Betænkning afgivet af By- og
Boligudvalget den 7. april 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 15 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Ministeren for by, bolig og
landdistrikter har stillet ændringsforslag nr. 2-15.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. februar
2015 og var til 1. behandling den 26. februar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i By- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for by, bolig og landdistrikter sendte den 1. december
2014 dette udkast til udvalget, jf. BYB alm. del - bilag 22. Den
18. februar 2015 sendte ministeren for by, bolig og landdistrikter
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Lars
Andersen, bygherrerådgiver.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter
har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 33
spørgsmål til ministeren for by, bolig og
landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Venstre og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget er bekymrede for, om et loft over
statsgaranti for lån til etablering af friplejeboliger vil
begrænse adgangen til disse lån uhensigtsmæssigt.
Et sådant loft kan fungere som en barriere for etableringen
af nye friplejeboliger. Særlig frygter partierne, at det kan
blive et problem i yderområderne og i situationer, hvor
etablering af en friplejebolig sker på foranledning af en
gruppe mennesker med et særligt værdis?æt, men
uden en stærk pengetank som base. Derfor ønsker V og
KF, at området skal følges tæt. V og KF
indstiller dog det samlede lovforslag til vedtagelse, da det er en
gavnlig liberalisering af friplejeboligområdet. Partierne
stemmer nej til ændringsforslag nr. 1 om, at kommuner kan
leje bygninger ud. Det er efter partiernes opfattelse ikke
hensigtsmæssigt, at kommuner skal til at drive
udlejningsvirksomhed. I stedet bør kommunen enten
sælge bygningen til friplejeboligerne selv, ellers må
kommunen sælge bygningerne til en privat udlejer, der kan
tage sig af den videre drift og udlejning af ejendommen til
friplejeboliger.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bakker op om forslaget, men finder det afgørende,
at ministerens vurdering af, at antallet af friplejeboliger ikke
stiger med ændringerne, holder stik. Det er derfor
afgørende, at ministeriets årlige orienteringer om
udviklingen i antallet af friplejeboliger følges og der
tages passende initiativer, hvis udviklingen går anderledes
end ventet.
Et mindretal i
udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af DF stillede
ændringsforslag. Mindretallet stemmer for de af ministeren
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at partiet var positive over for, at friplejeloven
blev stemt igennem den 25. januar 2007. I januar 2012 kom
Rambøll med en evaluering af friplejeboliger, der viste, at
det på tværs af eksisterende og potentielle
leverandører samt kommuner blev fremhævet, at
lovgivningen tolkningsmæssigt er svær. Det
gennemgående budskab var, at loven
forståelsesmæssigt er så kompleks, at den i sig
selv udgør en barriere for friplejeboligordningens
udbredelse.
Hensigten med friplejeboligloven var, at
ældre og mennesker med handicap frit skulle kunne
vælge, hvor de ville bo, og om det skulle være
offentligt eller privat. DF ønsker en bred vifte af tilbud
til vores ældre og mennesker med handicap. Det ideelle er, at
en plejekrævende borger frit kan vælge, hvis personen
ønsker et særligt plejecenter eller
bofællesskab.
Hidtil er afregningen sket efter et
takstsystem. Kommunerne har ikke været begejstrede, da de
mener, at friplejeboliger har en bedre økonomi end de
kommunale plejehjem og institutioner. DF har erfaret, at den
nuværende afregningsmodel udgør et problem, da den er
for unuanceret og ikke i tilstrækkelig grad tager hensyn til
den generelle omkostningsudvikling i kommunerne.
DF finder det rimeligt, at
leverandører af friplejeboliger får den samme pris som
den kommunale leverandør af tilsvarende boliger. Der skal
være lige vilkår. Dansk Folkeparti havde gerne set, at
ministeren havde undersøgt mulighederne for at få
sundhedsydelser med i dette lovforslag, så man eventuelt
kunne bruge friplejeboligloven til flere hospi?cepladser, men dette
vil ministeren ikke, jf. svar på spørgsmål
6.
DF har stillet et ændringsforslag,
så kommunerne, der f.eks. ikke kan sælge tomme
bygninger, herunder tomme nedlagte plejehjem, kan leje dem ud
f.eks. til fri plejeboliger. Dette vil blandt andet gavne
yderområder, hvor flere bygninger står tomme, og hvor
det ofte er svært at få et realkreditlån. DF
ville gerne have forbedret lovforslaget med dette
ændringsforslag, men der har ikke været opbakning fra
regeringens side. Lovforslaget indeholder nogle forbedringer, og
derfor stemmer DF for lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de af ministeren stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at loven vil føre til en yderligere udhuling
af den grundlæggende offentlige opgave om at sikre
ældre og personer med plejebehov lige adgang til ordentlig
pleje. Det er partiets opfattelse, at lovforslaget trods et nyt
system til at reducere overbetalingen af friplejeboligerne udvider
privates mulighed for at bruge offentlige kroner på private
plejeboliger. Lovforslaget gør efter EL's mening ikke op med
den private plejeboligejers suveræne anvisningsret, med
udfordringen, med at friplejeboligerne vælger de borgere, der
giver mindst belastning i deres forretning, eller at kommunernes
plejeboligkapacitet fortsat vil være svær at styre.
Samtidig åbner loven markedet yderligere for kommercielle
aktører, idet kvoteordningen for ustøttede
friplejeboliger ophæves og det tvungne 10-årige udbud
fjernes. Ligeledes indebærer loven efter EL's opfattelse en
række tilbageskridt i forhold til den nuværende
lovgivning, når det kommer til lejernes vilkår. Loven
tillader således friplejeboligleverandøren at drive
sin forretning i lejede lokaler, og samtidig vil loven tillade
private plejeboligejere at opkræve en leje efter princippet
om det lejedes værdi i stedet for balanceleje. Dermed
gøres der op med det ene fundamentale princip i den
oprindelige lovgivning om, at der ikke må tjenes penge
på udlejning af boligen, men alene på plejeydelserne.
Den nuværende regering går dermed videre end den
forrige regering, hvad angår markedsgørelsen af
plejeboliger i Danmark. Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
på den baggrund ikke støtte det samlede
lovændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
En kommunalbestyrelse kan træffe beslutning om at udleje
kommunale bygninger, der ikke længere tjener til opfyldelse
af det oprindelige formål, til en
friplejeboligleverandør.««
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Adgang for kommunerne til at
udleje ejendomme til friplejeboligleverandører]
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 28 foreslåede
affattelse af § 28, stk. 2,
ændres »givet tilsagn til« til:
»godkendt«.
[Sproglig præcisering]
3) I
den under nr. 37 foreslåede § 36, stk. 2, ændres i 4. pkt. »§ 36, stk. 2« til:
»2. pkt.«, og i 7. pkt.
ændres »4. pkt. finder« til: »5. pkt.
finder«.
[Berigtigelse af skrivefejl]
4) Nr.
44 affattes således:
»44. I §
46, stk. 1, og stk. 2, 1, pkt.,
udgår »§ 44 og«.«
[Konsekvensrettelser som
følge af ophævelse af lovens § 44]
5)
Efter nr. 45 indsættes som nye numre:
»02. I §
46, stk. 2, 4. pkt., der bliver 3. pkt., udgår
»44 henholdsvis«.
03. I
§ 47, stk. 2, udgår
»§ 44,«.«
[Konsekvensrettelser som
følge af ophævelse af lovens § 44]
6)
Efter nr. 54 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
60, stk. 2, ændres »§§ 10 eller
11« til: »§ 10, jf. lovbekendtgørelse nr.
897 af 17. august 2011, eller § 11«.«
[Tydeliggørelse af reference
som følge af ophævelse af lovens § 10, der
fortsat skal finde anvendelse på friplejeboliger, der
allerede er givet støttetilsagn til]
7)
Efter nr. 55 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
63, stk 1, 1. pkt., og stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter »§ 10, stk.
1,«: »jf. lovbekendtgørelse nr. 897 af 17.
august 2011,«.«
[Tydeliggørelse af
referencer som følge af ophævelse af lovens § 10,
der fortsat skal finde anvendelse på friplejeboliger, der
allerede er givet støttetilsagn til]
8)
Efter nr. 73 indsættes som nyt nummer:
»06. I §
74, stk. 4, udgår »efter § 10, stk.
1,«.«
[Fjernelse af reference]
9)
Efter nr. 78 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
84, stk. 8, der bliver stk. 7, ændres »stk. 2 og
4-7« til: »stk. 2-6«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af ophævelse af § 84, stk. 3]
10) I
den under nr. 86 foreslåede § 98 a ændres i stk. 4 »Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter« til: »ministeren for by, bolig og
landdistrikter«.
[Berigtigelse af bemyndigelse]
Til § 2
11) I
det under nr. 1 foreslåede § 27, stk. 7, ændres »Stk.
5, 1. og 5. pkt.« til: »Stk. 5, 5. pkt.«
[Berigtigelse af reference]
12)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
27, stk. 9, der bliver stk. 10,
ændres »Stk. 1-3 og 7« til: »Stk. 1-3 og
8«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af indsættelse af nyt stk. 7]
Til § 6
13) I
stk. 1 ændres », jf. §
1, nr. 13« til: »som ændret ved denne lovs §
1, nr. 13«.
[Præcisering af
reference]
14) I
stk. 7 ændres »§ 1,
nr. 61,« til: »§ 1, nr. 62,«, og efter
»§ 66« indsættes: »i lov om
friplejeboliger,«.
[Berigtigelse af skrivefejl og
præcisering af reference]
15) I
stk. 10 indsættes efter
»§§ 83 og 87«: »i lov om social
service,«.
[Præcisering af
reference]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at i de tilfælde,
hvor kommunen ikke længere har behov for et plejehjem, en tom
bygning eller almene plejeboliger, kan kommunalbestyrelsen
træffe beslutning om at udleje de kommunale bygninger til
anden aktør, f.eks. til aktører, der vil drive
friplejeboliger i lokalerne, frem for at bygningerne står
tomme og usælgelige. Forslaget tager også højde
for, at det kan være svært at sælge bygninger i
yderområderne samt svært at få bevilget et
lån. Her vil kommunalbestyrelsen med forslaget kunne leje
bygningerne ud.
Til nr. 2
Der foreslås en sproglig
præcisering med henblik på at sikre, at det i givet
fald ikke kun er støttede friplejeboliger, der tælles
med ved opgørelsen af, i hvilken kommune der er etableret
det laveste antal friplejeboliger pr. indbygger. Samtidig
indebærer ændringen, at det tydeliggøres, at det
ikke blot er allerede etablerede friplejeboliger, der tæller
med, men tillige friplejeboliger under etablering, når der er
sket godkendelse af det pågældende projekt.
Til nr. 3
Der er tale om en berigtigelse af
skrivefejl.
Til nr. 4 og 5
Som følge af, at lovens § 44
ophæves, foretages der konsekvensændringer i de
relevante bestemmelser.
Til nr. 6 og 7
Med lovforslagets § 1, nr. 6,
ophæves den gældende lovs § 10. Den skal
imidlertid i nogle sammenhænge fortsat finde anvendelse
på friplejeboliger, hvortil der er givet støttetilsagn
efter de hidtil gældende regler.
Med ændringsforslagene
tydeliggøres det, at den reference til § 10, der findes
i de pågældende bestemmelser, er til § 10 i den
ordlyd, der følger af lovbekendtgørelse nr. 897 af
17. august 2011.
Til nr. 8
Referencen i lovens § 74, stk. 4, til
§ 10, stk. 1, vedrører den gældende § 10,
der ophæves. Da referencen ikke er nødvendig,
foreslås den for enkelhedens skyld ophævet.
Til nr. 9
Som følge af, at lovens § 84,
stk. 3, ophæves, foretages der konsekvensændringer.
Til nr. 10
Det foreslås, at bemyndigelsen
ændres fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter til
ministeren for by, bolig og landdistrikter.
Til nr. 11
Der er tale om en berigtigelse af en
reference.
Til nr. 12
Som følge af, at der indsættes
et nyt stk. 7, foretages der konsekvensrettelser.
Til nr. 13
Der er tale om en præcisering af
rette reference.
Til nr. 14
Der er tale om en berigtigelse af
skrivefejl samt en præcisering af referencen, så det
tydeliggøres, at hjemmelen er i lov om friplejeboliger.
Til nr. 15
Der er tale om en præcisering af
referencen, så det tydeliggøres, at hjemmelen er i lov
om social service.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen
(S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S) fmd. Simon Kollerup (S) Orla Hav (S)
Thomas Jensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Nadeem Farooq (RV) Ida
Auken (RV) Eigil Andersen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Özlem
Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm
(V) Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Karen Jespersen (V) nfmd. Karsten Lauritzen (V) Fatma
Øktem (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF)
Morten Marinus (DF) Susanne Eilersen (DF) Ole Birk Olesen (LA)
Charlotte Dyremose (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 139
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for by, bolig og landdistrikter | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 13/3-15 fra Lars
Andersen | 4 | Orientering om Kolding Kommunes
henvendelse til Socialstyrelsen | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag fra ministeren for
by, bolig og landdistrikter | 7 | 2. udkast til betænkning | 8 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og svar
vedrørende L 139
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om redegørelse for
konsekvenserne af den foreslåede statsgaranti, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvilke muligheder der er for, at
sundhedsydelser efter sundhedsloven, som ikke er omfattet af loven
i dag, eventuelt kan blive omfattet, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvad der med forslaget konkret vil
ske i forhold til ændringerne i lov om individuel
boligstøtte, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at redegøre for kommunernes
mulighed for at udleje nedlagte eller planlagt nedlagte plejehjem
m.v., til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at redegøre for, hvordan de
ændrede regler for friplejeboliger samlet set påvirker
kommunernes mulighed for at sikre fortsat anvendelse af egnede og
kommunalt ejede bygninger som friplejeboliger, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorvidt sundhedsydelser kan blive
en del af friplejeboligloven, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorvidt der holdes nøje
øje med, at taksterne udregnes korrekt, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om de indirekte eller skjulte
udgifter, hvis der kræves dokumentation for beregningen, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/3-15 fra Lars Andersen, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om lovforslagets afsnit om loft over
statsgaranti, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvordan han vil sikre, at det
fremadrettet vil være muligt at oprette en friplejebolig
baseret på et særligt værdisæt uden at have
en stor koncern eller lign. i ryggen, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om at sikre, at der bliver oprettet en
ministeriel følgegruppe, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 13 | MFU spm. om, hvilke muligheder lovforslaget
giver for, at større koncerner kan spille med i fremtiden,
når friplejehjemsmarkedet gives frit, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 14 | MFU spm. om, hvordan det sikres, at
kvaliteten af rehabiliteringsforløb ikke forringes, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 15 | MFU spm. om de problemer med tilsyn, som
Kolding Kommune beskriver i deres henvendelse til Socialstyrelsen
den 22/10-14, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 16 | MFU spm. om, hvordan lovovervågningen
tænkes gennemført fremadrettet efter eventuelle
lovændringer, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,
og ministerens svar herpå | 17 | MFU spm. om, hvordan tilsynet med
friplejeboligerne fungerer, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 18 | MFU spm. om, at borgere med f.eks.
behandlingsdomme og psykiatriske diagnoser kan bo i friplejebolig,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 19 | MFU spm. om antallet af
friplejehjemsboliger m.v., til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvor mange friplejeboliger der har
statsgaranti for mere end 40 pct. af realkreditlånet, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om at oplyse udgifter til
ydelsesstøtte og indtægter fra refusion til
friplejeboliger, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm., om der findes overenskomst eller
overenskomstlignende vilkår for personalet tilknyttet
friplejeboliger, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om reglerne for
friplejeboligleverandørers anvisningsret i forhold til de
borgere, som er på venteliste til friplejeboligen, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om, hvor mange personer der var
på venteliste til en friplejebolig, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om omfanget af solgte
tilkøbsydelser i friplejeboliger, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvilke rettigheder beboere i
friplejeboliger mister ved at blive fremlejetagere i stedet for
lejere, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, hvilken leje kommunen skal betale
for fortsat at kunne tilbyde plejevisiterede beboere i
friplejeboliger m.v., til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 28 | Spm., om en kommune, hvor en friplejebolig
er beliggende, er forpligtet til at opføre eller omdanne
eksisterende ejendomme til plejeboliger m.v., til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 29 | Spm., om det bliver muligt for
friplejeboligleverandøren at opnå fortjeneste på
selve lejemålet, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om, hvilke muligheder offentligheden,
herunder lejerne, har efter regeringens ændringsforslag for
at få indsigt i driftsøkonomien i friplejeboliger, der
er undtaget regnskabstilsynet, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvorvidt det er muligt at medtage
sundhedsydelser under friplejeboligloven, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke finder det
hensigtsmæssigt, at kommunerne kan udleje tomme bygninger til
en friplejeboligleverandør, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om teknisk bistand med at udarbejde
ændringsforslag, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå |
|