Fremsat den 25. februar 2015 af
transportministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Sund og Bælt
Holding A/S, lov om projektering af fast forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og
selskabsskatteloven
§ 1
I lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og
Bælt Holding A/S foretages følgende
ændringer:
1.
Overskriften før § 10
affattes således:
»Låneadgang og
garantier«
2. §§
12-14 ophæves.
§ 2
I lov nr. 285 af 15. april 2009 om projektering
af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
landanlæg i Danmark foretages følgende
ændringer:
1. §
8 ophæves.
2. §
9 ophæves.
§ 3
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret bl.a. ved § 17 i lov nr. 600 af 12. juni 2013 og
senest ved § 4 i lov nr. 1375 af 16. december 2014, foretages
følgende ændring:
1. § 31,
stk. 1, 3. pkt., ophæves.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2. § 1, §
2, nr. 2, og § 3 har virkning fra og med indkomståret
2016. Uudnyttede underskud den 1. januar 2016, herunder underskud
fremført efter § 12, 2. pkt., i lov nr. 588 af 24. juni
2005 om Sund og Bælt Holding A/S, fremføres efter den
nævnte dato efter selskabsskattelovens regler.
Stk. 3. § 2, nr. 1,
har virkning for lån, der optages den 1. januar 2016 eller
senere.
Stk. 4. Ved udgangen af
indkomståret 2015 opgøres afskrivningsgrundlaget for
A/S Storebæltsforbindelsen og A/S
Øresundsforbindelsen. Afskrivningsgrundlaget opgøres
på grundlag af anskaffelsessummen opgjort efter § 13,
stk. 3 og 4, i lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og Bælt
Holding A/S. Det opgjorte afskrivningsgrundlag fordeles herefter
på bygninger, jf. afskrivningslovens § 14,
installationer, jf. afskrivningslovens § 15, driftsmidler, jf.
afskrivningslovens § 5 og fast jernbanemateriel, jf.
afskrivningslovens § 5 C, stk. 2. Afskrivningsgrundlaget for
henholdsvis driftsmidler og fast jernbanebanemateriel reduceres med
foretagne afskrivninger til og med indkomståret 2015 efter
§ 14 i lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og Bælt
Holding A/S, i det omfang afskrivningerne kan henføres til
de nævnte aktiver. De således opgjorte og fordelte
afskrivningsgrundlag danner grundlag for afskrivning efter
afskrivningsloven fra og med indkomståret 2016. Summen af de
anvendte afskrivningsprocenter for bygninger og installationer
efter § 14 i lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og
Bælt Holding A/S og efter afskrivningslovens § 17 kan
ikke overstige 100 pct.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
I forbindelse med den samtidige
fremsættelse af forslag til lov om anlæg og drift af
fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
landanlæg (lovforslag nr. L 141) i Danmark foreslås det
at ophæve de særlige skatteregler for holdingselskabet,
A/S Storebæltsforbindelsen og A/S
Øresundsforbindelsen, der er indsat i lov om Sund og
Bælt Holding A/S. Det foreslås endvidere at
ophæve de særlige skatteregler for Femern A/S og A/S
Femern Landanlæg, der er indsat i lov om projektering af fast
forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
landanlæg i Danmark (projekteringsloven). Lov om Sund og
Bælt Holding A/S og projekteringsloven indeholder forskellige
særregler om beskatning. Det drejer sig om særregler om
underskudsfremførsel, særlige afskrivningsregler i lov
om Sund og Bælt Holding A/S og særlige regler i
projekteringsloven om skattefrihed ved vederlagsfri overdragelse af
lån mellem selskaberne. Sund og Bælt Holding A/S og
dets datterselskaber, inklusive Femern A/S, vil herefter uden
undtagelser blive beskattet efter de regler, der gælder for
andre aktieselskaber.
Særbestemmelserne i projekteringsloven
foreslås med dette lovforslag ophævet som en konsekvens
af, at det samtidig fremsatte forslag til anlægslov ikke
indeholder særbestemmelser om skat. Det er derfor fundet
nødvendigt samtidig at ophæve særreglerne i
projekteringsloven. For tilsvarende særregler for de faste
forbindelser over Storebælt og Øresund i lov om Sund
og Bælt Holding er det af samme grund fundet
nødvendigt i dette lovforslag samtidig at ophæve
disse, da underskudsbegrænsning og sambeskatning som
beskrevet nedenfor sker på koncernniveau.
2.
Ophævelse af særregler om
underskudsfremførsel
2.1.
Gældende ret
I lov om Sund og Bælt Holding A/S og
projekteringsloven gælder der særlige regler i forhold
til fradrag for underskud. Efter selskabsskabsskattelovens §
12 kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
underskud op til en bundgrænse på 7.747.500 kr. (2015)
fradrages fuldt ud i positiv selskabsskattepligtig indkomst,
mens underskud over bundgrænsen højst kan nedbringe
den resterende selskabsskattepligtige indkomst med 60
pct. i de enkelte år. Underskud kan kun fremføres til
fradrag i den skattepligtige indkomst i et senere indkomstår,
i det omfang det ikke kan rummes i tidligere års indkomst.
Underskudsbegrænsningen bevirker således, at et selskab
med overskud ud over bundgrænsen ikke kan undgå at
skulle betale selskabsskat alene ved at fremføre tidligere
års underskud.
Adgangen til modregning af underskud i den
skattepligtige indkomst hos sambeskattede selskaber sker på
sambeskatningsniveau, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 3.
Selskaber, der deltager i en sambeskatning, har dermed kun
én fælles bundgrænse i sambeskatningen på
i alt 7.747.500 kr. (2015).
I og med at begrænsningen sker på
sambeskatningsniveau, er det nødvendigt, at alle selskaber
m.v., der indgår i en sambeskatning, er undergivet de samme
regler i forhold til underskudsbegrænsning. Det fremgår
derfor af koncerndefinitionen, at selskaber m.v., der er undergivet
underskudsbegrænsning, og selskaber m.v., der ikke er
undergivet underskudsbegrænsning, ikke kan anses for
koncernforbundne. De kan dermed ikke indgå i samme
sambeskatning. Indgår der i en koncern en gruppe af selskaber
m.v., der ikke undergives underskudsbegrænsning, og en gruppe
af selskaber m.v., der undergives underskudsbegrænsning, vil
koncernen skulle opdeles i to sambeskatninger. Der er dermed taget
højde for, at der kan foreligge særlove, som
indeholder en specifik regulering af adgangen til at
fremføre underskud til modregning i efterfølgende
indkomstår.
Efter § 12 i lov om Sund og Bælt
Holding A/S har holdingselskabet, A/S Storebæltsforbindelsen
eller A/S Øresundsforbindelsen ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst fradrag for underskud i de kommende
indkomstår. De 3 selskaber er derfor omfattet af
særlove om fradrag for underskud og er således ikke
omfattet af underskudsbegrænsningsreglerne i
selskabsskattelovens § 12, stk. 2. Der findes en tilsvarende
bestemmelse om fremførsel af underskud for Femern A/S og A/S
Femern Landanlæg i § 9 i projekteringsloven.
Bestemmelsen i § 12 i lov om Sund og
Bælt Holding A/S indeholder dog en regel om, at underskud i
indkomstår forud for ibrugtagningsårene alene kan
fradrages i den skattepligtige indkomst i de følgende 30
indkomstår efter ibrugtagningsåret. Fradraget kan dog
kun overføres til et senere indkomstår, hvis
underskuddet ikke kan rummes i et tidligere års
skattepligtige indkomst. Der findes ikke en tilsvarende
30-års-regel i § 9 i projekteringsloven. Som
følge af fritagelsen for underskudsbegrænsningen kan
de fem ikke-kommercielle infrastrukturselskaber i Sund og
Bælt-koncernen, Sund og Bælt Holding A/S, A/S
Storebæltsforbindelsen, A/S Øresundsforbindelsen, A/S
Femern Landanlæg og Femern A/S, ikke indgå i samme
sambeskatningskreds som de kommercielle selskaber i Sund og
Bælt-koncernen, der er omfattet af de almindelige regler om
underskudsbegrænsning. I praksis betyder det, at kun BroBizz
A/S og Sund og Bælt Partner A/S ikke indgår i samme
sambeskatningskreds som de øvrige selskaber i Sund og
Bælt-koncernen.
2.2.
Transportministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås at ophæve de
særlige skatteregler om fremførsel af underskud for
holdingselskabet, A/S Storebæltsforbindelsen og A/S
Øresundsforbindelsen i lov om Sund og Bælt Holding
A/S. Desuden foreslås en ophævelse af de særlige
skatteregler om underskudsfremførsel for Femern A/S og A/S
Femern Landanlæg i projekteringsloven.
Ophævelsen af reglerne om, at de
ikke-kommercielle selskaber i Sund og Bælt-koncernen fremover
ikke kan fremføre underskud uden begrænsning,
medfører, at selskaberne fremover vil være omfattet af
skattelovgivningens almindelige regler. Det betyder, at underskud
fremover skal fremføres og fradrages efter de almindelige
skatteregler i selskabsskatteloven. Uudnyttede underskud
vedrørende indkomståret 2015 og tidligere
indkomstår for de ikke-kommercielle selskaber i Sund og
Bælt-koncernen medregnes ved indkomstopgørelsen for
indkomståret 2016 og efterfølgende år efter de
almindelige regler. Det betyder, at underskud, der vedrører
indkomståret 2015 og tidligere indkomstår, herved
omfattes af reglerne om begrænsning af
underskudsfremførsel. Selskabernes mulighed for
underskudsfremførsel begrænses således fra og
med indkomståret 2016 - herunder efter reglen i
selskabsskattelovens § 12 stk. 2, således at op til
7.747.500 kr. (2015) altid kan modregnes i positiv skattepligtig
indkomst, og således at det resterende underskud højst
kan nedbringe den resterende indkomst med 60 pct.
Ændringen betyder samtidig, at hele Sund
og Bælt-koncernen kan sambeskattes efter skattelovgivningens
almindelige bestemmelser. Der er ikke længere behov for at
opdele koncernen i kommercielle og ikke-kommercielle selskaber.
3.
Ophævelse af særregler om afskrivning
3.1.
Gældende ret
Der gælder særlige regler for
afskrivning af de samlede byggeudgifter for henholdsvis
Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen. Efter
§ 13 i lov om Sund og Bælt Holding A/S kan A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen fra
og med det indkomstår, hvor jernbane- og vejforbindelse tages
i brug, foretage afskrivninger på grundlag af
anskaffelsessummen. Ved opgørelsen af anskaffelsessummen kan
selskaberne ikke medregne selskabets afgiftstilsvar efter
momsloven. Afskrivningen foretages efter § 14 i lov om Sund og
Bælt Holding A/S med 6 pct. af anskaffelsessummen. I det
indkomstår, hvori summen af de anvendte afskrivningsprocenter
overstiger 60 pct., falder afskrivningssatsen til 2 pct.
3.2.
Transportministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås at ophæve de
særlige afskrivningsregler for A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen.
Ophævelsen medfører, at de to selskaber ved udgangen
af indkomståret 2015 hver for sig skal opgøre
afskrivningsgrundlaget med udgangen af indkomståret 2015.
Hvert af de to selskaber skal herefter foretage en fordeling af
afskrivningsgrundlaget på bygninger, installationer,
driftsmidler og fast jernbanemateriel. Denne fordeling vil danne
udgangspunkt for den fremtidige afskrivning fra og med
indkomståret 2016. Efter de almindelige afskrivningsregler
kan driftsmidler (maskiner m.v.) saldoafskrives med 25 pct.,
jernbanespor m.v. saldoafskrives med 7 pct., mens bygninger og
installationer (herunder bro- og tunnelkonstruktioner) kan
afskrives lineært med 4 pct.
4.
Ophævelse af særregler om vederlagsfri overdragelse af
lån mellem selskaberne
4.1.
Gældende ret
§ 8 i projekteringsloven indeholder en
bestemmelse om, at et selskab, der har optaget lån til
finansiering af anlægsprojektet, vederlagsfrit helt eller
delvist kan viderelåne og overføre de optagne
lån til de andre selskaber, hvis der henlægges opgaver
til disse selskaber. Lån, inklusive eventuelle
påløbne renter, provisioner eller lignende ydet af og
til selskaber, hvortil der er henlagt opgaver, eller
overførsel af de optagne lån mellem selskaberne,
beskattes ikke.
4.2.
Transportministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås at ophæve reglerne i
§ 8 i projekteringsloven. Bestemmelsen i lovforslagets §
2, nr. 1, indebærer, at den eksisterende mulighed for at
selskaberne kan viderelåne lånte likvide midler i
medfør af projekteringslovens § 7 eller overføre
samme vederlagsfrit til de øvrige selskaber, der er blevet
henlagt opgaver til i henhold til projekteringslovens § 5,
uden at selskaberne beskattes af disse viderelån eller
vederlagsfrie overførsler i henhold til gældende
skattelovgivning, ophæves. Det betyder, at det er de
almindelige regler, der vil gælde fremover. Vederlagsfri
overdragelse af lån mellem selskaberne kan således
efter omstændighederne udløse skattepligt.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har den statsfinansielle
påvirkning, at ophævelsen af fritagelsen for
underskudsbegrænsningen vil medføre en fremrykning af
beskatningen og dermed et merprovenu for staten i form af en
rentefordel. Dette merprovenu kan skønnes til 0-2 mio. kr.
årligt i umiddelbar varig virkning. Når det statslige
merprovenu ikke er større, skyldes det, at selskaberne (A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen) i
dag stort set ikke længere har glæde af fritagelsen fra
underskudsbegrænsning, da overskuddet i A/S
Storebæltsforbindelsen har fjernet behovet.
Den foreslåede normalisering af
afskrivningsreglerne betyder, at aktiverne fra A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen kan
afskrives hurtigere, hvilket samlet set betyder en udskydelse af
beskatningen. For statsfinanserne vil normaliseringen derfor
medføre et mindre provenu i form af et rentetab.
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for det offentlige.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
8.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til forslag til lov om anlæg
og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med
tilhørende landanlæg i Danmark, hvori indgik
bestemmelser svarende til bestemmelserne i dette lovforslag, har i
perioden fra den 28. november 2014 til den 5. januar 2015
været sendt i høring hos følgende
organisationer og myndigheder:
Bornholms Regionskommune, Danske Regioner,
Faxe Kommune, Guldborgsund Kommune, KL, Køge Kommune,
Langeland Kommune, Lolland Kommune, Næstved Kommune, Region
Sjælland, Ringsted Kommune, Slagelse Kommune, Sorø
Kommune, Stevns Kommune, Svendborg Kommune, Vordingborg Kommune,
Advokatsamfundet, Asfaltindustrien, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, BAT-Kartellet, Brancheforeningen Danske
Advokater, Danmarks Vækstråd, Danish Operators c/o
Maersk Olie og Gas, CyklingDanmark.dk, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks,
Skibsmæglerforening, Danmarks Sportsfiskeforbund, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Akvakultur, Dansk
Amatørfiskerforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk
Byggeri, Cyklistforbundet, Dansk Energi, Dansk Energi
Brancheforening, Dansk Erhverv, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Gartneri, Dansk Industri, DI Transport, Dansk Jernbaneforbund,
Dansk Ledningsejerforum, Dansk Metal, Dansk Ornitologisk forening,
Dansk Sejlunion, Dansk Skovforening, Dansk Sportsdykker Forbund,
Dansk Transport og Logistik, Danske Handicaporganisationer, Danske
Havne, Danske Maritime, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening)
Det økologiske råd og selskab, DONG Energy, DSB
Energi- og Olieforum, ENERGINET. DK, Fagligt Fælles Forbund
(3F), Fonden Femern Belt Development, Forbrugerrådet,
Forenede Danske Motorejere, Foreningen af rådgivende
ingeniører, Foreningen af Vandværker i Danmark,
Fritidshusejernes Landsforening, Friluftsrådet, Green
Network, Greenpeace Danmark, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Movia, Mærsk Olie & Gas A/S, NOAH,
DB Schenker A/S, Rederiforeningen af 1895, Scandlines Danmark ApS,
Sund og Bælt Holding A/S, Spildevandsteknisk Forening,
Trafikforbundet, Trafikselskaberne i Danmark,
Vindmølleindustrien, Visit Denmark, WWF Verdensnaturfonden
og Øresundsbro Konsortiet.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ophævelsen af fritagelsen for
underskudsbegrænsningen vil medføre en fremrykning af
beskatningen og dermed et merprovenu for staten i form af en
rentefordel. | Den foreslåede normalisering af
afskrivningsreglerne betyder, at aktiverne fra A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen kan
afskrives hurtigere, hvilket samlet set betyder en udskydelse af
beskatningen. For statsfinanserne vil normaliseringen derfor
medføre et mindre provenu i form af et rentetab. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at overskriften til
kapitlet ændres, så den ikke længere indeholder
ordet »afskrivning m.v.«, da kapitlet med den
foreslåede ændring i nr. 2 ikke længere
indeholder skattebestemmelser.
Til nr.
2
Det foreslås at ophæve de
særlige skattebestemmelser i §§ 12-14 i lov om Sund
og Bælt Holding A/S.
Ifølge den gældende bestemmelse i
§ 12 kan underskud i et selskab for et indkomstår
fremføres til fradrag i den skattepligtige indkomst for de
følgende indkomstår. Underskud i indkomstår
forud for ibrugtagningsårene kan dog fradrages for de
følgende 30 indkomstår efter
ibrugtagningsåret.
Den foreslåede ophævelse af reglen
i § 12 indebærer, at underskud fremover skal
fremføres og fradrages efter de almindelige skatteregler i
selskabsskattelovens § 12. Underskud vedrørende
tidligere indkomstår, der er fremført efter reglen i
§ 12 i lov om Sund og Bælt Holding A/S, skal fra og med
indkomståret 2016 fremføres og fradrages efter de
almindelige skatteregler. Det gælder også underskud fra
før ibrugtagningen, som er fremført efter den
nævnte 30-års-regel. Uudnyttede underskud, der
vedrører indkomstår før 2016, bliver
således efter indkomståret 2015 også omfattet af
reglerne om begrænsning af fremførsel af underskud i
selskabsskatteloven.
Samtidig ophæves særreglen om, at
underskud i indkomstår forud for ibrugtagningsårene
alene kan fradrages i de følgende 30 år. Resterende
underskud kan derfor fra og med indkomståret 2016
fremføres tidsubegrænset efter de almindelige regler
om fremførsel af underskud i selskabsskatteloven, herunder
underskudsbegrænsningsreglerne. Baggrunden for
30-års-reglen er, at der var en 5-års begrænsning
i skattelovgivningen for underskudsfremførsel, da
anlægslovene for Storebæltsforbindelsen og
Øresundsforbindelsen blev gennemført. Det er ikke
længere tilfældet.
Efter de gældende bestemmelser i
§§ 13-14 kan selskaberne afskrive på
anskaffelsessummen med indtil 6 pct. årligt indtil det
indkomstår, hvori summen af de anvendte afskrivningsprocenter
overstiger 60. I de følgende år kan afskrivning kun
foretages med indtil 2 pct. af anskaffelsessummen. Ved
anskaffelsessummen forstås de samlede byggeudgifter ved
henholdsvis jernbane- og vejforbindelserne. Den foreslåede
ophævelse af § 13 indebærer, at grundlaget for
afskrivninger fremover skal fordeles efter de almindelige regler
for opgørelse af afskrivningsgrundlag i afskrivningsloven.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 4,
stk. 4.
Der henvises tillige til de almindelige
bemærkninger afsnit 2 om ophævelse af særregler
om underskudsfremførsel og afsnit 3 om ophævelse af
særregler om afskrivning.
Til § 2
Til nr.
1
Det foreslås at ophæve § 8 i
lov om projektering af fast forbindelse over Femern Bælt med
tilhørende landanlæg i Danmark, hvorefter et selskab,
der har optaget lån til finansiering af projektet,
vederlagsfrit helt eller delvis kan viderelåne og
overføre de optagne lån til de andre selskaber, hvis
der henlægges opgaver til disse selskaber. Det betyder, at
det er de almindelige regler, der vil gælde fremover.
Til nr.
2
Det foreslås at ophæve § 9 i
lov om projektering af fast forbindelse over Femern Bælt med
tilhørende landanlæg. Efter § 9 kan underskud i
et selskab for et indkomstår fremføres til fradrag i
den skattepligtige indkomst for de følgende
indkomstår. Fradraget kan dog kun overføres til et
senere indkomstår, i det omfang det ikke kan rummes i
tidligere indkomstår. Bestemmelsen svarer til bestemmelsen i
§ 12 i lov om Sund og Bælt Holding A/S, jf. almindelige
bemærkninger afsnit 3 og bemærkningerne til § 1.
Bestemmelsen indeholder dog ikke en 30-årsregel, da der ved
gennemførelsen af projekteringsloven ikke længere var
nogen tidsmæssig begrænsning for fremførsel af
underskud.
Til § 3
Til nr.
1
Bestemmelsen i selskabsskattelovens § 31,
stk. 1, 3. pkt., foreslås ophævet.
Efter selskabsskattelovens § 31, stk. 1,
3. pkt., anses selskaber og foreninger m.v., der ikke kan
være omfattet af § 12, stk. 2 og 3, ikke for
koncernforbundne med selskaber og foreninger m.v., der kan
være omfattet af § 12, stk. 2 og 3. Baggrunden for denne
tydeliggørelse af koncerndefinitionen i selskabsskattelovens
§ 31 er at sikre, at der i samme sambeskatning ikke kan
indgå både selskaber, som er undergivet de generelle
regler om udnyttelse af underskud for tidligere år, og
selskaber, der er undergivet særlige regler om udnyttelse af
underskud for tidligere år.
Formålet med bestemmelsen er at
gøre det klarere, at det afgørende kriterium er,
hvorvidt et selskab m.v., hvis det måtte have et uudnyttet
underskud fra tidligere år, skal bruge reglerne i
selskabsskatteloven § 12, stk. 2 og 3, eller om selskabet m.v.
skal bruge et andet lovbaseret regelsæt om udnyttelse af
gamle underskud. Der er dermed taget højde for, at der kan
foreligge særlove, som indeholder en specifik regulering af
adgangen til at fremføre underskud til modregning i
efterfølgende indkomstår. Det drejer sig alene om lov
om Sund og Bælt Holding A/S og lov om projektering af fast
forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
landanlæg i Danmark. Efter at særreglerne i de to love
foreslås ophævet, er der ikke længere behov for
denne tilføjelse til koncerndefinition i
selskabsskatteloven, og bestemmelsen foreslås derfor
ophævet.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 2 om ophævelse af
særregler for underskudsfremførsel.
Til § 4
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 1 fastsættes det, at loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Det foreslås i stk.
2, at ændringerne af de skattemæssige regler
får virkning fra og med indkomståret 2016, jf. dog stk.
3. Da Sund og Bælt Holding A/S, ligesom datterselskaberne,
har kalenderårsregnskab, har reglerne virkning fra og med den
1. januar 2016.
Det foreslås i stk.
3, at reglerne i lov om projektering af fast forbindelse
over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i
Danmark om, at et selskab, der har optaget lån til
finansiering af projektet, vederlagsfrit helt eller delvis kan
viderelåne og overføre de optagne lån til de
andre selskaber, hvis der henlægges opgaver til disse
selskaber, ophæves med virkning for lån, der optages
den 1. januar 2016 eller senere.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indeholder en overgangsbestemmelse i
forbindelse med ophør af de særlige afskrivningsregler
for A/S Storebæltsforbindelsen og A/S
Øresundsforbindelsen. Ved udgangen af indkomståret
2015 skal afskrivningsgrundlaget for de to selskaber
opgøres. Udgangspunktet er den oprindelige anskaffelsessum,
som den er opgjort efter reglerne i § 13 i lov om Sund og
Bælt Holding A/S. Ved anskaffelsessummen forstås de
samlede byggeudgifter til henholdsvis jernbane- og vejforbindelser.
Dog medregnes ikke moms, som ved opgørelsen af selskabets
momstilsvar kan fradrages som indgående moms.
Det opgjorte afskrivningsgrundlag fordeles
herefter i de to selskaber på de forskellige kategorier af
afskrivningsberettigede aktiver. Det drejer sig om:
? bygninger, jf.
afskrivningslovens § 14,
? installationer,
jf. afskrivningslovens § 15,
? driftsmidler, jf.
afskrivningslovens § 5, og
? fast
jernbanemateriel, jf. afskrivningslovens § 5 C, stk. 2.
De afskrivninger, der er foretaget efter
§ 14 i lov om Sund og Bælt Holding A/S til og med
indkomståret 2015, fordeles tilsvarende i de to selskaber
på de ovennævnte kategorier af afskrivningsberettigede
aktiver.
De fordelte anskaffelsessummer danner grundlag
for afskrivning efter afskrivningsloven fra og med
indkomståret 2016. Dog skal foretagne afskrivninger
henført til driftsmidler og fast jernbanemateriel reducere
afskrivningsgrundlagene for disse aktiver.
Bygninger og installationer, herunder
broanlæg og tilknyttede vejanlæg, kan afskrives
lineært efter afskrivningslovens § 17 med 4 pct. af den
oprindelige anskaffelsessum. Summen af de anvendte
afskrivningsprocenter efter § 14 i lov om Sund og Bælt
Holding A/S og afskrivning efter afskrivningsloven kan ikke
overstige 100 pct.
Driftsmidler saldoafskrives med 25 pct. Fast
jernbanemateriel saldoafskrives med 7 pct. på en
særskilt saldo. Fast jernbanemateriel omfatter især
skinner, sveller, skærver, signalanlæg, master og
luftledninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | 1. Overskriften
før § 10 affattes
således: | | | | »Låneadgang, garantier og afskrivning
m.v.« | | »Låneadgang og garantier« | | | | § 12. Hvis
den for holdingaktieselskabet, A/S Storebæltsforbindelsen
eller A/S Øresundsforbindelsen for et indkomstår
opgjorte skattepligtige indkomst udviser underskud, kan dette
underskud fradrages i den skattepligtige indkomst for de
følgende indkomstår. Underskud i indkomstår, der
ligger forud for det indkomstår, i hvilket henholdsvis den
faste forbindelse over Storebælt, den faste forbindelse over
Øresund eller de enkelte tilslutningsanlæg er taget i
brug, kan fradrages i den skattepligtige indkomst for de
følgende 30 indkomstår. Fradraget kan dog kun
overføres til et senere indkomstår, hvis det ikke kan
rummes i et tidligere års skattepligtige indkomst. | | 2. §§ 12-14 ophæves. | | | | § 13. Fra og
med det indkomstår, hvor henholdsvis jernbane- og
vejforbindelsen over Storebælt er taget i brug
(anskaffelsesåret), kan A/S Storebæltsforbindelsen
på grundlag af anskaffelsessummen foretage
skattemæssige afskrivninger. | | | Stk. 2. Fra og
med de indkomstår, hvor den faste forbindelse over
Øresund eller de enkelte tilslutningsanlæg er taget i
brug (anskaffelsesåret), kan A/S Øresundsforbindelsen
på grundlag af anskaffelsessummen foretage
skattemæssige afskrivninger. | | | Stk. 3. Ved
anskaffelsessummen forstås de samlede byggeudgifter ved
henholdsvis jernbane- og vejforbindelserne. | | | Stk. 4. Ved
opgørelsen af anskaffelsessummen kan selskaberne ikke
medregne afgift, som ved opgørelsen af selskabets
afgiftstilsvar efter loven om almindelig omsætningsafgift kan
fradrages som indgående afgift. | | | | | | § 14.
Afskrivning efter § 13 foretages med indtil 6 pct. af
anskaffelsessummen. I det indkomstår, hvori summen af de
anvendte afskrivningsprocenter overstiger 60, og i de
følgende år kan afskrivning dog kun foretages med
indtil 2 pct. af anskaffelsessummen. | | | Stk. 2. Summen
af de anvendte afskrivningsprocenter for hver af de to
forbindelser kan ikke overstige 100. | | | | | | | | | | | | | | § 2 | | | | § 8. Et
selskab, som har optaget lån i medfør af § 7, kan
vederlagsfrit helt eller delvis viderelåne og overføre
de optagne lån til de øvrige selskaber, hvortil der i
henhold til § 5 henlægges opgaver. Lån, inklusive
eventuelle påløbne renter, provisioner el.lign., ydet
af og til selskaber, hvortil der i henhold til § 5
henlægges opgaver, eller overførsel af de optagne
lån mellem selskaberne, beskattes ikke efter
skattelovgivningen. | | 1. § 8 ophæves. | | | | § 9. Hvis den
skattepligtige indkomst, som er opgjort for et indkomstår for
selskaberne, jf. § 5, udviser underskud, kan dette underskud
fradrages i selskabernes skattepligtige indkomst for de
følgende indkomstår. Fradraget kan dog kun
overføres til et senere indkomstår, i det omfang det
ikke kan rummes i tidligere års indkomst. | | 2. § 9 ophæves. | | | | | | § 3 | | | | § 31, stk. 1: Koncernforbundne selskaber og foreninger
m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-2 b, 2 d-2 j, 3 a-5 og 5
b, § 2, stk. 1, litra a og b, eller kulbrinteskattelovens
§ 21, stk. 4, skal sambeskattes (national sambeskatning). Ved
koncernforbundne selskaber og foreninger m.v. forstås
selskaber og foreninger m.v., der på noget tidspunkt i
indkomståret tilhører samme koncern, jf. § 31 C.
Selskaber og foreninger m.v., der ikke kan være omfattet af
§ 12, stk. 2 og 3, anses dog ikke for koncernforbundne med
selskaber og foreninger m.v., der kan være omfattet af §
12, stk. 2 og 3. I stk. 2-9 sidestilles faste ejendomme og
tilknyttet virksomhed efter kulbrinteskatteloven med faste
driftssteder. Ved ultimativt moderselskab forstås det
selskab, som er moderselskab uden at være datterselskab, jf.
§ 31 C. …. . | | 1. § 31, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016. Stk. 2. §
1, § 2, nr. 2, og § 3 har virkning fra og med
indkomståret 2016. Uudnyttede underskud den 1. januar 2016,
herunder underskud fremført efter § 12, 2. pkt., i lov
nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og Bælt Holding A/S,
fremføres efter den nævnte dato efter
selskabsskattelovens regler. Stk. 3. §
2, nr. 1, har virkning for lån, der optages den 1. januar
2016 eller senere. Stk. 4. Ved
udgangen af indkomståret 2015 opgøres
afskrivningsgrundlaget for A/S Storebæltsforbindelsen og
A/S Øresundsforbindelsen. Afskrivningsgrundlaget
opgøres på grundlag af anskaffelsessummen opgjort
efter § 13, stk. 3 og 4, i lov nr. 588 af 24. juni 2005 om
Sund og Bælt Holding A/S. Det opgjorte afskrivningsgrundlag
fordeles herefter på bygninger, jf. afskrivningslovens §
14, installationer, jf. afskrivningslovens § 15, driftsmidler,
jf. afskrivningslovens § 5 og fast jernbanemateriel, jf.
afskrivningslovens § 5 C, stk. 2. Afskrivningsgrundlaget
for henholdsvis driftsmidler og fast jernbanebanemateriel reduceres
med foretagne afskrivninger til og med indkomståret 2015
efter § 14 i lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og
Bælt Holding A/S, i det omfang afskrivningerne kan
henføres til de nævnte aktiver. De således
opgjorte og fordelte afskrivningsgrundlag danner grundlag for
afskrivning efter afskrivningsloven fra og med indkomståret
2016. Summen af de anvendte afskrivningsprocenter for bygninger og
installationer efter § 14 i lov nr. 588 af 24. juni 2005 om
Sund og Bælt Holding A/S og efter afskrivningslovens §
17 kan ikke overstige 100 pct. |
|