Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 24. marts 2015
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. januar
2015 og var til 1. behandling den 5. februar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 3. november 2014 dette udkast
til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 15. Den 29. januar 2015
sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danmarks Privatskoleforening
og Private Gymnasier og Studenterkurser mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets
spørgsmål og undervisningsministerens svar herpå
er optrykt som bilag til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal
(DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Regeringen har med dette lovforslag opsagt
folkeskoleforliget. Regeringen forsvarer sig med, at det ikke er
forligsbrud, fordi loven laves uden om folkeskoleloven, men
lovforslaget henviser mange gange til folkeskoleloven. For eksempel
§ 3, stk. 4, hvor der henvises til folkeskolelovens § 38.
Eller § 6, stk. 2, hvor der henvises til folkeskolens regler
om formål, kompetencemål og færdigheds- og
vidensmål for folkeskolens fag og emner (Fælles
Mål). Eller § 7, stk. 2, hvor der henvises til
folkeskolelovens § 3, stk. 2, folkeskolelovens § 12, stk.
2, folkeskolelovens § 3 a og § 5, stk. 5,
folkeskolelovens § 3 a og folkeskolelovens § 23, stk. 1.
Eller § 7, stk. 4, til folkeskolelovens § 5, stk. 6.
Eller § 8, stk. 3, til folkeskolelovens § 14, stk.
1-4.
Kommunale internationale skoler skal
indgå i kvalitetsrapporten, som kommunalbestyrelsen hvert
andet år skal udarbejde på folkeskoleområdet, jf.
folkeskolelovens § 40 a. Samtidig fremgår det af
høringsnotatet, at »eventuelle ledige lokaler på
en folkeskole kan benyttes under forudsætning af, at der er
en klar institutionel adskillelse mellem den kommunale
internationale grundskole og folkeskolen«, som der står. Med andre ord
bliver de kommunale internationale grundskoler en del af
folkeskolen.
Dansk Folkeparti er ikke imod
internationale skoler som sådan. Dansk Folkeparti er
tilhænger af, at fri- og privatskoler kan oprette
internationale skoler og linjer og gerne i samarbejde med
erhvervslivet. Men Dansk Folkeparti har svært ved at se, at
arbejdsmand Hansens skattepenge skal anvendes til en
højtbetalt udenlandsk medarbejders børn kan gå
gratis i skole og modtage undervisning på engelsk, tysk eller
fransk. Hertil kommer, at de kommunale internationale skoler ikke
lever op til IB-standarden, hvilket bevirker, at de udenlandske
medarbejderes børn ikke kan træde ind i en IB,
når de forlader Danmark igen.
Dansk Folkeparti har også
bemærket, at Danmarks Privatskoleforening og Private
Gymnasier og Studenterkurser, Dansk Friskoleforening, Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Foreningen af
Kristne Friskoler, Lilleskolerne, Efterskoleforeningen og Frie
Skolers Lærerforening kritiserer lovforslaget, fordi 1) man
vurderer, der kun er behov i 1-3 kommuner, fordi 2) det kan
være konkurrenceforvridende over for fri- og privatskoler,
fordi 3) undervisningen bliver gratis, fordi 4) tilsynet er
mangelfuldt i forhold til friskoletilsynet, fordi 5) internationale
fri- og privatskoler kan dække behovet, og fordi 6) det kan
betyde en udlicitering af folkeskolen.
Sidst, men ikke mindst, er det af
afgørende betydning for Dansk Folkeparti, at folkeskolen er
en dansk folkeskole, hvor der bliver talt og undervist på
dansk. Folkeskolen er en af de institutioner, der samler os som
folk og nation. Med lovforslaget har regeringen taget første
skridt til at afvikle denne institution.
Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling.
Et tredje mindretal (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtaglese af EL
og LA):
1)
Efter § 19 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
Undervisningsministeren fremsætter forslag om revision af
loven i folketingsåret 2018-19.«
[Indsættelse af
revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at der indsættes en revisionsbestemmelse, med
henblik på at loven tages op til revision i
folketingsåret 2018-19.
Forud for
revisionen vil der blive gennemført en evaluering af lovens
virkninger. Det vil blive evalueret, i hvilket omfang loven har
forbedret kommunernes mulighed for lokalt at styrke indsatsen for
at rekruttere og fastholde højt kvalificeret udenlandsk
arbejdskraft og for at tiltrække udenlandske virksomheder. I
evalueringen vil også indgå forældrenes
tilfredshed med undervisningstilbuddene og kvaliteten af
undervisningstilbuddene.
Det vil
endvidere indgå i evalueringen, om oprettelse af kommunale
internationale grundskoler har påvirket søgningen til
internationale frie grundskoler, herunder internationale frie
grundskoleafdelinger, i lokalområdet.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S) Annette Lind (S) Orla Hav (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) fmd. Trine Mach (SF) Rosa Lund (EL)
Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL) Karen Ellemann (V) Peter Juel
Jensen (V) Finn Thranum (V) Louise Schack Elholm (V) Anni
Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V) Jens Ejner Christensen (V) Alex
Ahrendtsen (DF) Bent Bøgsted (DF) Marie Krarup (DF) Martin
Henriksen (DF) Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 130
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra undervisningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for
udvalgsbehandlingen af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgsbehandlingen af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 130
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke overvejelser ministeren
gør sig om en evaluering af loven, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at definere lokalområdet i
lovforslaget, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvilke minimumskrav der
gælder for at oprette en kommunal international skole mht.
antal elever og klassetrin, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvad der forstås ved
»et tilstrækkeligt antal udenlandske børn, der
bor eller opholder sig her i landet på et midlertidigt
opholdsgrundlag, og hvis forældre ønsker dem optaget
på den pågældende kommunale internationale
grundskole«, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvorfor kommunale internationale
grundskoler skal give undervisning inden for børnehaveklasse
og 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, og ikke i stedet
følge IB-standarderne, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorfor ministeren vil give
kommunerne lov til at oprette internationale grundskoler i
eksisterende folkeskolebygninger, sådan som det fremgår
af høringsnotatet, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorfor lovforslaget ikke er
forligsbelagt stof, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm. om at redegøre for teknisk
præcisering af folkeskoleloven, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan det i den foreslåede
lovtekst er præciseret, at en kommunalbestyrelse i
forbindelse med overvejelse om at oprette en kommunal international
grundskole skal tage hensyn til eksisterende private internationale
grundskoler i området, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til undevisningsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål og svar er optrykt
efter ønske fra V.
Spørgsmål 9:
Hvordan er det i den foreslåede lovtekst præciseret,
at en kommunalbestyrelse i forbindelse med overvejelse om at
oprette en kommunal international grundskole skal tage hensyn til
eksisterende private internationale grundskoler i
området?
Svar:
Det fremgår ikke af lovteksten. Der er
derimod i de almindelige bemærkninger til lovforslaget (punkt
3.2.1.) anført følgende:
»Oprettelse af kommunale internationale
grundskoletilbud vil især være relevant i kommuner,
hvor der blandt de lokale frie grundskoler ikke er interesse for at
sikre, at der er den fornødne kapacitet af interna?tionale
grundskoletilbud.
…
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med
vurderingen af, om der er behov for at oprette en kommunal,
international grundskole, undersøge mulighederne for, om de
internationale frie grundskoler, herunder skoleafdelinger, i
lokalområdet kan fremskaffe de nødvendige pladser. Ved
vurderingen af, om de internationale frie grundskoler, herunder
skoleafdelinger, kan fremskaffe de nødvendige pladser, kan
kommunalbestyrelsen blandt andet lægge vægt på
kvaliteten af undervisningen og niveauet for
forældrebetalingen.«
Bemærkningerne i lovforslaget om
internationale frie grundskoler skal også ses i forbindelse
med den foreslåede bestemmelse om, at loven skal tages op til
revision i folketingsåret 2018-19.
Forud for revisionen vil der blive
gennemført en evaluering af lovens virkninger. Det vil blive
evalueret, i hvilket omfang loven har forbedret kommunernes
mulighed for lokalt at styrke indsatsen for at rekruttere og
fastholde højt kvalificeret udenlandsk arbejdskraft og for
at tiltrække udenlandske virksomheder. I evalueringen vil
også indgå forældrenes tilfredshed med
undervisningstilbuddene og kvaliteten af
undervisningstilbuddene.
Det vil endvidere indgå i evalueringen,
om oprettelse af kommunale internationale grundskoler har
påvirket søgningen til internationale frie
grundskoler, herunder skoleafdelinger, i lokalområdet.