Skriftlig fremsættelse (25. februar
2015)
Transportministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om anlæg og drift af
en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
landanlæg i Danmark samt forslag til lov om ændring af
lov om Sund og Bælt Holding A/S, lov om projektering af fast
forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
landanlæg i Danmark og selskabsskatteloven (Ophævelse
af særbestemmelser vedrørende skat)
(Lovforslag nr. L 141 og L 142)
Lovforslagene er udarbejdet på
baggrund af den folkeretligt bindende traktat mellem Kongeriget
Danmark og Forbundsrepublikken Tyskland om en fast forbindelse over
Femern Bælt af 3. september 2008.
Lovforslaget om Femern
Bælt-forbindelsen indebærer, at Folketinget giver
Femern A/S og A/S Femern Landanlæg bemyndigelse til at
anlægge og drive en fast forbindelse over Femern Bælt
med tilhørende landanlæg i Danmark. Med
anlægslovens vedtagelse gives samtidig den danske
miljøgodkendelse til projektet. I løbet af
efteråret 2015 vil der blive foretaget en fornyet vurdering
af den samlede økonomi i projektet, herunder en opdateret
risikovurdering, som vil blive forelagt forligskredsen bag
projektet. Forligskredsens godkendelse er en forudsætning
for, at de store anlægskontrakter kan indgås.
Kyst til kyst-projektet vil i
hovedelementer blive gennemført som en firesporet motorvej
med nødspor i begge retninger og en tosporet elektrificeret
jernbaneforbindelse placeret i en ca. 18 kilometer lang
sænketunnel samt faciliteter til drift og vedligehold,
herunder et betalingsanlæg, som placeres på den danske
side af tunnelen. Endvidere vil der blive etableret nye
landområder ud for henholdsvis Lollands og Femerns
kyster.
Opgraderingen af de danske
jernbanelandanlæg vil i hovedelementer omfatte udbygning af
jernbanestrækningerne Vordingborg til Masnedø og
Orehoved til syd for Holeby til dobbeltspor. Strækningerne
fra Ringsted til Masnedø og fra Orehoved til syd for Holeby
elektrificeres og udbygges, så persontog kan køre op
til 200 km/t. Der etableres endvidere en ny fast dobbeltsporet bro
over Masnedsund øst for den eksisterende bro og en
enkeltsporet klapbro over Guldborgsund syd for den eksisterende
Kong Frederik IX's Bro.
Femern A/S ejer Femern Bælt-tunnelen
og opkræver betaling for brugen af vej og jernbane i Femern
Bælt-tunnelen. Der vil således være tale om
brugerbetaling. I traktaten har Danmark forbeholdt sig ret til at
finansiere anlægsprojektet med afkast fra den faste
forbindelse. Loven indeholder således bestemmelser af
betydning for drift af den faste forbindelse over Femern
Bælt, beredskab, takstfastsættelse samt
tv-overvågning.
Herudover foreslås det i et
særskilt lovforslag at ophæve de særlige
skatteregler for holdingselskabet, A/S Storebæltsforbindelsen
og A/S Øresundsforbindelsen, der er indsat i lov om Sund og
Bælt Holding A/S. Det foreslås endvidere at
ophæve de særlige skatteregler for Femern A/S og A/S
Femern Landanlæg, der er indsat i projekteringsloven. Sund og
Bælt Holding A/S og dets datterselskaber vil herefter uden
undtagelser blive beskattet efter de regler, der gælder for
andre aktieselskaber.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale forslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.