Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 16. april 2015
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar
2015 og var til 1. behandling den 10. marts 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og bygningsministeren sendte den 12. november 2014 dette
udkast til udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 44. Den 25. februar
2015 sendte klima-, energi- og bygningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med lovforslag nr. L 144 om ændring af lov om afgift af
elektricitet og momsloven, som er fremsat af skatteministeren, og
som udvalgsbehandles i Skatteudvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Dansk
Energi. Den ene er en kopi af en henvendelse til Skatteudvalget,
som skatteministeren har kommenteret over for Skatteudvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til klima-, energi- og bygningsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret bortset fra
spørgsmål 3, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bakker op om den
overordnede retning for engrosmodellen, hvor formålet er at
fremme konkurrencen på elmarkedet. V, DF og KF beklager dog,
at regeringens nøl i forhold til den konkrete udformning af
engrosmodellen har kostet elforbrugerne dyrt, og finder det derfor
vigtigt, at der ikke kommer yderligere forsinkelser af
engrosmodellen til gene for forbrugere og aktører på
elmarkedet.
V, DF og KF kan derfor tilslutte sig
lovforslaget med de nu foreliggende ændringsforslag. Vi
noterer os, at klima-, energi- og bygningsministeren har
tilbagetaget det tidligere stillede ændringsforslag nr. 2,
så man undgår den lemfældige og
uigennemtænkte lovgivning, der var lagt op til, hvilket vi
ikke ville lægge stemmer til. Endvidere noterer vi, at
ændringsforslag nr. 3 (tidligere nr. 4) er blevet
gennemarbejdet og således nu tager højde for, at tab
på debitorer - af indlysende grunde - først
konstateres, efter at regningen for en given periode er udsendt. Vi
vil også gerne kvittere for, at ministeren allerede ved
førstebehandlingen meddelte, at elnetselskaber,
skattemyndigheder og Energinet.dk er blevet ligestillet i forhold
til at opkræve tab, i fald en elleverandør går
konkurs under det nye regime for elmarkedet.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Det
under nr. 15 foreslåede § 70, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Ved tab, som er en følge af en elhandelsvirksomheds
manglende betaling af beløb, der er faktureret i henhold til
§ 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., hæves netvirksomhedens
indtægtsramme med et beløb svarende til tabet.
Indtægtsrammen hæves i det reguleringsår, hvor
tabet er regnskabsført. Modtager netvirksomheden
efterfølgende et beløb, der helt eller delvis
dækker det skyldige beløb, fra elhandel?svirksomheden
eller virksomhedens konkursbo, reduceres indtægtsrammen med
det modtagede beløb i det reguleringsår, hvor
beløbet regnskabsføres.«
[Udvidelse af muligheden for
forhøjelse og reduktion af indtægtsrammen]
Til § 4
2) I
stk. 1 ændres »den . .
.« til: »den 15. maj 2015«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for
ændringer i tidligere love om engrosmodellen og
overgangsbestemmelser]
Ny paragraf
3)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Stk. 1. Med virkning fra
den 1. januar 2017 reducerer Energitilsynet netvirksomhedernes
reguleringspriser varigt, således at beløb, som den
enkelte netvirksomhed ved opgørelsen af reguleringsprisen
for reguleringsåret 2004 har indtægtsført til
tab på debitorer, ikke indgår.
Stk. 2. Energitilsynet
opgør reduktionen efter stk. 1 på grundlag af
oplysninger fra virksomhederne med udgangspunkt i
regnskabsmateriale for regnskabsåret 2004. Oplysningerne
indsendes efter Energitilsynets nærmere retningslinjer,
herunder om fristen for indgivelse af oplysninger.
Stk. 3. Overholder en
virksomhed ikke fristen for indsendelse af de nødvendige
oplysninger, eller afgiver den mangelfulde oplysninger til brug for
opgørelse af reduktionen, kan Energitilsynet
skønsmæssigt fastsætte beløbet for
reduktionen.
Stk. 4. Energitilsynet
korrigerer reduktionsbeløbet med virkning fra den 1. januar
2017, hvis en virksomhed senest den 31. august 2017 indsender de
nødvendige oplysninger, som medfører en
væsentlig ændring af det efter stk. 3
skønsmæssigt fastsatte reduktionsbeløb.
Ændringen er væsentlig, hvis de indsendte oplysninger
vil medføre en ændring af reduktionsbeløbet
på 10 pct. eller mere.«
[Justering af reguleringspriser for
indregnede beløb for tab på debitorer i perioden
før den 1. april 2016]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget, jf. § 1, nr. 15,
foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse i
§ 70, stk. 3, i lov om elforsyning, der skal gøre det
muligt at hæve en netvirksomheds indtægtsramme i et
reguleringsår, hvor netvirksomheden påføres et
tab som følge af en elhandelsvirksomheds manglende betaling
af elafgifter, med et beløb svarende til tabet. Tilsvarende
skal en netvirksomheds indtægtsramme i henhold til forslaget
kunne reduceres, hvis virksomheden efterfølgende modtager
beløb, som helt eller delvis dækker betalingen af de
elafgifter, der indgik i det tab, som gav anledning til en
midlertidig indtagtsrammeforhøjelse i et tidligere år.
Reduktionen vil ske i det reguleringsår, hvor beløbet
regnskabsføres.
Når en netvirksomhed efter
indførelsen af engrosmodellen vil opleve tab som
følge af en elhandelsvirksomheds manglende betaling, vil der
imidlertid ikke alene kunne være tale om tab som følge
af de afgifter, som netvirksomheden svarer for over for told- og
skatteforvaltningen, men også om tab på grund af
elhandelsvirksomhedens manglende betaling for netydelsen. Tabet vil
i givet fald kunne blive større end de hidtil oplevede tab
på enkelte forbrugere, der ikke har betalt det skyldige
beløb.
Efter gældende lov vil en
netvirksomhed i henhold til § 69, stk. 1, i lov om elforsyning
få dækket omkostninger til dækning af tab
på grund af en elhandelsvirksomheds manglende betaling for
netydelsen inden for sin indtægtsramme. Dette
forudsætter imidlertid, at der er rum til det inden for
indtægtsrammen.
Med ændringsforslaget foreslås
bestemmelsen i § 70, stk. 3, udvidet, således at
netvirksomheden gennem en forhøjelse af indtægtsrammen
vil kunne få dækket sit tab på netydelsen
også i de tilfælde, hvor netvirksomheden er bundet af
sin indtægtsramme. Tab på afgifter og tab på
netydelsen vil således blive behandlet ens.
Eventuelle efterfølgende
forhøjelser af indtægtsrammen som følge af en
elhandelsvirksomheds manglende betaling vil både omfatte
beløb svarende til den tabte afgiftsbetaling og beløb
svarende til den tabte betaling for netydelsen. Modtager
netvirksomheden efterfølgende et beløb, der helt
eller delvis dækker betalingen for elafgiften og netydelsen,
vil indtægtsrammen reduceres med et tilsvarende beløb.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1,
nr. 15, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af
§ 4, stk. 1, indebærer, at loven træder i kraft
få dage efter den forventede kundgørelse i Lovtidende.
Formålet med ændringen er, at der hurtigst muligt skal
kunne udstedes bekendtgørelser med hjemmel i loven,
således at branchen kan indstille sig på de nye regler,
der kommer til at gælde efter den 1. april 2016, hvor
engrosmodellen og leveringspligten foreslås
indført.
Til nr. 3
Ændringsforslaget har
sammenhæng med § 70, stk. 3, i lov om elforsyning som
affattet ved ændringsforslag nr. 1. Efter denne bestemmelse
vil netvirksomheder gennem en forhøjelse af deres
indtægtsrammer kunne få dækket tab som
følge af en elhandelsvirksomheds manglende betaling af
elafgifter og netydelsen. Formålet med nærværende
ændringsforslag er at tage højde for, at
netvirksomhedernes indtægtsrammer allerede hidtil har
dækket omkostninger af samme type, om end det har været
for at dække tab på enkelte forbrugere, der ikke
betaler det skyldige beløb, frem for tab som følge af
en elhandel?svirksomheds manglende betaling i engrosmodellen.
Det foreslås derfor i stk. 1, at der
pr. 1. januar 2017 foretages en varig reduktion af
netvirksomhedernes reguleringspriser, således at
beløb, som den enkelte netvirksomhed har
indtægtsført til tab på debitorer i 2004, dvs.
basisåret for den gældende
indtægtsrammeregulering, ikke længere indgår i
grundlaget for beregningen af reguleringsprisen. Reduktionen
foreslås foretaget pr. 1. januar 2017 for at tage
højde for den tidsmæssige forskydning mellem
udsendelse af fakturaer og realisering af tab på debitorer.
Energitilsynet fastsætter således en reguleringspris,
der i 2016 kan dække debitortab på enkelte forbrugere
opstået før den 1. april 2016, selv om tabet
først realiseres herefter.
Det forudsættes i øvrigt, at
Energitilsynet ved beregningen af reduktionen tager højde
for pristalsudviklingen og eventuelle øvrige justeringer i
perioden mellem 2004 og 2016, som måtte have betydning for en
retvisende opgørelse af reduktionen.
Det foreslås i stk. 2, at
Energitilsynet opgør reduktionen efter stk. 1 på
grundlag af oplysninger fra virksomhederne med udgangspunkt i
regnskabsmateriale for regnskabsåret 2004. Oplysningerne og
dokumentation herfor indsendes efter Energitilsynets nærmere
retningslinjer, herunder om fristen for indgivelse af oplysninger.
Netvirksomhederne er efter den gældende § 70, stk. 11, i
lov om elforsyning, der bliver til stk. 12, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 15, forpligtede til at opbevare regnskabsmateriale
for regnskabsåret 2004. Derfor antages det, at virksomhederne
har regnskabsmateriale for regnskabsåret 2004 til
rådighed og er i stand til at levere oplysningerne.
Forslaget til stk. 3 har til formål
at sikre, at korrektionen af reguleringsprisen kan foretages, selv
om virksomheder ikke indsender oplysningerne inden for de af
Energitilsynet fastsatte frister, eller hvis oplysningerne er
mangelfulde. I disse tilfælde vil Energitilsynet kunne
fastsætte reduktionsbeløbet skønsmæssigt,
dog vil denne fastsættelse kunne korrigeres, hvis
virksomheden efterfølgende fremkommer med de
nødvendige oplysninger, jf. forslag til bestemmelsen i stk.
4. Det forventes, at den skønsmæssige
fastsættelse af reduktionsbeløbet alene vil finde
anvendelse, i tilfælde af at en netvirksomhed imod
forventning ikke har opbevaret regnskabsmaterialet for
regnskabsåret 2004.
Efter forslagets stk. 4 har Energitilsynet
en forpligtelse til at korrigere det efter stk. 3
skønsmæssigt fastsatte beløb, hvis virksomheden
efterfølgende fremkommer med de nødvendige
oplysninger. Det anses for hensigtsmæssigt, at der
fastsættes en frist for, hvornår virksomhederne senest
kan komme med oplysningerne. Det vurderes endvidere mest
hensigtsmæssigt, at Energitilsynet kun vil være
forpligtet til at korrigere det efter stk. 3
skønsmæssigt fastsatte reduktionsbeløb,
såfremt de efterfølgende fremsendte oplysninger fra
netvirksomhederne vil føre til en væsentlig
ændring af beløbet for reduktionen. Ændringen
anses efter forslaget for væsentlig, hvis de
efterfølgende inden den 31. august 2017 fremsendte
oplysninger vil medføre en ændring af det af
Energitilsynet skønsmæssigt fastsatte
reduktionsbeløb på 10 pct. eller mere.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S)
Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Jacob Lund (S) Flemming Møller Mortensen (S) Andreas
Steenberg (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)
fmd. Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen
(V) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen
(V) Hans Christian Schmidt (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen
Trane Nørby (V) Jens Ejner Christensen (V) Eyvind Vesselbo
(V) Mikkel Dencker (DF) Liselott Blixt (DF) René Christensen
(DF) Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth
(KF) Charlotte Dyremose (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 151
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra klima-, energi- og bygningsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgsbehandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 13/3-15 fra Dansk
Energi | 4 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Kommentar til henvendelse af 13/3-15 fra
Dansk Energi, fra skatteministeren | 7 | Tilbagetrækning af
ændringsforslag nr. 2, fra klima-, energi- og
bygningsministeren | 8 | Revision af ændringsforslag, fra
klima-, energi- og bygningsministeren | 9 | Henvendelse af 15/4-15 fra Dansk
Energi | 10 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 151
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om det er i overensstemmelse med
målet for engrosmodellen (nemlig at netvirksomhederne ikke
skal have direkte kontakt med kunden), at netvirksomhederne som
følge af de foreslåede ændringer af
elafgiftsloven (jf. lovforslag nr. L 144) tillægges en
kontrolopgave i forhold til kunder med særlige
elafgiftsforhold som f.eks. elopvarmede helårsboliger og
dermed skal undersøge og træffe beslutning om,
hvorvidt en elkunde er berettiget til at være registreret med
det særlige elafgiftsforhold, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren i forhold til
ændringsforslag nr. 4 vil sikre, at misligholdte
udeståender opstået før den 1. april 2016 skal
behandles efter den »gamle« model, til klima-, energi-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/4-15 fra Dansk Energi, til klima-, energi- og
bygningsministeren |
|