Fremsat den 25. februar 2015 af
økonomi- og indenrigsministeren (Morten
Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
og lov om kommunale og regionale valg (Juniortilforordnede)
§ 1
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 369 af 10. april 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 312 af 29. marts 2014,
foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 5 affattes
således:
»Kapitel 5
Valgbestyrelser,
valgstyrere, tilforordnede vælgere og
juniortilforordnede«.
2.
Efter § 30 indsættes før overskriften til §
31:
»Juniortilforordnede
§ 30 a.
Kommunalbestyrelsen kan på et møde beslutte at
vælge et antal personer, der på valgdagen er fyldt 16
år, men endnu ikke fyldt 18 år, til at bistå
valgstyrere og tilforordnede vælgere, jf. §§ 29 og
30, på valgdagen. Disse benævnes juniortilforordnede.
De juniortilforordnede må alene varetage opgaver af praktisk
karakter og alene efter instruktion og under fornødent opsyn
fra valgstyrere eller tilforordnede vælgere.
Stk. 2. De
juniortilforordnede vælges ved forholdstalsvalg under
ét blandt de i stk. 1 angivne personer, der har bopæl
i kommunen.«
3. I
§ 31, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »og de tilforordnede vælgere« til:
», de tilforordnede vælgere og de
juniortilforordnede«.
4. I
§ 97, stk. 1, ændres
»og tilforordnede vælgere« til: »,
tilforordnede vælgere og eventuelle juniortilforordnede, jf.
§ 30 a,«.
§ 2
I lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 368 af 10.
april 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 312 af 29.
marts 2014, foretages følgende ændring:
1. I
§ 16, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og tilforordnede vælgere« til:
», tilforordnede vælgere og eventuelle
juniortilforordnede«.
§ 3
I lov om kommunale og regionale valg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 363 af 2. april 2014, foretages
følgende ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 3 affattes
således:
»Kapitel 3
Valgbestyrelser,
valgstyrere, tilforordnede vælgere og
juniortilforordnede«.
2.
Efter § 17 indsættes før overskriften til §
18:
»Juniortilforordnede
§ 17 a.
Kommunalbestyrelsen kan på et møde beslutte at
vælge et antal personer, der på valgdagen er fyldt 16
år, men endnu ikke fyldt 18 år, til at bistå
valgstyrere og tilforordnede vælgere, jf. §§ 16 og
17, på valgdagen. Disse benævnes juniortilforordnede.
De juniortilforordnede må alene varetage opgaver af praktisk
karakter og alene efter instruktion og under fornødent opsyn
fra valgstyrere eller tilforordnede vælgere.
Stk. 2. De
juniortilforordnede vælges ved forholdstalsvalg under
ét blandt de i stk. 1 angivne personer, der har bopæl
i kommunen.«
3. I
§ 18, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »og de tilforordnede vælgere« til:
», de tilforordnede vælgere og de
juniortilforordnede«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
§ 5
§ 1 finder anvendelse på folketingsvalg
og folkeafstemninger, der afholdes efter lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indhold | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Gældende
regler | | 2.2. | Baggrund og
ministeriets overvejelser | | 2.3. | Lovforslagets
indhold | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. |
|
1.
Indledning
Formålet med lovforslaget er at give
kommunalbestyrelserne mulighed for at rekruttere unge 16- og
17-årige, der endnu ikke har valgret, til at yde praktisk
hjælp som juniortilforordnede på afstemningsstederne
ved folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg, kommunale og regionale
valg og grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og at aflønne
dem efter samme regler, som gælder for valgstyrere og
tilforordnede vælgere. Forslaget skal bidrage til den
demokratiske dannelse af unge på 16 og 17 år, der snart
vil skulle deltage i deres første valg.
Forslaget ligger således i god
tråd med Valgretskommissionens anbefalinger fra 2011, som
bl.a. var, at der var behov for at gøre en indsats for unges
demokratiske dannelse. I denne anbefaling lå bl.a., at der
skal skabes en norm om demokratisk deltagelse tidligt hos de
unge.
Regeringen og Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Liberal Alliance har den 5. december 2014
således indgået en politisk aftale om at
gennemføre en ændring af valglovgivningen, der
tillader kommunerne at rekruttere unge på 16 og 17 år
til at bistå valgstyrere og tilforordnede vælgere ved
folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg, kommunale og regionale valg
og grundlovsumiddelbare folkeafstemninger.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Gældende ret
Efter valglovgivningens regler vælger
kommunalbestyrelsen et antal tilforordnede vælgere til at
bistå ved valget. De tilforordnede vælgere vælges
ved forholdstalsvalg under ét blandt vælgerne i
kommunen, jf. folketingsvalglovens § 30, folketingvalglovens
§ 97, stk. 1, og Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk.
1, (sidstnævnte to bestemmelser henviser begge til reglerne i
folketingsvalglovens kapitel 5), samt den kommunale og regionale
valglovs § 17. Heraf følger, at man for at blive valgt
til hvervet som tilforordnet vælger skal opfylde
valgretskravene til det pågældende valg. For
folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg, kommunale og regionale valg
samt grundlovsumiddelbare folkeafstemninger gælder bl.a., at
man skal være fyldt 18 år senest på valgdagen,
jf. folketingsvalglovens § 1 og § 96, stk. 1,
Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, og den kommunale
og regionale valglovs § 1, stk. 1.
De tilforordnede vælgere skal
hjælpe valgstyrerne med deres opgaver på valgdagen. De
tilforordnede vælgere skal blandt andet yde hjælp til
stemmeafgivningen for de vælgere, der ikke kan foretage
stemmeafgivningen på den foreskrevne måde uden
hjælp, jf. folketingsvalglovens § 48,
folketingvalglovens § 99, stk. 1, og
Europa-Parlamentsvalglovens § 25, stk. 1, (sidstnævnte
to bestemmelser henviser begge til reglerne i folketingsvalglovens
kapitel 7), samt den kommunale og regionale valglovs § 53.
Valgstyrerne og de tilforordnede vælgere skal foretage
stemmeoptællingen på afstemningsstedet, (ved
Europa-Parlamentsvalg dog forudsat, at stemmeoptællingen
finder sted på afstemningsdagen, hvilket har været
tilfældet ved de senere valg), jf. folketingsvalglovens
§ 68, folketingvalglovens § 101, stk. 1, og
Europa-Parlamentsvalglovens § 28, stk. 2, (sidstnævnte
to bestemmelser henviser begge til reglerne i folketingsvalglovens
kapitel 9), samt den kommunale og regionale valglovs § 74.
Enhver vælger har pligt til at
påtage sig hvervet som tilforordnet vælger, og de
tilforordnede vælgere har, medmindre de har forfald, pligt
til at udføre de opgaver, som påhviler dem i
medfør af deres hverv, jf. folketingsvalglovens § 31,
stk. 1 og 2, folketingvalglovens § 97, stk. 1, og
Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk. 1, (sidstnævnte
to bestemmelser henviser begge til reglerne i folketingsvalglovens
kapitel 5), samt den kommunale og regionale valglovs § 18,
stk. 1 og stk. 2.
Der ydes diæter til de tilforordnede
vælgere (samt valgbestyrelsens medlemmer og valgstyrere) for
deres virksomhed i forbindelse med valget, jf. folketingsvalglovens
§ 31, stk. 3, 1. pkt., folketingvalglovens § 97, stk. 1,
og Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk. 1,
(sidstnævnte to bestemmelser henviser begge til reglerne i
folketingsvalglovens kapitel 5), samt den kommunale og regionale
valglovs § 18, stk. 3, 1. pkt. Diæterne ydes efter
reglerne i lov om kommunernes styrelse. Kommunalbestyrelsen kan dog
beslutte på et møde, at der ikke ydes diæter,
eller at de diæter, der ydes, udgør et andet
beløb, end der følger af reglerne i lov om
kommunernes styrelse. Diæterne kan pr. dag højst
udgøre det femdobbelte af det diætbeløb, som i
henhold til reglerne i lov om kommunernes styrelse er fastsat for
møder af ikke over 4 timers varighed, jf.
folketingsvalglovens § 31, stk. 3, 2.-4. pkt.,
folketingvalglovens § 97, stk. 1, og
Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk. 1, (sidstnævnte
to bestemmelser henviser begge til reglerne i folketingsvalglovens
kapitel 5), samt den kommunale og regionale valglovs § 18,
stk. 3, 2.-4. pkt.
2.2.
Baggrund og ministeriets overvejelser
Københavns Kommunes valgadministration
har forud for kommunal- og regionalvalget 2013 spurgt ministeriet
om, hvorvidt det var muligt inden for valglovgivningens rammer at
anvende unge under 18 år som tilforordnede ved kommunal- og
regionalvalget. Formålet skulle først og fremmest
være, at dette ville bidrage til de unges demokratiske
dannelse. Det ville efter Københavns Kommunes
administrations opfattelse have god sammenhæng med de
særlige tiltag, som blev iværksat forud for kommunal-
og regionalvalget 2013 for at få unge
førstegangsvælgere til at stemme, herunder ved
kampagner og mobil brevstemmeafgivning på uddannelsessteder
m.v.
Det er imidlertid efter de gældende
regler ikke muligt at anvende personer under 18 år som
tilforordnede vælgere, da valglovgivningen netop foreskriver,
at der vælges et antal tilforordnede vælgere blandt
vælgere i kommunen. Heri er
indlagt et krav om, at de pågældende skal opfylde
valgretsbetingelserne, herunder aldersbetingelsen for valgret, som
til danske valg og folkeafstemninger er 18 år.
Ministeriet er enigt i Københavns
Kommunes betragtninger om, at en mulighed for at anvende unge
på 16 og 17 år til at hjælpe til med praktiske
opgaver ved valg og folkeafstemninger vil give de unge en god
mulighed for at lære en af de grundlæggende
demokratiske processer at kende indefra. Tiltaget kan bidrage til
de unges demokratiske dannelse med henblik på, at de
føler sig bedre rustet til at gøre brug af deres
valgret, som de opnår, når de fylder 18 år.
Det bemærkes, at sigtet med lovforslaget
derimod ikke er at give kommunerne mulighed for at udpege et
færre antal tilforordnede, end de ellers ville have gjort
uden muligheden for supplerende at udpege juniortilforordnede. Med
andre ord må juniortilforordnede ikke erstatte - et antal -
tilforordnede vælgere.
2.3.
Lovforslagets indhold
Det foreslås at give
kommunalbestyrelserne mulighed for at vælge unge, der
på valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke er fyldt 18
år, til at bistå valgstyrere og tilforordnede
vælgere på valgdagen, samt at disse benævnes
juniortilforordnede. Muligheden for at vælge
juniortilforordnede gælder ifølge forslaget både
ved folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg, kommunale og regionale
valg og grundlovsumiddelbare folkeafstemninger, jf. forslagets
§ 1, nr. 2 og 4, § 2, nr. 1, og § 3, nr. 2.
Da juniortilforordnede ikke har valgret og
desuden må forudsættes at have begrænset erfaring
med håndtering af administrative processer, vil der
være en række opgaver, som de ikke efter lovforslaget
vil få adgang til at varetage. Det foreslås derfor, at
de opgaver, som de juniortilforordnede må varetage,
afgrænses til opgaver af praktisk karakter, der endvidere
skal underlægges instruktion og fornødent opsyn fra
valgstyrere eller tilforordnede vælgere. Det er således
ikke hensigten, at de juniortilforordnede skal erstatte nogle af de
voksne tilforordnede vælgere, men gerne være et
supplement, der kan lette opgavevaretagelsen for valgstyrere og
tilforordnede vælgere samtidig med, at de juniortilforordnede
tilføres noget demokratisk dannelse.
Den adgang, de juniortilforordnede vil have
til at løse opgaver i forbindelse med valget, vil
således være positivt afgrænset i lovforslaget,
dvs. til opgaver af praktisk karakter. Dette indebærer, at de
juniortilforordnede vil være afskåret fra at medvirke
til en række opgaver, som udføres af de tilforordnede
vælgere. Det drejer sig primært om opgaver, der har
karakter af myndighedsudøvelse, herunder egentlige
stemmeoptællingsopgaver og ydelse af bistand til
vælgere, der ikke kan stemme uden hjælp. De
juniortilforordnede må dog godt overvære valgstyreres,
tilforordnede vælgeres og kommunalt ansat personales
udførelse af de pågældende myndighedsopgaver,
herunder blive på afstemningsstedet efter valghandlingens
afslutning for at overvære stemmeoptællingen, så
længe det ikke griber forstyrrende ind i de
pågældende opgaver.
De juniortilforordnede vil kunne varetage
forskellige serviceprægede eller assisterende funktioner ved
valghandlingen og derved frigøre ressourcer hos de voksne
tilforordnede vælgere og valgstyrerne, som kan bruges bedre
til andre opgaver. Endvidere vil det ved nogle opgaver være
hensigtsmæssigt efter kommunalbestyrelsens eller
valgstyrernes bestemmelse, at de juniortilforordnede løser
opgaver i tæt samarbejde med og under instruktion fra en
tilforordnet vælger, både for at styrke elementet af
demokratisk oplæring, og for at de juniortilforordnede ikke
skal stå alene med ansvaret for opgaver, der kan kræve
en voksens intervention, f.eks. hvis en vælger skal
irettesættes for brud på reglerne om forbud mod
valgagitation på valgstedet.
Opgaveafgrænsningen for de
juniortilforordnede er nærmere afgrænset i de specielle
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås endvidere, at
kommunalbestyrelsen vælger de juniortilforordnede ved
forholdstal under ét blandt unge, der har bopæl i
kommunen. Hvervet som juniortilforordnet er dog til forskel fra
hvervet som medlem af valgbestyrelsen, valgstyrer eller
tilforordnet vælger ikke et borgerligt ombud. Der henvises
til forslagets § 1, nr. 2, og § 3, nr. 2, med
tilhørende bemærkninger.
Det foreslås endelig, at
juniortilforordnede får ret til at få udbetalt
diæter efter samme regler som valgstyrere og tilforordnede
vælgere i øvrigt i det omfang, kommunalbestyrelsen
måtte træffe afgørelse herom. Der henvises til
forslagets § 1, nr. 3, og § 3, nr. 3, med
tilhørende bemærkninger.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget om, at de juniortilforordnede vil
skulle have udbetalt diæter efter samme regler som
gælder for udbetaling af diæter til medlemmer af
valgbestyrelsen, valgstyrere og tilforordnede vælgere, kan
give de kommunalbestyrelser, der beslutter at anvende
juniortilforordnede, øgede udgifter til diæter samt
eventuel forplejning m.v. til de juniortilforordnede. Da muligheden
for at vælge juniortilforordnede til at bistå ved
valget er frivillig for kommunerne, der således kan undlade
at vælge juniortilforordnede, eller kan undlade at udbetale
diæter til juniortilforordnede eller i øvrigt tilpasse
de samlede diætsatser således, at den samlede
udbetaling af diæter ikke påvirkes af valget af et
antal juniortilforordnede, vil der imidlertid ikke skulle svares
økonomisk kompensation fra staten til kommunerne for
udgifter til diæter m.v. til de juniortilforordnede.
De juniortilforordnede vil kunne varetage
opgaver af praktisk karakter og derved frigøre ressourcer
hos valgstyrere og tilforordnede vælgere, der kan anvendes
andetsteds. Kommunerne vil dog skulle afsætte ressourcer til
at rekruttere og instruere de juniortilforordnede, såfremt
kommunen vælger sådanne juniortilforordnede.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 23. december 2014 til den 29. januar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Ældreråd, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Regioner, Danske Seniorer, Dansk Ungdoms Fællesråd
(DUF), Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DESA Dansk
Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd,
Domstolsstyrelsen, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Forhandlingsfællesskabet
(tidligere Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte),
FSR - danske revisorer, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kommunernes Lønningsnævn,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Netværket af Ungdomsråd (NAU), Regionernes
Lønnings- og Takstnævn (RLTN), Stats- og Kommunalt
Ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF), Vestre Landsret,
Østre Landsret, Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Juniortilforordnede kan ydes diæter
efter samme regler som voksne valgstyrere og tilforordnede
vælgere efter kommunalbestyrelsens beslutning herom. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | De juniortilforordnede vil kunne varetage
opgaver af praktisk karakter og derved frigøre ressourcer
hos valgstyrere og tilforordnede vælgere, der kan anvendes
andetsteds. | Kommunerne vil skulle afsætte
ressourcer til at rekruttere og instruere de juniortilforordnede,
såfremt kommunen vælger sådanne
juniortilforordnede. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Med forslaget indsættes en ny titel til
folketingsvalglovens kapitel 5, der tager højde for
indførelsen med forslaget til en ny § 30 a af en adgang
for kommunalbestyrelsen til at vælge juniortilforordnede til
at hjælpe til med praktiske opgaver i forbindelse med
folketingsvalg. Herefter angiver titlen til kapitel 5, at kapitlet
omhandler valgbestyrelsen, valgstyrere, tilforordnede vælgere
og juniortilforordnede.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i
de almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Med forslaget indsættes en ny
bestemmelse i folketingsvalgloven, § 30 a, som giver
kommunalbestyrelsen mulighed for at beslutte på et
møde at vælge et antal personer, der på
valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke fyldt 18 år,
til at bistå valgstyrere og tilforordnede vælgere
på valgdagen, jf. forslaget til lovens § 30 a, stk. 1,
1. pkt. Alderskravet kan ikke fraviges. Det er op til
kommunalbestyrelsen selv at fastlægge antallet af de 16- og
17-årige personer, som skal vælges. Beslutningen om at
vælge juniortilforordnede skal træffes på et
møde i kommunalbestyrelsen og kan ikke delegeres til udvalg
eller kommunens forvaltning. Valget af juniortilforordnede kan
derimod godt delegeres.
Beslutningen om at vælge
juniortilforordnede skal træffes af den kommunalbestyrelse, i
hvis funktionsperiode valget eller den grundlovsumiddelbare
folkeafstemning afholdes, men kan godt træffes under
ét for samtlige de valg og grundlovsumiddelbare
folkeafstemninger, der måtte forekomme i den
pågældende kommunalbestyrelses funktionsperiode.
Det er i den forbindelse uden betydning, om de
pågældende unge ville have haft valgret til
folketingsvalg, hvis de havde opfyldt alderskriteriet på 18
år. Unge, der har fast bopæl i kommunen, men som ikke
ville have haft valgret, f.eks. fordi de ikke har dansk
indfødsret, kan således også udpeges som
juniortilforordnede til folketingsvalg (samt grundlovsumiddelbare
folkeafstemninger og Europa-Parlamentsvalg, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 4, og § 2, nr. 1).
Ifølge forslaget skal de unge 16- og
17-årige, som kommunalbestyrelsen vælger,
benævnes juniortilforordnede, jf. forslaget til lovens §
30, stk. 1, 2. pkt. Bestemmelsen vedrører den
benævnelse, de juniortilforordnede har i denne lov. Den
særlige benævnelse betyder, at de juniortilforordnede
ikke anses for tilforordnede vælgere, og at lovens
bestemmelser om tilforordnede vælgere ikke gælder for
de juniortilforordnede, medmindre andet følger af det
særlige regelsæt for de juniortilforordnede.
Ifølge forslaget må de
juniortilforordnede alene varetage opgaver af praktisk karakter, og
alene efter instruktion og under fornødent opsyn fra
valgstyrere eller tilforordnede vælgere, jf. forslaget til
lovens § 30 a, stk. 1, 3. pkt.
De juniortilforordnede vil således
f.eks. kunne varetage følgende serviceprægede eller
assisterende funktioner ved valghandlingen:
- Medvirke til
kontrollen af stemmekasser, før afstemningen starter i
overværelse af de første vælgere, for at sikre,
at de er tomme, jf. folketingsvalglovens § 46, stk. 2.
Kontrollen vil dog skulle foretages under en myndig tilforordnet
eller valgstyrers medvirken, og den efterfølgende
aflåsning/forsegling af stemmekassen skal foretages af en
valgstyrer eller tilforordnet vælger.
- Yde bistand til
afviklingen af kødannelser på afstemningsstedet, dvs.
de kan hjælpe med at holde en god gennemstrømning
på afstemningsstedet ved at styre folk ud og ind af
valglokalet, vise hen til valgbordene og videre hen til
stemmerummene. De juniortilforordnede må dog ikke i denne
forbindelse besvare spørgsmål fra vælgere, jf.
nedenfor.
- Være
gardinholdere (tjekke, at et stemmerum er ledigt, forsynet med et
fungerende skriveredskab, og at der ikke ligger noget valgmateriale
eller andet tilbage fra den forrige vælger, og holde gardinet
til side for vælgeren).
- Være
dørholdere (herunder hjælpe særligt ældre
og svagelige vælgere med at komme ind på og ud af
valglokalet).
- Yde bistand til
den praktiske afvikling af vælgerens stemmeafgivning ved
stemmekasserne under kontrol og opsyn af en tilforordnet
vælger eller valgstyrer, og holde øje med, at ingen
vælger forlader valglokalet med stemmematerialet (i hvilket
fald de vil skulle tilkalde en tilforordnet vælger eller
valgstyrer).
- Sørge for,
at blyanterne i stemmerummene er spidsede, hjælpe med at
stille borde m.v. op, hente kaffe m.v. til valgbordene og i
øvrigt gå til hånde.
- Deltage i
grovsorteringen af stemmesedlerne efter valghandlingens afslutning
under forudsætning af, at dette sker under kontrol og opsyn
af en tilforordnet vælger eller valgstyrer. Ved
grovsorteringen må der ikke foretages nogen optælling
af de enkelte stemmer, men stemmerne kan under grovsorteringen
inddeles i bunker efter partier eller kandidater uden for partierne
med henblik på den egentlige optælling af de enkelte
stemmer i de enkelte bunker.
Som følge af den positive
afgrænsning af de juniortilforordnedes opgaver til opgaver af
praktisk karakter vil der være en række opgaver, som
falder uden for de opgaver, som de juniortilforordnede kan
varetage. Det drejer sig primært om opgaver af mere
myndighedspræget karakter. Disse opgaver vil fortsat skulle
varetages alene af valgstyrere, tilforordnede vælgere og
kommunale medarbejdere, som hjælper til ved valget.
Det drejer sig bl.a. om:
- Gennemgang af
brevstemmer, jf. folketingsvalglovens §§ 65 og 66.
- Opgaver ved
valgbordene (modtagelse af valgkort, afkrydsning på
valglisten og udlevering af stemmeseddel, forespørgsel om
vælgerens fødselsdato og eventuelt yderligere
dokumentation for vælgerens identitet i tilfælde, hvor
der måtte være tvivl herom), jf.
folketingsvalglovens § 47.
- Hjælp til
stemmeafgivning som myndighedsperson, jf. folketingsvalglovens
§ 49, stk. 2, 1. pkt., herunder opgaver i forbindelse med
afstemning uden for valglokalerne (håndtering af
»blindekassen«, dvs. modtagelse af vælgernes
valgkort og afhentning af stemmeseddel og mobil stemmekasse til
vælgere, der må stemme uden for valgstedet). De
juniortilforordnede må dog fortsat godt yde hjælp som
personligt udpegede hjælpere, jf. folketingsvalglovens §
49, stk. 2, 2. pkt., på den måde, som lovgivningen
allerede i dag giver mulighed for, men i så fald skal en
tilforordnet vælger - efter de gældende regler - yde
hjælp som myndighedsperson. Lovforslaget ændrer
således ikke den gældende retstilstand
vedrørende hjælp til stemmeafgivning.
- Vejledning af
vælgere om valghandlingen. Stiller en vælger
spørgsmål til en juniortilforordnet, må denne
derfor henvise vælgeren til at rette henvendelse til en
tilforordnet vælger eller valgstyrer.
- Ombytning af
fejlagtig afkrydset stemmeseddel, jf. folketingsvalglovens §
48, stk. 2.
- Betjening af
informationsbord (udskrivning af erstatningsvalgkort m.v., jf.
folketingsvalglovens § 47, 3. pkt.).
-
Pressehåndtering.
- Egentlig
optælling af stemmesedler, herunder bedømmelse af
stemmesedler, jf. folketingsvalglovens §§ 68-69, stk. 1
og 2, samt fintællingen, jf. folketingsvalglovens §
73.
- Udfyldelse af
afstemningsbog og andet valgregnskabsmateriale, jf.
folketingsvalglovens § 69, stk. 3, og §§ 70-71.
Formålet med forslaget er som
nævnt at bidrage til de unges demokratiske dannelse. Uanset,
at de juniortilforordnede som anført ovenfor ikke må
udføre opgaver af mere myndighedspræget karakter,
må de juniortilforordnede godt i det omfang, det ikke griber
forstyrrende ind i valghandlingen, overvære, uden at deltage
i, udførelsen af myndighedsopgaver, mens de udføres
af en valgstyrer, tilforordnet vælger eller kommunalt ansat
medarbejder. En sådan overværelse er også en
opgave af praktisk karakter, som en juniortilforordnet kan
udføre. Der er intet til hinder for, at den valgstyrer,
tilforordnet vælger eller kommunalt ansat medarbejder, der
udfører opgaven, samtidig forklarer de juniortilforordnede
nærmere om den konkrete opgaves formål og
udførelse. Tilsvarende må de juniortilforordnede gerne
blive på afstemningsstedet, efter at deres opgaver er
fuldført, med henblik på, at de kan overvære
stemmeoptællingen m.v. på samme måde, som enhver
vælger efter valglovgivningen må overvære
stemmeoptællingen. En betingelse herfor er dog, at de
juniortilforordnedes overværelse af stemmeoptællingen
tilrettelægges under hensyntagen til, at de
juniortilforordnede på den ene side i overensstemmelse med
formålet med hvervet som juniortilforordnet får god
mulighed for at opnå en forståelse for
optællingsprocedurerne, men på den anden side ikke
må forstyrre stemmeoptællingen.
Med en ny bestemmelse fastsættes endelig
i forslaget til folketingsvalglovens § 30 a, stk. 2, at de
juniortilforordnede vælges ved forholdstal under ét
blandt unge med bopæl i kommunen, der på valgdagen er
fyldt 16 år, men endnu ikke er fyldt 18 år og
således ikke har opnået alderen for valgret. Om den
personkreds, der kan vælges som juniortilforordnet, henvises
til bemærkningerne til stk. 1, 1. pkt.
Hvad proceduren for valg af
juniortilforordnede angår, gælder de samme regler som
ved valg af valgstyrere og tilforordnede vælgere i forhold
til anvendelse af forholdstalsmetoden. Forholdstalsvalgene
foretages efter reglerne i den kommunale styrelseslovs § 24,
stk. 3. Det er således tilsvarende ikke nødvendigt at
afholde valg, hvis der er enighed i kommunalbestyrelsen om, hvem
der skal udpeges til juniortilforordnede.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i
de almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Med forslaget til ændring af
folketingsvalglovens § 31, stk. 3, omfattes de
juniortilforordnede af samme regler for ydelse af diæter for
virksomhed i forbindelse med valget, som gælder for medlemmer
af valgbestyrelsen, valgstyrere og tilforordnede vælgere.
Diæterne vil dermed som udgangspunkt
være af samme størrelse som de diæter, der gives
efter den kommunale styrelseslov, jf. folketingsvalglovens §
31, stk. 3, 1. og 2. pkt. Diætsatsen for hverv, der
beslaglægger højst 4 timer, udgør i 2014-niveau
400 kr. pr. dag. Dette beløb forhøjes hvert år
den 1. januar, første gang den 1. januar 2015, med 5 kr. til
405 kr. pr. dag. Hvis hvervet beslaglægger mere end 4 timer,
ydes der det dobbelte af det for det pågældende
år gældende diætbeløb, dvs. i 2014 ydes
800 kr. pr. dag, og i 2015 ydes 810 kr. pr. dag. Se § 4, stk.
2, i bekendtgørelse nr. 793 af 25. juni 2014 om vederlag,
diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv.
Efter de gældende regler kan
kommunalbestyrelsen beslutte, at der ikke ydes diæter for
virksomhed i forbindelse med valg, eller at de diæter, der
ydes, udgør et andet (højere eller lavere)
beløb, end der følger af reglerne i den kommunale
styrelseslov. Kommunalbestyrelsen er herved ikke bundet af de
nævnte diætsatser eller af bestemmelsen om, at der for
dage, hvor hvervet beslaglægger mere end 4 timer, ydes det
dobbelte diætbeløb. Diæterne kan pr. dag dog
højst udgøre det femdobbelte af det
diætbeløb, som i henhold til reglerne i den kommunale
styrelseslov er fastsat for møder af ikke over 4 timers
varighed, jf. folketingsvalglovens § 31, stk. 3, 4. pkt., det
vil sige i 2014 højst 2.000 kr. pr. dag, og i 2015
højst 2.025 kr. pr. dag.
Beslutningen om ydelse af diæter til de
juniortilforordnede skal træffes på et møde i
kommunalbestyrelsen og kan ikke delegeres til et udvalg eller
kommunens forvaltning. Kommunalbestyrelsen kan træffe
beslutningen generelt for alle, som medvirker ved valget, herunder
også de juniortilforordnede, eller for et eller flere af de
hverv, der nævnes i bestemmelsen. Der kan således
fastsættes et andet diætbeløb for de
juniortilforordnede end for valgbestyrelsens medlemmer, valgstyrere
og tilforordnede vælgere. Ligeledes kan kommunalbestyrelsen
fastsætte forskellige diætsatser for de
juniortilforordnede alt efter hvilke hverv, de skal varetage inden
for lovens rammer. Kommunalbestyrelsen kan endelig også
beslutte, at der ikke skal ydes diæter til de
juniortilforordnede. Kommunalbestyrelsens beslutning om
diætsatser, herunder om en differentiering af satserne, skal
ske ud fra saglige og generelle kriterier.
Ydes der diæter til de
juniortilforordnede, kan de pågældende ikke frasige sig
modtagelse af diæter. Diæterne er endvidere personlige.
Kommunalbestyrelsen kan derfor ikke aftale med de
pågældende juniortilforordnede, at kommunen helt eller
delvis skal overføre diæterne direkte til 3. part,
f.eks. den pågældendes politiske ungdomsorganisation,
hvis vedkommende er medlem af en politisk ungdomsorganisation,
eller en velgørende organisation eller lignende.
Kommunalbestyrelsen kan heller ikke bestemme, at der i stedet for
at yde diæter til de juniortilforordnede ydes et beløb
til de pågældendes skole, en velgørende
organisation eller lignende.
Til nr.
4
Med forslaget til ændring af
folketingsvalglovens § 97, stk. 1, bringes reglerne om valg af
juniortilforordnede m.v., som er omhandlet i lovforslagets §
1, nr. 2 og 3, til også at gælde ved
grundlovsumiddelbare folkeafstemninger.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, samt
afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Med forslaget til ændring af
Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk. 1, 1. pkt., kommer
reglerne om valg af juniortilforordnede m.v., som er omhandlet i
lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, til også at gælde
ved Europa-Parlamentsvalg.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, samt
afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr.
1
Med forslaget indsættes en ny titel til
den kommunale og regionale valglovs kapitel 3, der tager
højde for indførelsen i forslaget til en ny § 17
a af en adgang for kommunalbestyrelsen til at vælge
juniortilforordnede til at hjælpe til med praktiske opgaver i
forbindelse med kommunale og regionale valg. Herefter angiver
titlen til lovens kapitel 3, at kapitlet omhandler valgbestyrelsen,
valgstyrere, tilforordnede vælgere og juniortilforordnede.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i
de almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Med forslaget indsættes en ny
bestemmelse i den kommunale og regionale valglov, § 17 a, som
giver kommunalbestyrelsen mulighed for på et møde at
vælge et antal personer, der på valgdagen er fyldt 16
år, men endnu ikke fyldt 18 år, til at bistå
valgstyrere og tilforordnede vælgere på valgdagen, og
som benævnes juniortilforordnede (forslaget til lovens §
17 a, stk. 1, 1. og 2. pkt.).
Om den personkreds, der kan vælges som
juniortilforordnet, om betydningen af kravet om, at beslutningen om
at vælge juniortilforordnet træffes på et
møde i kommunalbestyrelsen, og om betydningen af
benævnelsen juniortilforordnet henvises herom til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 2.
Det er i den forbindelse uden betydning, om de
pågældende unge ville have haft valgret til kommunale
og regionale valg, hvis de havde opfyldt alderskriteriet på
18 år. Unge, der har fast bopæl i kommunen, men som
ikke ville have haft valgret, f.eks. fordi de ikke har dansk
indfødsret eller er statsborgere i en af de øvrige
medlemsstater i Den Europæiske Union, eller er statsborgere i
Island eller Norge, eller ikke uden afbrydelse har haft fast
bopæl i riget i de sidste 3 år forud for valgdagen, jf.
den kommunale og regionale valglovs § 1, stk. 1, kan
således også udpeges som juniortilforordnede til
kommunale og regionale valg.
Ifølge forslaget vil de
juniortilforordnede alene kunne varetage opgaver af praktisk
karakter, og alene efter instruktion og under fornødent
opsyn fra valgstyrere eller tilforordnede vælgere, jf.
forslaget til lovens § 17 a, stk. 1, 3. pkt. Om den
nærmere afgrænsning af de opgaver, som de
juniortilforordnede vil kunne varetage, henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, samt til
afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Med en ny bestemmelse fastsættes endelig
i forslaget til den kommunale og regionale valglovs § 17 a,
stk. 2, at de juniortilforordnede vælges ved forholdstal
under ét blandt unge med bopæl i kommunen, der
på valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke er fyldt 18
år og således ikke har opnået alderen for
valgret.
Hvad proceduren for valg af
juniortilforordnede angår, gælder de samme regler som
ved valg af valgstyrere og tilforordnede vælgere i forhold
til anvendelse af forholdstalsmetoden. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i
de almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Med ændringen af den kommunale og
regionale valglovs § 18, stk. 3, omfattes de
juniortilforordnede af samme regler for ydelse af diæter for
virksomhed i forbindelse med valget, som gælder for medlemmer
af valgbestyrelsen, valgstyrere og tilforordnede vælgere. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 3, samt afsnit 2.3. i de almindelige
bemærkninger.
Til § 4
Bestemmelsen fastlægger lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. januar 2016.
Til § 5
Ved den foreslåede bestemmelse
fastlægges, at loven for så vidt angår
folketingsvalg og folkeafstemninger finder anvendelse på
folketingsvalg og grundlovsumiddelbare folkeafstemninger, der
afholdes efter lovens ikrafttræden den 1. januar 2016.
Bestemmelsen gælder således fra og med lovens
ikrafttræden for sådanne valg og folkeafstemninger,
uanset at disse måtte være udskrevet før den 1.
januar 2016 til afholdelse efter lovens ikrafttræden.
Såfremt et folketingsvalg eller en grundlovsumiddelbar
folkeafstemning udskrives før den 1. januar 2016 til
afholdelse efter lovens ikrafttræden, vil der ikke være
noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen forbereder udpegelsen
af juniortilforordnede på selve afstemningsdagen, der
afholdes efter den 1. januar 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 369 af 10. april 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 312 af 29. marts 2014,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Overskriften
til kapitel 5 affattes
således: | | | | Kapitel 5 | | »Kapitel 5 | | | | Valgbestyrelser,
valgstyrere, tilforordnede vælgere og
juniortilforordnede« | | Valgbestyrelser,
valgstyrere, tilforordnede vælgere og
juniortilforordnede«. | | | | | | 2. Efter §
30 indsættes før overskriften til § 31: | | | | Tilforordnede
vælgere | | »Juniortilforordnede | | | | § 30. Senest
når valg er udskrevet, vælger kommunalbestyrelsen et
antal tilforordnede vælgere til at bistå ved valget. De
tilforordnede vælgere vælges ved forholdstalsvalg under
ét blandt de vælgere, der har bopæl i
kommunen. Stk. 2. En
vælger, der er opstillet som kandidat til valget, kan
vælges som tilforordnet vælger. | | § 30 a.
Kommunalbestyrelsen kan på et møde beslutte at
vælge et antal personer, der på valgdagen er fyldt 16
år, men endnu ikke fyldt 18 år, til at bistå
valgstyrere og tilforordnede vælgere, jf. §§ 29 og
30, på valgdagen. Disse benævnes juniortilforordnede.
De juniortilforordnede må alene varetage opgaver af praktisk
karakter og alene efter instruktion og under fornødent opsyn
fra valgstyrere eller tilforordnede vælgere. | | | Stk. 2. De
juniortilforordnede vælges ved forholdstalsvalg under
ét blandt de i stk. 1 angivne personer, der har bopæl
i kommunen.« | | | | § 31.
(udeladt) Stk. 2.
(udeladt) Stk. 3. Der ydes
diæter til valgbestyrelsens medlemmer, valgstyrerne og de
tilforordnede vælgere for deres virksomhed i forbindelse med
valget. Diæterne ydes efter reglerne i lov om kommunernes
styrelse. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte på et
møde, at der ikke ydes diæter, eller at de
diæter, der ydes, udgør et andet beløb, end der
følger af reglerne i lov om kommunernes styrelse.
Diæterne kan pr. dag højst udgøre det
femdobbelte af det diætbeløb, som i henhold til
reglerne i lov om kommunernes styrelse er fastsat for møder
af ikke over 4 timers varighed. | | 3. I § 31, stk. 3, 1. pkt., ændres
»og de tilforordnede vælgere« til: », de
tilforordnede vælgere og de juniortilforordnede«. | | | | § 97. Senest
når dagen for en folkeafstemning er fastsat, vælges
valgbestyrelse, valgstyrere og tilforordnede vælgere i
overensstemmelse med reglerne i kapitel 5 for folketingsvalg og med
de opgaver, der er nævnt i dette kapitel, dog med de
ændringer, der følger af afstemningens karakter. Stk. 2.
(udeladt) | | 4. I § 97, stk. 1, ændres »og
tilforordnede vælgere« til: », tilforordnede
vælgere og eventuelle juniortilforordnede, jf. § 30
a,«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr. 368 af 10.
april 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 312 af 29.
marts 2014, foretages følgende ændringer: | | | | § 16. Forud
for valget vælges valgbestyrelser, valgstyrere og
tilforordnede vælgere efter reglerne i kapitel 5 i lov om
valg til Folketinget. Valgbestyrelsen skal vælges senest 4
uger før valgdagen. Stk. 2.
(udeladt) | | 1. I § 16, stk. 1, 1. pkt., ændres
»og tilforordnede vælgere« til: »,
tilforordnede vælgere og eventuelle
juniortilforordnede«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om kommunale og regionale valg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 363 af 2. april 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Overskriften
til kapitel 3 affattes
således: | | | | Kapitel 3 | | »Kapitel 3 | | | | Valgbestyrelser,
valgstyrere og tilforordnede vælgere | | Valgbestyrelser,
valgstyrere, tilforordnede vælgere og
juniortilforordnede«. | | | | | | 2. Efter §
17 indsættes før overskriften til § 18: | | | | Tilforordnede
vælgere | | »Juniortilforordnede | | | | § 17.
Kommunalbestyrelsen vælger et antal tilforordnede
vælgere til at bistå ved valget. De tilforordnede
vælgere vælges ved forholdstalsvalg under ét
blandt vælgerne i kommunen. Stk. 2.
Regionsrådet kan vælge et antal tilforordnede
vælgere til at bistå ved fornyet fintælling af
regionsrådsvalget. Valget foregår efter tilsvarende
regler som nævnt i stk. 1. Stk. 3.
(udeladt) | | § 17 a.
Kommunalbestyrelsen kan på et møde beslutte at
vælge et antal personer, der på valgdagen er fyldt 16
år, men endnu ikke fyldt 18 år, til at bistå
valgstyrere og tilforordnede vælgere, jf. §§ 16 og
17, på valgdagen. Disse benævnes juniortilforordnede.
De juniortilforordnede må alene varetage opgaver af praktisk
karakter og alene efter instruktion og under fornødent opsyn
fra valgstyrere eller tilforordnede vælgere. Stk. 2. De
juniortilforordnede vælges ved forholdstalsvalg under
ét blandt de i stk. 1 angivne personer, der har bopæl
i kommunen.« | | | | § 18. Enhver
vælger har pligt til at påtage sig hvervet som
valgstyrer eller tilforordnet vælger. Stk. 2.
Valgbestyrelsens medlemmer, valgstyrerne og de tilforordnede
vælgere har pligt til at udføre de hverv, der
påhviler dem, medmindre de har forfald. Hvis et medlem af
valgbestyrelsen har forfald, indtræder den
pågældendes stedfortræder i valgbestyrelsen. Hvis
en valgstyrer eller en tilforordnet vælger har forfald,
udpeger den gruppe i kommunalbestyrelsen henholdsvis
regionsrådet, der har udpeget den pågældende, en
ny valgstyrer eller en ny tilforordnet vælger. Stk. 3. Der ydes
diæter til valgbestyrelsens medlemmer, valgstyrerne og de
tilforordnede vælgere for deres virksomhed i forbindelse med
valget. Diæterne ydes efter reglerne i lov om kommunernes
styrelse. Kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet kan
dog beslutte på et møde, at der ikke ydes
diæter, eller at de diæter, der ydes, udgør et
andet beløb, end der følger af reglerne i lov om
kommunernes styrelse. Diæterne kan pr. dag højst
udgøre det femdobbelte af det diætbeløb, som i
henhold til reglerne i lov om kommunernes styrelse er fastsat for
møder af ikke over 4 timers varighed. | | 3. I § 18, stk. 3, 1. pkt., ændres
»og de tilforordnede vælgere« til: », de
tilforordnede vælgere og de juniortilforordnede«. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2016. | | | | | | § 5 | | | | | | § 1 finder anvendelse på
folketingsvalg og folkeafstemninger, der afholdes efter lovens
ikrafttræden. |
|