Fremsat den 9. oktober 2014 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vikarers
retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v. og lov om
Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
(Overførsel af kompetencer til
Arbejdsretten)
§ 1
I lov nr. 595 af 12. juni 2013 om vikarers
retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v. foretages
følgende ændring:
1. I
§ 3 indsættes som stk. 6 og 7:
»Stk. 6. Sager om
overholdelse af stk. 1, kan anlægges ved Arbejdsretten, hvis
vikaren er medlem af en faglig organisation.
Stk. 7. Sager om,
hvorvidt de i stk. 5 anførte betingelser er opfyldt,
afgøres af Arbejdsretten.«
§ 2
I lov nr. 106 af 26. februar 2008 om
Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter, som ændret ved lov
nr. 343 af 17. april 2012 og § 3 i lov nr. 472 af 13. maj
2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 1, nr. 7 ændres
»voldgift og« til: »voldgift,«.
2. I
§ 9, stk. 1, nr. 8 ændres
»§ 32.« til: »§ 32 og«.
3. I
§ 9, stk. 1, indsættes som
nr. 9:
»9) hvorvidt
de i § 3, stk. 5, i lov om vikarers retsstilling ved
udsendelse af et vikarbureau m.v. anførte betingelser er
opfyldt, jf. lovens § 3, stk. 7.«
4. I
§ 9 indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5. For
Arbejdsretten kan endvidere indbringes sager om overholdelse af
§ 3, stk. 1, i lov om vikarers retsstilling ved udsendelse af
et vikarbureau m.v., hvis vikaren er medlem af en faglig
organisation, jf. lovens § 3, stk. 6. Indbringes sagen for
Arbejdsretten, finder § 13, stk. 1, anvendelse.
Stk. 6. Sager efter stk.
1, nr. 9, kan indbringes for Arbejdsretten af en vikar, vikarens
lønmodtagerorganisation, et vikarbureau eller af en
lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation, der har en
konkret og aktuel interesse i den pågældende sag, jf.
dog § 13, stk. 1.«
5. I
§ 12 indsættes som stk. 9:
»Stk. 9. I sager,
som behandles efter § 9, stk. 5, kan Arbejdsretten
træffe afgørelse om efterbetaling samt tilkende en
godtgørelse.«
6. I
§ 19 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. I sager,
som er indbragt for Arbejdsretten i medfør af § 9, stk.
5, træffer retten afgørelse om tilkendelse af
sagsomkostninger til sagens parter.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
I forbindelse med implementeringen af
vikardirektivet ønskede arbejdsmarkedets parter, at visse
tvister om overholdelse af vikarloven - dvs. også tvister,
hvor der ikke er en overenskomst i vikarbureauet - kunne behandles
ved Arbejdsretten eller i det fagretlige system med henblik
på en ensartet håndhævelse af vikarers
rettigheder med hensyn til løn- og arbejdsvilkår.
Til opfyldelse af dette ønske
besluttede regeringen at nedsætte et udvalg med henblik
på at undersøge mulighederne for, at tvister om
overholdelse af vikardirektivet og deraf følgende
bestemmelser i vikarloven kan behandles og afgøres i det
fagretlige system eller ved Arbejdsretten.
Udvalget afgav sin betænkning i januar
2014 med anbefaling om, at Arbejdsretten skal være kompetent
til at afgøre visse sager på vikarlovens
område.
2.
Lovforslagets indhold
Nærværende lovforslag er en
udmøntning af de anbefalinger, som udvalget kom med i sin
afgivne betænkning.
2.1.
Afgørelse af tvister på vikarområdet
2.1.1.
Gældende ret
Tvister om overholdelse af vikarloven
afgøres i dag ved de civile domstole.
Arbejdsretten er traditionelt kompetent inden
for hele det kollektive overenskomstområde og kan også
behandle lovligheden af kollektive kampskridt på
områder, hvor der ikke er overenskomst mellem de konfliktende
parter. Det er de faglige arbejdsmarkedsorganisationer, der er
procesparter i Arbejdsretten bortset fra de tilfælde, hvor
der er tale om uorganiserede arbejdsgivere med egen
overenskomst.
En lønmodtager, der ikke er medlem af
en faglig organisation, kan sagsøge sin arbejdsgiver ved de
almindelige domstole, selv om sagen vedrører fortolkning af
en overenskomst.
Arbejdsrettens domme kan ikke ankes til en
anden domstol.
De sager, som Arbejdsretten er kompetent til
at behandle, er opregnet i arbejdsretslovens § 9. I disse
sager er de almindelige domstole inkompetente, jf.
arbejdsretslovens § 11, stk. 1, hvilket dog ikke gælder,
hvis den faglige organisation ikke vil forfølge sagen
fagretligt. Arbejdsretten har kompetence til at behandle alle
sager vedrørende hovedaftaler, jf. § 9, stk. 1, nr. 1.
Dette adskiller sig fra den generelle kompetence til at behandle
sager om almindelige overenskomster i henhold til § 9, stk. 1,
nr. 2, hvor der sondres mellem brud- og fortolkningssager, og hvor
Arbejdsretten alene tager stilling til sager om brud på
overenskomster vedrørende løn- og arbejdsforhold.
Arbejdsretten behandler endvidere sager
om, hvorvidt der i det hele taget eksisterer en kollektiv
overenskomst, jf. § 9, stk. 1, nr. 4.
Herudover hører sager om lovligheden af
kollektive kampskridt under Arbejdsretten i medfør af §
9, stk. 1, nr. 3 og nr. 5.
Endelig er Arbejdsretten kompetent til at
behandle sager, der vedrører forligsinstitutionens
kompetence, jf. § 9, stk. 1, nr. 6, og den tilsvarende regel i
forligsmandslovens § 15.
Der er også sager, hvor Arbejdsretten er
kompetent, fordi EU-direktiver gennemføres ved kollektive
overenskomster. Et eksempel herpå er
ansættelsesbevisdirektivet, der er gennemført ved
kollektive overenskomster.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Ifølge nærværende
lovforslag vil det være Arbejdsretten, der vil skulle tage
stilling til, om et vikarbureau opfylder betingelserne i
vikarlovens § 3, stk. 5, og om der således kan ske
fravigelse af vikarlovens ligebehandlingsprincip. Det vil
således ifølge lovforslaget være Arbejdsretten,
der skal afgøre, om vikarbureauet omfattes af eller har
tiltrådt en kollektiv overenskomst, om denne overenskomst er
landsdækkende, og om overenskomsten er indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark.
Ifølge lovforslaget vil sådanne spørgsmål
ikke fremover skulle behandles af de almindelige domstole, da
Arbejdsretten med sit særlige kendskab til arbejdsmarkedets
parter og overenskomstsystemet bedst vil kunne sikre en ensartet og
sagligt begrundet praksis ved anvendelsen af lovens § 3, stk.
5.
Dermed berører lovforslaget den
gældende kompetencefordeling mellem Arbejdsretten og de
almindelige domstole, jf. arbejdsretslovens § 9. Endvidere er
lovforslaget udtryk for en nyskabelse derved, at den enkelte vikar
kan indbringe en sag for Arbejdsretten vedrørende § 3,
stk. 5, idet det ellers på lønmodtagersiden alene er
den faglige organisation og ikke den enkelte lønmodtager,
der kan indbringe en sag for Arbejdsretten, jf. arbejdsretslovens
§ 13.
Herudover følger det af
nærværende lovforslag, at Arbejdsretten i visse
tilfælde vil skulle tage stilling til eventuelle
overtrædelser af ligebehandlingsprincippet. Det er en
følge af ligebehandlingsprincippet i vikarlovens § 3,
stk. 1, at vikarbureauer under udsendelse af vikarer til en
brugervirksomhed på en række punkter skal sikre vikaren
løn- og arbejdsvilkår, som mindst svarer til, hvad der
ville have været gældende i henhold til lovgivning,
kollektive overenskomster eller andre bindende bestemmelser,
såfremt vikaren havde været ansat direkte af
brugervirksomheden til udførelse af samme arbejdsopgave. Det
fremgår af lovens § 3, stk. 2, at ved anvendelsen af
§ 3, stk. 1, finder de beskyttelsesregler, der er
gældende i brugervirksomheden i medfør af generelle
bestemmelser anvendelse. Kun hvis vikarbureauet er omfattet af
eller har tiltrådt en kollektiv overenskomst indgået
mellem de meste repræsentative arbejdsmarkedsparter i
Danmark, finder § 3, stk. 1-4, ikke anvendelse.
For så vidt angår de
tilfælde, hvor vikarbureauet ikke omfattes af en kollektiv
overenskomst, som i henhold vikarlovens § 3, stk. 5, kan
medføre en fravigelse af ligebehandlingsprincippet, vil
vikarers rettigheder ofte udspringe af en overenskomst, der er
gældende på brugervirksomheden. Det er derfor
nærliggende og hensigtsmæssigt, at Arbejdsretten ud
over at behandle sager efter vikarlovens § 3, stk. 5,
får kompetence til at afgøre tvister om
overtrædelse af ligebehandlingsprincippet, hvis vikaren er
medlem af en faglig organisation.
Muligheden for at indbringe sager om
overholdelse af ligebehandlingsprincippet i henhold til vikarlovens
§ 3, stk. 1, vil indebære, at også sager, hvor der
slet ikke er nogen overenskomst på brugervirksomheden at
henholde sig til, vil kunne behandles i Arbejdsretten, og der er
dermed tale om en ændring af den almindelige
kompetencefordeling mellem Arbejdsretten og de almindelige
domstole.
Det følger af arbejdsretslovens §
11, stk. 2, at en vikar, der er medlem af en faglig organisation,
selv kan anlægge sag ved de almindelige domstole om
overtrædelse af ligebehandlingsprincippet i § 3, stk. 1,
hvis den pågældende godtgør, at vedkommendes
faglige organisation ikke agter at iværksætte fagretlig
behandling af kravet.
Hvis vikaren ikke er medlem af en faglig
organisation, vil en sag om overholdelse af vikarlovens § 3,
stk. 1, ifølge nærværende lovforslag skulle
indbringes for de almindelige domstole.
Sager vil i øvrigt kunne indbringes for
Arbejdsretten af et vikarbureau eller af en lønmodtager-
eller arbejdsgiverorganisation, der har en konkret og aktuel
interesse i sagen. Begrebet »konkret og aktuel
interesse« henviser til de principper, der gælder i
relation til iværksættelse af kollektive kampskridt og
ligger således i forlængelse af velkendt arbejdsretlig
terminologi.
I de sager, hvor vikarbureauet er omfattet af
en kollektiv overenskomst, og hvor Arbejdsretten i første
omgang har taget stilling til, om overenskomsten er
repræsentativ og landsdækkende, jf. § 3, stk. 5,
og hvor Arbejdsretten har fundet, at overenskomsten ikke lever op
til de betingelser som § 3, stk. 5, fastsætter, vil en
sag om vikarbureauets manglende overholdelse af
ligebehandlingsprincippet kunne behandles ved Arbejdsretten i
umiddelbar forlængelse af denne afgørelse, hvis
vikaren er medlem af en faglig organisation. Hvis vikaren ikke er
medlem af en faglig organisation, vil dette spørgsmål
derimod skulle behandles af de almindelige domstole.
Dette indebærer på baggrund af det
ovenfor anførte, at Arbejdsretten, hvis vikaren er medlem af
en faglig organisation, vil have kompetence til at behandle sager,
både for så vidt angår det
overenskomstdækkede område og det
ikke-overenskomstdækkede område.
Lovforslaget indebærer også, at
der kan forekomme sager, hvor Arbejdsretten først
afgør spørgsmålet om, hvorvidt en overenskomst
lever op til betingelserne for at fravige
ligebehandlingsprincippet, og hvor de almindelige domstole herefter
skal afgøre spørgsmålet om overholdelse af
vikarlovens § 3, stk. 1. Det er dog ikke muligt at
undgå, at flere forskellige domstole skal involveres, hvis
Arbejdsretten på den ene side altid er rette instans for de
ovenfor nævnte § 3, stk. 5-sager, og hvis § 3, stk.
1-sager på den anden side også skal kunne indbringes
for de almindelige domstole.
Det følger endelig af
nærværende lovforslag, at Arbejdsretten skal
træffe afgørelse om sagsomkostninger i sager om
overholdelse af vikarlovens § 3, stk. 1. Arbejdsretten kan i
den forbindelse anvende principperne i retsplejelovens kapitel 30
om pålæg af sagsomkostninger. Arbejdsretten
pålægger i dag kun undtagelsesvis en part
sagsomkostninger efter retsplejelovens bestemmelser, og som
nævnt ovenfor foreslås det samtidig, at et vikarbureau
i denne type af sager ikke skal kunne pålægges bod.
Hvis en part ikke skal stilles ringere end ved
sager, der føres ved de almindelige domstole, er det derfor
nødvendigt, at parten får samme mulighed for at
få dækket de omkostninger, som er forbundet med at
føre sagen i Arbejdsretten, som tilfældet er,
når sagen føres ved de almindelige domstole.
Det bemærkes, at spørgsmål
om straf efter vikarlovens § 8 som hidtil pålægges
af de almindelige domstole.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen
nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen
nævneværdige økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
nævneværdige administrative konsekvenser for
borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den XX til den XX været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: KL, Danske
Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes
Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, Lederne,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte.
Derudover har forslaget været sendt i
høring hos Advokatrådet, Den danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Østre Landsret, Vestre
Landsret, Sø- og Handelsretten og Team Effektiv Regulering
(Erhvervsstyrelsen).
| 9. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindre-udgifter | Negative konsekvenser/mer-udgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: ingen Kommuner: ingen Regioner: Ingen | Stat: ingen Kommuner: ingen Regioner: Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at sager om, hvorvidt
vikarbureauet har opfyldt sine forpligtelser efter § 3, stk.
1, jf. stk. 2, over for vikaren under udsendelse til en
brugervirksomhed, kan anlægges ved Arbejdsretten, hvis
vikaren er medlem af en faglig organisation. Det er i givet fald
den faglige organisation, der indbringer sagen for Arbejdsretten.
Arbejdsretten kan også tage stilling til, om
ligebehandlingsprincippet er overholdt i forhold til opremsningen i
stk. 2.
I henhold til § 3, stk. 1, om
ligebehandlingsprincippet skal vikarbureauet sikre, at den udsendte
vikar har mindst de samme vilkår som ansatte på
brugervirksomheden, der har samme arbejdsopgaver, når det
gælder arbejdstidens længde, overarbejde, pauser,
hvileperioder, natarbejde, ferie, helligdage og aflønning.
Det samme skal vikarbureauet sikre for så vidt angår
§ 3, stk. 2.
Sager om overholdelse af
ligebehandlingsprincippet i § 3, stk. 1, kan for organiserede
vikarers vedkommende også behandles ved de almindelige
domstole.
Sager om overholdelse af § 3, stk. 1, kan
for uorganiserede vikarers vedkommende alene behandles ved de
almindelige domstole.
Det foreslås dernæst, at
Arbejdsretten skal tillægges kompetence til at afgøre,
om et vikarbureau opfylder betingelserne i vikarlovens § 3,
stk. 5.
Forslaget indebærer, at Arbejdsretten
skal være enekompetent til at vurdere, om et vikarbureau
omfattes af eller har tiltrådt en kollektiv overenskomst, som
er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område, hvorved den generelle beskyttelse af
vikarer respekteres.
Dette indebærer, at de almindelige
domstole ikke kan tage stilling til om et vikarbureau opfylder
betingelserne i lovens § 3, stk. 5. Er en sag indbragt for de
almindelige domstole, hvor dette spørgsmål rejses,
skal sagen afvises, medmindre sagen herudover rejser
spørgsmål, som ikke er omfattet af Arbejdsrettens
enekompetence. Domstolen kan i det tilfælde udsætte
sagen, såfremt det findes påkrævet, således
at spørgsmålet om, hvorvidt betingelserne i
vikarlovens § 3, stk. 5, er opfyldt, indbringes for og
afgøres af Arbejdsretten, hvorefter domstolen kan
fortsætte med en behandling af de øvrige
spørgsmål i sagen.
Er en sag om, hvorvidt et vikarbureau er
omfattet af eller har tiltrådt en kollektiv overenskomst, som
opfylder betingelserne i lovens § 3, stk. 5, anlagt ved
Arbejdsretten, kan Arbejdsretten i forlængelse heraf behandle
spørgsmålet om overholdelse af
ligebehandlingsprincippet i lovens § 3, stk. 1, såfremt
vikaren er medlem af en faglig organisation.
Såfremt vikaren ikke er medlem af en
faglig organisation, eller vikarens faglige organisation ikke
ønsker at forfølge sagen fagretligt, skal
spørgsmålet om overholdelse af lovens § 3, stk.
1, derimod afgøres af de almindelige domstole.
Der vil således kunne opstå
situationer, hvor Arbejdsretten først afgør
spørgsmålet om, hvorvidt et vikarbureau er omfattet af
eller har tiltrådt en kollektiv overenskomst, som opfylder
betingelserne i lovens § 3, stk. 5, hvorefter en sag om
overholdelse af vikarlovens § 3, stk. 1, behandles af de
almindelige domstole.
Til § 2
Til nr.
1-2
Der er tale om konsekvensændringer, jf.
det foreslåede nr. 9.
Til nr.
3
Det foreslås, at sager om, hvorvidt
betingelserne i § 3, stk. 5, er opfyldt, skal indbringes for
Arbejdsretten. Der er tale om en konsekvensændring, jf. det
foreslåede nye stk. 7 i § 3 i vikarloven.
Til nr.
4
Det foreslås, at sager, om hvorvidt
betingelserne for at fravige ligebehandlingsprincippet er opfyldt,
kan indbringes af den enkelte vikar, af vikarens
lønmodtagerorganisation, af et vikarbureau eller af en
lønmodtager- eller af en arbejdsgiverorganisation, der har
en konkret og aktuel interesse i sagen. Med den foreslåede
lovtekst præciseres, hvem der kan indbringe en sådan
sag for Arbejdsretten.
For den enkelte vikar er der tale om en
nyskabelse i forhold til, hvem der kan indbringe en sag for
Arbejdsretten, idet det ellers på lønmodtagersiden
alene er den faglige organisation og ikke den enkelte
lønmodtager, der kan indbringe en sag for Arbejdsretten. For
organisationerne forudsættes det i forslaget, at de skal have
en konkret og aktuel interesse i den pågældende sag for
at kunne indbringe den for Arbejdsretten. Begrebet »konkret
og aktuel interesse« henviser til de principper, der
gælder i relation til iværksættelse af kollektive
kampskridt, og ligger således i forlængelse af velkendt
arbejdsretlig terminologi.
Hvis en organisation er medlem af en mere
omfattende organisation, skal en sag efter arbejdsretslovens §
13 anlægges af og mod sidstnævnte organisation. Dette
forudsættes også at gælde i sager omfattet af
nærværende lovforslag.
Til nr.
5
Det foreslås, at det præciseres,
at vikarer, hvis rettigheder i henhold til vikarlovens § 3,
stk. 1, jf. stk. 2, er krænkede, ud over at kunne gøre
et eventuelt efterbetalingskrav gældende vil kunne tilkendes
en godtgørelse.
Derimod vil vikarbureauet ikke kunne
pålægges en bod i sager vedrørende vikarlovens
§ 3, stk. 1, jf. stk. 2, der afgøres ved Arbejdsretten.
Bod anvendes efter arbejdsretslovens § 12 i sager, hvor der er
konstateret overenskomstbrud, men ikke i sager, der alene drejer
sig om overtrædelse af en lovbestemmelse. Hvis der var
mulighed for at pålægge en bod samtidig med, at vikaren
tilkendes en godtgørelse og efterbetaling, ville en sag i
Arbejdsretten kunne indebære en yderligere sanktionering af
et vikarbureau i forhold til, hvis samme spørgsmål
behandles ved de almindelige domstole.
Til nr.
6
Der foreslås, at Arbejdsretten
træffer afgørelse om sagsomkostninger i sager om
overholdelse af vikarlovens § 3, stk. 1. Arbejdsretten kan i
den forbindelse anvende principperne i retsplejelovens kapitel 30
om pålæg af sagsomkostninger.
Forslaget betyder, at parterne i sager, der
afgøres af Arbejdsretten i medfør af vikarlovens
§ 3, stk. 6, kan pålægges sagsomkostninger
på samme måde som i sager, der afgøres ved de
almindelige domstole.
I dag pålægger Arbejdsretten kun
undtagelsesvis en part at udrede sagsomkostninger, og det er ikke
hensigten med forslaget at ændre på denne praksis.
Arbejdsrettens hidtidige praksis med hensyn til tilkendelse af
sagsomkostninger til en part i andre typer af sager
forudsættes således ikke berørt af forslaget.
Det sikres med forslaget, at en part får samme mulighed for
at få dækket de omkostninger, der er forbundet med at
føre sagen i Arbejdsretten, som tilfældet er,
når parten fører sag ved de almindelige domstole.