Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 9. april 2015
1. Ændringsforslag
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold har stillet 1 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar
2015 og var til 1. behandling den 17. marts 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold sendte den 12. december 2014 dette udkast til udvalget, jf.
SOU alm. del - bilag 69. Den 27. februar 2015 sendte ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold afholdt onsdag den 11. marts 2015 en
teknisk gennemgang af lovforslaget for udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Ældre
Sagen.
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af 1
spørgsmål, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
3 af udvalgets spørgsmål og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for det stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget og bemærker følgende: Der
er flere hovedelementer i dette lovforslag. Det er bl.a.
overflytning af en række opgaver fra kommunerne til
Udbetaling Danmark - det handler om efterlevelseshjælp,
begravelseshjælp, internationale sygesikringssager,
fleksydelse og delpension. Det er en fortsættelse af den
udvikling, som har været i gang længe, hvor Udbetaling
Danmark tager sig af den grundlæggende sagsbehandling i sager
om tilskud til borgerne, hvor det primært handler om
objektive kriterier for tildeling af tilskud af forskellig art. Det
har på mange måder vist sig at være en
hensigtsmæssig måde at få afviklet opgaverne
på, og dette kan DF støtte.
I forlængelse heraf giver det
også god mening at systematisere den objektive kontrol af, at
udbetalingerne er korrekte. Dette sker ved oprettelsen af en
dataenhed i regi af Udbetaling Danmark. Det er i forbindelse med
denne dataenhed, at begrebet undringslister har manifesteret sig.
Det er lister over borgere, hvor en samkøring af registre
fra Udbetaling Danmark og kommunen viser forhold, som ikke ser ud
til at passe med de ydelser, som borgerne får. I henhold til
forslaget sendes listerne til kommunerne (og til Udbetaling
Danmarks egne sagsbehandlere) til videre sagsbehandling.
DF kan støtte, at der etableres et
kontrolsystem, men bemærker, at der er et problem med disse
lister, idet der i forslaget ikke er nogen klar beskrivelse af
procedurerne for håndtering af listerne, og hvordan og
hvornår disse lister skal slettes. Det er lagt hen til
aftaler mellem Udbetaling Danmark og kommunerne. Det kan være
udmærket, men eftersom der håndteres lister over
borgere og der i selve undringslisternes natur ligger en
mistænkeliggørelse, skal der naturligvis være
klarhed over procedurerne. I ministerens svar på
spørgsmål 2 og 8 er der en overordnet beskrivelse af
samarbejdsaftalerne og en anførelse af, at ministeren har
mulighed for at fastsætte nærmere regler for
samarbejdet, såfremt de indgåede samarbejdsaftaler
viser sig at være utilstrækkelige. DF lægger
vægt på, at ministeren har tilkendegivet, at det er
vigtigt, at der er åbenhed omkring de samarbejdsaftaler, der
bliver indgået mellem KL og Udbetaling Danmark, således
at Folketingets partier får et godt grundlag for at få
indblik i aftalerne og dermed mulighed for at tage eventuelle
problemstillinger op med ministeren.
Selv om DF kan støtte lovforslaget,
mener DF fortsat, at der er problemer med Udbetaling Danmark. DF
noterer, at ministeren i svar på spørgsmål 7
svarer, at kommunerne har pligt til at hjælpe borgerne. Det
er dog stadig DF's oplevelse, at der er et klart behov for at
arbejde med Udbetaling Danmarks kontakt til borgerne. Som
opfølgning på vedtagelsen af dette lovforslag bliver
DF derfor nødt til at drøfte, om den servicedel over
for borgerne, som også er en del af opgaven, bliver
løst på den bedst mulige måde i dag. Hvordan
sikres det, at der fremadrettet er en service over for de borgere,
som ikke er digitale, som ikke er vedholdende nok til at vente
på at komme igennem telefonsluserne, og som ikke
forstår at trænge igennem systemet, de borgere, som har
brug for fortsat at kunne komme hen og tale med et andet menneske
om de problemstillinger, som de har?
Derfor fremsætter Dansk Folkeparti
også et beslutningsforslag (B 163) om én indgang til
det offentlige via kommunernes borgerservice, hvor DF
ønsker, at Folketinget skal pålægge regeringen
at tage initiativ til, at kommunernes borgerservice kommer til at
fungere som én sammenhængende indgang til det
offentlige med mulighed for personlig borgerbetjening ved
fremmøde. Alle borgere med henvendelser og
forespørgsler til det offentlige, hvad enten det
gælder problemer med at bruge NemID eller andre
spørgsmål, skal trygt kunne henvende sig til
kommunernes borgerservice og blive betjent og få deres
henvendelse behandlet.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter forslaget, men fremhæver den
bekymring vedrørende opbevaring af data/undringslister,
samarbejdsaftalen mellem Udbetaling Danmark og kommunerne samt
merarbejdet for kommunerne, som der er blevet rejst. Ministeriet
har ikke klart kunne svare på, hvorledes man skal kunne
fjerne denne bekymring. SF finder det derfor afgørende, at
erfaringer og effekter følges med særligt fokus
på borgernes retssikkerhed og samarbejdsaftalen mellem
Udbetaling Danmark og KL. SF understreger, at ministeren har
mulighed for at fastsætte nærmere regler om dette
samarbejde - herunder om sagsgange og effekter af kontrolindsatsen.
Muligheden skal selvfølgelig bruges efter behov - med fokus
på borgernes retssikkerhed - og SF opfordrer til, at det i
så fald bliver under inddragelse af relevante politiske
parter. SF forventer desuden, at implementering af
lovændringen følges nøje, og at partierne
inddrages og holdes orienteret om effekten, herunder eventuelle
uhensigtsmæssigheder.
SF støtter også regeringens
ændringsforslag om, at Udbetaling Danmark skal kunne undlade
at afvise ansøgninger, der ikke er indgivet ved digital
selvbetjening.
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer
imod lovforslaget. Det betyder mere centralisering, mere
tvangsdigitalisering, mere dobbeltarbejde for borgerne, der nu
også på de nye områder, der overdrages til
Udbetaling Danmark, skal forholde sig til to forskellige
myndigheder. Desværre betyder lovforslaget også
yderligere forringelse af borgernes retssikkerhed, nemlig i forhold
til yderligere fravigelser af persondatalovens § 8, stk. 3,
som handler om, at oplysninger om borgerens privatliv ikke skal
kunne videregives til andre offentlige myndigheder uden borgerens
samtykke. Det er også kritisabelt, at lovforslaget udvider
myndighedernes adgang til samkøring af registre med hensyn
til »formodet samlever« og »formodet
husstandsmedlem« uden at indhente borgerens samtykke.
Enhedslisten deler den kritik, som er fremført af
Ældre Sagen, Rådet for Socialt Udsatte og Datatilsynet,
en kritik, som regeringen ikke har lyttet til. Enhedslisten er
endvidere enig i Ældre Sagens forslag om, at der
indføres klare definitioner af, hvad det vil sige at
være »samlevende«, og at disse kriterier
bør bygge på objektivt konstaterbare forhold
såsom udgifter til bolig, vand, varme og el og andre faste
udgifter, der relaterer sig til det at have en bolig, og henleder
Folketingets opmærksomhed på, at Enhedslisten netop har
fremsat beslutningsforslag nr. B 147 om klare regler for
definitionen af enlige forsørgere og enlige pensionister.
Enhedslisten kan støtte det af ministeren stillede
ændringsforslag, da det giver mulighed for, at Udbetaling
Danmark kan se bort fra kravet om obligatorisk digital
selvbetjening. Det er en minimal forbedring af en dårlig
lovgivning, men der er desværre ingen garanti for, at
Udbetaling Danmark benytter sig af muligheden, ligesom det er for
dårligt, at borgeren ikke får mulighed for at klage
over de situationer, hvor Udbetaling Danmark ikke vil benytte sig
af muligheden.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
13 indsættes efter stk. 6, der bliver stk. 7, som nyt stykke:
»Stk. 8.
Udbetaling Danmark kan undlade at afvise en ansøgning eller
meddelelse m.v., der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, og
som ikke er undtaget herfra efter stk. 2-6, hvis Udbetaling Danmark
vurderer, at der foreligger særlige forhold, der gør,
at borgeren ikke må forventes at kunne anvende digital
selvbetjening.«
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 9 og
10.«
[Undtagelse fra digital
selvbetjening]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter gældende regler i lov om
Udbetaling Danmark kan ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold på Udbetaling Danmarks
sagsområder fastsætte regler om, at kommunikation
mellem Udbetaling Danmark og borgere skal ske i elektronisk form,
jf. § 13, stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark.
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold kan fastsætte regler om, at
visse borgere helt eller delvis skal være undtaget fra kravet
om digital kommunikation, jf. § 13, stk. 2, i lov om
Udbetaling Danmark.
Det er i § 13, stk. 3, i lov om
Udbetaling Danmark fastsat, at det er kommunen, som på
Udbetaling Danmarks sagsområde kan træffe
afgørelse om, hvorvidt borgeren skal undtages fra
obligatorisk digital selvbetjening efter regler, som er fastsat i
medfør af § 13, stk. 2, i lov om Udbetaling
Danmark.
I bekendtgørelse nr. 1215 af 20.
november 2014 om obligatorisk digital selvbetjening
vedrørende ansøgninger og meddelelser m.v. om sociale
ydelser m.v. er det fastsat, at kommunen skal tilbyde, at en
ansøgning eller meddelelse m.v. kan indgives på en
anden måde end ved digital selvbetjening, hvis kommunen
finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at
borgeren ikke må forventes at kunne anvende digital
selvbetjening. Muligheden for at ansøge, meddele m.v.
på anden måde end ved digital selvbetjening skal
imødekomme borgere med særlige behov. Der kan for
eksempel være tale om borgere med særlige handicap,
psykiske lidelser, sprogvanskeligheder, visse socialt udsatte
borgere og borgere, der mangler digitale kompetencer. Der
foreligger særlige forhold for disse borgere, hvis
hjælp eller medbetjening fra den offentlige myndigheds side
konkret vurderes ikke at være en egnet løsning til at
muliggøre digital ansøgning eller meddelelse m.v.
Kommunen kan beslutte, at afgørelsen
om, at der foreligger særlige forhold, der gør, at
borgeren skal tilbydes, at en ansøgning eller meddelelse
m.v. kan indgives på anden måde end ved digital
selvbetjening, skal gælde for alle fremtidige
ansøgninger og meddelelser m.v., som er omfattet af en
nærmere bestemt ydelsesgruppe, jf. bekendtgørelsens
bilag 1, tabel 1-4.
Kommunalbestyrelsens afgørelser om,
hvorvidt borgeren skal undtages fra obligatorisk digital
selvbetjening, kan påklages til Ankestyrelsen efter §
13, stk. 4, i lov om Udbetaling Danmark.
Efter gældende § 13, stk. 6, i
lov om Udbetaling Danmark kan Udbetaling Danmark undlade at afvise
en ansøgning eller meddelelse m.v., der ikke er indgivet ved
digital selvbetjening, og som ikke er undtaget herfra efter stk.
2-5, hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare
fordele ved at modtage ansøgningen eller meddelelsen m.v.
på anden måde end digitalt.
Bestemmelsen giver Udbetaling Danmark
mulighed for - ud over de tilfælde, hvor kommunen har truffet
afgørelse om, at der foreligger særlige forhold, der
gør, at borgeren ikke må forventes at kunne anvende
digital selvbetjening - ud fra økonomiske overvejelser at
undlade at afvise ansøgninger eller meddelelser, der ikke er
indgivet ved digital selvbetjening. Udbetaling Danmark kan
endvidere undlade at afvise en meddelelse, der ikke er indgivet ved
digital selvbetjening, hvis det efter sagens karakter er
hensigtsmæssigt at modtage meddelelsen på anden
måde end digitalt, f.eks. hvor en oplysning kan betyde, at
borgeren vil få udbetalt for meget, hvis ikke Udbetaling
Danmark med det samme lader oplysningen indgå i borgerens
sag. Bestemmelsen sikrer således, at Udbetaling Danmark kan
leve op til sin forpligtelse om, at ydelsen udbetales på et
korrekt grundlag, selv om oplysningen ikke er indgivet
digitalt.
Der kan efter gældende regler ikke
klages over Udbetaling Danmarks beslutning om at se bort fra det
digitale krav.
Udbetaling Danmark har efter gældende
regler ikke mulighed for at tage imod en ansøgning eller
meddelelse fra borgeren, som alene på grund af borgerens
særlige forhold ikke indgives digitalt, hvis kommunen ikke
har truffet afgørelse om undtagelse fra kravet efter §
13, stk. 3, i lov om Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark skal i
så fald henvise borgeren til kommunen.
Enkeltsager har vist, at der er
tilfælde, hvor borgere har rettet telefonisk henvendelse til
Udbetaling Danmark, som uden held har forsøgt at vejlede og
guide borgeren til digital selvbetjening. Borgerne er herefter
blevet henvist til at kontakte kommunen, som kan foretage
vurderingen af, om der foreligger særlige forhold, der
gør, at borgeren ikke kan indgive ansøgningen
digitalt og derfor skal tilbydes at ansøge eksempelvis
på en blanket, som udleveres af kommunen.
En række kommuner og Ældre
Sagen har påpeget, at der blandt nogle borgere er en uklarhed
om, hvem de skal rette henvendelse til. Det kan f.eks. betyde, at
nogle borgere henvender sig direkte til Udbetaling Danmark uden
først at have søgt om undtagelse i kommunen,
hvorefter de henvises videre til kommunen, selv om Udbetaling
Danmark vurderer, at borgeren heller ikke med kommunens hjælp
vil kunne betjene sig selv digitalt.
For at reducere antallet af denne type
situationer foreslås det, at Udbetaling Danmark får
mulighed for at undlade at afvise en ansøgning eller
meddelelse m.v., der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, og
som ikke er undtaget af kommunen efter § 13, stk. 2-6, i lov
om Udbetaling Danmark, hvis Udbetaling Danmark vurderer, at der
foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren
heller ikke må forventes at kunne anvende digital
selvbetjening ved kommunal medbetjening.
Denne mulighed kan særlig anvendes i
de tilfælde, hvor en borger henvender sig telefonisk til
Udbetaling Danmark for at bede om hjælp til ansøgning
om en ydelse, f.eks. boligstøtte eller folkepension, og hvor
Udbetaling Danmark vurderer, at borgeren ikke fysisk kan
møde op i kommunen for at få hjælp til digital
selvbetjening. Det kan f.eks. være borgere med et handicap,
som gør det meget vanskeligt at møde op for at
få medbetjening i kommunen, eller borgere, som Udbetaling
Danmark vurderer er helt uden digitale kompetencer, og hvor
medbetjening i kommunen ikke forventes at kunne løse
borgerens digitale udfordringer. Det kan også være
borgere, der befinder sig i udlandet, hvor det ikke er muligt at
hjælpe borgeren igennem den digitale løsning over
telefonen. Udbetaling Danmark kan i så fald i forbindelse med
den konkrete henvendelse tilbyde at betjene borgeren på anden
vis ved f.eks. at sende borgeren et ansøgningsskema og
efterfølgende undlade at afvise ansøgningen,
når den sendes retur af borgeren. Hvis Udbetaling Danmark i
en konkret situation anvender muligheden for at se bort fra kravet
om obligatorisk digital selvbetjening, har det alene betydning for
borgerens ydelse i Udbetaling Danmark og medfører derfor
ikke krav om, at kommunen skal orienteres.
Vurderer Udbetaling Danmark, at der er tale
om en borger, som har behov og mulighed for at få personlig
betjening i kommunen, skal Udbetaling Danmark fortsat henvise
borgeren til at få hjælp f.eks. i form af medbetjening
i kommunen. Desuden skal Udbetaling Danmark henvise borgeren til
kommunen, hvis borgeren ønsker en afgørelse om, at
der foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren
skal tilbydes, at en ansøgning eller meddelelse m.v. kan
indgives på anden måde end ved digital selvbetjening,
som skal gælde for alle fremtidige ansøgninger og
meddelelser m.v. inden for en nærmere bestemt ydelsesgruppe,
jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse om obligatorisk
digital selvbetjening vedrørende ansøgninger og
meddelelser m.v. om sociale ydelser m.v., bilag 1, tabel 1-4.
Det foreslås, at borgeren ligesom
efter gældende § 13, stk. 6, ikke kan klage over, at
Udbetaling Danmark ikke anvender den foreslåede bestemmelse
og derfor i den konkrete situation afviser en ansøgning
eller meddelelse m.v., der indsendes ikkedigitalt, og henviser
borgeren til betjening i kommunen.
Orla Hav (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Mette Reissmann (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag
(S) Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Lotte Rod (RV) Trine Mach (SF) Özlem Sara Cekic (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille
Skipper (EL) Kim Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Tina Nedergaard (V) Finn
Thranum (V) Sophie Løhde (V) Fatma Øktem (V) Karen
Ellemann (V) Karin Nødgaard (DF) Susanne Eilersen (DF)
Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Merete
Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Per Løkken (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 148
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for behandlingen af
lovforslaget | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold | 4 | Henvendelse af 3/3-15 fra Ældre
Sagen | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag fra ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og svar
vedrørende L 148
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/3-15 fra Ældre Sagen, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om at uddybe indholdet af den
samarbejdsaftale, der skal være mellem Udbetaling Danmark og
kommunerne i relation til registersamkøringerne, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om besparelse på 22 mio. kr.,
til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at oversende papirer, der blev
uddelt ved den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/3-15, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan det sikres, at data fra
Udbetaling Danmark til kommunerne opbevares, behandles og
destrueres ordentligt, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om at redegøre for, hvilke
regler, retningslinjer og begrænsninger der er for Udbetaling
Danmarks samarbejde og dataudveksling med private pensions- og
forsikringsselskaber - p.t. og efter vedtagelse af lovforslaget,
til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om sikring af borgernes mulighed for
hjælp med kommunikationen med UD af borgerservice, uanset om
borgeren kan benytte NemID eller ej, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om procedurerne for håndteringen
af de såkaldte undringslister, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om krav til de aftaler, som UD og
kommunerne skal etablere i forhold til dataenheden i UD, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, at i svar på spm. 2 og 8
omtales samarbejdsaftalerne mellem KL og Udbetaling Danmark, og om
ministeren vil samle ordførerkredsen til en drøftelse
af samarbejdsaftalerne, når de foreligger, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forholds svar
herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren uddybe indholdet af den
samarbejdsaftale der skal være mellem Udbetaling Danmark og
kommunerne i relation til registersamkøringerne?
Svar:
Lovforslaget fastsætter ikke
særlige regler for det praktiske samarbejde mellem kommunerne
og Udbetaling Danmark. Det er vurderet at være mest
hensigtsmæssigt, at det overlades til Udbetaling Danmark og
KL at aftale, hvordan samarbejdet bedst udmøntes i praksis,
herunder at aftalen løbende kan justeres på baggrund
af konkrete erfaringer.
Med lovforslaget får Udbetaling Danmark
tillagt myndighedskompetence til at foretage
registersamkøringer på kommunale ydelsesområder.
Det vil således være en del af Udbetaling Danmarks
myndighedsopgaver at levere brugbare og relevante datalister til
kommunerne.
Det er en forudsætning for Udbetaling
Danmarks udarbejdelse af datalister via registersamkøring,
at der sker på grundlag af relevante erfaringer fra
kommunerne, og at registersamkøringen løbende
justeres på grundlag af erfaringsopsamling om udfaldet af de
sager, som kommunerne behandler. Det afgørende er, at
datalisterne er relevante for kommunernes kontrolarbejde, og at
kommunerne kan håndtere behandlingen af det antal sager, der
fremgår af listerne.
Da samarbejdsaftalen skal indgås mellem
Udbetaling Danmarks bestyrelse og KL's bestyrelse er forventningen,
at der herved tages behørigt hensyn til begge parters
interesser.
Udbetaling Danmark og KL vil først
kunne indgå en samarbejdsaftale, når lovforslaget
træder i kraft, og det endelige indhold kendes derfor ikke.
Udbetaling Danmark og KL har dog indledt drøftelser om den
mulige udformning af samarbejdsaftalen.
Udbetaling Danmark har oplyst, at
samarbejdsaftalen blandt andet vil adressere, hvor ofte kommunerne
modtager datalister og hvor mange sager der fremgår af
datalisterne, som kommunen skal behandle. Herudover vil aftalen
indeholde henvisninger til, at regler og krav til datasikkerheden
skal overholdes i forbindelse med udveksling af oplysninger,
herunder ved udveksling af datalisterne.
Derudover vil Udbetaling Danmark
løbende udarbejde information og retningslinjer til
kommunerne. Den første Informationspakke forventes udsendt i
april 2015 til alle 98 kommuner og vil blandt andet indeholde
information om:
- Hvordan
kontrollisterne bør opbevares
- Hvordan
kontrollisterne bør anvendes
- Hvordan og
hvornår kontrollisterne bør slettes og
anonymiseres
Det skal i den forbindelse bemærkes, at
kommunerne og Udbetaling Danmark som offentlige myndigheder med
selvstændigt dataansvar i forvejen har stor erfaring med at
håndtere krav til datasikkerhed og behandling af data mv.,
idet kommunerne og Udbetaling Danmark allerede samarbejder
indbyrdes og med andre myndigheder om udveksling af data.
Samarbejdsaftalen og den supplerende
information vil bygge på eksisterende regler om datasikkerhed
mv. Spørgsmålet om datasikkerhed samt opbevaring og
sletning af data er blandt andet reguleret i persondataloven og i
bekendtgørelse af 15. juni 2000 om
sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning samt vejledning af 2.
april 2001 til bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 om
sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning.
Lovforslaget indeholder herudover mulighed
for, at ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold kan fastsætte nærmere regler om
samarbejdet mellem kommunerne og Udbetaling Danmark, herunder om
sagsgange samt opgørelse af effekter af
kontrolindsatsen.
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold vil fx kunne fastsætte
nærmere regler for samarbejdet mellem Udbetaling Danmark og
kommunerne vedrørende registersamkøringerne, herunder
håndteringen af datalisterne, hvis samarbejdsaftalen og
Udbetaling Danmarks information og retningslinjer viser sig at
være utilstrækkelige.
Spørgsmål nr. 7:
Vil ministeren tage initiativer til at sikre,
at den borger, som ønsker at gøre brug af de
ordninger, som med dette lovforslag overføres til UD, altid
vil kunne hjælpes med kommunikationen med UD af borgerservice
i borgerens kommune, uanset om borgeren kan benytte Nem ID eller
ej?
Svar:
Der er i de gældende regler i lov om
Udbetaling Danmark fastsat regler om, at borgeren kan henvende sig
i kommunen, hvis borgeren har brug hjælp til at sende
ansøgninger mv. digitalt til Udbetaling Danmark, herunder
til at anvende NemId.
Det fremgår således af § 3,
stk. 2, i lov om Udbetaling Danmark, at kommunen i fornødent
omfang skal yde bistand til fremmødte borgere, der vurderes
ikke at kunne benytte sig af digitale vejledninger og
selvbetjeningsløsninger om kontante ydelser og
økonomiske tilskud inden for Udbetaling Danmarks
sagsområde.
Borgere med særlige behov, der i
øvrigt har behov for hjælp med kommunikation med
Udbetaling Danmark, har derudover ret til at møde op og
få hjælp i kommunens borgerservice, fx hvis borgeren
har brug for kontakt til Udbetaling Danmark om status på sin
sag. Det fremgår således af § 3, stk. 2, at
kommunen fx skal hjælpe med at udfylde og indgive
ansøgninger til Udbetaling Danmark, skal sørge for at
borgeren kan medvirke ved sin sag hos Udbetaling Danmark og i
øvrigt kan varetage kontakten til Udbetaling Danmark
på borgeren vegne. I den forbindelse har Udbetaling Danmark
oprettet en såkaldt KVIK-linje, så kommunen hurtigt kan
komme i kontakt med Udbetaling Danmark.
De gældende regler i § 3 i lov om
Udbetaling Danmark, som sikrer borgere med behov for personlig
hjælp i kommunen i forbindelse med kontakten med Udbetaling
Danmark, vil også omfatte de overførte områder.
Der henvises herudover til lovforslagets afsnit 4.1.6.1.
Det vil også fortsat være
kommunens opgave, at yde helhedsorientereret vejledning til borgere
efter reglerne i § 5 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område om alle de muligheder, der findes
for at få hjælp efter den sociale lovgivning. Efter
§ 3, stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark skal kommunen i den
forbindelse også yde generel vejledning om alle de
muligheder, der findes for at modtage kontante ydelser og
økonomiske tilskud på Udbetaling Danmarks
sagsområde.
Kommunerne vil beholde ressourcer til at
varetage disse opgaver, og der er taget højde for dette ved
beregningen af besparelsespotentialet. Der henvises til
lovforslagets afsnit 5.1.
Der indføres ikke med L 148 nye krav
som følge af obligatorisk digital selvbetjening. Borgerne
vil fortsat som i dag kunne blive undtaget fra kravet om digital
selvbetjening efter en konkret vurdering i kommunen.
Det kan supplerende oplyses, at jeg agter at
oversende et ændringsforslag til Socialudvalget, der vil
gøre det muligt for Udbetaling Danmark at tage imod
ikke-digitale ansøgninger - selvom borgeren ikke er undtaget
fra kravet om digital selvbetjening - hvis Udbetaling Danmark
vurderer, at der foreligger særlige forhold, der gør,
at borgeren heller ikke må forventes at kunne anvende digital
selvbetjening ved kommunal medbetjening. Derved kan det
undgås, at borgeren sendes frem og tilbage mellem henholdsvis
Udbetaling Danmark og kommunen.
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren redegøre for hvorledes
procedurerne vil blive for håndteringen af de såkaldte
undringslister, hvem ser dem, hvor hurtigt håndteres de,
hvornår destrueres de, hvornår orienteres borgeren om,
at der ses på borgerens sag?
Svar:
Den praktiske håndtering af
datalisterne, herunder procedurerne for hvem der må se dem,
hvor hurtigt de håndteres mv. vil bl.a. blive reguleret i
samarbejdsaftalen, der indgås mellem Udbetaling Danmark og
KL. Herudover skal Udbetaling Danmark og kommunerne ved
databehandlinger, herunder i forbindelse med udfærdigelse af
datalister, overholde en lang række sikkerhedsmæssige
krav i persondataloven mv. Der henvises til besvarelsen af
spørgsmål nr. 2 og nr. 5, ad L 148.
Spørgsmålet om, hvorvidt der skal
gives underretning i forbindelse med myndigheders samkøring
i kontroløjemed er ikke direkte omtalt i persondataloven
eller dens forarbejder. Det antages imidlertid, at underretning ved
offentlige myndigheders registersamkøring af alle, der
indgår i samkøringen, vil være
uforholdsmæssig vanskelig jf. persondatalovens § 30. Det
antages således, at der ikke er pligt til at underrette
personer, hvor en registersamkøring ikke viser
uregelmæssigheder og hvor myndighederne derfor ikke finder
anledning til at foretage sig videre.
I forbindelse med registersamkøringer
antages det, at forpligtelsen til at underrette efter
persondatalovens § 29 alene gælder de sager, hvor
myndigheden efterfølgende beslutter at oplyse en sag
nærmere med henblik på eventuelt at rejse en sag og i
de sager, hvor det med det samme viser sig, at myndigheden vil
rejse en sag. Efter omstændighederne vil myndigheden dog
formentlig i en vis periode kunne vente med at give underretning om
kontrollen.
Det er forudsat i lovforslagets afsnit 4.5.1.,
at det vil være kommunerne, der er ansvarlige for en eventuel
underretning af borgerne, da det er kommunen, der har ansvaret for
at vurdere, om der er grundlag for at gå videre med de sager,
der fremgår af datalisterne. Borgeren skal i forbindelse med
en underretning bl.a. have oplysninger om, hvem der har behandlet
data, formålet med databehandlingen, hvilke typer oplysninger
det drejer sig om m.v. Borgeren skal herudover i alle
tilfælde inddrages i den videre behandling af en
tilbagebetalingssag og parthøres i overensstemmelse med
forvaltningsloven.