Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 26. marts 2015
1. Ændringsforslag
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. februar
2015 og var til 1. behandling den 26. februar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 10. november 2014 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 34. Den 5. februar 2015 sendte
transportministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, DF, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod det stillede ændringsforslag.
I forbindelse med den offentlige
høring af forslaget til lov om anlæg af motorvej syd
om Regstrup er der fra lokalt hold rejst ønske om en
forlængelse af motorvejen forbi krydset ved Knabstrup
Møllebakke. Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti tilkendegiver, at
forlængelsen af motorvejen forbi krydset ved Knabstrup
Møllebakke er et godt projekt, og partierne vil se positivt
på en prioritering af projektet i kommende forhandlinger om
udmøntning af frie midler i Infrastrukturfonden.
I forbindelse med planlægnings- og
anlægsfasen bør Vejdirektoratet være
opmærksom på muligheder for at inkludere optioner om en
forlængelse til Knabstrup Møllebakke i
tilrettelæggelsen af udbud af opgaver i projektet.
Transportministeriet har oplyst, at en
forlængelse af motorvejen forbi krydset ved Knabstrup
Møllebakke vil være mulig uden fremsættelse af
en anlægslov for strækningen, idet der ikke er tale om
anlæg af en ny vejstrækning og der i lov om offentlige
veje er hjemmel til mindre forlægninger m.m. I så fald
vil den miljømæssige afklaring følge den
almindelige procedure, hvor Naturstyrelsen giver de fornødne
tilladelser.
Et mindretal i
udvalget (KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance støtter
lovforslaget som helhed med det fremsatte ændringsforslag.
Hvis et flertal ikke kan støtte ændringsforslaget, kan
LA støtte den af et flertal i udvalget fremsatte politiske
tilkendegivelse. Det betyder, at LA sammen med de øvrige
partier vil se positivt på en prioritering af projektet i
kommende forhandlinger om udmøntning af frie midler i
Infrastrukturfonden
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter den foreslåede etablering af 2. etape
af Kalundborgmotorvejen, som er et godt og vigtigt
infrastrukturprojekt til gavn for både det
vestsjællandske erhvervsliv og pendlere til og fra
hovedstadsområdet. KF har imidlertid også
bemærket, at der i forbindelse med den offentlige
høring af forslaget til lov om anlæg af motorvej syd
om Regstrup er rejst et lokalt ønske om en forlængelse
af motorvejen forbi krydset ved Knabstrup Møllebakke. Derfor
har KF stillet ændringsforslag om at forlænge
motorvejen med yderligere 600 m forbi krydset ved Knabstrup. Hvis
der ikke kan findes flertal til KF's ændringsforslag, kan KF
tilslutte sig den af et flertal i udvalget fremsatte politiske
tilkendegivelse, hvilket indebærer, at KF sammen med de
øvrige partier vil se positivt på en prioritering af
projektet i kommende forhandlinger om udmøntning af frie
midler i Infrastrukturfonden.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
1 I
nr. 1 indsættes efter
»Dramstrup,«: »der ender syd for Knabstrup efter
Knabstrup Møllebakke,«.
[Forlængelse af
Kalundborgmotorvejen med 600 m forbi Knabstrup
Møllebakke]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer i
forhold til det oprindelige lovforslag, at Kalundborgmotorvejen
forlænges med 600 m, så motorvejen forlænges
forbi den krydsende vej Knabstrup Møllebakke.
Vejdirektoratets beregninger viser, at forlængelsen inklusive
overføring af Knabstrup Møllebakke vil koste 49,1
mio. kr.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne
Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen
(EL) Lars Dohn (EL) Erling Bonnesen (V) Esben Lunde Larsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Per
Løkken (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 133
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 133
Spm.nr. | Titel | 1 | MFU spm., om det vil kræve en ny
VVM-undersøgelse, hvis det bliver besluttet at
forlænge 2. etape på Kalundborgmotorvejen med 600 m i
det forløb, der allerede er VVM-undersøgt, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 2 | MFU spm., om det vil være muligt at
finansiere en forlængelse af Kalundborgmotorvejens 2. etape
med 600 m via en mindre »overbudgettering« på
etapen, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag om etablering af yderligere 600 m motorvej i
forlængelse af den foreslåede strækning, så
motorvejen forlænges forbi den krydsende vej fra Knabstrup,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
|