Fremsat den 4. februar 2015 af ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu
Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service og
lov om socialtilsyn
(Tilbud om anonym, ambulant behandling af
stofmisbrugere m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 23. september 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013,
§ 1 i lov nr. 772 af 25. juni 2014, lov nr. 1524 af 27.
december 2014 og lov nr. 1526 af 27. december 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 1, nr. 5,
ændres »§ 101« til:
»§§ 101 og 101 a«.
2.
Efter § 101 indsættes:
Ȥ 101
a. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde anonym, ambulant
behandling af stofmisbrug til personer, der har et
behandlingskrævende stofmisbrug, men som ikke har andre
sociale problemer, hvortil der ydes hjælp efter afsnit V.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen indgår aftale med to eller flere
leverandører af tilbud om anonym, ambulant behandling af
stofmisbrug, jf. stk. 1, hvoraf mindst ét tilbud skal
være beliggende uden for kommunen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at en person, der ønsker at
modtage anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, jf. stk. 1, kan
henvende sig til kommunen anonymt via hjemmeside eller telefonisk
og indgå aftale om en afklarende samtale om
behandlingsbehovet. Den afklarende samtale skal
tilrettelægges på en sådan måde, at
formålet med anonymitet opnås.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling
efter stk. 1 på baggrund af en afklarende samtale, jf. stk.
3, hvorefter personen henvises til de behandlingstilbud, som
kommunalbestyrelsen har indgået aftale med efter stk. 2.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de leverandører af
tilbud, der er indgået aftale med, jf. stk. 2, skal behandle
henvendelser, jf. stk. 3, samt træffe afgørelse om
behandling på baggrund af en afklarende samtale.
Stk. 6.
Afgørelser om behandling efter stk. 4 og 5 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 7. Behandlingen
efter stk. 1 skal foregå adskilt fra behandlingstilbud efter
§ 101 og på en sådan måde, at
formålet med anonymitet opnås.
Stk. 8. Behandlingen
efter stk. 1 skal udgøre et afgrænset
behandlingsforløb af kortere varighed og indeholde
gruppebehandling og mulighed for en individuel, afsluttende
samtale.«
3. I
§ 141, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »jf. dog stk. 2«: »og
6«.
4. I
§ 141 indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens forpligtelser efter stk. 1-5 gælder ikke
for personer, der tilbydes anonym, ambulant behandling af
stofmisbrug efter § 101 a.«
§ 2
I lov nr. 608 af 12. juni 2013 om socialtilsyn
foretages følgende ændringer:
1.
I § 2, stk. 2,
ændres »opgaven med at godkende og føre
driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud, jf. § 4, som
er beliggende inden for regionen, jf. dog stk. 4« til:
»funktionen som socialtilsyn efter stk. 1, jf. dog stk. 3 og
4«.
2. § 2, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Fra
reglen i stk. 2 gælder følgende undtagelser:
1) Socialtilsynet i
Region Syddanmark varetager opgaven i Frederiksberg Kommune og i
forhold til tilbud beliggende i andre kommuner i Region
Hovedstaden, hvor Frederiksberg Kommune enten er driftsherre eller
har indgået aftale med tilbuddet om køb af samtlige
pladser.
2) Socialtilsynet i
Region Hovedstaden varetager opgaven i Holbæk Kommune og i
forhold til tilbud beliggende i andre kommuner i Region
Sjælland, hvor Holbæk Kommune enten er driftsherre
eller har indgået aftale med tilbuddet om køb af
samtlige pladser.
3) Socialtilsynet i
Region Sjælland varetager opgaven i Hjørring Kommune
og i forhold til tilbud beliggende i andre kommuner i Region
Nordjylland, hvor Hjørring Kommune enten er driftsherre
eller har indgået aftale med tilbuddet om køb af
samtlige pladser.
4) Socialtilsynet i
Region Nordjylland varetager opgaven i Silkeborg Kommune og i
forhold til tilbud beliggende i andre kommuner i Region
Midtjylland, hvor Silkeborg Kommune enten er driftsherre eller har
indgået aftale med tilbuddet om køb af samtlige
pladser.
5) Socialtilsynet i
Region Midtjylland varetager opgaven i Faaborg-Midtfyn Kommune og i
forhold til tilbud beliggende i andre kommuner i Region Syddanmark,
hvor Faaborg-Midtfyn Kommune enten er driftsherre eller har
indgået aftale med tilbuddet om køb af samtlige
pladser.«
3.
I § 3, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »delegation«: »fra det
ansvarlige regionsråd, jf. § 5, stk. 7, i lov om
social service, eller«.
4. I
§ 4 stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 101« til:
»§§ 101 og 101 a«.
5.
I § 23, stk. 2,
ændres »kommunerne i hver region« til: »de
kommuner, hvor det enkelte socialtilsyn godkender og fører
tilsyn, jf. § 2, stk. 2 og 3,«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslaget indhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Den foreslåede ordning | | 2.2.1. | Tilbud om anonym, ambulant behandling for
stofmisbrug | | 2.2.2. | Målgruppen | | 2.2.3. | Anonymitet | | 2.2.4. | Afgørelse om behandling | | 2.2.5. | Delegation af afgørelseskompetence
samt overdragelse af andre opgaver | | 2.2.6. | Behandlingen | | 2.2.7. | Tilsyn med leverandører af tilbud
om anonym stofmisbrugsbehandling | 3. | Ligestillingsmæssige
konsekvenser | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det, at kommunalbestyrelsen
forpligtes til at tilbyde anonym, ambulant behandling til personer,
der har et behandlingskrævende stofmisbrug, men ikke andre
sociale problemer, hvortil der ydes hjælp efter afsnit V i
lov om social service (serviceloven).
Det foreslås, at den anonyme, ambulante
stofmisbrugsbehandling, som kommunerne får pligt til at
tilbyde, skal indeholde følgende:
- Mulighed for nem
og diskret adgang til behandling for stofmisbrug via hjemmeside og
telefonisk henvendelse.
- Tilbud om
anonymitet i forbindelse med såvel den indledende henvendelse
som den afklarende samtale samt igennem hele
behandlingsforløbet.
- Gruppebehandling
og mulighed for individuel, afsluttende samtale.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen skal indgå
aftale med to eller flere leverandører af tilbud om anonym,
ambulant behandling af stofmisbrug, hvoraf mindst ét tilbud
skal være beliggende uden for kommunen. Borgeren vil kunne
henvende sig via hjemmeside eller telefonisk og oplyses om
mulighederne for at modtage anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling, herunder om mulighederne for at forblive
anonym igennem et behandlingsforløb. Kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse om behandling på baggrund af
en afklarende samtale med borgeren, hvorefter borgeren henvises til
de tilbud, der er indgået aftale med. Det foreslås
desuden, at kommunalbestyrelsen har mulighed for at beslutte, at de
leverandører af tilbud, der er indgået aftale med,
skal behandle henvendelser samt træffe afgørelse om
behandling på baggrund af en afklarende samtale.
Formålet med lovforslaget er at forpligte kommunerne til
at iværksætte tilbud om anonym behandling over for
personer, der har et stofmisbrug, men ikke andre sociale problemer,
og som ellers ikke kan forventes at ville have opsøgt
behandlingssystemet. Formålet er således også at
forebygge, at denne gruppe af borgere på sigt udvikler
sociale problemstillinger ud over stofmisbruget.
Målgruppen for forslaget er stofmisbrugere, der ud over
deres misbrug ikke er belastet socialt, og som har en relativ
tæt tilknytning til arbejdsmarkedet eller
uddannelsessystemet. Målgruppen modtager således ikke
anden hjælp og støtte efter servicelovens afsnit V om
hjælp til voksne, dog med undtagelse af hjælp efter
afsnit V, der alene er givet på baggrund af fysisk
funktionsnedsættelse, samt med undtagelse af midlertidig
husly anvist mod betaling efter § 80 i serviceloven.
Borgere med psykisk funktionsnedsættelse, som modtager
hjælp efter serviceloven i relation hertil, vil således
ikke være omfattet af forslaget.
Det er en målgruppe, som kun i begrænset omfang er
set i behandlingssystemet tidligere, og det er en målgruppe,
der som udgangspunkt ikke forventes at ville opsøge
behandling, med mindre tilbuddet sikrer personen anonymitet.
Det eksisterende tilbud om behandling af stofmisbrugere efter
§ 101 i serviceloven tilgodeser ikke denne
målgruppes behov for anonymitet, hvorfor det foreslås
at indsætte en ny bestemmelse § 101 a i
serviceloven om anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling til denne
afgrænsede målgruppe, jf. lovforslagets § 1,
nr. 2.
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af
satspuljeaftalen for 2014 mellem regeringen, (Socialdemokraterne,
Radikale Venstre og på daværende tidspunkt Socialistisk
Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti
og Liberal Alliance. Aftalen om fremsættelse af lovforslaget
er indgået på baggrund af erfaringerne fra
satspuljeforsøgsprojektet »Projekt Anonym
Stofmisbrugsbehandling«. Af aftalen fremgår, at
satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til, at
kommuner skal tilbyde anonym behandling til personer med et
behandlingskrævende stofmisbrug som det primære sociale
problem.
Lovforslaget bygger på erfaringerne fra
forsøgsprojektet »Projekt Anonym
Stofmisbrugsbehandling«, der blev igangsat med
satspuljeaftalen for 2010. I perioden 2010 - 2013 har der i
henholdsvis København og Odense Kommune været
afprøvet forsøg med anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling. Projekterne blev med satspuljeaftalen for
2014 forlænget frem til udgangen af 2014. I satspuljeaftalen
for 2015 er der enighed om at forlænge projekterne frem til
1. juli 2015.
Målgruppen for »Projekt Anonym
Stofmisbrugsbehandling« er personer over 18 år, der
ikke er belastet socialt udover deres misbrugsproblematik, der har
en relativ tæt tilknytning til arbejdsmarkedet eller
uddannelsessystemet, og som ikke tidligere har opsøgt et
behandlingstilbud.
Socialstyrelsen har udarbejdet en evaluering af »Projekt
Anonym Stofmisbrugsbehandling«, der indeholder viden om og
erfaringer fra forsøgsprojektet. Af evalueringen
fremgår, at det er lykkedes at komme i kontakt med en
målgruppe, som ikke tidligere har været i
behandlingssystemet, og at anonymiteten har spillet en
afgørende rolle for rekrutteringen af målgruppen og
for deres motivation til behandling.
De erfaringer, der hidtil er oparbejdet på baggrund af
forsøgsprojektet om anonym, ambulant behandling af
stofmisbrugere, viser, at målgruppen ikke ville opsøge
behandling, med mindre tilbuddet som udgangspunkt sikrer personen
anonymitet.
Med lovforslaget om at tilbyde anonym behandling af
stofmisbrugere foreslås på den baggrund
videreført en række kernelementer fra
forsøgsprojektet, herunder sikret anonymitet, nem og diskret
adgang til den indledende kontakt og diskret adgang til
behandlingen, samt gruppebehandling som metodisk tilgang i
behandlingen.
Det foreslås, at personer, der modtager behandling efter
den foreslåede nye bestemmelse § 101 a, ikke
omfattes af servicelovens § 141, hvorefter
kommunalbestyrelsen skal skønne, om det er
hensigtsmæssigt at tilbyde at udarbejde en handleplan for
indsatsen, idet målgruppen alene har et misbrug som socialt
problem, men ikke andre sociale problemer, samt ønsker
anonymitet under behandlingsforløbet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Efter servicelovens § 101 skal kommunalbestyrelsen
tilbyde behandling af stofmisbrugere. Målgruppen for
§ 101 er personer med et behandlingskrævende
stofmisbrug. Kendetegnende for de personer, der modtager behandling
efter § 101, er, at stofmisbruget typisk ses i
kombination med andre og ofte komplekse sociale problemer, som
gør, at de har behov for andre sociale indsatser ud over
stofmisbrugsbehandling. Det kan være problemer med bolig,
gæld, kriminalitet, manglende tilknytning til arbejdsmarkedet
eller psykiske lidelser, som medfører, at denne gruppe af
personer har behov for øvrige sociale
støtteforanstaltninger efter servicelovens afsnit V. Efter
bestemmelsen skal kommunen iværksætte behandling senest
14 dage efter henvendelsen til kommunen. Det er kommunen, der
visiterer til behandling, og personer, der er visiteret til
behandling, har mulighed for frit valg af behandlingstilbud af
tilsvarende karakter som det, der er visiteret til.
Kommunalbestyrelsen kan efter § 4 i serviceloven
opfylde sin forsyningsforpligtelse ved brug af egne tilbud og ved
at samarbejde med andre kommuner, regioner og private tilbud om
etablering af tilbud om stofmisbrugsbehandling for bl.a. at sikre
kvalitet, volumen og økonomi i tilbuddet.
Efter sundhedslovens § 142 tilbyder
kommunalbestyrelser vederlagsfri lægelig behandling med
afhængighedsskabende lægemidler til personer, som har
et stofmisbrug. Lægelig stofmisbrugsbehandling efter denne
bestemmelse, hvilket i praksis vil sige substitutionsbehandling for
misbrug af heroin og andre opioider, kan ikke gives anonymt.
Efter servicelovens § 141 skal kommunalbestyrelsen,
når der ydes hjælp til voksne efter afsnit V i
serviceloven, skønne, om det som led i indsatsen er
hensigtsmæssigt at tilbyde at udarbejde en handleplan for
indsatsen, jf. dog § 141, stk. 2, hvorefter
kommunalbestyrelsen skal tilbyde at udarbejde en handleplan til
bestemte persongrupper, der modtager hjælpen.
2.2. Den foreslåede ordning
2.2.1. Tilbud om anonym, ambulant
behandling for stofmisbrug
Med lovforslaget forpligtes kommunalbestyrelserne til at tilbyde
anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling til en målgruppe, der
som udgangspunkt ikke forventes at ville opsøge behandling,
med mindre tilbuddet sikrer personen anonymitet. Forpligtelsen
omfatter ikke lægelig stofmisbrugsbehandling efter
sundhedslovens § 142. Der henvises til erfaringerne fra
evalueringen af forsøgsprojektet »Projekt Anonym
Stofmisbrugsbehandling« og afsnit 1.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse
§ 101 a i serviceloven, jf. lovforslagets § 1,
nr. 2, hvorefter kommunalbestyrelsen forpligtes til at tilbyde
anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling af personer, der har et
behandlingskrævende stofmisbrug, men som ikke har andre
sociale problemer, hvortil der ydes hjælp efter afsnit V i
serviceloven. Lovforslaget indebærer som følge af, at
modtagerne af misbrugsbehandlingen efter lovforslaget ønsker
at være anonyme, ikke krav om iværksættelse af
behandling inden for 14 dage efter henvendelse til kommunen som ved
behandling af stofmisbrug efter § 101 i loven.
Det foreslås i forlængelse heraf, at borgere, der
modtager anonym stofmisbrugsbehandling, som konsekvens af
ønsket om anonymitet ikke omfattes af servicelovens
§ 141, hvorefter kommunalbestyrelsen har pligt til at
skønne, om der som led i indsatsen er hensigtsmæssigt
at tilbyde at udarbejde en handleplan for indsatsen.
Målgruppen for den foreslåede bestemmelse om anonym,
ambulant stofmisbrugsbehandling er personer, der alene har et
behandlingskrævende stofmisbrug, men ikke andre sociale
problemer, og som har en relativt tæt tilknytning til
arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet, jf. dog afsnit 2.2.4. om
afgørelse om behandling.
Tilbud om behandling efter den foreslåede bestemmelse vil
blive omfattet af § 4 i serviceloven, hvorefter det er
kommunen, der har ansvaret for, at der er det nødvendige
udbud af pladser i tilbud efter loven. For at opfylde sin
forsyningsforpligtelse kan kommunen vælge selv at oprette og
drive tilbud eller samarbejde med andre kommuner, regioner eller
private tilbud. Det vil i den forbindelse for blandt andre kommuner
med få borgere i målgruppen kunne være
hensigtsmæssigt at samarbejde med omkringliggende kommuner om
tilbud og indgåelse af aftaler med leverandører heraf
med henblik på at opnå fagligt og økonomisk
bæredygtige tilbud.
Kommunalbestyrelsen skal i forlængelse heraf indgå
aftale med to eller flere leverandører af tilbud om anonym,
ambulant behandling af stofmisbrug, som målgruppen frit vil
kunne henvende sig til, når der er truffet afgørelse
om behandling. Der skal indgås aftaler på en
sådan måde, at det sikres, at borgeren har mulighed for
at benytte mindst ét tilbud beliggende uden for kommunen.
Der kan f.eks. indgås aftale med en anden kommunes eller
regioners behandlingstilbud, et privat behandlingstilbud eller
oprettes egne tilbud, herunder tilbud der organisatorisk
hænger sammen med f.eks. den kommunale stofmisbrugsbehandling
efter § 101. Indgåelse af aftale med en
leverandør skal dog ske under forudsætning af, at
leverandøren af tilbuddet kan sikre, at borgerens
ønske om anonymitet i forbindelse med behandlingen, herunder
mulighed for diskret adgang til behandlingsstedet, kan
imødekommes, jf. afsnit 2.2.3. om anonymitet.
Kommunalbestyrelsen kan som en del af den aftale, der
indgås med leverandøren, indgå nærmere
aftale om rammerne for åbningstider, afholdelse af sessioner,
afregning for ydelserne m.v.
Kommunalbestyrelsen skal gennem hjemmeside og telefonisk sikre
nem adgang til, at borgere, der ønsker at modtage anonym,
ambulant stofmisbrugsbehandling, kan henvende sig anonymt, jf.
afsnit 2.2.3, og indgå aftale om en samtale med henblik
på, at der kan træffes afgørelse om behandling.
Borgeren vil konkret kunne henvende sig på mail eller
telefonisk. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at telefoniske
henvendelser f.eks. kan ske inden for et nærmere
afgrænset tidsrum eller ved brug af telefonsvarer, hvorved
borgeren efterfølgende vil blive kontaktet af en
medarbejder.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling
på baggrund af en afklarende samtale med borgeren, jf.
nedenfor under afsnit 2.2.3. og 2.2.4. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at de tilbud, der er indgået aftale med, skal
varetage opgaven med at behandle henvendelser via hjemmeside og
telefonisk, samt selv skal træffe afgørelse om
behandling på baggrund den afklarende samtale, der
indgås aftale med borgeren om, jf. afsnit 2.2.5.
Det foreslås, at afgørelser om anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed. Såfremt borgeren ikke vurderes at være i
målgruppen for anonym stofmisbrugsbehandling, herunder hvis
borgerens behov for behandling ikke vurderes at kunne
imødekommes af et anonymt, ambulant behandlingstilbud, vil
borgeren kunne modtage behandling efter servicelovens
§ 101.
Afgørelser om behandling efter den foreslåede
§ 101 a truffet på baggrund af en delegation fra
kommunalbestyrelsen vil dog kunne indbringes for den delegerende
kommunalbestyrelse, som har tilsynet med delegationens
udøvelse.
2.2.2. Målgruppen
Med afsæt i erfaringerne fra evalueringen af
forsøgsprojektet foreslås det, at målgruppen for
bestemmelsen bliver personer med behandlingskrævende
stofmisbrug, som ikke derudover har andre sociale problemer, og som
derfor ikke får anden hjælp og støtte efter
servicelovens afsnit V, dog med undtagelse af hjælp efter
afsnit V givet alene på baggrund af fysisk
funktionsnedsættelse samt med undtagelse af midlertidig husly
anvist mod betaling efter § 80 i serviceloven. Borgere
med psykisk funktionsnedsættelse, som modtager hjælp
efter serviceloven i relation hertil, vil således ikke
være omfattet af forslaget.
Erfaringerne har vist, at denne særlige målgruppe
undlader at søge behandling for deres stofmisbrug, da det er
afgørende for målgruppen at have mulighed for at
være anonym. Målgruppen har en relativt tæt
tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet og er
kendetegnet ved, at personerne typisk har et
forsørgelsesgrundlag som lønindtægt, SU,
arbejdsløsheds- eller sygedagpenge, og ved, at personerne
typisk ikke tidligere har været i misbrugsbehandling.
Kommunalbestyrelsen eller leverandør af
behandlingstilbuddet, såfremt afgørelsen om behandling
efter delegation træffes af tilbuddet, vil kunne benytte det
internationale stofmisbrugsbelastningsindeks ASI (European
Addiction Severity Index) som redskab til at vurdere den
pågældende borgers sociale belastningsgrad. ASI-scoren
kan i samspil med øvrige vurderingsfaktorer være med
til at bestemme, hvorvidt borgeren falder inden for
målgruppen og kan modtage behandling efter den
foreslåede § 101 a i serviceloven.
2.2.3. Anonymitet
Med lovforslaget foreslås, at behandlingen af
stofmisbruget tilbydes anonymt, og at borgeren sikres anonymitet
gennem hele forløbet. Med anonymitet forstås, at en
borger i målgruppen har mulighed for at henvende sig,
gennemføre en afklarende samtale og indgå i et
behandlingsforløb uden at skulle identificere sig selv ved
eksempelvis fulde navn og cpr-nummer samt, at borgeren har mulighed
for diskret adgang til behandling, så vedkommende ikke kan
identificeres af f.eks. arbejdsgiver, familiemedlemmer eller andre
i lokalområdet.
Anonymiteten understøttes ligeledes af, at kommunale
myndighedspersoner, der er i kontakt med borgeren, og ansatte ved
behandlingstilbuddet har tavshedspligt, jf. forvaltningslovens
§ 27, som henviser til straffelovens § 152 og
§§ 152 c-152 f. Dette gælder både i
forbindelse med borgerens henvendelse, den afklarende samtale og
behandlingen.
Sikring af anonymiteten foreslås desuden
understøttet af, at borgeren via hjemmeside eller telefonisk
henvendelse har nem adgang til at indgå aftale om en
afklarende samtale samt diskret adgang til såvel den
afklarende samtale som til selve behandlingsstedet, så
borgeren ikke vil kunne blive identificeret i forbindelse med
behandlingen. Konkret vil dette kunne sikres ved, at den afklarende
samtale med borgeren finder sted inden for almindelig
åbningstid på f.eks. det lokale bibliotek, på
Borgerservice eller hos selve behandlingstilbuddet, og at indgangen
til behandlingsstedet ikke er den samme som til et
behandlingstilbud efter § 101, ligesom anvendelse af
f.eks. eksisterende lokaler på eksempelvis skoler og i andre
kommunale bygninger på samme måde kan sikre borgeren
diskret adgang til behandlingen. Borgeren får endvidere
mulighed for at vælge at benytte et tilbud, der er beliggende
uden for borgerens hjemkommune.
Det aktuelle behandlingsforløb vil typisk foregå
uden for almindelig arbejdstid, hvorfor lokaler på
eksempelvis skoler eller lignede steder med fordel kan anvendes til
behandling. En nem og diskret adgang til visitation og behandling
er væsentlig, da erfaringerne fra forsøgsprojektet har
vist, at den diskrete indgang sammen med anonymiteten udgør
en afgørende forudsætning for målgruppens
ønske om at indgå i et behandlingsforløb.
Forslaget om, at borgeren nemt og diskret kan henvende sig via
af hjemmeside eller telefonisk uden at skulle opgive navn og
cpr-nummer, vurderes tillige at være en afgørende del
af anonymiteten, da borgeren som oftest ikke ønsker anden
kontakt til kommunen.
Hvis borgeren ikke ønsker at være anonym under
behandlingsforløbet, skal dette også være
muligt, så længe borgeren opfylder kriterierne for
målgruppen for tilbuddet efter den foreslåede
§ 101 a. Hvis borgeren i konkrete tilfælde ikke
ønsker at være anonym, men har oplyst f.eks. navn og
cpr-nummer, vil behandling af den pågældendes
personoplysninger skulle ske efter reglerne i persondatalovens
§§ 5-8.
2.2.4. Afgørelse om
behandling
Borgere, der ønsker at modtage anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling, skal have mulighed for at henvende sig via
hjemmeside eller telefon og uden at opgive navn og cpr-nummer
indgå aftale om en afklarende samtale om
behandlingsbehovet.
I forbindelse med den afklarende samtale skal borgeren oplyse
sin hjemkommune. Hvis det vurderes, at borgeren kommer fra en anden
kommune, skal borgeren eksempelvis fremvise sit sygesikringskort
uden visning af cpr-nummer og navn synligt eller på anden vis
dokumentere sin hjemkommune.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling
på baggrund af den afklarende samtale med personen, der
henvender sig. Det er således de oplysninger, som frembringes
på baggrund af samtalen med personen, der ligger til grund
for afgørelsen. Formålet med samtalen er at
afdække, om personen tilhører målgruppen for
tilbuddet om anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, herunder om
personen har et behandlingskrævende stofmisbrug, men ikke har
andre sociale problemer. Heri indgår en afdækning af,
om borgeren har behov for at modtage hjælp og støtte
til efter servicelovens afsnit V og herunder bør omfattes af
servicelovens § 141, hvorefter kommunalbestyrelsen skal
tilbyde at udarbejde en handleplan, såfremt det vurderes
hensigtsmæssigt. Den afklarende samtale finder således
sted, inden personen starter i behandlingen.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt
borgeren opfylder kriterierne for at modtage anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling, herunder at personen ikke har andre sociale
problemer, der kan have betydning for hensigtsmæssigheden og
udbyttet af den anonyme, ambulante behandling. En vigtig
forudsætning for at kunne profitere af tilbuddet er
således, at personen ikke har andre sociale problemer, og at
personen kan indgå i det gruppebehandlingsforløb, som
er et centralt element i tilbuddet. Det er samtidig vigtigt, at
stofmisbrugsproblematikken er af en sådan karakter, at den
vurderes mulig at imødegå i et korterevarende
behandlingsforløb.
Afgørelse om behandling kan, jf. det foreslåede
§ 101 a, stk. 6, i lovforslagets § 1, nr. 2,
ikke indbringes for anden administrativ myndighed, idet borgeren
for det første ønsker at være anonym og for det
andet vil kunne modtage behandling efter servicelovens
§ 101, hvis det vurderes, at borgeren ikke falder inden
for målgruppen efter § 101 a.
Afgørelser om behandling efter den foreslåede
§ 101 a truffet på baggrund af en delegation fra
kommunalbestyrelsen vil dog kunne indbringes for den delegerende
kommunalbestyrelse, som har tilsynet med delegationens
udøvelse.
Hvis personen vurderes at have andre sociale problemer ud over
stofmisbruget, og det derfor vurderes, at personen ikke
tilhører målgruppen for det anonyme tilbud om
stofmisbrugsbehandling efter den foreslåede § 101
a, skal behandlingstilbuddet henvise den pågældende til
sin hjemkommune for yderligere vejledning.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at sikre personen
rådgivning og vejledning om øvrige tilbud, jf.
servicelovens §§ 10 og 12 om kommunens
rådgivnings- og vejledningsforpligtigelse. I det konkrete
tilfælde er det væsentligt, at behandlingstilbuddet kan
informere om eksempelvis muligheden for den almindelige kommunale,
anonyme rådgivning. Kommunen skal efter § 5 i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område foretage en helhedsvurdering, når en borger
henvender sig med ansøgninger eller spørgsmål
om hjælp.
Generelt gælder det, at kommunalbestyrelsen og
leverandøren af behandlingstilbuddet, jf. servicelovens
§ 10, stk. 3, skal være opmærksomme på,
om personer, der henvender sig eller deltager i behandlingen, har
eller får behov for anden form for hjælp efter
serviceloven eller anden lovgivning. Såfremt det i
forbindelse med den afklarende samtale eller den anonyme, ambulante
behandling vurderes, at borgeren har behov for en anden indsats,
skal borgeren i stedet henvises til sin hjemkommune med henblik
på at modtage rådgivning om anden hjælp efter
serviceloven eller anden relevant lovgivning, jf. servicelovens
§§ 10 og 12.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at den skærpede
underretningspligt i servicelovens § 153 også
gælder ansatte hos leverandøren af
behandlingstilbuddet. Efter denne bestemmelse skal personer, der
udøver offentlig tjeneste eller offentlig hverv, underrette
kommunalbestyrelsen, hvis de under udøvelsen af tjenesten
eller hvervet får kendskab til eller grund til at antage, at
et barn eller en ung under 18 år kan have behov for
særlig støtte. Underretningspligten er personlig i
disse tilfælde, og påhviler således alle ansatte,
der er i kontakt med borgeren. Kommunale myndighedspersoner er
ligeledes forpligtet til at reagere, hvis der er anledning til
bekymring for et barns sikkerhed og udvikling, uanset om denne
opstår i forbindelse med en anonym henvendelse.
2.2.5. Delegation af
afgørelseskompetence samt overdragelse af andre opgaver
Det foreslås i lovforslagets § 101 a, stk. 5, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de leverandører af
tilbud, der er indgået aftale med, skal varetage opgaven med
at behandle henvendelse via hjemmeside og telefon, samt selv skal
træffe afgørelse om behandling.
Forslaget om mulighed for ekstern delegation af
afgørelseskompetence er begrundet i, at der skal være
mulighed for, at den enkelte kommunalbestyrelse kan beslutte, at
borgeren alene skal i kontakt med en leverandør af tilbud om
anonym, ambulant behandling forud for samt i forbindelse med, at
der skal træffes afgørelse om behandling, og dermed
ikke skal i kontakt med kommunen.
Kommunalbestyrelsen kan således beslutte, at de
leverandører, der er indgået aftale med, også
driver hjemmeside og har den eventuelle indledende telefoniske
kontakt med borgere, der ønsker at modtage anonym, ambulant
behandling. Endvidere kan kommunalbestyrelsen vælge at
delegere afgørelseskompetence til leverandører, der
er indgået aftale med, hvorefter leverandøren
gennemfører den afklarende samtale med borgeren og
beslutter, hvorvidt borgeren falder inden for målgruppen og
dermed kan påbegynde et behandlingsforløb.
Såfremt kommunalbestyrelsen beslutter at lade opgaven med
at tage imod henvendelser fra borgere overgå til en
leverandør samt at delegere sin afgørelseskompetence,
påhviler det fortsat kommunalbestyrelsen at tilse, at den
indledende kontakt med borgeren, den afklarende samtale,
afgørelse om og gennemførelse af behandlingen lever
op til formålet med at tilbyde anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling efter § 101 a.
2.2.6. Behandlingen
Behandlingen foreslås at bestå af et afgrænset
forløb af kortere varighed med gruppebaseret behandling med
en behandler som metodisk tilgang, sådan som det kendes fra
Projekt Anonym Stofmisbrugsbehandling, hvor borgeren tilbydes en
ugentligt session. Endvidere foreslås det, at der gives
mulighed for en individuel, afsluttende samtale.
Erfaringerne fra evalueringen af forsøgsprojektet viser,
at et forløb på 16 uger har været dækkende
for behandlingsbehovet hos denne målgruppe, som forslaget
henvender sig til.
Kommunalbestyrelsen beslutter som en del af den aftale, der
indgås med tilbuddet, serviceniveauet for behandlingen,
herunder også rammer for tilbuddets fastsættelse af
åbningstider, indenfor hvilke deres borgere kan deltage i
sessioner.
2.2.7. Tilsyn med leverandører
af tilbud om anonym stofmisbrugsbehandling
Det foreslås, at tilbud om anonym stofmisbrugsbehandling
bliver omfattet af socialtilsynenes godkendelses- og
tilsynskompetence, jf. lov om socialtilsyn, på lige fod med
behandlingstilbud efter § 101, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 4, om ændring af § 4, stk. 1, i
lov om socialtilsyn.
Det betyder, at behandlingstilbud skal godkendes af
socialtilsynet som generelt egnede for at kunne indgå i
kommunernes forsyning, og at de vil blive underlagt
driftsorienteret tilsyn fra socialtilsynet. Godkendelse og tilsyn
foretages på baggrund af centralt fastlagte retningslinjer om
økonomi, organisation og faglig kvalitet.
Den foreslåede ordning med anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling vil således blive underlagt en
vurdering af, om et behandlingstilbud har den fornødne
kvalitet, herunder at tilbuddets fysiske rammer og faciliteter
imødekommer borgernes behov for anonymitet, så
borgeren nemt og diskret kan henvende sig om en afklarende samtale
og har diskret adgang til og kan bevare sin anonymitet under
behandlingen. Oplysninger om tilbuddet indberettes til
Tilbudsportalen efter samme regler som for f.eks. § 101.
Det betyder, at socialtilsynet skal indberette oplysninger om
godkendelse af tilbud, tilbuddets aktuelle status og resultaterne
af tilsynet. Tilsynet skal føres ud fra en risikobaseret
tilgang, men der skal aflægges tilsynsbesøg på
behandlingsstedet mindst én gang om året. Med
tilsynsreformen har socialtilsynet således også
fået adgang til at trække en godkendelse tilbage, hvis
stedet ikke længere opfylder de centralt fastsatte krav.
Dette med den virkning, at stedet ikke længere kan
indgå i kommunernes forsyning.
3. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Evalueringen af satspuljeprojektet om anonym
stofmisbrugsbehandling viser, at der for denne type af
behandlingstilbud har været en højere deltagelse af
kvinder (28 pct.) end for tilsvarende ikke-anonyme
behandlingstilbud. Anonymiteten formodes ligeledes at være
afgørende for at nå ud til en bredere gruppe af
mandlige stofmisbrugere, som ellers ikke ville have opsøgt
behandlingssystemet. Lovforslaget forventes på den baggrund
af have positive ligestillingsmæssige konsekvenser for
både mænds og kvinders sundhed.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører både administrative og
økonomiske konsekvenser for kommunerne, der forpligtes til
at tilbyde anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling. Forslaget
forventes således at medføre kommunale merudgifter
på i alt 7,3 mio. kr. i 2015 og 12,7 mio. kr. årligt i
2016 og frem. Heraf udgør de administrative konsekvenser 2,3
mio. kr. i 2015 og 2,7 mio. kr. årligt herefter.
Finansieringen er tilvejebragt ved satspuljeaftalerne for 2014
og 2015.
Forslaget medfører hverken administrative eller
økonomiske konsekvenser for stat og regioner.
| | | | | | | Merudgifter i forbindelse med anonym,
ambulant stofmisbrugsbehandling | Mio. kr. 2015-pl | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Stat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Regioner | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommuner | 7,3 | 12,7 | 12,7 | 12,7 | Merudgifter som følge af
lovforslaget i alt | 7,3 | 12,7 | 12,7 | 12,7 | | | | | |
|
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. november
2014 til den 16. december 2014 været sendt i høring
hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, BDO Kommunernes revision, Brugernes Akademi,
Blå Kors, Brugerforeningen for aktive stofmisbrugere, BUPL -
Forbundet af Pædagoger og Klubfolk Børn og Familier,
Center for Rusmiddelforskning, Centerlederforeningen, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Børne- og Ungdomspsykiatrisk
Selskab, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk
Selskab for Addiktiv Medicin, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Sygeplejeråd, Datatilsynet, Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Frelsens Hær, Gadejuristen, Institut for Menneskerettigheder,
KFUK's Sociale Arbejde, KFUM's Sociale Arbejde, Kirkens
Korshær, KL, Københavns Kommune, Landsforeningen af
Kvindekrisecentre, Landsforeningen LEV, Landsforeningen af
Opholdssteder og Skole- og Behandlingstilbud (LOS), Landsforeningen
af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen af væresteder for stofafhængige og
tidligere stofafhængige (LVS), Landsforeningen Bedre
Psykiatri, Landsforeningen for Human Narkobehandling,
Landsforeningen for Pårørende til Stofmisbrugere,
Landsforeningen Sind, LO, Missionen blandt hjemløse, Odense
Kommune, Pårørendenetværket Antistigma,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt
Udsatte, Selveje Danmark, Socialt Leder Forum, Socialt
Udviklingscenter (SUS), Socialpædagogernes Landsforbund,
Sundhedsstyrelsen, Ungdommens Vel, Ungdomsringen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De kommunale merudgifter beløber
sig til 7,3 mio. kr. i 2015 og 12,7 mio. kr. årligt i 2016 og
frem. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører
administrative konsekvenser for kommunerne, og skønnes at
medføre merudgifter på i alt 2,3 mio. kr. i 2015 og
2,7 mio. kr. fra 2016 og frem. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Gældende § 5, stk. 1, nr. 5, giver
regionsrådet adgang til efter aftale med
kommunalbestyrelserne i regionen at etablere behandlingstilbud til
stofmisbrugere efter lovens § 101. Det foreslås, at
regionerne forpligtes til at tilbyde anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling efter den foreslåede nye
§ 101 a i serviceloven, når det aftales med
kommunalbestyrelserne i regionen i forbindelse med de årlige
rammeaftaler, jf. § 6 i lov om social service.
Regionernes adgang til at etablere tilbud efter aftale med
kommunalbestyrelsen sidestilles således for lovens
§ 101 og § 101 a.
Til nr. 2
I § 101 a, stk. 1,
foreslås det at forpligte kommunalbestyrelsen til at tilbyde
anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling. Forslaget henvender sig
til en ny afgrænset målgruppe, der typisk ikke har
opsøgt behandling efter de eksisterende regler om
stofmisbrugsbehandling, og som ikke har andre sociale problemer,
hvortil der ydes hjælp efter servicelovens afsnit V.
I stk. 2 foreslås det, at
kommunalbestyrelsen skal indgå aftale med to eller flere
leverandører af tilbud om anonym, ambulant behandling af
stofmisbrug. Der skal indgås aftaler på en sådan
måde, at det sikres, at borgeren har mulighed for at benytte
mindst ét tilbud, som er beliggende uden for hjemkommunen.
Der kan f.eks. indgås aftale med en anden kommunes eller
regionernes behandlingstilbud, med et privat behandlingstilbud
eller oprettes egne tilbud under forudsætning af, at
leverandøren af tilbuddet kan sikre, at borgerens
ønske om anonymitet i forbindelse med behandlingen, herunder
mulighed for diskret adgang til behandlingsstedet, kan
imødekommes. Der vil herunder kunne oprettes tilbud, der
organisatorisk hænger sammen med f.eks. den kommunale
stofmisbrugsbehandling efter § 101 under
forudsætning af, at behandlingen foregår adskilt fra
behandlingstilbud efter § 101 og på en sådan
måde, at formålet med anonymitet opnås. Det vil
for blandt andre kommuner med få borgere i målgruppen
kunne være hensigtsmæssigt at samarbejde med
omkringliggende kommuner om tilbud og indgåelse af aftaler
med leverandører heraf med henblik på at opnå
fagligt og økonomisk bæredygtige tilbud.
Da behandlingen efter forslaget er anonym, og målgruppen
ikke kendes af kommunen, kan kommunen ikke informere de enkelte
relevante borgere individuelt om muligheden for at benytte
ordningen. Kommunen skal efter det foreslåede stk. 3 imidlertid via hjemmeside informere om
ordningen og skabe adgang til, at borgeren kan henvende sig nemt og
diskret via mail eller telefon, hvis de ønsker at modtage
anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at telefoniske henvendelser f.eks. kan ske inden for et
nærmere afgrænset tidsrum eller ved brug af
telefonsvarer, hvorved borgeren efterfølgende vil blive
kontaktet af en medarbejder. Det vil herudover være op til
den enkelte kommune at håndtere formidlingen af tilbuddet.
Erfaringerne fra forsøgsprojektet viser, at det er
hensigtsmæssigt at overveje muligheder for annoncering og
formidling i forhold til at nå ud til målgruppen, der
ikke typisk vil blive informeret herom via de kommunale tilbud,
idet de typisk sjældent har kontakt til kommunen.
Erfaringerne fra forsøgsprojektet viser, at henvendelser
til tilbuddet i første gang typisk sker via telefon eller
mail. Eksempelvis har forsøgsprojektet etableret en
hjemmeside, der har fungeret som primær indgang for alle
henvendelser. Disse første henvendelser har ført til,
at der bliver aftalt tid til en afklaringssamtale, hvor det
afgøres, om borgeren tilhører målgruppen. I
forsøgsprojektet er der en andel, der allerede ved den
første henvendelse bliver henvist til andet tilbud. Det har
ofte været borgere, som har haft behov for social
støtte udover deres stofmisbrug, eller for hvem anonymiteten
ikke har været afgørende.
Hvis borgeren opsøger en leverandør, som borgerens
egen kommune ikke har indgået aftale med om behandling, skal
den pågældende leverandør henvise borgeren til
hjemkommunens hjemmeside, hvor borgeren kan finde oplysninger om
mulighederne for at modtage anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling
i den pågældende kommune.
Når der via mail eller telefon er indgået aftale med
borgeren om en afklarende samtale om borgerens behov for
behandling, vil borgeren i forbindelse med samtalen skulle oplyse
sin hjemkommune. Hvis det vurderes, at borgeren kommer fra en anden
kommune, skal borgeren eksempelvis fremvise sit sygesikringskort
uden cpr-nummer og navn synligt eller på anden vis
dokumentere sin hjemkommune.
Borgeren skal have diskret adgang til den afklarende samtale,
så borgeren ikke vil kunne blive identificeret i forbindelse
hermed. Konkret vil dette kunne sikres ved, at den afklarende
samtale med borgeren finder sted inden for almindelig
åbningstid på f.eks. det lokale bibliotek, på
Borgerservice eller hos selve behandlingstilbuddet.
Efter det foreslåede stk. 4
træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om anonym,
ambulant behandling, hvorefter borgeren henvises til de
behandlingstilbud, der er indgået aftale med. Det sker
på baggrund af den afklarende samtale med borgeren, hvor det
vurderes, om borgeren tilhører målgruppen, herunder om
borgerens behov for behandling kan imødekommes af et
anonymt, ambulant tilbud.
Den afklarende samtale skal dermed afdække, hvorvidt
borgeren tilhører målgruppen efter stk. 1 for
tilbuddet om anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, herunder om
borgeren er socialt belastet, dvs. har særlige sociale
problemer udover stofmisbruget, samt om borgeren har en relativ
tæt tilknytning til arbejdsmarkedet eller
uddannelsessystemet. En del af samtalen har således til
formål at afgøre borgerens aktuelle sociale
belastningsgrad. Heraf følger, at en borger ikke kan
udelukkes fra behandlingstilbuddet, selvom borgeren tidligere har
opsøgt eller været i behandling efter servicelovens
§ 101 om behandling af stofmisbrugere, så
længe borgerens aktuelle sociale belastningsgrad efter en
vurdering falder inden for kriterierne for at indgå i
målgruppen for behandlingstilbuddet efter det
foreslåede stk. 1. Såfremt det vurderes, at borgeren
kan have behov for anden social indsats, som misbrugsbehandlingen
hensigtsmæssigt bør tænkes sammen med for at
kunne opnå en helhedsorienteret indsats for borgeren, og
dermed evt. bør være omfattet af servicelovens
§ 141 om handleplaner, skal borgeren henvises til
yderligere rådgivning og vejledning, jf. servicelovens
§§ 10 og 12.
Som hjælp til afklaringen kan der anvendes det
internationale stofmisbrugsbelastningsindeks ASI (European
Addiction Severity Index). En ASI-vurdering betyder, at der
udregnes en ASI-score ved brug af en standardiseret
interviewmetode. Den samlede ASI-score er en samlet beregning af
borgerens belastning inden for følgende områder: Stof-
og alkoholforbrug, kriminalitet, job, økonomi,
familieforhold, sociale forhold, psykisk og somatisk helbred.
ASI-scoren kan i samspil med øvrige vurderingsfaktorer
være med til at bestemme målgruppens sociale
belastningsgrad.
Det besluttes således, om borgeren opfylder kriterierne
for at indgå i behandlingen, på baggrund af en samlet
vurdering af forskellige faktorer, hvoraf ASI-vurderingen kan
indgå som et parameter.
Efter det foreslåede stk. 5
kan kommunalbestyrelsen beslutte, at de tilbud, der er
indgået aftale med om anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling, skal varetage opgaven med at sikre, at
borgeren kan henvende sig via hjemmeside og telefonisk, samt selv
skal træffe afgørelse om behandling.
Kommunalbestyrelsen kan således beslutte, at de
leverandører, der er indgået aftale med, også
driver hjemmeside og har den eventuelle indledende telefoniske
kontakt med borgere, der ønsker at modtage anonym
behandling. Endvidere kan kommunalbestyrelsen vælge at
delegere afgørelseskompetence til leverandører, der
er indgået aftale med, hvorefter leverandøren
gennemfører den afklarende samtale med borgeren og
beslutter, hvorvidt borgeren falder inden for målgruppen og
dermed kan påbegynde et behandlingsforløb.
Såfremt kommunalbestyrelsen beslutter at lade opgaven med
at tage imod henvendelser fra borgere overgå til en
leverandør samt at delegere sin afgørelseskompetence,
påhviler det fortsat kommunalbestyrelsen at tilse, at den
indledende kontakt med borgeren, den afklarende samtale,
afgørelse om og gennemførelse af behandlingen lever
op til formålet med at tilbyde anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling efter stk. 1.
Borgeren vil efter det foreslåede stk. 6 ikke kunne indbringe afgørelsen
for anden administrativ myndighed, idet borgeren for det
første ønsker at være anonym og for det andet
vil kunne modtage behandling efter § 101, hvis det
vurderes, at borgeren ikke falder inden for målgruppen efter
§ 101 a. Såfremt det vurderes, at borgeren ikke
tilhører målgruppen, herunder at borgerens behov for
behandling ikke kan imødekommes i et anonymt, ambulant
tilbud, og at borgeren evt. også har behov for anden
støtte og hjælp efter serviceloven, afvises borgeren,
og der henvises i stedet til rådgivning og vejledning om
øvrige tilbud, jf. servicelovens §§ 10 og 12
om kommunens rådgivnings- og vejledningsforpligtigelse.
Afgørelser om behandling efter den foreslåede
§ 101 a truffet på baggrund af en delegation fra
kommunalbestyrelsen vil dog kunne indbringes for den delegerende
kommunalbestyrelse, som har tilsynet med delegationens
udøvelse.
Efter det foreslåede stk. 7
skal behandlingen foregå på en sådan måde,
at borgerens ønske om anonymitet kan opfyldes. Der vil
herunder kunne benyttes tilbud, der organisatorisk hænger
sammen med f.eks. den kommunale stofmisbrugsbehandling efter
§ 101, men under forudsætning af, at behandlingen
foregår adskilt fra behandlingstilbud efter § 101
og på en sådan måde, at formålet med
anonymitet opnås. Borgeren skal således have diskret
adgang til stedet og ikke kunne identificeres i forbindelse med, at
behandlingen finder sted, f.eks. ved at der sikres en separat
indgang til behandlingen, eller at behandlingen foregår i
andre lokaler, som kommunen råder over. Borgeren skal
endvidere kunne vælge at benytte et tilbud beliggende uden
for borgerens hjemkommune, som der er indgået aftale med en
leverandør om.
Efter det foreslåede stk. 8
skal behandlingen udgøre et afgrænset forløb af
kortere varighed og bestå af gruppebaserede forløb med
en behandler, sådan som det kendes fra Projekt Anonym
Stofmisbrugsbehandling, hvor borgeren tilbydes en ugentligt
session. Erfaringerne fra evalueringen af forsøgsprojektet
viser, at et forløb på 16 uger har været
dækkende for behandlingsbehovet hos denne målgruppe,
som forslaget henvender sig til. Kommunalbestyrelsen beslutter som
en del af den aftale, der indgås med tilbuddet, indenfor
hvilke åbningstider deres borgere kan deltage i
sessioner.
Med forslaget i stk. 8
foreslås kerneelementet i behandlingen at bestå af en
metodisk tilgang i form af gruppebehandling i sammensatte grupper,
idet der i forvejen er tale om en afgrænset målgruppe,
som forventes at kunne profitere af sådanne
gruppeforløb, som erfaringerne fra Projekt Anonym
Stofmisbrugsbehandling viser. Erfaringerne fra
forsøgsprojektet viser tillige, at deltagerne har tillagt
det stor værdi, at de i grupperne har mødt personer,
de har kunnet identificere sig med, og at gruppeforløbet
herved har haft positiv betydning for deres behandlingsresultater.
Endvidere skal leverandøren af tilbuddet give mulighed for
en individuel, afsluttende samtale, jf. forslaget i stk. 8. Den eventuelle individuelle,
afsluttende samtale er som udgangspunkt en samtale af f.eks. en
halv times varighed af ikke behandlingsmæssig karakter, og
kan blandt andet omfatte vejledning til borgeren om tiden efter
afsluttet behandling.
Til nr. 3 og 4
Det foreslås, at der i § 141, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes reference til det nye stk. 6.
Det foreslås i det nye stk. 6,
i § 141 om udarbejdelse af handlingsplaner, at personer,
der modtager anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling efter den
foreslåede § 101 a, ikke omfattes af servicelovens
§ 141, hvorefter kommunalbestyrelsen skal skønne,
hvorvidt det som led i indsatsen er hensigtsmæssigt at
tilbyde at udarbejde en handleplan for indsatsen.
Baggrunden for, at denne målgruppe undtages
§ 141, er, at målgruppen for anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling efter den foreslåede § 101 a
som udgangspunkt ikke vurderes at have behov for anden social
indsats i forbindelse med deres misbrug. Endelig viser erfaringerne
fra forsøgsprojektet »Projekt Anonym
Stofmisbrugsbehandling«, at en stor del af målgruppen
ikke ønsker anden kontakt til kommunen.
Borgere, der f.eks. under et behandlingsforløb
ønsker at opgive deres anonymitet, vil alene blive omfattet
af servicelovens § 141 om handleplaner, såfremt
kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om anden
hjælp til borgeren efter afsnit V i serviceloven end efter
den foreslåede § 101 a. Dette skal ses i
sammenhæng med, at behandlingstilbuddet skal henvise borgeren
til sin kommune for yderligere vejledning, såfremt det
vurderes, at borgeren ikke falder inden for målgruppen efter
§ 101 a og vurderes at have behov for anden hjælp
og støtte efter serviceloven.
Til § 2
Til nr. 1
Forslaget om at ændre § 2, stk. 2, i loven er en
sproglig forenkling, som henviser til kommunernes funktion som
socialtilsyn, som fremgår af bestemmelsens stk. 1. Dette
medfører ingen indholdsmæssig ændring af
socialtilsynenes funktion eller funktionsbeskrivelse, som er at
godkende og føre tilsyn med tilbud omfattet af lov om
socialtilsyn.
Til nr. 2
Med forslaget om en nyaffattelse af § 2, stk. 3,
foretages dels en sproglig forenkling, som henviser til kommunernes
funktion som socialtilsyn, som fremgår af bestemmelsens stk.
1, jf. bemærkninger til forslagets § 2, nr. 1.
Derudover præciseres det, at de kommuner, der varetager
opgaverne som socialtilsyn, ikke kan varetage opgaven i forhold til
deres egne tilbud eller tilbud, som de har indgået
driftsaftale med, når tilbuddene er beliggende i andre
kommuner i regionen. Præciseringen supplerer den
gældende formulering af bestemmelsen, hvorefter
tilsynskommunerne ikke kan varetage opgaverne i forhold til tilbud
beliggende i tilsynskommunen. Formålet hermed er at sikre
uvildighed i varetagelsen af opgaven som socialtilsyn.
Til nr. 3
Med forslaget om ændringen af § 3, stk. 1, nr.
2, i lov om socialtilsyn præciseres det, at socialtilsynet
kan tilbyde at varetage opgaver både efter delegation fra
ansvarlige kommunalbestyrelser, som delegerer deres tilsynsopgaver
efter § 148 a, stk. 4, i lov om social service, og efter
delegation fra ansvarlige regionsråd, der delegerer deres
tilsynsopgaver efter § 5, stk. 7, i lov om social
service.
Forslaget medfører ingen indholdsmæssige
ændringer, da det efter gældende ret allerede
fremgår af § 5, stk. 8, 3. pkt., i lov om social
service, at regionsrådet kan delegere sin tilsynskompetence
til socialtilsynet.
Til nr. 4
Med ændringen af § 4, stk. 1, nr. 2,
foreslås det, at leverandører af behandlingstilbud
efter den foreslåede § 101 a i serviceloven, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, bliver omfattet af lov om
social tilsyn og dermed af godkendelse og driftsorienteret tilsyn
fra et af de fem socialtilsyn på samme måde som
behandlingstilbud efter § 101 i serviceloven.
Tilbud om anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling vil
således blive underlagt en vurdering af, om et
behandlingstilbud har den fornødne kvalitet, herunder at
tilbuddets fysiske rammer og faciliteter imødekommer
borgernes behov for anonymitet, så borgeren nemt og diskret
kan henvende sig om en afklarende samtale og har diskret adgang til
og kan bevare sin anonymitet under behandlingen.
Til nr. 5
Med forslaget om ændring af § 23, stk. 2,
præciseres det, at de kommuner, der deltager i den objektive
finansiering af dele af socialtilsynets opgavevaretagelse, jf.
§ 23, stk. 2, er de samme kommuner som dem, det
pågældende socialtilsyn varetager opgaven i.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 23. september 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013,
§ 1 i lov nr. 772 af 25. juni 2014, lov nr. 1524 af 27.
december 2014 og lov nr. 1526 af 27. december 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 5, stk.
1, nr. 5. Tilbud om behandling af stofmisbrugere
efter § 101. | | 1. I § 5, stk. 1, nr. 5, ændres
»§ 101« til: »§§ 101 og
101 a«. | | | | | | 2. Efter
§ 101 indsættes: »§ 101
a. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde anonym, ambulant
behandling af stofmisbrug til personer, der har et
behandlingskrævende stofmisbrug, men som ikke har andre
sociale problemer, hvortil der ydes hjælp efter afsnit
V. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen indgår aftale med to eller flere
leverandører af tilbud om anonym, ambulant behandling af
stofmisbrug, jf. stk. 1., hvoraf mindst ét tilbud skal
være beliggende uden for kommunen. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at en person, der ønsker at
modtage anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, jf. stk. 1, kan
henvende sig anonymt via hjemmeside eller telefonisk til kommunen
og indgå aftale om en afklarende samtale om
behandlingsbehovet. Den afklarende samtale skal
tilrettelægges på en sådan måde, at
formålet med anonymitet opnås. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling
efter stk. 1 på baggrund af en afklarende samtale, jf. stk.
3, hvorefter personen henvises til de behandlingstilbud, som
kommunalbestyrelsen har indgået aftale med efter stk.
2. Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de leverandører af
tilbud, der er indgået aftale med, jf. stk. 2, skal behandle
henvendelser, jf. stk.3, samt træffer afgørelse om
behandling på baggrund af en afklarende samtale. Stk. 6.
Afgørelser om behandling efter stk. 4 og 5 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 7.
Behandlingen efter stk. 1 skal foregå adskilt fra
behandlingstilbud efter § 101 og på en sådan
måde, at formålet med anonymitet opnås. Stk. 8.
Behandlingen efter stk. 1 skal udgøre et begrænset
behandlingsforløb af kortere varighed og indeholde
gruppebehandling og mulighed for en individuel, afsluttende
samtale.« | | | | § 141. Når der ydes hjælp til
personer under folkepersonsalderen, jf. § 1 a i lov om
social pension, efter afsnit V, skal kommunalbestyrelsen som led i
indsatsen skønne, om det er hensigtsmæssigt at tilbyde
at udarbejde en handleplan for indsatsen, jf. dog stk. 2. Ved denne
vurdering skal der tages hensyn til borgerens ønske om
handleplan samt karakteren og omfanget af indsatsen. | | 3. I § 141, stk. 1, 1. pkt.
indsættes efter »jf. dog stk. 2«: »og
6«. | | | | | | 4. I § 141 indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens forpligtelser efter stk. 1-5 gælder ikke
for personer, der tilbydes anonym, ambulant behandling af
stofmisbrug efter § 101a.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 608 af 12. juni 2013 om
socialtilsyn foretages følgende ændringer: | | | | § 2. --- Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen i følgende kommuner varetager opgaven
med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale
tilbud, jf. § 4, som er beliggende inden for regionen,
jf. dog stk. 4: 1) Frederiksberg Kommune i Region
Hovedstaden. 2) Holbæk Kommune i Region
Sjælland. 3) Faaborg-Midtfyn Kommune i Region
Syddanmark. 4) Silkeborg Kommune i Region
Midtjylland. 5) Hjørring Kommune i Region
Nordjylland. | | 1.
I § 2, stk. 2,
ændres »opgaven med at godkende og føre
driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud, jf. § 4, som
er beliggende inden for regionen, jf. dog stk. 4« til:
»funktionen som socialtilsyn efter stk. 1, jf. dog stk. 3 og
4«. | | | | Stk. 3. I de
kommuner, som varetager opgaven som socialtilsyn, jf. stk. 2,
udføres godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med
sociale tilbud m.v., jf. § 4, af et af de andre
socialtilsyn: 1) Socialtilsynet i Region Syddanmark
varetager opgaven i Frederiksberg Kommune. 2) Socialtilsynet i Region Hovedstaden
varetager opgaven i Holbæk Kommune. 3) Socialtilsynet i Region
Sjælland varetager opgaven i Hjørring Kommune. 4) Socialtilsynet i Region Nordjylland
varetager opgaven i Silkeborg Kommune. 5) Socialtilsynet i Region Midtjylland
varetager opgaven i Faaborg-Midtfyn Kommune. | | 2. § 2, stk. 3, affattes
således: »Stk.
3. Fra reglen i stk.
2 gælder følgende undtagelser: 1) Socialtilsynet i Region
Syddanmark varetager opgaven i Frederiksberg Kommune og i forhold
til tilbud beliggende i andre kommuner i Region Hovedstaden, hvor
Frederiksberg Kommune enten er driftsherre eller har indgået
aftale med tilbuddet om køb af samtlige pladser. 2) Socialtilsynet i Region
Hovedstaden varetager opgaven i Holbæk Kommune og i forhold
til tilbud beliggende i andre kommuner i Region Sjælland,
hvor Holbæk Kommune enten er driftsherre eller har
indgået aftale med tilbuddet om køb af samtlige
pladser. 3) Socialtilsynet i Region
Sjælland varetager opgaven i Hjørring Kommune og i
forhold til tilbud beliggende i andre kommuner i Region
Nordjylland, hvor Hjørring Kommune enten er driftsherre
eller har indgået aftale med tilbuddet om køb af
samtlige pladser. 4) Socialtilsynet i Region
Nordjylland varetager opgaven i Silkeborg Kommune og i forhold til
tilbud beliggende i andre kommuner i Region Midtjylland, hvor
Silkeborg Kommune enten er driftsherre eller har indgået
aftale med tilbuddet om køb af samtlige pladser. 5) Socialtilsynet i Region
Midtjylland varetager opgaven i Faaborg-Midtfyn Kommune og i
forhold til tilbud beliggende i andre kommuner i Region Syddanmark,
hvor Faaborg-Midtfyn Kommune enten er driftsherre eller har
indgået aftale med tilbuddet om køb af samtlige
pladser.« | | | | § 3, stk.
1., nr. 2. Udførelse af opgaver efter
delegation fra den ansvarlige kommunalbestyrelse, jf.
§ 148 a, stk. 4, i lov om social service. | | 3.
I § 3, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »delegation«: »fra det
ansvarlige regionsråd, jf. § 5, stk. 7, i lov om
social service, eller«. | | | | § 4, stk.
1, nr.2 Døgntilbud efter § 66,
stk. 1, nr. 5 og 6, og §§ 107-110 i lov om social
service samt stofmisbrugsbehandlingstilbud efter § 101 i
lov om social service. | | 4. I § 4 stk. 1, nr. 2, ændres
»§ 101« til: »§§ 101 og
101 a«. | | | | § 23. --- Stk. 2.
Opgaverne i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med generelt
godkendte plejefamilier og kommunale plejefamilier, jf.
§ 4, stk. 1, nr. 1, finansieres af kommunerne i hver
region efter objektive kriterier. | | 5.
I § 23, stk. 2,
ændres »kommunerne i hver region« til: »de
kommuner, hvor det enkelte socialtilsyn godkender og fører
tilsyn, jf. § 2, stk. 2 og 3,«. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2015. | | | |
|