Fremsat den 5. februar 2015 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Dan
Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
landbrugsstøtteloven
(Præcisering af
EU-støtteordninger omfattet af loven, obligatorisk digital
kommunikation, bestyrelsessammensætning m.v. i
promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug samt
formkrav til klager m.v.)
§ 1
I landbrugsstøtteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 244 af 28. februar 2013, som
ændret ved § 10 i lov nr. 310 af 29. marts 2014,
foretages følgende ændringer:
1. I
lovens titel ændres »Det
Europæiske Fællesskabs« til: »Den
Europæiske Unions«.
2.
Overalt i loven ændres »Det Europæiske
Fællesskab« til: »Den Europæiske
Union«, og »Det Europæiske
Fællesskabs« ændres til: »Den
Europæiske Unions«.
3.
Overalt i loven ændres »EF« til:
»EU«.
4. I
§ 1, stk. 1, indsættes som
nyt nummer:
»1)
støtteordninger finansieret af Den Europæiske
Garantifond for Landbruget,«
Nr. 1-5 bliver herefter nr. 2-6.
5. § 1
a affattes således:
Ȥ 1
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om forhold,
som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i
medfør heraf, skal foregå digitalt.
Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om digital kommunikation,
herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige
digitale formater og digital signatur eller lignende.
Stk. 3. En digital
meddelelse efter denne lov anses for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
Stk. 4. Hvor det efter
denne lov eller regler udstedt i medfør heraf er et krav, at
et dokument, som er udstedt af andre end ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, skal være
underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af en teknik,
der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
dokumentet, jf. dog stk. 5. Sådanne dokumenter sidestilles
med dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 5. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om opfyldelse af
underskriftskrav, jf. stk. 4.«
6.
Overalt i loven ændres »Forbrugerrådet«
til: »Forbrugerrådet Tænk.«
7.
Overalt i loven ændres »Promilleafgiftsfonden for
frug?tavlen og gartneribruget« til: »Gartneriets
UdviklingsFond«, og »Promilleafgiftsfonden for
landbrug« ændres til: »Landbrugets
UdviklingsFond«.
8. § 6,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme
fordelingen af midler, der er afsat som led i omlægningen af
pesticidafgiftsordningen, jf. lov om afgift af
bekæmpelsesmidler, mellem
1) Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
2) Gartneriets
UdviklingsFond,
3) Landbrugets
UdviklingsFond og
4) Fonden for
økologisk landbrug.«
9.
Overalt i loven ændres »promilleafgiftsfondene«
til: »udviklingsfondene«, og »Produktions- og
promilleafgiftsfon?dene« ændres til:
»Produktionsafgifts- og udviklingsfon?dene«.
10. I
§ 7, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »korrekte anvendelse«:
»samt til dækning af administrationsomkostningerne
vedrørende Landbrugets UdviklingsFond, Gartneriets
UdviklingsFond og Fonden for økologisk landbrug«.
11. § 8,
stk. 3 og 4, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 3.
Bestyrelserne for Landbrugets UdviklingsFond, Gartneriets
UdviklingsFond og Fonden for økologisk landbrug
sammensættes hver især af 1 formand udpeget af
ministeren, 6 repræsentanter for erhvervssiden og 5
repræsentanter for offentlige interesser. Landbrug &
Fødevarer og repræsentative producent- og
brancheorganisationer, herunder økologiske producenter,
udtaler sig i enighed om hver bestyrelses medlemmer fra
erhvervssiden. Forbrugerrådet Tænk,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Det Frie
Forskningsråd, Danmarks Naturfredningsforening og Dyrenes
Beskyttelse udtaler sig hver om 1 medlem af de
bestyrelsesmedlemmer, der repræsenterer de offentlige
interesser i de enkelte bestyrelser. Udtaler en udtaleberettiget
organisation fra den offentlige side sig ikke om et
bestyrelsesmedlem, udtaler de øvrige organisationer sig i
fællesskab om dette medlem.
Stk. 4. Bestyrelserne
for Landbrugets UdviklingsFond, Gartneriets UdviklingsFond samt
Fonden for økologisk landbrug udarbejder forslag til en
flerårig strategi, der identificerer hovedudfordringer og
indsatsområder inden for de i § 7, stk. 1, nævnte
formål. Bestyrelserne udarbejder endvidere forslag til en
1-årig handlingsplan for konkrete indsatsområder, der
danner grundlag for indkaldelse af ansøgninger om tilskud.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri godkender
bestyrelsernes forslag til strategi og handlingsplan.
Stk. 5.
Sekretariatsbetjeningen af bestyrelserne for Landbrugets
UdviklingsFond, Gartneriets UdviklingsFond og Fonden for
økologisk landbrug varetages af Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Bestyrelserne for
produktionsafgiftsfondene sekretariatsbetjenes af de respektive
brancheorganisationer.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
12. I
§ 22, stk. 2, indsættes som
3. pkt.:
»Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om indgivelse af klager, herunder om
formkrav hertil.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2015.
§ 3
Stk. 1. De eksisterende
bestyrelsers funktionsperiode for udviklingsfondene og Fonden for
økologisk landbrug ophører den 31. december 2015.
Stk. 2. De nye
bestyrelser for udviklingsfondene og Fonden for økologisk
landbrug, der udpeges efter landbrugsstøttelovens § 8,
stk. 3, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, udpeges
første gang med en funktionsperiode fra den 1. januar 2016
til den 31. oktober 2020.
Stk. 3. Forslag til
strategi og handlingsplan, jf. landbrugsstøttelovens §
8, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, udarbejdes
første gang af de nye bestyrelser for udviklingsfondene og
Fonden for økologisk landbrug udpeget efter
landbrugsstøttelovens § 8, stk. 3, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 11.
Stk. 4.
Sekretariatsbetjeningen af udviklingsfondene og Fonden for
økologisk landbrug varetages fra den 1. januar 2016 af
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jf.
landbrugsstøttelovens § 8, stk. 5, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 11.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1 | Præcisering af
EU-støtteordninger omfattet af loven | | | 2.1.1 | Gældende ret | | | 2.1.2 | Den foreslåede ordning | | 2.2 | Ændring af bestemmelser om
obligatorisk digital kommunikation | | | 2.2.1 | Gældende ret | | | 2.2.2 | Den foreslåede ordning | | 2.3 | Promilleafgiftsfondene og Fonden for
økologisk landbrug | | | 2.3.1 | Sammensætning af bestyrelserne i
promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk
landbrug | | | | 2.3.1.1 | Gældende ret | | | | 2.3.1.2 | Den foreslåede ordning | | | 2.3.2 | Sekretariatsbetjening af fondenes
bestyrelser | | | | 2.3.2.1 | Gældende ret | | | | 2.3.2.2 | Den foreslåede ordning | | | 2.3.3 | Strategi og handlingsplaner | | | | 2.3.3.1 | Gældende ret | | | | 2.3.3.2 | Den foreslåede ordning | | | 2.3.4 | Ajourføring af lovens bestemmelser
om promillemidlerne | | | | 2.3.4.1 | Gældende ret | | | | 2.3.4.2 | Den foreslåede ordning | | | 2.3.5 | Navneændring | | | | 2.3.5.1 | Gældende ret | | | | 2.3.5.2 | Den foreslåede ordning | | 2.4 | Formkrav til klager | | | 2.4.1 | Gældende ret | | | 2.4.2 | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1.
Indledning
Lovforslagets primære formål er at
styrke den strategiske målretning og samspillet mellem
Fødevareministeriets aktiviteter på landbrugs- og
fødevareområdet og aktiviteterne i tre centrale fonde
på jordbrugsområdet: Promilleafgiftsfonden for
landbrug, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget
samt Fonden for økologisk landbrug. Derfor foreslås
der en ændring af reglerne for
bestyrelsessammensætningen i fondene, som indebærer
ministerudpegning af formanden for de tre fonde og ændring af
bestyrelsessammensætningen i Fonden for økologisk
landbrug, så den svarer til sammensætningen i de to
promilleafgiftsfonde. Herudover flyttes sekretariatsbetjeningen af
bestyrelserne for promilleafgiftsfondene og Fonden for
økologisk landbrug til Fødevareministeriet. Endvidere
pålægges bestyrelserne for disse fonde at udarbejde
forslag til en flerårig strategi samt forslag til
1-årige handlingsplaner inden for de formål, der er
fastsat i landbrugsstøtteloven. Bestyrelserne skal i
strategien identificere hovedudfordringer og særlige
indsatsområder. I handlingsplanen fastlægges konkrete
indsatsområder, hvilket danner grundlag for bestyrelsernes
indkaldelse af ansøgninger om tilskud.
Desuden foreslås det, at kredsen af
udtaleberettigede organisationer på den offentlige side i de
tre fonde udvides med Danmarks Naturfredningsforening og Dyrenes
Beskyttelse. Endelig foreslås det, at promilleafgiftsfondenes
navne ændres til henholdsvis Landbrugets UdviklingsFond og
Gartneriets UdviklingsFond, og at der foretages en rent redaktionel
tilpasning som følge af Forbrugerrådets
navneændring til "Forbrugerrådet Tænk" af de
bestemmelser i landbrugsstøtteloven, hvor navnet på
organisationen er nævnt.
Med lovforslaget er det endvidere hensigten at
bringe lovens bestemmelser om digital kommunikation i
overensstemmelse med tilsvarende bestemmelser i andre love under
Fødevareministeriets ressort. Lovens hidtidige bestemmelser
er for snævre i forhold til den generelle hjemmel om fuld
digital kommunikation, som regeringen ønsker indført
på alle lovområder, jf. regeringsgrundlaget "Et
Danmark, der står sammen" fra oktober 2011.
Herudover søges gennemført en
præcisering af de EU-støtteordninger, som er omfattet
af loven, samt en præcisering af, at der kan stilles formkrav
i forbindelse med klage over afgørelser truffet i henhold
til loven.
Endelig ajourføres lovens bestemmelse
om overførsel fra Skatteministeriet af
Fødevareministeriets andel af promillemidler.
2.
Lovforslagets indhold
2.1
Præcisering af EU-støtteordninger omfattet af
loven
2.1.1
Gældende ret
Siden begyndelsen af 1990'erne og indtil nu er
de hidtidige markedsordninger for de enkelte landbrugsprodukter,
som bl.a. indebar støtte til offentligt opkøb og
oplagring samt støtte til eksport af visse
landbrugsprodukter, i meget høj grad blevet afløst af
generelle ordninger med støtte direkte til landbrugerne,
hvor støtten ydes afkoblet, som oftest på baggrund af
det landbrugsareal, som landbrugeren råder over. Denne
udvikling startede med hektarstøtten (fra 1993 til 2004) og
er forsat fra 2005 med enkeltbetalingsstøtten, som er helt
afkoblet fra produktionen. Der er endvidere mulighed for - i
begrænset omfang - at yde koblet støtte som en direkte
støtte til de berørte landbrugere. Dette system er
videreført med reformen af den fælles
landbrugspolitik, som træder fuldt i kraft i 2015. Der er
imidlertid fortsat markedsordninger, nu samlet i én
fælles forordning (Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1308/2013 af 17. december 2013 om en
fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om
ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 922/72,
(EØF) nr. 234/79, (EF) nr. 1037/2001 og (EF) nr. 1234/2007),
som anvendes i Danmark, og som bl.a. indeholder EU-ordningerne med
støtte til skolemælk og skolefrugt, til biavl og til
producentorganisationer inden for frugt- og grøntsektoren.
Endvidere indeholder den fælles markedsordning instrumenter,
som kan iværksættes i kortere eller længere
perioder som f.eks. intervention og støtte til privat
oplagring eller i tilfælde af krise, f.eks. hvis salget af et
landbrugsprodukt falder som følge af udbrud af en
dyresygdom.
2.1.2 Den
foreslåede ordning
Som anført i pkt. 2.1.1. er de
hidtidige sektorspecifikke markedsordninger for landbrugsvarer i
meget vidt omfang blevet afløst af mere generelle ordninger
med støtte direkte til landbrugerne. Derfor er det ikke
længere retvisende i lovens § 1, stk. 1, nr. 1, alene at
nævne Unionens "markedsordninger for landbrugsvarer". Der er
ikke tale om en materiel ændring men alene om en
præcisering af de EU-støtteordninger, som for tiden er
omfattet af loven. Der kan i denne forbindelse henvises til de
almindelige bemærkninger til lov om ændring af lov om
administration af Det Europæiske Fællesskabs
forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer m.v. og lov om
fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven), jf. Folketingstidende
2009-10, A, L 40 som fremsat, hvor dette forhold blev omtalt.
2.2
Ændring af bestemmelser om obligatorisk digital
kommunikation
2.2.1
Gældende ret
De hidtil gældende bestemmelser i
landbrugsstøttelovens § 1 a, blev indarbejdet i loven
ved § 10 i lov nr. 341 af 27. april 2011, som indførte
mulighed for at stille krav om obligatorisk anvendelse af en
række digitale selvbetjeningsløsninger. For
Fødevareministeriets vedkommende var der blandt andet tale
om at indføre hjemmel til at stille krav om obligatorisk
anvendelse af det elektroniske Fællesskema, der hvert
år i april anvendes til at søge støtte og
foretage indberetning for en række ordninger med hjemmel i
EU-forordningerne.
2.2.2 Den
foreslåede ordning
Den nævnte hjemmel i lovens § 1 a,
som er rettet isoleret mod Fællesskemaet er for snæver
i forhold til regeringens plan for fuld indførelse af
obligatorisk digital kommunikation, jf. regeringsgrundlaget
»Et Danmark, der står sammen« fra oktober 2011,
der bl.a. fastslår, at »al kommunikation mellem
borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt
inden udgangen af 2015«. Med lovforslagets § 1, nr. 5,
om forslag til ny § 1 a i landbrugsstøtteloven skabes
der hjemmel til, at al relevant skriftlig kommunikation mellem
NaturErhvervstyrelsen og virksomheder eller fysiske personer skal
foregå digitalt.
Det foreslås, at hjemlen udformes som en
bemyndigelse til ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri (fødevareministeren) til at fastsætte
nærmere regler om digital kommunikation. Derved bliver det
muligt ved bekendtgørelse at fastsætte krav om
anvendelse af bestemte it-systemer (herunder særlige
portalløsninger, elektroniske formularer, skemaer og
lignende) og særlige digitale formater m.v.
Ved bekendtgørelse kan der endvidere,
hvor det er relevant, fastsættes bestemmelser, som skal lette
overgangen til digital kommunikation. Der vil således kunne
fastsættes bestemmelser om undtagelse fra kravet om digital
kommunikation, f.eks. for visse gruppers vedkommende eller i
tilfælde, hvor materialet på grund af sin særlige
beskaffenhed ikke er egnet til digital fremsendelse.
Fødevareministeriet har etableret et
klagesystem, hvorefter de afgørelser truffet af ministeriets
styrelser, som kan påklages, skal indbringes for
Fødevareministeriets Klagecenter. Det foreslås, at
også klager over afgørelser truffet i henhold til
landbrugsstøtteloven eller i henhold til regler udstedt i
medfør af loven omfattes af kravet om digital kommunikation.
Også klager over afgørelser, hvor
NaturErhvervstyrelsen er klageinstans, omfattes af kravet.
For at gøre kommunikationen mellem
borgere/virksomheder og myndigheder på
landbrugsstøttelovens område så overskuelig som
mulig er det hensigten, at enhver kommunikation skal finde sted
enten gennem en portalløsning etableret af
Fødevareministeriet (f.eks. Tast selv-service) eller gennem
den digitale postløsning Offentlig Digital Post under
borger.dk eller virk.dk. Det vil afhænge af den
pågældende kommunikations art og indhold, om det er den
ene eller den anden kommunikationskanal, der skal finde anvendelse.
I en række tilfælde vil de rationaliseringer, som
Fødevareministeriet forventes at høste i forbindelse
med digitalisering, kun kunne opnås i fuld udstrækning,
hvis al kommunikation finder sted inden for den etablerede
portalløsning.
Det vil fremgå af
bekendtgørelser, der udstedes på området,
på hvilken måde kommunikationen mellem
NaturErhvervstyrelsen og de pågældende virksomheder
eller personer fremover skal foregå.
Erhvervet og andre relevante parter vil blive
inddraget i forbindelse med udarbejdelse af
bekendtgørelserne.
I den foreslåede bestemmelse til
landbrugsstøttelovens § 1 a, stk. 3, er det fastsat, at
en digital meddelelse anses for at være kommet frem til
adressaten, dvs. til modtageren af meddelelsen, når den er
tilgængelig for denne. En hvilken som helst skriftlig
kommunikation, som foretages digitalt, herunder også en
afgørelse, som sendes via e-mail, via den offentlige
digitale postløsning eller på anden digital vis, er
omfattet af bestemmelsen. Dette svarer til, at et papirbrev anses
for at være kommet frem, når det pågældende
brev er lagt i adressatens fysiske postkasse.
Det er normalt uden betydning, om en
afgørelse er kommet til adressatens kundskab. Det er
således uden betydning, om eller hvornår adressaten
gør sig bekendt med indholdet af meddelelsen. Adressaten
bærer således alene risikoen ved ikke at gøre
sig bekendt med indholdet af meddelelsen.
Forslaget har betydning for alle meddelelser,
herunder også for om f.eks. en indberetning eller lignende
kan anses for rettidig fremkommet. Fremkomsttidspunktet er normalt
afgørende for, om en indberetning eller lignende til en
myndighed anses for rettidig.
Lovforslaget medfører ikke
ændringer i de gældende principper for beregning af
frister i forbindelse med klager.
En meddelelse til en myndighed vil normalt
være tilgængelig for myndigheden på det
tidspunkt, hvor myndigheden kan behandle eller læse
meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt blive registreret
automatisk i en modtagelsesanordning eller et datasystem. En
meddelelse, der først er tilgængelig efter kl. 24.00,
anses normalt først for modtaget den dag, meddelelsen er
tilgængelig, uanset om afsenderen måtte betragte
meddelelsen som sendt før kl. 24.00.
Lovgivningen indeholder på nogle
områder krav om eller forudsætter, at dokumenter, som
udarbejdes af fysiske personer, virksomheder eller andre
myndigheder, skal være underskrevet.
For at der ikke skal kunne opstå tvivl
om, at underskrift?skravet kan opfyldes på anden måde
end ved en personlig underskrift, foreslås det, at der
indsættes en bestemmelse i landbrugsstøttelovens
§ 1 a, stk. 4, om, at underskriftskravet kan opfyldes ved, at
underskriveren anvender en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den pågældende, f.eks. digital
signatur.
Samtidig foreslås det, at
fødevareministeren kan fastsætte nærmere regler
om, hvordan kravet om personlig underskrift kan opfyldes,
eksempelvis ved at den pågældende underskriver et
fysisk dokument og indscanner dokumentet som en pdf-fil. Med den
foreslåede bestemmelse sikres det, at underskriftskravet ikke
udgør en unødig barriere for digital
kommunikation.
2.3
Promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug
2.3.1
Sammensætning af bestyrelserne i promilleafgiftsfondene og
Fonden for økologisk landbrug
2.3.1.1
Gældende ret
Fondene på jordbrugsområdet er
etableret med hjemmel i landbrugsstøtteloven. Der er 2
promilleafgiftsfonde, der dækker henholdsvis landbruget og
gartneriet, Fonden for økologisk landbrug samt de i alt 13
produktionsafgiftsfonde, hvoraf 12 er sektorbaserede fonde i
jordbruget, og 1 er sektorbaseret i fiskeriet. Fondene er
særlige forvaltningsmyndigheder, som varetager en
særlig offentligretlig funktion ifølge
landbrugsstøtteloven og inden for rammerne af lovgivningen i
øvrigt. Fondene er ikke underlagt lov om erhvervsdrivende
fonde, jf. lov nr. 712 af 25. juni 2014, eller lov om fonde og
visse foreninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af 20.
september 2012, som ændret senest ved lov nr. 734 af 25. juni
2014. Fondene ledes af bestyrelser, hvis medlemmer udpeges af
fødevareministeren efter indstilling fra en række
erhvervsorganisationer og offentlige organisationer, som er tillagt
udtaleret efter loven. Sekretaria?tsbetj?eningen af fondene
varetages af erhvervet ved de respektive brancheorganisationer,
herunder Landbrug & Fødevarer og Gartneribrugets
Afsætningsudvalg. Fondenes administrationsudgifter
finansieres af erhvervet selv.
Promilleafgiftsfondene og Fonden for
økologisk landbrug får deres indtægter fra
Fødevareministeriet, der fra 2014 modtager en årlig
bevilling, hvoraf et beløb på 250 mio. kr.
overføres til promilleafgiftsfondene og Fonden for
økologisk landbrug. Produktionsafgiftsfondene
tilføres hovedsageligt midler fra produktionsafgifter
opkrævet i de respektive sektorer. Midlerne skal anvendes
inden for rammerne af EU´s statsstøtteregler.
Fondene yder efter ansøgning tilskud
til erhvervs- og fødevarerelaterede aktiviteter inden for de
formål, som er fastsat i landbrugsstøtteloven. Fondene
anvender navnlig midler til at støtte forskning og
forsøg, afsætningsfremme, sygdomsforebyggelse og
-bekæmpelse samt rådgivning. Midlerne anvendes
også som medfinansiering af initiativer under EU-programmer,
væsentligst Landdistriktsprogrammet.
Aktiviteterne fremgår af fondenes
budgetter og regnskaber, der godkendes af
fødevareministeren. For det seneste år med godkendte
regnskaber (2012) har promille- og produktionsafgiftsfondene samt
Fonden for økologisk landbrug tilsammen finansieret
aktiviteter for ca. 443 mio. kr. Der tilføres årligt
250 mio. kr. til de to promilleafgiftsfonde og Fonden for
økologisk landbrug.
Hver fond har ifølge
landbrugsstøtteloven en vedtægt, som er godkendt af
fødevareministeren. Vedtægten indeholder bl.a. regler
om bestyrelsens opgaver og fondens ledelse, herunder genindstilling
og genudpegning af bestyrelsesmedlemmer og konstituering af
bestyrelsen med formand og næstformand. Bestyrelsen har
endvidere, som det fremgår af vedtægten, en
forretningsorden for sit virke.
De nuværende bestemmelser om
sammensætning af bestyrelserne for Promilleafgiftsfonden for
landbrug, Promillea?fgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget
samt Fonden for økologisk landbrug indførtes ved en
ændring af landbrugsstøtteloven (tidligere:
bemyndigelsesloven) i 2003, jf. lov nr. 1158 af 19. december 2003,
der dels sikrede en forholdsmæssig afvejning af de enkelte
interessers repræsentation i bestyrelsen, dels sikrede en
bredere sammensætning af fondsbestyrelserne både
på erhvervssiden og den offentlige side.
I forbindelse med ændringen af
landbrugsstøtteloven i 2009, jf. lov nr. 1513 af 27.
december 2009, blev navnene på de producent- og
brancheorganisationer, der er udtaleberettigede til
fødevareministeren i relation til udpegning af
bestyrelsesmedlemmerne til fondene, ajourført i lovens
bemærkninger. Derudover medførte loven ikke
ændringer i reglerne for sammensætningen af fondenes
bestyrelser.
Fondene ledes af bestyrelser, som udpeges af
fødevareministeren for en periode på 4 år.
Bestyrelserne for de to promilleafgiftsfonde sammensættes af
6 repræsentanter for erhvervssiden og 5 repræsentanter
for offentlige interesser. Bestyrelsen for Fonden for
økologisk landbrug er på 12 medlemmer og er som
produktionsafgiftsfondene sammensat af 2/3 repræsentanter for
erhvervssiden og 1/3 repræsentanter for offentlige
interesser. Bestyrelserne konstituerer sig selv med formand, der
vælges blandt erhvervets repræsentanter.
I de to promilleafgiftsfonde udtaler Landbrug
& Fødevarer og repræsentative producent- og
brancheorganisationer, herunder økologiske producenter, sig
således i enighed om hver bestyrelses medlemmer fra
erhvervssiden. I Promillea?fgiftsfonden for landbrug er det udover
Landbrug & Fødevarer Økologisk Landsforening og
Bæredygtigt Landbrug, der har udtaleret. Sidstnævnte
brancheorganisation har haft udtaleret siden november 2012, hvor
alle fondsbestyrelser blev udpeget for en ny 4-årig periode.
I Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget er det,
udover Landbrug & Fødevarer og Økologisk
Landsforening, brancheorganisationen Dansk Gartneri, der har
udtaleret.
I Fonden for økologisk landbrug er det
Landbrug & Fødevarer og Økologisk Landsforening,
der i enighed udtaler sig til brug for udpegning af bestyrelsens
medlemmer fra erhvervssiden.
De udtaleberettigede organisationer på
den offentlige side er for alle fondes vedkommende
Forbrugerrådet (nu: Forbrugerrådet Tænk),
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Det Frie
Forskningsråd. Det Strategiske Forskningsråd har ikke
længere udtaleret til fondsbestyrelserne, da rådet er
nedlagt pr. 1. april 2014 i forbindelse med oprettelsen af Danmarks
Innovationsfond. Den nødvendige ajourføring af
landbrugsstøttelovens bestemmelser om udtaleret er sket ved
§ 10 i lov nr. 310 af 29. marts 2014 om ændring af lov
om forskningsrådgivning m.v. og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om Højteknologifonden.
De udtaleberettigede organisationer udtaler sig i
fællesskab om de bestyrelsesmedlemmer, der
repræsenterer den offentlige side. I praksis foregår
udpegningsproceduren ved, at de offentlige organisationer hver
især peger på personer, der vurderes at have det
fornødne faglige kendskab til det pågældende
fondsområde, hvorefter der sendes en fælles indstilling
til fødevareministeren.
2.3.1.2 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at formanden for
bestyrelserne i hver af de to promilleafgiftsfonde og Fonden for
økologisk landbrug udpeges af fødevareministeren, og
at sammensætningen af bestyrelsen for Fonden for
økologisk landbrug bliver ændret, så den svarer
til sammensætningen i de to promilleafgiftsfonde. Det vil
sige, at de tre bestyrelser hver får 12 medlemmer, heraf en
ministerudpeget formand, 6 medlemmer fra erhvervet og 5 medlemmer
fra offentlige interesser. Forslaget betyder samtidig, at
bestyrelserne i de to promilleafgiftsfonde udvides med 1
medlem.
Den nuværende struktur med en formand
for hver enkelt fond bibeholdes, men fødevareministeren har
mulighed for at lade samme person varetage mere end ét
formandskab.
Forslaget om fødevareministerens
personlige udpegning af bestyrelsesformanden, herunder muligheden
for at lade samme formand varetage formandskabet for mere end
én fond, samt den ændrede
bestyrelsessammensætning i de to promilleafgiftsfonde og
Fonden for økologisk landbrug er begrundet i ønsket
om at skabe rammerne for en bedre strategisk samordning mellem
Fødevareministeriets aktiviteter på landbrugs- og
fødevareområdet og aktiviteterne i de tre fonde.
Herudover medfører den foreslåede
ændrede sammensætning af bestyrelsen for Fonden for
økologisk landbrug også en mere afbalanceret
repræsentation af erhvervsinteresser og offentlige interesser
i bestyrelsen.
Forslaget vil endvidere sikre formandens
uafhængighed, da formanden ikke længere vil skulle
vælges blandt erhvervets repræsentanter. Med en
bestyrelse på 12 medlemmer i de tre fonde findes det
hensigtsmæssigt, at formandens stemme vil være
udslagsgivende i tilfælde af stemmelighed, hvilket vil skulle
fastsættes i fondenes vedtægter.
Fødevareministeren vælger
formanden under hensyn til den pågældende persons viden
og andre relevante forudsætninger for at kunne varetage
erhvervet. Herunder lægges vægt på bred
samfundsmæssig og politisk indsigt, indsigt i
fødevaresektoren og dennes globale udfordringer samt
forståelse for udvikling og innovation. Hertil kommer generel
forretningsforståelse og gode formidlingsevner. Formanden kan
genudpeges efter udløbet af en udpegningsperiode, hvilket er
i overensstemmelse med de gældende vedtægter.
Med lovforslaget er der ikke tilsigtet en
ændring af de udtaleberettigede organisationer fra
erhvervssiden. I de to promilleafgiftsfonde er det således
fortsat Landbrug & Fødevarer og repræsentative
producent- og brancheorganisationer, herunder økologiske
producenter, der udtaler sig i enighed om hver bestyrelses
medlemmer. I Promilleafgiftsfonden for landbrug er det, udover
Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening og
Bæredygtigt Landbrug, der har udtaleret. I
Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget er det,
udover Landbrug & Fødevarer og Økologisk
Landsforening, brancheorganisationen Dansk Gartneri, der har
udtaleret. I Fonden for økologisk landbrug er det Landbrug
& Fødevarer og Økologisk Landsforening, der i
enighed udtaler sig til brug for udpegning af bestyrelsens
medlemmer fra erhvervssiden. Kravet om en enig udtalelse sikrer en
afbalancering de forskellige aktører imellem.
Med lovforslaget ændres derimod på
de organisationer, der er udtaleberettigede på den offentlige
side i de to promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk
landbrug, idet Danmarks Naturfredningsforening og Dyrenes
Beskyttelse foreslås tillagt udtaleret. Hermed sikres en
bredere repræsentation af samfundsmæssige interesser i
fondsbestyrelserne. Hver organisation udtaler sig herefter om 1
bestyrelsesmedlem hver. Såfremt en udbetaleberettiget
organisation ikke udtaler sig om et bestyrelsesmedlem, udtaler de
øvrige organisationer sig i fællesskab om
bestyrelsesmedlemmet. I sidstnævnte tilfælde
forudsættes det, at udpegningsproceduren vil foregå
ved, at de offentlige organisationer i fællesskab peger
på én person, der vurderes at have det fornødne
faglige kendskab til det pågældende
fondsområde.
Forslaget betyder, at der - uanset den
aktuelle udpegningsperiode, der indledtes i november 2012 - vil
skulle ske nyudpegning af bestyrelserne for de to
promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk landbrug. Efter
landbrugsstøtteloven udpeges fondenes bestyrelser for en
periode på 4 år. De nye bestyrelser udpeges imidlertid
første gang med funktionsperioden 1. januar 2016 til 31.
oktober 2020. Herefter vil bestyrelserne for de to
promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk landbrug
få samme funktionsperiode som bestyrelserne for
produktionsafgiftsfondene.
Som følge af forslaget vil der
endvidere skulle ske konsekvenstilpasninger af vedtægterne
for de to promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk
landbrug.
Lovforslaget indebærer ingen
ændringer af reglerne for sammensætning af
bestyrelserne for produktionsafgiftsfondene.
2.3.2
Sekretariatsbetjening af fondenes bestyrelser
2.3.2.1
Gældende ret
Sekretariatsbetjeningen af fondsbestyrelserne
er ikke udtrykkeligt reguleret i landbrugsstøtteloven, men
som det har været praktiseret igennem årene, er det
erhvervets organisationer (Landbrug & Fødevarer m.fl.),
der varetager betjeningen af de enkelte fondes bestyrelser.
Erhvervet betaler fondenes administrationsudgifter.
2.3.2.2 Den
foreslåede ordning
Det foreslås at henlægge
sekretariatsbetjeningen af bestyrelserne for de to
promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk landbrug til
Fødevareministeriet, i praksis NaturErhvervstyrelsen.
Forslaget om en henlæggelse af
sekretariatsbetjeningen til Fødevareministeriet vil
understøtte de tre fondes uafhængighed. Forslaget
indebærer således, at fondene ikke længere
sekretariatsbetjenes af erhvervets organisationer.
Flytningen af fondenes sekretariatsbetjening
til NaturErhvervstyrelsen betyder samtidig, at fondenes
administrationsudgifter ikke længere vil blive dækket
af erhvervet, som det hidtil har været tilfældet.
Omkostningerne til administrationen af de tre fonde foreslås
derfor med dette lovforslag finansieret af fondsmidlerne, hvilket
de gældende regler ikke giver mulighed for. Til dækning
af NaturErhvervstyrelsens administrationsomkostninger, herunder
lønudgifter, til varetagelse af sekretariatsfunktionen for
fondenes bestyrelser kan der overføres op til 3 pct. af
fondsmidlerne, dog maksimalt svarende til den faktiske udgift.
Det er fondsbestyrelserne, der har
beslutningskompetencen inden for de lovgivningsmæssige
rammer. Bestyrelserne sekretariatsbetjenes i deres arbejde af
NaturErhvervstyrelsen. Varetagelse af opgaver, der vedrører
sekretaria?tsbetj?eningen af bestyrelserne, sker med reference til
bestyrelserne.
Endelig præciseres det i forslaget, at
sekretariatsbetjeningen af bestyrelserne for
produktionsafgiftsfondene som hidtil varetages af erhvervets
organisationer.
2.3.3
Strategi og handlingsplaner
2.3.3.1
Gældende ret
Fondene yder efter ansøgning tilskud
til erhvervs- og fødevarerelaterede aktiviteter inden for de
formål, som er fastsat i landbrugsstøtteloven.
Aktiviteterne fremgår af de årlige budgetter og
regnskaber for de enkelte fonde, der godkendes af
fødevareministeren. Fondene er ikke forpligtet til at
udarbejde strategier, der rækker længere end et givent
budgetår, ligesom der ikke stilles krav om udarbejdelse af
konkrete handlingsplaner.
2.3.3.2 Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at bestyrelserne for
Promilleafgiftsfonden for landbrug, Promilleafgiftsfonden for
frugtavlen og gartneribruget samt Fonden for økologisk
landbrug skal udarbejde forslag til en flerårig strategi
inden for de formål, der er fastsat i
landbrugsstøtteloven, samt forslag til 1-årige
handlingsplaner. Bestyrelserne skal i strategien identificere
hovedudfordringer og særlige indsatsområder. I
handlingsplanen udmøntes konkrete indsatsområder, som
danner grundlag for bestyrelsernes indkaldelse af
ansøgninger om tilskud. Fødevareministeren godkender
bestyrelsernes forslag til strategi og handlingsplaner.
Strategien forudsættes som udgangspunkt
at være 4-årig, dog første gang 5-årig,
således at strategien følger den første
udpegningsperiode (1. januar 2016 - 31. oktober 2020) for
fondsbestyrelserne.
2.3.4
Ajourføring af lovens bestemmelser om promillemidlerne
2.3.4.1
Gældende ret
Fødevareministeriet har siden 1996 fra
Skatteministeriet modtaget en andel af de midler, som indbetales
til statskassen i henhold til lov om afgift af
bekæmpelsesmidler, jf. lovbekendtgørelse nr. 57 af 30.
januar 2008 med senere ændringer. Oprindeligt svarede det
beløb, der blev overført til
Fødevareministeriet, til 4,3 promille af den afgiftspligtige
grundværdi på landbrugs- og gartneriejendomme. Dette
blev senere ændret til en fast procentdel af afgiftsprovenuet
(83 pct.).
Den nuværende bestemmelse i
landbrugsstøttelovens § 6, stk. 2, om overførsel
fra Skatteministeriet af pesticidafgiftsprovenu (promillemidler)
indførtes ved en ændring af
landbrugsstøtteloven i 2009, jf. lov nr. 1513 af 27.
december 2009, hvor grundlaget for overførsel af provenuet
af pestici?dafgifterne ændredes fra at udgøre den
nævnte faste procentdel af afgiftsprovenuet (83 pct.) til at
udgøre en andel af pesticidafgiftsprovenuet. Som led i
Grøn Vækst aftalen blev det samtidig fastsat, at den
overførte andel til Fødevareministeriet fordeles med
et beløb på 250 mio. kr. til promillea?fgiftsfondene
og Fonden for økologisk landbrug, mens resten af
beløbet fra Skatteministeriet optages under
Fødevareministeriet på finanslovens § 24 til
finansiering af Grøn Vækst initiativer mv.
Bestemmelsen i landbrugsstøtteloven om
overførsel fra Skatteministeriet er fraveget fra 2014 ved
tekstanmærkning nr. 160 ad § 24.24.51 i finansloven for
2014 og 2015, således at Fødevareministeriet fremover
modtager en årlig bevilling i stedet for den interne
statslige overførselsindtægt. Denne ordning
indarbejdes nu med forslaget i landbrugsstøtteloven.
2.3.4.2 Den
foreslåede ordning
Lovforslagspunktet er en følge af den
finanslovsmæssige omlægning af
Fødevareministeriets andel af midler, som overføres
fra finanslovens § 38. Skatter og afgifter fra
pesticidafgiftsordningen, til en årlig bevilling.
Ændringen af landbrugsstøttelovens bestemmelse om
overførsel fra Skatteministeriet er allerede
gennemført ved tekstanmærkning nr. 160 i finansloven
for 2014, og som det fremgår af anmærkningen til
tekstanmærkningen, vil tekstanmærkningen være
gældende, indtil der gennemføres en ændring af
landbrugsstøtteloven.
Omlægningen af overførslen
betyder, at der fremover indgår en årlig bevilling, som
en del af Fødevareministeriets nettoramme på
finanslovens § 24, i stedet for den interne statslige
overførselsindtægt fra § 38. Skatter og
afgifter.
Forslaget indebærer således ingen
ændring af Fødevareministeriets andel af
pesticidafgiftsprovenuet, der indbetales til statskassen, eller af
fordelingen af bevillingen. Den nuværende fordelingsmodel for
pesticidafgiftsprovenuets anvendelse mellem promilleafgiftsfondene,
Fonden for økologisk landbrug og Fødevareministeriet
blev fastlagt ved ændringen af landbrugsstøtteloven i
2009, jf. lov nr. 1513 af 27. december 2009. Det vil sige forlods
250 mio. kr. årligt til fondene, mens restbeløbet
optages under Fødevareministeriet til finansiering af
Grøn Vækst initiativer mv.
2.3.5
Navneændring
2.3.5.1
Gældende ret
De 2 promilleafgiftsfondes navne afspejler den
historiske bagrund for fondenes finansiering, idet den andel af
pestici?dafgiftsprovenuet, som tidligere blev overført til
Fødevareministeriet, oprindeligt svarede til 4,3 promille af
den afgiftspligtige grundværdi på landbrugs- og
gartneriejendomme - heraf betegnelsen promillemidler og
promilleafgiftsfonde.
Promilleafgiftsfondene og Fonden for
økologisk landbrug ledes af fondsbestyrelser, som udpeges af
fødevareministeren efter udtalelse fra en række
erhvervsorganisationer og offentlige organisationer.
Forbrugerrådet (nu: Forbrugerrådet Tænk) er en af
de offentlige organisationer, der i medfør af
landbrugsstøttelovens regler udtaler sig om hver bestyrelses
medlemmer på den offentlige side.
I medfør af
landbrugsstøttelovens § 2, stk. 1, kan
fødevareministeren nedsætte et udvalg, det
såkaldte § 2-udvalg, hvis opgave er at rådgive
ministeren med hensyn til Det Europæiske Fællesskabs
landbrugspolitik samt tilrettelæggelse af administrationen
heraf. Udvalget afgiver herunder høringssvar til forslag til
rådsvedtagelser i EU til brug for forelæggelse for
Folketingets Europaudvalg i medfør af Lov om Danmarks
tiltrædelse af De europæiske Fællesskaber.
Udvalget har 24 medlemmer, der er udpeget efter indstilling fra
fødevareerhvervenes organisationer samt repræsentanter
for arbejdstagere, forbrugere og miljøinteresser. Det
følger af landbrugsstøttelovens § 2, stk. 2, at
Forbrugerrådet (nu: Forbrugerrådet Tænk) udpeger
1 medlem.
2.3.5.2 Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at navnene på
Promilleafgiftsfonden for landbrug og Promilleafgiftsfonden for
frugtavlen og gartneribruget ændres til henholdsvis
Landbrugets UdviklingsFond og Gartneriets UdviklingsFond,
således at navnene afspejler fondenes formål i stedet
for den historiske baggrund for midlerne. Navneændringerne
underbygger i øvrigt lovforslagets overordnede formål
om bedre samordning mellem fondenes aktiviteter og
Fødevareministeriets øvrige aktiviteter, herunder
projektstøtteordningerne under Grønt Udviklings- og
Demonstrationsprogram (GUDP), jf. lov nr. 1502 af 27. december
2009, og Landdistriktsprogrammet.
Forbrugerrådet har i 2013 skiftet navn
til Forbrugerrådet Tænk. Lovforslaget indebærer
således en ajourføring af de bestemmelser i
landbrugsstøtteloven, hvor navnet på organisationen er
nævnt.
2.4 Formkrav
til klager
2.4.1
Gældende ret
Fødevareministeren har med den
gældende klage- og delegationsbestemmelse i
landbrugsstøttelovens § 22 hjemmel til at
fastsætte regler om adgang til at klage over
afgørelser efter loven, om begrænsning af
klageadgangen, herunder om afskæring af klageadgangen, og om
remonstration m.v. Fødevareministeriet har etableret et
klagesystem, hvorefter afgørelser truffet af ministeriets
styrelser kan påklages til Fødevareministeriets
Klagecenter, som er en selvstændig rekursmyndighed under
Fødevareministeriet. Klagecentrets afgørelser kan
indbringes for domstolene.
2.4.2 Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det, at
fødevareministeren med henblik på at effektivisere
klagesagsbehandlingen bemyndiges til at fastsætte regler om
formkrav til klager over afgørelser efter loven, f.eks.
anvendelse af et klageskema, og krav om skriftlig indgivelse af
klagen.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget indebærer, at
NaturErhvervstyrelsen til dækning af
administrationsomkostningerne, herunder lønudgifter, til
varetagelse af sekretariatsbetjeningen for fondene, kan
overføre op til 3 pct. af fondsmidlerne, dog maksimalt
svarende til de faktiske omkostninger. Beløbet reguleres ved
en særlig bevillingsbestemmelse på finansloven.
Herudover har forslaget ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Ændringen af landbrugsstøtteloven
vurderes at være neutral i forhold til de økonomiske
konsekvenser for erhvervet.
Forslaget har i udkast været sendt til
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med henblik
på vurdering af, om forslaget skal forelægges for
Erhvervs- og Vækstministeriets virksomhedspanel. Styrelsen
vurderer, at forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser
for det danske erhvervsliv.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder alene terminologiske
ajourføringer som konsekvens af ændringer i lovens
EU-retlige grundlag.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 21. oktober 2014 til den 19. november 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Bæredygtigt Landbrug, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Gartneri, Datatilsynet, Det Frie Forskningsråd, Dyrenes
Beskyttelse, Fonden for økologisk landbrug,
Forbrugerrådet Tænk, Gartneribrugets
Afsætningsudvalg, KL, Landbrug & Fødevarer,
Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget,
Promilleafgiftsfonden for landbrug og Økologisk
Landsforening.
| | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | | | Negative konsekvenser/merudgifter | |
---|
| Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | | Ingen | | | Til dækning af
administrationsomkostningerne, herunder lønudgifter, til
varetagelse af sekretaria?tsbetj?e- ningen for fondene, kan
NaturErhvervstyrelsen overføre op til 3 pct. af
fondsmidlerne, dog maksimalt svarende til de faktiske omkostninger.
Beløbet reguleres ved en særlig bevillingsbestemmelse
på finansloven. Herudover har forslaget ingen
økonomiske konsekvenser. | | | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | | Ingen | | | Ingen | | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | | Ingen | | | Ingen | | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | | Ingen | | | Ingen | | | Miljømæssige
konsekvenser | | | Ingen | | | Ingen | | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | | Ingen | | | Ingen | | | Forholdet til EU-retten | | | Alene terminologiske
ajourføringer. | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-3
Det foreslås at erstatte »Det
Europæiske Fællesskab« med »Den
Europæiske Union«, »Det Europæiske
Fællesskabs« med »Den Europæiske
Unions« og »EF« med »EU« overalt i
loven. Med vedtagelsen af Lissabontraktaten, EU-tidende nr. C 306
af 14. december 2007 udgik Fællesskabet og erstattedes af
Unionen. Forslaget vil ikke medføre nogen materiel
ændring af bestemmelserne.
Til nr. 4
Som anført i de almindelige
bemærkninger i pkt. 2.1.1 er de hidtidige sektorspecifikke
markedsordninger for landbrugsvarer i meget vidt omfang blevet
afløst af mere generelle ordninger med støtte direkte
til landbrugerne - på et afkoblet grundlag, det vil sige
uafhængigt af produktionen. Teksten i lovens § 1, stk.
1, nr. 1, er derfor ikke længere retvisende. Det
foreslås derfor, at der tilføjes et nyt nr. 1, der
præciserer, at støtteordninger finansieret af Den
Europæiske Garantifond for Landbruget er omfattet af lovens
§ 1. Markedsordninger for landbrugsvarer vil fortsat
være omfattet. Der er således ikke tale om en materiel
ændring men alene om en præcisering af de
EU-støtteordninger, som er omfattet af loven.
Til nr. 5
Med forslaget til §
1 a, stk. 1, bemyndiges fødevareministeren til at
kunne fastsætte regler om, at al skriftlig kommunikation til
og fra Fødevareministeriet om forhold omfattet af
landbrugsstøtteloven eller af regler udstedt i medfør
af loven skal foregå digitalt.
Loven administreres af NaturErhvervstyrelsen,
og bemyndigelsen påtænkes udnyttet således, at
pligten til at kommunikere digitalt mellem styrelsen og
virksomhederne m.v. også omfatter kommunikation mellem
styrelsen og en rådgiver, f.eks. en konsulent, advokat eller
lign., som optræder på virksomhedens eller borgerens
vegne over for styrelsen.
Kravet om digital kommunikation vil blive
udmøntet løbende i takt med, at de digitale
løsninger er på plads, og den fornødne
teknologi er til stede.
Kravet indebærer bl.a., at skriftlige
henvendelser m.v. til NaturErhvervstyrelsen om forhold, som er
omfattet af loven eller af regler, som er udstedt i medfør
af loven, ikke anses for behørigt modtaget i styrelsen, hvis
de indsendes på anden vis end den foreskrevne digitale
måde.
Det forslåede krav om, at al
kommunikation skal ske digitalt til og fra
Fødevareministeriet, er en fravigelse af det almindelige
forvaltningsretlige udgangspunkt om, at der er formfrihed for
virksomheden eller borgeren til at henvende sig til offentlige
myndigheder, som virksomheden eller borgeren vil. Dette
følger blandt andet af lovbemærkningerne til
Forvaltningslovens § 32 a, jf. L 72 2001/2.
Forvaltningslovens § 32 a giver mulighed
for, at vedkommende minister kan fastsætte regler om ret til
at anvende digital kommunikation ved henvendelser til den
offentlige forvaltning og om de nærmere vilkår herfor,
herunder fravige formkrav i lovgivningen, der hindrer anvendelsen
af digital kommunikation. Forvaltningslovens § 32 a
åbner imidlertid alene op for, at der kan fastsættes
regler, der giver virksomheden eller borgeren en ret til at
kommunikere digitalt med det offentlige, men ikke mulighed for at
fastsætte en pligt for virksomheden eller borgeren til at
kommunikere digitalt. Derfor foreslås det med dette
lovforslag at etablere hjemmel til at kræve, at det bliver
obligatorisk for virksomhederne eller borgerne at kommunikere
digitalt med Fødevareministeriet om forhold omfattet af
landbrugsstøtteloven eller regler udstedt i medfør af
loven, herunder at anvende de digitale
selvbetjeningsløsninger, som Fødevareministeriet
stiller til rådighed.
Hvis en henvendelse sendes på anden
måde end den foreskrevne digitale måde, eksempelvis pr.
brev, følger det af den almindelige vejledningspligt, jf.
forvaltningslovens § 7, stk. 1, at myndigheden har pligt til
at vejlede om, hvorledes manglerne kan afhjælpes. Kun hvis
der, f.eks. inden for en fastsat frist, ikke er rettet på de
mangler, den pågældende ved vejledning er gjort
opmærksom på, kan henvendelsen afvises eller
oplysningerne anses for ikke at være modtaget. Det er
lagt til grund, at en afvisning af at tage en sag under
realitetsbehandling på grund af manglende anvendelse af den
obligatoriske digitale kommunikation er en afgørelse og
indebærer en sagsbehandling, der følger de almindelige
forvaltningsretlige regler og principper om eksempelvis
partshøring og begrundelse. Det er ikke hensigten med
indførelse af krav om digital kommunikation at ændre
på, hvordan den offentlige myndighed håndterer
situationer, hvor virksomheden eller borgeren overskrider en
eventuel frist. Der vil således i samme omfang som hidtil
kunne tages hensyn til årsagen til, at en frist ikke er
overholdt.
De sanktioner, der i dag er knyttet til
manglende indberetning eller indsendelse i papirform, vil
også finde anvendelse, når indberetning eller
indsendelse ikke sker i overensstemmelse med de krav om digital
indberetning, der fastsættes i bekendtgørelse i
henhold til dette lovforslag.
Af bekendtgørelserne, der
udmønter bemyndigelsen, vil det komme til at fremgå,
hvem der omfattes af pligten til at kommunikere digitalt med
Fødevareministeriet, om hvilke forhold og på hvilken
måde.
Med den foreslåede udformning af
bestemmelsen som en bemyndigelse er det muligt ved
bekendtgørelse at fastsætte regler om, at visse
grupper ikke skal være omfattet af kravet om
pligtmæssig digital kommunikation. Undtagelsesmuligheden
tænkes at have en yderst begrænset
rækkevidde.
Herudover vil det være muligt for
virksomheder eller borgere efter ansøgning at opnå
dispensation fra kravet om digital kommunikation. Dispensation vil
kun undtagelsesvist blive givet, f.eks. til de jordbrugere, der bor
i områder, hvor det er teknisk problematisk at koble sig
på internettet.
Hvad angår fritagelse for tilslutning
til Offentlig Digital Post, henvises der i det hele til de regler,
som Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet har
fastsat om hhv. fritagelse af fysiske personer fra tilslutning til
Offentlig Digital Post m.v. og fritagelse af juridiske enheder med
CVR-nummer samt fysiske personer med erhvervsaktiviteter for
tilslutning til Offentlig Digital Post. Fritagelse for tilslutning
til Offentlig Digital Post medfører ikke samtidig fritagelse
for pligten til at benytte en af Fødevareministeriet
etableret portalløsning til kommunikation vedrørende
forhold omfattet af landbrugsstøtteloven.
Det forhold, at en virksomhed eller en borger
oplever, at den pågældendes egen computer ikke
fungerer, at den pågældende har mistet koden til sin
digitale signatur eller oplever lignende hindringer, som det er op
til den pågældende at overvinde, kan ikke føre
til fritagelse for pligten til digital kommunikation. I så
fald må den pågældende eksempelvis anmode en
rådgiver om at varetage kommunikationen på den
pågældendes vegne.
Efter forslaget til stk.
2 bemyndiges fødevareministeren endvidere til at
kunne fastsætte regler om vilkår og formater for
anvendelse af digital kommunikation.
Der er ikke ved de foreslåede formkrav
om anvendelse af digital kommunikation lagt op til at ændre
grundlæggende forvaltningsretlige regler eller principper om
eksempelvis notatpligten, myndighedernes vejledningspligt, pligten
til at oplyse en sag tilstrækkeligt m.v.
Der vil efter forslaget kunne stilles krav om,
at virksomheder og borgere oplyser en e-mailadresse, som
NaturErhvervstyrelsen kan anvende til kontakt i forbindelse med
behandlingen af en konkret sag eller henvendelse. Dette forventes i
praksis at være vedkommende virksomheds eller borgers
e-mailadresse i Offentlig Digital Post.
Der vil også kunne stilles krav om
anvendelse af digital signatur eller lignende i forbindelse med
andre former for digital kommunikation, eksempelvis via digitale
selvbetjeningsløsninger, så NaturErhvervstyrelsen har
sikkerhed for, at afsenderen er den, som vedkommende giver sig ud
for at være.
Der kan efter forslaget ved
bekendtgørelse stilles krav om, at virksomheden skal anvende
bestemte it-systemer og særlige digitale formater for at
sikre, at styrelsen kan håndtere de modtagne
indberetninger.
Endelig henledes opmærksomheden
på, at NaturErhvervstyrelsen, som offentlig myndighed,
fortsat vil skulle iagttage persondataloven, jf. lov nr. 429 af 31.
maj 2000 om behandling af personoplysninger, i forbindelse med
håndtering af oplysninger, som indsendes digitalt, samt ved
udvikling og implementering af digitale
selvbetjeningsløsninger.
Med stk. 3
foreslås det fastlagt, hvornår en digital meddelelse
må anses for at være kommet frem til adressaten for
meddelelsen, det vil sige modtageren af meddelelsen. Meddelelsen
anses for at være kommet frem til adressaten for meddelelsen,
når den er tilgængelig for adressaten. Meddelelsen
anses for at være tilgængelig for adressaten fra det
tidspunkt, hvor adressaten har mulighed for at gøre sig
bekendt med indholdet af meddelelsen. Det er således uden
betydning, om eller hvornår adressaten gør sig bekendt
med indholdet af meddelelsen. Det vil sige med samme retsvirkninger
som fysisk post, der anses for at være kommet frem, når
den pågældende meddelelse m.v. er lagt i modtagerens
fysiske postkasse.
Det er i denne forbindelse uden betydning, om
adressaten for myndighedens meddelelse har bragt sig i stand til at
tilgå meddelelsen, f.eks. hvis modtageren af en meddelelse,
som myndigheden har sendt til den pågældende via den
offentlige digitale postløsning, ikke har skaffet sig den
fornødne offentlige digitale signatur til at modtage
meddelelser i den offentlige digitale postløsning, jf. lov
om Offentlig Digital Post, eller modtageren i sit elektroniske
system har installeret anordninger (spamfiltre, firewalls osv.),
som afviser at modtage meddelelser.
Det er endvidere uden betydning, om adressaten
oplever, at vedkommendes egen computer ikke fungerer, at
vedkommende har mistet koden til sin digitale signatur eller
oplever lignende hindringer, som det er op til adressaten at
overvinde.
Bestemmelsen finder anvendelse både
på meddelelser, som frivilligt sendes digitalt, og på
meddelelser, som det er obligatorisk at sende digitalt.
En meddelelse vil normalt være
tilgængelig for NaturErhvervstyrelsen på det tidspunkt,
hvor styrelsen kan behandle meddelelsen. Dette tidspunkt vil
normalt blive registreret automatisk i en modtagelsesanordning
eller et datasystem. En meddelelse, der først er
tilgængelig efter kl. 24.00, anses normalt først for
modtaget den dag, meddelelsen er tilgængelig, uanset om
afsenderen betragter meddelelsen som sendt før kl.
24.00.
IT-problemer hos NaturErhvervstyrelsen
(nedbrud, midlertidig kapacitetsnedgang m.v.) kan betyde, at en
digital meddelelse ikke kan afleveres til NaturErhvervstyrelsen.
Opstår problemer tæt på fristen for indgivelsen
af meddelelsen, og kan problemerne føre til, at fristen for
indgivelse af meddelelsen ikke kan overholdes, anses meddelelsen
for at være kommet frem inden for fristen, hvis den
gøres tilgængelig for styrelsen inden for en rimelig
tid efter, at forhindringen er ophørt.
Kan modtagelsestidspunktet for en digital
meddelelse til en myndighed ikke fastlægges som følge
af problemer med myndighedens it-system eller andre lignende
problemer, må meddelelsen anses for at være kommet frem
på det tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan
fremskaffes pålidelige oplysninger om afsendelsestidspunktet.
Det vil således ikke kunne komme virksomheden til skade, at
indberetning modtages efter fristens udløb, hvis dette
skyldes systemnedbrud hos myndigheden.
Bestemmelsen i stk.
4 vedrører fravigelse af underskrift?skrav for
dokumenter, der er udstedt af andre end Fødevareministeriet,
hvor det efter loven eller regler udstedt i medfør af loven
er krævet, at dokumentet er underskrevet. Underskriftskravet
kan fremgå udtrykkeligt eller forudsætningsvist af de
pågældende regler.
For at der ikke skal kunne opstå tvivl
om, at virksomheder og borgere kan opfylde underskriftskravet
på anden måde end ved personlig underskrift,
foreslås det, at der indsættes en bestemmelse om, at
underskriftskravet kan opfyldes ved, at underskriveren anvender en
teknik, der sikrer entydig identifikation af den
pågældende, f.eks. digital signatur.
Samtidig foreslås det i stk. 5, at der kan fastsættes
nærmere regler om, hvordan kravet om personlig underskrift
kan opfyldes eksempelvis ved, at den pågældende
underskriver et fysisk dokument og indscanner dokumentet som en
pdf-fil. På tilsvarende måde vil der kunne forekomme
tilfælde, hvor en ansøgning til
Fødevareministeriet skal være ledsaget f.eks. af en
tilladelse fra en kommune. Sådanne originale tilladelser og
lignende udstedt af andre myndigheder skal kunne indsendes som
bilag til en ansøgning til Fødevareministeriet,
f.eks. i indscannet form.
Endvidere kan der stilles krav om, at
virksomheder eller fysiske personer, som indsender dokumenter til
en myndighed uden personlige underskrifter, skal opbevare et
eksemplar af det pågældende dokument forsynet med
originale underskrifter, som myndigheden kan forlange at få
forevist i kontroløjemed.
Til nr. 6
De udtaleberettigede organisationer på
den offentlige side i relation til fødevareministerens
udpegning af bestyrelsesmedlemmer i produktions- og
promilleafgiftsfondene på jordbrugsområdet er
Forbrugerrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
og Det Frie Forskningsråd. Som en konsekvens af
Forbrugerrådets navneændring ændres
"Forbrugerrådet" til "Forbrugerrådet Tænk".
Endvidere udpeger Forbrugerrådet 1
medlem af det såkaldte § 2-udvalg, jf.
landbrugsstøttelovens § 2, stk. 2. Som en konsekvens af
navneændringen ændres også "Forbrugerrådet"
til "Forbrugerrådet Tænk" i forhold til udpegning af
bestyrelsesmedlemmer af § 2-udvalget. Herudover tilsigter
lovforslaget ikke nogen ændringer i udvalgets
sammensætning.
Til nr. 7
De 2 promilleafgiftsfondes navne afspejler
fondenes historiske baggrund, idet den andel af
pesticidafgiftsprovenuet, som oprindeligt blev overført til
Fødevareministeriet, svarede til 4,3 promille af den
afgiftspligtige grundværdi på landbrugs- og
gartneriejendomme - heraf betegnelsen promillemidler og
promilleafgiftsfonde.
Som led i den generelle ajourføring af
loven foreslås det, at Promilleafgiftsfonden for landbrug
ændrer navn til Landbrugets UdviklingsFond, og
Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget ændrer
navn til Gartneriets UdviklingsFond, således at fondenes
navne afspejler udviklingsformålet, jf. pkt. 2.3.1.1 i de
almindelige bemærkninger, i stedet for at referere til de
historiske forhold.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den finanslovsmæssige omlægning af
Fødevareministeriets andel af midler, som overføres
fra finanslovens § 38. Skatter og afgifter fra
pesticidafgiftsordningen, jf. tekstanmærkning nr. 160 i
finansloven for 2014 og 2015.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget om navneændringer for
Promilleafgiftsfonden for landbrug og Promilleafgiftsfonden for
frugtavlen og gartneribruget. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 7.
Til nr. 10
I lovforslagets § 1, nr. 11,
foreslås det, at administrationen af Promilleafgiftsfonden
for landbrug, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget samt Fonden for økologisk landbrug fremover
varetages af Fødevareministeriet, i praksis
NaturErhvervstyrelsen. Henlæggelse af
sekretaria?tsbetj?eningen til Natu?rErhvervstyrelsen betyder, at
erhvervet ikke som hidtil dækker
administrationsomkostningerne. Det foreslås derfor, at der
indføres hjemmel til at tillade finansiering af fondenes
administrationsomkostninger med fondsmidler, hvilket de
gældende regler ikke giver mulighed for. Til dækning af
administrationsomkostningerne, herunder lønudgifterne, til
varetagelse af sekretariatsfunktionen for fondsbestyrelserne
overføres op til 3 pct. af fondsmidlerne til
NaturErhvervstyrelsen, dog maksimalt svarende til de faktiske
udgifter. Beløbet reguleres ved en særlig
bevillingsbestemmelse på finansloven.
Samtidig præciseres det, at
administrationsomkostningerne for jordbrugets 12
produktionsafgiftsfonde fortsat dækkes af erhvervet, dvs. de
brancheorganisationer, som sekretaria?tsbetjener fondenes
bestyrelser.
Til nr. 11
Det foreslås, at § 8, stk. 3, affattes således, at
bestyrelsen for Fonden for økologisk landbrug får
samme sammensætning som bestyrelserne i de to
promilleafgiftsfonde. Bestyrelsen for Fonden for økologisk
landbrug er efter de gældende regler sammensat ligesom
produktionsafgiftsfondene, dvs. med 2/3 repræsentation fra
erhvervet og 1/3 fra offentlige interesser. Den foreslåede
ændrede sammensætning af bestyrelsen indebærer,
at Fonden for økologisk landbrug får 12 medlemmer,
heraf en ministerudpeget formand, 6 medlemmer fra erhvervet og 5
medlemmer fra offentlige interesser. Forslaget betyder en mere
afbalanceret repræsentation af erhvervsinteresser og
offentlige interesser og skal ses i lyset af, at fonden ligesom
promilleafgiftsfondene er finansieret af offentlige midler
(pesticidafgiftsmidler).
Forslaget indebærer desuden, at
bestyrelsesformanden i de to promilleafgiftsfonde og Fonden for
økologisk landbrug fremover skal udpeges af
fødevareministeren. Forslaget vil sikre formandens
uafhængighed af erhvervet, da formanden ikke længere
vil skulle vælges blandt erhvervets repræsentanter.
Fødevareministeren kan endvidere bestemme, at samme person
kan varetage mere end ét formandskab, f.eks. af hensyn til
en bedre samordning mellem fondenes aktiviteter.
Fødevareministeren vælger
formanden under hensyn til den pågældende persons viden
og andre relevante forudsætninger for at kunne varetage
erhvervet. Herunder lægges vægt på bred
samfundsmæssig og politisk indsigt, indsigt i
fødevaresektoren og dennes globale udfordringer samt
forståelse for udvikling og innovation. Hertil kommer generel
forretningsforståelse og gode formidlingsevner. Formanden kan
fortsat genudpeges efter udløbet af en udpegningsperiode,
hvilket er i overensstemmelse med de gældende
fondsvedtægter.
Promilleafgiftsfondene har efter de
gældende regler 11 medlemmer. Ved den foreslåede
bestemmelse får alle tre fonde en bestyrelse på 12
medlemmer. I tilfælde af stemmelighed er
bestyrelsesformandens stemme udslagsgivende, hvilket vil skulle
fastsættes i fondenes vedtægter.
Med lovforslaget er der ikke tilsigtet en
ændring af de udtaleberettigede organisationer fra
erhvervssiden. I de to promilleafgiftsfonde er det således
fortsat Landbrug & Fødevarer og repræsentative
producent- og brancheorganisationer, herunder økologiske
producenter, der udtaler sig i enighed om hver bestyrelses
medlemmer. I Promilleafgiftsfonden for landbrug er det, udover
Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening og
Bæredygtigt Landbrug, der har udtaleret. I
Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget er det,
udover Landbrug & Fødevarer og Økologisk
Landsforening, brancheorganisationen Dansk Gartneri, der har
udtaleret. I Fonden for økologisk landbrug er det Landbrug
& Fødevarer og Økologisk Landsforening, der i
enighed udtaler sig til brug for udpegning af bestyrelsens
medlemmer fra erhvervssiden. Kravet om en enig udtalelse sikrer en
afbalancering de forskellige aktører imellem.
De udtaleberettigede organisationer på
den offentlige side er Forbrugerrådet Tænk,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Det Frie
Forskningsråd. Det har hidtil betydet, at 3 udtaleberettigede
organisationer skulle indstille 5 bestyrelsesmedlemmer. I praksis
har udpegningsproceduren for det offentliges bestyrelsesmedlemmer
foregået ved, at de offentlige organisationer hver især
har peget på personer, der vurderes at have det
fornødne faglige kendskab til det pågældende
fondsområde, hvorefter der sendes en fælles indstilling
til fødevareministeren.
Med lovforslaget udvides kredsen af
udtaleberettigede organisationer for de to promilleafgiftsfonde og
Fonden for økologisk landbrug med Danmarks
Naturfredningsforening og Dyrenes Beskyttelse, således at der
sikres en bredere repræsentation af samfundsmæssige
interesser i fondsbestyrelserne på den offentlige side.
Lovforslaget indebærer, at de
udtaleberettigede organisati?oner på den offentlige side skal
indstille 1 medlem hver til de 3 fondsbestyrelser. Såfremt en
organisation ikke udtaler sig om et bestyrelsesmedlem, udtaler de
øvrige organisationer sig i fællesskab om dette
bestyrelsesmedlem. I sidstnævnte tilfælde
forudsættes det i lighed med de gældende regler, at de
udtaleberettigede organisationer sender en fælles indstilling
til fødevareministeren. Med bestemmelsen tages der
højde for de situationer, hvor en udtaleberettiget
organisation enten ikke ønsker at udtale sig om et
bestyrelsesmedlem i en af fondsbestyrelserne eller ophører
med at eksistere.
Endvidere indebærer forslaget en
ajourføring foranlediget af Forbrugerrådets
navneændring til "Forbrugerrådet Tænk".
Som en konsekvens af ændringen af lovens
§ 8, stk. 3, udgår den gældende lovs § 8, stk. 4, og erstattes med den
foreslåede bestemmelse om fondenes udarbejdelse af strategi
og handlingsplan.
Det foreslås, at bestyrelserne for
Promilleafgiftsfonden for landbrug, Promilleafgiftsfonden for
frugtavlen og gartneribruget samt Fonden for økologisk
landbrug inden for rammerne af de formål, der er fastsat i
landbrugsstøtteloven, hver især udarbejder forslag til
strategi vedrørende hovedudfordringer og særlige
indsatsområder. Bestyrelserne udarbejder desuden forslag til
en handlingsplan for konkrete indsatsområder, som kan danne
grundlag for indkaldelse af ansøgninger om tilskud.
Fødevareministeren skal godkende bestyrelsernes forslag til
strategi og handlingsplaner.
Strategi udarbejdes for flerårige
perioder, som udgangspunkt for 4 år af gangen dog efter
planen første gang for perioden 2016-2020. Handlingsplaner
udarbejdes for 1 år af gangen, første gang for
2016.
Det forudsættes, at fondsbestyrelsernes
forslag til strategi skal tilvejebringe grundlaget for en bedre
samordning mellem Fødevareministeriets aktiviteter på
landbrugs- og fødevareområdet og aktiviteterne i de to
promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk landbrug.
Bestyrelsernes strategi og handlingsplan skal styrke den
strategiske målretning og samspillet mellem fondsmidler og
Fødevareministeriets støtteordninger på
udvalgte områder. I forslaget til handlingsplan skal der
fastlægges konkrete målsætninger for de enkelte
indsatsområder.
Det er i den forbindelse hensigten, at
fødevareministeren og bestyrelserne kan have en
løbende dialog om erhvervs- og fødevarerelaterede
udfordringer, herunder om akutte samfundsmæssige udfordringer
og mulighederne for løsning heraf. Strategi og
handlingsplaner skal samtidig være et dynamisk og fleksibelt
instrument for fondsadministrationen, som løbende kan
tilpasses erhvervets behov efter forudgående godkendelse af
fødevareministeren.
Bestyrelserne skal som led i deres
årlige beretninger i årsregnskabet redegøre for
gennemførelsen af handlingsplanerne.
Med det foreslåede nye stk. 5 i § 8 samles
sekretaria?tsbetj?eningen af bestyrelserne i Promilleafgiftsfonden
for landbrug, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget samt Fonden for økologisk landbrug i
Fødevareministeriet, i praksis NaturErhvervstyrelsen.
Bestyrelserne for Promillea?fgiftsfonden for landbrug og Fonden for
økologisk landbrug betjenes i dag af Landbrug &
Fødevarer, mens bestyrelsen for Promilleafgiftsfonden for
frugtavlen og gartneribruget betjenes af Gartneribrugets
Afsætningsudvalg.
Det er fondsbestyrelserne, der har
beslutningskompetencen inden for de lovgivningsmæssige
rammer. Bestyrelserne sekretariatsbetjenes i deres arbejde af
NaturErhvervstyrelsen. Varetagelse af opgaver, der vedrører
sekretaria?tsbetj?eningen af bestyrelserne, sker med reference til
bestyrelserne.
Sekretariatet placeres i
NaturErhvervstyrelsen, hvilket overordnet set betyder, at
sekretariatsmedarbejderne, herunder sekretariatslederen, er ansat i
og af styrelsen. Sekretariatets medarbejdere arbejder således
under de almindelige retningslinjer for embedsmænd og god
forvaltningsskik. Sekretariatet har som hovedopgave at
forestå udarbejdelse af udkast til strategier og
handlingsplaner, som er omdrejningspunkt for fondenes arbejde.
Desuden bistår sekretariatet med at indhente og prioritere
ansøgninger samt med at varetage den daglige praktiske
administration (f.eks. indkaldelse af møder, referat,
behandle ændringer af tilsagn og foretage udbetalinger).
Fastlæggelse af de nærmere rammer
for sekretariatet, herunder den praktiske tilrettelæggelse af
arbejdet frem mod sekretariatets etablering 1. januar 2016, vil ske
i dialog og i samarbejde med interessenter fra både
erhvervssiden og den offentlige side og vil blive udmøntet
ved bekendtgørelse.
Det er endvidere ikke hensigten, at
sekretariatsbetjeningen af produktionsafgiftsfondenes bestyrelser
skal ændres, og det præciseres derfor med lovforslaget,
at bestyrelserne fortsat sekretariatsbetjenes af de respektive
brancheorganisationer. Følgende organisationer
sekretariatsbetjener for nærværende bestyrelserne for
de i alt 12 produktionsafgiftsfonde på
jordbrugsområdet:
Landbrug og Fødevarer: Svineafgiftsfonden,
Kvægafgiftsfonden, Fjerkræafgiftsfonden,
Hesteafgiftsfonden, Fåreafgiftsfonden og
Mælkeafgiftsfonden
Gartneribrugets Afsætningsudvalg: Produktionsafgiftsfonden
for frugt og gartneriprodukter
Brancheudvalget for Frø: Planteforædlingsfonden og
Frøafgiftsfonden
Dansk Pelsdyravlerforening: Pelsdyrafgiftsfonden
Fællessekretariatet ved Kartoffelafgiftsfonden:
Kartoffe?lafgiftsfonden
Danske Sukkerroedyrkere: Sukkerroeafgiftsfonden
Til nr. 12
Med forslaget til § 22, stk. 2, 3. pkt.,
foreslås det, at fødevareministeren med henblik
på at effektivisere klagesagsbehandlingen kan fastsætte
regler om indgivelse af klager, herunder formkrav til klagen,
f.eks. anvendelse af særligt klageskema, og krav om skriftlig
indgivelse af klagen. En lignende bestemmelse findes i en
række andre af Fødevareministeriets love f.eks. lov om
hold af dyr og dyreværnsloven.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2015.
Til § 3
Med bestemmelsen i stk.
1, foreslås det, at de eksisterende bestyrelser
fortsætter med henblik på at varetage den
løbende drift af fondene, herunder gennemføre
ansøgningsrunden i 2015 og udarbejde budgetter for 2016,
indtil de nye bestyrelser for fondene er udpeget og trådt i
funktion.
Den resterende 4-årige funktionsperiode
for bestyrelserne for produktionsafgiftsfondene udløber pr.
31. oktober 2016. Den kommende funktionsperiode udløber pr.
31. oktober 2020.
Med henblik på fremover at få
samme 4-årige funktionsperiode for alle fonde omfattet af
loven foreslås det i stk. 2, at
de kommende nye bestyrelser for promilleafgiftsfondene og Fonden
for økologisk landbrug for første gang udpeges med en
funktionsperiode fra den 1. januar 2016 til den 31. oktober 2020.
Herefter får bestyrelserne for både promille- og
produktionsafgiftsfondene samt Fonden for økologisk landbrug
samme funktionsperiode, således at næste
funktionsperiode løber fra den 1. november 2020 til den 31.
oktober 2024.
Det foreslås i stk.
3, at de nye bestyrelser for de tre fonde varetager opgaven
med udarbejdelse af forslag til strategi og handlingsplan, jf.
§ 1, nr. 11.
Det foreslås i stk.
4, at sekretariatsbetjeningen henlægges til
Fødevareministeriet, det vil sige NaturErhvervstyrelsen, den
1. januar 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I landbrugsstøtteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 244 af 28. februar 2013, som
ændret ved § 10 i lov nr. 310 af 29. marts 2014,
foretages følgende ændringer: | | | | Lov om administration af Det
Europæiske Fællesskab forordninger om ordninger under
Den Fælles Landbrugspolitik finansieret af Den
Europæiske Garantifond for Landbruget m.v.
(landbrugsstøtteloven) | | 1. I lovens
titel ændres »Det
Europæiske Fællesskabs« til »Den
Europæiske Unions«. | | | | | | 2. Overalt i
loven ændres »Det Europæiske
Fællesskab« til »Den Europæiske
Union«, og »Det Europæiske
Fællesskabs« ændres til »Den
Europæiske Unions«. | | | | | | 3. Overalt i
loven ændres »EF« til »EU«. | | | | | | 4. I § 1, stk. 1, indsættes som nyt
nummer: | § 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til
at fastsætte de regler og iværksætte de
øvrige foranstaltninger, der er nødvendige for
anvendelse her i landet af Det Europæiske Fællesskab
(EF)'s forordninger om: | | | 1) | markedsordninger for landbrugsvarer, | 2) | ordninger for landbrugsvarer omfattet af
EF-traktatens bilag II uden at være omfattet af en
markedsordning, | 3) | ordninger for varer, ved hvis fremstilling
der er anvendt landbrugsvarer, | 4) | oplysninger om indkomstforhold og
driftsøkonomiske forhold i landbruget og | 5) | foranstaltninger som følge af
anvendelsen af særlige omregningskurser inden for den
fælles landbrugspolitik. |
|
Stk.
2-7. --- | | »1) | støtteordninger finansieret af Den
Europæiske Garantifond for Landbruget,« |
|
Nr. 1-5 bliver herefter nr. 2-6. | | | | | | 5. § 1 a affattes således: | | | | § 1 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at virksomheders ansøgning om
støttebeløb og indberetning af oplysninger efter
regler fastsat i medfør af § 1 skal ske digitalt, og at
kommunikation i forbindelse hermed skal foregå digitalt
mellem ministeren og virksomhederne. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om digital
ansøgning og indberetning samt digital kommunikation, jf.
stk. 1, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur el. lign. Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at ministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, kan udstede afgørelser og
andre dokumenter i forbindelse med ansøgninger og
indberetninger som nævnt i stk. 1 uden underskrift, med
maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet
underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller
dokumentet. Sådanne afgørelser og dokumenter
sidestilles med afgørelser og dokumenter med personlig
underskrift. Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, at afgørelser og
andre dokumenter, der udelukkende er truffet eller udstedt på
grundlag af elektronisk databehandling, kan udstedes alene med
angivelse af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
eller den, ministeren bemyndiger hertil, som afsender. Stk. 5. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen. | | »§ 1 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om forhold,
som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i
medfør heraf, skal foregå digitalt. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur eller
lignende. Stk. 3. En
digital meddelelse efter denne lov anses for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen. Stk. 4. Hvor det
efter denne lov eller regler udstedt i medfør heraf er et
krav, at et dokument, som er udstedt af andre end ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, skal være
underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af en teknik,
der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
dokumentet, jf. dog stk. 5. Sådanne dokumenter sidestilles
med dokumenter med personlig underskrift. Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om opfyldelse
af underskriftskrav, jf. stk. 4. | | | | | | 6. Overalt i
loven ændres "Forbrugerrådet" til:
"Forbrugerrådet Tænk". | | | | | | 7. Overalt i
loven ændres »Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget« til: »Gartneriets
UdviklingsFond«, og »Promilleafgiftsfonden for
landbrug« ændres til: »Landbrugets
UdviklingsFond«. | | | | | | 8. § 6, stk. 2, affattes
således: | § 6.
--- | | | Stk. 2.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri modtager fra
Skatteministeriet en andel af de midler, som indbetales til
statskassen i henhold til lov om afgift af bekæmpelsesmidler.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme
fordelingen af midlerne mellem 1) | Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri, | 2) | Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget, | 3) | Promilleafgiftsfonden for landbrug og | 4) | Fonden for økologisk
landbrug.« |
|
Stk.
3-5. --- | | »Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme
fordelingen af midler, der er afsat som led i omlægningen af
pesticidafgiftsordningen, jf. lov om afgift af
bekæmpelsesmidler, mellem 1) | Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri, | 2) | Gartneriets UdviklingsFond, | 3) | Landbrugets UdviklingsFond og | 4) | Fonden for økologisk
landbrug.« |
|
| | | | | | 9. Overalt i
loven ændres »promilleafgiftsfondene« til:
»udviklingsfondene«, og »Produktions- og
promilleafgiftsfondene« ændres til:
»Produktionsafgifts- og udviklingsfondene«. | | | | | | 10. I § 7, stk. 1, 2. pkt., indsættes
efter »korrekte anvendelse«: | § 7. Fondenes
midler anvendes til finansiering af foranstaltninger i forbindelse
med at afsætningsfremme, forskning og forsøg,
produktudvikling, rådgivning, uddannelse,
sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse, dyrevelfærd,
kontrol, medfinansiering af initiativer under EU-programmer samt i
øvrigt til foranstaltninger, som ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri giver tilladelse til.
Midlerne anvendes endvidere til dækning af omkostningerne ved
kontrol med midlernes korrekte anvendelse. De i § 6, stk. 1,
nævnte midler skal anvendes inden for de sektorer, hvor de er
opkrævet. Ministeren kan endvidere tillade, at fondene
afholder udgifter til honorar til medlemmerne af fondenes
bestyrelser. Stk. 2-3. --- | | »samt til dækning af
administrationsomkostningerne i Landbrugets UdviklingsFond og
Gartneriets UdviklingsFond og Fonden for økologisk
landbrug.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | 11. § 8, stk. 3 og 4, ophæves, og i stedet
indsættes: | §
8. --- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Bestyrelserne for Promilleafgiftsfonden for landbrug og
Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget
sammensættes af 6 repræsentanter for erhvervssiden og
af 5 repræsentanter for offentlige interesser. Landbrug &
Fødevarer og repræsentative producent- og
brancheorganisationer, herunder økologiske producenter,
udtaler sig i enighed om hver bestyrelses medlemmer fra
erhvervssiden. Forbrugerrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd og Det Frie Forskningsråd udtaler sig i
fællesskab om de af hver bestyrelses medlemmer, der
repræsenterer de offentlige interesser. Stk. 4. Til
bestyrelsen for Fonden for økologisk landbrug udtaler
Landbrug & Fødevarer og repræsentative
økologiske producent- og brancheorganisationer sig i enighed
om 2/3 af bestyrelsens medlemmer. Forbrugerrådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Det Frie
Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd udtaler
sig i fællesskab om 1/3 af bestyrelsens medlemmer. Stk.
5-7. --- | | »Stk. 3.
Bestyrelserne for Landbrugets UdviklingsFond, Gartneriets
UdviklingsFond og Fonden for økologisk landbrug
sammensættes hver især af 1 formand udpeget af
ministeren, 6 repræsentanter for erhvervssiden og 5
repræsentanter for offentlige interesser. Landbrug &
Fødevarer og repræsentative producent- og
brancheorganisationer, herunder økologiske producenter,
udtaler sig i enighed om hver bestyrelses medlemmer fra
erhvervssiden. Forbrugerrådet Tænk,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Det Frie
Forskningsråd, Danmarks Naturfredningsforening og Dyrenes
Beskyttelse udtaler sig hver om 1 medlem af de
bestyrelsesmedlemmer, der repræsenterer de offentlige
interesser i de enkelte bestyrelser. Udtaler en udtaleberettiget
organisation fra den offentlige side sig ikke om et
bestyrelsesmedlem, udtaler de øvrige organisationer sig i
fællesskab om dette medlem. Stk. 4.
Bestyrelserne for Landbrugets UdviklingsFond, Gartneriets
UdviklingsFond, samt Fonden for økologisk landbrug
udarbejder forslag til en flerårig strategi, der
identificerer hovedudfordringer og indsatsområder inden for
de i § 7, stk. 1, nævnte formål. Bestyrelserne
udarbejder endvidere forslag til en 1-årig handlingsplan for
konkrete indsatsområder, der danner grundlag for indkaldelse
af ansøgninger om tilskud. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri godkender bestyrelsernes forslag til strategi
og handlingsplan. Stk. 5.
Sekretariatsbetjeningen af bestyrelserne for Landbrugets
UdviklingsFond, Gartneriets UdviklingsFond og Fonden for
økologisk landbrug varetages af Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Bestyrelserne for
produktionsafgiftsfondene sekretariatsbetjenes af de respektive
brancheorganisationer.« Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8. | | | | | | 12. I § 22, stk. 2, indsættes som 3. pkt.: | §
22. --- | | | Stk. 2.
Ministeren kan henlægge sine beføjelser efter loven
til en institution under ministeriet eller en anden statslig
institution. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte
regler om adgangen til at klage over denne myndigheds
afgørelser, herunder om at klage ikke skal kunne indbringes
for anden administrativ myndighed og om myndighedens adgang til at
genoptage en sag efter, at der er indgivet klage. | | »Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om indgivelse af klager, herunder om
formkrav hertil.« | | | | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. juni
2015. | | | | | | § 3 Stk. 1. De
eksisterende bestyrelser funktionsperiode for udviklingsfondene og
Fonden for økologisk landbrug ophører den 31.
december 2015. Stk. 2. De nye
bestyrelser for udviklingsfondene og Fonden for økologisk
landbrug, der udpeges efter landbrugsstøttelovens § 8,
stk. 3, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, udpeges
første gang med en funktionsperiode fra den 1. januar 2016
til den 31. oktober 2020. Stk. 3. Forslag
til strategi og handlingsplan, jf. landbrugsstøttelovens
§ 8, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11,
udarbejdes første gang af de nye bestyrelser for
udviklingsfondene og Fonden for økologisk landbrug udpeget
efter landbrugsstøttelovens § 8, stk. 3, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 11. Stk. 4.
Sekretariatsbetjeningen af udviklingsfondene og Fonden for
økologisk landbrug varetages fra den 1. januar 2016 af
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jf.
landbrugsstøttelovens § 8, stk. 5, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 11. |
|