Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 16. april 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar
2015 og var til 1. behandling den 18. marts 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 10.
marts 2015 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Visti S. Christoffersen, Glumsø,
Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup,
Lars Vestergaard, København N,
og
Klaus Westensee, Holstein.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Venstre, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti noterer sig, at der med
vedtagelsen af L 141 ikke er truffet endelig beslutning om at
igangsætte Femern Bælt-projektet. Den endelige
beslutning træffes i forligskredsen i efteråret 2015 og
afventer en afklaring af projektets samlede økonomi,
herunder et opdateret anlægsbudget baseret på de
endelige anlægspriser og en afklaring af omfanget af
EU-støtte til projektet, samt en status for den tyske
myndighedsgodkendelse. Det er endvidere en forudsætning, at
projektet gennemføres som et brugerfinansieret projekt, det
vil sige uden tilførsel af skattemidler eller midler fra
Storebæltsforbindelsen.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslisten finder det glædeligt, at
førstebehandlingen af lovforslagene (L 141 og L 142)
på EL's opfordring blev udsat - det kvitterer vi gerne for.
Det ville også have været uanstændigt at
gennemføre behandlingen, uden at Transportudvalget havde
haft mulighed for at gennemlæse de mange høringssvar.
Det ville have været at gøre grin med de mange, som
har gjort sig den ulejlighed at skrive et høringssvar.
Enhedslisten finder, at det er helt
uansvarligt at haste et lovforslag som dette igennem. Et
lovforslag, som omfatter et stort infrastrukturprojekt til mange
milliarder kroner, og hvis usikkerhed er absolut udtalt. Projektet
er blevet 9 mia. kr. dyrere, så prisen nu er 64 mia. kr., og
så ses endda bort fra det talspin, der er lavet med
reserverne.
Kyst til kyst-anlægget er
således steget fra 40,5 mia. kr. til 49,4 mia. kr. - en
stigning på 22 pct. Det kan man da kalde for ændrede
forudsætninger, der vil noget, og som jo i øvrigt er
indtrådt efter høringsfasen. Det er ændringer,
som burde få forligspartierne til at udsætte
vedtagelsen af anlægsloven, til man kender den eksakte pris
på projektet.
Enhedslisten har længe opfordret til,
at processen sættes på standby, til de utallige
usikkerhedsmomenter er afklaret.
Forligspartierne bag Femern
Bælt-projektet er da også betænkelige ved den
kraftige prisstigning, som har fundet sted med de bud, som er
kommet ind fra entreprenørerne. De har derfor i
fællesskab begået et, som de selv kalder det,
»robust betænkningsbidrag« for at
imødegå EL's kritik af, at man vedtager en
anlægslov uden at kende prisen på projektet og for at
imødegå eventuel udefrakommende kritik. EL mener, at
forligspartiernes betænkningsbidrag er fup og fiduser, da man
under alle omstændigheder har tænkt sig at
igangsætte etableringen af den faste forbindelse - selv hvis
der kun bliver tale om en marginal nedsættelse af
anlægsprisen. Forligspartiernes betingelse, at den faste
forbindelse skal være brugerfinansieret og ikke må
koste skattekroner, er elastik i metermål, da man ikke vil
sætte et maksimum for projektets tilbagebetalingstid.
Letsind har præget processen omkring
Femern Bælt-projektet fra første færd.
Projektets fortalere har haft en utrolig evne til at ignorere
skeptikere og kritikere, også de der kom fra egen lejr. Det
gælder f.eks. Deutsche Bank, der frem til 1996 var en ivrig
fortaler for projektet, faktisk en af de mest entusiastiske. Med
tiden mistede banken troen på projektets rentabilitet, og i
et interview med Ingeniøren i april 1996 afviste en af
bankens direktører helt at ville give lån til en fast
forbindelse. Der blev bl.a. henvist til de dårlige erfaringer
med Kanaltunnellen mellem England og Frankrig, der gav investorerne
store tab.
Bedre gik det ikke i 2002, da
daværende transportminister Flemming Hansen (KF)
indbød investorer og entreprenører til en
interessetilkendegivelsesrunde i håb om, at de ville medvirke
til at finansiere projektet. Og selvom han hævdede, at runden
blev modtaget med stor interesse i Europa, lod det sig ikke skjule,
at interessenterne opstillede så mange betingelser for at
være med, at anlæg af en fast Femern
Bælt-forbindelse reelt rykkede endnu længere væk.
For at indskyde risikovillig kapital stillede interessenterne
nemlig krav om:
- at de kun
ville deltage, hvis den danske og den tyske stat stillede store
garantier;
- at der blev
givet EU-støtte;
- at taksterne
på Storebælt blev fastfrosset i 30 år af hensyn
til indtjeningen på en Femern Bælt-forbindelse; og
- et tocifret
afkast - tæt på de 20 pct.
Flemming Hansen måtte derfor erkende,
at der ikke var andet for, end at de to lande selv måtte
bygge den faste forbindelse over Femern Bælt.
To og to? I 2006 havde tyskerne fået
nok og meddelte, at de ikke ville være med. Fik det så
den danske regering til at besinde sig? På ingen måde.
Tværtimod tilbød den, at Danmark ville betale hele
gildet: »Vi tror, at det bliver en meget
attraktiv forbindelse. Derfor er
vi parate til at finansiere 100 pct. af broanlægget efter
samme model, som vi kender fra
Storebæltsforbindelsen. . .Hvis tyskerne nøler for meget…
så må vi lade det finansiere 100 pct. med
statsgaranterede lån.« (daværende
trafikordfører for De Konservative, Henriette Kjær, i
Jyllands-Posten den 30. maj 2007).
Ingen kender resultatet af forhandlingerne
med entreprenørerne før september, og det samme
gælder anlægsprisen. Det vil sige, at Folketinget er
parat til at beslutte sig for et af historiens største
infrastrukturanlæg i blinde. Ministeren har sagt, at det ikke
er realistisk at gennemføre projektet med så
høje priser, og når selv han sætter
spørgsmålstegn ved projektets realisering, hvor
går grænsen så for, hvornår det er
realistisk at gennemføre projektet?
Er det 62 mia. kr. eller 60 mia. kr., eller
hvor langt skal prisen ned? Eller er forligspartierne i
virkeligheden så fast besluttede på at
gennemføre Femern Bælt-projektet, at det er lige
meget, hvad det kommer til at koste, bare det er en lille smule
lavere? Den mistanke kan fjernes ved at oplyse, hvor
smertegrænsen ligger - inden september 2015. Og vil
ministeren så også garantere, at det ikke bliver
på løn- og arbejdsforhold, der skal spares, når
prisen skal sænkes? Eller at det bliver sikkerhed eller
miljøforhold, der må holde for?
Som om det ikke er nok, er prisen på
de tyske landanlæg også røget i vejret: fra 6
mia. kr. til 16,4 mia. kr. - en prisstigning på 166 pct.
Samtidig er der opstået forsinkelser i forbindelse med de
tyske landanlæg på 3 år til 6 år, alt efter
hvem man spørger.
Den tyske rigsrevision opfordrer på
den baggrund den tyske transportminister til at genforhandle Femern
Bælt-traktaten mellem Danmark og Tyskland, hvilket er en
mulighed i traktaten, hvis forudsætningerne - især de
økonomiske - ændrer sig. Og det må man da sige,
at de har gjort. Så måske står vi over for en
genforhandling med et ændret projekt eller med en
ændret tidshorisont til følge? Også den
usikkerhed lever forligspartierne åbenbart ganske
sorgløst med.
Andre usikkerhedsmomenter er
trafikprognoser, der mildt sagt ser besynderlige ud, og som da
også er omstridte og diskuteres heftigt. Uden et
tilstrækkelig stort trafikunderlag på vej og bane, ser
det sort ud med hensyn til indtægterne. Er de for små,
kan der ikke betales renter, afdrag, eller for løbende drift
og vedligehold. Så ender tunnelen i rentefælden,
hvilket svarer til, at den går konkurs.
Omfanget af biltrafikken afhænger i
høj grad af, om eller hvor meget Scandlines vil
fortsætte med at sejle, og af, hvordan færgetaksterne
vil være efter åbningen af tunnelen. Det må
forventes, at de vil falde, eftersom Scandlines til den tid vil
være gældfri.
En tredjedel af bilisterne på
Rødby-Puttgarden-overfarten er i dag grænsehandlere,
og de betaler den billige billetpris på 299 kr. Ikke desto
mindre indgår de i fuldt omfang i tunnelprognoserne, og det
til den fulde pris på 968 kr. Dette er ikke særlig
realistisk.
Så er der knap 2.000 biler, som man
har beregnet vil flytte fra Storebæltsforbindelsen til Femern
Bælt-forbindelsen dagligt, svarende til ca. 700.000 om
året. Der savnes dokumentation for, at så store
trafikmængder til/fra Tyskland kører via
Storebælt.
Også det er afhængigt af, hvad
prisen er for at passere Storebælt, hvor taksterne med
ét er gået hen og blevet et valgkamptema, og hvor
partierne nærmest står i kø for at sænke
prisen. Men pas nu på med ikke at sænke taksterne
på Storebælt alt for drastisk. Der kan tidsnok blive
brug for provenuet derfra til at dække underskuddet på
Femern Bælt-forbindelsen.
Også togtrafikken - det gælder
især godstogene - giver anledning til usikkerhed om, hvor
mange der vil passere tunnellen. De svenske prognoser siger 100-120
pr. døgn, mens Transportministeriets og tyskernes prognoser
siger ca. 75 godstog.
Endnu større usikkerhed knytter sig
til eventuelle forsinkelser af, hvornår tyskerne vil udbygge
banen fra Puttgarden til Lübeck, og en afklaring af, hvordan
de vil gøre det. Her har godsoperatørerne meldt ud,
at de ikke vil køre med eltog til Puttgarden, skifte
dér til dieseltog, og så efter ca. 90 km atter skifte
til eltog i Lübeck. Er dette vilkårene, kører de
i stedet via Storebælt og Padborg og bringer dermed
timemodellen i fare. For så vil der næppe være
plads til de mange ekstra regional- og IC-tog, samtidig med at der
kommer flere og flere godstog.
Modstanden mod projektet i Tyskland er
ligeledes en faktor, der må indgå med stor vægt.
Det vil tage lang tid at behandle de over 3.000 høringssvar
fra borgere, der på forskellig vis berøres af
projektet. Det er helt forståeligt, at folk er urolige, for
uanset om man lever af den turisme, der er en vigtig
indtægtskilde i regionen, eller man »blot« bor
der, vil generne være betydelige.
Oveni kommer så
spørgsmålet om, hvorvidt de berørte borgere vil
anlægge sag for at forhindre, at tunnelen anlægges. I
Tyskland kan sådanne retssager have opsættende virkning
- til hvornår? Det er der ingen, der ved i dag; kun at det
vil bidrage yderligere til at forsinke anlægsprocessen.
Tilhængerne af projektet håber,
at der ved at vedtage en anlægslov kan tilføres
projektet større fremdrift - til trods for de mange
usikkerhedsmomenter. Med udsigten til årelange retssager ved
de tyske domstole og eventuelt også ved EU-domstolen er der
meget lidt at hænge det håb op på.
Færgetrafikken er en faktor, der er
behæftet med mange ubekendte:
- Fortsat
færgedrift - hver hele eller hver halve time - med
batteridrevne færger eller som konventionelle
færger.
- Hvordan
reagerer de øvrige Østersøruter på den
konkurrencemæssige udfordring, som Femern Bælt-tunnelen
vil udgøre?
- Udbryder der
priskrig mellem de konkurrerende operatører, hvad kan Femern
Bælt-forbindelsens økonomi så klare? Og er det i
det hele taget en opgave for et statsligt selskab at deltage i en
priskrig?
Udbygningen af Ringsted-Holeby
udsættes, herunder elektrificeringen af banen samt eventuelt
også Storstrømsbroen, som det nævnes i
lovforslag L 175 om en ny Storstrømsbro. Men hvorfor
elektrificeres og hastighedsopgraderes banen ikke til
Nykøbing F. i første omgang for derved at tilgodese
de mange pendlere?
Også den mulige EU-støtte til
Femern Bælt-projektet rejser den såkaldte Junckerplan
for investeringer i bl.a. infrastruktur nu tvivl om.
En fast forbindelse vil påvirke
beskæftigelsen negativt i færgehavnene Rødby,
Puttgarden, Trelleborg, Sassnitz og Rostock. I de tyske byer ligger
arbejdsløsheden på 15-20 pct. eller 2-3 gange over det
tyske landsgennemsnit. Med en så høj ledighed giver
det sig selv, at byerne er stærkt afhængige af de mange
arbejdspladser, der er i færgetrafikken til/fra de nordiske
lande.
Afslutningsvis skal nævnes en
juridisk bekymring: Lovforslagets pkt. 16.4.1. omhandler
tv-overvågning og automatisk nummerpladeregistrering. Selv om
der bestemt er trafiksikkerhedsmæssige fordele ved
tv-overvågning af trafikken i en lang tunnel, er der
også retssikkerhedsmæssige aspekter af denne
overvågning og registrering. Det frirum, hvor lovlydige
borgere kan bevæge sig uden at blive overvåget og
registreret af myndighederne, bliver mindre og mindre,
efterhånden som der indføres elektroniske rejsekort,
flere overvågningskameraer og mere automatisk
nummerpladegenkendelse.
I EL ønsker vi, at borgernes ret til
at bevæge sig frit uden masseovervågning indgår
som et selvstændigt hensyn i lovforslag som dette. Der burde
derfor stilles krav til, hvor længe registreringer må
opbevares, hvem der har adgang til oplysningerne, hvem
oplysningerne må udveksles med, hvad der registreres, og
hvorfor (f.eks. i forhold til fartovertrædelser eller ulovlig
cabotage).
Usikkerheder er der nok af, men
forligspartierne fortsætter stålsatte med det vaklende
projekt. End ikke en høring under udvalgsbehandlingen vil
man give plads til, på trods af at høringer jo normalt
kan anvendes i behandlingen af et lovforslag, hvorved der gives tid
og plads til at høre både nogle af de mange kritikere
af projektet såvel som dem, der har stået for
beregninger af økonomien i trafikprognoserne. Men nej! EL's
forslag om anvendelse af ét af værktøjerne i
den demokratiske værktøjskasse afvises med fast
hånd.
I EL er vi glade for, at vi gennem alle
årene har holdt os uden for dette skandaløst
dårligt planlagte og helt igennem overflødige projekt.
Og med den seneste udvikling og yderligere usikkerhed er vi ekstra
glade for ikke at have lod og del i projektet. Der er tale om en
transitforbindelse mellem Sverige og det kontinentale Europa
besluttet i forbindelse med Øresundsforbindelsen efter krav
fra svenskerne. Der er tale om enorme
miljøpåvirkninger af Femern Bælt og af naturen
ved landanlæggene, ikke mindst på selve Femern. Der er
tale om en vejforbindelse, som vil bidrage til at skabe mere
biltrafik og bidrage til udviklingen af huhej-samfundet, hvor det
hele ikke kan gå hurtigt nok.
Enhedslisten stemmer imod lovforslaget og
også imod lovforslag L 142 som en konsekvens af det.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne
Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen
(EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA)
Mike Legarth (KF) Per Løkken (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 141
Bilagsnr. | Titel | 1 | Bilag til lov om anlæg og drift af
en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
landanlæg i Danmark - lodsejerbilag m.v., fra
transportministeren | 2 | Høringsnotatet for den offentlige
høring af tillæg til VVM-redegørelsen for en
fast forbindelse over Femern Bælt, fra
transportministeren | 3 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren | 4 | Henvendelse af 5/3-15 fra Klaus Westensee,
Holstein | 5 | Henvendelse af 2/3-15 fra Hans
Schjær-Jacobsen samt ministerens kommentar hertil, fra
transportministeren | 6 | Henvendelse af 13/3-15 fra Visti S.
Christoffersen, Glumsø | 7 | Henvendelse af 16/3-15 fra Lars
Vestergaard, København N | 8 | Korrektion af kommentar til henvendelse af
2/3-15 fra Hans Schjær-Jacobsen, fra
transportministeren | 9 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 10 | Bilag tilbagetaget | 11 | Offentliggørelse af svar på
tysk kritik af den opdaterede samfundsøkonomiske analyse af
Femern Bælt-projektet, fra transportministeren | 12 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 141
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, at der ofte er trafikkø fra
færgehavnen i Puttgarden i højsæsonen om
sommeren, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om rejsetiderne mellem
København og Hamborg eller Berlin reduceres med 1½
time, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om status for evakuering af tog i
Femern Bælt-forbindelsen, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvilke områder/punkter der
specielt inden for signal-, radio- og telekommunikation p.t.
drøftes, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om analyse fra Femern A/S'
rådgiver viser, at tunnelen angiveligt skulle være mere
sikker end vej og jernbane i åbent land, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorfor Femern A/S sætter
hastigheden i vejtunnellen til 110 km/t, når den tilladte
hastighed i europæiske tunneller ellers er 90 km/t, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorfor Femern A/S kun etablerer
døre for hver 108 m mod de 50-80 m, der er gængse i
europæiske tunneller, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm. om, hvorfor Femern A/S ikke har
anvendt den af OECD anbefalede model til vurdering af brandrisici i
tunneller, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvilke større
tunnelanlæg i EU-området der anvender
sprinkleranlæg, og hvilke der anvender
længdeventilation, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/3-15 fra Visti S. Christoffersen, Glumsø, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelse af
16/3-15 fra Lars Vestergaard, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om ministerens kommentarer til den
risikovurdering af Femern Bælt-tunnelen, der er foretaget af
firmaerne Rambøll og Arup, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvilke trafikanalyser,
trafiktællinger m.v. der dokumenterer, at trafikniveauet over
Storebælt rettet mod Tyskland i 2011 var på 1953
personbiler pr. dag, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. tilbagetaget | 15 | Spm. tilbagetaget | 16 | Spm. tilbagetaget |
|