Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 26. marts 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. januar
2015 og var til 1. behandling den 26. februar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 23. december 2014 dette udkast til
udvalget, jf. IFU alm. del - bilag 59. Den 28. januar 2015 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget har til formål at effektivisere
ansøgningsprocessen om dansk indfødsret ved at
indføre obligatorisk digital selvbetjening. Lovforslaget vil
betyde lettelser i de administrative sagsgange, hvilket
forhåbentlig kan føre til, at sagsbehandlingstiden i
ministeriet bliver bragt ned. Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti støtter formålet med
lovforslaget og støtter derfor også lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at forslaget ligner et led i regeringens
digitaliseringsstrategi. Den kan der efter DF's opfattelse siges
både godt og skidt om. DF mener ikke, at det er en ubetinget
god idé, at ansøgningen om statsborgerskab
digitaliseres. Der er ting, der er så alvorlige, at de ikke
bør ordnes, ved at man sætter flueben i nogle kolonner
på en internetside. Det gælder bl.a. ansøgning
om statsborgerskab. Når man vil ansøge om
statsborgerskab, er det helt på sin plads, at man
bevæger sig ned på et politikontor og afleverer sin
ansøgning. Det største problem ved lovforslaget er
således, at ansøgeren ikke længere
behøver at møde op på en politistation, hvor en
betjent kan kontrollere, at alt er, som det skal være,
herunder om man taler dansk og om man er den, man udgiver sig for.
Helt galt bliver det når det heller ikke, i forbindelse med
at der ansøges om dispensation fra sprogkrav, gøres
til en betingelse, at man møder op på politistationen
og taler med en betjent, som kan kontrollere, om man kan tale
dansk. Loven lægger udelukkende op til, at det er en
mulighed, men ikke et krav. Det er DF imod. DF stemmer derfor imod
lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) stemmer hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlem af udvalget vil
undlade at stemme til dette lovforslag. EL mener som udgangspunkt,
at en digital selvbetjeningsløsning på
indfødsretsområdet kan være med til at nedbringe
de alt for lange sagsbehandlinger. En af årsagerne er, at
ansøgerne ved en digital ansøgning i højere
grad foranlediges til at levere de relevante oplysninger sammen med
ansøgningen, så Justitsministeriets
Indfødsretskontor ikke efterfølgende skal bruge tid
og ressourcer på at indhente supplerende oplysninger fra
ansøgerne eller fra andre myndigheder. At nedbringe
sagsbehandlingstiden har meget høj prioritet for EL, der
meget gerne havde støttet en digital
selvbetjeningsløsning, hvis det var sikret, at
undtagelsesbestemmelser imødekom de ansøgere, der
ikke er i stand til at bruge en digital
ansøgningsprocedure.
EL lagde under førstebehandlingen af
lovforslaget megen vægt på en rummelig
dispensationsadgang. Under udvalgsarbejdet har EL stillet en
række spørgsmål.
Der nævnes i svarene nogle eksempler,
som efter EL's vurdering kun vil forekomme yderst sjældent. I
svarene på spørgsmål nr. 2 og 8 angives det, at
kravet om digital ansøgning kan fraviges, i de sjældne
tilfælde hvor en person søger naturalisation uden at
have bopæl og ophold i Danmark, i Grønland eller
på Færøerne, eller hvis en ansøgning
kræver flere underskrifter, end det digitale system er sat op
til. Samtidig har Justitsministeriet i svaret på
spørgsmål nr. 7 ikke set sig i stand til at komme med
et præcist skøn over, hvor mange ansøgninger,
der vil blive behandlet efter en ikkedigital
ansøgningsprocedure. Samlet set får lovforslagets
bemærkninger og svarene på de nævnte
spørgsmål EL til at konkludere, at lovforslagets
dispensationsadgang er for snæver til, at partiet kan stemme
for lovforslaget. På den baggrund vil Enhedslisten undlade at
stemme, når lovforslaget kommer til afstemning i
Folketinget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
Ole Hækkerup (S) Jens Joel
(S) Karen J. Klint (S) Jeppe Bruus (S) Trine Bramsen (S) Marlene
Borst Hansen (RV) nfmd. Lotte Rod
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Nonbo (V) Christian Langballe (DF)
fmd. Marie Krarup (DF) Leif
Mikkelsen (LA) Mai Mercado (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag
Oversigt over
bilag vedrørende L 125
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsoversigt og
høringssvar, fra justitsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 125
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke sagstyper der vil
medføre, at Justitsministeriet anmoder om en
politiafhøring, herunder om sager vedrørende
dispensation fra de almindelige sprogkrav med henvisning til en
gennemført uddannelse altid vil medføre en
sådan anmodning, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvilke »særlige
forhold« der vil medføre, at Justitsministeriet skal
tilbyde, at ansøgningen kan indgives på anden
måde end ved digital selvbetjening, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvor og hvordan en ansøger,
der ikke mener sig i stand til at benytte den digitale
selvbetjening, skal gøre opmærksom på sit
ønske om at indgive ansøgningen på anden
måde, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om konkrete eksempler på
»helt særlige vanskeligheder«, der kan begrunde,
at en ansøger får adgang til at indgive
ansøgning uden at benytte den digitale selvbetjening, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilken dokumentation en
ansøger forudsættes at levere, hvis vedkommende skal
have adgang til at indgive ansøgning uden at benytte den
digitale selvbetjening, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvor hurtigt
Indfødsretskontoret vil kunne afgøre, om en anmodning
om adgang til at indgive ansøgning uden at benytte den
digitale selvbetjening skal imødekommes eller afslås,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvor stor en procentdel af alle
ansøgninger om naturalisation Justitsministeriet forventer
at behandle på grundlag af en ansøgning, der ikke er
indgivet ved digital selvbetjening, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvilke »tekniske
forhold« der er tænkt på, når det i
bemærkningerne til lovforslaget hedder: »Tilsvarende
vil også kunne være tilfældet, hvis tekniske
forhold er til hinder for, at en ansøger kan gøre
brug af løsningen«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorvidt en ansøger, der
ikke mener sig i stand til at benytte digital selvbetjening, som
udgangspunkt af myndighederne blive henvist til at søge
hjælp hos familie og venner, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvorvidt der vil være et
ansøgningsskema trykt på papir, som vil skulle
anvendes af ansøgere, der ikke vurderes i stand til at
benytte digital selvbetjening, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvad baggrunden er for, at
lovforslaget fastholder, at det er en politimæssig opgave at
foretage »afhøring« af
indfødsretsansøgere, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm., om andre myndigheder end politiet
kunne stå for en eventuel samtale med de ansøgere,
hvis sproglige færdigheder skal undersøges
nærmere ved en samtale, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 13 | Spm., om lovforslagets bemærkninger
skal forstås således, at Indfødsretsudvalget kan
fastsætte generelle kriterier for, hvornår udvalget
finder at en politiafhøring er nødvendig, eller at
der skal foreligge en konkret begrundelse i hver enkelt sag, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|