Fremsat den 29. januar 2015 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om kommunale internationale grundskoler
§ 1. Kommunalbestyrelsen kan på et
møde træffe beslutning om oprettelse af kommunale
internationale grundskoler.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastlægger på et møde
mål og rammer for den enkelte skoles virksomhed, herunder
bevillinger og økonomiske rammer, skolens omfang med hensyn
til klassetrin, elevtal, specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, undervisning i fritiden, antal
skoledage samt rammer for klassedannelsen, elevernes
undervisningstimetal, skoledagens længde m.v.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan på et møde beslutte, at en
kommunal international grundskole kan tilbyde skolens elever
optagelse i en skolefritidsordning.
§ 2. Kommunalbestyrelsen har ansvaret
for de i § 1, stk. 1, nævnte skoler, jf. dog § 12,
stk. 2, og § 13, stk. 1, 3. pkt.
§ 3. Kommunale internationale
grundskoler optager undervisningspligtige børn af
udlændinge, der har midlertidigt ophold her i landet på
grundlag af beskæftigelse, og hvis forældre
ønsker dem optaget i skolen.
Stk. 2.
Er det ikke muligt at imødekomme alle ønsker om
optagelse i skolen, sker optagelse efter objektive kriterier, der
er fastsat af kommunalbestyrelsen.
Stk. 3.
Er der ledig kapacitet på en kommunal international
grundskole, kan der optages danske børn og andre udenlandske
børn, der bor eller opholder sig her i landet, og hvis
forældre ønsker dem optaget i skolen. Optagelsen sker
efter objektive kriterier, der er fastsat af
kommunalbestyrelsen.
Stk. 4.
Folkeskolelovens § 38 om digital selvbetjening i forbindelse
med ansøgning om indskrivning af børn i folkeskolen
og optagelse af børn i skolefritidsordninger gælder
tilsvarende for kommunale internationale grundskoler.
§ 4. Kommunale internationale
grundskoler giver undervisning inden for børnehaveklasse og
1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen.
Stk. 2.
Kommunale internationale grundskoler skal i samarbejde med
forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der
forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at
lære mere. Skolerne skal efter deres formål og i hele
deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes
kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene.
Stk. 3.
Undervisningssproget i kommunale internationale grundskoler er
efter kommunalbestyrelsens bestemmelse enten engelsk, tysk eller
fransk. I faget dansk er undervisningssproget dansk.
§ 5. Skoleåret begynder den 1.
august og omfatter normalt 200 skoledage.
Stk. 2.
Elevernes sommerferie begynder den sidste lørdag i juni.
Sommerferien varer indtil den af kommunalbestyrelsen bestemte
første skoledag efter skoleårets begyndelse.
§ 6. Kommunalbestyrelsen
fastsætter
1) slutmål for de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles
i, og for folkeskolens obligatoriske emner, og
2) delmål for undervisningen i
dansk, matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på
bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb.
Stk. 2. I
det omfang kommunalbestyrelsen ikke har fastsat slutmål og
delmål, jf. stk. 1, gælder folkeskolens regler om
formål, kompetencemål og færdigheds- og
vidensmål for folkeskolens fag og emner (Fælles
Mål).
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen udarbejder læseplaner for de
fagområder og obligatoriske emner, der er nævnt i
stk. 1, nr. 1. Læseplanerne skal beskrive udviklingen
hen mod slutmålene, og beskrive, på hvilke klassetrin
der arbejdes med de forskellige fagområder og obligatoriske
emner.
Stk. 4.
Undervisningen i de enkelte fag og obligatoriske emner skal fremme
elevernes alsidige udvikling.
§ 7. Kommunale internationale
grundskoler skal
1) give specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand,
2) tilbyde supplerende undervisning
eller anden faglig støtte til elever, der har brug for
støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug
af undervisningsdifferentiering og holddannelse m.v.,
3) yde personlig assistance, der kan
hjælpe eleven til at overvinde praktiske vanskeligheder i
forbindelse med skolegangen og
4) give undervisning til elever, der
gennem længere tid på grund af sygdom eller af hensyn
til deres sundhed eller velfærd ikke kan undervises i
skolen.
Stk. 2.
Folkeskolelovens § 3, stk. 2, og § 12, stk. 2, om
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand,
folkeskolelovens § 3 a og § 5, stk. 5, om supplerende
undervisning eller anden faglig støtte, folkeskolelovens
§ 3 a om personlig assistance, der kan hjælpe eleven til
at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med
skolegangen, og folkeskolelovens § 23, stk. 1, om
sygeundervisning gælder tilsvarende for kommunale
internationale grundskoler.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan henvise elever til folkeskolen, hvis
kommunalbestyrelsen finder, at elevens behov for
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand falder
uden for de rammer, som kommunalbestyrelsen har fastsat i henhold
til § 1, stk. 2. Henvisningen sker efter
pædagogisk-psykologisk rådgivning og efter samråd
med eleven og forældrene. Elevens synspunkter skal
tillægges passende vægt under hensyntagen til elevens
alder og modenhed.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan henvise tosprogede elever til den
undervisning i deres modersmål, som skal etableres for
folkeskolens elever, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 6, 2.
pkt., medmindre den kommunale internationale grundskole selv
tilbyder denne undervisning.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde elever på 7.-9. klassetrin
vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv, jf. lov om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v.
§ 8. Eleverne i kommunale internationale
grundskoler aflægger ved afslutningen af undervisningen
på 9. klassetrin folkeskolens 9. -klasseprøver,
medmindre kommunalbestyrelsen har meddelt undervisningsministeren,
at den pågældende skole ikke afholder prøverne
for eleverne.
Stk. 2.
Har kommunalbestyrelsen meddelt undervisningsministeren, at den
pågældende skole ikke afholder folkeskolens 9.
-klasseprøver, jf. stk. 1, kan eleverne aflægge
prøver-ne i faget dansk, hvis skolen i øvrigt for
eleverne afholder en fremmed stats eller andre udenlandske
prøver, der svarer til folkeskolens 9. -klasseprøver.
Skolen skal meddele undervisningsministeren, hvilke elever der skal
deltage i prøverne i faget dansk.
Stk. 3.
Folkeskolelovens § 14, stk. 1-4, om folkeskolens 9.
-klasseprøver og regler fastsat i henhold hertil
gælder tilsvarende for en kommunale internationale grundskole
og dens elever.
§ 9. Alle udgifter til kommunale
internationale grundskoler påhviler kommunerne, jf. dog stk.
2, 6 og 7.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen opkræver betaling af forældre til
børn, der er optaget i en skolefritidsordning, jf. § 1,
stk. 3. Kommunalbestyrelsen yder søskendetilskud til
familier med mere end et barn i skolefritidsordninger,
daginstitutioner m.v. og helt eller delvist fripladstilskud under
hensyn til forældrenes økonomiske forhold, eller hvor
sociale, pædagogiske eller behandlingsmæssige forhold
gør sig gældende. Reglerne, der er fastsat i
medfør af dagtilbudsloven om kommunens tilskud til brug for
dag-, fritids- og klubtilbud og forældrenes egenbetaling,
gælder tilsvarende ved ydelse af søskendetilskud og
ved ydelse af helt eller delvist fripladstilskud.
Stk. 3.
Folkeskolelovens 50 a om digital selvbetjening i forbindelse med
ansøgninger om helt eller delvist økonomisk
fripladstilskud gælder tilsvarende for kommunale
internationale grundskoler.
Stk. 4.
Har en person, der modtager uddannelseshjælp eller
kontanthjælp i henhold til §§ 23-25 i lov om aktiv
socialpolitik, undladt at betale for skolefritidsordningen, jf.
§ 1, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen tilbageholde
den fremtidige månedlige betaling i den fremtidige
uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
Stk. 5.
Restancer vedrørende betaling for skolefritidsordningen, jf.
§ 1, stk. 3, kan inddrives ved modregning i børne- og
ungeydelsen efter regler fastsat i lov om en børne- og
ungeydelse.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan kræve betaling af forældre til
elever, som deltager i undervisning i fritiden.
Stk. 7.
Folkeskolelovens § 50, stk. 5-9, om ekskursioner, lejrskoler
og skolerejser gælder tilsvarende for kommunale
internationale grundskoler.
§ 10. Kommunalbestyrelsens
afgørelser om søskendetilskud og fripladstilskud, jf.
§ 9, stk. 2, 2. pkt., og afgørelser om afvisning af
ansøgninger, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
jf. § 9, stk. 3, kan indbringes for Ankestyrelsen efter
reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
§ 11. Har en elev bopæl i en
anden kommune end skolekommunen, aftaler kommunalbestyrelsen i
skolekommunen og kommunalbestyrelsen i bopælskommunen
betalingen for elevens undervisning m.v. i den kommunale
internationale grundskole.
Stk. 2.
Indgås der ikke aftale om bopælskommunens betaling til
skolekommunen efter stk. 1, kan kommunalbestyrelsen i skolekommunen
kræve betaling fra bopælskommunen for udgifterne ved
elevens undervisning m.v. i henhold til stk. 3-5.
Stk. 3.
Bopælskommunens betaling til skolekommunen for undervisningen
af eleven udgør bopælskommunens gennemsnitlige udgift
pr. folkeskoleelev, dog højst et beløb svarende til
skolekommunens tilsvarende udgift.
Stk. 4.
Bopælskommunens betaling til skolekommunen for
skolefritidsordningen udgør bopælskommunens
gennemsnitlige nettoudgift pr. barn i skolefritidsordning. Har
bopælskommunen ikke skolefritidsordning, betaler
bopælskommunen dennes gennemsnitlige budgetterede nettoudgift
pr. plads i fritidshjem, klub m.v. for den aldersgruppe, som eleven
tilhører.
Stk. 5.
Betalingsforpligtelsen efter stk. 3 indtræder, når
eleven påbegynder undervisningen og ophører, når
eleven afslutter undervisningen. Afslutter eleven undervisningen
ved sommerferiens begyndelse, betales dog for resten af
skoleåret.
Stk. 6.
Betalingsforpligtelsen efter stk. 4 indtræder, når
eleven begynder i skolefritidsordningen og ophører,
når eleven slutter i ordningen.
§ 12. Ved hver kommunal international
grundskole oprettes en skolebestyrelse.
Stk. 2.
Folkeskolelovens §§ 42-44 om skolebestyrelser og regler
fastsat i henhold til disse bestemmelser gælder tilsvarende
for kommunale internationale grundskoler.
§ 13. Skolens leder har den
administrative og pædagogiske ledelse af skolen og er
ansvarlig for skolens virksomhed over for kommunalbestyrelsen og
skolebestyrelsen. Skolelederen leder og fordeler arbejdet mellem
skolens ansatte og træffer alle konkrete beslutninger
vedrørende skolens elever. Lederens konkrete beslutninger
vedrørende skolens elever inden for de mål og rammer
og principper, som henholdsvis kommunalbestyrelsen og
skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke behandles af
kommunalbestyrelsen.
Stk. 2.
Skolens leder påser, at alle elever, der er optaget i skolen,
deltager i undervisningen, og kan forlange, at forældrene
giver skolen skriftlig oplysning om grunden til en elevs
udeblivelse fra undervisningen. Skyldes udeblivelsen sygdom af mere
end 2 ugers varighed, kan skolens leder forlange lægeattest.
Opfylder en elev ikke undervisningspligten, indberetter skolens
leder det til kommunalbestyrelsen i elevens
bopælskommune.
§ 14. Eleverne og forældrene skal
regelmæssigt underrettes om lærernes og eventuelt
skolens leders syn på elevernes udbytte af skolegangen. Som
led i undervisningen skal der løbende foretages evaluering
af elevernes udbytte heraf, herunder af den enkelte elevs
tilegnelse af kundskaber og færdigheder i fagene og i de
obligatoriske emner.
§ 15. Ved hver skole, som har 5. eller
højere klassetrin, har eleverne ret til at danne et
elevråd. Elevrådet udpeger repræsentanter for
eleverne til udvalg m.v., som skolens leder har nedsat til at
behandle spørgsmål af betydning for ele-verne i
almindelighed. Dette gælder dog ikke udvalg m.v., hvor
elevernes deltagelse vil stride mod anden lovgivning.
§ 16. Undervisningsministeren kan til
varetagelse af lovgivnings- og vejledningsfunktioner m.v. forlange
enhver oplysning om kommunale internationale grundskoler, som
ministeren skønner nødvendig til at udføre
disse opgaver, meddelt af kommunalbestyrelsen.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan bestemme, at oplysninger, jf. stk. 1,
skal leveres i elektronisk form, og kan herunder fastsætte, i
hvilket format leveringen skal ske.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk
kommunikation mellem myndigheder, herunder skoler, samt om
anvendelse af digital signatur i forbindelse med aflevering af
oplysninger efter stk. 1 og 2.
§ 17. Kommunale internationale
grundskoler indgår i kvalitetsrapporten for kommunens
skolevæsen, jf. folkeskolelovens § 40 a.
Folkeskolelovens § 40 a og regler fastsat i medfør
heraf finder tilsvarende anvendelse for kommunale internationale
grundskoler.
§ 18. Undervisningsministeren
fører tilsyn med kommunale internationale grundskolers
kvalitetsudvikling.
Stk. 2.
I tilfælde af vedvarende dårlig kvalitet på en
kommunal international grundskole kan undervisningsministeren med
henblik på at forbedre niveauet pålægge
kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan, jf.
folkeskolelovens § 40 a, stk. 2, og eventuelt som et
delelement heri at deltage i vejledning fra
Undervisningsministeriet. Ministeren fastsætter en frist for
udarbejdelsen af handlingsplanen.
§ 19. Loven træder i kraft den 1.
maj 2015.
Stk. 2.
Loven finder anvendelse fra skoleåret 2015/16 og senere
skoleår.
§ 20. I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014, som ændret
ved lov nr. 1641 af 26. december 2013, § 1 i lov nr. 406 af
28. april 2014, § 13 i lov nr. 632 af 16. juni 2014 og §
2 i lov nr. 1539 af 27. december 2014, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 33, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »grundskole«: », i en
kommunal international grundskole«.
§ 21. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets
baggrund
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Gældende
ret
3.1.1.
Internationale grundskoletilbud i henhold til friskoleloven
3.1.2.
Undervisningspligten
3.2. Den
foreslåede ordning
3.2.1. Oprettelse
af kommunale internationale grundskoler m.v.
3.2.2. Eleverne
3.2.3. Fagene,
specialundervisning, prøver m.v.
3.2.4. Udgifterne
til kommunale internationale grundskoler
3.2.5.
Skolebestyrelsen
3.2.6.
Skolelederen
3.2.7.
Kvalitetsrapporter
3.2.8. Det
almindelige kommunale tilsyn
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
7.
Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende
skema
1.
Indledning
I dag er det alene muligt at etablere internationale
grundskoletilbud i henhold til lov om friskoler og private
grundskoler m.v. (friskoleloven). Der findes 6 internationale frie
grundskoler. Herudover er der 16 frie grundskoler, der er opdelt i
en international afdeling og en dansk afdeling.
Kapaciteten af internationale grundskoletilbud er blevet
forøget væsentligt siden den 1. august 2010, hvor der
blev mulighed for at oprette filialer af internationale frie
grundskoler og skoleafdelinger, jf. lov nr. 290 af 29. marts 2010
om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og
lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til
højere forberedelseseksamen (hf-kurser) (Filialer af
internationale skoler). Der er siden lovens ikrafttræden
godkendt 10 nye internationale frie grundskoler og
skoleafdelinger.
Kommunerne vurderer, at der er behov for en yderligere udvidelse
af internationale grundskoletilbud i de kommende år, hvor der
forventes en stigende efterspørgsel efter højt
kvalificeret udenlandsk arbejdskraft.
Med lovforslaget vil kommunerne få mulighed for at oprette
internationale grundskoletilbud i kommunalt regi. Derved forbedres
kommunernes mulighed for lokalt at styrke indsatsen for at
rekruttere højt kvalificeret udenlandsk arbejdskraft og for
at tiltrække udenlandske virksomheder. Oprettelse af
kommunale internationale grundskoletilbud vil især være
relevant i kommuner, hvor der blandt de lokale frie grundskoler
ikke er interesse for at sikre, at der er den fornødne
kapacitet af internationale grundskoletilbud.
Efter lovforslaget vil kommunale internationale grundskoler
skulle oprettes som fritstående skoler uden for rammerne af
folkeskolen. Bestemmelserne i folkeskoleloven finder derfor ikke
anvendelse for kommunale internationale grundskoler, medmindre det
fremgår af denne lov.
De kommunale internationale grundskoler vil således ikke
blive omfattet af folkeskolelovens bestemmelser om undervisningens
organisering og tilrettelæggelse, folkeskolens
undervisningstimetal, folkeskolens fagrække, formålet
med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner
(Fælles Mål), folkeskolens kvalifikationskrav til
lærerpersonalet, holddannelse, klassestørrelser
m.v.
Med lovforslaget vil kommunalbestyrelsen få stor frihed
til at udforme det grundskoletilbud, der bedst stemmer overens med
lokale ønsker og behov.
Undervisningen, der efter lovforslaget skal gives inden for
børnehaveklassen og 1.-9. klassetrin, skal stå
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Undervisningssproget i en kommunal international grundskole er
efter kommunalbestyrelsens bestemmelse enten engelsk, tysk eller
fransk. I faget dansk er undervisningssproget dansk.
Kommunale internationale grundskoler optager
undervisningspligtige børn af udlændinge, der har
midlertidigt ophold her i landet på grundlag af
beskæftigelse, og hvis forældre ønsker dem
optaget i skolen. Hvis det ikke er muligt at imødekomme alle
ønsker om optagelse i skolen, sker optagelse efter objektive
kriterier, fx afstands- og søskendekriterier, der er fastsat
af kommunalbestyrelsen.
Hvis der er ledig kapacitet på en kommunal international
grundskole, kan der også optages danske børn og andre
udenlandske børn, der bor eller opholder sig her i landet,
og hvis forældre ønsker dem optaget i skolen. Hvis det
ikke er mulig at imødekomme alle ønsker om optagelse
i skolen, sker optagelse efter objektive kriterier, der er fastsat
af kommunalbestyrelsen.
Efter forslaget vil alle udgifter ved kommunale internationale
grundskoler påhvile kommunalbestyrelsen. Som følge
heraf vil kommunalbestyrelsen ikke kunne opkræve
forældrebetaling for undervisningen på en kommunal
international grundskole. Der skal dog opkræves betaling af
forældre til børn, der er optaget i skolens
skolefritidsordning.
2.
Lovforslagets baggrund
Lovforslaget er en udmøntning af den del af aftalen om
kommunernes økonomi for 2013, hvoraf det fremgår, at
regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti) og KL er enige om, at der skal skabes muligheder for at
etablere internationale grundskoletilbud i kommunalt regi. Det
fremgår endvidere af aftalen, at regeringen vil søge
tilslutning til lovændringer med henblik på, at
kommunalbestyrelserne kan få særlige bemyndigelser til
at etablere internationale linjer på en eller flere af
kommunens folkeskoler eller internationale skoler, der er
fritstående i forhold til kommunens folkeskoler.
Forslaget skal endvidere ses på baggrund af
regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står sammen«
fra oktober 2011. Det fremgår af regeringsgrundlaget, at
regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti) vil satse målrettet på at forbedre
vilkårene for at tiltrække udenlandske virksomheder og
højtkvalificeret arbejdskraft fra udlandet. Regeringen vil
derfor styrke den internationale rekruttering og blandt andet
forbedre modtagelsen af medrejsende familier og
ægtefæller samt sikre bedre rammevilkår for
familiernes liv, mens de er her. Blandt andet ved at fremme
muligheden for etablering af internationale skoler.
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti) nedsatte i februar 2012 en arbejdsgruppe om styrket
koordination af indsatsen for at tiltrække og fastholde
udenlandske investeringer. Arbejdsgruppen bestod af
repræsentanter fra Udenrigsministeriet (formand), Erhvervs-
og Vækstministeriet, Finansministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Justitsministeriet,
Skatteministeriet, Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser, Ministeriet for Børn og
Undervisning, Copenhagen Capacity, Foreningen Vestdansk
Investeringsfremme, Danske Regioner samt Kommunernes
Landsforening.
Arbejdsgruppen kom i januar 2013 med sine anbefalinger i
»Rapport om tiltrækning og fastholdelse af udenlandske
investeringer«. Arbejdsgruppen anbefaler en styrkelse af de
internationale skoletilbud i Danmark med henblik på at styrke
den danske modtagelses- og fastholdelsesindsats over for
udenlandske investorer og deres medarbejdere.
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti indgik den 26. juni 2014 aftale om en
reform af international rekruttering - Lettere adgang til
højtkvalificeret arbejdskraft. Reformen sigter mod
følgende fire mål:
1) Det skal
være lettere og hurtigere for virksomhederne at rekruttere
international arbejdskraft.
2) Lige
vilkår for international arbejdskraft og målretning af
ordninger, der ikke fungerer efter hensigten.
3) Danmark skal
være bedre til at fastholde internationale studerende.
4) Modtagelse og
fastholdelse af international arbejdskraft skal styrkes.
Lovforslaget kan medvirke til, at virksomhederne lettere kan
rekruttere international arbejdskraft og fastholde
arbejdskraften.
3.
Lovforslagets indhold
3.1.
Gældende ret
3.1.1.
Internationale grundskoletilbud i henhold til friskole-loven
Det er i dag kun muligt at etablere internationale
grundskoletilbud i henhold til lov om friskoler og private
grundskoler m.v. (friskoleloven). De internationale
grundskoletilbud er enten oprettet som en selvstændig fri
grundskole eller som en afdeling af en fri grundskole.
Der er også mulighed for, at et grundskoletilbud kan
oprettes som en filial af en international skole, jf. lov nr. 290
af 29. marts 2010 om ændring af lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og lov om private gymnasieskoler, studenterkurser
og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser)
(Filialer af internationale skoler).
Det fremgår af § 2, stk. 3, 3. pkt., i friskoleloven,
at undervisningsministeren »kan i særlige
tilfælde godkende, at undervisningssproget er et andet end
dansk.«
§ 2, stk. 3, blev indsat i friskoleloven ved lov nr. 413 af
26. juni 1998 om ændring af lov om friskoler og private
grundskoler m.v. (Tilsynsbestemmelser m.v.). Der fremgår
følgende af forarbejderne til bestemmelsen i § 1, nr.
11, i lovforslag nr. L 25, der er fremsat den 26. marts 1998, jf.
Folketingstidende 1997-98, tillæg A, side 624:
»Med forslaget præciseres, at undervisningssproget
på frie grundskoler med undtagelse af de tyske
mindretalsskoler som udgangspunkt er dansk. Undervisningsministeren
kan i særlige tilfælde godkende et andet
undervisningssprog. Beføjelsen vil blive brugt til at
godkende et andet undervisningssprog på skoler, der henvender
sig til børn af forældre, der bor i Danmark, og som
kun skal bo i landet i kortere tid.«
Endvidere fremgår det at forarbejderne til lov nr. 413 af
26. juni 1998, at der altid skal undervises i faget dansk på
modersmålsniveau.
De internationale frie grundskoler og skoleafdelinger skal i
øvrigt overholde bestemmelserne i friskoleloven, herunder
kravet om at undervisningen skal stå mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. friskolelovens §
1, stk. 2, 1. pkt.
Det er fastsat i friskolelovens § 1 a, stk. 1-3, at
skolen fastsætter slutmål for de fagområder, som
folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens
obligatoriske emner. Skolen udarbejder undervisningsplaner for de
pågældende fagområder og emner.
Undervisningsplanerne skal angive udviklingen hen mod
slutmålene, beskrive, på hvilke klassetrin der arbejdes
med de forskellige fagområder og emner, samt beskrive,
hvorledes det samlede undervisningstilbud giver mulighed for
elevernes alsidige personlige udvikling.
Skolen skal desuden fastsætte delmål for
undervisningen i dansk, regning/matematik, engelsk, geografi,
biologi og fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede
undervisningsforløb.
I det omfang skolen ikke har fastsat slutmål og
delmål, der står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen, gælder de kompetencemål
henholdsvis færdigheds- og vidensmål (Fælles
Mål), der er fastsat for undervisning i folkeskolen, jf.
§ 1 a, stk. 4, i friskoleloven.
En fri grundskole skal efter regler, der fastsættes af
undervisningsministeren, give specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, tilbyde supplerende undervisning
eller anden faglig støtte til elever, der har brug for
støtte, yde personlig assistance, der kan hjælpe
elever til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med
skolegangen, og sørge for undervisning af elever, der gennem
længere tid på grund af sygdom m.v. ikke kan undervises
i skolen, jf. friskolelovens § 3, stk. 1.
Eleverne på en international fri grundskole og
skoleafdeling skal ikke aflægge folkeskolens 9.
-klasseprøver, hvis skolen har meddelt
Undervisningsministeriet, at skolen ikke afholder prøverne
for disse elever. Eleverne kan aflægge folkeskolens 9.
-klasseprøver i dansk, hvis skolen i øvrigt for disse
elever afholder en fremmed stats eller andre udenlandske
prøver, der svarer til folkeskolens 9. -klasseprøver,
jf. § 8 a, stk. 1 og 2, i friskoleloven.
En fri grundskole har mulighed for at lade eleverne deltage i de
nationale test, der anvendes inden for folkeskolen, jf.
folkeskolelovens § 55 c og § 9 i bekendtgørelse
nr. 1000 af 26. oktober 2009 om anvendelse af test i folkeskolen
m.v.
Eleverne i en fri grundskole har ret til efter egen bestemmelse
at danne elevråd eller på anden demokratisk måde
varetage deres fælles interesser vedrørende skolen.
Skolens leder er forpligtet til at opfordre dem hertil, hvis de
ikke benytter denne ret, jf. § 1, stk. 4, i friskoleloven.
Det påhviler forældrene til børn i en fri
grundskole at føre tilsyn med skolens almindelige
virksomhed. Forældrekredsen træffer selv beslutning om,
på hvilken måde tilsynet skal udøves, jf. §
9 i friskoleloven.
Efter friskolelovens § 9 a, stk. 1, skal
forældrekredsen og bestyrelsen for skolen i fællesskab
blandt andet sikre,
1) at en eller
flere tilsynsførende varetager tilsynet med elevernes
standpunkt i dansk, matematik, engelsk og eventuelt historie,
2) at skolens
samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen,
og
3) at skolen efter
sit formål og i hele sit virke forbereder eleverne til at
leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt
udvikler og styrker elevernes kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene.
Der er også mulighed for, at forældrekredsen og
skolens bestyrelse i stedet kan træffe beslutning om, at
tilsynet med skolen skal føres af skolen ved selvevaluering
efter en evalueringsmodet, der er godkendt af
Undervisningsministeriet, jf. friskolelovens § 9 a, stk.
2.
Efter friskolelovens § 9 f fører
undervisningsministeren blandt andet tilsyn med,
1) at
undervisningen på frie grundskoler står mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen,
2) at skolerne
efter deres formål og i hele deres virke forbereder eleverne
til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre
samt udvikler og styrker elevernes kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene.
Undervisningsministeren kan føre et skærpet tilsyn
med en skole. Undervisningsministeren kan i den forbindelse
beslutte, at kommunalbestyrelsen i skolekommunen skal føre
dette tilsyn eller dele deraf, jf. § 9 g i friskoleloven.
Staten yder et generelt driftstilskud til de frie grundskoler,
der beregnes ud fra antallet af årselever på skolerne,
jf. § 10, stk. 1, i friskoleloven. Af
driftstilskudsbevillingen fastsættes på finansloven et
særligt tilskud til blandt andet specialundervisning,
støtteundervisning i dansk af tosprogede elever,
sygeundervisning, hjælpemidler og befordring af elever med
svære handicap, jf. friskolelovens § 11, stk. 1.
3.1.2.
Undervisningspligten
Det er fastsat i grundlovens § 76, at »Alle
børn i den undervisningspligtige alder har ret til fri
undervisning i folkeskolen. Forældre eller værger, der
selv sørger for, at børnene får en
undervisning, der kan stå mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, er ikke pligtige at lade
børnene undervise i folkeskolen.« De nærmere
regler om undervisningspligten fremgår af folkeskolelovens
§§ 32-35.
Det er fastsat i folkeskolelovens § 32, at »Ethvert
barn, der bor her i landet, er undervisningspligtigt efter reglerne
i folkeskolelovens §§ 33-35, medmindre det omfattes
af bestemmelser om undervisningspligt i anden lovgivning. Det samme
gælder børn, der skal opholde sig her i landet i
mindst 6 måneder.«
Undervisningspligten medfører pligt til at deltage i
undervisningen i folkeskolens grundskole eller i en undervisning,
der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, jf. folkeskolelovens 33, stk. 1. Folkeskolens
grundskole omfatter en børnehaveklasse og 1.-9. klasse.
Undervisningspligten indtræder den 1. august i det
kalenderår, hvor barnet fylder 6 år, og ophører
den 31. juli ved afslutningen af undervisningen på 9.
klassetrin. Undervisningspligten ophører dog senest den 31.
juli i det kalenderår, hvor barnet fylder 17 år, jf.
folkeskolelovens § 34, stk. 1.
Folkeskolelovens § 32 om undervisningspligt omfatter alle
børn, der bor eller opholder sig her i landet, uanset om de
er danske statsborgere eller ej.
Børn af asylansøgere er dog ikke omfattet af
undervisningspligten i henhold til folkeskolelovens § 32. Der
er i udlændingelovens § 42 g, stk. 1, fastsat regler om,
at disse børn skal deltage i særskilt tilrettelagt
undervisning eller i en undervisning, der står mål med,
hvad der almindeligvis kræves efter den særskilte
tilrettelagte undervisning.
Folkeskolelovens § 32 om undervisningspligt omfatter heller
ikke børn af udenlandske ambassadefunktionærer, der
ikke anses for at have ophold her i landet.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at ethvert
undervisningspligtigt barn i kommunen indskrives i folkeskolen
eller får en undervisning, der står mål med, hvad
der almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. folkeskolelovens
§ 40, stk. 1.
3.2. Den
foreslåede ordning
3.2.1.
Oprettelse af kommunale internationale grundskoler m.v.
Det foreslås med lovforslaget, at kommunerne får
mulighed for at oprette internationale grundskoletilbud i kommunalt
regi. Derved forbedres kommunernes mulighed for lokalt at styrke
indsatsen for at rekruttere højt kvalificeret udenlandsk
arbejdskraft og for at tiltrække udenlandske
virksomheder.
Oprettelse af kommunale internationale grundskoletilbud vil
især være relevant i kommuner, hvor der blandt de
lokale frie grundskoler ikke er interesse for at sikre, at der er
den fornødne kapacitet af internationale
grundskoletilbud.
Efter forslaget oprettes kommunale internationale grundskoler
som fritstående skoler uden for rammerne af folkeskolen.
Bestemmelserne i folkeskoleloven finder derfor ikke anvendelse for
kommunale internationale grundskoler, medmindre det fremgår
af denne lov.
Med forslaget får kommunalbestyrelsen stor frihed til at
udforme det grundskoletilbud, der bedst stemmer overens med lokale
ønsker og behov.
Beslutningen om oprettelse af en kommunal international
grundskole og rammerne herfor, herunder bevillinger og
økonomiske rammer i øvrigt, skolens omfang med hensyn
til klassetrin, elevtal, specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, skolefritidsordning m.v., skal
træffes af kommunalbestyrelsen på et møde. Da
kommunalbestyrelsens møder er offentlige, indebærer
forslaget, at der sikres mulighed for, at oprettelse af en kommunal
international grundskole i højere grad kan blive et tema i
den lokale debat.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med vurderingen af, om
der er behov for at oprette en kommunal international grundskole,
undersøge mulighederne for, om de internationale frie
grundskoler, herunder skoleafdelinger, i lokalområdet kan
fremskaffe de nødvendige pladser. Ved vurderingen af, om de
internationale frie grundskoler, herunder skoleafdelinger, kan
fremskaffe de nødvendige pladser, kan kommunalbestyrelsen
blandt andet lægge vægt på kvaliteten af
undervisningen og niveauet for forældrebetalingen.
Undervisningen, der efter forslaget gives inden for
børnehaveklassen og 1.-9. klassetrin, skal stå
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Undervisningssproget i en kommunal international grundskole er
efter kommunalbestyrelsens bestemmelse enten engelsk, tysk eller
fransk. I faget dansk er undervisningssproget dansk.
Skolerne skal i samarbejde med forældrene give eleverne
kundskaber og færdigheder, der forbereder dem til videre
uddannelse og giver dem lyst til at lære mere. Skolerne skal
efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne
til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre
samt udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene.
3.2.2.
Eleverne
Kommunale internationale grundskoler optager efter forslaget
undervisningspligtige børn af udlændinge, der har
midlertidigt ophold her i landet på grundlag af
beskæftigelse, og hvis forældre ønsker dem
optaget i skolen.
Hvis det ikke er muligt at imødekomme alle ønsker
om optagelse i skolen, sker optagelse efter objektive kriterier, fx
afstands- og søskendekriterier, der er fastsat af
kommunalbestyrelsen.
Hvis der er ledig kapacitet på en kommunal international
grundskole, kan der optages danske børn og andre udenlandske
børn, der bor eller opholder sig her i landet, og hvis
forældre ønsker dem optaget i skolen. Hvis det ikke er
muligt at imødekomme alle ønsker om optagelse i
skolen, sker optagelse ligeledes efter objektive kriterier, der er
fastsat af kommunalbestyrelsen.
Har en elev bopæl i en anden kommune end skolekommunen,
aftaler kommunalbestyrelsen i skolekommunen og kommunalbestyrelsen
i bopælskommunen betalingen for elevens undervisning m.v. i
den kommunale internationale grundskole. Der henvises til de
almindelige bemærkninger, punkt 3.2.4.
3.2.3.
Fagene, specialundervisning, prøver m.v.
Efter forslaget skal kommunalbestyrelsen sørge for, at
der fastsættes slutmål for de fagområder, som
folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens
obligatoriske emner. Kommunalbestyrelsen skal desuden sørge
for, at der fastsættes læseplaner for fagene og de
obligatoriske emner.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere sørge for, at der
fastsættes delmål for undervisningen i dansk,
matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på
bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke fastsætter slutmål og
delmål for undervisningen m.v. i den kommunale internationale
grundskole, finder folkeskolens regler om formål,
kompetencemål og færdigheds- og vidensmål for
folkeskolens fag og emner (Fælles Mål) tilsvarende
anvendelse.
De foreslåede bestemmelser om formålet med
undervisningen og fagene svarer til, hvad der gælder for
friskoler, herunder internationale skoler og skoleafdelinger, der
er oprettet i henhold til friskoleloven, jf. friskolelovens §
1 a, stk. 1-4.
Kommunale internationale grundskoler skal give
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til
elever, der har behov herfor, tilbyde supplerende undervisning
eller anden faglig støtte til elever, der har brug for
støtte, yde personlig assistance, der kan hjælpe
elever med at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med
skolegangen og give undervisning til elever, der gennem
længere tid på grund af sygdom eller af hensyn til
deres sundhed eller velfærd ikke kan undervises på
skolen.
Bestemmelserne i folkeskoleloven om specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, supplerende undervisning eller
anden faglig støtte, personlig assistance og
sygeundervisning gælder tilsvarende for kommunale
internationale grundskoler.
Eleverne i kommunale internationale skoler aflægger ved
afslutningen af 9. klassetrin folkeskolens 9. -klasseprøver,
medmindre kommunalbestyrelsen har meddelt undervisningsministeren,
at skolen ikke afholder prøverne for disse elever. Der er
dog mulighed for, at eleverne kan aflægge prøverne i
faget dansk.
3.2.4.
Udgifterne til kommunale internationale grundskoler
Alle udgifter til kommunale internationale grundskoler
påhviler kommunerne. Kommunalbestyrelsen kan derfor ikke
opkræve betaling fra forældrene for undervisningen
på kommunale internationale grundskoler.
Der foreslås dog, at der skal opkræves betaling af
forældre til børn, der er optaget i skolens
skolefritidsordning. Efter forslaget skal kommunalbestyrelsen yde
søskendetilskud til familier med mere end et barn i
skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v. og helt eller delvist
fripladstilskud under hensyn til forældrenes
økonomiske forhold, eller hvor sociale, pædagogiske
eller behandlingsmæssige forhold gør sig
gældende. Reglerne, der er fastsat i medfør af
dagtilbudsloven om kommunens tilskud til brug for dag-, fritids- og
klubtilbud og forældrenes egenbetaling, gælder
tilsvarende ved ydelse af søskendetilskud og ved ydelse af
helt eller delvist fripladstilskud. Efter forslaget kan
kommunalbestyrelsens afgørelser om søskendetilskud og
fripladstilskud indbringes for Ankestyrelsen.
De foreslåede bestemmelser om skolefritidsordninger svarer
til, hvad der gælder for forældre til børn, der
optaget i en skolefritidsordning i folkeskolen. Det samme
gælder de foreslåede bestemmelser om udgifterne til
ekskursioner, lejrskoler og skolerejser.
Har en elev bopæl i en anden kommune end skolekommunen,
aftaler kommunalbestyrelsen i skolekommunen og kommunalbestyrelsen
i bopælskommunen betalingen for elevens undervisning m.v. i
den kommunale internationale grundskole.
Indgås der ikke aftale om bopælskommunens betaling
til skolekommunen, kan kommunalbestyrelsen i skolekommunen
kræve betaling fra bopælskommunen for udgifterne ved
elevens undervisning m.v.
Bopælskommunens betaling til skolekommunen for
undervisningen af eleven udgør i sådanne
tilfælde bopælskommunens gennemsnitlige udgift pr.
folkeskoleelev, dog højst et beløb svarende til
skolekommunens tilsvarende udgift. Bopælskommunens betaling
til skolekommunen for skolefritidsordningen udgør
bopælskommunens gennemsnitlige nettoudgift pr. barn i
skolefritidsordning.
3.2.5.
Skolebestyrelsen
Efter forslaget skal der oprettes en skolebestyrelse ved hver
kommunal international grundskole.
Bestemmelserne i folkeskoleloven om skolebestyrelser og regler
fastsat i henhold til disse bestemmelser gælder tilsvarende
for kommunale internationale grundskoler.
3.2.6.
Skolelederen
Efter forslaget har skolelederen ved en kommunal international
grundskole den administrative og pædagogiske ledelse af
skolen og er ansvarlig for skolens virksomhed over for
kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen. Derved præciseres
det, at skolelederen ved en kommunal international grundskole
refererer til kommunalbestyrelsen og indgår i den kommunale
organisation på samme måde som andre kommunale
ledere.
Skolelederen leder og fordeler arbejdet mellem skolens ansatte
og træffer alle konkrete beslutninger vedrørende
skolens elever.
Det foreslås, at skolelederens konkrete beslutninger
vedrørende skolens elever ikke kan behandles af
kommunalbestyrelsen. Det er betingelse, at skolelederens konkrete
beslutninger vedrørende skolens elever falder inden for de
mål og rammer og principper, som henholdsvis
kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen har fastsat. Det er
hensigten med forslaget at fremme en stærk og synlig
skoleledelse.
Skolelederens øvrige beslutninger kan indbringes for
kommunalbestyrelsen.
3.2.7.
Kvalitetsrapporter
Efter forslaget skal kommunale internationale grundskoler
indgå i kvalitetsrapporten, som kommunalbestyrelsen hvert
andet år skal udarbejde på folkeskoleområdet, jf.
folkeskolelovens § 40 a.
Kvalitetsrapporten skal beskrive kommunens skolevæsen,
skolernes faglige niveau, de foranstaltninger, kommunalbestyrelsen
har foretaget for at vurdere det faglige niveau, og
kommunalbestyrelsens opfølgning på den seneste
kvalitetsrapport.
Kvalitetsrapporten skal således både behandle
kommunens skolevæsen som helhed og forholdene på den
enkelte skole, herunder en kommunal international grundskole.
Kvalitetsrapporten skal drøftes på et møde i
kommunalbestyrelsen, der skal tage stilling til rapporten og til
opfølgning af kvalitetsrapporten. Forinden drøftelsen
i kommunalbestyrelsen skal der indhentes en udtalelse fra
skolebestyrelserne om kvalitetsrapporten.
Hvis kvalitetsrapporten viser, at det faglige niveau på en
skole ud fra en helhedsvurdering ikke er tilfredsstillende, skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en handlingsplan med henblik på
at forbedre niveauet på skolen. Forinden drøftelsen i
kommunalbestyrelsen indhentes der en udtalelse om handlingsplanen
fra skolebestyrelsen. Handlingsplanen skal vedtages på et
møde i kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre kvalitetsrapporter
og handlingsplaner samt skolebestyrelsernes udtalelser herom
på internettet.
Efter forslaget fører undervisningsministeren tilsyn med
kvalitetsudviklingen på kommunale internationale
grundskoler.
I tilfælde af vedvarende dårlig kvalitet på en
kommunal international grundskole kan undervisningsministeren med
henblik på at forbedre det faglige niveau pålægge
kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan. Ministeren
fastsætter en frist for udarbejdelsen af handlingsplanen.
Ved vedvarende dårlig kvalitet på en kommunal
international grundskole forstås, at det faglige niveau ud
fra en helhedsvurdering i flere på hinanden følgende
år ikke kan stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen.
I vurderingen af, om en skole udviser dårlig kvalitet, vil
der indgå flere forhold. Det vil være centralt, om
elevernes præstationer lever op til de faglige mål, som
er opstillet for undervisningen på de forskellige klassetrin.
Hvis skolen afviger i forhold til, hvad der burde forventes ud fra
landsgennemsnit og skolens elevsammensætning, vil det
også kunne være et tegn på dårlig
kvalitet.
3.2.8. Det
almindelige kommunale tilsyn
De kommunale internationale grundskoler er som kommunale
institutioner omfattet af det almindelige tilsyn med den kommunale
forvaltning. Efter den kommunale styrelseslov varetages tilsynet af
Statsforvaltningen og økonomi- og indenrigsministeren.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
of-fentlige
Lovforslaget realiserer den del af aftalen om kommunernes
økonomi for 2013, hvoraf det fremgår, at
regeringen og KL er enige om, at der skal skabes
muligheder for at etablere internationale grundskoletilbud i
kommunalt regi.
Det er med lovforslaget forudsat, at den enkelte kommune selv
vælger, om den vil oprette tilbuddet, og at kommunen kun er
forpligtet til at oprette det antal pladser, der
finansieringsmæssigt er dækning for. Lovforslaget er
herved udgiftsneutralt, selv om det ikke muliggør
opkrævning af forældrebetaling.
Finansieringsgrundlaget vil være det udvidede
skattegrundlag, der følger af tilflytning af udenlandsk
arbejdskraft. Lovforslaget medfører derfor ikke
statslig kompensation i form af øget bloktilskud til
kommunerne. Hertil kommer eventuelle afledte mindreudgifter i den
kommunale folkeskole som følge af optagelse af elever, der
alternativt havde valgt en af kommunens folkeskoler, og tilsvarende
en mindreudgift til kommunalt bidrag til staten for optagede
elever, der alternativt havde valgt en fri grundskole eller et
internationalt grundskoletilbud i henhold til friskoleloven.
For den enkelte kommune kan finansieringsgrundlaget desuden
være betaling for optagede elever, der er bosat i en
nabokommune. Bopælskommunens betaling vil i sådanne
tilfælde som udgangspunkt skulle ske på grundlag af
frivillig aftale mellem de berørte kommuner, dog
således at betalingen ikke overstiger bopælskommunens
gennemsnitlige udgifter pr. folkeskoleelev. Tilsvarende
vilkår gælder for elever, der optages i en
skolefritidsordning knyttet til grundskoletilbuddet.
Det kommunale internationale grundskoletilbud skønnes
samlet set ikke at ville påvirke søgningen til de frie
grundskoler. Lovforslaget har derfor ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommunerne, staten og
regionerne.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-livet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter med undtagelse
af, at det er tydeliggjort i bemærkningerne til lovforslaget,
at børn af grænsearbejdere m.v. også kan optages
i skolerne. Der henvises til § 3 i bemærkningerne til
lovforslagets enkelte bestemmelser.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. november 2014
til den 1. december 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Danmarks Lærerforening, Danmarks Privatskoleforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk
Psykolog Forening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Det Centrale Handicapråd, Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af
Frie Ungdoms- og Efterskoler, Foreningen af Katolske Skoler i
Danmark, Foreningen for Kristne Frisko-ler, Frie Kostskolers
Fællesråd, Frie Skolers Lærerforening, Institut
for Menneskerettigheder, KL, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere
(LU), Landsorganisationen i Danmark, Landssamråd for
PPR-chefer, Lilleskolerne, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Skole og Forældre, Skolelederforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund og Ungdomsskolernes
Udviklingscenter.
10.
Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter med undtagelse af, at det er tydeliggjort i
bemærkningerne til lovforslaget, at børn af
grænsearbejdere m.v. også kan optages i skolerne. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås i lovforslagets §
1, stk. 1, at kommunalbestyrelsen får mulighed for at
træffe beslutning om oprettelse af kommunale internationale
grundskoler. Efter lovforslaget oprettes kommunale internationale
grundskoler som fritstående skoler uden for rammerne af
folkeskolen.
Bestemmelserne i folkeskoleloven finder derfor ikke anvendelse
for kommunale internationale grundskoler, medmindre det
fremgår af loven. Det er fx fastsat i lovforslagets § 6,
stk. 2, at i de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen ikke har
fastsat slutmål og delmål for fagene m.v., gælder
folkeskolens regler om formål, kompetencemål og
færdigheds- og vidensmål for folkeskolens fag og emner
(Fælles Mål).
Oprettelse af kommunale internationale grundskoler
forudsætter, at kommunalbestyrelsen vurderer, at der er et
tilstrækkeligt elevtal til at oprette et sådan
skoletilbud, således at der kan tilvejebringes et
undervisnings- og læringsmiljø, der både kan
tilgodese elevernes faglige og sociale kompetencer.
Ved et tilstrækkeligt elevtal forstås normalt, at
der kan oprettes en enkeltsporet skole med børnehaveklasse
og 1.-9. klassetrin ved fuld indfasning. Der er dog intet til
hinder for, at kommunalbestyrelsen kan beslutter, at skolen skal
omfatte færre klassetrin end børnehaveklassen og 1.-9.
klassetrin. Skolen bør dog altid omfatte mindst 3
sammenhængende klassetrin.
Det foreslås endvidere, at kommunalbestyrelsens beslutning
om oprettelse af en kommunal international grundskole skal
træffes på et møde.
Da kommunalbestyrelsens møder er offentlige,
indebærer forslaget, at der sikres mulighed for, at
oprettelsen af en kommunal international grundskole i kommunen kan
blive et tema i den lokale debat.
I forbindelse med oprettelsen af en kommunal international
grundskole skal kommunalbestyrelsen efter lovforslagets § 1, stk. 2, på et møde
fastsætte mål og rammer for den enkelte skoles
virksomhed, herunder bevillinger og økonomiske rammer,
skolens omfang med hensyn til klassetrin, specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand, undervisning i fritiden,
antal skoledage samt rammer for klassedannelsen, elevernes
undervisningstimetal, skoledagens længde m.v.
Hvis mål og rammer for den enkelte skoles virksomhed skal
ændres, skal beslutningen herom ligeledes træffes af
kommunalbestyrelsen på et møde.
Efter lovforslagets § 1, stk.
3, kan kommunalbestyrelsen på et møde
træffe beslutning om at oprette en skolefritidsordning
på den kommunale internationale grundskole. Beslutningen kan
træffes i forbindelse med oprettelsen af den kommunale
internationale grundskole eller på et senere tidspunkt.
Skolefritidsordningen er en del af den kommunale interna-tionale
grundskoles virksomhed. Det er derfor skolelederen, der har det
pædagogiske og administrative ansvar for
skolefritidsordningen, jf. lovforslagets § 13, stk. 1.
Skolebestyrelsen varetager tilsynet med ordningen, godkender
budgettet m.v., jf. lovforslagets § 12, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
Efter lovforslagets § 9, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen
opkræve betaling af forældre til børn, der er
optaget i en skolefritidsordning. Der henvises til
bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til § 2
Det fremgår af lovforslagets §
2, at kommunalbestyrelsen har ansvaret for kommunale
internationale grundskoler i kommunen. Derved tydeliggøres
det, at kommunalbestyrelsen har ansvaret for styringen af den eller
de kommunale internationale grundskole(r) i kommunen i
overensstemmelse med bestemmelserne i den kommunale
styrelseslovgivning.
Det fremgår af lovforslagets § 17, at kommunale
internationale grundskoler indgår i kvalitetsrapporten for
kommunens skolevæsen. Kommunalbestyrelsen har derfor
også det endelige ansvar for kvaliteten af undervisningen
på kommunale internationale grundskoler.
Lovforslagets § 2 skal ses i sammenhæng med
bestemmelserne i lovforslagets § 12, stk. 2, om
skolebestyrelsens kompetence og lovforslagets § 13, stk. 1, 3.
pkt., om skolelederens selvstændige kompetence i forbindelse
med alle konkrete beslutninger vedrørende skolens elever.
Der henvises til bemærkningerne til disse bestemmelser.
Til § 3
Efter lovforslagets § 3, stk.
1, optager kommunale internationale grundskoler
undervisningspligtige børn af udlændinge, der har
midlertidigt ophold her i landet på grundlag af
beskæftigelse, og hvis forældre ønsker dem
optaget i skolen.
Ved midlertidigt ophold her i landet forstås som
udgangspunkt ethvert ophold, som ikke forventes at være
varigt. Der kan herved lægges vægt på, om den
herboende udlænding har ret til tidsubegrænset ophold
her i landet.
En udlænding, hvis ret til ophold er relateret til
beskæftigelse, vil som udgangspunkt have opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 a. EU-borgere har i henhold
til EU-opholdsbekendtgørelsen ret til ophold i Danmark som
arbejdstagere eller selvstændigt erhvervsdrivende.
Det er en betingelse efter lovforslagets § 3, stk. 1, at
opholdet både forventes at være midlertidigt, og at det
er relateret til beskæftigelse.
Ved et barn af en udlænding forstås som udgangspunkt
et barn, der er en del af den pågældendes husstand.
Lovforslagets § 3, stk. 1, omfatter også børn
af grænsearbejdere, der har bopæl uden for Danmark, og
som godtgør at have status her i landet som arbejdstagere i
henhold til artikel 45 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde. Udlændingen skal herudover være
fyldt 18 år. Det samme gælder børn af personer,
der har etableret selvstændig virksomhed her i landet i
henhold til artikel 49 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde.
Ud over statsborgere i EU-landene er statsborgere i
EØS-landene (Island Liechtenstein og Norge) og Schweiz
også omfattet af artikel 45 og artikel 49 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde. Børn af
grænsearbejdere m.v. fra disse lande er således
også omfattet af lovforslagets § 3, stk. 1.
Det fremgår af lovforslagets §
3, stk. 2, at i de tilfælde, hvor det ikke er muligt
at imødekomme alle ønsker om optagelse i skolen, skal
optagelse ske efter objektive kriterier, fx sø-skende- og
afstandskriterier, der er fastsat af kommunalbestyrelsen
Optagelse af elever er ikke begrænset til udenlandske
børn, der enten bor eller opholder sig i kommunen.
Det foreslås i lovforslagets §
3, stk. 3, at i de tilfælde, hvor der er ledig
kapacitet på en kommunal international grundskole, kan der
optages danske børn og andre udenlandske børn, der
bor eller opholder sig her i landet, og hvis forældre
ønsker dem optaget i skolen. Hvis det ikke er muligt at
imødekomme alle ønsker om optagelse i skolen, skal
optagelse ske efter objektive kriterier, fx søskende- og
afstandskriterier, der er fastsat af kommunalbestyrelsen.
Lovforslagets § 3, stk. 3, skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, stk. 2, hvoraf det fremgår, at
kommunalbestyrelsen på et møde fastlægge
mål og rammer for den enkelte skoles virksomhed, herunder
elevtal for skolen.
Det foreslås i lovforslagets §
3, stk. 4, at folkeskolelovens § 38 om digital
selvbetjening i forbindelse med ansøgning om indskrivning af
børn i folkeskolen og optagelse af børn i
skolefritidsordninger gælder tilsvarende for kommunale
internationale grundskoler.
Det er fastsat i folkeskolelovens § 38, stk. 1, at
ansøgning om indskrivning af børn i folkeskolen og om
optagelse af børn i skolefritidsordning skal indgives til
kommunalbestyrelsen ved anvendelse af den digitale
ansøgningsløsning, som kommunen stiller til
rådighed (digital selvbetjening). Ansøgninger, der
ikke indgives med digital selvbetjening, afvises af
kommunalbestyrelsen.
Efter folkeskolelovens § 38, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen dog tilbyde, at ansøgning kan indgives
på anden vis, hvis der foreligger særlige forhold, der
gør, at borgeren ikke kan forventes at kunne anvende den
digitale selvbetjeningsløsning. Kommunalbestyrelsen kan
desuden helt ekstraordinært også undlade at afvise en
ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
jf. folkeskolelovens § 38, stk. 3.
Til § 4
Efter lovforslagets § 4, stk.
1, skal kommunale internationale grundskoler give
undervisning inden for børnehaveklassen og 1.-9. klassetrin,
der kan stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen.
Det er kommunalbestyrelsen, der har det endelige ansvar for
kvaliteten af undervisningen på kommunale internationale
grundskoler og dermed også for, at undervisningen kan
stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. Der henvises til bemærkninger til lovforslagets
§ 2.
Det foreslås i lovforslagets §
4, stk. 2, at der fastsættes nogle overordnede
retningslinjer for formålet med kommunale internationale
grundskoler.
Det er fastsat i lovforslagets § 4,
stk. 2, 1. pkt., at kommunale internationale grundskoler i
samarbejde med forældrene skal give eleverne kundskaber og
færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og
giver dem lyst til at lære mere.
Endvidere fremgår det af lovforslagets § 4, stk. 2, 2. pkt., at skolerne efter
deres formål og i hele deres virke skal forberede eleverne
til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre
samt udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 4, stk. 2, 2. pkt., svarer til, hvad
der gælder for de frie grundskoler, herunder de
internationale frie grundskoler og skoleafdelinger, jf. § 1,
stk. 2, 2. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Efter lovforslaget § 4, stk. 3,
er undervisningssproget i en kommunal international grundskole
enten engelsk, tysk eller fransk. Bestemmelsen regulerer
udtømmende mulighederne for valg af undervisningssprog. I
faget dansk er undervisningssproget altid dansk.
Det er kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning om
undervisningssproget på den pågældende kommunale
internationale grundskole.
Til § 5
Det foreslås i lovforslagets §
5, stk. 1, at
skoleåret begynder den 1. august og normalt omfatter 200
skoledage.
Endvidere foreslås i lovforslagets § 5, stk. 2, at elevernes sommerferie
begynder den sidste lørdag i juni. Den forslåede
bestemmelse svarer til, hvad der gælder for folkeskolen, jf.
folkeskolelovens § 14 a, stk. 2.
Det er inden for disse rammer, at kommunalbestyrelsen kan
fastsætte ferier og fridage for kommunale internationale
grundskoler. Det er dog forudsat, at undervisningen normalt
placeres på ugens 5 første hverdage, svarende til hvad
der gælder for folkeskolen.
Til § 6
Lovforslagets § 6, stk. 1,
indebærer, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte
slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds
naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner.
Kommunalbestyrelsen skal desuden fastsættes mål for
undervisningen i dansk, matematik, engelsk, geografi, biologi og
fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede
undervisningsforløb (delmål).
Det er hermed forudsat, at slutmålene og delmålene
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. jf. lovforslagets § 4, stk. 1.
I lovforslagets § 6, stk. 2, er
det fastsat, at folkeskolens regler om formål,
kompetencemål og færdigheds- og vidensmål i de
enkelte fag og emner (Fælles Mål) gælder i det
omfang, kommunalbestyrelsen ikke har fastsat slutmål og
delmål for undervisningen m.v. i henhold til § 6, stk.
1.
Det fremgår af lovforslagets §
6, stk. 3, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde
læseplaner for fagene og de obligatoriske emner.
Læseplanerne anvendes som et redskab i
lærersamarbejdet om fag og tværfaglige forløb
frem mod slutmålene for de enkelte fag med henblik på
at understøtte den enkelte elevs udvikling og behov.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 6, stk.
3, hindrer ikke, at kommunalbestyrelsen kan beslutte at anvende
Undervisningsministeriets vejledende læseplaner for
folkeskolens fag og emner samt børnehaveklassen.
Det foreslås i lovforslagets §
6, stk. 4, at undervisningen i de enkelte fag og emner skal
fremme elevernes alsidige udvikling. Med elevernes alsidige
udvikling forstås alle sider af elevernes
personlighedsudvikling, dvs. den åndelige, intellektuelle,
musiske, fysiske og sociale udvikling.
De foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 6, stk.
1-4, svarer til, hvad der gælder for de frie skoler, herunder
de frie internationale skoler, jf. § 1 a, stk. 1-4, i
friskoleloven.
Til § 7
Lovforslagets § 7, stk. 1,
indebærer, at kommunale internationale grundskoler skal give
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og
tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte
til elever, der har brug for støtte, som ikke alene kan
understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og
holddannelse m.v.
Kommunale internationale grundskoler skal desuden yde personlig
assistance, der kan hjælpe elever til at overvinde praktiske
vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, og give undervisning
til elever, der gennem længere tid på grund af sygdom
eller af hensyn til deres sundhed eller velfærd ikke kan
undervises på den kommunale internationale grundskole.
I lovforslagets § 7, stk. 2, er
det fastsat, at folkeskolelovens bestemmelser om
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand,
supplerende undervisning eller anden faglig støtte,
personlig assistance, der kan hjælpe eleven til at overvinde
praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, og
sygeundervisning gælder tilsvarende for kommunale
internationale grundskoler.
Lovforslagets § 7, stk. 1, og § 7, stk. 2, skal ses i
sammenhæng. I lovforslagets § 7, stk. 1,
fastsættes, at kommunale internationale grundskoler skal give
specialundervisning m.v., og i lovforslagets § 7, stk. 2,
fastsættes, hvilke bestemmelser i folkeskoleloven der finder
anvendelse for den pågældende aktivitet.
Det foreslås i lovforslagets §
7, stk. 3, at kommunalbestyrelsen kan henvise elever til et
undervisningstilbud i folkeskolen, hvis kommunalbestyrelsen finder,
at elevens behov for specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand falder uden for rammerne af den
kommunale internationale grundskole.
Efter lovforslagets § 1, stk. 2, fastlægger
kommunalbestyrelsen mål og rammer for enkelte skoles
virksomhed, herunder skolens omfang med hensyn til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen fx har fastlagt,
at den kommunale internationale grundskole kun giver
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til
elever i den almindelige klasse, kan en henvisning til et
undervisningstilbud i folkeskolen blive aktuelt, hvis elevens
undervisningsmæssige behov kun kan tilgodeses i en
specialklasse eller i en specialskole.
Lovforslagets § 7, stk. 4,
indebærer, at kommunalbestyrelsen får mulighed for at
henvise tosprogede elever til undervisning i deres modersmål,
som skal etableres for folkeskolens elever.
Det fremgår af folkeskolelovens § 5, stk. 6, at
modersmålsundervisning skal gives til elever fra
medlemsstaterne i Den Europæiske Union, fra lande, der er
omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, samt fra Færøerne og
Grønland.
Lovforslagets § 7, stk. 4, hindrer ikke, at
kommunalbestyrelsen i videre omfang kan henvise elever fra andre
stater til modersmålsundervisning i folkeskolen, hvis en
sådan modersmålsundervisning er oprettet i henhold til
folkeskolelovens § 3, stk. 6, om undervisning i fritiden.
Lovforslagets § 7, stk. 5,
giver kommunalbestyrelsen mulighed for at tilbyde elever på
7.-9. klassetrin vejledning om valg af ungdomsuddannelse og
erhverv.
Til § 8
Lovforslagets § 8, stk. 1,
indebærer, at eleverne på en kommunal international
grundskole ved afslutningen af 9. klassetrin skal aflægge
folkeskolens 9. -klasseprøver, medmindre kommunalbestyrelsen
har meddelt undervisningsministeren, at den pågældende
skole ikke afholder prøverne for elevene.
Eleverne på en kommunal international grundskole vil ofte
ikke have de nødvendige sproglige forudsætninger i
dansk til at kunne aflægge folkeskolens 9.
-klasseprøver.
Efter lovforslagets § 8, stk.
2, er der mulighed for, at ele-verne kan aflægge 9.
-klasseprøver i faget dansk, selv om kommunalbestyrelsen har
meddelt undervisningsministeren, at den kommunale internationale
grundskole ikke afholder folkeskolens 9. -klasseprøver. Det
er en betingelse, at skolen i øvrigt for eleverne afholder
en fremmed stats eller andre udenlandske prøver, der svarer
til folkeskolens 9. -klasseprøver.
Lovforslagets § 8, stk. 1 og 2, om 9. -klasseprøver
svarer til, hvad der gælder for en fri grundskole eller en
skoleafdeling med et andet undervisningssprog end dansk, jf. §
8 a, stk. 1, 2. pkt., og § 8 a, stk. 2, i friskoleloven.
I lovforslagets § 8, stk. 3,
fastsættes det, at i de tilfælde, hvor en kommunal
international grundskole afholder folkeskolens 9.
-klasseprøver, gælder folkeskolens regler om 9.
-klasseprøver tilsvarende.
De nærmere regler om folkeskolens 9. -klasseprøver
er fastsat i bekendtgørelse nr. 1001 af 15. september 2014
om folkeskolens prøver.
Til § 9
Lovforslagets § 9, stk. 1,
indebærer, at kommunalbestyrelsen skal afholde alle udgifter
ved kommunale internationale grundskoler, herunder udgifterne til
de nødvendige undervisningsmidler. Som følge heraf
kan der ikke opkræves forældrebetaling for
undervisningen i en kommunal international grundskole.
Efter lovforslagets § 9, stk.
2, skal der dog opkræves betaling af forældre
til børn, der er optaget i en skolefritidsordning. Desuden
fremgår det, at kommunalbestyrelsen skal yde
søskendetilskud og fripladstilskud i henhold til reglerne,
der er fastsat i medfør af dagtilbudsloven om kommunens
tilskud til brug for dag-, fritids- og klubtilbud og
forældrenes egenbetaling.
Bestemmelsen svarer til, hvad der gælder for folkeskolen,
jf. § 50, stk. 2, i folkeskoleloven.
Lovforslagets § 9, stk. 3,
indebærer, at folkeskolelovens § 50 a om digital
selvbetjening i forbindelse med ansøgninger om helt eller
delvist økonomisk fripladstilskud gælder tilsvarende
for kommunale internationale grundskoler.
Det er fastsat i folkeskolelovens § 50 a, stk. 1, at
ansøgning om helt eller delvist økonomisk
fripladstilskud skal indgives til kommunalbestyrelsen ved
anvendelse af den digitale løsning, som kommunen stiller til
rådighed (digital selvbetjening). Ansøgninger, der
ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af
kommunalbestyrelsen.
Efter folkeskolelovens § 50 a, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen dog tilbyde, at ansøgning kan indgives
på anden vis, hvis der foreligger særlige forhold, der
gør, at borgeren ikke kan forventes at kunne anvende den
digitale selvbetjeningsløsning. Kommunalbestyrelsen kan
desuden helt ekstraordinært også undlade at afvise en
ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
jf. folkeskolelovens § 50 a, stk. 3.
Lovforslagets § 9, stk. 4,
giver kommunalbestyrelsen hjemmel til at tilbageholde den
fremtidige uddannelseshjælp eller kontanthjælp i de
tilfælde, hvor en person, der modtager uddannelseshjælp
eller kontanthjælp, har undladt at betale for
skolefritidsordningen.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 9, stk.
4, svarer til, hvad der gælder for folkeskolen, jf.
folkeskolelovens § 50, stk. 3.
Lovforslagets § 9, stk. 5,
giver hjemmel til, at restancer vedrørende betaling for
skolefritidsordningen kan inddrives ved modregning i børne-
og ungeydelsen efter regler fastsat i lov om en børne- og
ungeydelse.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 9, stk.
5, svarer til, hvad der gælder for folkeskolen, jf.
folkeskolelovens § 50, stk. 4.
Lovforslagets § 9, stk. 6,
giver kommunalbestyrelsen hjemmel til at opkræve betaling af
forældre til børn, som deltager i undervisning i
fritiden på den kommunale internationale grundskole.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med lovforslagets
§ 1, stk. 2, hvorefter kommunalbestyrelsen fastlægger
mål og rammer for den enkelte skoles virksomhed, herunder
skolens undervisning i fritiden. Det er op til kommunalbestyrelsen
at beslutte, hvorvidt og i bekræftende fald i hvilket omfang
der skal tilbydes eleverne på en kommunal international
grundskole undervisning i fritiden.
Hvis en kommunale internationale grundskole tilbyder eleverne
undervisning i fritiden, skal kommunalbestyrelsen træffe
beslutning om, hvorvidt der skal opkræves betaling for
undervisningen og i bekræftende fald fastlægge
størrelsen af betalingen.
Det fremgår af lovforslagets §
9, stk. 7, at folkeskolelovens § 50, stk. 5-9, om
ekskursioner, lejrskoler og skolerejser gælder tilsvarende
for kommunale internationale grundskoler.
Det er fastsat i folkeskolelovens § 50, stk. 5, at
kommunalbestyrelsen dækker alle udgifter, hvis afholdelse er
en forudsætning for gennemførelsen af ekskursioner og
lejrskoler. Kommunalbestyrelsen afholder desuden alle udgifter til
lærernes deltagelse i skolerejser, jf. folkeskolelovens
§ 50, stk. 6.
Efter folkeskolelovens § 50, stk. 7, kan
kommunalbestyrelsen dog kræve, at den enkelte elevs
forældre sørger for elevens forplejning under
ekskursioner. Kommunalbestyrelsen kan også kræve
betaling af forældrene til dækning af udgifterne til
elevernes forplejning under lejrskoler og skolerejser. Betalingen
fastsættes under hensyn til et anslået normalt sparet
hjemmeforbrug.
Endvidere fremgår det af folkeskolelovens § 50, stk.
8, at klassens elever og forældre kan, eventuelt i samarbejde
med skolen, ved fælles indsamling eller på anden
måde i fællesskab tilvejebringe midler til
dækning af udgifter, der ikke dækkes af kommunen.
Den enkelte elevs ret til deltagelse i ekskursioner, lejrskoler
og skolerejser kan ikke betinges af erlæggelse af et
beløb eller en anden ydelse, jf. folkeskolelovens § 50,
stk. 9.
Til § 10
Det foreslås i lovforslagets §
10, at kommunalbestyrelsens afgørelser om
søskendetilskud og fripladstilskud kan indbringes for
Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Desuden kan
kommunalbestyrelsens afgørelser om afvisning af
ansøgninger, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening
i henhold til lovforslagets § 9, stk. 3, indbringes for
Ankestyrelsen.
Den forslåede bestemmelse i lovforslagets § 10 svarer
til, hvad der gælder for folkeskolen, jf. folkeskolelovens
§ 51, stk. 6.
Til § 11
Efter lovforslagets § 11, stk.
1, kan kommunalbestyrelsen kræve betaling for
undervisningsudgifterne m.v. for elever, der optages på en
kommunal international grundskole i kommunen, og som har
bopæl i en anden kommune.
Betalingen størrelse fastsættes efter aftale mellem
kommunalbestyrelsen i skolekommunen og kommunalbestyrelsen i
bopælskommunen.
Bestemmelsen har sammenhæng med lovforslagets § 3,
stk. 1-3, hvorefter kommunalbestyrelsens optagelse af elever i
kommunale internationale grundskoler ikke er begrænset til
elever, der bor eller opholder sig i kommunen.
Hvis det ikke er muligt at imødekomme alle
ansøgninger om optagelse i skolen, skal optagelse ske efter
objektive kriterier, der er fastsat af kommunalbestyrelsen, jf.
lovforslagets § 3, stk. 2, og § 3, stk. 3, 2. pkt.
Kommunalbestyrelsen har derfor mulighed for at fastsætte et
bestemt distrikt, hvorfra der kan optages elever, der kan
være større eller mindre end kommunen.
Det er fastsat i lovforslagets § 11,
stk. 2, at i de tilfælde, hvor der ikke indgås
aftale om betaling for elevens undervisning m.v., kan
kommunalbestyrelsen i skolekommunen kræve betaling fra
bopælskommunen efter stk. 3-6.
Efter lovforslagets § 11, stk.
3, udgør bopælskommunens betaling for
undervisningen af eleven bopælskommunens gennemsnitlige
udgift pr. folkeskoleelev. Der kan herudover ikke kræves
betaling for elevens undervisning. Betalingen til skolekommunen
udgør således den udgift, som bopælskommunen
ville have haft, hvis eleven i stedet var blevet undervist i en
folkeskole i bopælskommunen. Der kan dog højst
opkræves et beløb, der svarer til skolekommunens
tilsvarende udgift.
Efter lovforslagets § 11, stk. 4, 1.
pkt., udgør bopælskommunens betaling for
skolefritidsordningen bopælskommunens gennemsnitlige
nettoudgift pr. barn i skolefritidsordning. Betalingen til
skolekommunen udgør således den udgift, som
bopælskommunen ville have haft, hvis eleven i stedet var
blevet optaget i en skolefritidsordning i bopælskommunen.
Da enkelte kommuner ikke har en skolefritidsordning, er det
fastsat i lovforslagets § 11, stk. 4, 2.
pkt., at bopælskommunens betaling i sådanne
tilfælde udgør den gennemsnitlige budgetterede
nettoudgift pr. plads i fritidshjem, klub m.v. for den
aldersgruppe, som eleven tilhører.
Det er fastsat i lovforslagets § 11,
stk. 5, at betalingsforpligtelsen indtræder, når
eleven påbegynder undervisningen og ophører, når
eleven afslutter undervisningen. Afslutter eleven undervisningen
ved sommerferiens begyndelse, betales dog for resten af
skoleåret.
Betalingsforpligtelsen for skolefritidsordningen, jf.
lovforslagets § 11, stk. 6,
indtræder, når eleven begynder i skolefritidsordningen
og ophører, når eleven slutter i ordningen.
Til § 12
Lovforslagets § 12, stk. 1,
indebærer, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at
oprette en skolebestyrelse på kommunale internationale
grundskoler.
Det foreslås i lovforslagets §
12, stk. 2, at folkeskolelovens §§ 42-44 om
skolebestyrelsens sammensætning og virksomhed m.v. og regler
fastsat i henhold til disse bestemmelser gælder tilsvarende
for kommunale internationale grundskoler.
I folkeskolelovens § 42 er der fastsat bestemmelser om
skolebestyrelsens sammensætning. Efter bestemmelsen har
kommunalbestyrelsen kompetence til at træffe beslutning om
skolebestyrelsens sammensætning efter indhentet udtalelse fra
de berørte skolebestyrelser. Kommunalbestyrelsen er ikke
bundet af skolebestyrelsernes udtalelser.
Skolebestyrelsen skal altid bestå af et flertal af
forældrerepræsentanter, mindst 2 repræsentanter
for det undervisende personale og de øvrige medarbejdere og
mindst 2 elevrepræsentanter. Formanden for skolebestyrelsen
vælges blandt forældrerepræsentanterne i
skolebestyrelsen, jf. folkeskolelovens § 42. stk. 6.
Ved nyoprettede skoler er det ikke muligt at høre
skolebestyrelsen om skolebestyrelsens sammensætning.
Kommunalbestyrelsen må derfor sammensætte en
hensigtsmæssig skolebestyrelse uden høring.
Efter folkeskolelovens § 43, stk. 1, har
kommunalbestyrelsen kompetence til at fastsætte regler om
valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen kan dermed tilrettelægge en valgprocedure
efter lokale ønsker og behov.
Det fremgår af folkeskolelovens § 43, stk. 4, at
kommunalbestyrelsen kan yde forældre- og
elevrepræsentanter vederlag og erstatning for dokumenterede
merudgifter i forbindelse med varetagelsen af medlemsskabet af
skolebestyrelsen. De nærmere regler om vederlag til
skolebestyrelsesmedlemmer fremgår af kapitel 5 og 6 i
bekendtgørelse nr. 28 af 14. januar 2014 om valg af
forældrerepræsentanter til skolebestyrelser i
folkeskolen og om vederlag til forældre- og
elevrepræsentanter i skolebestyrelser.
I folkeskolelovens § 44 er der fastsat bestemmelser om
skolebestyrelsens virksomhed. Det fremgår blandt andet af
folkeskolelovens § 44, at skolebestyrelsen udøver sin
virksomhed inden for de mål og rammer, som
kommunalbestyrelsen fastsætter, og fører tilsyn med
alle dele af skolens virksomhed, dog undtagen personale- og
elevsager. Skolebestyrelsen kan fra skolens leder indhente enhver
oplysning om skolens virksomhed, som er nødvendig for at
varetage tilsynet.
Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens
virksomhed, herunder om undervisningens organisering, elevernes
undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens
længde, specialundervisning på skolen, elevernes
placering i klasser, samarbejdet mellem skole og hjem og skolens og
forældrenes ansvar i samarbejdet, underretning af hjemmene om
elevernes udbytte af undervisningen, arbejdets fordeling mellem
lærerne, fællesarrangementer for eleverne i skoletiden
og skolefritidsordningens virksomhed.
Endvidere fremgår det af folkeskolelovens § 44, at
skolebestyrelsen godkender skolens budget inden for de
økonomiske rammer, der er fastlagt for skolen.
Skolebestyrelsen godkender også skolens undervisningsmidler
og fastsætter skolens ordensregler.
Til § 13
Lovforslagets § 13, stk. 1, 1. og 2.
pkt., indebærer, at skolens leder entydigt har det
administrative og pædagogiske ansvar for den kommunale
internationale grundskole og er ansvarlig for skolens virksomhed
inden for de mål og rammer og principper, som henholdsvis
kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen har fastsat. Det er
endvidere skolens leder, der leder og fordeler arbejdet mellem
skolens ansatte og træffer alle konkrete beslutninger
vedrørende skolens elever inden for skolens rammer.
Det foreslås i lovforslagets §
13, stk. 1, 3. pkt., at lederens konkrete beslutninger
vedrørende skolens elever ikke kan behandles af
kommunalbestyrelse. Det er en betingelse, at beslutningen falder
inden for de mål og rammer og principper, som henholdsvis
kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen har fastsat.
Der gælder en almindelig kommunalretlig grundsætning
om, at kommunalbestyrelsen er begrænset i adgangen til at
give tjenestebefalinger med hensyn til ansattes varetagelse af
opgaver, der forudsætter særlig faglig sagkundskab. I
forhold til en leder af en kommunal international grundskole
indebærer det blandt andet, at skolelederen varetager en
række pædagogiske opgaver i forhold til de enkelte
elever, som vedkommende er den kompetente til at varetage. Med
forslaget ønskes det tydeliggjort, at sådanne
beslutninger henhører under skolelederens selvstændige
kompetence, der ikke kan behandles af kommunalbestyrelsen. Herved
er det ikke muligt for kommunalbestyrelsen at ændre
sådanne beslutninger, hverken på eget initiativ eller i
en prøvelsessituation eller i øvrigt at give konkrete
tjenestebefalinger herom.
Lovforslagets § 13, stk. 1, 3. pkt., svarer til, hvad der
gælder for skoleledere i folkeskolen, jf. folkeskolelovens
§ 45, stk. 2, 2. pkt.
Lovforslagets § 13, stk. 2, 1. og 2.
pkt., indebærer, at skolelederen har pligt til at
påse, at alle elever deltager i undervisningen. Bestemmelsen
er ikke til hinder for, at skolelederen kan give en elev tilladelse
til at holde fri fra skole uden for de almindelige ferier og
fridage, hvis der foreligger særlige grunde hertil.
Afgørelsen om ekstraordinære ferier og fridage
træffes på grundlag af en konkret vurdering af elevens
behov for at holde fri sammenholdt med hensynet til undervisningen
af eleven.
I de tilfælde, hvor skolelederen vurderer, at en elev ikke
opfylder undervisningspligten, er det fastsat i lovforslagets § 13, stk. 2, 3. pkt., at skolelederen
skal indberette det til kommunalbestyrelsen i elevens
bopælskommune.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med folkeskolelovens
§ 40, stk. 1, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen
har ansvaret for, at ethvert barn i kommunen indskrives i
folkeskolen eller får en undervisning, der står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
Til § 14
Lovforslagets § 14
vedrører skolens adgang og pligt til at vurdere elevernes
udbytte af undervisningen og underrette eleven og forældrene
herom. Ved regelmæssig underretning forstås i denne
forbindelse, at underretningen sædvanligvis skal ske mindst
to gange om året.
Den foreslåede bestemmelse skal også ses i
sammenhæng med lovforslagets § 12, stk. 2, hvorefter
folkeskolelovens §§ 42-44 om skolebestyrelser og regler
fastsat i henhold til disse bestemmelser gælder tilsvarende
for kommunale internationale grundskoler. Som følge heraf
skal skolebestyrelsen fastsætte principper for underretningen
af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen, jf.
folkeskolelovens § 44, stk. 2, nr. 4.
Til § 15
Lovforslagets § 15 om
elevråd svarer til, hvad der gælder for elevråd i
folkeskolen, jf. § 46, stk. 1, 1.-3. pkt., i
folkeskoleloven.
Til § 16
Efter lovforslagets § 16
kan undervisningsministeren til varetagelse af lovgivnings- og
vejledningsfunktioner m.v. forlange enhver om oplysninger om
kommunale internationale grundskoler. Den foreslåede
bestemmelse svarer til, hvad der gælder for folkeskolen, jf.
folkeskolelovens § 56, stk. 1, 4 og 5.
Til § 17
Lovforslagets § 17
indebærer, at kommunale internationale grundskoler skal
indgå i kvalitetsrapporten, som kommunalbestyrelsen hvert
andet år skal udarbejde på folkeskoleområdet, jf.
folkeskolelovens § 40 a.
Det fremgår af folkeskolelovens § 40 a, stk. 1, at
kvalitetsrapporten skal beskrive skolevæsenets og de enkelte
skolers niveau i forhold til nationale og lokalt fastsatte
mål, kommunalbestyrelsens vurdering af niveauet og
opfølgning herpå og kommunalbestyrelsens
opfølgning på tidligere relevante kvalitetsrapporter.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at beskrive skolerne i grupper
eller kun at fremhæve visse skoler i kvalitetsrapporten.
Er niveauet i skolevæsenet eller på en skole ikke
tilfredsstillende, skal kommunalbestyrelsen som en del af
kvalitetsrapporten udarbejde en handlingsplan med opfølgende
initiativer med henblik på at forbedre niveauet i
skolevæsenet eller på skolen, jf. folkeskolelovens
§ 40 a, stk. 2.
Kvalitetsrapporten skal drøftes på et møde i
kommunalbestyrelsen, der tager stilling til rapporten, herunder
opfølgning herpå. Forinden drøftelsen i
kommunalbestyrelsen indhentes der en udtalelse fra
skolebestyrelserne om kvalitetsrapporten, jf. folkeskolelovens
§ 40 a, stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre kvalitetsrapporter
med eventuelle handlingsplaner og skolebestyrelsernes udtalelser
herom på internettet, jf. folkeskolelovens § 40 a, stk.
4.
De nærmere regler om kvalitetsrapporter fremgår af
bekendtgørelse nr. 698 af 23. juni 2014 om
kvalitetsrapporter i folkeskolen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, punkt 3.2.7. Kvalitetsrapporter.
Til § 18
Det fremgår af lovforslagets §
18, stk. 1, at undervisningsministeren føre tilsyn
med kvalitetsudviklingen på kommunale internationale
grundskoler.
I lovforslagets § 18, stk. 2,
er det fastsat, at i tilfælde af vedvarende dårlig
kvalitet på en kommunal international grundskole kan
undervisningsministeren pålægge kommunalbestyrelsen at
udarbejde en handlingsplan i henhold til folkeskolelovens § 40
a, stk. 2.
Ved vedvarende dårlig kvalitet på en kommunal
international grundskole forstås, at det faglige niveau ud
fra en helhedsvurdering i flere på hinanden følgende
år ikke kan stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. I vurderingen af, om en skole udviser
dårlig kvalitet, vil indgå flere forhold. Det vil
være centralt, om elevernes præstationer lever op til
de faglige mål, som er opstillet for undervisningen på
de forskellige klassetrin.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, punkt 3.2.7. Kvalitetsrapporter.
Til § 19
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj
2015. Loven finder anvendelse fra skoleåret 2015/16 og senere
skoleår.
Til § 20
Med tilføjelsen af », i en kommunal international
grundskole« i folkeskolelovens § 33, stk. 2, 1. pkt.,
præciseres det, at undervisningspligten også kan
opfyldes i en kommunal international grundskole. Den
foreslåede ændring er af ordensmæssig
karakter.
Til § 21
Efter forslaget gælder loven ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 19. I
lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 665 af 20.
juni 2014, som ændret ved lov nr. 1641 af 26. december 2013,
§ 1 i lov nr. 406 af 28. april 2014, § 13 i lov nr. 632
af 16. juni 2014 og § 2 i lov nr. 1539 af 27. december 2014,
foretages følgende ændring: | | | | § 33. (.
. .) Stk. 2.
Børn, der følger undervisningen i en anmeldt fri
grundskole, i en statsskole, i en europaskole eller i en
gymnasieskole, eller som modtager hjemmeundervisning efter reglerne
i lov om friskoler og private grundskoler m.v., skal ikke deltage i
folkeskolens undervisning. Det samme gælder elever, som efter
7. klassetrin deltager i undervisning, der svarer til folkeskolens,
på en godkendt efterskole, en husholdningsskole, en
håndarbejdsskole eller en ungdomskostskole. Stk. 3.-9.
(. . .) | | I § 33, stk.
2, 1. pkt., indsættes efter »grundskole«:
», i en kommunal international grundskole«. |
|