Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 26. marts 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. januar
2015 og var til 1. behandling den 19. februar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 14. november 2014 dette udkast
til udvalget, jf. MIU alm. del - bilag 51. Den 3. februar 2015
sendte miljøministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, DF, RV, SF, LA og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres medlemmer af udvalget
støtter umiddelbart lovforslaget. da det har til
formål at lette administrationen ved sagsbehandlingen for
miljøgodkendelser og samtidig digitalisere
ansøgningsprocessen for bilag 2-virksomheder. Venstre
støtter grundtanken bag forslaget og værdsætter
også, at lovforslaget har til formål at reducere
virksomhedernes byrder i henhold til sagsbehandlingen. Venstre har
dog betænkeligheder ved, at der ikke er indskrevet
konsekvenser for de kommuner, som ikke kan overholde
sagsbehandlingsfristerne og derved yder dårligere service til
deres virksomheder end deres nabokommuner. Dette kan
medføre, at nogle virksomheder får ringere
vilkår end andre.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Alternativetets medlem af udvalget
ønsker at forenkle godkendelsessystemet for virksomheder i
Danmark. Men det foreliggende forslag har flere ulemper end
fordele, hvad angår beskyttelsen af miljø og natur i
forhold til den grad af forenkling for virksomhederne, der er tale
om. Selve digitaliseringen er en selvfølgelig udvikling, som
følger af industriemissionsdirektivet, og den bør
skabe et åbent overblik for hele Danmark over den
miljøbelastning, virksomheder skaber. Samtidig vil et
velfungerende system gøre sagsbehandlingen enklere for
både virksomheder og myndigheder samt de borgere og
organisationer, som kunne være interesserede i at
følge med.
En af ulemperne ved at gå fra
forhåndsgodkendelser til en anmeldeordning er, at der ikke
tages højde for den samlede miljøbelastning i det
lokalområde, virksomheden ligger i. Naturen er jo forskellig
og kan derfor tåle forskellige niveauer af belastning. Et
følsomt naturområde, hvori der pludselig over en
kortere periode etableres eller udvides en række virksomheder
vil med en anmeldeordning blive ladt i stikken, fordi der ikke
tages højde for summen af belastningerne.
Alternativet ønsker en integreret
vurdering, men det findes allerede som krav i den eksisterende
lovgivning. Problemet er, at det ikke er omsat til praksis i den
gældende lovgivning, fordi man f.eks. giver
spildevandstilladelser uden at skele til miljøgodkendelsen.
Kun i få tilfælde integreres disse processer, selv om
det ligger i industriemissionsdirektivet, at man bør
gøre det. Samtidighed sikrer industriemissionsdirektivet
ikke i sig selv den integrerende tilgang. Samtidighed sikrer blot,
at processerne skal forløbe samtidig. Derfor er det
integration, der er behov for. Ofte er det jo sådan, at det
er kommunen, der skal give den ene tilladelse, og staten, der skal
give den anden, hvilket ikke gør det nemmere.
Standardvilkår har det med at blive
for generelle, for mange og for ukoordinerede. Sådanne
vilkår er svære at leve op til og svære at
kontrollere. Danfoss har til eksempel over 600
standardvilkår. Mange af dem er overlappende og
upræcise i forhold til de konkrete aktiviteter, Danfoss har.
Det er meget uhensigtsmæssigt for alle parter. Det, man
bør gå efter i stedet, er konkrete, veldesignede
vilkår, som passer til virksomhedens processer, og som kan
kontrolleres.
Når godkendelser konverteres til
anmeldelsespligt, forsvinder klageretten for borgere og
organisationer - men også for virksomheden. Det betyder, at
hvis der findes uhensigtsmæssige standardvilkår i
branchebekendtgørelsen, kan ingen af parterne klage - kun
ved lovændringer kan tingene justeres ind til virkeligheden.
Da vi vil se enkelteksempler, der trækker i alle mulige
retninger hele tiden, vil det betyde, at det vil være
svært at finde bred politisk vilje til at ændre i
vilkårene. Klageretten giver desuden en åbning for
dialog imellem virksomheden og naboer og organisationer med
interesse for lokalområde, miljø og natur. Mange
virksomheder er i en udvikling i disse år i retning af at se
muligheder i denne dialog frem for at se den som noget
bøvl.
Alternativet til den foreslåede
bureaukratiske forenkling er at skabe et langt større og
mere integreret fokus på at hjælpe virksomhederne til
at skifte til mindre forurenende teknologier. Jo mindre belastende
en proces og dermed en virksomhed er, desto mindre er behovet for
at regulere og kontrollere.
Et andet mindretal i udvalget (IA) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Yildiz Akdogan (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone
Loklindt (RV) fmd. Lotte Rod (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Lars
Dohn (EL) Johan Lund Olsen (IA) Uffe Elbæk (ALT) Erling
Bonnesen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik
Høegh (V) Esben Lunde Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Anni Matthiesen (V) nfmd. Hans
Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Pia Adelsteen (DF)
René Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 126
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra miljøministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 126
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at redegøre for
lovforslagets positive økonomiske konsekvenser for
fødevareerhvervet i Danmark, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan Miljøstyrelsens
svar i høringsnotatet harmonerer med aftalen
»Vækstplan for fødevarer«, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om forskellen mellem den
foreslåede anmeldeordning og den nuværende
godkendelsesordning ud over digitalisering og kravet om
samtidighed, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have
for myndighederne, hvis den maksimale sagsbehandlingstid
overskrides, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvori de administrative lettelser
består, jf. høringsnotatet, hvor Miljøstyrelsen
udtaler, at »godkendelsesmyndighedernes sagsbehandling i
udgangspunktet er den samme som i dag«, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren påregner
yderligere lettelser ud over digitaliseringen for de bilag
2-virksomheder, som ikke er omfattet af de nye
branchebekendtgørelser, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvilke vilkår der
indgår i den påtænkte vilkårsbase, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der vælges ens vilkår for virksomhederne på
tværs af kommunegrænser, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren som aftalt i
»Vækstplan for fødevarer«, vil kontrollere
lovforslagets enkeltelementer i forhold til nabolande efter
»følg eller forklar«-princippet, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om udarbejdelse af en oversigt over
klageadgangen efter de gældende bestemmelser og efter
lovforslagets bestemmelser, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm., om der i den forventede besparelse er
indregnet øgede udgifter til tilsyn og vejledning, jf.
oversigsskemaet i bemærkningernes side 15, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvilken måde
Miljøministeriet sikres indsigt i, at overgang til
anmeldeordning for et stort antal virksomheder ikke på grund
af kommunal passivitet medfører en forøgelse af
miljøbelastningen fra virksomheder, der bliver omfattet af
anmeldeordningen, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
|