Fremsat den 25. februar 2015 af
transportministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anlæg af en
jernbanestrækning København-Ringsted over
Køge
(Bemyndigelse til etablering af niveaufri
udfletning ved Ny Ellebjerg med dertilhørende
anlæg)
§ 1
I lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg af
en jernbanestrækning København-Ringsted
over Køge foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Transportministeren bemyndiges til at etablere en niveaufri
udfletning ved Ny Ellebjerg med dertilhørende anlæg,
jf. stk. 3«
Stk. 2 bliver herefter
stk. 3.
2. I
§ 1 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke
»Stk. 4. Kort over
Niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg fremgår af bilag 1
a.«
3. I
§ 2, stk.2, som bliver til
stk. 3, 2. pkt., ændres
»bilag 2 og 3« til: »bilag 2-5«.
4. I
§ 4, stk. 2, ændres
»med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger« til: »eller andre
servitutter med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for
etableringen af anlægget.«
5. Som
bilag 1 a, 4 og 5 indsættes bilag 1, 2 og 3 til denne
lov.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
»Bilag 1 a
Niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg
med dertilhørende anlæg
Bilag 2
»Bilag 4
Naturlokaliteter
Bilag 3
»Bilag 5
Kulturhistoriske forhold
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Anlæg af
niveaufri udfletning Ny Ellebjerg | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Transportministeriets
overvejelser og foreslået ordning | 3. | Ekspropriationer og
servitutter | | 3.1. | Gældende
ret | | 3.2. | Transportministeriets
overvejelser og foreslået ordning | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | | 7.1. | Miljømæssige konsekvenser i
driftsfasen | | | 7.1.1. | Visuelle forhold og
arkitektur | | | 7.1.2. | Støj og
vibrationer | | | 7.1.3. | Grundvand og
drikkevand | | | 7.1.4. | Natur og
overfladevand | | | 7.1.5. | Affald og
ressourcer | | | 7.1.6. | Jordforurening og
jordhåndtering | | | 7.1.7. | Kulturhistoriske
forhold | | | 7.1.8. | Rekreative
interesser | | 7.2. | Miljømæssige konsekvenser i
anlægsfasen | | | 7.2.1. | Visuelle forhold og
arkitektur | | | 7.2.2. | Støj og
Vibrationer | | | 7.2.3. | Grundvand og
drikkevand | | | 7.2.4. | Natur og
overfladevand | | | 7.2.5. | Affald og
ressourcer | | | 7.2.6. | Jordforurening og
jordhåndtering | | | 7.2.7. | Kulturhistoriske
forhold | | | 7.2.8. | Rekreative
interesser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder, organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1.
Indledning
Det foreslås, at transportministeren
bemyndiges til at etablere en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg
med dertilhørende anlæg.
Ved lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg
af en jernbanestrækning København-Ringsted over
Køge (herefter benævnt anlægsloven) blev
transportministeren bemyndiget til at anlægge en ny
jernbanestrækning mellem København og Ringsted over
Køge med dertilhørende anlæg. Anlægget af
jernbanen, der har fået betegnelsen »Den nye bane
København-Ringsted«, omfatter en simpel tilslutning
med sporskifter i Vigerslev. Da denne løsning i fremtiden
ikke vil være tilstrækkelig til at opfylde den
trafikale ambition om Ring Syd og samtidig sikre en konfliktfri
krydsning af Øresundsbanen med Den nye bane
København-Ringsted, er forslaget om en niveaufri udfletning
ved Ny Ellebjerg i stedet blevet udarbejdet. Den niveaufri
udfletning bygges som jernbanebro med en spuns ved krydsningen af
Den nye bane København-Ringsted, hvilket reducerer risikoen
for trafikale konflikter. Løsningen skaber endvidere
muligheder for bedre regularitet og mere fleksible
køreplaner.
Kort over ændringerne vedrørende
niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg, herunder forløb af
spor og placering af ny jernbanebro med spuns, fremgår af
bilag 1 a til anlægsloven (lovforslagets bilag 1).
Den nye bane København-Ringsted er en
del af transportaftalen af 22. oktober 2009 »En moderne
jernbane« og aftalen af 29. januar 2009 om »En
grøn transportpolitik« mellem den daværende
regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Liberal Alliance. Anlægsarbejdet er under
udførelse af Banedanmark efter delegation fra
transportministeren.
Den nye bane København-Ringsted grener
af mod Ringsted umiddelbart inden Vigerslev Allé Station.
For at reducere trafikale konflikter ved krydsning af
Øresundsbanen med Den nye bane København-Ringsted,
foreslås det, at der bygges en jernbanebro med etablering af
spunsvæg mellem jernbanebroen og kolonihaveområdet
således, at Øresundsbanen kører over Den nye
bane København-Ringsted. Denne løsning udgør
den niveaufri udfletning. Udfletningen vil også være et
element i etableringen af Ny Ellebjerg som et nyt knudepunkt i
fjern- og regionaltrafikken og i særdeleshed ved etablering
af togbetjening mellem Roskilde og Kastrup - kaldet Ring Syd. Ved
at etablere anlægget nu og koordinere det med etableringen af
Den nye bane København-Ringsted vil gener i
anlægsfasen kunne reduceres, og der kan undgås udgifter
til etableringen af en midlertidig tilslutning af Den nye bane
København-Ringsted. Anlægsarbejdet forventes
udført af Banedanmark efter delegation fra
transportministeren.
Beslutningen om at etablere en niveaufri
udfletning ved Ny Ellebjerg med dertilhørende anlæg
blev truffet med den politiske aftale "En moderne jernbane -
udmøntningen af Togfonden DK" den 14. januar 2014 mellem den
daværende regering (Socialdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti og Radikale Venstre), Dansk Folkeparti og
Enhedslisten.
Den niveaufri udfletning har i 2014
gennemgået en omfattende VVM-analyse. Herigennem er der
foretaget undersøgelser og vurderinger af anlæggets
konsekvenser for miljøet og omgivelserne i øvrigt.
Forslaget til den niveaufri udfletning var i første
offentlige høring - den
såkaldte idéfasehøring - fra den 15. maj til den 26. juli 2014 og i
anden offentlige høring med miljøredegørelsen
den 15. oktober til den 19. november 2014.
Idéfasehøringen og
høringen af miljøredegørelsen indeholdt tre
løsningsmuligheder, herunder den valgte broløsning
med en spuns, en tunnelløsning og en broløsning
på en dæmning.
Broløsningen med en spunsvæg
langs kolonihaveområdet vil medføre, at det helt kan
undgås at ekspropriere kolonihaver både i anlægs-
og i driftsfasen. Anlægget af en spunsvæg
medfører dog meromkostninger på 7 mio. kr. i forhold
til broløsningen på en dæmning. Det samlede
anlægsoverslag anslås til 357 mio. kr.
Broløsningen på en dæmning
kan anlægges for 350 mio. kr. Ved anlæg af
broløsning på dæmning berøres 12
kolonihaver af permanente ekspropriationer og 7 erhvervsbygninger
forventes nedrevet. Generne i anlægsfasen vil være
mindre og strække sig over kortere tid end for
tunnelløsningen.
Tunnelløsningen vil kunne
anlægges for 1.224 mio. kr., hvilket er mere end tre gange
dyrere end broløsningen på en dæmning. Dertil
kommer, at 25 kolonihaver bliver berørt af permanente
ekspropriationer, og 8 erhvervsbygninger forventes nedrevet.
Generne i anlægsfasen vil være mere omfattende og
strække sig over en længere periode end for
broløsningerne.
På baggrund af indkomne
høringssvar og en samlet vurdering af
løsningsmodellernes økonomiske og
miljømæssige omkostninger er det valgt at gå
videre med en bro med etablering af spunsvæg mellem
jernbanebroen og kolonihaveområdet. Tunnelløsningen og
broløsningen med en dæmning er dermed fravalgt.
Høringsnotatet, der blev udarbejdet
på grundlag af de afgivne høringssvar, blev udgivet i
den 10. december 2014.
2.
Anlæg af niveaufri udfletning Ny Ellebjerg
2.1.
Gældende ret
Anlægsloven bemyndiger
transportministeren til at etablere en jernbane fra
København til Ringsted over Køge, jf.
anlægslovens § 1. Anlægsloven bemyndiger endvidere
transportministeren i §§ 2- 4 til at varetage
beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven,
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven, til at bestemme
at krav, påbud og forbud efter miljøbeskyttelsesloven
vedrørende støj ikke finder anvendelse samt til ved
ekspropriation at erhverve de arealer og ejendomme m.v., der er
nødvendige for gennemførelsen af anlægget.
Disse bemyndigelser finder også anvendelse i forbindelse med
etableringen af en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg med dertil
hørende anlæg.
2.2.
Transportministeriets overvejelser og foreslået ordning
Trafikale
forbedringer og muligheder - Ny Ellebjerg som nyt knudepunkt for
passagertrafik
Anlægsloven omfatter en simpel
tilslutning med sporskifter i Vigerslev. Da denne løsning i
fremtiden ikke vil være tilstrækkelig til at opfylde
den trafikale ambition om Ring Syd og samtidig sikre en konfliktfri
krydsning af Øresundsbanen med Den nye bane
København-Ringsted, er forslaget om en niveaufri udfletning
ved Ny Ellebjerg i stedet blevet udarbejdet.
Den niveaufri udfletning vil betyde, at
forbindelsen Kastrup - Roskilde krydser Den nye bane
København-Ringsted ude af niveau på en jernbanebro med
en spuns. Det vil reducere trafikale konflikter mellem disse to
forbindelser. Den niveaufri udfletning er samtidig en
forudsætning for etablering af Ring Syd, der omfatter
passagertogsbetjening mellem Roskilde og Kastrup med i
størrelsesordenen tre tog i timen. Uden
udfletningsanlægget vil det ikke være muligt at afvikle
en konfliktfri køreplan med et Ring Syd-system. Ring
Syd-projektet omfatter etablering af en ny hurtig togforbindelse
for fjern- og regionaltog til Københavns Lufthavn via Ny
Ellebjerg Station. I tillæg til den niveaufri udfletning
kræver en realisering af Ring-Syd projektet desuden en
række øvrige kapacitetstiltag, herunder på
Glostrup, Ny Ellebjerg og Ørestad stationer.
Undersøgelserne af den niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg
er gennemført uafhængigt af de øvrige
projekter, der ikke er en del af denne anlægslov.
Den fulde nytte af den niveaufri udfletning
opnås således først, når de øvrige
elementer til Ring Syd er etableret. Når det alligevel er
hensigtsmæssigt at etablere den niveaufri udfletning på
nuværende tidspunkt, skyldes det, at de
anlægsmæssige og trafikale gener, som bygning af broen
og spunsen vil medføre, undgås, når
anlægsarbejderne udføres i sammenhæng med Den
nye bane København-Ringsted.
Den niveaufri udfletning etableres ved, at
Øresundsbanen føres på en jernbanebro over Den
nye bane København-Ringsted og Vigerslev Allé vest
for Ny Ellebjerg Station. En niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg
vil også være et første element i etableringen
af Ny Ellebjerg som et nyt knudepunkt i fjern- og
regionaltrafikken. Det giver større fleksibilitet i
tilrettelæggelsen af køreplaner, og gør det
samtidigt lettere at overholde køreplanerne.
Udfletningsanlægget vil også betyde, at godstog mellem
Kastrup og Roskilde konfliktfrit kan krydse Den nye bane
København-Ringsted. Det er hensigten, at en af de tre
forventede godstogskanaler reserveres til forbindelsen mellem
Kastrup og Roskilde.
Hastigheden for forbindelsen fra Ny Ellebjerg
Station til Den nye bane København-Ringsted fastholdes
på 120 km/t. For øvrige forbindelser er hastigheden
100 km/t. Dog vil hastigheden i enkelte sporskifter være
lavere. Endvidere vil den maksimale stigning være 15,3
promille, hvilket er indenfor gældende nationale og
europæiske krav.
Tidsplan
Selve anlægsaktiviteterne forventes
gennemført i 2017-2018, så anlægget står
klar, når den nye bane København - Ringsted
åbner i slutningen af 2018. Den niveaufri
udfletning ibrugtages dog først i forbindelse med
Signalprogrammets udrulning i 2019. Det forventes, at selve
projekteringen starter i 2015, og at de indledende arbejder
vedrørende arkæologiske forundersøgelser og
ledningsomlægninger påbegyndes i 2016.
Den niveaufri udfletning tilsluttes ved Ny
Ellebjerg Station, hvor der i et tidligere udført projekt er
gjort plads til etablering af passagerperroner på
Øresundssporene. Etableringen af disse perroner er ikke med
i dette projekt.
Det forventes, at de banetekniske arbejder i
sporskiftezonerne primært gennemføres som weekend- og
natarbejder, hvorimod selve anlægsarbejderne med
tilkørsel af jord til dæmningerne og bygning af
broerne vil foregå som dagarbejde.
Anlæggets udformning og linjeføring
Den niveaufri udfletning forventes etableret
mellem Ny Ellebjerg Station og Vigerslev Allé Station i
Valby i form af et dæmningsanlæg med skråninger
og 2 jernbanebroer over henholdsvis den nye bane København -
Ringsted og Vigerslev Allé.
Anlægget vil på sit højeste
sted ved jernbanebroen over den nye bane København -
Ringsted løfte sig ca. 7,5 m over terræn. Dog
sænkes sporene under broen, så jernbanebroen kun bliver
ca. 5 m over nuværende spor på Vigerslev station.
Mellem broen over Vigerslev Allé og i
området ved H/F Danshøj og H/F Dan erstattes
dæmningsanlægget med en skråning med en
spunsløsning. Spunsen forventes at få en længde
på ca. 200 meter og en varierende højde på op
til 2 meter afhængig af de faktiske forhold. Den konkrete
længde og højde vil blive fastlagt i
detailprojekteringen.
Såfremt det i anlægsfasen viser
sig, at der er behov for etablering af jordankre i spunsen, vil der
blive behov for midlertidig adgang til enkelte parceller,
således at disse kan udføres.
Støjskærmen, der demonteres, vil efterfølgende
blive genopsat i forbindelse med spunsen.
Vendesporsanlægget ved Vigerslev Gods
afkortes med ca. 250 m, men adgangen til Vigerslev Gods
bevares.
Arbejdspladser, arbejdsveje, jorddepoter m.v.
Der er behov for arbejdspladser til
anlægsarbejde ved broer og dæmningsanlæg og de
banetekniske arbejder. Endvidere er der behov for midlertidig
arealanvendelse til mellemdeponering af indbygningsegnet
overskudsjord, oplagring af materialer, opstilling af skurvogne mv.
og midlertidige adgangsveje. Langs banen påtænkes
generelt anlagt en arbejdsvej med en bredde på ca. 10 m.
Vejadgang til byggepladserne vil blive drøftet med
Københavns Kommune.
Det forventes, at der placeres arbejdspladser
øst for Vigerslev Allé på DSBs arealer ved
Grønttorvet og Frugtmarkedet.
Trafikale
forhold i anlægsfasen
Etableringen af den niveaufri udfletning ved
Vigerslev vil blive tilrettelagt således, at den skaber
mindst mulig gene for vejtrafikken. Der vil dog ikke kunne
undgås perioder med spærringer af lokale veje, og der
må forventes en mærkbar stigning i antallet af
lastbiler på Vigerslev Allé i anlægsperioden
2017-2018.
Omlægning af spor m.v. udføres
primært fra banen og planlægges udført på
tidspunkter, der minimerer påvirkning af togtrafikken. I 2017
- 2018 forventes en del sporarbejder, der kræver
sporspærringer, hovedsageligt som weekend- og natarbejder.
S-togstrafikken påvirkes ikke af anlægsarbejderne.
Trafikken på veje og stier, der krydser
og ligger nær jernbanen, forventes kun påvirket i
begrænset omfang i anlægsfasen. Størsteparten af
generne sker som følge af kørsel med
entreprenørmaskiner og lastbiler med materiale til og fra
arbejdspladserne.
Jernbanebroen med spuns skal etableres over
Vigerslev Allé. I den forbindelse bliver det
nødvendigt at afspærre Vigerslev Allé i en
periode på omkring 2 x 2 dage, hvor biler, busser, cykler og
fodgængere må benytte en anden rute. Arbejdet forventes
udført i 2 weekender for at minimere generne for
trafikken. Bilister mv. må derfor køre en
omkørsel fra Vigerslev Allé ad Retortvej. Busserne
skal ligeledes af omkørslen ad Retortvej og for at
opretholde A-bussens betjening af Vigerslev Allé Station,
skal der placeres midlertidige busstoppesteder på Retortvej
ved Vigerslev Allé.
Omlægningerne betyder, at der vil blive
et stort pres på Retortvej. For at afvikle trafikken
tilfredsstillende, skal der ændres i lysreguleringen for
krydset Vigerslev Allé/Retortvej. Kapaciteten kan
øges ved at tillade både højresving til
Retortvej og venstresving til Vigerslev Allé i samme
fase.
For at få en smidige afvikling af den
øgede biltrafik til og fra Retortvej vil fodgængere
på tværs af Vigerslev Allé få afkortet
deres tid til krydsning af vejen, mens fodgængere og
cyklister på tværs af Retortvej kan afvikles i en anden
fase uden krydsende biltrafik. Ændring af lysregulering vil
blive aftalt med de relevante myndigheder. I de to
anlægsperioder vil Frugtmarkedet blive anvendt til
byggeplads, samt adgangsvej til de øvrige banetekniske
installationer i området. Vejen vil være
afspærret for offentlig trafik.
3.
Ekspropriationer og servitutter
3.1.
Gældende ret
I anlægsloven er der i overensstemmelse
med grundlovens § 73 en hjemmel til at erhverve de
fornødne arealer til anlægget, jf. § 4 i
anlægsloven. Denne hjemmel vil med vedtagelsen af
nærværende lovforslag også gælde for
etableringen af den niveaufri udfletning Ny Ellebjerg.
Anlægslovens § 4 giver endvidere
transportministeren bemyndigelse til ved ekspropriation at
pålægge ejendomme langs anlægget servitut om
eldrift med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger. Eldriftsservitutten
foreskriver begrænsninger i beplantning, bebyggelse og
lignende på ejendomme af hensyn til køreledninger og
højspænding.
3.2.
Transportministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
I forbindelse med etableringen af den
niveaufri udfletning Ny Ellebjerg vil det eksisterende baneareal
blive udvidet, og der vil være behov for arealer til
arbejdspladser, adgangsveje og midlertidige lagerpladser til
materialer og til mellemdeponering af indbygningsegnet
overskudsjord, oplag af materialer, opstilling af skurvogne
m.v.
En stor del af anlægsaktiviteterne vil
enten ligge inden for Banedanmarks egne arealer eller på DSBs
arealer. Det vil dog være nødvendigt at foretage
både permanente og midlertidige ekspropriationer af private -
og erhvervsejendomme til anlægget og anlægsarbejderne.
Der påregnes således eksproprieret 2 private boliger og
7 erhvervsbygninger permanent. Enkelte erhvervsejendomme vil blive
nedrevet. Når anlægsarbejderne er færdige,
reetableres de midlertidigt eksproprierede arealer så vidt
muligt og leveres tilbage til den oprindelige ejer.
Da der bygges en jernbanebro med spuns
undgås både midlertidig og permanent inddragelse af
kolonihaver. Adgangsvejen til kolonihaverne i Danshøj vil
dog stadig blive inddraget permanent og flyttet til et andet sted.
Placeringen af en ny adgangsvej vil foregå i tæt dialog
med kolonihaverne.
Der vil i forbindelse med etableringen af
jernbanebroen med spuns blive pålagt adgangs- og
eldriftsservitutter på de arealer, der ligger langs
jernbanen. Eldriftsservitutten har til formål at sikre, at
der ikke er beplantning, genstande og bygninger, som kommer for
tæt på kørestrømsanlægget.
Adgangsservitutten har til formål at sikre Banedanmark ret
til eftersyn af spunsvæggen.
Såfremt det i anlægsfasen viser
sig, at der er behov for etablering af jordankre i spunsen, vil der
blive lyst en servitut om jordankre. Servituttens bestemmelser vil
sikre spunsen og dennes jordankre, således at
jordoplæg/udgravning, byggeri m.m. ikke underminerer spunsen.
Anlægslovens § 4, stk. 2, foreslås ændret i
overensstemmelse hermed. Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 4 samt bemærkningerne hertil.
Erstatninger som følge af både
midlertidige og permanente ekspropriationer af de for
anlæggets nødvendige arealer og pålæg af
servitutter vil finde sted i overensstemmelse med lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom. Mindre ændringer i det anslåede behov for
arealer, der evt. skal eksproprieres, kan forekomme i forbindelse
med detailprojekteringen.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Merudgifterne til etableringen af en niveaufri
udfletning Ny Ellebjerg er vurderet til 357 mio.kr.
Forslaget indebærer udgifter for staten
til anlæg af den nye udfletning som jernbanebro med spuns,
til ekspropriation af de for anlægget nødvendige
arealer og pålæg af servitutter. Erstatning som
følge af ekspropriation vil finde sted i overensstemmelse
med lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Anlægsoverslaget er udarbejdet efter Ny
Anlægsbudgettering som beskrevet i aktstykke nr. 16 af 24.
oktober 2006. Resultatet er, at anlægsomkostningerne inkl.
reserver udgør 357 mio. kr. i 2014-priser.
De samlede udgifter forventes at fordele sig
som følger:
| | År: | Udgifter i mio. kr. (2014-priser) | | | 2015: | 18,7 | 2016: | 56,2 | 2017: | 130,1 | 2018 | 104,5 | 2019 | 47,5 | | |
|
Hvis en kommune i tilknytning til statens
projekt vælger at foretage ændringer, der ikke er
indeholdt i statens projekt, afholder den pågældende
kommune selv hele udgiften hertil og sørger for det
eventuelt fornødne plangrundlag. Hvis en kommune
ønsker sådanne forslag gennemført i en
koordineret proces med statens projekt, er det en
forudsætning, at dette tidsmæssigt kan
gennemføres og ikke medfører forsinkelse af statens
projekt. Banedanmark afgør, om det tidsmæssigt vil
være muligt at koordinere kommunens forslag med statens
projekt. Hvis kommunens forslag medfører øgede
udgifter for statens projekt, er det desuden et krav, at kommunen
afholder udgiften hertil.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for kommuner og regioner.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Det påtænkte anlæg vil
øge mobiliteten på et bæredygtigt grundlag.
Forbedring af togbetjeningen på strækningen kan
øge mobiliteten for person- og godstrafikken til gavn for
erhvervslivet.
Forslaget betyder, at eksisterende ledninger,
der ligger på gæsteprincip, vil skulle omlægges
for ledningsejernes regning, og det vurderes, at dette kan
beløbe sig til i størrelsesorden 15 mio. kr.
Gæsteprincippet er betegnelsen for en udfyldende regel, der
finder anvendelse, hvor der uden vederlag er givet tilladelse til
at anbringe en ledning på en ejendom, der ikke
tilhører ledningsejeren. Reglen indebærer, at
ledningsejeren som »gæst« skal bekoste
ledningsarbejder, der er nødvendiggjort af arealejerens
ændrede benyttelse af det areal, hvor ledningen er anbragt.
Det betyder f.eks., at en ledningsejer, som ejer en ledning, hvor
en flytning af ledningen er nødvendiggjort af anlæg af
den niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg, selv skal betale for
flytningen af ledningen. Dette gælder dog kun, hvis ledningen
ligger som »gæst«. I tilfælde af, at der er
tinglyst en deklaration eller indgået en konkret aftale om
statens betaling for ledningsomlægningerne, vil det derimod
være staten, der skal betale for omlægningerne.
Lovforslaget medfører herudover ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Etableringen af en niveaufri udfletning Ny
Ellebjerg har gennemgået en omfattende VVM-analyse.
Herigennem er der foretaget undersøgelser og vurderinger af
anlæggets konsekvenser for miljøet og omgivelserne i
øvrigt.
De miljømæssige konsekvenser, som
er blevet klarlagt med VVM-redegørelsen, beskrives nedenfor
i det væsentlige i afsnit 7.1. (for driftsfasen) og i afsnit
7.2. (for anlægsfasen). Herudover henvises der til
VVM-redegørelsen og høringsnotatet, der er
offentliggjort på Banedanmarks hjemmeside.
7.1.
Miljømæssige konsekvenser i driftsfasen
I driftsfasen forventes
miljømæssige konsekvenser i form af visuelt forandrede
omgivelser, rekreative interesser (kolonihaver), støj og
vibrationer samt klimatilpasning. Der vil blive taget passende
afværgeforanstaltninger overfor disse forhold.
Der forventes ingen ændret
påvirkning af natur- og overfladevand, jord- og
jordforurening, affald og ressourcer, trafikale forhold,
emissioner, elektromagnetisme, kulturhistoriske interesser og
friluftsområder.
7.1.1.
Visuelle forhold og arkitektur
Jernbanebroen med spuns over Den nye bane
København-Ringsted vil have en linjeføring, der
ligger meget tæt på den nuværende jernbane. Men
da det nye anlæg vil ligge højere end i dag, vil den
være mere synlig og vil derfor medføre en
væsentlig visuel påvirkning, når den er bygget og
sat i drift. I kraft af sin højde vil jernbanebroen til en
vis grad ændre strukturen i byrummet tættest på
banen, hvor den visuelle barriereeffekt vil være stor. Fra
bebyggelsen nord for jernbanen vil udsigten over
Grønttorvsområdet blive markant ændret.
Også set fra Grønttorvsområdet syd for jernbanen
vil udsigten blive domineret af det nye anlæg. De
arkitektoniske og landskabelige afværgeforanstaltninger vil
have fokus på, at støttevægge, broer og
støjskærme tilpasses byrummet mest muligt, og at der
genetableres beplantning. Når sporanlæg ligger
højt i byrummet, bliver tog på jernbanen og togenes
frontlys mere eksponerede og synlige.
For at mindske anlæggets visuelle
påvirkning ved kolonihaverne vil et bælte med
beplantning op mod området så vidt muligt blive
bevaret. Derudover vil området blive afskærmet i
anlægsfasen.
7.1.2.
Støj og vibrationer
De støjmæssige konsekvenser for
jernbanebroen med spuns i driftsfasen er beskrevet dels ved
beregning af støjens udbredelse langs jernbanen, og dels ved
opgørelser over antallet af støjbelastede boliger.
Antallet af støjbelastede boliger er opgjort efter
opsætning og retablering af støjskærme.
Der opsættes en 250 m lang og 2 meter
høj støjskærm på nordsiden af broen og
dæmningen, hvor jernbanen føres over Den nye bane
København-Ringsted samt en 140 meter lang og 2 meter
høj støjskærm mellem Den nye bane
København-Ringsted og det nordlige fjerntogsspor mellem
Vigerslev og Ny Ellebjerg. Den eksisterende skærm langs
Høffdingsvej vil ikke blive ændret.
I VVM-fasen er der også blevet
undersøgt en løsning, hvor de
støjskærme, som i dag findes langs Høffdingsvej
øst for Vigerslev Allé Station, bliver
forhøjet fra 2 til 4 meter over skinnekant og
forlænget med 50 meter. Denne løsning er på
grund af høringssvarene fra VVM-processen blevet fravalgt,
da den vil virke dominerende blandt andet i forhold til de skoler,
der ligger på sydsiden af Høffdingsvej.
I forbindelse med etablering af jernbanebroen
med spuns bliver det nødvendigt at fjerne ca. 230 meter af
den støjskærm, der i dag er placeret langs
kolonihaveforeningerne Danshøj og Dan på
Danshøjvej. Denne støjskærm genetableres med en
skærmhøjde som i dag.
På den baggrund viser
støjberegningerne, at det samlede antal støjbelastede
boliger i undersøgelsesområdet vil være 32. Til
sammenligning er der i dag 48 støjbelastede boliger.
De 32 støjbelastede boliger forefindes
i et området kaldet Valby Have og ligger på et areal,
der er omfattet af lokalplan nr. 391 "F. L. Smidth II".
Området er i lokalplanen opdelt i tre områder og for
området, hvor de 32 boliger er beliggende, har
Københavns Kommune beskrevet, at der skal etableres en ca.
8. m høj støjskærm mod jernbanens terræn
syd for lokalområdet. Skærmen, der kan indgå i et
parkeringsanlæg, skal godkendes af Bygge- og
Teknikforvaltningen. Det anlagte parkeringshus er kun opført
i lokalplanens område I langs med Paul Reichardtsvej og
løber ikke ind i lokalplanens område III, der ligger
mellem parkeringshuset og den eksisterende støjskærm.
Dette betyder, at støjen kan få adgang til de
berørte boliger. Det foreslåede anlæg
forøger ikke jernbanestøjen, og der opføres
derfor ikke yderligere støjbegrænsende tiltag. Der er
således ingen boliger, der pga. jernbanebroen får et
støjniveau, der overstiger 64 dB.
Udover de 32 boliger vil også Salix
Skole, Kildeskolen og Byens Skole på Høffdingsvej samt
52 kolonihaver i dag opleve en støjbelastning over 64 dB.
Dette tal reduceres efter etableringen af broen, hvor det kun vil
være Kildeskolen og Salix Skole samt 25 kolonihaver, der vil
opleve en støjbelastning over 64 dB. Der er ikke praksis for
at lave støjdæmpende foranstaltninger på skoler
og ved kolonihaver.
Kortlægning af vibrationer
Vibrationer fra jernbaner opstår,
når et tog i bevægelse fremkalder svingninger i skinner
og underlag. Vibrationer breder sig gennem jorden til
nærliggende bygninger.
For mærkbare vibrationer anvendes en
vejledende grænseværdi for boliger i boligområder
og blandede bolig- og erhvervsområder (kl. 18-07) samt for
børneinstitutioner og lignende på Law = 75 dB.
Grænseværdien er en vægtet værdi baseret
på middelværdien af niveauet fra den togtype, som giver
de højeste niveauer. Føletærsklen for netop
mærkbare vibrationer ligger på 71-72 dB, hvilket
betyder, at man normalt kan mærke vibrationer, selv om
grænseværdien overholdes. Beregning af vibrationer er
forbundet med stor usikkerhed. Lokale geologiske forhold samt den
enkelte bygningskonstruktion vil i høj grad påvirke
resultatet.
Der eksisterer ingen standardiseret metode for
beregning af vibrationsudbredelse fra jernbaner. Banedanmark er ved
at færdiggøre en beregningsmodel, som skal anvendes
ved fremtidige jernbaneprojekter. Det forventes, at
beregningsmodellen vil blive anvendt i forbindelse med
detailprojekteringen af den niveaufri udfletning Ny Ellebjerg for
opgørelse af antal vibrationsbelastede boliger samt som
grundlag for vurdering af mulig afværgeforanstaltning.
Den indledende kortlægning af
vibrationsbelastning viser, at ca. 50 kolonihavehuse vil blive
påvirket af vibrationer. Det skyldes, at de nye jernbanespor
vil ligge tættere på haveforeningerne, end de
nuværende spor gør. Det er ikke praksis for, at der
gennemføres afværgeforanstaltninger i forhold til
kolonihaver.
7.1.4
Grundvand og drikkevand
I driftsfasen er der ikke behov for
grundvandssænkning. Projektet påvirker derfor ikke
drikkevandsforsyningerne.
7.1.5 Natur
og overfladevand
Projektet vil ikke medføre
væsentlige ændringer af arternes mulighed for spredning
i området. Det skyldes, at barrierevirkningen af
anlægget ikke vil blive væsentligt ændret i
forhold til den nuværende situation, og at der ikke er
væsentlige levesteder for disse arter i området.
7.1.6 Affald
og ressourcer
I forbindelse med det almindelige vedligehold
af jernbanebroen med spuns i Vigerslev vil der blive frembragt
affald, når bl.a. spor, sveller og andre tekniske
installationer renoveres eller udskiftes. Endvidere skal der i
forbindelse med det almindelige vedligehold anvendes diverse
råstoffer og materialer, som eksempelvis granitskærver.
Det vurderes, at affaldsproduktionen og ressourceforbruget ikke vil
have væsentlig betydning for miljøet i
driftsfasen.
7.1.7
Jordforurening og jordhåndtering
Risikoen for jordforurening fra pesticider
brugt til ukrudtsbekæmpelse, fra olie- og tjærestoffer
fra køretøjer og faste installationer samt fra
metaller fra slitage fra skinner, hjul og køreledninger er
blevet undersøgt i VVM-fasen. Vurderingen er, at risikoen er
på niveau med eller mindre, end hvis der kun blev etableret
en simpel indfletning af de to nye spor mellem
København-Ringsted og det eksisterende spornet som
først forudsat i projektet Den nye bane
København-Ringsted. Det vurderes således, at der ikke
er behov for specifikke afværgeforanstaltninger udover, hvad
der er standard. Forurening som følge af den fremtidige
jernbanedrift forventes at være begrænset, og den
fremtidige miljøbelastning vurderes at være på
niveau med den nuværende situation.
7.1.8
Kulturhistoriske forhold
Der er ingen påvirkning af de
kulturhistoriske interesser, når banen er bygget.
7.1.9.
Rekreative interesser
Ved etablering af jernbanebroen med spuns
undgås en påvirkning af de rekreative interesser i
driftsfasen. Det skyldes, at der ikke skal inddrages kolonihaver
langs jernbanen i haveforeningerne Danshøj og Dan.
Adgangsvejen, der løber langs jernbanen
i Haveforeningen Danshøj, vil dog blive inddraget permanent.
Arealinddragelsen sker allerede i projektets anlægsfase, og
der skal efter endt anlægsarbejde etableres en ny adgangsvej.
Placeringen og udformningen af adgangsvejen vil ske i samarbejde
med kolonihaveforeningerne of de relevante myndigheder.
Med hensyn til erstatning og retablering
henvises til lovforslagets afsnit 3 om ekspropriationer.
7.2.
Miljømæssige konsekvenser i anlægsfasen
7.2.1.
Visuelle forhold og arkitektur
I anlægsfasen vil byrummet midlertidigt
blive visuelt påvirket i arbejdsområder omkring
byggepladser, adgangsveje og jorddepoter, herunder fra brugen af
store anlægsmaskiner og den deraf kommende tunge trafik.
Desuden vil de hegn, som af sikkerhedsmæssige årsager
sættes op omkring arbejdsområderne, indebære en
visuel påvirkning.
Etableringen af jernbanebroen over Den nye
bane København-Ringsted og den eksisterende tekniske bygning
til strømforsyning af S-banen Harrestrup omformerstation
samt det tilhørende dæmningsanlæg vil
ændre terrænet i både bredde og højde. En
del af arbejdet vil foregå i kolonihaveområdet, der
grænser lige op til banen. Ombygning af det eksisterende
broanlæg for henholdsvis Gammel Køge Landevej og over
Vigerslev Allé vil ligeledes præge bybilledet bl.a.
på grund af midlertidige understøtninger og
byggekraner.
Endnu en midlertidig påvirkning skyldes,
at beplantninger skal ryddes for at give plads til
anlægsarbejdet. Dette får især betydning i
kolonihaveområdet vest for Vigerslev Allé samt for
området ved Vigerslev Station. For at mindske
anlægsarbejdets visuelle påvirkning ved kolonihaverne
vil et bælte med beplantning op mod området så
vidt muligt blive bevaret. Derudover vil området blive
afskærmet i anlægsfasen.
7.2.2.
Støj og vibrationer
Der vil blive udført
anlægsaktiviteter på baneområdet for hele
projektstrækningen. Øst for Retortvej rives bygninger
ned. Derudover bygges en ny bro over Den nye bane København-
Ringsted og Harrestrup omformerstation, ligesom der bygges en ny
bro over Vigerslev Allé. Mellem de to nye broer vil der
blive udført dæmningsarbejder, og øst for broen
over Den nye bane København-Ringsted etableres spuns og
støttevægge. Langs hele projektstrækningen
etableres nye spor og køreledningsmaster.
Etablering af broen over Den nye bane
København-Ringsted og Harrestrup omformerstation
medfører, at nogle få boliger udsættes for et
relativt lavt støjniveau på 45-50 dB. Etablering af
broen over Vigerslev Alle medfører, at enkelte boliger og
kolonihaver bliver udsat for et støjniveau på 50-55
dB. Dæmningsarbejde mellem de to broer vil medføre, at
enkelte boliger langs Ole Borchsvej og Vigerslev Allé bliver
udsat for støjniveauer over 55 dB, mens kolonihaver langs
jernbanen nord for Vigerslev Allé bliver udsat for
støjniveauer over 60 dB. Dæmningsarbejde nord for
Vigerslev Allé vil medføre, at kolonihaver i
Haveforeningen Danshøj bliver udsat for støjniveauer
mellem 60-65 dB.
Etablering af spuns og
støttevægge er blandt de mest støjende
anlægsarbejder. I den forbindelse vil boliger langs
Høffdingsvej blive udsat for støjniveauer på
60-65 dB. Støjbelastningen vil imidlertid flytte sig i takt
med, at arbejdet udføres. Etablering af nye spor vil
generelt medføre, at enkelte boliger ud for
anlægsarbejdet vil blive udsat for støjniveauer
på 65- 70 dB. For enkelte kolonihaver langs Danshøjvej
vil der være støjniveauer over 70 dB.
Ramning af nye fundamenter til
køreledningsmaster vil medføre, at enkelte boliger og
kolonihaver langs hele projektstrækningen vil blive udsat for
støjniveauer på 60-65 dB, mens arbejdet står
på. Støjgenen vil dog på kort tid være
overstået for den enkelte ejendom, da aktiviteten hurtigt
rykker frem langs banen. De steder, hvor støjen forventes at
genere mange naboer, bliver det vurderet, om anlægsarbejdet
kan tilrettelægges, så det støjer mindre. Det
kan blandt andet ske ved at benytte arbejdsmetoder, der
støjer mindre - eksempelvis ved at støjdæmpe
maskiner og ved at sætte midlertidige støjskærme
op. I praksis er det vanskeligt at dæmpe støjen ved et
større anlægsarbejde, fordi der kun er få
muligheder for at anvende mindre støjende arbejdsprocesser,
og fordi arbejdet nødvendigvis må udføres
tæt på boligområder.
For at forberede naboerne på tidspunkt
og varighed af støjgener, informerer Banedanmark
løbende om anlægsarbejdet. I særlige
tilfælde kan naboer få tilbud om at opholde sig
på en anden adresse, mens det støjende arbejde
står på.
I den nærliggende bebyggelse forventes
anlægsarbejdet at give anledning til vibrationsgener, som
ligger over Miljøstyrelsens vejledende
grænseværdi. Grænseværdien for
mærkbare vibrationer er 75 dB hele døgnet for boliger
i boligområder, børneinstitutioner og lignende. For
boliger i blandede bolig- og erhvervsområder er
grænseværdien 80 dB i dagperioden og 75 dB i
natperioden. Desuden er der i enkelte tilfælde en risiko for,
at anlægsarbejdet forårsager bygningsskader. Det
vurderes, at de mest kritiske processer i forhold til risiko for
vibrationsgener og vibrationsskader på nabobygninger er
ramning og vibrering af spuns i forbindelse med etablering af
støttevægge til rampe- og
dæmningsanlæg fra Gammel Køge Landevej til Den
nye bane København-Ringsted. Det samme gør sig
gældende for brokonstruktionen over Den nye bane
København-Ringsted, Harrestrup omformerstation og til
fundamentet for den eksisterende bro over Vigerslev Allé.
Ramning i forbindelse med etablering af fundamenter til
køreledningsmaster kan ligeledes give anledning til
vibrationsgener. Dette arbejde er dog relativt hurtigt
overstået i forhold til den enkelte nabobygning.
Når der rammes fundamentpæle for
køreledningsmaster, er der en risiko for, at kolonihavehuse
kan blive berørt af bygningsskadelige vibrationer. Samme
risiko er til stede ved Harrestrup omformerstation.
Vibrationsbelastningen kan begrænses med
hensigtsmæssige valg af arbejdsmetoder og maskinel. Derfor
vil der i udbudsmaterialet til entreprenøren blive stillet
krav om, at arbejdes skal tilrettelægges, så
vibrationspåvirkningen begrænses mest muligt.
Før anlægsarbejdet starter, vil bygninger, som ligger
helt tæt på byggeområderne, blive
fotoregistreret. I særlige tilfælde kan der også
blive tale om løbende overvågning af udvalgte
bygninger, mens anlægsarbejdet står på. Det
sikrer, at man kan kontrollere og forebygge skader under
anlægsarbejdet og i fornødent omfang stoppe arbejdet
midlertidigt.
7.2.3.
Grundvand og drikkevand
Broløsningen med spuns vurderes ikke at
have betydning for grundvandsressourcen. Dog kan mere spunsning
gennem de sekundære magasiner medføre en lille risiko
for permanent øget udvaskning fra de øvre til de
nedre magasiner, da den naturlige beskyttelse gennembrydes. Skulle
dette blive tilfælde, vil de rette
afværgeforanstaltninger blive taget.
Afværgeforanstaltningen vil være midlertidige lokale
grundvandssænkninger omkring spunsningsområdet, hvilket
vil fjerne faren for grundvandsforurening.
7.2.4. Natur
og overfladevand
Banedanmark har foretaget undersøgelser
i en korridor langs projektstrækningen for at kortlægge
beskyttede naturområder og arter, der kunne blive
berørt af projektet. I anlægsfasen inddrages en mindre
del af kolonihaverne langs banen. Ved midlertidig inddragelse af
arealer vil træer, buske og anden beplantning på
arealet blive ryddet. Rydningen vil medføre en midlertidig
reduktion i levesteder for områdets dyreliv. Der vil dog
stadig være haver med ældre, varieret beplantning, som
ikke bliver berørt i området. Området rummer
ingen særlige eller beskyttelseskrævende arter, som
påvirkes, og består primært af almindeligt
forekommende plante- og dyrearter.
Samlet vurderes det derfor, at
afværgeforanstaltninger ikke er nødvendige. Hverken
beskyttet natur eller fredskov påvirkes som følge af
anlægsarbejdet. Efter endt anlægsarbejde kan arealet
atter beplantes, og dyrelivet vil herefter genindvandre til
området fra de omkringliggende koloni- og villahaver.
Indgrebet i arealerne vil blive søgt begrænset mest
muligt.
En større del af området langs
banen vil blive midlertidigt inddraget. Områderne indeholder
spredt beplantning med primært almindeligt forekommende
plantearter. Voksestedet for plantearten smalstråle vil
forsvinde som følge af projektet. Planten er i den danske
flora angivet at være temmelig sjælden. Arten er dog
ikke rødlistet eller nyder en anden særlig
beskyttelse. Da arten er etårig, vindspredt og afhængig
af en forstyrret jordbund, vurderes det, at der findes andre
nærliggende voksesteder, som arten kan sprede sig til, og der
kan også opstå nye potentielle biotoper under
anlægsfasen.
Der er ingen nærliggende vandløb,
søer eller andre recipienter, som kan blive påvirket
af direkte afløb af overfladevand fra byggepladser i
anlægsfasen. På byggepladser ledes nedbør til
det eksisterende kloaksystem. Under anlægsarbejdet kan der
være en risiko for, at der sker erosion eller bortskylning af
materialer fra de omkringliggende arealer. Risikoen for spild af
olieprodukter o.l. vil blive håndteret i
entreprenørernes beredskabsplan. Der henvises til
nedenstående afsnit 7.2.6.
7.2.5.
Affald og ressourcer
I anlægsfasen vil projektet bidrage med
forskellige affaldstyper i form af bygge- og anlægsaffald fra
selve anlægsarbejdet og affald fra skurbyer og lignende.
Derudover vil der blive frembragt en del bygge- og
anlægsaffald i forbindelse med nedrivning af bro og bygninger
samt rydning af vegetation. Projektet vil generelt kun
medføre, at der bliver frembragt begrænsede
mængder affald udover nedrivningsaffaldet. Alt affald, der
kan genanvendes, vil - såfremt det ikke genanvendes internt i
projektet - blive transporteret til et godkendt modtageanlæg
med henblik på genanvendelse. Forbrændingsegnet affald
skal bortskaffes til et godkendt forbrændingsanlæg,
mens affald, der hverken kan genanvendes eller forbrændes,
skal bortskaffes til godkendt deponi eller specialbehandling.
Eftersom gældende regler for affaldshåndtering
overholdes, herunder PCB-screening, anmeldelse af farligt affald og
Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ, vurderes det,
at konsekvenserne for miljøet i forbindelse med
håndtering og bortskaffelse af affald i projektet vil
være meget små. Det vurderes derfor, at det ikke er
nødvendigt at iværksætte
afværgeforanstaltninger i anlægsfasen.
Etableringen af jernbanebroen med en spuns
afstedkommer et forbrug af ressourcer til selve bane- og
broanlægget. Forbruget af materialer, ressourcer og
råstoffer vil primært være i form af grus, beton,
stål og granitskærver samt metaller som kobber og
aluminium. Samlet set vurderes det forventede ressourceforbrug ikke
at have alvorlige miljømæssige konsekvenser.
7.2.6.
Jordforurening og jordhåndtering
Projektet gennemføres i et
område, som er områdeklassificeret for forurening,
hvorfor muld og fyld herfra må påregnes at være
lettere forurenet. Endvidere har der været
jernbaneforbindelse i form af Københavns godsbane og
Kulbanen til gasværket siden starten af 1900-tallet. Gennem
tiden har banearealerne og de omkringliggende områder
været benyttet til en lang række aktiviteter, som kan
have eller som har medført forurening af jord og grundvand.
Anlægsarbejder på disse arealer kan medføre, at
der kan blive gravet i forurenet jord.
Anlægsarbejdet vil berøre to
lokaliteter, som er registreret i Banedanmarks forureningsarkiv.
På den ene lokalitet er der registreret en olieforurening. En
del af matriklen eksproprieres til arbejdspladsareal, mens en anden
del vil blive permanent inddraget og benyttet til adgangsvej til
banearealet. På den anden lokalitet er der for år
tilbage registreret en forurening med flygtige
tjærekomponenter. Området vil dels blive berørt
af gravearbejder i forbindelse med etablering af bro og
dæmning, dels vil det blive brugt midlertidigt til arbejdsvej
på byggepladsen. Derudover berøres en lokalitet, som
er V2-kortlagt. Det vil sige, at der er dokumentation for
forurening på grunden, hvor der har ligget en gokartbane.
Anlægsaktiviteterne betyder, at en del af grunden
eksproprieres permanent til jernbaneareal. Den resterende del af
grunden eksproprieres midlertidigt til arbejdsplads med mulighed
for oplag af jord.
I forbindelse med håndtering af jorden
vil Den nye bane København-Ringsteds strategi for
undersøgelser og håndtering af jord som udgangspunkt
blive fulgt. På baggrund af undersøgelserne udarbejdes
en samlet jordhåndteringsplan for det besluttede projekt, som
efterfølgende skal godkendes af Københavns Kommune. I
tillæg til jordhåndteringsplanen vil der blive
indhentet de nødvendige tilladelser til mellemdeponering,
deponering eller genanvendelse (nyttiggørelse) af lettere
forurenet og forurenet jord efter de gældende regler.
Det forventes, at hovedparten af
jordunderskuddet vil kunne dækkes af jord, som hentes fra Den
nye bane København-Ringsted. I forbindelse med de senere
faser i projektet tilstræbes det derfor, at muligheden for at
udveksle jord og muld med Den nye bane København-Ringsted
undersøges nærmere.
Der er risiko for, at der kan forekomme spild
bl.a. i forbindelse med håndtering og oplagring af
olieprodukter. Beredskabsplanen for projektet samt krav til
entreprenørens håndtering og oplagring af
brændstof og kemikalier vil betyde, at
miljøbelastningen som følge af anlægsfasen
vurderes at være begrænset.
7.2.7.
Kulturhistoriske forhold
Generelt vurderes jernbanebroen med spuns ikke
at påvirke de kulturhistoriske interesser i området
væsentligt i anlægsfasen. Det skyldes dels, at meget af
anlægsarbejdet foretages inden for det eksisterende
jernbaneterræn, og dels at der kun findes enkelte
kulturhistoriske elementer inden for
undersøgelseskorridoren. For så vidt muligt at
undgå uhensigtsmæssige standsninger under
anlægsarbejdet, bliver der forud for anlægsarbejderne
gennemført arkæologiske forundersøgelser som
anbefalet af Københavns Museum. Banedanmark aftaler den
praktiske gennemførelse nærmere med museet.
Hvis der trods forundersøgelserne
findes væsentlige fortidsminder under anlægsarbejderne,
vil arbejdet blive standset og fundet bliver anmeldt til
Kulturministeren.
Kort over kulturhistoriske forhold med
angivelse af fredede fortidsminder og bygge- og beskyttelseslinjer,
fremgår af bilag 5 (lovforslagets bilag 3).
7.2.8.
Rekreative interesser
Stier
Mens den nye bro over Vigerslev Allé
bygges, vil bilister, cyklister og fodgængere midlertidigt
ikke kunne krydse banen på dette sted. Med skilte vil det
blive forklaret, hvilke alternative muligheder der er for at krydse
banen. Cykelstativerne ved Vigerslev Station vil blive midlertidigt
fjernet i forbindelse med anlægsarbejdet. Når broen er
anlagt, vil der blive opsat nye cykelstativer ved stationen.
Kolonihaver
Haveforeningen Danshøj og
Haveforeningen Dan vil blive påvirket af støj,
vibrationer og støv samt tung trafik, mens
anlægsarbejdet står på. Det samme gælder
muligvis også Haveforeningen Harrestrup og Haveforeningen
Brohaven.
I Haveforeningen Danshøj og
Haveforeningen Dan vil der midlertidigt blive inddraget arealer til
arbejdsplads og adgangsvej.
Med hensyn til erstatning og reetablering
henvises til lovens afsnit 3 om ekspropriationer.
8. Forholdet
til EU-retten
VVM-undersøgelsen opfylder kravene i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet)
(EF-Tidende 2012, nr. L 26, side 1)
VVM-undersøgelsen opfylder endvidere
kravene i habitatdirektivet, jf. Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter (Habitatdirektivet) (EF-tidende 1992, nr. L
206, side 7-50) og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(Fuglebeskyttelsesdirektivet) (EU-Tidende 2009, nr. L 20, side
7).
Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder i henhold til Rådets direktiver
skønnes at blive påvirket negativt af etableringen af
den niveaufrie udfletning.
9.
Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 10. december 2014 til den 13. januar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, A/B Vilhelm,
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arriva Danmark A/S, Arriva Tog A/S,
BAT-Kartellet, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, CFL cargo
Danmark ApS, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Byggeri, Dansk
Cyklistforbund, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Industri , Dansk Jernbaneforbund, Dansk
Ledningsejerforum, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Transport og
Logistik, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, DB Schenker Rail
Scandinavia A/S, Den Ledende Landsinspektør- MØLBAK
LANDINSPEKTØRER, Det Centrale Handicapråd, Det
Økologiske Råd, DONG Energy, DSB, DSB S-tog A/S, DSB
Øresund A/S, Energinet.dk, FDM, Fredningsnævnet for
København, Friluftsrådet, G/F Ankeret,
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, Hector Rail AB,
HF Danshøj, HF Dan, HF Harrestrup, HMN Naturgas I/S,
Hvidovre Kommune, Kolonihaveforbundet i Danmark, Kommissarius ved
Statens Ekspropriationer på Øerne, Kommunernes
Landsforening, Københavns kommune, Københavns Museum,
LO, Metroselskabet I/S, Movia, NEG Niebüll GmbH, NOAH-Trafik,
Region Sjælland, Rådet for Bæredygtig Trafik,
SEAS, Valby Lokaludvalg.
| 10. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/ Mindre udgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Anlægsudgifterne anslås til 357
mio. kr. (2014-priser) i 2015-2019. Udgiften hertil afholdes af Togfonden
DK | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Anlægget øger mobiliteten
på et bæredygtigt grundlag. Forbedring af
togbetjeningen på strækningen kan øge
mobiliteten for persontrafikken til gavn for erhvervslivet. | Merudgifter i begrænset omfang for
ledningsejere, der ligger på gæsteprincip på ca.
15. mio.kr. | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Mindre lastbilkørsel med jord, end
hvis der anlægges en dæmning, da en del af
anlægsarbejderne og jordtransporterne skal afvikles fra selve
banen. | Mens anlægsarbejdet står
på, vil kolonihaverne blive generet af støj og
vibrationer fra blandt andet nedramning af spuns. ? Der ikke findes arter, der skal beskyttes
efter habitatdirektivets bilag IV. Der findes heller ikke Natura
2000-områder på strækningen. | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | VVM-undersøgelsen opfylder kravene i
VVM-direktivet. VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene
i Habitatdirektivet og Fuglebeskyttelsesdirektivet. Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder i henhold til Rådets direktiver
skønnes at blive påvirket negativt af etableringen af
en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger
transportministeren til at etablere en niveaufri udfletning ved Ny
Ellebjerg med dertilhørende anlæg. Udfletningen i form
af en jernbanebro med spuns skal efter hensigten etableres mellem
Ny Ellebjerg Station og Vigerslev Allé Station i Valby.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 1-3.
Til nr.
2
Det foreslås, at der som bilag 1 a til
loven indsættes et kort, der viser den foreslåede
placering af den niveaufri udfletning som en jernbanebro med
spuns.
Til nr.
3
Det foreslås, at henvisningen til
bilagene i lovens § 2, 2. pkt., ændres til bilag 2-5.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der
indsættes to nye bilag, jf. lovforslagets bilag 2 og 3, der
viser henholdsvis naturlokaliteter og kulturhistoriske forhold i
forbindelse med etableringen af en niveaufri udfletning ved Ny
Ellebjerg.
Til nr.
4
Den forslåede ændring af lovens
§ 4, stk. 2, er en præcisering af transportministerens
bemyndigelse til ved ekspropriation at pålægge andre
servitutter end servitut om eldrift, såfremt det er
nødvendigt for etablering af anlægget. Erstatning som
følge af servitutpålæggelse finder sted i
overensstemmelse med lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Til nr.
5
Den foreslåede ændring
medfører, at lovforslagets bilag 1, 2 og 3, der viser kort
over henholdsvis placering af jernbanebroen samt naturlokaliteter
og kulturhistoriske forhold i forbindelse hermed, optages som
henholdsvis bilag 1 a, 4 og 5 til loven.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det
ønskes, at loven træder i kraft så hurtigt som
muligt af hensyn til fremdriften af det påtænkte
anlæg og koordineringen med anlægsarbejderne vedr.
jernbanestrækningen København-Ringsted, jf.
anlægsloven. Design- og udbudsfasen for anlægget
forventes at kunne gennemføres på 1½ år
og vil skulle påbegyndes medio 2015 for at kunne overholde
tidsplanen, således at anlægget kan forventes klar til
brug i 2018 samtidig med, at den nye bane København-Ringsted
planlægges åbnet. Den niveaufri udfletning forventes
dog først taget i brug 2019 samtidig med udrulningen af
Signalprogrammet. Ekspropriation af arealer forventes først
foretaget i 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 527 af 26. maj 2010 om anlæg
af en jernbanestrækning København-Ringsted over
Køge foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
Transportministeren bemyndiges til at anlægge en ny
dobbeltsporet jernbane mellem København og Ringsted over
Køge med dertilhørende anlæg. Stk. 2.
Kort over jernbanens linjeføring og placering af en ny
station ved Køge Nord fremgår af bilag 1. | | 1. I § 1 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Transportministeren
bemyndiges til at etablere en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg
med dertilhørende anlæg, jf. stk. 3.« Stk. 2 bliver herefter
stk. 3. | | | | | | 2. § 1 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4.
Kort over Niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg fremgår af
bilag 1 a.« | | | | § 2.
Beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven, for så vidt
angår arealer, der er nødvendige for
gennemførelsen af anlægget nævnt i
§ 1, varetages alene af transportministeren efter denne
lov. Kort over naturlokaliteter og kort over kulturhistoriske
forhold, for så vidt angår anlægget nævnt i
§ 1, fremgår af bilag 2 og 3. | | 3. I § 2, stk. 2, som bliver til stk.
3, 2. pkt., ændres »bilag 2
og 3« til: »bilag 2-5«. | | | | § 4.
Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at erhverve
de arealer og ejendomme m.v., der er nødvendige for
gennemførelsen af anlægget nævnt i §
1. Stk. 2.
Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at
pålægge ejendomme langs anlægget nævnt i
§ 1 servitut om eldrift med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger. Stk. 3.
Ekspropriation sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom. Stk. 4.
Transportministeren kan, når der foreligger særlige
personlige grunde og efter anmodning fra ejeren, ekspropriere en
ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,
før tidspunktet for de ordinære
ekspropriationer. Stk. 5.
Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og
taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom. | | 4. I § 4, stk. 2, ændres »med
deraf følgende rådighedsindskrænkninger«
til: »eller andre servitutter med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for
etableringen af anlægget.« | | | | | | 5. Som bilag 1 a, 4 og 5
indsættes bilag 1, 2 og 3 til denne lov. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|