Skriftlig fremsættelse (25. februar
2015)
Økonomi- og
indenrigsministeren (Morten Østergaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Det Centrale Personregister (Særlig adressebeskyttelse til
personer, som udsættes for trusler mod deres person i
forbindelse med æresrelaterede eller samlivsrelaterede
konflikter m.v.)
(Lovforslag nr. L 145)
Formålet med lovforslaget er at
opnå en bedre adressebeskyttelse i Det Centrale
Personregister (CPR) for personer, som udsættes for trusler
mod deres person i forbindelse med æresrelaterede eller
samlivsrelaterede konflikter. Lovforslaget er bl.a. en
udmøntning af regeringens nationale strategi mod
æresrelaterede konflikter.
Personer, som udsættes for trusler
mod deres person i forbindelse med æresrelaterede eller
samlivsrelaterede konflikter, befinder sig i en udsat situation, og
det ligger regeringen meget på sinde at hjælpe
sådanne truede borgere. Forslaget går ud på, at
truede borgere omfattet af målgruppen - som har en
bopæl eller et fast opholdssted, og som efter en konkret
vurdering må anses for at have et særligt behov for
adressebeskyttelse - kan registreres som værende uden fast
bopæl i CPR. Det indebærer, at de
pågældende borgeres faktiske bopæl eller faste
opholdssted ikke fremgår af CPR. Herved opnås en bedre
beskyttelse mod uretmæssig udlevering af oplysninger om
adressen fra CPR eller fra andre offentlige systemer, som modtager
oplysninger om adresser fra CPR. Det er en forudsætning, at
initiativet iværksættes i forbindelse med en
flytning.
Personbeskyttelse henhører i
forvejen under politiet, og det er derfor fundet
hensigtsmæssigt, at en sag om særlig adressebeskyttelse
initieres af politiet på baggrund af en samlet vurdering af
trusselsbilledet for den enkelte.
Lovforslaget regulerer ikke, hvordan
oplysning om borgerens faktiske adresse skal håndteres af
myndighederne, herunder den pågældende borgers
bopælskommune, idet spørgsmål, der opstår
i den forbindelse, i vidt omfang er reguleret af anden lovgivning,
herunder persondataloven. En effektiv beskyttelse af den faktiske
adresse forudsætter, at kommunalbestyrelsen i
bopælskommunen drager omsorg for, at borgerens faktiske
adresse kommer så få kommunalt ansatte til kendskab som
muligt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.