Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 14. april 2015
Forslag
til
Lov om kommunale internationale grundskoler
§ 1. Kommunalbestyrelsen kan
på et møde træffe beslutning om oprettelse af
kommunale internationale grundskoler.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastlægger på et møde
mål og rammer for den enkelte skoles virksomhed, herunder
bevillinger og økonomiske rammer, skolens omfang med hensyn
til klassetrin, elevtal, specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, undervisning i fritiden, antal
skoledage og rammer for klassedannelsen, elevernes
undervisningstimetal, skoledagens længde m.v.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan på et møde beslutte, at en
kommunal international grundskole kan tilbyde skolens elever
optagelse i en skolefritidsordning.
§ 2. Kommunalbestyrelsen har
ansvaret for de i § 1, stk. 1, nævnte skoler, jf. dog
§ 12, stk. 2, og § 13, stk. 1, 3. pkt.
§ 3. Kommunale internationale
grundskoler optager undervisningspligtige børn af
udlændinge, der har midlertidigt ophold her i landet på
grundlag af beskæftigelse, og hvis forældre
ønsker dem optaget i skolen.
Stk. 2. Er det
ikke muligt at imødekomme alle ønsker om optagelse i
skolen, sker optagelse efter objektive kriterier, der er fastsat af
kommunalbestyrelsen.
Stk. 3. Er der
ledig kapacitet på en kommunal international grundskole, kan
der optages danske børn og andre udenlandske børn,
der bor eller opholder sig her i landet, og hvis forældre
ønsker dem optaget i skolen. Optagelsen sker efter objektive
kriterier, der er fastsat af kommunalbestyrelsen.
Stk. 4.
Folkeskolelovens § 38 om digital selvbetjening i forbindelse
med ansøgning om indskrivning af børn i folkeskolen
og optagelse af børn i skolefritidsordninger gælder
tilsvarende for kommunale internationale grundskoler.
§ 4. Kommunale internationale
grundskoler giver undervisning inden for børnehaveklasse og
1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen.
Stk. 2.
Kommunale internationale grundskoler skal i samarbejde med
forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der
forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at
lære mere. Skolerne skal efter deres formål og i hele
deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes
kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene.
Stk. 3.
Undervisningssproget i kommunale internationale grundskoler er
efter kommunalbestyrelsens bestemmelse enten engelsk, tysk eller
fransk. I faget dansk er undervisningssproget dansk.
§ 5. Skoleåret begynder
den 1. august og omfatter normalt 200 skoledage.
Stk. 2.
Elevernes sommerferie begynder den sidste lørdag i juni.
Sommerferien varer indtil den af kommunalbestyrelsen bestemte
første skoledag efter skoleårets begyndelse.
§ 6. Kommunalbestyrelsen
fastsætter
1) slutmål
for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan
opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner og
2) delmål
for undervisningen i dansk, matematik, engelsk, geografi, biologi
og fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede
undervisningsforløb.
Stk. 2. I det
omfang kommunalbestyrelsen ikke har fastsat slutmål og
delmål, jf. stk. 1, gælder folkeskolens regler om
formål, kompetencemål og færdigheds- og
vidensmål for folkeskolens fag og emner (Fælles
Mål).
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen udarbejder læseplaner for de
fagområder og obligatoriske emner, der er nævnt i
stk. 1, nr. 1. Læseplanerne skal beskrive udviklingen
hen mod slutmålene og beskrive, på hvilke klassetrin
der arbejdes med de forskellige fagområder og obligatoriske
emner.
Stk. 4.
Undervisningen i de enkelte fag og obligatoriske emner skal fremme
elevernes alsidige udvikling.
§ 7. Kommunale internationale
grundskoler skal
1) give
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand,
2) tilbyde
supplerende undervisning eller anden faglig støtte til
elever, der har brug for støtte, og som ikke kan
understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering
og holddannelse m.v.,
3) yde personlig
assistance, der kan hjælpe eleven til at overvinde praktiske
vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, og
4) give
undervisning til elever, der gennem længere tid på
grund af sygdom eller af hensyn til deres sundhed eller
velfærd ikke kan undervises i skolen.
Stk. 2.
Folkeskolelovens § 3, stk. 2, og § 12, stk. 2, om
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand,
folkeskolelovens § 3 a og § 5, stk. 5, om supplerende
undervisning eller anden faglig støtte, folkeskolelovens
§ 3 a om personlig assistance, der kan hjælpe eleven til
at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med
skolegangen, og folkeskolelovens § 23, stk. 1, om
sygeundervisning gælder tilsvarende for kommunale
internationale grundskoler.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan henvise elever til folkeskolen, hvis
kommunalbestyrelsen finder, at elevens behov for
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand falder
uden for de rammer, som kommunalbestyrelsen har fastsat i henhold
til § 1, stk. 2. Henvisningen sker efter
pædagogisk-psykologisk rådgivning og efter samråd
med eleven og forældrene. Elevens synspunkter skal
tillægges passende vægt under hensyntagen til elevens
alder og modenhed.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan henvise tosprogede elever til den
undervisning i deres modersmål, som skal etableres for
folkeskolens elever, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 6, 2.
pkt., medmindre den kommunale internationale grundskole selv
tilbyder denne undervisning.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde elever på 7.-9. klassetrin
vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv, jf. lov om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v.
§ 8. Eleverne i kommunale
internationale grundskoler aflægger ved afslutningen af
undervisningen på 9. klassetrin folkeskolens 9·-klasseprøver, medmindre
kommunalbestyrelsen har meddelt undervisningsministeren, at den
pågældende skole ikke afholder prøverne for
eleverne.
Stk. 2. Har
kommunalbestyrelsen meddelt undervisningsministeren, at den
pågældende skole ikke afholder folkeskolens 9·-klasseprøver, jf. stk. 1,
kan eleverne aflægge prøverne i faget dansk, hvis
skolen i øvrigt for eleverne afholder en fremmed stats eller
andre udenlandske prøver, der svarer til folkeskolens 9·-klasseprøver. Skolen skal
meddele undervisningsministeren, hvilke elever der skal deltage i
prøverne i faget dansk.
Stk. 3.
Folkeskolelovens § 14, stk. 1-4, om folkeskolens 9.
-klasseprøver og regler fastsat i henhold hertil
gælder tilsvarende for en kommunal international grundskole
og dens elever.
§ 9. Alle udgifter til
kommunale internationale grundskoler påhviler kommunerne, jf.
dog stk. 2, 6 og 7.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen opkræver betaling af forældre til
børn, der er optaget i en skolefritidsordning, jf. § 1,
stk. 3. Kommunalbestyrelsen yder søskendetilskud til
familier med mere end ét barn i skolefritidsordninger,
daginstitutioner m.v. og helt eller delvist fripladstilskud under
hensyn til forældrenes økonomiske forhold, eller hvor
sociale, pædagogiske eller behandlingsmæssige forhold
gør sig gældende. Reglerne, der er fastsat i
medfør af dagtilbudsloven om kommunens tilskud til brug for
dag-, fritids- og klubtilbud og forældrenes egenbetaling,
gælder tilsvarende ved ydelse af søskendetilskud og
ved ydelse af helt eller delvist fripladstilskud.
Stk. 3.
Folkeskolelovens § 50 a om digital selvbetjening i forbindelse
med ansøgninger om helt eller delvist økonomisk
fripladstilskud gælder tilsvarende for kommunale
internationale grundskoler.
Stk. 4. Har en
person, der modtager uddannelseshjælp eller
kontanthjælp i henhold til §§ 23-25 i lov om aktiv
socialpolitik, undladt at betale for skolefritidsordningen, jf.
§ 1, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen tilbageholde
den fremtidige månedlige betaling i den fremtidige
uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
Stk. 5.
Restancer vedrørende betaling for skolefritidsordningen, jf.
§ 1, stk. 3, kan inddrives ved modregning i børne- og
ungeydelsen efter regler fastsat i lov om en børne- og
ungeydelse.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan kræve betaling af forældre til
elever, som deltager i undervisning i fritiden.
Stk. 7.
Folkeskolelovens § 50, stk. 5-9, om ekskursioner, lejrskoler
og skolerejser gælder tilsvarende for kommunale
internationale grundskoler.
§ 10. Kommunalbestyrelsens
afgørelser om søskendetilskud og fripladstilskud, jf.
§ 9, stk. 2, 2. pkt., og afgørelser om afvisning af
ansøgninger, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening,
jf. § 9, stk. 3, kan indbringes for Ankestyrelsen efter
reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
§ 11. Har en elev bopæl
i en anden kommune end skolekommunen, aftaler kommunalbestyrelsen i
skolekommunen og kommunalbestyrelsen i bopælskommunen
betalingen for elevens undervisning m.v. i den kommunale
internationale grundskole.
Stk. 2.
Indgås der ikke aftale om bopælskommunens betaling til
skolekommunen efter stk. 1, kan kommunalbestyrelsen i skolekommunen
kræve betaling fra bopælskommunen for udgifterne ved
elevens undervisning m.v. i henhold til stk. 3-5.
Stk. 3.
Bopælskommunens betaling til skolekommunen for undervisningen
af eleven udgør bopælskommunens gennemsnitlige udgift
pr. folkeskoleelev, dog højst et beløb svarende til
skolekommunens tilsvarende udgift.
Stk. 4.
Bopælskommunens betaling til skolekommunen for
skolefritidsordningen udgør bopælskommunens
gennemsnitlige nettoudgift pr. barn i skolefritidsordning. Har
bopælskommunen ikke skolefritidsordning, betaler
bopælskommunen dennes gennemsnitlige budgetterede nettoudgift
pr. plads i fritidshjem, klub m.v. for den aldersgruppe, som eleven
tilhører.
Stk. 5.
Betalingsforpligtelsen efter stk. 3 indtræder, når
eleven påbegynder undervisningen, og ophører,
når eleven afslutter undervisningen. Afslutter eleven
undervisningen ved sommerferiens begyndelse, betales dog for resten
af skoleåret.
Stk. 6.
Betalingsforpligtelsen efter stk. 4 indtræder, når
eleven begynder i skolefritidsordningen, og ophører,
når eleven slutter i ordningen.
§ 12. Ved hver kommunal
international grundskole oprettes en skolebestyrelse.
Stk. 2.
Folkeskolelovens §§ 42-44 om skolebestyrelser og regler
fastsat i henhold til disse bestemmelser gælder tilsvarende
for kommunale internationale grundskoler.
§ 13. Skolens leder har den
administrative og pædagogiske ledelse af skolen og er
ansvarlig for skolens virksomhed over for kommunalbestyrelsen og
skolebestyrelsen. Skolelederen leder og fordeler arbejdet mellem
skolens ansatte og træffer alle konkrete beslutninger
vedrørende skolens elever. Lederens konkrete beslutninger
vedrørende skolens elever inden for de mål og rammer
og principper, som henholdsvis kommunalbestyrelsen og
skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke behandles af
kommunalbestyrelsen.
Stk. 2. Skolens
leder påser, at alle elever, der er optaget i skolen,
deltager i undervisningen, og kan forlange, at forældrene
giver skolen skriftlig oplysning om grunden til en elevs
udeblivelse fra undervisningen. Skyldes udeblivelsen sygdom af mere
end 2 ugers varighed, kan skolens leder forlange lægeattest.
Opfylder en elev ikke undervisningspligten, indberetter skolens
leder det til kommunalbestyrelsen i elevens
bopælskommune.
§ 14. Eleverne og
forældrene skal regelmæssigt underrettes om
lærernes og eventuelt skolens leders syn på elevernes
udbytte af skolegangen. Som led i undervisningen skal der
løbende foretages evaluering af elevernes udbytte heraf,
herunder af den enkelte elevs tilegnelse af kundskaber og
færdigheder i fagene og i de obligatoriske emner.
§ 15. Ved hver skole, som har
5. eller højere klassetrin, har eleverne ret til at danne et
elevråd. Elevrådet udpeger repræsentanter for
eleverne til udvalg m.v., som skolens leder har nedsat til at
behandle spørgsmål af betydning for ele-verne i
almindelighed. Dette gælder dog ikke udvalg m.v., hvor
elevernes deltagelse vil stride mod anden lovgivning.
§ 16. Undervisningsministeren
kan til varetagelse af lovgivnings- og vejledningsfunktioner m.v.
forlange enhver oplysning om kommunale internationale grundskoler,
som ministeren skønner nødvendig for at udføre
disse opgaver, meddelt af kommunalbestyrelsen.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan bestemme, at oplysninger, jf. stk. 1,
skal leveres i elektronisk form, og kan herunder fastsætte, i
hvilket format leveringen skal ske.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk
kommunikation mellem myndigheder, herunder skoler, og om anvendelse
af digital signatur i forbindelse med levering af oplysninger efter
stk. 1 og 2.
§ 17. Kommunale internationale
grundskoler indgår i kvalitetsrapporten for kommunens
skolevæsen, jf. folkeskolelovens § 40 a.
Folkeskolelovens § 40 a og regler fastsat i medfør
heraf finder tilsvarende anvendelse for kommunale internationale
grundskoler.
§ 18. Undervisningsministeren
fører tilsyn med kommunale internationale grundskolers
kvalitetsudvikling.
Stk. 2. I
tilfælde af vedvarende dårlig kvalitet på en
kommunal international grundskole kan undervisningsministeren med
henblik på at forbedre niveauet pålægge
kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan, jf.
folkeskolelovens § 40 a, stk. 2, og eventuelt som et
delelement heri at deltage i vejledning fra
Undervisningsministeriet. Ministeren fastsætter en frist for
udarbejdelsen af handlingsplanen.
§ 19. Loven træder i
kraft den 1. maj 2015.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse fra skoleåret 2015/16 og senere
skoleår.
§ 20. Undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2018-19.
§ 21. I lov om folkeskolen,
jf. lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014, som
ændret ved lov nr. 1641 af 26. december 2013, § 1 i lov
nr. 406 af 28. april 2014, § 13 i lov nr. 632 af 16. juni 2014
og § 2 i lov nr. 1539 af 27. december 2014, foretages
følgende ændring:
§ 21. I lov
om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni
2014, som ændret ved lov nr. 1641 af 26. december 2013,
§ 1 i lov nr. 406 af 28. april 2014, § 13 i lov nr. 632
af 16. juni 2014 og § 2 i lov nr. 1539 af 27. december 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 33, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »grundskole«: », i en
kommunal international grundskole«.
§ 22. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.