Fremsat den 28. januar 2015 af
skatteministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af tonnageskatteloven og
sømandsbeskatningsloven
(Udvidelse af tonnageskatteordningen med en
række specialskibe)
§ 1
I tonnageskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 965 af 19. september 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 539 af 6. juni 2007 og §
12 i lov nr. 924 af 18. september 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på indkomst ved virksomhed som
nævnt i § 8 a.«
2. I
§ 2, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§§ 6-8« til: »§§ 6-8
a«.
3. I
§ 8, stk. 1, 1. pkt. ændres
»§ 6« til: »§§ 6 eller 8
a«.
4. I
§ 8, stk. 1, nr. 3, udgår
»vindmølleparker eller andre havanlæg,
nedlægning af rørledninger på
havbunden,«.
5.
Efter § 8 indsættes før overskriften før
§ 9:
Ȥ 8
a. Indkomst af følgende former for virksomhed til
søs sidestilles ved beskatning efter denne lov med indkomst
ved rederivirksomhed mellem forskellige destinationer som omhandlet
i § 6:
1) Vagttjeneste,
der ikke er omfattet af § 6.
2) Supplyopgaver,
der ikke er omfattet af § 6.
3) Bygning,
reparation og nedtagning af vindmølleparker eller andre
havanlæg til søs eller nedlægning, inspektion og
reparation af rørledninger eller kabler på
havbunden.
4)
Ishåndtering, der ikke udgør bugseringsaktiviteter
omfattet af § 8, stk. 1, nr. 6.
5) Husning af
medarbejdere, reservedele eller værkstedsfaciliteter i
forbindelse med offshore-arbejder.«
6. I
§ 10, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Indkomst som nævnt i § 8 a, og
indkomst som kan henføres til ydelser i nær
tilknytning hertil, jf. stk. 2, omfattes også af
tonnageskatteordningen.«
§ 2
I sømandsbeskatningsloven, lov nr. 386 af
27. maj 2005, som ændret bl.a. ved § 12 i lov nr. 343 af
18. april 2007 og senest ved § 2 i lov nr. 622 af 14. juni
2011, foretages følgende ændringer:
1. § 5 a,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk. 1.
2.
Efter § 5 a indsættes:
Ȥ 5
b. § 5 finder uanset tonnageskattelovens bestemmelser
ikke anvendelse ved arbejde om bord på skibe, der
udfører virksomhed omfattet af tonnageskattelovens § 8
a, nr. 1 eller 2, virksomhed omfattet af tonnageskattelovens §
8 a, nr. 3, med bygning, reparation og nedtagning af
vindmølleparker eller andre havanlæg til søs,
eller nedlægning, inspektion og reparation af
rørledninger på havbunden, eller virksomhed omfattet
af tonnageskattelovens § 8 a, nr. 4 eller 5.«
§ 3
Stk. 1. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med indkomståret 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
formål og baggrund | 3. | Lovforslagets enkelte
elementer | | 3.1. | Udvidelse af
tonnageskatteordningen med en række aktiviteter | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | | 3.1.1.1. | EU's retningslinjer
for statsstøtte til søtransportsektoren | | | | 3.1.1.2. | Tonnageskatteordningen | | | 3.1.2. | Lovforslaget | | 3.2. | DIS-ordningen | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Lovforslaget | 4. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | 5. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 12. | Sammenfattende
skema | | | | | |
|
1.
Indledning
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har i juni 2014
indgået Aftale om en vækstpakke indeholdende en
række initiativer rettet mod bedre regulering, styrket
virksomhedsservice, forskning og udvikling samt bedre
erhvervsbeskatning m.v.
De enkelte dele af aftalen er indgået
med tilslutning fra forskellige partier. Nærværende
lovforslag vedrører styrkede rammevilkår for Det
Blå Danmark. Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti er enige om
at gennemføre dette initiativ.
Aftaleparterne ønsker at fastholde og
udvikle Det Blå Danmark. Det er derfor vigtigt at skabe gode
og fremtidssikrede rammevilkår for den danske offshore-sektor. Derfor vil aftaleparterne udvide
tonnageskatteordningen, så en række specialskibe
også omfattes af ordningen. Det skal tiltrække disse
fartøjer til Danmark og sikre investeringer og
arbejdspladser.
Det fremgår af Aftale om en vækstpakke, at de styrkede
rammevilkår skal implementeres ved en justering af
tonnageskattereglerne i regi af forligskredsen for Aftale om at fremme flere skibe under
Dannebrog fra 2007 (Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti), således at en række
specialskibe omfattes af tonnageskatteordningen.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
Baggrunden for aftalen om styrkede
rammevilkår er, at regeringen den 12. december 2012
offentliggjorde Vækstplan for Det
Blå Danmark. Planen indeholder en række
initiativer, der skal bidrage til at sikre, at Det Blå
Danmark også fremadrettet skaber vækst og
beskæftigelse og udnytter mulighederne i den grønne
omstilling. Visionerne bag vækstplanen er, at Danmark skal
være Europas maritime centrum, at grønne
løsninger er fremtiden for Det Blå Danmark, og at
væksten i den maritime sektor skal understøttes af
stærke danske kompetencer.
Vækstplanen er udarbejdet på
baggrund af anbefalingerne fra Vækstteamet for Det Blå
Danmark og med bidrag fra en bred kreds af interessenter fra den
maritime branche.
I Vækstplan for Det Blå Danmark
konkluderes det, at det er vigtigt, at rammebetingelserne for
skibsfarten følger udviklingen på
søfartsområdet. I den forbindelse slår
vækstplanen fast, at der er behov for fleksibilitet for
rederierne, så de lettere kan tilpasse deres virksomhed til
nye vækstmuligheder og konjunkturændringer.
Vækstplanen konkluderer også, at
der er et stort vækstpotentiale for danske maritime
virksomheder og gode muligheder for dansk beskæftigelse
på f.eks. specialskibe.
Det foreslås på den baggrund at
ændre tonnageskatteloven, så en række aktiviteter
bliver omfattet af tonnageskatteordningen. Der er tale om
aktiviteter, der typisk udføres af følgende
specialskibe:
1. Vagt-, supply-
og konstruktionsfartøjer.
2.
Ishåndteringsfartøjer.
3.
Vindmøllefartøjer.
4. ASV'er
(Accomodation and Support Vessels).
Udvidelsen foreslås for at skabe bedre
konkurrencevilkår for den danske søfart på det
globale marked.
Tonnageskatteordningen har karakter af
statsstøtte til den maritime sektor, og ordningen er derfor
udformet inden for rammerne af EU's maritime
statsstøtteretningslinjer. Da lovforslaget således
indebærer en ændring af en bestående
statsstøtteordning, skal ændringen godkendes af
Europa-Kommissionen, inden den kan træde i kraft.
Det indgår ikke i Aftale om en vækstpakke, at der ved
siden af udvidelsen af tonnageskatteordningen skal ske en
tilsvarende udvidelse af sømandsbeskatningsordningen (i det
følgende kaldet DIS-ordningen). Forslaget udvider
således ikke rederiernes muligheder for at aflønne
ansatte søfolk med en skattefri nettohyre.
3.
Lovforslagets enkelte elementer
3.1.
Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række
aktiviteter
3.1.1.
Gældende ret
3.1.1.1.
EU's retningslinjer for statsstøtte til
søtransportsektoren
Statsstøtte, som fordrejer eller truer
med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse
virksomheder eller produktioner, er som udgangspunkt ikke forenelig
med EU-retten, hvis det påvirker samhandelen mellem
medlemsstaterne.
Statsstøtteordninger til visse
erhvervsgrene kan dog efter omstændighederne godkendes, hvis
de er i Unionens interesse.
Europa-Kommissionen har udfærdiget
retningslinjer for, hvorledes medlemsstaterne kan etablere
særlige, begunstigende skatteregler for det maritime erhverv,
jf. EF-retningslinjer for statsstøtte til
søtransporten (97/C 205/5) og EU-retningslinjer for
statsstøtte til søtransportsektoren (2004/C
13/03).
Den danske tonnageskatteordning og
DIS-ordningen udgør statsstøtte i den nævnte
betydning og er udformet inden for EU's retningslinjer.
Retningslinjerne fastlægger de
overordnede rammer for statsstøtte til søtransport,
men ikke mere detaljerede krav til udformningen af de nationale
ordninger. Der eksisterer dermed et råderum for
medlemsstaterne til at fastlægge de nærmere detaljer i
deres regelsæt, så længe de overordnede
retningslinjer overholdes.
Den nærmere afgrænsning af
begrebet søtransport, som retningslinjerne omfatter, findes
i forordning (EØF) nr. 4055/86 (1) og (EØF) nr.
3577/92. I den førstnævnte forordning er
søtransport defineret som »befordring af passagerer og
gods med skib mellem en havn i en medlemsstat og en havn eller et
off-shore anlæg i en anden medlemsstat.«. I den
sidstnævnte forordning er såkaldt off-shorecabotage
defineret som »søtransport af passagerer eller gods
mellem en havn i en medlemsstat og anlæg eller strukturer
på denne medlemsstats kontinentalsokkel«.
Europa-Kommissionen har i retningslinjerne fra
2004 (2004/C 13/03) tilkendegivet, at Kommissionen kan acceptere,
at bugsering på havet af skibe, olieplatforme osv. falder ind
under definitionen af søtransport, jf. punkt 3.1 i
retningslinjerne.
EU's daværende
konkurrencekommissær tilkendegav i maj 2013 over for Danmark,
at en udvidelse af tonnageskatteordningen til at omfatte
specialskibe ud fra en umiddelbar og foreløbig vurdering kan
omfattes af retningslinjerne.
Siden 2009 har Kommissionen godkendt en
række medlemsstaters udvidelser af tonnageskatteordninger med
visse specialskibe på baggrund af en fortolkning af
retningslinjerne. Disse afgørelser bidrager til
afgrænsningen af begrebet søtransport og dermed til at
fastlægge rækkevidden af nationale
tonnageskatteordninger.
For eksempel har Kommissionen i sag C (2009)
10376 godkendt en udvidelse af den polske tonnageskatteordning med
bugseringsfartøjer under forudsætning af, at mindst 50
pct. af de bugseringsaktiviteter, der faktisk udføres i et
givent år, udgør »søtransport«.
Kommissionen har i sag C (2010) 6094 ligeledes
godkendt en udvidelse af den hollandske tonnageskatteordning med
kabellægningsskibe, rørlægningsskibe,
undersøgelsesskibe og kranskibe. Kommissionen konkluderede,
at de pågældende skibe havde et betydeligt antal
kendetegn til fælles med skibe, der udfører
søtransport, herunder at skibenes aktiviteter
forudsætter kvalificerede søfolk med tilsvarende
professionelle kompetencer, og at søfolkene alle var
underlagt de samme arbejdsretlige regler. Kommissionen
bemærkede videre, at skibene, som ordningen blev udvidet med,
var egnede til søfart og underlagt de samme operationelle og
sikkerhedsmæssige krav som skibe, der anvendes til
søtransport. Endelig fandt Kommissionen, at der var en
risiko for, at skibene ville blive flaget ud af EU, ligesom det
gør sig gældende for skibe, der anvendes til
søtransport.
Senest har Kommissionen i sag C (2014) 1935
godkendt en udvidelse af den svenske
sømandsbeskatningsordning. Med udvidelsen blev der i den
svenske lovgivning formelt indført hjemmel til, at
støtte kan gives til aktiviteter til søs, hvis
aktiviteterne er udsat for international konkurrence. Udvidelsen
blev anmeldt til Kommissionen, der traf afgørelse om, at den
svenske ordning konkret kunne udvides med
forskningsfartøjer, kabellægningsskibe,
rørlægningsskibe og kranskibe. Det fremgår
således af Kommissionens afgørelse, at:
»(…) the notified measure will
increase the scope of the aid scheme relative to previously
authorised measure insofar as the following types of vessel will
also be covered: Tugboats and dredgers, research vessels, cable
layers, pipeline layers, crane vessels. These vessel types are in
addition to the vessels transporting goods and persons by sea which
are covered by the existing scheme.«
3.1.1.2.
Tonnageskatteordningen
Tonnageskatteordningen kan efter de
gældende regler i tonnageskatteloven anvendes af selskaber,
der er fuldt skattepligtige til Danmark, og af selskaber, som er
hjemmehørende i andre EU-lande, og som er skattepligtige til
Danmark af indtægt fra et fast driftssted her i landet.
For denne kreds af skattepligtige kan indkomst
i forbindelse med erhvervsmæssig virksomhed med transport af
passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem forskellige
destinationer vælges beskattet efter tonnageskatteordningen i
stedet for efter de almindelige regler om beskatning af
selskabsindkomst. Rederivirksomhed er nærmere afgrænset
i loven, se nedenfor.
Tonnageskatten er en særlig skat, som
rederierne betaler på grundlag af den nettotonnage, de
disponerer over. Den tonnageskattepligtige indkomst, der er en
skematisk beregnet indkomst med udgangspunkt i rederiets disponible
nettotonnage, opgøres således ikke efter de
almindelige regler som forskellen mellem skattepligtige
indtægter og fradragsberettigede udgifter. Tonnageskatten
opkræves i stedet uafhængigt af rederiets faktiske
driftsresultat, og den skal derfor også betales i de
år, hvor rederidriften måtte give underskud.
Indkomst vedrørende aktivitet, der ikke
kvalificerer til tonnagebeskatning, beskattes efter de almindelige
selskabsskatteretlige regler. Det betyder, at rederierne både
kan have indkomst, der beskattes efter tonnageskattereglerne, og
indkomst, der beskattes efter de almindelige selskabsskatteretlige
regler.
Den indkomst, der kan vælges beskattet
efter tonnageskatteloven, er indkomst ved aktivitet med
erhvervsmæssig transport af passagerer eller gods
(rederivirksomhed) mellem forskellige destinationer, hvor
transporten foregår med skibe, som enten er ejet eller lejet
af rederiet. Desuden beskattes indkomst vedrørende visse
former for virksomhed, der foregår i nær tilknytning
til levering af de nævnte transportydelser, efter
tonnageskatteloven.
Ved lov nr. 409 af 1. juni 2005, som
ændrede tonnageskatteloven, blev det under visse betingelser
muligt at anvende tonnageskatteordningen på indkomst fra
bugseringsaktivitet m.v., idet retningslinjerne fra 2004 (2004/C
13/03) åbnede mulighed herfor, jf. afsnit 3.1.1.1
ovenfor.
En række aktiviteter er efter
gældende regler udelukket fra tonnagebeskatning, uanset at de
skibe, der udfører aktiviteterne, ved anden anvendelse ville
kunne benyttes til tonnagebeskattet virksomhed. Det gælder
følgende aktiviteter:
?
Forundersøgelser, efterforskning eller udvinding af
kulbrinter eller andre naturforekomster.
? Fiskeri og
forarbejdningsvirksomhed.
? Bygning og
reparation af havne, moler, broer, olieinstallationer,
vindmølleparker eller andre havanlæg, nedlægning
af rørledninger på havbunden, opmudring, stenfiskeri,
sandsugning eller lignende.
?
Dykkervirksomhed.
? Lodsning,
når skibene anvendes i og omkring havne.
? Bugsering m.v.,
dog med visse undtagelser.
? Passagersejlads i
eller over havneløb m.v.
?
Uddannelsesaktiviteter, sociale og pædagogiske aktiviteter
m.v.
?
Museumsaktiviteter og skibsbevaring.
? Sports-,
udflugts- og fritidsformål, herunder repræsentative
formål.
? Anvendelse af
permanent opankrede skibe uanset formål.
En række flydende indretninger anses
ikke for at være skibe og kan derfor ikke omfattes af
ordningen. Det gælder blandt andet flydende olieproduktions-,
oplagrings- og udskibningsanlæg. Ligeledes er pramme og
lægtere ikke omfattet af tonnageskatteordningen, medmindre de
er lastbærende og har en bruttotonnage på 2.000 t eller
derover.
Visse specialskibe har blandede aktiviteter,
hvoraf nogle allerede kan omfattes af tonnageskatteordningen efter
de gældende regler, og hvoraf andre er specifikt undtaget,
jf. ovenstående.
Hvis et rederi vælger at anvende
tonnageskatteordningen, og et skib har blandede aktiviteter, finder
ordningen anvendelse på indkomst fra de aktiviteter, der kan
omfattes af ordningen. Hvis der udføres aktiviteter, der
falder uden for ordningen, bliver indkomsten herfra undergivet
beskatning efter de almindelige regler.
Aktiviteter, der udføres af vagt- og
supplyfartøjer, kan efter omstændighederne omfattes af
de gældende regler i tonnageskatteloven. Vagttjeneste kan
således omfattes af tonnageskatteordningen, såfremt
aktiviteten udføres ved offshore-virksomhed, eller hvis
aktiviteten udføres ved en destination til søs, det
vil sige ved en installation, en konstruktion eller lignende
offshore-anlæg. Det beror dog på en konkret vurdering,
om de pågældende aktiviteter kan omfattes. Tilsvarende
kan supplyopgaver i form af egentlig forsyningssejlads med personer
eller materiel mellem en havn og anlæg eller strukturer
på kontinentalsoklen eller omvendt efter
omstændighederne omfattes af tonnageskatteordningen efter
gældende regler
Aktiviteter, der udføres af
vindmølle- og konstruktionsfartøjer, og som
består i bygning og reparation af vindmølleparker og
andre konstruktionsopgaver, er som ovenfor nævnt undtaget fra
tonnageskatteloven. I det omfang et vindmøllefartøj
eller andet konstruktionsfartøj forestår transport af
passagerer eller gods, vil indkomsten fra denne transportaktivitet
efter omstændighederne kunne omfattes af
tonnageskatteordningen efter de gældende regler.
Aktivitet, der består i bugsering, er
som udgangspunkt undtaget fra tonnageskattelovens
anvendelsesområde. Bugseringsaktiviteter til søs kan
dog omfattes af ordningen, hvis de finder sted i mindst 50 pct. af
den tid, skibet er i drift i løbet af et indkomstår.
Det er alene den del af aktiviteterne, der udgør reel
bugsering, som kan omfattes af ordningen.
Aktiviteter, der udføres af
ishåndteringsfartøjer, kan efter
omstændighederne omfattes af tonnageskatteordningen. Det
gælder således i de tilfælde, hvor aktiviteterne
kan kvalificeres som bugsering. Det er i den forbindelse en
betingelse, at skibet udfører bugseringsopgaver i mindst 50
pct. af den tid, skibet i løbet af et indkomstår er i
drift. Hvis denne betingelse er opfyldt, kan tonnageskatteordningen
herefter anvendes på den del af indkomsten, som stammer fra
udførelsen af bugseringsopgaver. Hvis skibet udfører
andre opgaver end bugsering, vil indkomsten herfra omvendt
være undergivet almindelig selskabsbeskatning. Egentlig
isbrydning, uden at der samtidig er et element af bugsering, kan
således ikke omfattes af tonnageskatteordningen efter
gældende regler.
ASV'er udfører som udgangspunkt ikke
transport af personer eller gods til søs, og deres
aktiviteter er derfor ikke omfattet af tonnageskatteordningen i den
nuværende udformning. ASV'er, der også omtales som
»hotelskibe«, anvendes i forbindelse med omfattende
offshore-arbejder, som de understøtter gennem husning af
håndværkere, materiel og
værkstedsfaciliteter.
3.1.2.
Lovforslaget
På baggrund af Aftale om en vækstpakke foreslås
det at udvide tonnageskatteordningen med en række
aktiviteter, der typisk udføres af følgende
specialfartøjer: vagt-, supply- og
konstruktionsfartøjer, ishåndteringsfartøjer,
vindmøllefartøjer og ASV'er.
Fælles for de pågældende
specialfartøjer er, at en del af deres aktiviteter i dag er
undtaget fra tonnageskatteordningen. Det gælder desuden, at
flere af specialfartøjerne kan udføre en række
forskellige aktiviteter, hvoraf nogle allerede i dag kan omfattes
af ordningen, mens andre ikke kan.
De aktiviteter, som tonnageskatteordningen
foreslås udvidet med, er ikke omfattet af begrebet
»transport af passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem
forskellige destinationer«, som dette begreb er
afgrænset i de gældende regler.
Med lovforslaget udvides
tonnageskatteordningen, så rederier, der har indkomst ved de
omhandlede aktiviteter, kan vælge at lade indkomsten herved
beskatte efter ordningen. Udvidelsen sker ved, at der
indsættes en ny bestemmelse herom i tonnageskatteloven.
For de pågældende aktiviteter er
det hverken en betingelse for at være omfattet af
tonnageskatteordningen, at der er tale om rederivirksomhed, eller
at aktiviteterne udøves mellem forskellige destinationer,
som disse begreber nærmere er afgrænset i loven.
De øvrige betingelser, der i dag skal
være opfyldt, for at indkomst kan omfattes af
tonnageskatteordningen, vil dog også gælde for de
aktiviteter, som ordningen foreslås udvidet med. Der henvises
til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Med den foreslåede ændring vil
tonnageskatteloven fremover operere med følgende typer af
aktiviteter:
1. Aktiviteter, der
kan tonnagebeskattes, fordi der er tale om erhvervsmæssig
transport af passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem
forskellige destinationer, eller aktiviteter, der foregår i
nær tilknytning hertil. Disse aktiviteter er omfattet af
tonnageskatteordningen efter gældende regler.
2. Aktiviteter, der
kan tonnagebeskattes, uden at der er tale om transport af
passagerer eller gods mellem forskellige destinationer eller
aktivitet, der foregår i nær tilknytning hertil. Med
lovforslaget bliver disse aktiviteter, som er opregnet i den
foreslåede § 8 a, omfattet af
tonnageskatteordningen.
3. Aktiviteter, der
er udelukket fra tonnagebeskatning, uanset at de skibe, der
udfører aktiviteterne, ved anden anvendelse ville kunne
benyttes til tonnagebeskattet virksomhed. Disse aktiviteter er
udelukket fra tonnageskatteordningen efter gældende
regler.
Lovforslaget ændrer ikke på
kredsen af de skattepligtige, der kan vælge beskatning efter
tonnageskatteordningen.
Forslaget ændrer heller ikke på
afgrænsningen af, hvornår der er tale om aktivitet med
transport af passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem
forskellige destinationer.
Der ændres som nævnt heller ikke
på de betingelser, der i øvrigt skal være
opfyldt, for at tonnageskatteordningen kan finde anvendelse.
Endelig ændrer lovforslaget ikke
på de grundlæggende regler om opgørelsen af den
tonnageskattepligtige indkomst eller på, at denne indkomst
beskattes med den til enhver tid gældende selskabsskattesats
(23,5 pct. i indkomståret 2015 og 22 pct. i
indkomståret 2016 og efterfølgende
indkomstår).
Forslaget indebærer en ændring af
en bestående statsstøtteordning. Ændringen skal
derfor godkendes af Europa-Kommissionen, inden loven kan
træde i kraft.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1.
3.2.
DIS-ordningen
3.2.1.
Gældende ret
DIS-ordningen er ligesom
tonnageskatteordningen en statsstøtteordning til fordel for
søfartssektoren, der er udformet i overensstemmelse med EU's
maritime statsstøtteretningslinjer.
Statsstøtten gives på den
måde, at rederierne kan udbetale en skattefri nettohyre til
de søfolk, der er omfattet af ordningen
(nettolønsordning). Den sparede skat tilfalder rederierne i
form af en lavere lønudgift.
Det er en betingelse for at anvende
DIS-ordningen, at søfolkene arbejder om bord på et
skib, der opfylder betingelserne for at anvende DIS-ordningen, dvs.
at skibet er et dansk skib, der er registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, og som anvendes til formål, der
vil kunne omfattes af tonnageskatteordningen.
Et dansk skib er i lov om beskatnings af
søfolk (sømandsbeskatningsloven) defineret som et
skib, som er registreret med hjemsted her i landet med en
bruttotonnage på 20 t eller derover, og som udelukkende
anvendes til erhvervsmæssig befordring af passagerer eller
gods, som bugser- og bjærgningsfartøj eller som
kabellægningsfartøj.
Et skib, der udfører virksomhed med
bygning, reparation og nedtagning af vindmølleparker eller
andre havanlæg til søs eller nedlægning,
inspektion og reparation af rørledninger på havbunden,
opfylder derfor ikke betingelsen for at være et dansk skib,
og DIS-ordningen finder som konsekvens heraf ikke anvendelse
på søfolk, der arbejder på disse skibe.
Tilsvarende opfyldes betingelsen om at være et dansk skib
ikke ved arbejde om bord på skibe, der huser medarbejdere,
reservedele eller værkstedsfaciliteter i forbindelse med
offshorearbejder, dvs. de såkaldte ASV'er, skibe, der
udfører ishåndtering, der ikke udgør
bugseringsaktiviteter, eller skibe, der udfører vagttjeneste
eller supplyopgaver, der ikke udelukkende består i
erhvervsmæssig befordring af passagerer eller gods efter
sømandsbeskatningsloven. DIS-ordningen finder derfor ikke
anvendelse ved arbejde om bord på sådanne skibe.
Det bemærkes, at skibe, der opfylder
betingelsen om at være et dansk skib efter
sømandsbeskatningsloven, men som f.eks. ikke opfylder
betingelsen i tonnageskattelovens § 6 om, at aktiviteten skal
foregå mellem forskellige destinationer, forstået som
søtransport mellem havne eller mellem en havn og et
anlæg eller strukturer på kontinentalsoklen, ikke
opfylder betingelsen i DIS-ordningen om at kunne anvendes til
formål, der vil kunne omfattes af tonnageskatteordningen.
DIS-ordningen finder derfor ikke anvendelse ved arbejde om bord
på sådanne skibe.
Søfolk, der arbejder om bord på
kabellægningsskibe, der opfylder betingelserne i
sømandsbeskatningsloven, kan dog efter gældende regler
allerede anvende DIS-ordningen, selv om tonnageskatteordningen
efter gældende regler ikke finder anvendelse på
kabellægningsskibe.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 2.
3.2.2.
Lovforslaget
Det indgår ikke i Aftale om en vækstpakke, at der ved
siden af udvidelsen af tonnageskatteordningen skal ske en
tilsvarende udvidelse af DIS-ordningen.
Med forslaget præciseres det, at
udvidelsen af tonnageskatteordningen ikke medfører nogen
ændring i anvendelsesområdet for DIS-ordningen.
Søfolk, som arbejder om bord på skibe med de
aktiviteter, som tonnageskatteordningen foreslås udvidet med,
vil således ikke som følge af lovforslaget blive
omfattet af DIS-ordningen.
Tilsvarende vil søfolk, der arbejder om
bord på skibe, der efter gældende regler opfylder
betingelserne for at anvende DIS-ordningen, fortsat kunne anvende
DIS-ordningen. Søfolk, der arbejder om bord på et
skib, der opfylder betingelserne for at være et dansk skib
efter sømandsbeskatningsloven, som er registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, og som anvendes til formål, som
i dag vil kunne omfattes af tonnageskatteloven, kan således
efter gældende regler anvende DIS-ordningen og vil efter
forslaget fortsat kunne anvende DIS-ordningen. Dette gælder
dog ikke, hvis skibet anvendes til formål, som omfattes af
udvidelsen af tonnageskatteordningen i den foreslåede §
8 a i tonnageskatteloven, medmindre skibet er et kabelskib.
Det bemærkes herudover, at den
foreslåede udvidelse af tonnageskatteordningen ikke
medfører nogen ændring i anvendelsesområdet for
den særlige refusionsordning for stenfiskerfartøjer,
herunder sandsugere, efter sømandsbeskatningslovens §
10. Denne særlige refusionsordning, der træder i stedet
for DIS-ordningen, finder fortsat kun anvendelse, når
betingelserne i sømandsbeskatningslovens § 10 er
opfyldt, herunder at skibet er indrettet til optagning af
materialer fra havbunden og rent faktisk anvendes til dette
formål. Der ydes således f.eks. fortsat ikke refusion
for opgaver med bygning og reparation af vindmølleparker og
nedlægning, inspektion og reparation af rørledninger
på havbunden, selv om tonnageskatteordningen udvides med
disse aktiviteter. Sådanne aktiviteter skal således i
enhver henseende fortsat holdes uden for refusionsordningen.
4.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Med forslaget udvides den gunstige
tonnageskatteordning med en række specialskibe, herunder
vagt-, supply- og konstruktionsfartøjer. Der er tale om
specialskibe, som vurderes i dag kun i begrænset omfang at
være underlagt dansk beskatning, bl.a. fordi disse skibe
typisk er skattemæssigt hjemmehørende i de lande, der
kan tilbyde den mest fordelagtige beskatning.
På denne baggrund vurderes det med
usikkerhed, at udvidelsen af tonnageskatteordningen med de
foreslåede specialskibe vil medføre et ikke
nævneværdigt mindreprovenu set over en
årrække. Tilsvarende vurderes det, at skatteudgiften
forbundet med tonnageskatteordningen kun øges marginalt som
følge af den foreslåede udvidelse af ordningen.
5.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre
løbende administrative omkostninger til 2½
årsværk.
6.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Med lovforslaget udvides en begunstigende
skatteordning, idet indkomst ved en række aktiviteter
fremover vil kunne beskattes efter tonnageskatteordningen.
Forslaget vil dermed styrke erhvervets konkurrenceevne på et
marked, der er præget af hård international konkurrence
og stor mobilitet.
7.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) vurderer, at lovforslaget vil indebære begrænsede
administrative byrder for erhvervslivet. TER vurderer i den
forbindelse, at de administrative byrder ikke vil overstige 10.000
timer årligt på samfundsniveau.
De administrative byrder består i, at
rederier, der overgår til tonnagebeskatning for aktiviteter,
der ikke hidtil har kunnet omfattes, vil skulle opfylde de
forskellige oplysningskrav i tonnageskatteloven.
Da tonnageskatteordningen typisk vil reducere
rederiernes skattebetaling, forventes det, at ordningen vil blive
valgt af de rederier, der får mulighed herfor.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
9.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
10.
Forholdet til EU-retten
Ved lovforslaget foretages der ændringer
i en bestående statsstøtteordning. Sådanne
ændringer skal efter EU-reglerne godkendes af
Europa-Kommissionen, inden de kan iværksættes.
Regeringen vil derfor notificere de foreslåede
lovændringer i forbindelse med fremsættelsen af
forslaget.
11.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 9. oktober 2014 til den 6. november 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatsamfundet, AE - Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, AmCham Denmark, ATP, Bilfærgernes
Rederiforening, CEPOS, Cevea, Danish Maritime, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Danske Advokater, Danske Havne, DI, DVCA,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, FSR - danske
revisorer, Foreningen til Søfartens Fremme, Horesta, KL,
Kraka, Nordsøfonden, Offshoreenergy.dk, Olie Gas Danmark,
Rederiforeningen af 2010, SRF Skattefaglig Forening og
Vindmølleindustrien.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Udvidelsen af tonnageskatte-ordningen
vurderes at medføre et ikke nævne-værdigt
mindreprovenu set over en årrække. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre løbende administrative omkostninger til
2½ årsværk. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Udvidelsen af tonnageskatte-ordningen vil
styrke erhvervets konkurrenceevne over for udlandet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vil indebære
begrænsede administrative byrder for erhvervslivet i form af
oplysningsforpligtelser efter tonnageskatteloven | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Ved lovforslaget foretages der
ændringer i en bestående statsstøtteordning.
Regeringen vil derfor notificere de foreslåede
ændringer til Europa-Kommissionen i forbindelse med
fremsættelsen af lovforslaget. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Med forslaget til § 1, stk. 2, udvides
tonnageskatteordningen. Fremover vil ordningen - ud over at kunne
anvendes på indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed med
transport af passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem
forskellige destinationer, som disse begreber er nærmere
afgrænset i den gældende § 6 i tonnageskatteloven
- tillige kunne anvendes på indkomst ved en række andre
aktiviteter, der også udføres til søs.
De aktiviteter, der foreslås omfattet af
tonnageskatteordningen, fremgår af forslaget til den nye
bestemmelse i § 8 a, som den foreslåede § 1, stk.
2, henviser til. Aktiviteterne er ikke omfattet af begrebet
rederivirksomhed, som dette begreb er afgrænset i
tonnageskattelovens § 6, stk. 1.
De pågældende aktiviteter vil med
forslaget blive omfattet af tonnageskatteordningen, uden at det er
en betingelse herfor, at der er tale om transport af passagerer
eller gods, og uden at det er en betingelse, at aktiviteterne
udøves mellem forskellige destinationer, som det
kræves for rederivirksomhed efter tonnageskattelovens §
6, stk. 1.
De øvrige betingelser, der efter
gældende regler skal være opfyldt, for at indkomst fra
rederivirksomhed kan omfattes af tonnageskatteordningen,
foreslås derimod også at skulle gælde for de
aktiviteter, som ordningen udvides med.
Det følger således af forslaget
til § 1, stk. 2, at bestemmelsen i § 1, stk. 1, om
beskatning af rederivirksomhed mellem forskellige destinationer
skal finde tilsvarende anvendelse på indkomst ved aktiviteter
som omhandlet i den foreslåede § 8 a. Tilsvarende
følger det af § 8 a, at indkomst ved de opregnede
former for virksomhed ved beskatningen efter loven sidestilles med
indkomst fra rederivirksomhed mellem forskellige destinationer.
Det vil derfor blandt andet være en
betingelse for tonnagebeskatning af de aktiviteter, som ordningen
udvides med, at skibet har en bruttotonnage på 20 t eller
mere, og at skibet strategisk og forretningsmæssigt drives
fra Danmark, jf. den gældende bestemmelse i
tonnageskattelovens § 6, stk. 1, 2. pkt.
Det vil også være et krav, at
registreringsbetingelsen i § 6 a, stk. 1, om fastholdelse
eller forøgelse af den procentdel af bruttotonnagen, som
rederiet ejer, og som er registreret i en EU- eller
EØS-stat, er opfyldt, jf. kravet herom i § 6, stk. 1,
3. pkt.
Det vil desuden være en betingelse, at
forholdet mellem den bruttotonnage, som rederiet i gennemsnit over
et indkomstår har til rådighed fra lejede skibe, og den
bruttotonnage, som rederiet selv ejer, ikke overstiger forholdet
4:1, jf. tonnageskattelovens § 7.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr.
2
I bestemmelsen om, fra hvilket
indkomstår et rederi kan vælge tonnagebeskatning,
henvises der i gældende regler til skibe, som efter
§§ 6-8 kan omfattes af loven. Som konsekvens af forslaget
til en ny § 8 a, ændres henvisningen, så den
fremover også omfatter skibe, der udøver virksomhed
som nævnt i denne bestemmelse.
Til nr.
3
Forslaget indebærer, at indkomst
vedrørende aktiviteter, der efter den gældende
bestemmelse i § 8 er udelukket fra tonnagebeskatning, heller
ikke fremover vil kunne tonnagebeskattes, selv om der måtte
være tale om aktiviteter, der efter deres art er omfattet af
den foreslåede bestemmelse i § 8 a.
Til nr.
4
Henvisningen til, at virksomhed med bygning og
reparation af vindmølleparker eller andre havanlæg og
med nedlægning af rørledninger på havbunden ikke
kan omfattes af tonnageskatteordningen, udgår, da indkomst
ved sådanne aktiviteter fremover skal kunne beskattes efter
tonnageskatteordningen, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
De øvrige aktiviteter, der er
nævnt i den gældende bestemmelse i § 8, stk. 1,
nr. 3, vil fortsat være undtaget fra beskatning efter
tonnageskatteordningen. Det indebærer, at indkomst ved f.eks.
bygning og reparation af havne, moler, broer og olieinstallationer
fortsat ikke kan omfattes af ordningen.
Til nr.
5
Det foreslås, at indkomst ved de
aktiviteter, der er opregnet i den nye bestemmelse i § 8 a,
kan vælges beskattet efter tonnageskatteordningen.
Hvis en aktivitet er omfattet af § 8 a,
er det - til forskel fra rederivirksomhed som omhandlet i lovens
§ 6 - ikke en betingelse for beskatning efter
tonnageskatteordningen, at der er tale om transport af passagerer
eller gods, ligesom det heller ikke er en betingelse, at
aktiviteten udøves mellem forskellige destinationer.
Det fremgår af bestemmelsen, at indkomst
ved de omhandlede aktiviteter ved beskatningen efter
tonnageskatteloven sidestilles med rederivirksomhed mellem
forskellige destinationer som omhandlet i § 6. Det betyder, at
de øvrige betingelser, der stilles, for at indkomst ved
rederivirksomhed kan omfattes af tonnageskatteordningen, også
gælder for de aktiviteter, som fremgår af § 8
a.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
Forslaget til § 8 a,
nr. 1, indebærer, at alle former for aktivitet med
vagttjeneste til søs fremover kan omfattes af
tonnageskatteordningen.
Vagttjeneste omfatter en række
aktiviteter, som ofte er relateret til offshore-arbejder. Vagtskibe
udfører blandt andet aktiviteter med sikkerheds- og
redningsopgaver samt opgaver inden for miljøbeskyttelse.
Hvis et vagtskib udøver egentlig
rederivirksomhed mellem forskellige destinationer, vil sådan
aktivitet fortsat være omfattet af tonnageskattelovens §
6 og ikke af den foreslåede bestemmelse i tonnageskattelovens
§ 8 a, nr. 1. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis
aktiviteten udføres ved offshore-virksomhed, eller hvis
aktiviteten udføres ved en destination til søs.
Med forslaget udvides muligheden for, at
indkomst ved vagttjeneste kan omfattes af tonnageskatteordningen,
da destinationskravet som ovenfor beskrevet ikke gælder for
de aktiviteter, der er omfattet af forslaget til § 8 a, nr. 1.
Det betyder, at vagttjeneste ved f.eks. kabellægning og andre
ikke faste installationer fremover vil være omfattet af
tonnageskatteordningen.
Forslaget til § 8 a,
nr. 2, indebærer, at alle former for aktivitet med
supplyopgaver til søs fremover kan omfattes af
tonnageskatteordningen.
Supplyopgaver omfatter en række
aktiviteter, som ofte er relateret til offshore-arbejder som f.eks.
en boreplatform, et entreprenørarbejde eller et hotelskib,
der ikke er fast forankret.
Supplyopgaver er overordnet set støtte-
og servicefunktioner og kan f.eks. bestå i forsyningssejlads,
se nærmere nedenfor.
Supplyopgaver kan desuden være f.eks.
sikkerheds- og redningsopgaver, ankerhåndteringsopgaver samt
opgaver inden for miljøbeskyttelse eller bestå i, at
et supplyskib ligger vagt ved f.eks. en boreplatform og adviserer
anden trafik om farer. Supplyskibe har dermed en række
aktiviteter til fælles med vagtskibe.
Hvis et supplyskib udøver egentlig
rederivirksomhed mellem forskellige destinationer, vil sådan
aktivitet fortsat være omfattet af tonnageskattelovens §
6 og ikke af den foreslåede bestemmelse i tonnageskattelovens
§ 8 a, nr. 2. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis
et supplyskib foretager forsyningssejlads mellem en havn og et
anlæg eller en struktur på kontinentalsoklen eller
omvendt, da sådan sejlads efter omstændighederne kan
være omfattet af de gældende regler.
Lovforslagets § 8 a, nr. 2,
medfører, at forsyningssejlads til andre skibe til
søs - f.eks. med proviant eller bunkersolie - fremover kan
omfattes af tonnageskatteordningen. Efter gældende regler er
sådan forsyningssejlads ikke omfattet, fordi den ikke finder
sted mellem forskellige destinationer. Der er tale om
forsyningssejlads, hvis aftageren skal anvende eller forbruge
forsyningerne, og forsyningerne ikke skal transporteres videre
eller videresælges.
Det vederlag, som et rederi modtager for en
forsyningssejlads - f.eks. for levering af bunkersolie - kan
være sammensat af et vederlag for selve transportydelsen og
et vederlag for den leverede forsyning. Efter tonnageskattelovens
§ 10 er det udelukkende indkomsten ved transportydelsen, der
kan omfattes af tonnageskatteordningen. Lovforslaget ændrer
ikke på dette.
Forslaget til § 8 a,
nr. 3, indebærer, at indkomst ved visse aktiviteter
med konstruktionsopgaver til søs bliver omfattet af
tonnageskatteordningen.
For det første bliver aktivitet med
bygning, reparation og nedtagning af vindmøller til
søs omfattet af ordningen. Aktiviteten udføres typisk
af særlige vindmøllefartøjer.
Vindmøllefartøjer er
fartøjer, der i forbindelse med bygning og reparation af
havvindmøller transporterer bygningsdele (vinger,
tårne m.v.) til byggestedet eller anvendes til
opsætningen eller den efterfølgende vedligeholdelse af
vindmøllerne. Vindmøllefartøjerne kan
ligeledes anvendes til nedtagning af vindmøller.
For det andet bliver aktivitet med bygning,
reparation og nedtagning af andre havanlæg - f.eks.
bølgebrydningsanlæg og andre
kystbeskyttelsesforanstaltninger - omfattet af
tonnageskatteordningen.
For det tredje udvides ordningen med
aktiviteter i form af nedlægning, inspektion eller reparation
af rørledninger og kabler på havbunden. Disse
aktiviteter udføres typisk af særlige
rørlægnings- og kabellægningsskibe.
Forslaget til § 8 a,
nr. 4, indebærer, at alle former for aktivitet med
ishåndtering til søs bliver omfattet af
tonnageskatteloven. Hvis der er tale om egentlig bugsering,
gælder der dog - som i dag - fortsat særlige
betingelser for at være omfattet af tonnageskatteordningen,
se nedenfor.
Aktiviteter med ishåndtering omfatter
blandt andet eskorte af skibe gennem isfyldt farvand og beskyttelse
af f.eks. boreenheder i arktisk farvand mod flydende isbjerge.
Ishåndtering omfatter desuden egentlig isbrydning.
Hvis en aktivitet kan kvalificeres som
egentlig bugsering, vil aktiviteten dog ikke være omfattet af
forslaget til § 8 a, nr. 4. Sådanne aktiviteter vil i
stedet fortsat være omfattet af den gældende
bestemmelse i tonnageskattelovens § 8, stk. 1, nr. 6.
Forslaget til § 8 a,
nr. 5, indebærer, at aktivitet med husning af
medarbejdere, reservedele eller værkstedsfaciliteter i
forbindelse med offshore-arbejder omfattes af
tonnageskatteordningen. Aktiviteterne udføres typisk af
såkaldte ASV'er (Accomodation and Support Vessels).
ASV'er er kendetegnede ved at være en
nødvendig del af de omfattende og langvarige
offshore-arbejder, de er knyttet til. Skibene kan f.eks. tilknyttes
offshore-arbejder i en tidsbegrænset periode og udgør
en integreret og nødvendig del heraf. Skibene udfører
ikke egentlig transport af passagerer eller gods til søs,
men de er underlagt de samme konkurrencemæssige og tekniske
vilkår som traditionelle fartøjer, der anvendes til
transport af gods og passagerer til søs.
Den foreslåede udvidelse
medfører, at de pågældende skibe bliver omfattet
af tonnageskatteordningen, for så vidt angår deres
aktiviteter med midlertidig indkvartering af mandskab, midlertidig
opmagasinering af reservedele eller midlertidig brug som
værkstedsfaciliteter i forbindelse med offshore-arbejder.
Efter forslaget skal anvendelse af permanent
opankrede skibe, uanset formål, fortsat ikke være
omfattet af tonnageskatteordningen, og der ændres derfor ikke
i den nuværende tonnageskattelovs § 8, stk. 1, nr. 11.
Den foreslåede udvidelse af tonnageskatteordningen
angår derfor alene aktivitet med husning af medarbejdere,
reservedele eller værkstedsfaciliteter i forbindelse med
offshore-arbejder, hvor ASV'erne udgør en del af disse.
Det følger af EU's maritime
statsstøtteretningslinjer, at visse aktiviteter vil
være udelukkede for disse skibe. F.eks. kan et hotelskib,
hvis værelser udlejes til turister, ikke omfattes af
tonnageskatteordningen, da virksomhed til varetagelse af
fritidsformål er udelukket fra tonnageskatteordningen, jf.
tonnageskattelovens § 8, stk. 1, nr. 10.
Til nr.
6
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget om at udvide tonnageskatteordningen med
indkomst af de aktiviteter, der er opregnet i § 8 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1 og 5.
Til § 2
Til nr.
1
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 1 og 5.
Søfolk, der arbejder om bord på
kabellægningsskibe, der udelukkende anvendes til
erhvervsmæssig befordring af passagerer eller gods, eller
udelukkende som bugser- og bjærgningsfartøj eller
udelukkende som kabellægningsfartøj, kan efter
gældende regler allerede anvende DIS-ordningen, selv om
tonnageskatteordningen efter gældende regler ikke finder
anvendelse på kabellægningsskibe. For søfolk,
der arbejder om bord på kabellægningsskibe inden for
EU/EØS, skal skibet dog opfylde betingelserne i
sømandsbeskatningslovens § 5 a, stk. 2, for at kunne
anvende DIS-ordningen.
Med den foreslåede udvidelse af
tonnageskatteordningen for kabellægningsskibe er der ikke
længere behov for at undtage kabellægningsskibe fra
betingelsen i DIS-ordningen om, at skibet skal kunne omfattes af
tonnageskatteordningen. Denne undtagelse foreslås derfor
ophævet.
Til nr.
2
Efter sømandsbeskatningslovens § 5
kan søfolk, som erhverver lønindkomst ved arbejde om
bord på et dansk skib, der er registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, og som anvendes til formål, der
vil kunne omfattes af tonnageskatteloven, blive omfattet af
DIS-ordningen. Søfolk, der er omfattet af DIS-ordningen,
betaler ikke skat af den del af deres indkomst, der kan
henføres dertil.
Det indgår ikke i Aftale om en vækstpakke, at der
samtidig med udvidelsen af tonnageskatteordningen skal
gennemføres en tilsvarende udvidelse af DIS-ordningen.
Formålet med forslaget til den nye bestemmelse i § 5 b
er således at sikre, at ansatte om bord på skibe med de
aktiviteter, der med forslaget bliver omfattet af
tonnageskatteordningen, ikke i større omfang end efter
gældende regler får mulighed for at anvende
DIS-ordningen.
Til § 3
Ikrafttrædelsestidspunktet i stk. 1 for lovens regler fastsættes af
skatteministeren. Baggrunden for dette er, at der er tale om en
ændring af en eksisterende statsstøtteordning.
Sådanne ændringer skal efter EU-reglerne godkendes af
Europa-Kommissionen, inden de kan iværksættes.
Ændringen notificeres i forbindelse med fremsættelsen
af lovforslaget.
Valg eller fravalg af tonnageskatteordningen
er bindende for rederiet i en periode på 10 år regnet
fra påbegyndelsen af det indkomstår, hvor
tonnagebeskatning første gang kan vælges, jf.
tonnageskattelovens § 1, stk. 2. Som konsekvens heraf kan
rederier, der har fravalgt tonnageskatteordningen, men som
både har transportopgaver, der kan omfattes af ordningen
efter de gældende regler, og aktiviteter, der efter den
foreslåede udvidelse af reglerne kan omfattes, ikke
vælge tonnageskatteordningen før udløbet af
rederiets bindingsperiode.
Det foreslås i stk.
2, at loven har virkning for indkomståret 2016 og
senere indkomstår.
Hvis EU-Kommissionens godkendelse af
ændringen foreligger efter den 1. januar 2016, vil loven
få virkning inden ikrafttrædelsen. Det bemærkes i
den forbindelse, at ændringen alene er af begunstigende
karakter, da der er tale om en udvidelse af den lempelige
beskatning efter tonnageskatteloven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I tonnageskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 965 af 19. september 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 539 af 6. juni 2007 og §
12 i lov nr. 924 af 18. september 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1.
Selskaber m.v., som er skattepligtige efter selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 1 og 2, eller stk. 6, og som
udøver rederivirksomhed som omhandlet i § 6, kan
vælge at opgøre deres skattepligtige indkomst af
rederivirksomheden efter bestemmelserne i denne lov
(tonnagebeskatning). Det samme gælder for selskaber, som er
skattepligtige efter selskabsskattelovens § 2,
stk. 1, litra a, og som driver rederivirksomhed, når
disse er hjemmehørende i en EU-medlemsstat. 1. pkt.
gælder ikke selskaber omfattet af selskabsskattelovens
§ 2 C, medmindre dette selskab er koncernforbundet, jf.
§ 3, stk. 1, med et selskab omfattet af
tonnageskatteordningen. | | 1. I § 1 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på indkomst ved
virksomhed som omhandlet i § 8 a.« | | | | § 2.
Rederier, som opfylder betingelserne i § 1, og som
anvender skibe, som efter §§ 6-8 kan omfattes af
loven, kan vælge tonnagebeskatning fra og med det
første indkomstår, hvor betingelserne herfor er
opfyldt. Valget skal træffes senest ved rettidig indgivelse
af selvangivelse for det indkomstår, hvor tonnagebeskatning
første gang vil kunne vælges. | | 2. I § 2, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§§ 6-8« til: »§§ 6-8
a«. | Stk. 2.
Valg eller fravalg af tonnagebeskatning efter stk. 1 er
bindende for rederiet i en periode på 10 år regnet fra
påbegyndelsen af det indkomstår, hvor tonnagebeskatning
første gang kan vælges. Ved udløbet af denne
periode kan tonnagebeskatning tilsvarende vælges for en ny
10-års-periode. Efter udtræden af
tonnageskatteordningen kan ordningen tidligst igen vælges
efter 10 indkomstår med beskatning efter skattelovgivningens
almindelige regler. | | | Stk. 3.
Når tonnageskatteordningen anvendes, skal samtlige skibe og
andre aktiver, som opfylder betingelserne for tonnagebeskatning,
indgå i tonnageskatteordningen. | | | | | | § 8.
Indkomst af følgende former for virksomhed kan ikke omfattes
af § 6: 1) Forundersøgelser, efterforskning
eller udvinding af kulbrinter eller andre naturforekomster. 2) Fiskeri og
forarbejdningsvirksomhed. 3) Bygning og reparation af havne, moler,
broer, olieinstallationer, vindmølleparker eller andre
havanlæg, nedlægning af rørledninger på
havbunden, opmudring, stenfiskeri, sandsugning eller lignende
virksomhed. | | 3. I § 8, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 6« til: »§§ 6 eller 8
a«. ? 4. I § 8, stk. 1, nr. 3, udgår
»vindmølleparker eller andre havanlæg,
nedlægning af rørledninger på
havbunden,«. | 4) Dykkervirksomhed. | | | 5) Lodsning, når skibene anvendes i og
omkring havne. | | | 6) Bugsering m.v. Dette gælder dog
ikke i tilfælde, hvor skibet udfører bugser- og
bjærgningsaktiviteter til søs i mindst 50 pct. af den
tid, skibet i løbet af et indkomstår er i drift. Det
er en betingelse, at skibet er registreret i en stat, der er medlem
af EU eller EØS. Ved anvendelsen af 2. pkt. fordeles
ventetid forholdsmæssigt mellem den tid, der er medgået
til bugser- og bjærgningsaktiviteter til søs, og den
tid, der er anvendt til andre aktiviteter. Bugseringsaktiviteter
m.v., der udføres i eller omkring havne, eller som
består i at bistå fartøjer med egen fremdrift
med at lægge til i havn, anses ikke for at være
foregået til søs. | | | 7) Passagersejlads i eller over
havneløb m.v. | | | 8) Uddannelsesaktiviteter, sociale og
pædagogiske aktiviteter m.v. | | | 9) Museumsaktiviteter og
skibsbevaring. | | | 10) Sports-, udflugts- og
fritidsformål. | | | 11) Anvendelse af permanent opankrede skibe,
uanset formål. | | | Stk. 2.
Uddybningsmaskiner, flydekraner, flydedokke, kabeltromler,
boreplatforme, flydende beholdere og lignende materiel anses ikke
for skibe efter denne lov. Det samme gælder pramme og
lægtere, medmindre de er lastbærende og har en
bruttotonnage på 2.000 t eller derover. | | | | | | | | 5. Efter §
8 indsættes: »§ 8 a.
Indkomst af følgende former for virksomhed til søs
sidestilles ved beskatning efter denne lov med indkomst ved
rederivirksomhed mellem forskellige destinationer som omhandlet i
§ 6: 1) Vagttjeneste, der ikke er omfattet af
§ 6. 2) Supplyopgaver, der ikke er omfattet af
§ 6. 3) Bygning, reparation og nedtagning af
vindmølleparker eller andre havanlæg til søs,
eller nedlægning, inspektion og reparation af
rørledninger eller kabler på havbunden. 4) Ishåndtering, der ikke udgør
bugseringsaktiviteter som omfattet af § 8, stk. 1, nr.
6. 5) Husning af medarbejdere, reservedele
eller værkstedsfaciliteter i forbindelse med offshore-arbejder.« | | | | § 10.
Indkomst omfattes af tonnageskatteordningen, når den kan
henføres til transportydelser leveret ved anvendelse af
skibe som nævnt i § 6, eller ydelser i nær
tilknytning hertil, jf. stk. 2. --- | | 6. I § 10, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Indkomst som omhandlet i § 8 a,
eller som kan henføres til ydelser i nær tilknytning
hertil, jf. stk. 2, omfattes også af
tonnageskatteordningen.« | | | | | | § 2 | | | | | | I sømandsbeskatningsloven, jf. lov
nr. 386 af 27. maj 2005, som ændret senest ved § 2 i lov
nr. 622 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændring: | | | | § 5a. §
5 finder uanset tonnageskattelovens bestemmelser tilsvarende
anvendelse ved arbejde om bord på
kabellægningsfartøjer, jf. dog stk. 2. Stk.2. Ved
arbejde om bord på kabellægningsfartøj inden for
EU/EØS finder § 5 udelukkende anvendelse i
tilfælde, hvor skibets virksomhed med søtransport af
kabeltromler m.v. i løbet af et indkomstår målt
i forhold til tilbagelagte sømil udgør mindst 50 pct.
af skibets samlede virksomhed. Sø mil tilbagelagt under
kabellægning og opgaver i tilknytning hertil anses ikke som
søtransport. Det er en betingelse, at fartøjet har
hjemsted i en EU- eller EØS-medlemsstat. | | 1. § 5 a, stk. 1, ophæves. Stk. 2 bliver herefter stk. 1. | | | | | | 2. Efter §
5 a indsættes: »§ 5 b.
§ 5 finder uanset tonnageskattelovens bestemmelser ikke
anvendelse ved arbejde om bord på skibe, der udfører
virksomhed omfattet af tonnageskattelovens § 8 a, nr. 1 eller
2, virksomhed omfattet af tonnageskattelovens § 8 a, nr. 3,
med bygning, reparation og nedtagning af vindmølleparker
eller andre havanlæg til søs, eller nedlægning,
inspektion og reparation af rørledninger på havbunden,
eller virksomhed omfattet af tonnageskattelovens § 8 a, nr. 4
eller 5.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Stk. 2. Loven
har virkning fra og med indkomståret 2016. |
|