Fremsat den 4. februar 2015 af
transportministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om anlæg af motorvej syd om
Regstrup
§ 1. Transportministeren bemyndiges
til
1) at anlægge en motorvej syd om
Regstrup på strækningen mellem Sdr. Jernløse og
Dramstrup,
2) at opgradere strækningen
på den nuværende hovedlandevej 119 (rute 23) mellem
Ringstedvej (rute 57) nord for Kvanløse og Sdr.
Jernløse til motorvej ved at der på den eksisterende
vej opsættes autoværn,
3) at nedklassificere den eksisterende
hovedlandevej 119 (rute 23) fra Sdr. Jernløsevej til
Dramstrup til kommunevej når motorvejen, jf. nr. 1, er
anlagt,
4) at nedlægge den eksisterende
hovedlandevej 119 (rute 23) mellem Sdr. Jernløse og Nr.
Jernløse samt mellem Nr. Jernløse og motorvejen
når motorvejen, jf. nr. 1, er anlagt, og
5) at anlægge veje mellem
Holbækvej og Skovvejen, mellem Dramstrup og Knabstrupvej,
mellem Sdr. Jernløsevej og tilslutningsanlæg nr. 3,
Jernløse, samt mellem Skovvejen og tilslutningsanlæg
nr. 3, Jernløse.
Stk. 2.
Efter etableringen af de i stk. 1, nr. 5, nævnte veje
overdrages de til Holbæk Kommune.
Stk. 3.
Strækningerne, der efter stk. 1 henholdsvis anlægges,
opgraderes, nedklassificeres og nedlægges, fremgår af
lovens bilag 1.
§ 2. Transportministeren kan i
særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren
ekspropriere en ejendom, der berøres særligt
indgribende af de i § 1, stk. 1, nr. 1 og 5, nævnte
projekter, før tidspunktet for de ordinære
ekspropriationer, hvis ejendommen ikke kan afhændes på
normale vilkår.
Stk. 2.
Afslår transportministeren ejerens anmodning efter stk. 1,
eller kan der ikke opnås enighed om prisen for ejendommens
overtagelse, henvises sagen til ekspropriations- og
taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 3.
Ved erstatningens fastsættelse finder lov om offentlige veje
m.v. § 103 anvendelse.
§ 3. Vejdirektoratet eller den, som
Vejdirektoratet bemyndiger hertil, har, hvis det skønnes
nødvendigt og mod behørig legitimation og uden
retskendelse, adgang til privat ejendom med henblik på at
få foretaget de arkæologiske forundersøgelser,
der er nødvendige for anlægsarbejdet, jf. § 1,
stk. 1.
Stk. 2.
Vejdirektoratet eller den, som Vejdirektoratet bemyndiger hertil,
skal mindst 28 dage før gennemførelsen af
undersøgelser efter stk. 1 give besked til de berørte
grundejere og brugere. Er dette ikke muligt, skal oplysning herom
offentliggøres i lokale medier eller lignende.
Stk. 3.
Erstatning for skade, som måtte blive påført
ejeren som følge af de i stk. 1 nævnte
undersøgelser, fastsættes, hvis der ikke kan
indgås aftale med ejeren herom, ved taksation efter reglerne
i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
Stk. 4.
Ved erstatningens fastsættelse finder § 103 i lov om
offentlige veje m.v. anvendelse.
§ 4. Loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1

Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse: | 1. | Indledning | 2. | Baggrund for lovforslaget | | 2.1 | VVM-undersøgelse og
høring | 3. | Redegørelse for lovforslagets
hovedpunkter | | 3.1 | Vejanlæggets funktion og
kvalitet | | 3.2 | Linjeføring og
tværprofil | | 3.3 | Tilslutningsanlæg | | 3.4 | Kommunevejnet og stier | | 3.5 | Faunapassager | | 3.6 | Erstatningsnatur | | 3.7 | Støjreducerende
foranstaltninger | | 3.8 | Vejudstyr | | 3.9 | Vejafvanding | | 3.10 | Naboarealer | | 3.11 | Plan- og beskyttelsesforhold | | 3.12 | Forlodsovertagelser og fremrykket
ekspropriation | | | 3.12.1 | Gældende ret | | | 3.12.2 | Lovforslagets indhold | | 3.13 | Adgang til arkæologiske
forundersøgelser | | | 3.13.1 | Gældende ret | | | 3.13.2 | Lovforslagets indhold | | 3.14 | Trafikale konsekvenser | | | 3.14.1 | Trafiksikkerhed | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 4.1 | Anlægs- og
samfundsøkonomi | | 4.2 | Konsekvenser for Vejdirektoratet | | 4.3 | Konsekvenser for Holbæk
Kommune | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | De miljømæssige
konsekvenser | | 7.1 | Arealindgreb | | 7.2 | Støj, luft og klima | | 7.3 | Plante- og dyreliv | | 7.4 | Landskab | | 7.5 | Kulturarv og arkæologi | | 7.6 | Friluftsliv | | 7.7 | Overfladevand og grundvand | | 7.8 | Ressourceforbrug | | 7.9 | Forurenet jord | 8. | Forholdet til EU-retten | 19. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1
Indledning
Lovforslaget omfatter to delstrækninger.
Delstrækning 1 mellem Ringstedvej (rute 57) og Sdr.
Jernløse og delstrækning 2 mellem Sdr. Jernløse
og Dramstrup. Den samlede strækning er ca. 6 km lang.
Delstrækning 1 er den eksisterende hovedlandevej 119 (rute
23, Skovvejen) på ca. 1,5 km mellem Ringstedvej og Sdr.
Jernløse. Delstrækning 2 er en ca. 4,5 km ny motorvej
syd om Regstrup.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
transportministeren til at anlægge en motorvej syd om
Regstrup på en ca. 4,5 km lang strækning fra Sdr.
Jernløse til landsbyen Dramstrup.
Lovforslaget indeholder endvidere en
bemyndigelse til at opgradere den nuværende hovedlandevej 119
(rute 23, Skovvejen), der i dag er 4-sporet, på den ca. 1,5
km lange strækning mellem Ringstedvej (rute 57) og Sdr.
Jernløse ved, at der på den eksisterende vej
opsættes autoværn, og at den skiltede hastighed
øges fra 90 km/t til 110 km/t. Hastighedsgrænsen
fastsættes efter reglerne i færdselsloven, jf. §
92 a, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december
2013 som senest ændret ved lov nr. 1495 af 23. december
2014.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til at
nedklassificere den eksisterende hovedlandevej 119 (rute 23,
Skovvejen) fra Sdr. Jernløse til Dramstrup til kommunevej,
og til at nedlægge den eksisterende hovedlandevej 19 (rute
23, Skovvejen) mellem Sdr. Jernløse og Nr. Jernløse
samt mellem Nr. Jernløse og motorvejen, når motorvejen
er anlagt.
Lovforslaget indeholder endelig en
bemyndigelse til at anlægge veje mellem Holbækvej og
Skovvejen, mellem Dramstrup og Knabstrupvej, mellem Sdr.
Jernløsevej og det nye tilslutningsanlæg nr. 3,
Jernløse, samt mellem Skovvejen og tilslutningsanlæg
nr. 3, Jernløse. Når disse veje er etableret,
overdrages de til Holbæk Kommune, hvorefter de får
karakter af kommuneveje.
Der foreslås, at transportministeren
gives hjemmel til i særlige tilfælde at fremrykke
ekspropriation af ejendomme, der berøres særligt
indgribende af anlægsarbejdet.
Endelig foreslås, at Vejdirektoratet
eller den, som Vejdirektoratet bemyndiger hertil, på privat
ejendom kan foretage de arkæologiske forundersøgelser,
der er nødvendige for anlægsarbejdet. Hermed kan de
arkæologiske forundersøgelser gennemføres
før detailprojekteringen, og før
anlægsarbejderne påbegyndes. Dermed undgås, at
undersøgelserne belaster projektets økonomi eller
tidsplan mere end nødvendigt.
Lovforslaget er et led i udmøntningen
af aftale af den 24. juni 2014 mellem Socialdemokraterne, Radikale
Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om
»Udmøntning af disponible midler i
Infrastrukturfonden«.
Grundlaget for lovforslaget er det
hovedforslag, som Vejdirektoratet har beskrevet i
VVM-redegørelsen »Rute 23, Skovvejen syd om
Regstrup« fra juni 2011 og de efterfølgende
justeringer, som fremgår af Vejdirektoratets
»Indstilling om Skovvejen, rute 23 syd om Regstrup« fra
december 2011.
2. Baggrund
for lovforslaget
For at sikre den fremtidige planlægning
i Region Sjælland henvendte de daværende kommuner langs
Skovvejen sig i 2005 til transportministeren med et ønske om
at få igangsat en undersøgelse af mulige
udbygningsforslag for Skovvejen. På den baggrund blev der i
2006 igangsat en forundersøgelse af forskellige
udbygningsmuligheder samt en analyse af erhvervslivets behov og
ønsker til den fremtidige Skovvej.
Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Liberal Alliance indgik den 29. januar 2009 en
aftale om »En grøn transportpolitik«. Aftalen
omfattede tre projekter på Skovvejen, hvor målet
på sigt var at skabe motorvejsforbindelse mellem
Holbækmotorvejen og Kalundborg (Kalundborgmotorvejen).
Første etape er en opgradering af de første ca. 6
km af Skovvejen fra Elverdam til Regstrup til motorvej.
Motorvejen blev indviet i august 2013.
Anden etape er gennemførelse af en
VVM-undersøgelse af en ny motorvejsstrækning syd om
Regstrup. Denne VVM-undersøgelse blev færdig i
2011.
Tredje etape er gennemførelsen af en
VVM-undersøgelse for den resterende del af strækningen
fra Regstrup til Kalundborg. Denne VVM-undersøgelse blev
færdig i 2012.
I aftale mellem Socialdemokraterne, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om »En ny
Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.« af 21. marts
2013 fremgår det, at parterne er enige om, at
linjeføringen i VVM-undersøgelsen for en motorvej syd
om Regstrup fastlægges svarende til Vejdirektoratets
hovedforslag.
I samme aftale fremgår det, at der
afsættes en pulje på 80 mio. kr. (2013-priser) til
forlods overtagelser, som bl.a. omfatter forlods overtagelser i
forbindelse med anlægget af en ny motorvej syd om
Regstrup.
Regionalt betjener Skovvejen byområderne
Kalundborg og Holbæk samt ferie- og fritidstrafik til
sommerhusområderne på Røsnæs vest for
Kalundborg. Strækningen har en del pendlertrafik. Pendlingen
i retning fra Kalundborg mod Holbæk og
hovedstadsområdet er størst og har samtidig
været støt stigende de seneste 10 år. Samtidig
medfører erhvervsområderne i den vestlige del,
især i Kalundborg, at der er en del tung erhvervstrafik
på strækningen.
Kalundborg Havn betjener i dag én
færgerute til Samsø, som er den østlige
føderute til øen. Kalundborg har stor betydning som
industriby. En samlet udbygning af Skovvejen vil sammen med
udbygningen af Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød
forbedre trafikforholdene i korridoren mellem Holbæk og
Kalundborg markant og understøtte væksten i
området.
Den østligste del af Skovvejen, der er
ca. 31 km lang, blev anlagt som en motortrafikvej i et nyt
tracé i 1960'erne og starten af 1970'erne, undtaget en kort
strækning syd om Regstrup. Den resterende vestlige del af
strækningen mellem Svebølle og Kalundborg på ca.
11 km blev ikke højklasset og er i dag 2-sporet
landevej.
Der er siden 2005 gennemført enkelte
større ombygninger og flere mindre projekter på
strækningen. Der er gennemført flere krydsombygninger
til rundkørsler på hele strækningen mellem
Holbækmotorvejen og Kalundborg for at mindske
ulykkesrisikoen. De gennemførte ombygninger har forbedret
trafiksikkerheden.
2.1
VVM-undersøgelse og høring
Som led i udmøntningen af aftale mellem
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Liberal
Alliance om »En grøn transportpolitik« af 29.
januar 2009 blev det besluttet at igangsætte en
VVM-undersøgelse for en ny motorvej syd om Regstrup.
Arbejdet er fulgt af et teknikerudvalg med
deltagelse af Holbæk Kommune samt Naturstyrelsen.
VVM-undersøgelsen er afrapporteret i en
VVM-redegørelse bestående af 3 rapporter:
• Skovvejen
Syd om Regstrup - Sammenfattende rapport, nr. 385
• Skovvejen
Syd om Regstrup - Arealanvendelsesanalyse, nr. 384
• Skovvejen
Syd om Regstrup - Miljørapport, nr. 383
Rapporterne kan læses på
Vejdirektoratets hjemmeside. De har været fremlagt til
afhentning på Holbæk Kommunes tekniske forvaltning,
ligesom borgerne gratis har kunnet rekvirere rapporterne hos
Schultz Distribution.
VVM-redegørelsen har været i
offentlig høring fra den 22. juni 2011 til den 26. august
2011. VVM-processen blev indledt med en offentlighedsfase, hvor der
blev afholdt et borgermøde, og borgerne blev opfordret til
at indsende idéer og forslag til undersøgelsen.
Der er sendt orienteringsbrev til en
række myndigheder, institutioner, interesseorganisationer og
foreninger mv. ligesom alle husstande i den korridor mellem Sdr.
Jernløse og Knabstrup, der blev undersøgt i
forbindelse med VVM-undersøgelsen, har modtaget et
orienteringsbrev fra Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet har modtaget 20
høringssvar, heraf to fra offentlige myndigheder. Resultatet
af høringen er beskrevet i Vejdirektoratets
høringsnotat: »Skovvejen syd om Regstrup,
VVM-redegørelse-høringsnotat, november 2011«,
der kan læses på Vejdirektoratets hjemmeside.
I forbindelse med høringen har der
været afholdt borgermøde den 16. august 2011 i
Jernløsehallen i Regstrup. Der deltog ca. 300 borgere i
borgermødet.
Som led i undersøgelserne er der
foretaget vurderinger af en række forskellige forslag til
linjeføring for en ny motorvej. På den baggrund er der
nærmere blevet undersøgt to forslag. Hovedforslaget,
hvor der bygges en ny motorvej syd om Regstrup og
hovedalternativet, hvor Skovvejen udbygges til motorvej.
Hovedforslaget tager mest mulig hensyn til de
omliggende boliger langs motorvejen. Det sker ved, at motorvejen
flytter trafikken i retning »væk« fra boligerne.
Derudover tager forslaget hensyn til eventuelle afstandskrav til et
olieberedskabslager på Holbækvej, ligesom forslaget
ikke berører en nedlagt losseplads.
På baggrund af den offentlige
høring er hovedforslaget blevet justeret. Justeringen
medfører, at der anlægges en ny parallelvej syd for
motorvejen mellem Sdr. Jernløsevej og det nye
tilslutningsanlæg syd for Nr. Jernløse i stedet for
den oprindelig foreslåede underføring af Sdr.
Jernløsevej under motorvejen. Endvidere etableres der
på baggrund af den offentlige høring en ny
støjskærm på nordsiden af motorvejen ved Sdr.
Jernløse.
Ændringerne medfører samlet set,
at anlægsoverslaget er ca. 4,2 mio. kr. billigere end det
oprindelige forslag. Det skyldes, at den foreslåede
parallelvej er billigere at etablere end underføringen af
Sdr. Jernløsevej.
Der er i VVM-redegørelsen vurderet
følgende alternativer i forhold til den valgte
løsning:
Alternativ 0+
0+-alternativet baseres på en moderat
udbygning af dele af Skovvejen, således at den opgraderes til
motorvej på hele strækningen mellem Sdr.
Jernløse og Dramstrup. Moderat udbygning dækker
nødvendige breddeudvidelser og tilpasning af
linjeføring og længdeprofil samt nødvendige
udvidelser af broer, underføringer mv. på dele af
vejstrækningen.
Alternativ B (hovedalternativet)
Alternativ B går syd om den eksisterende
vejstrækning fra Sdr. Jernløse og frem til syd for
Hanerup, hvor den tilslutter Skovvejen. Herfra og til lidt vest for
Dramstrup ombygges Skovvejen, som er 2-sporet i dag, til en
4-sporet motorvej.
Alternativ C
Alternativ C baseres på anlæg af
en motorvej syd om et oliedepot, der er beliggende syd for
Skovvejen og Dramstrup.
Nordligt alternativ
Der er gennemført
trafikmodelberegninger på et nordligt alternativ.
Beregningerne er afrapporteret i »Trafikberegninger for Rute
23 - Skovvejen, Teknisk notat, marts 2011«.
Vejdirektoratet har ud fra en samlet vurdering
af de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerhedsmæssige,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser ikke
fundet grundlag for at anbefale alternativerne.
3.
Redegørelse for lovforslagets hovedpunkter
3.1
Vejanlæggets funktion og kvalitet
Lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 1,
indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at etablere
en ny 4-sporet motorvej syd om Regstrup mellem Sdr. Jernløse
i øst og Dramstrup i vest. Strækningen er ca. 4,5 km
lang. Motorvejen er dimensioneret til en hastighed på 130
km/t, men er forudsat skiltet til 110 km/t, idet de
tilgrænsende motorvejstrækninger næppe vil kunne
skiltes til 130 km/t. Hastighedsgrænsen fastsættes i
overensstemmelse med reglerne i færdselsloven, jf. § 92
a, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013
som senest ændret ved lov nr. 1495 af 23. december 2014.
Motorvejen forløber fra Sdr.
Jernløsevej syd for Skovvejen frem mod Holbækvej, der
føres over motorvejen. Motorvejen krydser herefter Skovvejen
umiddelbart nord for et oliedepot, hvorefter motorvejen
forløber på den nordlige side af Skovvejen på
strækningen frem forbi Dramstrup. Projektet afsluttes ved, at
motorvejen tilsluttes den eksisterende motortrafikvej vest for
Dramstrup, og hastigheden skiltes på den sidste del af
motorvejsstrækningen gradvist ned til 90 km/t.
Hastighedsgrænsen fastsættes i overensstemmelse med
reglerne i færdselsloven, jf. § 92 a, stk. 2, i
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013 som senest
ændret ved lov nr. 1495 af 23. december 2014.
For at skabe sammenhæng mellem
første etape af motorvejsforbindelsen mellem Elverdam og
Regstrup og anden etape af motorvejsforbindelsen syd om Regstrup
omfatter projektet en mindre ombygning af en 1,5 km lang
delstrækning af rute 23 (Skovvejen) mellem Ringstedvej (rute
57) og Sdr. Jernløse. På denne delstrækning
etableres midterautoværn, og den tilladte hastighed
hæves fra de nuværende 90 km/t til 110 km/t.
Hastighedsgrænsen fastsættes i overensstemmelse med
reglerne i færdselsloven, jf. § 92 a, stk. 2, i
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013 som senest
ændret ved lov nr. 1495 af 23. december 2014.
3.2
Linjeføring og tværprofil
Den overordnede linjeføring for
motorvejen syd om Regstrup fremgår af bilag 1 til dette
lovforslag.
Motorvejen får på hele
strækningen et 30 meter bredt tværprofil
bestående af 2 kørebaner a 8,50 meter (afstribet med 2
kørespor a 3,75 meter og 2 kantbaner a 0,50 meter), 2
belagte nødrabatter a 1,00 meter ind mod midterrabatten, en
ca. 3,00 meter bred midterrabat, hvor der placeres
stålautoværn, 2 nødspor a 3,00 meter, og en 1,00
meter bred yderrabat i begge sider.
Mellem vejen og det omgivende terræn er
der skråninger og afvandingskonstruktioner. På
strækninger, hvor vejen anlægges i påfyldning,
anlægges skråningerne generelt med
skråningsanlæg på ca. 45 grader, og der
opsættes autoværn i yderrabatten.
Der opsættes ikke belysning på
motorvejen.
3.3
Tilslutningsanlæg
For at skabe adgang til motorvejen fra
Regstrup og Sdr. Jernløse etableres et
tilslutningsanlæg nr. 3, Jernløse, umiddelbart vest
for Sdr. Jernløse. Anlægget placeres således, at
en eventuel fremtidig kommunal ringvej ved Regstrup kan tilsluttes
motorvejen. Tilslutningen udføres som et såkaldt
trompetanlæg, og der etableres en lille del af en eventuel
fremtidig kommunal ringvej for at skabe forbindelse til
Skovvejen.
3.4
Kommunevejnet og stier
Skovvejen nedlægges mellem Sdr.
Jernløsevej og det nye tilslutningsanlæg og mellem
rundkørslen ved Holbækvej og der, hvor den nye
motorvej krydser Skovvejen. Der anlægges i stedet adgangsveje
til de ejendomme, der i dag har adgang til Skovvejen her.
På strækningen fra
tilslutningsanlægget og frem til den eksisterende
rundkørsel ved Holbækvej og på en
strækning på ca. 0,5 km fra Dramstrup mod vest
reduceres Skovvejen til to spor.
Lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 5
indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at
anlægge en ny vej mellem Dramstrup og Knabstrupvej.
Holbækvej føres på en ny bro over motorvejen.
Parallelt med motorvejen på den sydlige side etableres en ny
kort vej mellem Holbækvej og Skovvejen.
Den eksisterende vejlukning ved Hanerupvej
flyttes længere mod nord til det sted, hvor motorvejen
krydser Hanerupvej. Der er forudsat etableret en stikrydsning ved
Hanerupvej.
De nye veje udføres med cykelstier for
at sikre trafiksikkerheden for cyklister.
De øst-vest kørende cyklister
på den nationale cykelrute 4 vil få en mindre
omvejskørsel som følge af, at ruten, der i dag
løber langs Skovvejen, flyttes. Cyklister på den
nationale rute 4 skal fremover køre ad den nye vej mellem
Skovvejen og Holbækvej. Det forventes ikke, at
omlægningen vil ændre rute 4's attraktivitet.
Alle stier fra Holbæk Kommunes stiplan
er tilgodeset.
3.5
Faunapassager
For at sikre flyveruter for flagermus
opretholdes de eksisterende ledelinjer på tværs af
motorvejen. Der vil ske beplantning, afskærmning eller
genetablering af bevoksning for at mindske flagermusenes
trafikdødelighed.
For at imødekomme motorvejens
fragmenterende virkning samt trafikdødelighed på
padder etableres der ca. syv paddeunderføringer med
tilhørende paddehegn. Disse tiltag tilgodeser også
små og mellemstore pattedyr. Paddeunderføringerne
sikrer mulighed for passage på tværs af
motorvejsstrækningen for de såkaldte bilag IV-padder,
som er beskyttet efter habitatdirektivet, jf. Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter med senere ændringer, hvilket modvirker
fragmentering af ynglebestande. Det endelige antal og placeringen
fastlægges i detailprojekteringen.
Der vil blive etableret en
faunaunderføring til rådyr og udlagt erstatningsnatur
og ledelinjer syd for landsbyen Hanerup. Den nærmere
placering fastlægges i detailprojekteringen. En sådan
underføring og tilpasning af omgivelserne i umiddelbar
nærhed af faunaunderføringen vil give rådyr og
alle mindre og mellemstore pattedyr gode muligheder for sikker
passage af motorvejen samt mindske antallet af konflikter mellem
trafik og rådyr fx påkørsler og
undvigemanøvrer.
3.6
Erstatningsnatur
For at kompensere for de vandhuller, der
forsvinder ved anlæg af motorvejen, etableres ca. 12
erstatningsvandhuller på hver sin side af motorvejen, i alt
ca. 24. Det endelige antal og placeringen fastlægges i
detailprojekteringen.
Erstatningsvandhuller og -natur placeres
nær paddeunderføringerne for at sikre forekomster af
padder nær underføringerne for dermed at øge
funktionaliteten af passagerne. Vandhullerne skal desuden danne
grundlag for større ynglebestande af bilag IV-padder, som er
beskyttet efter habitatdirektivet, jf. Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter med senere ændringer. De større
ynglebestande kan kompensere for den øgede dødelighed
pga. den nye motorvej.
3.7
Støjreducerende foranstaltninger
I VVM-redegørelsen er det forudsat, at
der både på delstrækning 1 og delstrækning
2 anvendes en vejbelægning, som medfører mindre
støj end en traditionel vejbelægning på
motorveje. Valg af type af støjreducerende slidlag vil blive
fastlagt ved detailprojekteringen.
Ved Sdr. Jernløse etableres en
støjskærm på sydsiden af motorvejen ved
boligbebyggelsen ved Ådalen i Sdr. Jernløse.
Støjskærmen forventes at være ca. 4 meter
høj og ca. 600 meter lang.
Der etableres støjskærm på
nordsiden af motorvejen ved Sdr. Jernløse øst for
Søstrupvej. Støjskærmen forventes at være
ca. 4 meter høj og ca. 400 meter lang.
Den endelige placering samt længden af
støjskærmene fastlægges i
detailprojekteringen.
Der kan ydes tilskud til facadeisolering for
særligt støjramte boliger i overensstemmelse med
»Projektvejledning for administration af Vejdirektoratets
støjisoleringsordning« (Vejdirektoratet, 2009). Ved
boliger med en støjbelastning på mere end 73 dB
(decibel) ydes tilskud på 90 pct. af udgifterne, ved et
støjniveau på mellem 68 og 73 dB ydes tilskud på
75 pct. af udgifterne, og ved et støjniveau på mellem
63 og 68 dB ydes tilskud på 50 pct. af udgifterne. Der er dog
fastsat et maksimalt tilskudsbeløb, som pr. 4. kvartal 2012
er ca. 124.000 kr. inkl. moms (byggeomkostningsindeks 130,2).
Udpegning af boliger, der tilbydes tilskud til støjisolering
samt tilhørende tilskudsprocent, fastlægges af
Vejdirektoratet.
3.8
Vejudstyr
Motorvejen udstyres med vejtavler,
autoværn, kantpæle, trafikregistreringsudstyr og
vintervarslingsudstyr. Afmærkning på kørebanen
vil blive udført med reflekterende afmærkning.
3.9
Vejafvanding
Der anlægges ikke et afvandingssystem
på delstrækning 1 mellem Ringstedvej og Sdr.
Jernløse, da det eksisterende afvandingssystem på
Skovvejen anvendes.
På delstrækning 2 mellem Sdr.
Jernløse og Dramstrup anlægges afvandingssystemet med
kantopsamling som et traditionelt afvandingssystem med
nedløbsbrønde placeret i vejkanten, hvorfra vandet
ledes til regnvandsbassiner. Vejvandet ledes slutteligt til lokale
recipienter.
Der etableres som udgangspunkt tre
regnvandsbassiner på strækningen. Det endelige antal,
den nærmere placering og den nærmere størrelse
af regnvandsbassinerne, herunder om der er behov for at
udføre bassinerne, så der tages højde for
klimaforandringer, fastlægges i detailprojekteringen.
3.10
Naboarealer
Motorvejen anlægges i et let bakket
landbrugslandskab. Den østligste del af strækningen er
placeret på kanten af et mere kuperet, skovbevokset
herregårdslandskab.
Der er tre vindmøller, som står
tæt på Skovvejen. Skovvejen krydses af et
højspændingsanlæg mellem Dramstrup og Nr.
Jernløse.
Syd for motorvejen findes et oliedepot ejet af
Foreningen af Danske Olieberedskabslagre (FDO).
Generelt fastlægges en
udvidelsesbyggelinje i begge vejsider med en afstand på 50
meter fra motorvejens midtlinje og 35 meter fra rampernes venstre
kørebanekant. Byggelinjerne pålægges ejendommene
i henhold til § 40 i lov om offentlige veje m.v., jf. lov nr.
1520 af 27. december 2014.
På tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse foreligger den gældende vejlov i form af
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011, som senest
ændret ved lov nr. 552 af 2. juni 2014. Folketinget har siden
vedlaget en ny vejlov i form af lov nr. 1520 af 27. december 2014,
som med få undtagelser træder i kraft den 1. juli 2015.
På samme tidspunkt ophæves den førnævnte
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011. § 40 i
den nye vejlov svarer til §§ 34 og 42, stk. 1, i den
gældende vejlov.
For at gennemføre
anlægsarbejderne er det nødvendigt at disponere over
arbejdsarealer. Disse reetableres og afleveres efter endt brug
tilbage til ejerne.
3.11 Plan-
og beskyttelsesforhold
Gennemførelse af anlægsprojektet
kræver tilladelser og dispensationer i henhold til
gældende lovgivning om plan- og beskyttelsesforhold fra de
ansvarlige myndigheder (Naturstyrelsen og Holbæk
Kommune).
Etablering af motorvejen vil medføre
konsekvenser for beskyttede sten- og jorddiger og i et vist omfang
også for beskyttede fortidsminder. Vejanlægget vurderes
ikke at have indflydelse på Natura 2000-områder.
Motorvejen går gennem områder med
drikkevandsinteresser og områder med særlige
drikkevandsinteresser.
Som en del af den normale sagsbehandling vil
Vejdirektoratet efter forslagets vedtagelse søge
Holbæk Kommune om de nødvendige tilladelser og
dispensationer til gennemførelse af vejanlægget efter
planloven, naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven,
vandløbsloven og museumsloven.
Naturstyrelsen har i marts 2012 over for
Vejdirektoratet meddelt sin principgodkendelse af projektet i
henhold til naturbeskyttelseslovens § 20.
De øvrige konkrete tilladelser og
dispensationer, der er nødvendige for anlæggets
gennemførelse, herunder dispensationer fra gældende
lovgivning, vil blive søgt løbende i forbindelse med
projekteringen af anlægget.
3.12
Forlodsovertagelse og fremrykket ekspropriation
3.12.1
Gældende ret
Efter de gældende regler i vejloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011 om offentlige
veje, som senest ændret ved lov nr. 552 af 2. juni 2014, er
det alene muligt at foretage forlods overtagelser og fremrykket
ekspropriation i forbindelse med pålæg af byggelinjer,
jf. den gældende vejlovs § 38. Denne bestemmelse finder
anvendelse, når byggelinjer griber væsentligt ind
på en grundejers ejendom. Såfremt der ikke er
pålagt byggelinjer, kan der efter reglerne i den
gældende vejlovs kapitel 5 alene ske ordinære
ekspropriationer, som til vejanlæg af denne type normalt kan
forventes gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen
af en anlægslov. Dette skyldes, at ekspropriationerne
først kan gennemføres, når Vejdirektoratet har
udarbejdet et detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har
afholdt de nødvendige besigtigelser.
3.12.2
Lovforslagets indhold
Det foreslås, at der ud over muligeden
for at gennemføre forlods overtagelse efter de eksisterende
regler om byggelinjer, indført mulighed for, at der kan ske
forlods overtagelse og fremrykket ekspropriation. Dette kan ske
efter anmodning fra ejeren, når denne berøres
særligt indgribende af anlægsprojektet. Formålet
med denne bestemmelse er at undgå, at borgere bliver
afskåret fra at afhænde deres ejendom, indtil
ordinære ekspropriationer kan gennemføres.
Dette skyldes, at der allerede på
planlægningsstadiet og inden den endelige vejtracé
fastlægges kan forekomme tilfælde, hvor
planlægningen har fået en sådan afklaring, at det
får karakter af en bindende anticiperet arealanvendelse. Det
vil navnlig være tilfældet, hvor der foreligger en
endelig VVM-vurdering af det pågældende
areal/tracé.
Der kan således forekomme situationer,
hvor det efter anmodning fra ejeren vil være
hensigtsmæssigt at ekspropriere en ejendom før
tidspunktet for de ordinære ekspropriationer. Et eksempel
på en sådan situation kan være, at ejeren af en
ejendom, der med stor sandsynlighed ville skulle totaleksproprieres
ved de ordinære ekspropriationer som følge af
vejanlægget, af økonomiske eller sociale
årsager, fx sygdom, alder, familieforøgelse,
arbejdssituation mv., har behov for at afhænde sin ejendom.
Da det kan være vanskeligt at sælge en
ekspropriationstruet ejendom på almindelige vilkår, kan
fremrykket ekspropriation være nødvendigt.
3.13 Adgang
til arkæologiske forundersøgelser
3.13.1
Gældende ret
Hverken den gældende vejlov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011, som senest
ændret ved lov nr. 552 af 2. juni 2014, eller
ekspropriationsprocesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161
af 20. november 2008, indeholder hjemmel for
anlægsmyndigheden til at gennemføre arkæologiske
forundersøgelser.
Derfor gennemføres arkæologiske
forundersøgelser typisk efter frivillige aftaler med de
private grundejere eller foretages på et langt senere
tidspunkt i processen, når ekspropriation er
gennemført.
3.13.2
Lovforslagets indhold
I forbindelse med projektering af nye
vejanlæg eller ændringer af bestående
vejanlæg gennemføres arkæologiske
forundersøgelser for at få en indikation af, om der er
sandsynlighed for at støde på arkæologiske fund
i forbindelse med anlægsarbejderne. På baggrund heraf
fastlægges om og i givet fald, hvor der skal
gennemføres egentlige arkæologiske udgravninger.
Hvis det vurderes, at der er behov for at
foretage arkæologiske forundersøgelser, er det mest
hensigtsmæssigt, at sådanne gennemføres
før detailprojekteringen, og før
anlægsarbejderne påbegyndes, så den tid, der
anvendes til forundersøgelserne, ikke belaster projektets
økonomi eller tidsplan unødigt.
Arkæologiske forundersøgelser kan
bestå i, at der trækkes et antal
søgegrøfter på det berørte areal.
Søgegrøfterne graves med en gravemaskine og
lægges som regel med ca. 15 meter mellemrum.
Søgegrøfterne varierer fra 2-3 meter i bredden, og
dybden er afhængig af muldlagets tykkelse.
Forundersøgelser i middelalderlige
kulturlag forløber anderledes, idet disse oftest vil ske i
form af analyse af boreprøver, søgegrøfter
og/eller udgravning af mindre felter, der kan belyse eventuelle
kulturlag.
Hvis man efter de arkæologiske
forundersøgelser eller anlægsmyndighedens
detailundersøgelser støder på væsentlige
fortidsminder, er konsekvensen, at der skal tages stilling til
spørgsmålet om arkæologiske
undersøgelser. Fastlæggelsen af behovet for
arkæologiske forundersøgelser vil foregå i
samarbejde med Kulturstyrelsen (de lokale statsanerkendte
museer).
De arkæologiske forundersøgelser
kan medføre, at fx landbrugsarealer ikke vil kunne benyttes
i en periode. Henset til indgrebets omfang er det ikke sikkert, at
det er muligt mod erstatning at opnå en frivillig aftale med
grundejeren om at kunne disponere over et givent område. Det
skyldes navnlig, at det kan være vanskeligt at blive enige
om, hvilken erstatning der skal ydes til grundejeren, når
anlægsmyndigheden ikke har noget alternativ til en
aftale.
Efter den gældende ordning kan de
arkæologiske forundersøgelser - hvor der ikke kan
indgås en frivillig aftale - kun gennemføres efter
besigtigelsesforretningerne, der er et led i
ekspropriationsprocessen. Det betyder, at de først kan
foretages, når der foreligger en anlægslov med
ekspropriationshjemmel for den pågældende
strækning med risiko for forsinkelse og fordyrelse af
anlægsprojektet.
Det foreslås derfor, at der skabes
hjemmel i anlægsloven til, at anlægsmyndigheden kan
få foretaget arkæologiske forundersøgelser,
således at disse kan foretages uafhængigt af
ekspropriationsprocessen, men således at den private ejer af
arealet, hvis der ikke kan indgås aftale med ejeren herom,
får fuld erstatning efter reglerne i
ekspropriationsprocesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161
af 20. november 2008.
De arkæologiske forundersøgelser
vil søges foretaget, så de er til mindst mulig gene
for de berørte grundejere.
Da de arkæologiske
forundersøgelser i visse tilfælde har karakter af
ekspropriation, skabes der med bestemmelsen hjemmel i
overensstemmelse med grundlovens § 73 for at foretage
ekspropriation.
3.14
Trafikale konsekvenser
Med anlæg af en motorvej syd om Regstrup
forventes det, at der i 2020 er en trafikbelastning på ca.
16.000 biler i døgnet på den nye vej. På
lokalvejen syd for motorvejen er beregnet 1.160 biler pr.
døgn, så den samlede trafik over et snit ved Regstrup
forventes at stige med 440 biler/døgn svarende til en
stigning på 3 pct. i forhold til 0-alternativet, hvor der
ikke anlægges en ny motorvej.
3.14.1
Trafiksikkerhed
Samlet set forventes en positiv effekt
på trafiksikkerheden primært på grund af den
trafik, der flyttes fra Skovvejen over på den nye motorvej,
da motorveje generelt er mere trafiksikre end landeveje.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
4.1
Anlægs- og samfundsøkonomi
Analysen af de økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige følger ikke
vejledning for konsekvensanalyser fra maj 2005, da lovforslaget
omhandler et anlægsprojekt på vej- og
baneområdet.
Anlægsoverslaget for anlæg af
delstrækning 1 (opgradering af Skovvejen) og
delstrækning 2 (motorvej syd om Regstrup) er udarbejdet efter
Transportministeriets retningslinjer for ny budgettering af
anlægsprojekter på vej- og baneområdet.
Anlægsoverslaget er opgjort på
fire niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget
(projektbevilling) og samlet anlægsbudget (totaludgift).
Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp
af Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at det er
baseret på teoretiske mængder fra det foreliggende
skitseprojekt, enhedspriser og erfaringer fra de seneste
sammenlignelige anlægsarbejder.
Fysikoverslaget er behæftet med
usikkerhed, da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejder og
asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på
forhånd. Projektets detaljerede udformning, mængder
m.v. kendes først på et senere tidspunkt, ligesom
udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og konjunktur- og
konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af
væsentlig betydning for anlægsudgifternes endelige
størrelse.
I henhold til principperne for ny
anlægsbudgettering er der gennemført en ekstern
kvalitetssikring, som har omfattet en vurdering af Vejdirektoratets
økonomiske overslag, risikostyring,
samfundsøkonomiske analyse samt projektorganisering og
udbudsstrategi.
Der er ikke i forbindelse med den eksterne
kvalitetssikring fundet forhold, der i det videre projekt
bør være særlig fokus på. På
baggrund af den eksterne kvalitetssikring er der gennemført
en nedjustering af den interne rente for hovedforslaget i
VVM-redegørelsen fra 6,60 % til 6,41 %. Det er vurderingen,
at denne justering ikke har betydning for undersøgelsens
konklusioner.
I henhold til Transportministeriets
budgetteringsprocedurer bevilges basisoverslaget tillagt 10 pct.
til Vejdirektoratets gennemførelse af projektet
(ankerbudgettet). Ved indbudgetteringen på finansloven
afsættes yderligere en central reserve på 20 pct. til
Transportministeriet. Det samlede anlægsbudget vil
således udgøre basisoverslaget + 30 pct., dvs. 426,1
mio. kr. i 2015-priser (indeks 185,48).
I aftale mellem Socialdemokraterne, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om »En ny
Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.« af 21. marts
2013 fremgår det, at der afsættes en pulje på 80
mio. kr. (2013-priser) til mulige forlodsovertagelser i forbindelse
med en række konkrete vejprojekter, herunder en ny motorvej
syd om Regstrup.
Det samlede anlægsoverslag til
etablering af en motorvej syd om Regstrup er i
VVM-redegørelsen beregnet til 444,9 mio. kr. i 2015-priser
(indeks 185,48). Af det afsatte beløb til puljen til
forlodsovertagelser stammede 18,8 mio. kr. i 2015-priser (indeks
185,48) fra projektet, hvorfor der er afsat 426,1 mio. kr. i
2015-priser (indeks 185,48) til etablering af en motorvej syd om
Regstrup, jf. aftale af 24. juni 2014 mellem Socialdemokraterne,
Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om
»Udmøntning af disponible midler i
Infrastrukturfonden«.
Tabel 1:
Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for
anlæg af motorvej syd om Regstrup i mio. kr. Prisniveau 2015,
indeks 185,48. | | | | Basisoverslag | Ankerbudget (basisoverslag + 10 pct.) | Samlet Anlægsbudget (basisoverslag + 30 pct.) | 327,8 | 360,5 | 426,1 |
|
Projektets omkostninger og fordele for
samfundet er opgjort i henhold til Transportministeriets manual for
samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse
opgørelser er der beregnet en intern rente for projektet.
Den interne rente er den rente, som den investerede kapital vil
opnå, når alle omkostninger og fordele opgøres
over den samlede samfundsøkonomiske beregningsperiode
på 50 år. Den er således udtryk for projektets
samfundsøkonomiske afkast i løbet af perioden.
Den interne rente skal mindst svare til den
samfundsøkonomiske kalkulationsrente på 4 pct., for at
projektet har et positivt samfundsøkonomisk afkast. Det
bemærkes, at en række miljøeffekter, herunder
barrierevirkning, tab af naturværdier og støj i
naturområder samt arealindgreb ved anlægsprojekter,
ikke værdisættes i den samfundsøkonomiske
analyse.
Den interne rente for det samlede projekt er
beregnet til 6,41 pct. og nettonutidsværdi til 153,39 mio.
kr. (2011-priser).
Anlæg af motorvejen vil kunne
gennemføres efter følgende tidsplan:
2015-2016:
Detailprojektering
2016: Besigtigelse
og ekspropriation
2016-2019:
Anlæg
2020:
Færdiggørelsesarbejder
Bevillingerne til motorvejen fordeler sig over
årene 2015-2020, som det fremgår af tabel 2.
Tabel 2:
Årsfordelt anlægsbudget (2015-priser, indeks
185,48). | | | | | | Basisoverslag Mio. kr. | Ankerbudget (basisoverslag + 10 pct.) Mio. kr. | Samlet anlægsbudget (basisoverslag + 30 pct.) Mio. kr. | 2015 | 5,4 | 5,9 | 7,0 | 2016 | 50,4 | 55,5 | 65,5 | 2017 | 85,3 | 93,8 | 110,8 | 2018 | 98,2 | 107,9 | 127,7 | 2019 | 81,9 | 90,1 | 106,5 | 2020 | 6,6 | 7,3 | 8,6 | I alt | 327,8 | 360,5 | 426,1 |
|
4.2
Konsekvenser for Vejdirektoratet
Arbejdet forestås af Vejdirektoratet og
har således primært økonomiske og administrative
konsekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og
drift.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et
detailprojekt, som kan danne baggrund for ekspropriation og udbud,
udføres af Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne
rådgiverfirmaer. Rådgivningsopgaver og
anlægsarbejder udbydes efter gældende regler
herfor.
Vejdirektoratet og dets
bygherrerådgivere fører tilsyn med
entreprenørernes arbejde for at sikre, at det aftalte
arbejde leveres til den aftalte kvalitet, tid og pris. Herudover
skal projektforløbet styres, kontrolleres og dokumenteres.
Trafikafviklingen skal overvåges, og den nødvendige
information formidles til trafikanter og naboer. Endelig skal
trafiksikkerhedsmæssige og arbejdsmæssige indsatser
gennemføres.
Vejdirektoratet vil løbende
undersøge og afprøve mulighederne for anvendelse af
nye metoder og ny teknologi med henblik på at optimere
projektet trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt,
økonomisk og tidsmæssigt. Af hensyn til
færdiggørelse af anlægsarbejdet inden for den
fastsatte tidsramme kan det blive nødvendigt at
gennemføre anlægsarbejde uden for den normale
arbejdstid. Det vil ske i dialog med Holbæk Kommune, som i
dette tilfælde, jf. bekendtgørelse nr. 639 af 13. juni
2012 om miljøregulering af visse aktiviteter
(miljøaktivitetsbekendtgørelsen), er den ansvarlige
myndighed vedrørende støj i forbindelse med
midlertidige anlægsaktiviteter mv., med henblik på at
sikre et acceptabelt støj- og geneniveau for
anlægsprojektets naboer.
Til projektering, tilsyn og administration er
der budgetteret med 16 pct. af de samlede udgifter. Heraf fordeles
ca. 4,6 pct. til lønninger til Vejdirektoratets eget
personale, ca. 6,4 pct. til omkostninger til eksterne
rådgivere og ca. 5 pct. til øvrige driftsudgifter.
Vejdirektoratets projektbevilling på
360,5 mio. kr. optages på finanslovens § 28.21.20.
Anlæg af hovedlandeveje mv. (Anlægsbev.). Projektets
bidrag til den centrale reserve på 65,6 mio. kr., svarende
til 20 pct. af basisoverslaget, optages på finanslovens
§ 28.11.13. Anlægsreserve (Anlægsbev.).
4.3
Konsekvenser for Holbæk Kommune
Efter etableringen af veje mellem
Holbækvej og Skovvejen, mellem Dramstrup og Knabstrupvej,
mellem Sdr. Jernløsevej og det nye tilslutningsanlæg
nr. 3, Jernløse, samt mellem Skovvejen og
tilslutningsanlæg nr. 3, Jernløse, overdrages vejene
til Holbæk Kommune, hvorefter de får karakter af
kommuneveje. Der vil herefter være udgifter for Holbæk
Kommune til drift og vedligeholdelse af kommunevejene.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
I anlægsfasen skønnes der at
være en direkte og indirekte beskæftigelse på i
størrelsesorden ca. 280 årsværk for hele
strækningen.
Etablering af motorvejen syd om Regstrup vil
forbedre trafikafviklingen på en del af strækningen fra
Holbæk mod Kalundborg og vil derved reducere
transportudgifterne for erhvervslivet.
De afledte økonomiske virkninger vil
primært være sparet tid og reducerede
kørselsomkostninger. Den sparede tid har en værdi i
størrelsesordenen ca. 430 mio. kr. (2015 priser) fordelt
over 50 år. En del af tidsbesparelsen tilfalder erhvervslivet
i form af reducerede transportomkostninger. De reducerede
kørselsomkostninger vurderes at blive i alt ca. 18 mio. kr.
(2015 priser, indeks 185,48) fordelt over 50 år.
For så vidt angår de strukturelle
økonomiske virkninger, forventes det normalt, at en
forbedret fremkommelighed vil medføre positive effekter for
erhvervslivet både i form af tidsbesparelser for
erhvervstrafikken og fordele for de af virksomhedernes ansatte, der
pendler mellem arbejde og bopæl. Motorvejen vil desuden give
mulighed for at pendlere kan tilbagelægge længere
afstande på den samme tid, hvilket kan bidrage til at
øge virksomhedernes rekrutteringsopland.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Anlæg af motorvejen syd om Regstrup vil
ikke medføre administrative konsekvenser for borgerne.
For de borgere langs motorvejen, der
berøres af arealerhvervelse og ekspropriation, vil der dog
være administrative konsekvenser, så længe
ekspropriationsforretningerne mv. foregår. Ejerne af de
berørte ejendomme vil blive inddraget direkte ved breve fra
Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne.
I det videre forløb vil borgere i
området bl.a. på www.vejdirektoratet.dk løbende
kunne informere sig om vejarbejdets karakter og tidsplan.
7.
Miljømæssige konsekvenser
I VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet
redegjort for de forventede miljømæssige konsekvenser
af vejanlægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.
7.1
Arealindgreb
Etablering af en motorvej syd om Regstrup vil
påvirke den nuværende arealanvendelse, og en del
ejendomme vil blive berørt direkte ved et arealindgreb. For
nogle ejendomme vil adgangsforholdene blive ændret som
følge af den nye motorvej.
Ulemperne for landbrugsejendomme vil blive
søgt minimeret ved jordfordeling.
Langt de fleste ejendomme langs
strækningen vil blive berørt af både permanent
arealerhvervelse og af midlertidig arealerhvervelse til brug for
arbejdsarealer.
Der skønnes at være behov for
permanent arealerhvervelse ved ekspropriation af ca. 32-35 ha til
vejanlægget samt midlertidig arealerhvervelse af ca. 16-20 ha
til arbejdsarealer og udsætningsområder for deponering
af jord i anlægsperioden. De midlertidigt eksproprierede
arealer retableres og leveres tilbage til de berørte
grundejere efter endt brug.
Vejanlægget vil medføre permanent
arealerhvervelse fra ca. 55-60 ejendomme, og det vurderes, at 10-15
af disse ejendomme skal totaleksproprieres.
Omfanget af ekspropriationer vil blive
fastlagt endeligt af den ekspropriationskommission, der skal
godkende projektet ved en besigtigelsesforretning. Ekspropriationer
sker med hjemmel i lovforslagets § 2 og §§ 96-98 i
lov om offentlige veje m.v., jf. lov nr. 1520 af 27. december 2014,
og efter reglerne i ekspropriationsprocesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.
På tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse foreligger den gældende vejlov i form af
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011, som senest
ændret ved lov nr. 552 af 2. juni 2014. Folketinget har siden
vedlaget en ny vejlov i form af lov nr. 1520 af 27. december 2014,
som med få undtagelser træder i kraft den 1. juli 2015.
På samme tidspunkt ophæves den førnævnte
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011. §§
96-98 i den nye vejlov svarer til § 43 i den gældende
vejlov.
Med loven skabes i overensstemmelse med
grundlovens § 73 en lovhjemmel til tvangsmæssigt at
erhverve de fornødne arealer til brug for anlæg af en
motorvej syd om Regstrup.
Ekspropriation kan kun ske, hvis det er
nødvendigt at erhverve de pågældende arealer
enten midlertidigt eller permanent for at kunne gennemføre
projektet.
Ekspropriationskommissionen foretager en
tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte
ekspropriation er nødvendig. Kravet om, at ekspropriationen
skal være nødvendig, er udtryk for, at det almindelige
proportionalitetsprincip skal være opfyldt.
Tvangsmæssig afståelse af ejendom kan således
ikke gennemføres, hvis det, der tilsigtes med
ekspropriationen, kan gennemføres på en for
grundejeren mindre indgribende måde.
Ekspropriation vil i henhold til lovforslaget
ske med henblik på anlæg af en motorvej og har
således et formål, der har offentlig karakter og ligger
dermed inden for almenvellet.
Erstatningen skal være
fuldstændig, det vil sige, at der skal betales en erstatning,
der økonomisk stiller ejeren, som denne ville være
stillet, hvis ekspropriationen ikke var sket.
7.2
Støj, luft og klima
Støjkortlægningen viser, at der i
dag er i alt 135 boliger langs Skovvejen mellem Sdr.
Jernløse og Dramstrup med et støjniveau på mere
end 58 dB på den mest støjbelastede boligfacade.
Såfremt der ikke sker en udbygning (0-alternativet), vurderes
antallet af støjbelastede boliger i 2020 at være
forøget til 143, heraf vil ca. 31 boliger være
stærkt støjbelastede med vejstøj over 68 dB.
Stigningen i antal støjbelastede boliger skyldes den
stigende trafik.
Ved anlæg af motorvejen vil 114 boliger
være belastet af vejstøj over 58 dB, heraf vil 16
boliger være stærkt støjbelastede med
vejstøj over 68 dB. Den samlede vægtede
støjbelastning af boliger i 2020 (det såkaldte
støjbelastningstal, SBT) forventes at falde fra 37,81
(0-alternativet) til 27,63 ved anlæg af motorvejen, hvilket
primært skyldes, at motorvejen forløber i en
større afstand af Regstrup og Nr. Jernløse.
Trafikken på motorveje og øvrige
veje i det åbne land kan være betydelig, men
luftforureningsniveauerne er forholdsvis lave, fordi der typisk er
gode spredningsforhold. Luftforureningen aftager hurtigt med
afstanden fra vejen, og boliger langs motorveje ligger typisk i en
vis afstand fra vejen.
Den samlede udledning af luftforurenende
stoffer og CO2 i 2020 forventes
ifølge beregningerne at stige med 36-44 pct. Den
væsentligste årsag til den øgede udledning i
forhold til 0-alternativet skyldes, at hastigheden øges fra
landevejskørsel til motorvejskørsel.
Emissionen af NOx, NO2 og
PM udstødning forventes på trods af stigende trafik at
falde kraftigt fra 2008 til 2020 på grund af skærpede
krav til bilernes udstødning (emissionsnormer).
Den samlede CO2-udledning i 2020 forventes at stige med
ca. 5,1 ton/år i forhold til en situation, hvor vejen ikke
anlægges.
Der er ingen overskridelse af
luftkvalitetsgrænserne, hverken i dagens situation eller ved
en fremtidig situation, hvor motorvejen er etableret. Niveauerne
vil være under grænseværdierne.
7.3 Plante-
og dyreliv
Den nye motorvejsstrækning passerer
igennem områder med åbent land med marker, diger og
levende hegn, der tilgodeser spredningsmulighederne for mange
vildtlevende dyr, bl.a. rådyr. Der er fundet arter af
særligt beskyttede dyrearter i området, som er
beskyttet efter habitatdirektivet, jf. Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter med senere ændringer, herunder flere
flagermusarter samt spidssnudet frø og stor
vandsalamander.
Et landskab som dette huser også
almindelige pattedyrarter, såsom hare, pindsvin, ræv,
grævling, husmår, mindre mårdyr og flere arter af
gnavere.
7.4
Landskab
Området omkring den nye
motorvejsstrækning er placeret i et åbent og let
bølget landbrugslandskab.
Der er generelt tale om et område med
dyrkede marker iblandet småplantninger omkring fritliggende
gårde og byrande samt rester af levende hegn langs markskel.
Bebyggelsen består af mindre landsbysamfund og fritliggende
gårde og husmandssteder samt mindre landsbysamfund med kirker
og gadekær. Der løber desuden to
højspændingsledninger og en jernbane gennem
området. Syd for Sdr. Jernløse er der yderligere
placeret tre vindmøller. En lille del af strækningen
knytter sig til et kuperet og skovbevokset herregårdslandskab
mod sydvest.
Landskabet har generelt en stor skala med en
åben rumlig afgrænsning. De karaktergivende elementer i
området er den åbne dyrkede flade med rester af levende
hegn og småplantninger omkring fritliggende gårde og
byrande. Mod nord danner landskabet en markant skråning ned
mod jernbanen.
Landskabet omfatter yderligere
bakkeformationer, randplantninger, byrande, markante bygninger og
tekniske anlæg. Syd for Skovvejen mellem Dramstrup og Nr.
Jernløse ligger en plantage og et oliedepot. Begge
områder markerer sig i landskabet med karaktergivende
bevoksning. Syd for Nr. Jernløse ligger et mindre
skovbevokset område. Syd for Snævre ligger et
større sammenhængende vådområde i
forbindelse med Regstrup Å og i tilknytning til
Søndersted Lyng. Området ligger lavt i landskabet og
markerer sig yderligere med bevoksning karakteristisk for
vådområder.
7.5
Kulturarv og arkæologi
Nord for Skovvejen ved Sdr. Jernløse,
hvor Gl. Skovvej krydser Regstrup Å, ligger Vommevad Bro.
Broen berøres ikke ved etablering af delstrækning 1
mellem Ringstedvej og Sdr. Jernløse, men der vil være
anlægsarbejder i den yderste del af arealet inden for
fortidsmindebeskyttelseslinjen. Arbejder inden for
fortidsmindebeskyttelseslinjen kræver dispensation fra
lovbekendtgørelse nr. 951 af 3. juli 2013 som senest
ændret ved naturbeskyttelsesloven, jf. lov nr. 1529 af 27.
december 2014. Ændring af fortidsminder og arbejder inden for
2 meter zonen kræver tilladelse i medfør af
museumsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 358 af 8. april
2014.
Der er registreret seks beskyttede sten- og
jorddiger. Kun de fem berøres, da det ene ikke findes
længere. De berørte diger ligger i markskel. Det er
ret betydelige strækninger af diger, der berøres (ca.
190 meter), men det vurderes, at påvirkningen kun er moderat,
da det kun er dele af diger, der berøres, og det samlede
system af diger således fortsat vil kunne erkendes.
Nedlægning eller ændring af sten- og jorddiger
kræver dispensation i medfør af museumsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 358 af 8. april 2014.
De fleste beboelseshuse langs vejen er
omfattende moderniserede og ombyggede, således at deres
bevaringsværdi samlet set er lav. Ingen af de bygninger, der
vurderes til at have middel til høj bevaringsværdi,
vil blive berørt.
Det forventes, at der langs motorvejen i det
åbne land kan forekomme jordfaste fortidsminder, der kan
nødvendiggøre arkæologiske udgravninger. Inden
anlægsarbejderne går i gang, vil Holbæk Museum
foretage en arkæologisk undersøgelse af de
berørte arealer.
7.6
Friluftsliv
Området omkring den nye motorvej er
generelt præget af landsbyer og landbrug uden større
naturområder. Nærmeste naturområder, der bruges i
rekreativt henseende, findes ved Hanerup Mose og omkring
Søndersted Lyng.
Den nationale cykelrute nr. 4,
Søndervig - København, følger Gl. Skovvej fra
Kvanløse indtil rundkørslen ved Nr. Jernløse.
Herefter løber cykelruten langs Skovvejen, indtil den er
ført under Skovvejen ved Dramstrup. Mellem Kvanløse
og Sdr. Jernløse løber en skolesti, der er
underført Skovvejen ved Sdr. Jernløse.
Ved etablering af den nye motorvej inddrages
ikke arealer, der anvendes rekreativt i dag.
Alle de skærende veje og stier
opretholdes, eller der etableres nye veje og stier, så
adgangsforholdende til rekreative aktiviteter og naturen ikke
forringes i forhold til i dag.
7.7
Overfladevand og grundvand
Hele den korridor, hvor
VVM-undersøgelsen af en motorvej syd om Regstrup blev
gennemført, er i kommuneplanen for Holbæk Kommune
udpeget som område med særlige drikkevandsinteresser,
hvilket vil sige, at kvaliteten af grundvandsressourcen ikke
må forringes.
På baggrund af den store mængde
ler over grundvandsmagasinet anses grundvandet for at være
godt beskyttet i området.
Grundvandsmagasinerne i området
udgøres dels af et primært nedre grundvandsmagasin og
dels af sekundære øvre grundvandsmagasiner.
Motorvejen krydser indvindingsoplandene til
Regstrup og Nr. Jernløse vandværker på en ca.
1,4 km lang strækning lige syd for Nr. Jernløse. Begge
vandværkers boringer ligger mere end 300 meter fra
linjeføringen, og det vurderes derfor, at de ikke vil blive
påvirket af anlægsarbejderne.
Skovvejen afvandes i dag på flere
forskellige måder. Der anvendes på strækningen
umiddelbart øst for Sdr. Jernløse tætte
ledninger og grøfter, andre dele af strækningen
afvandes til grøfter, mens andre dele igen afvandes ved
nedsivning.
Der er ingen større søer i
området, der vil blive påvirket af den nye motorvej.
Vandløb i området udgøres af Regstrup Å
samt tre rørlagte mindre private vandløb. Regstrup
Å løber videre til Tuse Å-systemet, der udmunder
i Holbæk Fjord. Regstrup Å er beskyttet af § 3 i
naturbeskyttelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 951 af 3.
juli 2013 som senest ændret ved lov nr. 1529 af 27. december
2014, og omfattet af en beskyttelseslinje.
Første Natura 2000-område
på vandets videre vej til Kattegat er Udby Vig mere end 10 km
nordøst for Regstrup ved mundingen af Holbæk
Fjord.
7.8
Ressourceforbrug
Forbruget af stabilgrus og bundsikringsgrus er
anslået til i alt ca. 121.000 m3, og forbruget af asfalt er
anslået til ca. 96.000 tons.
I forbindelse med projektet bliver ca. 900
meter af Skovvejen nedlagt og fjernet. Det forventes, at der vil
blive opbrudt i alt 9.000 m3
stabil grus og ca. 15.000 tons asfalt. En del af det opbrudte
materiale forventes at kunne genanvendes i projektet. I forbindelse
med detailprojekteringen vil det blive nærmere fastlagt, hvor
stor en del der bliver genanvendt.
7.9
Forurenet jord
Der er to lokaliteter inden for
undersøgelseskorridoren, hvor der enten er konstateret,
eller hvor der er potentiel risiko for forurening. Det drejer sig
om et affaldsdepot og to eksisterende servicestationer.
Der er taget hensyn hertil, således at
motorvejens forløb bliver lige syd om affaldsdepotet.
Traceet for motorvejen forløber igennem
en ejendom med en servicestation nord for Skovvejen ved Dramstrup.
Servicestationen skal nedlægges, og det må forventes,
at jorden inden for det kortlagte areal er forurenet, ligesom
grundvandet i området kan være forurenet. Den planlagte
vej fra Knabstrupvej til Dramstrup tangerer en eksisterende
servicestation syd for Skovvejen, hvor jord og grundvand ligeledes
kan forventes at være forurenet.
Ved Holbækvej etableres en
vejunderføring. Bliver det i den forbindelse
nødvendigt at udføre grundvandssænkninger, skal
det ske under hensyntagen til affaldsdepotet.
I forbindelse med anlæg af motorvejen
skal der fjernes ca. 900 meter af Skovvejen. Afhængigt af den
efterfølgende arealanvendelse må det forventes, at ud
over asfaltbelægningen skal den resterende del af vejkassen
fjernes og bortskaffes som lettere forurenet jord. Omfanget af krav
til dokumentation af den efterladte jord afhænger af, hvad
arealet efterfølgende skal bruges til, herunder om en
fremtidig anvendelse udgør følsom arealanvendelse
eller ej.
Forurenet jord vil blive bortskaffet eller
indbygget i projektet i henhold til gældende lovgivning og
bestemmelser.
8. Forholdet
til EU-retten
De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i VVM-direktivet, jf. Rådets direktiv
85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige
og private projekters indvirkning på miljøet med
senere ændringer, samt Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for deltagelse i
forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på
miljøområdet og om ændring af Rådets
direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF, for så vidt
angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse.
De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i EU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
fuglebeskyttelsesdirektivet, jf. Rådets direktiv
79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle
med senere ændringer, eller habitatdirektivet, jf.
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere ændringer,
bliver hverken direkte eller indirekte berørt af
vejanlægget. Det vil gennem afværgeforanstaltninger og
kompenserende tiltag blive sikret, at de arter, der er omfattet af
habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt af
vejanlægget
9.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 10. november 2014 til den 11. december 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.: Holbæk Kommune, Region Sjælland, KL, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport, Dansk
Transport og Logistik (DTL), ITD, Movia, Forenede Danske Motorejere
(FDM), Rådet for Sikker Trafik, Dansk Cyklistforbund, Dansk
Byggeri, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Vejforening, Rådet
for Bæredygtig Trafik og Det Økologiske Råd.
10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udgift for staten til anlæg af
motorvejen på 426,1 mio. kr. (prisniveau 2015, indeks 185,48
inkl. tillæg på 30 pct.). Udgifter for stat og kommunen
til drift og vedligeholdelse | Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Begrænset meradministration
for Vejdirektoratet i anlægsfasen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Sparet tid for erhvervstrafik og trafik
mellem bolig og arbejde. Reducerede
kørselsomkostninger. Øget beskæftigelse i bygge-
og anlægssektoren i
anlægsperioden | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Reduktion af antallet af boliger belastet
med støj langs vejen og forbedret håndtering af
vejafvandingen | Mindre indgreb i natur og landskab og
påvirkning af dyre- og planteliv. Minimal forøgelse af
CO2-udledningen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen, bortset fra mindre konsekvenser i
forbindelse med ekspropriationer | Forholdet til EU-retten | De gennemførte
miljøundersøgelser og høringer opfylder
kravene i EU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til
fuglebeskyttelsesdirektivet, jf. Rådets direktiv
79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle
med senere ændringer, eller habitatdirektivet, jf.
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere ændringer
, bliver hverken direkte eller indirekte berørt af
vejanlægget. Det vil gennem afværgeforanstaltninger og
kompenserende tiltag blive sikret, at de arter, der er omfattet af
habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt af
vejanlægget |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås i § 1, stk. 1, nr. 1, at bemyndige
transportministeren til at anlægge en motorvej syd om
Regstrup på en ca. 4,5 km lang strækning fra Sdr.
Jernløse til landsbyen Dramstrup. Bemyndigelsen omfatter
ligeledes etablering af tilslutningsanlæg nr. 3,
Jernløse.
Desuden foreslås i § 1, stk. 1, nr. 2, at bemyndige
transportministeren til at opgradere strækningen mellem
Ringstedvej (rute 57) og Sdr. Jernløse ved, at der på
den eksisterende 1,5 km lange strækning opsættes
autoværn.
I § 1, stk. 1, nr.
3, foreslås en bemyndigelse til transportministeren
til nedklassificering af den eksisterende hovedlandevej 119
(Skovvejen) fra Sdr. Jernløsevej til Dramstrup Skovvejen til
kommunevej.
I § 1, stk. 1, nr.
4, foreslås en bemyndigelse til transportministeren at
nedlægge den eksisterende hovedlandevej 119 (rute 23) mellem
Sdr. Jernløse og Nr. Jernløse samt mellem Nr.
Jernløse og motorvejen, når motorvejen er anlagt.
I § 1, stk. 1, nr.
5 foreslås en bemyndigelse til transportministeren til
at anlægge veje mellem Holbækvej og Skovvejen, mellem
Dramstrup og Knabstrupvej, mellem Sdr. Jernløsevej og
tilslutningsanlæg nr. 3, Jernløse, samt mellem
Skovvejen og tilslutningsanlæg nr. 3, Jernløse.
Det foreslås i stk.
2, at vejene efter etablering overdrages til Holbæk
Kommune. Disse veje får hvorefter karakter af
kommuneveje.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3 og bilag 1.
Bestemmelsen i stk.
3 beskriver, at de strækninger, som lovforslaget
omhandler, er illustreret på kortet i lovforslagets bilag 1.
Ved "nedklassificering" forstås de veje, hvor ansvaret for en
vej ændres fra staten til Holbæk Kommune.
Til § 2
Det foreslåede stk.
1 indebærer, at transportministeren i særlige
tilfælde efter anmodning fra ejeren kan ekspropriere en
ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlægget vil ske med hjemmel i §§ 96-98 i lov om
offentlige veje m.v., jf. lov nr. 1520 af 27. december 2014 og
efter ekspropriationsprocesloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes af Kommissarius
ved Statens Ekspropriationer på Øerne.
På tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse foreligger den gældende vejlov i form af
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011, som senest
ændret ved lov nr. 552 af 2. juni 2014. Folketinget har siden
vedlaget en ny vejlov i form af lov nr. 1520 af 27. december 2014,
som med få undtagelser træder i kraft den 1. juli 2015.
På samme tidspunkt ophæves den førnævnte
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011. §§
96-98 i den nye vejlov svarer til § 43 i den gældende
vejlov.
De ordinære ekspropriationer til
vejanlæg af denne type kan normalt forventes
gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen af en
anlægslov, da ekspropriationerne først kan
gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdet et
detailprojekt, og Ekspropriationskommissionen har afholdt de
nødvendige besigtigelser.
Med forslaget vil transportministeren som
nævnt få hjemmel til efter anmodning fra ejeren i
særlige tilfælde at fremrykke
ekspropriationstidspunktet for ejendomme, der berøres
særligt indgribende af projektet. Ved »særligt
indgribende« sigtes almindeligvis til en situation, hvor det
vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at den
pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret ved de
ordinære ekspropriationer som følge af projektet.
Selv om kravet om, at ejendommen skal
berøres særligt indgribende af motorvejsplanerne, er
opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være
tale om et »særligt tilfælde« være
opfyldt, førend transportministeren kan ekspropriere de
pågældende ejendomme på et tidspunkt forud for de
ordinære ekspropriationer. Som eksempler på
»særlige tilfælde« kan nævnes, at en
fremrykket ekspropriation kan afværge væsentlige
økonomiske konsekvenser, eller at ejendommen ønskes
overtaget af særlige personlige årsager, herunder
sygdom, alder, familieforøgelse eller andre sociale forhold.
Forventede ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv
anses for at udgøre en væsentlig økonomisk
konsekvens.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.12.
En fremrykning af ekspropriationer vil kun
komme på tale, hvis ejeren af den pågældende
ejendom anmoder herom. Forvaltningsmyndigheden skal i
fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer, der
retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens
sagsområde. Det fremgår af § 7 i
forvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22.
april 2014.
Endvidere foreslås det i stk. 2, at hvis transportministeren
afslår ejerens anmodning om ekspropriation, eller hvis der
ikke kan opnås enighed om prisen for ejendommens overtagelse,
henvises sagen til ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
henhold til ekspropriationsprocesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.
Ekspropriation- og taksationsmyndighederne kan
tage stilling til transportministerens afslag på ejerens
begæring om overtagelse, det vil sige, om kriterierne efter
stk. 1 er overholdt, og ved uenighed om erstatning,
fastsættes denne erstatning af ekspropriations- og
taksationsmyndighederne i henhold til
ekspropriationsprocesloven.
I stk. 3
foreslås det, at § 103 i lov om offentlige veje m.v.,
jf. lov nr. 1520 af 27. december 2014 finder anvendelse ved
fastsættelse af erstatning.
På tidspunktet for fremsættelse af
lovforslaget foreligger den gældende vejlov i form af
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011, som senest
ændret ved lov nr. 552 af 2. juni 2014. Folketinget har siden
vedtaget en ny vejlov, jf. nr. 1520 af 27. december 2014, som med
få undtagelser træder i kraft den 1. juli 2015.
På samme tidspunkt ophæves den gældende vejlov,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011.
Henvisningen til § 103 sker til bestemmelserne i den nye
vejlov. Denne svarer til § 51, stk. 1 og 2 i den
gældende vejlov. Der er ikke med den nye vejlovs § 103
tilsigtet nogen ændring af den gældende retstilstand,
den gældende vejlovs § 51, stk. 1 og 2.
Til § 3
Det foreslås i stk.
1, at der gives hjemmel til, at Vejdirektoratet eller den,
som Vejdirektoratet bemyndiger hertil, på privat ejendom
(landejendomme mv.) kan få foretaget de nødvendige
arkæologiske forundersøgelser på
projektstrækningen. Vejdirektoratet kan fx bemyndige et
museum, med ansvar for arkæologisk arbejde, til at foretage
de arkæologiske forundersøgelser.
Vejdirektoratet eller den, som Vejdirektoratet
bemyndiger hertil, kan således få adgang til privat
ejendom mod behørig legitimation og uden retskendelse. Dette
er en fravigelse af det grundlovssikrede krav om, at adgang til
privat ejendom ikke kan ske uden retskendelse, jf. grundlovens
§ 72. De arkæologiske forundersøgelser vil skulle
gennemføres i henhold til museumsloven.
Hjemlen gør det muligt at
igangsætte arkæologiske forundersøgelser straks
efter ikrafttrædelsen af anlægsloven.
Det bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse alene regulerer anlægsmyndighedens ret til at
få foretaget arkæologiske forundersøgelser hos
grundejeren samt fasætter regler for det varsel, der skal
gives grundejeren før gennemførelse af disse
undersøgelser. Den praktiske gennemførelse af
arkæologiske forundersøgelser reguleres i
museumsloven.
Det foreslås i stk.
2, at der mindst 28 dage før gennemførelsen af
arkæologiske undersøgelser skal gives besked til de
berørte grundejere og brugere. Beskeden forudsættes
som udgangspunkt leveret ved brev, med mindre forhold taler for en
alternativ leveringsmetode, fx ved e-mail. Hvis dette ikke er
muligt, skal oplysning om de arkæologiske
undersøgelser offentliggøres i lokale medier eller
lignende. Ved valg af medie er det væsentligt, at
anlægsmyndigheden har frihed til at vælge at foretage
varsling i de medier, der findes bedst egnet i den konkrete
situation.
Det foreslås i stk.
3, at erstatning for skader som følge af de
arkæologiske forundersøgelser, jf. det
foreslåede stk. 1, fastsættes ved aftale mellem
skadelidte og anlægsmyndigheden. Hvis ikke, der kan
opnås enighed om erstatningens størrelse,
fastsættes denne af taksationsmyndighederne efter
ekspropriationsprocesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161
af 20. november 2008. Der vil almindeligvis være tale om
skader på afgrøder, beplantning og befæstede
arealer samt evt. om bortfald af støtte som følge af
ikke-langbrugsmæssig anvendelse af arealerne i forbindelse
med, at de arkæologiske søgegrøfter udgraves og
færdigregistreres.
Der henvises generelt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.13.
I stk. 4
foreslås det, at § 103 i lov om offentlige veje m.v.,
jf. lov nr. 1520 af 27. december 2014, finder anvendelse ved
fastsættelse af erstatning.
På tidspunktet for fremsættelse af
lovforslaget foreligger den gældende vejlov i form af
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011, som senest
ændret ved lov nr. 552 af 2. juni 2014. Folketinget har siden
vedtaget en ny vejlov, jf. nr. 1520 af 27. december 2014, som med
få undtagelser træder i kraft den 1. juli 2015.
På samme tidspunkt ophæves den gældende vejlov,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011.
Henvisningen til § 103 sker til bestemmelserne i den nye
vejlov. Denne svarer til § 51, stk. 1 og 2 i den
gældende vejlov.
Der er ikke med den nye vejlovs § 103
tilsigtet nogen ændring af den gældende retstilstand,
den gældende vejlovs § 51, stk. 1 og 2.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende,
således at transportministeren hurtigst muligt kan
påbegynde gennemførelsen af projektet. Eksempelvis kan
de arkæologiske forundersøgelser igangsættes
snarest muligt, så undersøgelserne ikke belaster
projektets økonomi eller tidsplan mindst muligt.