Skriftlig fremsættelse (29. januar
2015)
Ministeren for sundhed og
forebyggelse (Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven, lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, lov om foranstaltninger mod smitsomme og
andre overførbare sygdomme og lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde (Præcisering af
delegationsbestemmelser, befordringsordninger,
offentliggørelse af påbud om
sundhedsmæssige krav, ophævelse af betegnelsen
embedslægeinstitutioner m.v.)
(Lovforslag nr. L 127)
Det er efter regeringens opfattelse vigtigt
løbende at arbejde for klare regler og gennemsigtighed
på sundhedsområdet. Med dette lovforslag sikres mere
præcise regler, og gennemsigtigheden i sundhedsvæsenets
øges til gavn for dets brugere.
Lovforslagets hovedpunkter er
følgende:
Regionernes delegation
af kompetence til aftaleindgåelse under det udvidede fri
sygehusvalg
Med lovforlaget præciseres
regionernes mulighed for at delegere kompetencen til at indgå
aftaler med private sygehuse, klinikker m.v. og sygehuse m.v. i
udlandet om varetagelse af behandling under det udvidede fri
sygehusvalg til Danske Regioner. Endvidere tydeliggøres i
sundhedsloven den hidtidige praksis, hvorved der med udtrykket
»regionsrådene i forening« menes Danske
Regioner.
Præcisering af
sundhedslovens befordringsordninger
I medfør af sundhedslovens §
170, stk. 1 og 2, yder kommunalbestyrelsen godtgørelse for
befordring til alment praktiserende læge og praktiserende
speciallæge. Det foreslås at præcisere
kommunalbestyrelsernes mulighed for at yde befordring til alment
praktiserende læge og praktiserende speciallæge som
alternativ til befordringsgodtgørelse.
Regionsrådet yder befordring eller
befordringsgodtgørelse til sygehusbehandling i medfør
af sundhedslovens § 171, stk. 1. Det foreslås at
præcisere, at ansvaret for at yde befordring eller
godtgørelse for befordring til personer, som er henvist til
diagnostisk undersøgelse på sygehus, til brug for
alment praktiserende læge eller praktiserende
speciallæge, påhviler regionsrådene.
Offentliggørelse
af påbud
Sundhedsstyrelsen kan, jf. sundhedslovens
§ 215 b, stk. 1, give påbud til sygehuse, klinikker og
praksis om at opfylde nærmere bestemte sundhedsmæssige
krav, hvis der er fare for patientsikkerheden. Sundhedsstyrelsen
skal offentliggøre disse påbud. Det foreslås, at
Sundhedsstyrelsen i sundhedsloven bemyndiges til at fastsætte
regler for sygehuse, klikker, praksis eller lignende om
offentliggørelse af Sundhedsstyrelsens påbud.
Formålet er at sikre øget gennemsigtighed og et mere
veloplyst grundlag i forbindelse med valg af offentligt eller
privat sygehus m.v.
Ophævelse af
betegnelsen »embedslæger«
Sundhedsstyrelsen skal i dag, jf.
sundhedslovens § 212, stk. 2, som en organisatorisk del af
styrelsen oprette tre embedslægeinstitutioner, der kan
varetage relevante opgaver, der henhører under
Sundhedsstyrelsens myndighedsansvar.
Det foreslås at ophæve
betegnelsen »embedslæger« i lovgivningen.
Formålet er at tydeliggøre Sundhedsstyrelsens opgaver
samt at sikre, at anvendelsen af betegnelsen
»embedslæger« eller lignende i lovgivningen ikke
har betydning for Sundhedsstyrelsens muligheder for at
tilrettelægge udførelsen af sine myndighedsopgaver
mest hensigtsmæssigt. Sundhedsstyrelsen vil fortsat skulle
have to decentrale lokaliteter placeret vest for Storebælt,
og Sundhedsstyrelsen vil fortsat skulle varetage de samme
opgaver.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.