Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 7. maj 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. februar
2015 og var til 1. behandling den 27. februar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
finansministeren sendte den 4. november 2015 dette udkast til
udvalget, jf. KOU alm. del - bilag 6. Den 20. februar 2015 sendte
finansministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til finansministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. 2 af udvalgets
spørgsmål og finansministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget er fjerde og sidste bølge af
ændringer, der skal gøre det obligatorisk for borgere
at benytte digital selvbetjening. Med forslaget skal det bl.a.
gøres obligatorisk at benytte digital selvbetjening ved:
- Anmodning om sygedagpenge.
- Afgivelse af samtykke til udstedelse af
børneattest og straffeattest til offentlig brug.
- Ansøgning og meddelelser m.v. om
personligt tillæg og helbredstillæg.
- Indgivelse af klager til Patientombuddet,
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og
Ankenævnet for Patienterstatningen m.m.
Venstre har den holdning, at øget
digitaliseret kommunikation med det offentlige vil give besparelser
i den offentlige sektor, samtidig med at borgerne vil opleve en
øget fleksibilitet i kommunikationen med det offentlige. Det
er i lovforslaget bemærket, at visse grupper i samfundet
fortsat vil have udfordringer ved at benytte digital selvbetjening,
hvilket der vil blive taget hensyn til. Derfor kan Venstre
støtte lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
skeptiske over for dette lovforslag, som er endnu et i rækken
af lovforslag, der har til formål at digitalisere den
offentlige sektor. Dansk Folkeparti finder, at der generelt er en
lang række problemer forbundet med den øgede
digitalisering, som omfatter henholdsvis digital post og
obligatorisk digital selvbetjening, hvor dette lovforslag omhandler
obligatorisk digital selvbetjening.
I Dansk Folkeparti mener vi, at
digitaliseringen ikke skal være forbundet med tvang, men i
stedet med frivillighed. Diverse selvbetjeningsmuligheder for
borgerne skal være en mulighed, ikke en pligt. Vi
føler det dybt krænkende, at man ikke har frihed til
at vælge, om man vil kommunikere digitalt eller på
anden vis. Og vi hører mange borgere opleve den
tvangsmæssige indførelse af digitale
selvbetjeningsløsninger (og digital post) som et indgreb i
den personlige frihed og en væsentlig begrænsning af
deres mulighed for personligt at kommunikere og komme i dialog med
myndighederne.
Når man på denne måde
»tvangsdigitaliserer« borgerne, burde man som det
mindste indrette systemet på en hensigtsmæssig
måde. Hos Dansk Folkeparti har vi den holdning, at hvis man
først er blevet fritaget for at modtage digital post,
så bør man automatisk også fritages for at
skulle bruge diverse digitale selvbetjeningsløsninger. Det
burde være sådan, at når man én gang er
fritaget for at være en digital borger, gælder det
både, når man skal modtage post fra offentlige
myndigheder, og når man skal kontakte en offentlig myndighed
eller sende en ansøgning, og ikke som i dag, hvor man gang
på gang skal anmode om at blive fritaget for at bruge
digitalisering.
Samtidig er vi i Dansk Folkeparti
stærkt bekymrede for, om man lytter nok til borgerne og
inddrager dem i udviklingen og implementeringen af digitaliseringen
f.eks. ved løbende brugerinddragelse, brugertests og
evalueringer. Dansk Folkeparti er meget opmærksom på,
at udviklingen går stærkt, og at mange borgere kan
føle sig hægtet af og i værste tilfælde
ikke får ansøgt om ydelser, de er berettiget til, med
en deraf følgende mulighed for, at deres livsvilkår og
livskvalitet forringes. Her tænker vi f.eks. også
på, om udviklingen tilgodeser svage borgere - det være
sig borgere med særlige behov, ældre, handicappede,
demente, socialt udsatte, hjemløse eller personer med
manglende læsefærdigheder og it-kompetencer.
Det er vigtigt at understrege, at Dansk
Folkeparti ikke er imod digitalisering som sådan eller gode
selvbetjeningsløsninger, der er til gavn for borgerne. Vi
anerkender, at der er et flertal i befolkningen, som benytter sig
af dem, og som finder, at det letter hverdagen. Men vi mener, at
det er afgørende, at man sikrer, at borgerne og deres
erfaringer kommer til orde, og at der lyttes til deres erfaringer,
så man skaber systemer på borgernes præmisser og
ikke kun på systemets og det offentliges præmisser. Det
skal være mennesket før systemet. Systemet skal tage
hensyn til borgernes hverdag, så borgernes hverdag bliver
lettere og ikke mere besværlig, og derfor har Dansk
Folkeparti fokus på, at lovene evalueres og om
nødvendigt revideres.
Dansk Folkeparti noterer sig, at
finansministeren i sit svar på spørgsmål 6 og 7,
som er optrykt som bilag 2, har givet tilsagn om, at
områderne i bølge 1-4 evalueres, herunder i forhold
til brugertilfredshed og brugen af undtagelsesmulighederne, og om
de enkelte myndigheder kan realisere de forventede gevinster. Dette
evalueringsarbejde vil Dansk Folkeparti følge nøje,
og på den baggrund har Dansk Folkeparti trukket sit
ændringsforslag tilbage og kan støtte
lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget og glæder sig over, at
vi er i mål med fjerde og sidste bølge af
digitaliseringsstrategien til gavn for både borgere og
offentlige myndigheder. SF understreger vigtigheden af, at vi hele
tiden følger implementeringen af digitaliseringen og har
særligt fokus på de borgere, som ikke er med på
digitaliseringsbølgen. De må ikke falde udenfor.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget, som er fjerde bølge i
overgangen til obligatorisk digital selvbetjening. I dag kan
borgerne benytte digitale selvbetjeningsløsninger, hvis de
f.eks. vil melde flytning eller ansøge om sygedagpenge. Med
lovforslaget skal borgerne i fremtiden ansøge digitalt. Med
lovforslaget bliver det altså en tvang at bruge digital
selvbetjening, og Enhedslisten mener, som ved de foregående
tre forslag, at det fortsat bør være frivilligt for
borgerne, om man ønsker at betjene sig digitalt, når
man skal i kontakt med det offentlige. Det er vigtigt, at borgerne
har mulighed for at vælge, hvordan de ønsker at
ansøge i sager, hvor det er vanskeligt at gennemskue
rettigheder og regler, og i sager, hvor det offentlige
træffer afgørelser.
Dette synspunkt blev understøttet,
da Kommunaludvalget i 2012 inviterede en lang række af
landets eksperter til en høring om digitaliseringen i det
offentlige. Her lød det stort set samstemmende, at man
skulle satse på frivillighedens vej frem for at tvinge
borgerne. Det skyldtes, at når det gælder brug af
digitale løsninger, er det som regel borgeren, som er den
bedste til at vurdere, om det er den digitale selvbetjening eller
en henvendelse hos borgerservice, som er den bedste måde for
borgeren at kommunikere på - og det gælder, uanset om
man er vant til at bruge en computer, om man har et handicap, eller
om man er ældre. I Enhedslisten har vi tillid til, at
borgerne er de bedste til at tage stilling til, hvordan de
ønsker at have kontakt med de offentlige.
Enhedslisten er også tilhænger
af, at man indretter digitaliseringen på en måde, der
gør det nemt for borgerne at blive undtaget fra at skulle
bruge de digitale selvbetjeningsløsninger og at skulle
modtage sin post digitalt. F.eks. mener vi i Enhedslisten, at de
borgere, som er undtaget fra digital post, også automatisk
bør kunne få en undtagelse fra at skulle bruge de
digitale selvbetjeningsløsninger. Dette har vi
foreslået i beslutningsforslag nr. B 72 om fritagelse for
digital selvbetjening.
For Enhedslisten virker det som om, at
fokus i alt for høj grad har været på, hvordan
myndighederne kunne få nogle oplysninger, som myndighederne
kunne bruge, og i alt for lidt grad på, hvordan borgerne
kunne få en god service ud af den mulighed, der ligger i det
digitale. Derfor vil Enhedslisten gerne opfordre til, at der
fremover gøres en særskilt prioriteret indsats for at
fokusere på brugervenlighed og på borgerens perspektiv
i forhold til, hvad det digitale faktisk kan, når det
gælder service og kommunikation. Vi håber, at
finansministeren vil tage initiativ til, at Folketinget får
nogle fælles drøftelser af næste fase af
digitaliseringsstrategien.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Simon Kollerup (S) Annette Lind
(S) Jan Johansen (S) Thomas Jensen (S) Anne Sina (S) Torben Hansen
(S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV) Helle Løvgreen
Mølvig (RV) fmd. Helge
Vagn Jacobsen (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Finn Sørensen
(EL) Erling Bonnesen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen
(V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie
Løhde (V) Finn Thranum (V) Hans Christian Thoning (V) Morten
Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Ole Birk Olesen (LA) Mike Legarth (KF) nfmd.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 140
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra finansministeren | 2 | Udkast til tidsplan | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænking | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 140
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, at borgerne automatisk får
besked om modtagelse, til finansministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om borgernes klagemuligheder, til
finansministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om »Digitale Fuldmagter«,
til finansministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at klage over en afgørelse
fra bl.a. Patientombuddet, til finansministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om inddragelsen af brugertests, til
finansministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, at der gennemføres en
evaluering af lovens virkninger, til finansministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorledes hele den offentlige
digitaliseringsstrategi tænkes evalueret, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
2 af udvalgets
spørgsmål og finansministerns svar
herpå
Spørgsmålene og ministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål 6:
Vil ministeren senest 1 år efter
ikrafttrædelsen af lovens bestemmelser om overgang til
obligatorisk digital selvbetjening sikre, at der gennemføres
en evaluering af lovens virkninger, herunder i hvilket omfang loven
har medført de forventede effektiviseringer i den offentlige
sektor, om brugervenligheden af de digitale
selvbetjeningsløsninger er gode nok, og om mulighederne for
at blive undtaget for de digitale selvbetjeningsløsninger er
gode nok, og vil ministeren på baggrund af evalueringen sende
en rapport herom til udvalget?
Svar:
Den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi gælder perioden 2011-2015 og er
blandt andet udmøntet ved indførelse af obligatorisk
digital selvbetjening på relevante områder i fire
årlige såkaldte bølger (bølge 1-4) ved
fire samlelove i årene 2012-2015. L 140 er fjerde og sidst
samlelov og gælder de områder, der bliver obligatorisk
digitale den 1. december 2015.
Digitaliseringsstyrelsen følger
løbende overgangen til obligatorisk digital kommunikation,
borgernes tilfredshed med Digital Post og borger.dk, og er i
løbende dialog med blandt andet myndigheder og
interesseorganisationer med henblik på at indhente erfaringer
og følge brugen og kvaliteten af de digitale
løsninger mv.
Digitaliseringsstyrelsen indhenter desuden
løbende erfaringer fra relevante myndigheder og
organisationer, med henblik på at afdække om reglerne
for fritagelse og undtagelse virker og administreres
hensigtsmæssigt.
Digitaliseringsstyrelsen vil som del af en
samlet evaluering af den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi 2011-2015 foretage en evaluering af
områderne i bølge 1-4, herunder af
brugertilfredsheden, af anvendelsen af undtagelsesmulighederne og
af hvorvidt anvendelsen af den digitale kommunikation har
nået et niveau, der gør, at betingelserne er til stede
for, at de enkelte myndigheder kan realisere de forventede
gevinster.
Der henvises i øvrigt til svaret
på spørgsmål 7.
Spørgsmål 7:
Vil ministeren redegøre for, hvorledes
hele den offentlige digitaliseringsstrategi tænkes
evalueret?
Svar:
Som led i arbejdet med at forberede en ny
offentlig digitaliseringsstrategi frem mod 2020 er der udarbejdet
en status på den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi 2011-2015, som findes på
Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside. Her tegnes et billede af den
aktuelle status på realiseringen af digitaliseringsstrategien
cirka et år før strategiperioden udløber. Den
aktuelle status er udarbejdet på baggrund af 1)
statusrapporter for digitaliseringsstrategiens særskilte
initiativer, 2) opgørelser fra det fællesoffentlige
score card om digitaliseringsgrader på serviceområder
med obligatorisk digital selvbetjening, 3) opgørelser over
mængden af afsendt digital post, 4) Digitaliseringsstyrelsens
egne opgørelser og 5) interviews med relevante
myndigheder.
Som en evaluering af den samlede
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 er det
hensigten at iværksætte en opdatering af denne status
inden udløbet af 2016. Denne evaluering vil blive fremsendt
til Kommunaludvalget, når den foreligger.
Der henvises i øvrigt til svaret
på spørgsmål 6.