandsrapport
som led i huseftersynsordningen
Efter § 4, stk. 2, i lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
fastsætter ministeren for by, bolig og landdistrikter regler
om virksomheden som bygningssagkyndig, herunder regler om den
bygningssagkyndiges vederlag.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr.
391 af 14. juni 1995 om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v. Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen i lovforslaget, jf. Folketingstidende 1994-95,
tillæg A, L 218, side 2996, at der sigtes mod et normalt
vederlag på ca. 4.000 kr., ekskl. moms, for udarbejdelse af
en tilstandsrapport. Vederlaget skal dog afpasses efter husets
størrelse, alder og indretning. Vederlaget udgør den
maksimale pris, den bygningssagkyndige kan opkræve for
gennemførelse af huseftersyn og udarbejdelse af
tilstandsrapport.
§ 4, stk. 2, indebærer, at
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter skal fastsætte
maksimalpriser for tilstandsrapporter, og i henhold til
bestemmelsen er der således udstedt bekendtgørelse nr.
60 af 21. januar 2015 om huseftersynsordningen.
I bekendtgørelsens bilag 1 er der bl.a.
fastsat regler om det maksimale vederlag pr. ejendom for
gennemførelse af huseftersyn og udarbejdelse af
tilstandsrapport. De i bilaget fastsatte maksimale vederlag er
inkl. den bygningssagkyndiges udgifter til udlæg,
kørsel, forsikring m.v.
For parcelhuse, række-, kæde-
eller dobbelthuse, sommerhuse og stuehuse (og øvrige
bygninger) til nedlagte landbrugsejendomme er maksimalvederlagene
pr. 1. februar 2015 fastsat således:
| | | Samlet bygningsareal, jf. BBR1) | »Hovedhus« opført 1940
eller senere | »Hovedhus« opført
før 1940 | | Grundtakst excl. moms | Administrat. tillæg excl. moms | I alt excl. moms | I alt incl. moms | Grundtakst excl. moms | Administrat. tillæg excl. moms | I alt excl. moms | I alt incl. moms | Under 100 m2 | 4.423,88 | 352 | 4.775,88 | 5.969,85 | 5.104,98 | 352 | 5.456,98 | 6.821,23 | 100-199 m2 | 5.885,75 | 352 | 6.237,75 | 7.797,19 | 6.781,30 | 352 | 7.133,30 | 8.916,63 | 200-299 m2 | 7.365,25 | 352 | 7.717,25 | 9.646,56 | 8.458,63 | 352 | 8.810,63 | 11.013,29 | Større huse | Vederlaget aftales individuelt | Vederlaget aftales individuelt | 1) Samlet bygningsareal er summen af
etagernes arealer incl. stueetagens areal og areal af evt.
mansardetage, men excl. areal af kælder og tagetage. Som
grundlag for etagernes størrelse anvendes det bebyggede
areal, jf. BBR. |
|
|
Der er ligeledes i bilaget fastsat
maksimalvederlag for huseftersyn og udarbejdelse af
tilstandsrapport for ejerlejligheder, der pr. 1. februar 2015
udgør følgende:
| | | Samlet bygningsareal, jf. BBR1) | »Hovedhus« opført 1940
eller senere | »Hovedhus« opført
før 1940 | | Grundtakst excl. moms | Administrat. tillæg excl. moms | I alt excl. moms | I alt incl. moms | Grundtakst excl. moms | Administrat. tillæg excl. moms | I alt excl. moms | I alt incl. moms | Alle størrelser | 3.684,89 | 352 | 4.063,89 | 5.046,11 | 4.231,58 | 352 | 4.583,58 | 5.729,48 | 1) Samlet bygningsareal er summen af
etagernes arealer incl. stueetagens areal og areal af evt.
mansardetage, men excl. areal af kælder og tagetage. Som
grundlag for etagernes størrelse anvendes det bebyggede
areal, jf. BBR. | |
|
Det maksimale vederlag nedsættes med 400
kr., hvis den bygningssagkyndige (samtidig med huseftersynet) som
energikonsulent udfører energimærkning med
bygningsgennemgang efter lov om fremme af energibesparelser i
bygninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 636 af 19. juni 2012
med senere ændringer.
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
udsteder én gang årligt en
ændringsbekendtgørelse, hvor de maksimale vederlag
reguleres efter Danmarks Statistiks nettoprisindeks.
Vederlag for
udarbejdelse af elinstallationsrapport
Efter § 4 a, stk. 2, i lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
fastsætter erhvervs- og vækstministeren bl.a. regler om
elinstallatørvirksomheders vederlag for udarbejdelse af
elinstallationsrapporter.
Bestemmelsen blev indsat i lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. ved lov
nr. 609 af 14. juni 2011 om ændring af lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v., lov om
omsætning af fast ejendom og lov om autorisation af
elinstallatører m.v.
Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen i lovforslaget, jf. Folketingstidende 2010-11,
tillæg A, L 89 som fremsat, at erhvervs- og
vækstministeren - på samme måde som for de
bygningssagkyndige - bemyndiges til at fastsætte regler om
beregningen af vederlaget til den virksomhed, der udarbejder
elinstallationsrapporten.
§ 4 a, stk. 2, indebærer dermed
også, at Erhvervs- og Vækstministeriet skal
fastsætte maksimalpriser for elinstallationsrapporter, og i
henhold til bestemmelsen er der således udstedt
bekendtgørelse nr. 19 af 16. januar 2012 om
elinstallationsrapporter som led i huseftersynsordningen, der er
ændret senest ved bekendtgørelse nr. 1332 af 9.
december 2014.
I bekendtgørelsens bilag 1 er der
fastsat regler om det maksimale vederlag inkl. udgifter til
udlæg, kørsel, forsikring m.v. for gennemgang af
elinstallationer og udarbejdelse af elinstallationsrapport.
For parcelhuse, række-, kæde- og
dobbelthuse, sommerhuse og stuehuse til nedlagte landbrugsejendomme
samt ejerlejligheder er maksimalvederlagene pr. 1. januar 2015
fastsat således:
| »Hovedhus« opført 2001 eller senere | Samlet bygningsareal, jf. BBR | Maksimalt vederlag excl. moms kr. | Administrationstillæg (momsfrit) kr. | I alt excl. moms kr. | I alt incl. moms kr. | Under 100 m2 | 1.240,00 | 77,00 | 1.317,00 | 1.627,00 | 100-199 m2 | 1.652,00 | 77,00 | 1.729,00 | 2.142,00 | 200-299 m2 | 2.168,00 | 77,00 | 2.245,00 | 2.787,00 | Større huse og andre bygninger,
herunder elinstallationsrapport for fælleseje og
fællesfaciliteter i ejerlejlighedskomplekser | Vederlaget aftales individuelt | 77,00 | - | - |
|
| »Hovedhus« opført før 2001 | Samlet bygningsareal, jf. BBR | Maksimalt vederlag excl. moms kr. | Administrationstillæg (momsfrit) kr. | I alt excl. moms kr. | I alt incl. moms kr. | Under 100 m2 | 1.552,00 | 77,00 | 1.629,00 | 2.017,00 | 100-199 m2 | 2.068,00 | 77,00 | 2.145,00 | 2.662,00 | 200-299 m2 | 2.684,00 | 77,00 | 2.761,00 | 3.432,00 | Større huse og andre bygninger,
herunder elinstallationsrapport for fælleseje og
fællesfaciliteter i ejerlejlighedskomplekser | Vederlaget aftales individuelt | 77,00 | - | - | | | | | |
|
Erhvervs- og Vækstministeriet udsteder
én gang årligt en ændringsbekendtgørelse,
hvor de maksimale vederlag reguleres efter Danmarks Statistiks
nettoprisindeks.
2.2.2.
Lovforslagets indhold
Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v. foreslås ændret således, at der
ikke længere skal fastsættes regler om vederlag for
udarbejdelse af tilstands- og elinstallationsrapporter.
Ændringen medfører, at der ikke længere vil
være fastsat en øvre grænse for det vederlag,
som en bygningssagkyndig henholdsvis en
elinstallatørvirksomhed vil kunne betinge sig for
udarbejdelse m.v. af tilstands- og elinstallationsrapporter som led
i huseftersynsordningen.
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters
bekendtgørelse nr. 60 af 21. januar 2015 om
huseftersynsordningen, og Erhvervs- og Vækstministeriets
bekendtgørelse nr. 19 af 16. januar 2012 om
elinstallationsrapporter som led i huseftersynsordningen, som
ændret senest ved bekendtgørelse nr. 1332 af 9.
december 2014, vil efter en vedtagelse af lovforslaget blive
justeret i overensstemmelse med den foreslåede ændring
af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fastejendom
m.v.
Der henvises herom i øvrigt til
lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
2.3 Lov om
dispachører
2.3.1.
Gældende ret
Dispachører beskikkes af
Erhvervsstyrelsen i henhold til lov om dispachører.
Erhvervsstyrelsen fører et offentligt register over
beskikkede dispachører.
Ret til at blive beskikket dispachør
har enhver, der er myndig og ikke er under værgemål,
ikke er under konkurs eller under rekonstruktionsbehandling, har
bestået en juridisk embedseksamen, i mindst tre år har
deltaget i virksomhed, der kan antages at have givet den
pågældende kendskab til de under
dispachørerhvervet hørende forretninger og har
bestået en særlig eksamen.
Erhvervsstyrelsens har nedsat en kommission
(Dispachørkommissionen), som er rådgivende for
Erhvervsstyrelsen ved administration af lov om dispachører.
Derudover afholder kommissionen den særlige eksamen for
dispachører, som kræves for at opnå beskikkelse,
jf. bekendtgørelse nr. 44 af 12/01/1989 om
dispachøreksamen.
Beskikkelse som dispachør kan
nægtes, hvis den pågældende har en betydelig
forfalden gæld til det offentlige, navnlig i form af
skatterestance og manglende momsindbetalinger. Gælden skal
vedrøre virksomhed i henhold til en tidligere beskikkelse
inden for dispachørerhvervet. Derudover kan beskikkelsen
nægtes, hvis den pågældende er dømt for et
strafbart forhold, som kan begrunde en nærliggende fare for
misbrug af stillingen eller hvervet. Har den pågældende
udvist en adfærd, der giver anledning til at antage, at den
pågældende ikke vil drive dispachørvirksomhed
på forsvarlig måde, kan beskikkelsen ligeledes
nægtes.
Hvis den beskikkede ophører med at
opfylde betingelserne for beskikkelse, som nævnt ovenfor, kan
Erhvervsstyrelsen fratage beskikkelsen. Det er muligt for en
dispachør at deponere sin beskikkelse i
Erhvervsstyrelsen.
Dispachør er en beskyttet titel, og
ikke-beskikkede personer, der kalder sig dispachør, kan
straffes med bøde, medmindre strengere straf er forskyldt
efter øvrig lovgivning, jf. lovens § 9.
Efter lovens § 14, stk. 3, er det
fastsat, at visse af straffelovens bestemmelser om forbrydelser i
offentlig tjeneste eller hverv m.v. (§§ 144, 150-152 f og
154-157) finder tilsvarende anvendelse på dispachører.
Det er således bl.a. strafbart for de pågældende
at gøre sig skyldig i grov eller oftere gentagen
forsømmelse eller skødesløshed i hvervets
udførelse eller i overholdelsen af de pligter, som tjenesten
eller hvervet medfører.
Dispachører kan ikke afslå at
udføre forretning, der efter lov og sædvane
hører under erhvervet. Det er særligt beregning og
fordeling af tab ved havari i henhold til sølovens
bestemmelser herom.
Stillingen som dispachør er uforenelig
med mæglervirksomhed, advokatvirksomhed eller anden
erhvervsvirksomhed, eller med stilling som bestyrelsesmedlem,
direktør, administrator, likvidator eller funktionær i
en erhvervsvirksomhed eller institution. Dette er for at sikre
dispachørens uafhængighed.
2.3.2.
Lovforslagets indhold
Med henblik på at afskaffe
beskikkelsesordningen for dispachører foreslås det at
ophæve lov om dispachører og bekendtgørelser
udstedt i medfør heraf. Dette indebærer, at det ikke
længere kræver en beskikkelse fra en offentlig
myndighed for at kunne kalde sig dispachør og foretage det
dertil knyttede erhverv. Der findes i dag tre fungerende beskikkede
dispachører i Danmark. Senest en ny dispachør blev
beskikket var i 2010. De øvrige to er beskikkede i hhv. 2001
og 1988.
For så vidt angår
dispachørordningen er det vurderingen, at selve beskikkelsen
ikke i sig selv indebærer en kvalitetssikring af indholdet af
det arbejde, som dispachørerne udfører. Det
afgørende for, om den pågældende
dispachør har de rette kompetencer, er den
pågældendes uddannelse og erhvervsmæssige
erfaringer. De tre nuværende dispachører besidder en
unik viden og nyder stor anerkendelse i branchen, som det må
formodes er begrundet i deres kvalifikationer og erfaringer og
hidtidige samarbejde med de relevante parter.
En statslig beskikkelse indebærer en
konkurrencemæssig fordel for de beskikkede dispachører
- særligt når de opererer i udlandet. Det vurderes
imidlertid, at de pågældende dispachørers
kvalifikationer i sig selv er tilstrækkelige til at kunne
konkurrere på markedet - også i international
sammenhæng.
Parterne i forbindelse med havari vil
fremadrettet kunne aftale at bruge en vurderingsmand (opmand) med
speciale inden for søforsikring, som begge parter anser for
kompetent og uafhængig.
Afskaffelse af beskikkelsesordningen for
dispachører betyder, at Erhvervsstyrelsen ikke længere
skal føre et selvstændigt register over beskikkede
dispachører. Det er vurderingen, at dette register anvendes
i begrænset omfang, da de få dispachører
allerede er velkendte hos de parter, der anvender deres
ydelser.
Der henvises herom i øvrigt til
lovforslagets § 8 samt bemærkningerne hertil
2.4
Søloven
2.4.1.
Gældende ret
I tilfælde, hvor der ved havari sker
skade på skib og gods, skal der tages stilling til, hvorledes
tabet og de omkostninger, der er afholdt for at begrænse det,
skal fordeles mellem de involverede parter.
Det følger af sølovens §
461, at de såkaldte York-Antwerpen-regler af 1974, som
ændret i 1990, hvis ikke andet er aftalt, finder anvendelse
ved almindeligt havari, dvs. når en ekstraordinær
udgift forsætligt og rimeligt er foretaget eller
pådraget for at redde værdier, der sammen er udsat for
fare på søen (f.eks. hvor last er kastet over bord for
at lette et ellers synkende skib). York-Antwerpen-reglerne
indeholder bl.a. regler om, hvilke skader, tab og omkostninger, der
skal indgå i beregningerne, og hvorledes disse skal
fordeles.
Søloven indeholder regler om, at de
beregninger, der fastlægger denne fordeling, skal
udføres af dispachører, der er beskikket eller
anerkendt i medfør af lov om dispachører. Alle, der
berøres af havariet, skal meddele alle oplysninger og
fremlægge alle dokumenter, som dispachøren anser for
nødvendige. Tvister om en dispaches rigtighed kan
afgøres af domstolene.
Det følger af sølovens §
466, at beregning og fordeling af tab og omkostninger, der
hidrører fra hændelser på sørejser, og
som ikke hører under almindeligt havari eller i
øvrigt efter særlig aftale eller lignende skal
behandles efter reglerne for almindeligt havari, skal ske efter
reglerne om særligt (partikulært) havari. Enhver, der
har retlig interesse i et sådant havari, kan kræve, at
beregning og fordeling foretages af dispachører.
Endelig indeholder søloven bestemmelser
om, at enhver af parterne kan kræve afstandsfragt fastsat af
en dispachør. Bestemmelserne finder anvendelse i
tilfælde, hvor en befragtningsaftale hæves eller
bortfalder på et tidspunkt, hvor kun en del af rejsen er
udført, eller når godset er lodset i en anden havn end
den aftalte.
2.4.2.
Lovforslagets indhold
Som en konsekvens af ophævelsen af
dispachørloven og dermed den offentlige beskikkelse af
dispachører foreslås det, at sølovens
bestemmelser om, at havariberegninger skal foretages af
dispachører og om, at parterne i forbindelse med
opgørelse ved partikulært havari og i
spørgsmål om afstandsfragt kan kræve, at
opgørelserne foretages af en dispachør,
ophæves. Ophævelsen af bestemmelserne vil ikke
være til hinder for, at parterne - som det i vid
udstrækning sker allerede i dag - i det konkrete
tilfælde indgår frivillige aftaler om, hvordan
opgørelserne foretages og af hvem.
Der henvises herom i øvrigt til
lovforslagets § 3 samt bemærkningerne hertil.
2.5 Lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2.5.1.
Gældende ret
Lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. (tidligere sømandsloven)
gennemfører FN's Internationale Arbejdsorganisations (ILO's)
konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), der blev
vedtaget på ILO's søfartskonference i 2006. Loven
omfatter mange aspekter af søfarendes
ansættelsesforhold, herunder indgåelse af
ansættelsesaftaler, ret til fri hjemrejse, hviletid m.m.
Loven finder anvendelse på
skibsføreren og andre søfarende, der defineres, som
enhver person bortset fra skibsføreren, der er ansat,
forhyret eller arbejder om bord på et dansk skib, og som ikke
udelukkende arbejder om bord, mens skibet ligger i havn. I
tilfælde af tvivl om, hvorvidt en personkategori skal
betragtes som søfarende, afgøres
spørgsmålet af Søfartsstyrelsen efter
høring af de organisationer for redere og søfarende,
som spørgsmålet vedrører.
2.5.2
Lovforslagets indhold
Med lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. gennemførtes store dele af
ILO's konvention om søfarendes arbejdsforhold, der ikke i
forvejen var en del af dansk lovgivning. Loven finder anvendelse
på skibsføreren og andre søfarende, der
defineres, som enhver person bortset fra skibsføreren, der
er ansat, forhyret eller arbejder om bord på et dansk skib,
og som ikke udelukkende arbejder om bord, mens skibet ligger i
havn. Det følger af konventionen, at organisationer for
redere og søfarende, som spørgsmålet
vedrører, skal inddrages, før myndighederne i
tilfælde af tvivl træffer afgørelse om, hvorvidt
en personkategori skal betragtes som søfarende.
Der er efter lovens vedtagelse i praksis
opstået spørgsmål om, hvorvidt visse kategorier
af personer er omfattet af begrebet søfarende, og hvis det
ikke måtte være tilfældet, hvilke regler, der i
givet fald måtte være gældende for disse
personer, samt hvorledes man i øvrigt skal foretage en
afgrænsning til andre regler og personkategorier, når
det drejer sig om personer, der er ansat af en arbejdsgiver i land,
og om ikke beskæftiger sig med skibets drift i bred forstand.
Dette er særlig udtalt på skibe i offshore sektoren,
hvor der kan være mange forskellige personkategorier
repræsenteret om bord. Det tilsvarende gælder for skibe
til særlige formål.
En bred kreds af de søfarendes
organisationer har sammen med rederiforeningerne rejst denne
problemstilling og peget på, at der er behov for en
nærmere afgrænsning i relation til personkategorier,
der ikke indgår i skibets normale driftsbesætning, og
som ikke udfører opgaver, der vedrører skibets
almindelige drift i bred forstand, og som har "landbaserede
ansættelsesforhold", som på mange måder giver dem
en beskyttelse på samme niveau som lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. Det drejer sig derfor ikke om skibets
driftsbesætning eller fx. maler- eller reparationsgæng
samt frisører, kiosk- og restaurationspersonale, som
arbejder på passagerskibe, mens de sejler, og som falder ind
under § 1, stk. 1, uanset om de pågældendes
ansættelsesforhold ikke er knyttet til rederen. Der er heller
ikke tale om personkategorier, som i medfør af den
ILO-resolution, der er afspejlet i lovens § 1, stk. 2, falder
uden for det i § 1, stk. 1, nævnte
søfarendebegreb.
Derudover har der været tilfælde,
hvor visse personer inddrages under lovens regulering, til trods
for at de pågældende på en række
områder allerede er sikret samme rettigheder efter de
landbaserede regler. Der er tale om kategorier af personer, der
typisk er ansat af en arbejdsgiver i land, og hvor der i de
landbaserede regler, fx funktionærloven, som gælder for
deres ansættelsesforhold, er taget højde for
hovedparten af de forhold, som lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. regulerer. Den gældende ordning
medfører i praksis tvivl om hvilket regelsæt, der
finder anvendelse for disse personkategorier. Der er kun behov for,
at sådanne kategorier af personer bliver omfattet af den del
af loven, som særligt tager højde for, at arbejdet
udføres om bord på et skib. I henvendelsen fra de
søfarendes organisationer og rederiforeningerne nævnes
som eksempel adgangen til sygdomspleje og forplejning om bord.
Baggrunden for henvendelsen er et ønske om, at sikre disse
personer en minimumsbeskyttelse, som har relation til, at de
befinder sig om bord på et skib.
Det foreslås på den baggrund at
ændre loven, således at erhvervs- og
vækstministeren efter høring af redernes og de
søfarendes organisationer kan fastsætte regler om, at
visse kategorier af personer, som i dag ikke er omfattet af loven,
efter en konkret vurdering med de nødvendige tilpasninger
kan omfattes af en række af bestemmelserne i denne lov og
regler udstedt i medfør heraf. Bemyndigelsen i § 75,
stk. 2, forventes anvendt på kategorier af personer, der ikke
klart falder ind under søfarendebegrebet i § 1, stk. 1,
og som heller ikke klart falder helt udenfor, således som det
er fastsat i § 1, stk. 1, der skal fortolkes i
overensstemmelse med konventionen og den tilknyttede
ILO-resolution.
Derudover åbnes der i § 75, stk. 3,
mulighed for, at det for visse kategorier af personer, for hvem,
der er opstået spørgsmål om, hvorvidt de er
omfattet af loven, kan fastsættes, at kun dele af
reguleringen skal gælde for dem, såfremt de
pågældende via deres ansættelsesforhold allerede
er beskyttet på et tilsvarende niveau. Konventionen om de
søfarendes arbejdsforhold (MLC) indeholder bestemmelser,
hvorefter landene kan gennemføre dele af konventionen ved
såkaldt substantiel ækvivalens. Sådanne tiltag
skal implementere de relevante bestemmelser i kodens bindende del
og respektere de generelle mål for og formål med
konventionens bestemmelser.
Der kan derfor være tale om
personkategorier, hvor det ikke vurderes hensigtsmæssigt, at
der fuldt ud skal gælde samme regulering som for
personkategorier, der indgår i den normale
driftsbesætning eller udfører opgaver, der
vedrører skibets almindelige drift i bred forstand. Den del
af lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., som
fortsat skal finde anvendelse for de pågældende
kategorier af søfarende vil således supplere den
beskyttelse, som følger af de pågældendes
landbaserede ansættelsesforhold.
Der henvises herom i øvrigt til
lovforslagets § 4 samt bemærkningerne hertil.
2.6 Lov om
translatører og tolke
2.6.1.
Gældende ret
Translatører og tolke kan ansøge
om beskikkelse af Erhvervsstyrelsen i henhold til lov om
translatører og tolke. Erhvervsstyrelsen fører et
offentligt register over beskikkede translatører og
tolke.
Beskikkelsen som translatør og tolk
sker i dansk og et fremmedsprog, og der er tale om én samlet
beskikkelse. Lov om translatører og tolke beskytter alene
titlen »translatør«, hvilket betyder, at enhver
har ret til at kalde sig »tolk« og udføre
tolkeopgaver.
Ret til at blive beskikket translatør
og tolk har enhver, der er myndig og ikke er under
værgemål, ikke er under konkurs eller under
rekonstruktionsbehandling og har bestået en særlig
eksamen. Beskikkelse kræver en særlig eksamen, og denne
er som udgangspunkt cand.ling.merc. med translatør- og
tolkeprofil fra et universitet. Cand.ling.merc. udbydes i dag i
sprogene engelsk, tysk, fransk og spansk. Ønsker man
beskikkelse i andre sprog, kræves en
translatøreksamen. Hvis det ikke er muligt at afholde
translatøreksamen i det ønskede sprog, og
ansøgeren på anden fyldestgørende måde
kan godtgøre sine kundskaber i sproget, kan
Erhvervsstyrelsen efter forudgående forhandlinger med
Uddannelses- og Forskningsministeriet undtage fra eksamenskrav. En
årsag til at en translatøreksamen ikke kan afholdes
kan eksempelvis være, at det ikke er muligt at finde
kvalificerede censorer. Translatøreksamen er i dag delvist
brugerbetalt og Erhvervsstyrelsen afholder derudover omkostninger
til eksamenen.
Hvis en person i udlandet har fået en
uddannelse, som svarer til den danske cand.ling.merc. med
translatør- og tolkeprofil, kan personen blive beskikket
på baggrund heraf. Den udenlandske uddannelse skal som
udgangspunkt indeholde oversættelse til og fra dansk og det
pågældende fremmedsprog i juridisk, teknisk og
økonomisk sprog.
Beskikkelse som translatør og tolk kan
nægtes, hvis den pågældende har en betydelig
forfalden gæld til det offentlige, navnlig i form af
skatterestance og manglende momsindbetalinger. Gælden skal
vedrøre translatørvirksomhed. Derudover kan
beskikkelsen nægtes, hvis den pågældende er
dømt for et strafbart forhold, som kan begrunde en
nærliggende fare for misbrug af stillingen eller hvervet. Har
den pågældende udvist en adfærd, der giver
anledning til at antage, at den pågældende ikke vil
drive virksomhed som translatør og tolk på forsvarlig
måde, kan beskikkelsen ligeledes nægtes.
Hvis den beskikkede ophører med at
opfylde betingelserne for beskikkelse, som nævnt ovenfor, kan
Erhvervsstyrelsen tilbagekalde beskikkelsen.
Translatører og tolke skal
udføre de dem betroede hverv med omhu og nøjagtighed
og med den hurtighed, som hvervets beskaffenhed tillader.
Translatør er en beskyttet titel, og
ikke-beskikkede personer der kalder sig translatør, kan
straffes med bøde, medmindre strengere straf er forskyldt
efter øvrig lovgivning.
Efter lovens § 5 må kun personer,
der er beskikket i medfør af § 1, stk. 2 eller 4,
benytte betegnelsen translatør.
Det følger af § 1 i
bekendtgørelse nr. 29 af 17. januar 1992 om eksamenskrav for
beskikkelse som translatør og tolk, at følgende
eksamenskrav gælder for beskikkelse som
translatør:
1) erhvervssproglig
kandidateksamen (2 sprog - cand.ling.merc.) aflagt ved et
universitet for så vidt angår det sprog, hvori der er
aflagt eksamen som hovedsprog,
2) erhvervssproglig
oversætter- og tolkeeksamen (1 sprog - cand.interpret.)
aflagt ved et universitet, eller
3)
translatøreksamen aflagt ved et universitet efter de herom
af Uddannelses- og Forskningsministeriet fastsatte regler.
Det bemærkes, at uddannelsen nævnt
under nr. 2 ikke længere eksisterer.
Det fremgår af § 2 i
bekendtgørelsen, at hvis det ikke er muligt for
universiteterne at afholde eksamen i sprog, som vedkommende
ønsker beskikkelse i, og vedkommende på anden
fyldestgørende måde godtgør sine kundskaber i
sproget, kan Erhvervsstyrelsen efter forudgående
forhandlinger med Uddannelses- og Forskningsministeriet undtage fra
bestemmelserne i § 1.
Efter § 3 i bekendtgørelsen kan
Erhvervsstyrelsen endvidere beskikke en person, når det
godtgøres, at vedkommende i udlandet har fået en
uddannelse, der findes at kunne ligestilles med en af de i §
1, nr. 1-3, nævnte, og vedkommende i øvrigt opfylder
betingelserne herfor. Efter stk. 2 kan beskikkelsen gøres
betinget af, at ansøgeren gennemgår en prøvetid
eller aflægger en egnethedsprøve, hvis form og indhold
fastsættes af styrelsen.
Efter lovens § 8, stk. 3 er det fastsat,
at visse af straffelovens bestemmelser om forbrydelser i offentlig
tjeneste eller hverv m.v. (§§ 144, 150-152 f og 154-157)
finder tilsvarende anvendelse på translatører og
tolke. Det er således bl.a. strafbart for de
pågældende at gøre sig skyldig i grov eller
oftere gentagen forsømmelse eller skødesløshed
i hvervets udførelse eller i overholdelsen af de pligter,
som tjenesten eller hvervet medfører.
Erhvervsstyrelsens har nedsat en kommission
(Translatørkommissionen), der er rådgivende for
Erhvervsstyrelsen ved administration af lov om translatører
og tolke.
2.6.2.
Lovforslagets indhold
Det foreslås at ophæve lov om
translatører og tolke med tilhørende
bekendtgørelser med henblik på at afskaffe
beskikkelsesordningen for translatører og tolke.
Afskaffelsen af beskikkelsesordningen for translatører og
tolke indebærer, at det ikke længere kræver en
beskikkelse fra en offentlig myndighed for at kunne kalde sig
translatør.
For så vidt angår
translatørordningen er det vurderingen, at selve
beskikkelsen ikke i sig selv indebærer en kvalitetssikring af
indholdet af de ydelser, som translatører og tolke leverer.
Det afgørende for, om den pågældende
translatør og tolk har de rette kompetencer, er den
pågældendes uddannelse og evt. erhvervsmæssige
erfaringer. Selve beskikkelsen er i dag blot et tjek af restance-
og straffeattest. En beskikkelse, hvor merværdien i forhold
til uddannelsen alene er et tjek af straffe- og restanceattest,
vurderes ikke at være nødvendig eller relevant i
forhold til at sikre kvalitet af de pågældendes
ydelser.
I dag er det muligt at få legaliseret et
dokument, som skal bruges i udlandet. En legalisering er en
bekræftelse af underskriften på dokumentet. Visse
dokumenter skal legaliseres af en dansk myndighed inden
legalisering i Udenrigsministeriet, andre dokumenter kan
legaliseres direkte i Udenrigsministeriet. Udenrigsministeriet kan
i dag kun legalisere en oversættelse af et dokument, hvis
oversættelsen er foretaget, stemplet og underskrevet af en
beskikket translatør med beskikkelse. Ved en afskaffelse af
beskikkelsesordningen for translatører og tolke vil en
borger eller en virksomhed, der skal bruge et legaliseret oversat
dokument skulle til en notar, for at Udenrigsministeriet kan
legalisere notarens underskrift. Det bemærkes, at
oversættelser i de sprog, hvor der i dag ikke findes en
beskikket translatør, allerede i dag skal til en notar forud
for legalisering i Udenrigsministeriet.
Afskaffelse af beskikkelsesordningen for
translatører og tolke betyder, at Erhvervsstyrelsen ikke
længere skal føre et selvstændigt register over
beskikkede translatører og tolke. Det er allerede i dag
muligt at søge oplysning om translatører og tolke hos
de respektive brancheforeninger.
Der henvises herom i øvrigt til
lovforslagets § 7 samt bemærkningerne hertil
2.7
Retsplejeloven
2.7.1.
Gældende ret
Retsplejelovens § 149 indeholder regler
om rettens brug af translatører og tolke under
retsmøder.
Det fremgår af retsplejelovens §
149, stk. 1, at retssproget er dansk. Afhøring af personer,
der ikke er det danske sprog mægtig, skal så vidt mulig
ske ved hjælp af en translatør. Dog kan det i
borgerlige sager undlades at tilkalde en tolk, når ingen af
parterne gør fordring herpå, og retten tiltror sig
fornødent kendskab til det fremmede sprog. Det samme kan
under sidstnævnte forudsætning finde sted i
straffesager uden for hovedforhandling for landsret.
Det følger således af
retsplejelovens § 149, stk. 1, at der som tolkebistand under
retssager så vidt muligt skal anvendes translatører.
Efter retspraksis kan der dog anvendes tolke, som ikke har
beskikkelse som translatør. Der kan i den forbindelse
henvises bl.a. til Højesterets dom af 23. oktober 1985 (U
1985.1052 H), Højesterets dom af 23. februar 1999 (U
1999.881 H), og Højesterets dom af 22. januar 2004 (U
2004.1054 H).
Efter retsplejelovens § 149 stk. 2, skal
dokumenter, der er affattede i fremmede sprog, ledsages af en
oversættelse, der, når retten eller modparten forlanger
det, skal bekræftes af en translatør.
Oversættelse kan dog frafaldes, når begge parter er
enige derom, og retten tiltror sig fornødent kendskab til
det fremmede sprog.
Translatører og tolke beskikkes af
Erhvervsstyrelsen efter reglerne i lov om translatører og
tolke, jf. afsnit 2.6.
Efter retsplejelovens § 59 fører
Rigspolitiet en fortegnelse over tolke. Tolkene kan anvendes til
tolkning og oversættelse inden for Justitsministeriets
område (Rigspolitiets tolkeoversigt). Domstolene benytter i
praksis i vidt omfang Rigspolitiets tolkeoversigt. Af
tolkeoversigten fremgår bl.a. oplysninger om tolkens
uddannelsesmæssige baggrund som tolk.
Bekendtgørelse nr. 571 af 28. maj 2008
om Rigspolitiets tolkeoversigt indeholder bl.a. bestemmelser om
optagelse på Rigspolitiets tolkeoversigt, herunder om
uddannelsesmæssige krav.
Det bemærkes i øvrigt, at
Justitsministeriet har nedsat et internt udvalg som bl.a. har til
opgave at identificere forslag, der kan sikre adgang til
tolkeydelser af højere kvalitet på Justitsministeriets
område. Udvalget forventes at afslutte sit arbejde ved
udgangen af 1. kvartal 2015.
2.7.2.
Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås lov om
translatører og tolke ophævet, således at
beskikkelsesordningen for translatører og tolke afskaffes.
Efter ophævelsen af loven vil det således ikke
længere kræve en beskikkelse fra en offentlig myndighed
at kunne kalde sig translatør. Det vil imidlertid fortsat
være muligt at uddanne sig til translatør.
Efter retsplejelovens § 149 skal der i
visse tilfælde anvendes translatører i forbindelse med
retsmøder og oversættelser af dokumenter. Betegnelsen
translatør har hidtil kun måttet anvendes af personer,
som var beskikket efter lov om translatører og tolke. Med
ophævelsen af beskikkelsesordningen er der er behov for at
foretage en tilpasning af bestemmelserne i retsplejelovens §
149, stk. 1 og 2, om anvendelse af translatør i forbindelse
med retssager.
Det foreslås på den baggrund, at
det fremover kommer til at fremgå af retsplejelovens §
149, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 1. pkt., at der skal være
tale om en uddannet translatør eller lignende.
Det forudsættes i den forbindelse, at
der tages udgangspunkt i de eksamenskrav, som i dag gælder
for, at en person kan blive beskikket translatør, når
det skal vurderes, om en person er uddannet translatør eller
lignende. For at en person kan anses for at være uddannet
translatør, skal vedkommende således - som i dag -
enten have gennemført en erhvervssproglig kandidateksamen (2
sprog - cand.ling.merc.) aflagt ved et universitet, for så
vidt angår det sprog, hvori der er aflagt eksamen som
hovedsprog, eller en translatøreksamen aflagt ved et
universitet efter de herom af Uddannelses- og Forskningsministeriet
fastsatte regler eller uddannelser, som kan ligestilles hermed,
herunder f.eks. personer, som i udlandet har fået en
uddannelse, der findes at kunne ligestilles med en af de
nævnte uddannelser.
Bestemmelsen ændres som følge af,
at betegnelsen translatør ikke længere vil være
begrænset til personer, som er beskikket efter lov om
translatører og tolke. Der er ikke tilsigtet ændringer
i forhold til domstolenes anvendelse af tolke og
translatører i praksis. Det forudsættes således,
at domstolene også i fremtiden så vidt muligt anvender
translatører, ligesom domstolene må antages i praksis
i vidt omfang at anvende Rigspolitiets tolkeoversigt.
Der henvises herom i øvrigt til
lovforslagets § 5, nr. 1 og 2, samt bemærkningerne
hertil.
2.8 Lov om
kommuners og regioners udførelse af opgaver for andre
offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber
2.8.1.
Gældende ret
Det følger af lov om kommuners og
regioners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber, at
selskaber, der er omfattet af loven, har en indberetningspligt, som
omfatter oplysninger om overholdelse af lovens §§ 3-5,
herunder skal der indberettes oplysninger om offentlig
deltagerkreds, kapitalindskud, omsætningstal, mv. Derudover
skal kommuner og regioner redegøre for deres deltagelse
finansielt eller ledelsesmæssigt i andre erhvervsdrivende
selskaber.
På baggrund af indberetningerne
udarbejder Erhvervsstyrelsen en årlig redegørelsen til
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.
2.8.2.
Lovforslagets indhold
Det foreslås at ophæve
bestemmelsen i lov om kommuners og regioners udførelse af
opgaver for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners
deltagelse i selskaber, der forpligter kommuner, regioner og
selskaber til at indberette oplysninger om bl.a. offentlig
deltagerkreds, kapitalindskud, omsætningstal, mv. Samtidig
ophører Erhvervsstyrelsens forpligtelse til at udarbejde den
årlige redegørelse om kommuner og regioners
erhvervsaktivitet til Folketingets Erhvervs-, Vækst og
Eksportudvalg.
Redegørelsen har hidtil været
udarbejdet af Erhvervsstyrelsen på baggrund af de
oplysninger, som kommuner, regioner og selskaber indberetter.
Der har været en meget begrænset
interesse omkring redegørelsen, ligesom Erhvervsstyrelsen
kun sjældent modtager henvendelser vedrørende
redegørelsernes indhold. Det er således vurderingen,
at de økonomiske og administrative omkostninger forbundet
med indberetning af oplysningerne og udarbejdelse af den
årlige redegørelse ikke står mål med
efterspørgslen og brugen heraf. Fremadrettet vil
Erhvervsstyrelsen fokusere på lovens mulighed for
stikprøvevis kontrol af de selskaber, som er omfattet af
lovens regler.
Der henvises herom i øvrigt til
lovforslagets § 6 samt bemærkningerne hertil.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Der forventes begrænsede
økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget
på statens område. De økonomiske konsekvenser
holdes inden for de eksisterende økonomiske rammer.
Forslaget om ændring af lov om kommuners
og regioners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber
vurderes at have begrænsede økonomiske og
administrative positive konsekvenser for kommuner og regioner, idet
der ikke fremadrettet skal indberettes selskabsoplysninger for
kommunale og regionale erhvervsvirksomheder.
Forslaget vurderes i øvrigt at have
begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser
for kommuner og regioner.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
I forhold til forslaget til ændring af
lov om detailsalg fra butikker m.v. vurderes det, at den
øgede fleksibilitet kan have positive økonomiske
konsekvenser for butikkerne, idet lempelsen af
dispensationsadgangen lokalt vil kunne gavne butikkernes
omsætning og derved medvirke til lokal vækst. For
butikker, der allerede kan foretage detailsalg på helligdage
m.v., kan forslaget betyde øget konkurrence. Forslaget
vurderes i øvrigt ikke at have administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
For så vidt angår lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. vurderes
forslaget ikke at have økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
En afskaffelse af beskikkelsesordningen for
dispachørerne vil betyde, at markedet åbnes for
så vidt angår vurderinger af skader på skibe og
last i forbindelse med havari, hvilket vil kunne lette
markedsadgangen og øge konkurrencen. En afskaffelse af
beskikkelsesordningen for translatører og tolke vil
ligestille de oversættere, der i dag ikke er beskikkede med
de beskikkede, og dermed kunne lette markedsadgangen og øge
konkurrencen.
Ændringen i lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. forventes at have begrænsede
økonomiske og administrative konsekvenser for
rederierhvervet.
Forslaget om ændring af lov om kommuners
og regioners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber
vurderes at have begrænsede positive økonomiske og
administrative konsekvenser for de omfattede selskaber, idet de
ikke længere skal indberette oplysninger til brug for
redegørelsen.
Forslaget vurderes i øvrigt at have
begrænsede økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) har vurderet, at lovforslaget ikke medfører
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Dele af Konventionen om de søfarendes
arbejdsforhold (MLC) indgår i EU-retten. De kommende
bestemmelser vil blive administreret inden for de rammer, som
følger af konventionen. Forslaget vedrørende
ændringen i lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v. har derfor ingen konsekvenser for EU-retten.
Samlet set vurderes lovforslaget ikke at
indeholde EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 28. oktober 2014 til den 25. november 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: 3F, Fagligt Fælles Forbund, Aarhus Universitet,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber (ATV), Associerede Danske Arkitekter (ADA),
Assuranceforeningen SKULD, Bager- og Konditormestre i Danmark,
Bilfærgernes Rederiforening, Brancheforeningen for
Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (BfBE), Bryggeriforeningen,
Coop Danmark A/S, Copenhagen Business School, CO-SEA, Danmarks
Eksportråd, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks
Skibskredit A/S, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Sportshandlerforening, Danmarks Statistik, Danmarks
Vækstråd, Dansk Aktionærforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Detail, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme
(DEF), Dansk Metals Maritime Afdeling, Dansk Supermarked A/S, Dansk
Transport og Logistik, Dansk Industri, Dansk
Iværksætter Forening, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske BOLIGadvokater, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Regioner, Danske
revisorer, Danske Slagtermestre, Danske Speditører, Danske
Translatører, Datatilsynet, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Dommerforening, Dispacheur Niels
Lehmann Christensen, Dispachørkontoret Kofoed & Voigt
Larsen, Dispachørkommissionen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DS
Håndværk & Industri, Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering, Fag og Arbejde (FOA), Fiskeriets
arbejdsmiljøråd, Fiskeriets
arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund,
Flygtningenævnet, Forbundet Kommunikation og Sprog,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af
erhvervsserviceleverandører, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (F. R.
I.), Foreningen af Statsadvokater, Forsikring & Pension,
Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), GTS - Godkendt
teknologisk Service, HK, Horesta,
Håndværkerrådet, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kommunale tjenestemænd og
overenskomstansatte, Københavns City Center,
Københavns Kommune, Københavns Retshjælp,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i
Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Maskinmestrenes Forening,
Nærbutikkernes Landsforening, Offentligt ansattes
organisationer, Parcelhusejernes Landsforening, Politiforbundet i
Danmark, Politidirektørforeningen,
Radiotelegrafistforeningen af 1917, Realkreditrådet,
Rederiforeningen af 2010, Region Hovedstaden, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigsrevisionen, Rigspolitiet, Sammenslutningen af Mindre
Erhvervsfartøjer, Skibsmæglerforeningen,
Småøernes Færgeselskaber, Statsadvokaturen for
Særlig Økonomisk og International Kriminalitet,
Statstjenestemændenes Centralorganisation II,
Søfartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens
Ledere, TEKNIQ Installatørernes Organisation,
Translatørforeningen, Translatørkommissionen,
Træskibssammenslutningen, Udlændingenævnet,
Vestre Landsret, Vækstforum, Region Bornholm,
Vækstforum, Region Hovedstaden, Vækstforum, Region
Midtjylland, Vækstforum, Region Nordjylland,
Vækstforum, Region Sjælland, Vækstforum, Region
Syddanmark, Østre Landsret og Århus Retshjælp og
samtlige byretter.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Forslaget om ændring af lov om
kommuners og regioners udførelse af opgaver for andre
offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber vurderes at have begrænsede økonomiske
positive konsekvenser for kommuner og regioner, idet der ikke
fremadrettet skal indberettes selskabsoplysninger for kommunale og
regionale erhvervsvirksomheder. ? Der forventes i øvrigt
begrænsede økonomiske konsekvenser af lovforslaget for
det offentlige. De økonomiske konsekvenser holdes inden for
de eksisterende økonomiske rammer. | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Forslaget om ændring af lov om
kommuners og regioners udførelse af opgaver for andre
offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber vurderes at have begrænsede administrative positive
konsekvenser for kommuner og regioner, idet der ikke fremadrettet
skal indberettes selskabsoplysninger for kommunale og regionale
erhvervsvirksomheder. ? Lovforslaget forventes i øvrigt at
have begrænsede administrative konsekvenser for det
offentlige. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | I forhold til forslaget til ændring
af lov om detailsalg fra butikker m.v. vurderes det, at den
øgede fleksibilitet kan have positive økonomiske
konsekvenser for butikkerne, idet lempelsen af
dispensationsadgangen lokalt vil kunne gavne butikkernes
omsætning og derved medvirke til lokal vækst. For
butikker, der allerede kan foretage detailsalg på helligdage
m.v., kan forslaget betyde øget konkurrence. ? For så vidt angår lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. vurderes
forslaget ikke at have økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. ? En afskaffelse af beskikkelsesordningen for
dispachørerne vil betyde, at markedet åbnes for
så vidt angår vurderinger af skader på skibe og
last i forbindelse med havari, hvilket vil kunne lette
markedsadgangen og øge konkurrencen. En afskaffelse af
beskikkelsesordningen for translatører og tolke vil
ligestille de oversættere, der i dag ikke er beskikkede med
de beskikkede, og dermed kunne lette markedsadgangen og øge
konkurrencen. ? Forslaget om ændring af lov om
kommuners og regioners udførelse af opgaver for andre
offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber vurderes at have begrænsede positive
økonomiske konsekvenser for de omfattede selskaber, idet de
ikke længere skal indberette oplysninger til brug for
redegørelsen. ? Forslaget vurderes i øvrigt at have
begrænsede økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. | De allerede beskikkede translatører
og tolke samt dispachører vil miste en
konkurrencemæssig fordel ved ikke fremadrettet af kunne
markedsføre deres ydelser og dem selv som
»beskikkede«. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om ændring af lov om
kommuners og regioners udførelse af opgaver for andre
offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber vurderes at have begrænsede positive administrative
konsekvenser for de omfattede selskaber, idet de ikke længere
skal indberette oplysninger til brug for redegørelsen. ? Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) har vurderet, at lovforslaget ikke medfører
væsentlige administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Med den foreslåede ændring sker
der en lempelse af den nugældende dispensationsadgang,
således at Erhvervsstyrelsen efter indstilling fra en
kommunalbestyrelse kan tillade, at der kan ske detailsalg
også ved »særlige lejligheder« og ikke kun
ved »ganske særlige lejligheder« som i dag. Der
skal stadig være tale om arrangementer af officiel karakter,
og for at sikre, at arrangementerne har en sådan karakter,
træffer Erhvervsstyrelsen afgørelse efter indstilling
fra kommunalbestyrelsen. Et eksempel på et arrangement af
officiel karakter er, hvis kommunen eller en anden offentlig
instans er medarrangør af arrangementet. Et andet eksempel
på et arrangement af officiel karakter er, hvis offentlige
personer med repræsentative pligter deltager officielt i
arrangementet. Styrelsens afgørelser kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
Med den foreslåede ændring gives
der mulighed for - i modsætning til under den
nugældende dispensationsadgang - at der også meddeles
dispensation i forbindelse med f.eks. lokale festivaler og
byfester, forudsat at der foreligger en indstilling fra
kommunalbestyrelsen. Med den foreslåede ændring gives
der også mulighed for, at der meddeles dispensation til en
årligt tilbagevendende begivenhed, som f.eks. et
pinse-karneval.
Dispensation kan omfatte hele kommunen, en egn
eller en hel by i kommunen eller en bydel. De omfattede butikker
vil være de, som er beliggende inden for det område,
som arrangementet vedrører. Kommunalbestyrelsens indstilling
skal indeholde nærmere oplysninger herom.
Dispensation kan ikke gives til enkeltbutikker
- heller ikke i forbindelse med åbninger, runde
fødselsdage eller lignende.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr.
1
Forslaget indebærer, at § 4 i lov
om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
ændres således, at der ikke længere skal
fastsættes regler om vederlag for udarbejdelse af
tilstandsrapporter.
Ændringen medfører, at der ikke
længere vil være fastsat en øvre grænse
for det vederlag, som en bygningssagkyndig vil kunne betinge sig
for udarbejdelse m.v. af tilstandsrapporter som led i
huseftersynsordningen.
Vederlaget for udarbejdelse af
tilstandsrapporter vil herefter afhænge af, hvad der inden
for rammerne af den almindelige aftalefrihed vil kunne opnås
enighed om mellem parterne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Forslaget indebærer, at § 4 a i lov
om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
ændres således, at der ikke længere skal
fastsættes regler om vederlag for udarbejdelse af
elinstallationsrapporter.
Ændringen medfører, at der ikke
længere vil være fastsat en øvre grænse
for det vederlag, som en elinstallatørvirksomhed vil kunne
betinge sig for udarbejdelse m.v. af elinstallationsrapporter som
led i huseftersynsordningen.
Vederlaget for udarbejdelse af
elinstallationsrapporter vil herefter afhænge af, hvad der
inden for rammerne af den almindelige aftalefrihed vil kunne
opnås enighed om mellem parterne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr.
1
De foreslåede ændringer af
søloven er en følge af ophævelsen af
dispachørloven, der indebærer, at der ikke
længere beskikkes dispachører, ligesom der ikke
længere knytter sig rettigheder eller forpligtelser til
allerede givne beskikkelser.
Sølovens bestemmelser om, at enhver af
parterne kan kræve afstandsfragt fastsat af en
dispachør, og om at havariberegninger skal foretages af en
dispachør, ophæves som konsekvens heraf. Det samme
gælder bestemmelsen om, at rederen og andre over for en
dispachør kan fremsætte begæring om
havariberegning og om, at enhver, som et havari angår, skal
meddele alle oplysninger og fremlægge alle dokumenter, som
dispachøren anser for nødvendige. De berørte
parter vil herefter være henvist til andre måder at
opnå afgørelser om afstandsfragt og fordeling af
omkostninger efter havari efter York-Antwerpen-reglerne, som f.eks.
frivillige aftaler om brug af opmand eller anvendelse af voldgift
eller dom.
Til nr.
2
Det følger af den gældende §
501, stk. 1, nr. 7, i søloven, at forældelsesfristen
for fordringer på bidrag til almindeligt havari eller til
omkostninger, som fordeles efter § 360 eller § 466, stk.
2, er et år efter dispachens dato. Denne
forældelsesregel foreslås, som følge af
ophævelsen af dispachørloven, ændret til en
regel om, at forældelsesfristen for sådanne fordringer
er et år efter, at der er indgået aftale om fordelingen
mellem parterne, eller efter, at en domstol eller voldgiftret har
truffet afgørelse herom.
Til nr.
3
Det følger af den gældende §
501, stk. 3, i søloven, at forældelsesfristen afbrydes
ved foretagelse af retsskridt inden fristens udløb eller,
såfremt det tilkommer en dispachør at træffe
afgørelse om fordringen, ved anmeldelsen for
dispachøren. Denne regel foreslås, som følge af
ophævelsen af dispachørloven, ændret til en
regel om, at forældelsesfristen afbrydes ved foretagelse af
retsskridt inden fristens udløb eller ved parternes
indgåelse af en aftale om at bruge en opmand til at
træffe en for parterne bindende afgørelse om
fordringen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Til nr.
1
Det følger af lovens § 1, stk. 2,
og af ILO's konvention om søfarendes arbejdsforhold, at de
organisationer for redere og søfarende, som
spørgsmålet vedrører, skal inddrages,
før myndighederne i tilfælde af tvivl træffer
afgørelse om, hvorvidt en personkategori skal betragtes som
søfarende. Der er efter lovens vedtagelse i praksis
opstået spørgsmål om, hvorvidt visse kategorier
af personer er omfattet af begrebet søfarende, og hvis det
ikke måtte være tilfældet, hvilke regler, der i
givet fald måtte være gældende for disse
personer, samt hvorledes man i øvrigt skal foretage en
afgrænsning til andre regler og personkategorier, når
det drejer sig om personer, der er ansat af en arbejdsgiver i land,
og om ikke beskæftiger sig med skibets drift i bred forstand.
Dette er særlig udtalt på skibe i offshore sektoren,
hvor der kan være mange forskellige personkategorier
repræsenteret om bord. Det tilsvarende gælder for skibe
til særlige formål. En bred kreds af de
søfarendes organisationer har sammen med rederiforeningerne
rejst denne problemstilling og peget på, at der er behov for
en nærmere afgrænsning.
Det foreslåede § 75, stk. 2, i lov
om søfarendes ansættelsesforhold m.v. åbner
mulighed for, at erhvervs- og vækstministeren efter en
konkret vurdering og efter høring af redernes og de
søfarendes organisationer kan fastsætte regler om, at
visse kategorier af personer, der ikke anses for at være
omfattet af lovens søfarendebegreb, kan omfattes af en
række af bestemmelserne i loven og i regler udstedt i
medfør af loven med de nødvendige tilpasninger,
således at de sikres en række af de kernerettigheder,
som konventionen om søfarendes arbejdsforhold omfatter. Det
er ikke hensigten, at bestemmelsen skal anvendes i relation til de
personkategorier, fx lodser, der efter den ILO-resolution, der er
afspejlet i lovens § 1, stk. 2, klart falder uden for det i
§ 1, stk. 1, nævnte søfarendebegreb.
De minimumsrettigheder, der tænkes
på, er eksempelvis regler om skriftlig
ansættelseskontrakt, klageprocedurer om bord, hviletid i de
situationer, hvor der er ikke er fastsat tilsvarende regler andet
sted, forplejning om bord, ret til at fratræde tjenesten,
hvis skibet sejler til et område med krigsfare eller
lignende, ret til fri hjemrejse ved arbejdets ophør om bord,
samt erstatning for mistede ejendele ved forlis.
Det bemærkes, at det forhold, at en
kategori af personer tillægges rettigheder i medfør af
den foreslåede § 75, stk. 2, i lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v., ikke indebærer, at de
pågældende personer vil være omfattet af
bestemmelser om søfarende i andre love. Det indebærer
eksempelvis, at de pågældende personer ikke vil
være omfattet af lov om Handelsflådens
Velfærdsråd, og at der derfor ikke skal betales
velfærdsafgift for de pågældende personer.
Den foreslåede § 75, stk. 3, i lov
om søfarendes ansættelsesforhold m.v. indebærer
adgang for erhvervs- og vækstministeren til at
fastsætte regler om, at dele af loven finder anvendelse for
personkategorier som ikke udfører arbejde af betydning for
skibets drift, såfremt de pågældende via deres
ansættelsesforhold er beskyttet på et tilsvarende
niveau med de nødvendige tilpasninger. Bestemmelsen vil
blive administreret inden for de rammer, som følger af
konventionen om søfarendes arbejdsforhold.
Den foreslåede bestemmelse
forudsættes alene anvendt i relation til personkategorier,
der ikke indgår i skibets normale driftsbesætning, og
som ikke udfører opgaver, der vedrører skibets
almindelige drift i bred forstand, og som har "landbaserede
ansættelsesforhold", som på mange måder giver dem
en beskyttelse på samme niveau som lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. Dvs. personkategorier for hvilke, der
efter vedtagelse af lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. er opstået
spørgsmål om, hvorvidt de vil være omfattet af
definitionen af søfarende i § 1, stk. 1, i lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v. Det drejer sig
derfor ikke om skibets driftsbesætning eller fx. maler- eller
reparationsgæng samt frisører, kiosk- og
restaurationspersonale, som arbejder på passagerskibe, mens
de sejler, og som falder ind under § 1, stk. 1, uanset om de
pågældendes ansættelsesforhold ikke er knyttet
til rederen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 5
Til nr.
1
Med forslaget til § 7 foreslås lov
om translatører og tolke ophævet, hvormed
beskikkelsesordningen for translatører og tolke afskaffes.
Som følge af ophævelsen af lov om translatører
og tolke vil translatørtitlen ikke længere være
en beskyttet titel.
Det foreslås i forlængelse af
dette, at det fremover kommer til at fremgå af
retsplejelovens § 149, stk. 1, 2. pkt., at afhøring af
personer, der ikke er det danske sprog mægtig, så vidt
muligt skal ske ved hjælp af en uddannet translatør
eller lignende. Med ændringen vil det afgørende
således ikke være vedkommendes titel, men om
vedkommende har en translatøruddannelse eller en lignende
uddannelse.
Det forudsættes i den forbindelse, at
der tages udgangspunkt i de eksamenskrav, som i dag gælder
for, at en person kan blive beskikket translatør, når
det skal vurderes, om en person er uddannet translatør eller
lignende. For at en person kan anses for at være uddannet
translatør, skal vedkommende således - som i dag -
enten have gennemført en erhvervssproglig kandidateksamen (2
sprog - cand.ling.merc.) aflagt ved et universitet, for så
vidt angår det sprog, hvori der er aflagt eksamen som
hovedsprog, eller en translatøreksamen aflagt ved et
universitet efter de herom af Uddannelses- og Forskningsministeriet
fastsatte regler eller uddannelser, som kan ligestilles hermed. Det
gælder også - som i dag - personer, som i udlandet har
fået en uddannelse, der findes at kunne ligestilles med en af
de nævnte uddannelser.
Der er ikke med lovforslaget tilsigtet en
ændring af domstolenes brug af translatører og tolke i
forhold til den nuværende praksis. Det forudsættes
således, at domstolene også i fremtiden så vidt
muligt anvender translatører, ligesom domstolene må
antages i praksis i vidt omfang at anvende Rigspolitiets
tolkeoversigt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7.1 og
2.7.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Med forslaget til § 7 foreslås lov
om translatører og tolke ophævet, hvormed
beskikkelsesordningen for translatører og tolke afskaffes.
Som følge af ophævelsen af lov om translatører
og tolke vil translatørtitlen ikke længere være
en beskyttet titel.
Det foreslås i forlængelse af
dette, at det fremover kommer til at fremgå af
retsplejelovens § 149, stk. 2, 1. pkt., at dokumenter, der er
affattede i fremmede sprog, skal ledsages af en oversættelse,
der, når retten eller modparten forlanger det, skal
bekræftes af en uddannet translatør eller lignende.
Med ændringen vil det afgørende således ikke
være vedkommendes titel, men om vedkommende har en
translatøruddannelse eller lignende uddannelse.
Det forudsættes i den forbindelse, at
der tages udgangspunkt i de eksamenskrav, som i dag gælder
for, at en person kan blive beskikket translatør, når
det skal vurderes, om en person er uddannet translatør eller
lignende. For at en person kan anses for at være uddannet
translatør, skal vedkommende således - som i dag -
enten have gennemført en erhvervssproglig kandidateksamen (2
sprog - cand.ling.merc.) aflagt ved et universitet for så
vidt angår det sprog, hvori der er aflagt eksamen som
hovedsprog, eller en translatøreksamen aflagt ved et
universitet efter de herom af Uddannelses- og Forskningsministeriet
fastsatte regler eller uddannelser, som kan ligestilles hermed. Det
gælder også - som i dag - personer, som i udlandet har
fået en uddannelse, der findes at kunne ligestilles med en af
de nævnte uddannelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7.1 og
2.7.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 6
Som følge af en begrænset
interesse for den årlige redegørelse som
Erhvervsstyrelsen udarbejder over kommuner og regioners deltagelse
i selskaber, foreslås det, at kommuner, regioner og
selskabers indberetningspligt for en række særlige
oplysninger om fx offentlig deltagerkreds og kapitalindskyd
vedrørende den kommunale og regionale selskabsdeltagelse
ophæves. Som konsekvens heraf ophører samtidig
Erhvervsstyrelsens forpligtelse til at udarbejde den årlige
redegørelse om kommuner og regioners erhvervsaktivitet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.8 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 7
Med en afskaffelse af beskikkelsesordningen
kræves der ikke længere en beskikkelse fra en offentlig
myndighed for at kunne kalde sig translatør og tolk og
foretage den dertil knyttede virksomhed. Forslaget om at
ophæve lov om translatører og tolke vil have som
konsekvens, at der fra tidspunktet for lovforslagets
ikrafttræden ikke længere knytter sig rettigheder eller
forpligtelser til allerede givne beskikkelser. Disse vil herefter
være at betragte som bortfaldne.
Afskaffelsen er ikke til hinder for, at de
tidligere beskikkede translatører og tolke fortsat kan
udøve deres erhverv. Der er alene tale om, at erhvervet
udsættes for konkurrence. Forslaget har således hverken
til mål eller sigte at begrænse udøvelsen af
translatørerhvervet, men derimod at sikre konkurrence
på markedet og adgang til et bredt udbud af fagkompetencer
inden for området, samtidig med at de eksisterende
translatører og tolke kan fortsætte deres erhverv.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 8
Med en afskaffelse af beskikkelsesordningen
kræves der ikke længere en beskikkelse fra en offentlig
myndighed for at kunne kalde sig dispachør og foretage den
dertil knyttede virksomhed.
Forslaget om at ophæve lov om
dispachører vil have som konsekvens, at der fra tidspunktet
for lovforslagets ikrafttræden ikke længere knytter sig
rettigheder eller forpligtelser til allerede givne beskikkelser.
Disse vil herefter være at betragte som bortfaldne.
Afskaffelsen er ikke til hinder for, at de
tidligere beskikkede dispachører fortsat kan udøve
deres erhverv. Der er alene tale om, at erhvervet udsættes
for konkurrence. Forslaget har således hverken til mål
eller sigte at begrænse udøvelsen af
dispachørerhvervet, men derimod at sikre konkurrence
på markedet og adgang til et bredt udbud af fagkompetencer
inden for området, samtidig med at de eksisterende
dispachører kan fortsætte deres erhverv, og formentlig
til stadighed vil have en konkurrencefordel på markedet i
kraft af deres markedskendskab og erfaring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 9
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, idet det vurderes
hensigtsmæssigt, at bestemmelsen, som vedrører lov om
detailsalg fra butikker m.v. træder i kraft hurtigst muligt
efter vedtagelsen. Der er således helligdage i maj
måned og Grundlovsdag i juni måned 2015, hvor det har
betydning for omfanget af Erhvervsstyrelsens dispensationsmulighed,
om bestemmelsen er trådt i kraft eller ej.
I stk. 2
foreslås det, at § 4 og § 6 træder i kraft
den 1. juli 2015.
Det foreslås i stk.
3, at bestemmelserne i §§ 2, 3, 5, 7 og 8
træder i kraft den 1. januar 2016 under hensyntagen til
omstillingen i de berørte erhverv.
Til § 10
Den foreslåede bestemmelse angiver
lovforslagets territoriale gyldighedsområde. Ifølge
stk. 1 omfatter lovforslagets
gyldighedsområde ikke Færøerne og
Grønland. Stk. 2 bestemmer dog,
at lovens §§ 2, 3 og 4 ved kongelig anordning kan
sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Endvidere fremgår det af stk. 3,
at lovens § 3 ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 606 af 24. juni 2005 om detailsalg
fra butikker m.v., som ændret ved § 4 i lov nr. 391 af
25. maj 2009, lov nr. 543 af 26. maj 2010, § 11 i lov nr. 595
af 14. juni 2011, lov nr. 321 af 3. april 2012 og § 11 i lov
nr. 1231 af 18. december 2012, foretages følgende
ændring: | | | | § 2.
--- Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan efter indstilling fra kommunalbestyrelsen
tillade, at stk. 1 fraviges ved ganske særlige lejligheder.
Erhvervsstyrelsens afgørelse kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. | | 1. I § 2, stk. 2, 1. pkt., udgår
»ganske«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om forbrugerbeskyttelse ved
erhvervelse af fast ejendom m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
148 af 15. februar 2013, som ændret ved § 45 i lov nr.
401 af 28. april 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 4.
--- Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om
virksomheden som bygningssagkyndig, herunder om den
bygningssagkyndiges undersøgelse til brug for udarbejdelsen
af en tilstandsrapport, og regler om den bygningssagkyndiges
vederlag. | | 1. I § 4, stk. 2, udgår », og
regler om den bygningssagkyndiges vederlag«. | | | | § 4 a.
--- Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om
udarbejdelse af elinstallationsrapporten, herunder om de
undersøgelser, som skal foretages til brug for udarbejdelsen
af denne rapport, samt regler om tilsyn, vederlag og gebyr. | | 2. I § 4 a, stk. 2, udgår »,
vederlag«. | | | | | | § 3 | | | | | | I søloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 75 af 17. januar 2014, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 249 af 21. marts 2012 og
senest ved § 1 i lov nr. 618 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | §
341. --- Stk. 2.
--- Stk. 3. Enhver
af parterne kan kræve afstandsfragt fastsat af en
dispachør. Tvist om rigtigheden af dispachørens
afgørelse kan indbringes for domstolene. ? § 462.
--- Stk. 2.
Havariberegning udføres her i riget af dertil beskikkede
dispachører, eller af en person der i overensstemmelse med
lov om dispachører har ret til at udøve et
sådant erhverv i Danmark. Tvistigheder om en dispaches
rigtighed kan afgøres af domstolene. ? § 464.
Begæring om foretagelse af havariberegning fremsættes
af rederen eller den, som på rederens vegne forestår
skibets drift. Har rederen ikke fremsat begæring inden 2
uger, efter at denne modtog anmodning herom fra nogen, som har en
retlig interesse i havariet, kan den pågældende selv
fremsætte begæring om foretagelse af
havariberegning. Stk. 2. Enhver,
hvem havariet angår, skal meddele alle oplysninger og
fremlægge alle dokumenter, som dispachøren anser for
nødvendige. ? §
466. --- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Når det forlanges af nogen, som er interesseret i
sådant havari, skal dets beregning og fordeling foretages af
dispachører. | | 1. § 341, stk. 3, § 462, stk. 2, §
464 og § 466, stk. 3,
ophæves. | | | | § 501.
Forældelsesfristen for følgende fordringer er 1-6) --- | | | 7) for fordring på bidrag til
almindeligt havari eller til omkostninger, som fordeles efter
§ 360 eller § 466, stk. 2, et år fra dispachens
dato, 8-9) --- Stk. 2.
--- | | 2. § 501, stk. 1, nr. 7, affattes
således: »7) for fordring på bidrag til
almindeligt havari eller til omkostninger, som fordeles efter
§§ 360 eller 466 et år efter, at der er
indgået aftale om fordelingen mellem parterne, eller efter,
at en domstol eller voldgiftret har truffet afgørelse
herom,«. | | | | Stk. 3.
Forældelsesfristen afbrydes ved foretagelse af retsskridt
inden fristens udløb eller, såfremt det tilkommer en
dispachør at træffe afgørelse om fordringen,
ved anmeldelsen for dispachøren. Stk. 4-6.
--- | | 3. § 501, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Forældelsesfristen afbrydes ved foretagelse af retsskridt
inden fristens udløb eller ved parternes aftale om at bruge
en opmand til at træffe en for parterne bindende
afgørelse om fordringen.« | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 73
af 17. januar 2014, som ændret ved § 3 i lov nr. 251 af
30. marts 2011 og § 4 i lov nr. 724 af 25. juni 2014,
foretages følgende ændring: | | | | § 75.
--- | | 1. I § 75 indsættes som stk. 2 og stk.
3: »Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at dele af loven finder anvendelse for kategorier af personer, som
udfører opgaver om bord på skibe uden at være
omfattet af § 1, stk. 1. Reglerne fastsættes efter
høring af de organisationer for rederne og de
søfarende, som spørgsmålet
vedrører. Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at dele af loven finder anvendelse for personkategorier, som ikke
udfører arbejde af betydning for skibets drift i bred
forstand, såfremt de i kraft af deres
ansættelsesforhold er beskyttet på et tilsvarende
niveau. Reglerne fastsættes efter høring af de
organisationer for rederne og de søfarende, som
spørgsmålet vedrører.« | | | | | | § 5 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1308 af 9. december 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1242 af 18. december 2012,
foretages følgende ændringer: | | | | § 149.
Retssproget er dansk. Afhøring af personer, der ikke er det
danske sprog mægtig, skal så vidt muligt ske ved
hjælp af en translatør. Dog kan i borgerlige sager
tilkaldelse af tolk undlades, når ingen af parterne
gør fordring herpå, og retten tiltror sig
fornødent kendskab til det fremmede sprog. Det samme kan
under sidstnævnte forudsætning finde sted i
straffesager uden for hovedforhandling for landsret. | | 1. I § 149, stk. 1, 2. pkt., ændres
»translatør« til: »uddannet
translatør eller lignende«. | Stk. 2.
Dokumenter, der er affattede i fremmede sprog, skal ledsages af en
oversættelse, der, når retten eller modparten forlanger
det, skal bekræftes af en translatør.
Oversættelse kan dog frafaldes, når begge parter er
enige derom, og retten tiltror sig fornødent kendskab til
det fremmede sprog. Stk. 3-7.
--- | | 2. I § 149, stk. 2, 1. pkt., ændres
»translatør« til: »uddannet
translatør eller lignende«. | | | | | | § 6 | | | | | | I lov nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners
og regioners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber, som
ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2011, § 16 i lov nr.
1231 af 18. december 2012, § 2 i lov nr. 1234 af 18. december
2012 og lov nr. 81 af 28. januar 2014, foretages følgende
ændring: | | | | § 7 Selskaber omfattet af denne lov skal en gang
årligt indsende oplysninger til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen om selskabernes overholdelse af denne lovs
§§ 3-5. Kommuner og regioner skal herudover en gang
årligt indsende en redegørelse til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen for deres deltagelse finansielt eller
ledelsesmæssigt i øvrige erhvervsdrivende selskaber,
herunder kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om
kommunernes styrelse. Stk. 2.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætter nærmere
regler om indsendelsen af oplysninger efter stk. 1. | | 1. § 7 ophæves. | | | | | | § 7 | | | | | | Lov om translatører og tolke, jf.
lovbekendtgørelse nr. 181 af 25. marts 1988,
ophæves. | | | | | | § 8 | | | | | | Lov om dispachører, jf.
lovbekendtgørelse nr. 184 af 25. marts 1988,
ophæves. | | | | | | § 9 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3. Stk. 2.
§§ 4 og 6 træder i kraft den 1. juli 2015. Stk. 3.
§§ 2, 3, 5, 7 og 8 træder i kraft den 1. januar
2016. | | | | | | § 10 | | | | | | Stk.1. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Stk. 2. Lovens
§§ 2 - 4 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger. Stk. 3. Lovens
§ 3 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes
i kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger |
|