Betænkning afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 8. april 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar
2015 og var til 1. behandling den 24. februar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
fødevareministeren sendte den 4. november 2014 dette udkast
til udvalget, jf. FLF alm. del - bilag 40. Den 3. februar 2015
sendte fødevareministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Kaj Robert
Svendsen, Skibby.
Fødevareministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter, at der med denne lov bliver et klart forbud imod
menneskers seksuelle udnyttelse af dyr. Det kan dog undre, at det
først kommer, efter at DF har fremsat beslutningsforslag om
dette fire gange i Folketinget, hvor et flertal har stemt nej.
Ved tidligere behandlinger i Folketinget
har andre partier bevidst negligeret DF's forslag og sagt, det ikke
var et problem, at de gældende regler var gode nok, og at der
ikke var behov for et klart forbud. Det er dog glædeligt, at
et flertal denne gang støtter et klart forbud i
lovgivningen.
Tidligere har man afvist et forbud med, at
der allerede var regler i dyreværnslovens § 1, som
lyder: »Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst
muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig
ulempe.« Problemet med den formulering er, at det stort set
er umuligt for politiet at løfte bevisbyrden, og derfor
droppes sagerne ofte. Dette sker, selvom gerningsmanden
bogstaveligt talt er fanget med bukserne nede. Derfor er der brug
for, at der kommer et klart forbud i lovgivningen imod menneskers
seksuelle misbrug af dyr.
Dyrene er menneskets ansvar. Derfor er det
også vores ansvar, at de behandles anstændigt og ikke
misbruges seksuelt
DF støtter også forbud imod
salg af hunde på markeder, da det vil være med til at
hindre impulskøb af hunde. Det virker dog ulogisk, at det
alene er hunde, der er tale om, da det er vigtigt for alle dyr, at
ejeren har sat sig ordentlig ind i, hvad den enkelte race
kræver, herunder motion, kost og socialt samvær.
Ligesom der er stor forskel på hunderacer, er der også
stor forskel på, om det f.eks. er en almindelig huskat, en
skovkat eller en bengalerkat. Det ville derfor have været at
foretrække, at man havde fundet en løsning, som havde
et bredere fokus end alene hunde, således at det fremadrettet
vil være muligt at sælge dyr på markeder under
gode og sikre forhold, da problemstillingen synes at være den
samme for en lang række af dyr.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at indtil den 15. april 1930 var menneskers
seksuelle omgang med dyr forbudt med henvisning til, at
handlingerne var imod naturen eller var umoralske. Det
fremgår af forarbejderne til lovændringen i 1930, at
seksuel omgang med dyr stadig blev betragtet som en umoralsk
afvigelse, men som ikke i sig selv burde være ulovlig.
Menneskers seksuelle omgang eller seksuelle
handlinger med dyr er i dag omfattet af dyreværnslovens
§ 1, hvoraf det fremgår, at »Dyr skal behandles
forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst,
varigt men og væsentlig ulempe«, og § 2, hvoraf
det fremgår, at »Enhver, der holder dyr, skal
sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de
huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres
fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige
behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige
erfaringer.« Udover disse bestemmelse er der mulighed for at
straffe personer, der har seksuel omgang med dyr, hvis der er tale
om andre personers dyr, hvis det sker ved andres huse eller
på andet ikke frit tilgængeligt areal. Dette sker med
hjemmel i straffelovens bestemmelser om husfredskrænkelse.
Herudover kan man straffes for blufærdighedskrænkelse,
hvis den seksuelle omgang med dyr sker i overværelse af
andre, der ikke ønsker at overvære dette.
Lovforslaget vil forbyde seksuel omgang med
dyr, uanset om det kan påvises, at denne skader dyret eller
ej. Lovforslaget retter sig mod handlinger, hvor menneskets brug af
dyret sker for at opnå seksuel tilfredsstillelse i en eller
anden form. Det er altså handlingens formål og ikke den
konkrete handlings indhold, der er strafbart. Af samme grund er
sædindsamling, inseminering eller andre nødvendige
procedurer i forbindelse med avl ikke omfattet. Derfor er det
svært at se bort fra, at lovforslaget udover hensynet til
dyrevelfærd også har et seksualmoralsk element.
Enhedslisten er imod, at
dyreværnslovgivning benyttes til at gøre handlinger,
der ikke skader dyr, strafbare, og EL er i det hele taget imod at
forbyde seksuelle handlinger, hvis de ikke skader andre. Det peger
i retning af at stemme nej til lovforslaget. På den anden
side giver lovforslaget også bedre mulighed for at
bekæmpe kommerciel udnyttelse af dyr til seksuelle
formål og nogle mindre forbedringer af dyrevelfærden
på andre områder. Derfor stemmer EL hverken for eller
imod ved 3. behandling af lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget er
skarpe modstandere af misbrug af dyr og finder det væsentlig
at beskytte alle dyr mod lidelse og overgreb. Denne beskyttelse
findes imidlertid allerede i dyreværnslovens § 1, der
foreskriver, at »Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes
bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og
væsentlig ulempe«. Dermed finder LA, at det fremsatte
lovforslag er overflødigt og med til at skabe
uoverskuelighed i lovgivningen. LA stemmer imod forslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen
Jesper Petersen (S) Bjarne
Laustsen (S) Karin Gaardsted (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Simon Kollerup (S) Helle
Løvgreen Mølvig (RV) Lone Loklindt (RV) Ida Auken
(RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Per Clausen (EL)
nfmd. Henning Hyllested (EL) Lars
Dohn (EL) Erling Bonnesen (V) Thomas Danielsen (V) Henrik
Høegh (V) Jacob Jensen (V) Hans Christian Schmidt (V) Anni
Matthiesen (V) Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V)
René Christensen (DF) fmd.
Susanne Eilersen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Bock (LA) Daniel Rugholm (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 134
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra fødevareministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Henvendelse af 27/3-15 fra Kaj Robert
Svendsen, Skibby | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 134
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvad straffen er for seksuel
misbrug af dyr i henholdsvis Sverige, Norge, Tyskland, Frankrig,
England og Nederlandene, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvad gennemsnitsstraffen hidtil
har været i sager vedrørende menneskers seksuelle
misbrug af dyr, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om kontrollen af, at reglerne om avl
af familie- og hobbydyr overholdes, og hvem der skal kontrollere
det, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvad straffen vil være for
at overtræde regler om avl af familie- og hobbydyr, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om grunden til, at det alene er hunde,
der ikke må sælges på markeder, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
27/3-15 fra Kaj Robert Svendsen, Skibby, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
|