Fremsat den 28. januar 2015 af
skatteministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af momsloven1)
(Importmoms på dansksprogede
magasiner, tidsskrifter og lignende sendt fra lande uden for EU og
bemyndigelse til lempelse og fritagelse vedrørende
faktureringspligt)
§ 1
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 106
af 23. januar 2013, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
554 af 2. juni 2014 og senest ved § 19 i lov nr. 1532 af 27.
december 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 36, stk. 1, nr. 3, 2. pkt.,
udgår »samt magasiner, tidsskrifter og lignende, der
efter trykning i et EU-land sendes ud af EU for derfra at blive
forsendt til privatpersoner i Danmark«.
2. I
§ 36, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter 2. pkt.:
»Afgiftsfritagelsen i forbindelse med
postordresalg omfatter ikke dansksprogede magasiner, tidsskrifter
og lignende, der sendes til Danmark fra lande uden for EU, samt
magasiner, tidsskrifter og lignende, der efter trykning i et
EU-land sendes ud af EU for derfra at blive sendt til
Danmark.«
3. I
§ 52 a indsættes som stk. 10 og 11:
»Stk. 10.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
lempelse af faktureringspligt efter denne lov.
Stk. 11.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
fritagelse for faktureringspligt for virksomheder, der er tilmeldt
særordningen i kapitel 16.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 3,
træder i kraft den 1. april 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Forslaget indeholder ændringer af
momsloven om indførelse af importmoms på dansksprogede
magasiner, tidsskrifter og lignende og bemyndigelse til lempelse af
faktureringspligten til at fravige momslovens generelle krav om
faktureringspligt samt fritagelse for faktureringspligten for
virksomheder omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
Den foreslåede ændring om
indførelse af importmoms på dansksprogede magasiner,
tidsskrifter og lignende har til formål at
imødegå konkurrenceforvridning til fordel for
virksomheder etableret uden for EU.
I 2004 blev der foretaget en ændring af
momsloven for at hindre misbrug af momsreglerne. Misbruget bestod
i, at magasiner trykt inden for EU blev sendt ud af EU for derefter
at blive sendt momsfrit til abonnenter i Danmark. Ændringen
har medført, at danske trykkeriaktiviteter i form af
trykning af magasiner i et vist omfang er udflaget til lande uden
for EU, da magasiner trykt uden for EU stadig kan sælges
momsfrit til abonnenter i Danmark.
Det foreslås, at momsloven ændres,
så der skal betales importmoms ved indførsel af
dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende fra lande uden
for EU.
Den del af lovforslaget, der vedrører
lempelse af faktureringspligten har til formål at
præcisere muligheden for at fravige momslovens generelle krav
om faktureringspligt.
Enkelte bestemmelser i momsloven og den dertil
hørende momsbekendtgørelse fraviger, som reglerne er
i dag, allerede den generelle faktureringspligt. Med forslaget til
et nyt stk. 10 i momslovens § 52 a indføres hjemmel
til, at skatteministeren kan fastsætte de nærmere
betingelser for lempelse af faktureringspligten efter
momsloven.
Yderligere indføres en bestemmelse, der
gør det muligt at fastsætte bestemmelser om fritagelse
for faktureringspligt ved salg til ikke-afgiftspligtige personer
fra virksomheder omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen.
Lovforslaget om fritagelse for
faktureringspligt har baggrund i Rådets direktiv 2008/8/EF af
12. februar 2008 om ændring af direktiv 2006/112/EF
(momssystemdirektivet) vedrørende leveringsstedet for
tjenesteydelser. Direktivforslaget går bl.a. ud på, at
der skal indføres en ordning, der gør det muligt for
virksomheder, der udfører aktiviteter i medlemsstater, hvor
de ikke er etableret, at benytte ét elektronisk kontaktsted
til identifikation samt angivelse og afregning af moms. Til dette
formål etableres en elektronisk grænseflade kaldet
»Mini One Stop Shop«.
På baggrund af dette, har lovforslaget
til formål at indføre en bestemmelse, der gør
det muligt at fritage for faktureringspligt for virksomheder, der
er omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen.
Derved imødekommer lovforslaget
Kommissionens henstilling til medlemsstaterne, om at gøre
det lettere for de erhvervsdrivende at leve op til gældende
regler.
3.
Lovforslagets enkelte elementer
3.1.
Importmoms på dansksprogede magasiner
3.1.1.
Gældende ret
Der skal som udgangspunkt betales importmoms
ved indførsel af varer til EU. Herved sikres, at varer
produceret uden for EU momsmæssigt sidestilles med varer
produceret inden for EU. Småforsendelser af
erhvervsmæssig karakter, som ikke overstiger en værdi
på 80 kr., er dog som udgangspunkt fritaget for
importmoms.
Det er konstateret, at momsfritagelsen ved
import af småforsendelser har forårsaget, at flere
danske magasinudgivere sælger magasiner, tidsskrifter og
lignende i abonnement til kunder i Danmark sendt fra lande uden for
EU for at udnytte momsfritagelsen.
Ved lov nr. 1387 af 20. december 2004 om
ændring af momsloven (justering af momsreglerne for
indførsel af visse magasiner, tidsskrifter m.v.) blev det
forsøgt at dæmme op for konkurrencefordelen for
magasiner, som indføres fra lande uden for EU.
Ændringen medførte, at magasinudbydere ikke
længere kunne benytte sig af momsfritagelsen, når
magasinet blev trykt inden for EU og efterfølgende blev
sendt ud af EU for dernæst at blive sendt retur til
privatpersoner i Danmark.
Den daværende regering ønskede
som udgangspunkt, at der ved enhver indførsel af magasiner,
tidsskrifter og lignende skulle betales importmoms, uanset om
trykningen fandt sted uden for eller inden for EU, idet der ellers
var risiko for, at danske trykkeriaktiviteter ville blive
»udflaget« til steder uden for EU. Under
folketingsbehandlingen af lovforslag nr. L 32, folketingsåret
2004-05, bemærkede den daværende skatteminister, at
forslaget ikke ville løse problemet med
konkurrenceforvridningen inden for den grafiske branche
fuldstændigt, og at der fortsat skulle arbejdes på at
finde en langsigtet løsning på den
konkurrenceforvridning, som rammer grafiske virksomheder etableret
inden for EU. På daværende tidspunkt var det imidlertid
Kommissionens opfattelse, at ordningen alene kunne indføres
med hjemmel i en af Rådet udstedt bemyndigelse til at
indføre importmoms på magasiner, som er trykt inden
for EU.
I efteråret 2010 meddelte Kommissionen,
at den havde ændret opfattelse. Kommissionen vurderer, at der
er tilstrækkelig hjemmel i de nuværende direktiver til
også at lade momspligten omfatte magasiner, tidsskrifter og
lignede, der er trykt uden for EU. Hjemlen findes i en særlig
bestemmelse om postordresalg i artikel 23, 2. afsnit, i
Rådets direktiv 2009/132/EF om fastlæggelse af
anvendelsesområdet for 143, litra b) og c) i direktiv
2006/112/EF for så vidt angår fritagelse for
merværdiafgift ved visse former for endelig indførsel
af goder.
Henset til Kommissionens ændrede
opfattelse omkring hjemmelsspørgsmålet fremsatte
regeringen i efteråret 2011 et forslag om at indføre
importmoms på samtlige forsendelser af magasiner,
tidsskrifter og lignende fra lande uden for EU, jf. lovforslag nr.
L12, folketingsåret 2011-12. Forslaget mødte
imidlertid kritik, dels på grund af pålæggelse af
moms, dels fordi Post Danmark - i lighed med andre
distributører - tager et gebyr for at opkræve momsen.
Gebyret som Post Danmark opkræver er pt. på 128 kr.
(160 kr. inkl. moms, idet der er moms på gebyret).
Post Danmark har ikke eneret på at
omdele forsendelser fra udlandet. Udgivere, som ønsker at
importere magasiner til Danmark, har derfor fri adgang til at
vælge en anden transportør til at forestå
importen. Post Danmark fastsætter ligeledes, som privat
virksomhed, selv sine gebyrer.
Lovforslaget blev udskudt med henblik på
at afklare gebyrets overensstemmelse med internationale regler. Det
blev samtidig besluttet at se på, om håndteringen af
momsopkrævningen kan ske på en mindre omkostningstung
måde. En redegørelse herom blev oversendt til
Folketingets Skatteudvalg i juni 2014.
3.1.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at der indføres
importmoms på dansksprogede magasiner, tidsskrifter og
lignende, som sendes til Danmark fra lande uden for EU.
Ikke-dansksprogede magasiner, hvis værdi ikke overstiger 80
kr., vil fortsat være momsfritaget, hvis de trykkes uden for
EU. Forslaget vil momsmæssigt sidestille dansksprogede
magasiner, tidsskrifter og lignende importeret fra lande uden for
EU med dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende trykt
inden for EU.
En gennemførelse af lovforslaget vil
betyde, at alene ikke-dansksprogede magasiner trykt uden for EU kan
sendes momsfrit til Danmark.
Ved at indføre importmoms på
dansksprogede magasiner sikres det, at beslutningen, om hvorvidt
dansksprogede magasiner skal trykkes inden for eller uden for EU,
ikke påvirkes af momsmæssige forhold.
Det foreslås, at der indføres
importmoms på samtlige forsendelser, som er omfattet af
forslaget, uanset om modtageren af magasinet er en privatperson
eller erhvervskunde. Herved udvides bestemmelsen til også at
omfatte forsendelser af magasiner, tidsskrifter og lignende, som
foretages til erhvervskunder. Momspligtige virksomheder kan
fradrage momsen i deres momsregnskab og vil derfor ikke blive
belastet af momsen. Momsfritagne virksomheder har ikke mulighed for
at foretage momsfradrag og bliver derfor belastet af momsen,
når de køber et magasin.
I dag sendes magasiner trykt uden for EU dels
som enkeltforsendelser, dels i samlede partier af
enkeltforsendelser til abonnenter i Danmark. Et samlet parti af
enkeltforsendelser består af en mængde af magasiner,
der samles i et bundt, og hvor hvert enkelt magasin er adresseret
til den endelige forbruger. Ved at adressere magasinerne, betragtes
hvert enkelt magasin som en enkeltforsendelse.
Ved at sende hvert magasin som en
enkeltforsendelse overstiger værdien heraf ikke 80 kr., og
der betales derfor ikke importmoms. Forslaget vil medføre,
at hvert enkelt dansksprogede magasin ved import til Danmark fra
steder uden for EU vil blive pålagt moms.
Desuden vil der som udgangspunkt blive
påført et gebyr på 160 kr. (inkl. moms) pr.
magasin for håndteringen af importmomsen, hvis forsendelsen
foretages via Post Danmark. I det omfang dansksprogede magasiner,
tidsskrifter og lignende fortsat trykkes uden for EU, forventes det
dog, at de vil blive sendt til Danmark i samlede forsendelser, som
importbehandles samlet. Post Danmark beregner alene ét gebyr
på 160 kr. (inkl. moms) for at angive momsen for den samlede
forsendelse af magasiner.
Det formodes, at virksomheder, der udgiver
magasiner på dansk, som udgangspunkt er virksomheder, der er
etableret og momsregistreret i Danmark. Disse virksomheder har
mulighed for at importere magasinerne som en samlet forsendelse som
beskrevet ovenfor. Ved at importere magasinerne som en samlet
forsendelse belaster Post Danmarks gebyr det enkelte magasin mindre
alt afhængig af, hvor mange magasiner der er samlet i
forsendelsen.
Virksomheder, der udgiver dansksprogede
magasiner, men som ikke er etableret i Danmark, har også
mulighed for at sende en samlet forsendelse af magasiner til
Danmark, som importbehandles samlet. Virksomheden kan få en
dansk momsregistreret virksomhed til at importere magasiner,
tidsskrifter og lignende. Virksomheden kan også vælge
selv at blive momsregistreret i Danmark og importere magasinerne
via denne momsregistrering. Virksomheder, som er etableret i et
tredjeland (som ikke er et EØS-land), skal også
udnævne en fiskal repræsentant, der hæfter
solidariske med virksomheden for momsen.
3.2.
Lempelse af faktureringspligten
3.2.1.
Gældende ret
Enhver afgiftspligtig person skal som
udgangspunkt udstede en faktura til kunden ved levering af varer
eller ydelser. Der findes dog enkelte undtagelser til den generelle
faktureringspligt for visse typer af transaktioner.
Hvor det ikke er teknisk muligt at benytte
salgsregistreringssystemer, for eksempel kasseapparat, og udlevere
en kassebon til private forbrugere, kan den registrerede virksomhed
efter momsbekendtgørelsen i stedet udstede en kassebon med
oplysninger om den registrerede virksomheds navn eller
registreringsnummer og salgsbeløbets størrelse. Hvis
det ikke er teknisk muligt at udstede en kassebon, skal der ved
salg til private forbrugere kun udstedes en forenklet faktura,
når salgsbeløbet er over 1.000 kroner.
Heraf kan udledes, at salgsbeløb, der
ikke overstiger 1.000 kr., hverken er omfattet af krav om
udstedelse af kassebon eller forenklet faktura.
3.2.2.
Lovforslaget
Med forslaget til bemyndigelse til at lempe
faktureringspligten foreslås indført en bestemmelse i
momsloven, der præciserer muligheden for at fravige
momslovens generelle krav om faktureringspligt.
En sådan mulighed er nødvendig i
situationer, hvor praktiske forhold taler herfor, f.eks. hvis det
ikke er teknisk muligt at udstede en faktura eller kassebon til
kunden.
Lovforslaget giver således mulighed for,
at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for
lempelse af faktureringspligt ved indsættelse af et nyt stk.
10 i momslovens § 52 a herom.
Hjemlen vil være generel i forhold til
at lempe faktureringspligten. Det betyder, at hjemlen kan
tænkes udnyttet til at fastsætte andre
beløbsgrænser for, hvornår der ikke skal
udstedes en kassebon eller en forenklet faktura, hvis der
måtte vise sig behov herfor, dog inden for rammerne af de
fastsatte regler om udstedelse af forenklede fakturaer, jf.
momsbekendtgørelsens § 66.
3.3. Mini
One Stop Shop-ordningen
3.3.1.
Gældende ret
Udenlandske virksomheder, der har momspligtige
aktiviteter i Danmark, skal på lige fod med danske
virksomheder momsregistreres her i landet.
En udenlandsk virksomhed skal momsregistreres
i Danmark, når virksomheden sælger varer her i landet,
hvis virksomheden får leveret varer her i landet, eller hvis
virksomheden leverer ydelser, som ikke er omfattet af
bestemmelserne om omvendt betalingspligt. Ved omvendt
betalingspligt er det aftager/køber af de
pågældende varer eller ydelser, som er betalingspligtig
for momsen. Der gælder ingen registreringsgrænse for
udenlandske virksomheder, der leverer ydelser, idet en udenlandsk
virksomhed skal lade sig momsregistrere fra første
momspligtige leverance.
Udenlandske virksomheder, der er registreret i
Danmark, skal opfylde de lovbestemte forpligtelser her i landet
på lige fod med danske virksomheder. Det betyder, at de
udenlandske virksomheder skal sætte sig ind i og opfylde de
gældende regler om fakturering, opkrævning, angivelse
og afregning af moms m.v. her i landet.
Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed
måtte have momspligtige aktiviteter i andre
medlemsstater, hvilket i princippet betyder, at en virksomhed kan
komme ud for at skulle sætte sig ind i samtlige
medlemsstaters gældende regler på skatte- og
afgiftsområdet.
3.3.2.
Lovforslaget
I relation til forslaget om virksomheder
omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen anbefaler Kommissionen, at
medlemsstaterne ikke stiller krav om, at disse virksomheder skal
udstede faktura ved salg til ikke-afgiftspligtige personer.
Faktureringsforpligtelsen kan efter
Kommissionens opfattelse være en byrde for de virksomheder,
der handler i flere medlemsstater. For at gøre det endnu
lettere for de erhvervsdrivende at opfylde reglerne, mener
Kommissionen, at medlemsstaterne bør undlade at stille krav
om, at virksomhederne skal udstede faktura ved salg til
ikke-afgiftspligtige, når virksomheden er omfattet af Mini
One Stop Shop-ordningen - særligt når henses til, at de
pågældende erhvervsdrivende ellers ville skulle
sætte sig ind i samtlige medlemsstaters regler om
fakturering. Hvis faktureringspligten ikke ophæves, fortabes
formålet med Mini One Stop Shoppen til en vis grad.
For at kunne imødekomme Kommissionens
anbefaling er det nødvendigt at foretage en ændring i
momslovens regnskabsbestemmelser.
Det foreslås således, at der i
momslovens § 52 a indsættes et nyt stk. 11, hvorefter
skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
fritagelse for faktureringspligt.
Det bemærkes, at den foreslåede
ændring ikke vil få betydning for danske virksomheder,
der leverer de omhandlede ydelser til ikke-afgiftspligtige personer
i Danmark. Ændringen får betydning for de udenlandske
virksomheder, der leverer teleydelser, radio- og
tv-spredningstjenester og elektronisk leverede ydelser til
ikke-afgiftspligtige personer i Danmark, ligesom ændringen
kun får betydning i de tilfælde, hvor den udenlandske
leverandør er omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen.
Derudover bemærkes, at den
foreslåede ændring ikke får betydning for de i
øvrigt gældende bestemmelser om fakturering.
Det bemærkes endvidere, at der for
virksomheder omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen vil blive
gjort særlige regnskabskrav gældende. Disse
regnskabskrav er nærmere beskrevet i Rådets forordning
(EU) nr. 967 af 9. oktober 2012 om ændring af
gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 for så vidt
angår særordninger for ikke-etablerede afgiftspligtige
personer, der leverer teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester
eller elektroniske tjenesteydelser til ikke-afgiftspligtige
personer.
Heraf fremgår, at de regnskaber, som den
afgiftspligtige person skal føre, skal indeholde oplysninger
om den forbrugsmedlemsstat, som tjenesteydelsen leveres til, typen
af leveret tjenesteydelse, datoen for leveringen af
tjenesteydelsen, det afgiftspligtige beløb med angivelse af
den anvendte valuta, enhver efterfølgende forhøjelse
eller nedsættelse af det afgiftspligtige beløb, den
anvendte momssats, det skyldige momsbeløb med angivelse af
den anvendte valuta, datoen for og størrelsen af modtagne
betalinger, acontobeløb, der er modtaget inden leveringen af
tjenesteydelsen, hvis der er udstedt en faktura,
fakturaoplysningerne, kundens navn, hvis den afgiftspligtige person
har kendskab hertil og de oplysninger, der er anvendt til at
fastslå, hvor kunden er etableret eller har sin bopæl
eller sit sædvanlige opholdssted.
Regnskabet skal være
tilstrækkeligt detaljeret til, at forbrugsmedlemsstatens
skattemyndigheder kan fastslå, at momsangivelsen er korrekt.
Regnskabsoplysningerne skal i øvrigt registreres af den
afgiftspligtige person for hver tjenesteydelse, der er leveret,
på en sådan måde, at de straks kan gøres
elektronisk tilgængelige.
Virksomheder, der tilmelder sig Mini One Stop
Shop-ordningen, skal opbevare regnskabsmaterialet i en periode
på ti år fra udgangen af det år, hvor
transaktionen blev foretaget.
Der stilles således en række
regnskabskrav til de virksomheder, der tilmelder sig Mini One Stop
Shop-ordningen, som sikrer at skattemyndighederne får alle
relevante oplysninger - herunder også dem, der ville
fremgå af en faktura.
Hvis en afgiftspligtig person er blevet
udelukket fra Mini One Stop Shop-ordningen, fordi den
pågældende til stadighed undlader at overholde reglerne
for den pågældende ordning, udelukkes denne person fra
at anvende ordningen i alle medlemsstater i 2 år efter det
kalenderkvartal, hvor den afgiftspligtige person blev
udelukket.
I sådanne situationer, og i andre
situationer, hvor en afgiftspligtig person vælger ikke at
tilmelde sig Mini One Stop Shop-ordningen, er det momslovens
almindelige regler om registrering, fakturering, opkrævning,
angivelse og afregning m.v., der gælder.
4.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget om at ophæve momsfritagelsen
for dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende, der er trykt
uden for EU og derefter sendes til Danmark, skønnes med
væsentlig usikkerhed at medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 50 mio. kr. årligt (2015-niveau).
Forslaget udvider momsgrundlaget. Ved
uændret forbrugssammensætning fortrænger moms af
dansksprogede magasiner grundlag for moms og punktafgifter
vedrørende andre varer og tjenesteydelser. Efter
tilbageløb reduceres merprovenuet således til ca. 40
mio. kr. årligt.
Stigningen i momsbetalingen reducerer
realindkomsten og medfører derfor en negativ virkning
på arbejdsudbuddet. Omvendt medfører højere
priser på magasiner, tidsskrifter og lignende, at forbruget
heraf falder lidt, mens forbruget af andre varer og tjenesteydelser
øges tilsvarende. Det øger punktafgiftsgrundlaget
vedrørende andre varer og tjenester. I et vist omfang
må det forventes, at køb af dansksprogede magasiner,
tidsskrifter og lignende omlægges til køb af
ikke-dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende, hvilket
isoleret set trækker i retning af, at provenuvirkningen
reduceres, men bidraget herfra skønnes at være
beskedent. Samlet set skønnes de afledte effekter af
ændret forbrugssammensætning og arbejdsudbud til
omtrent nul. Efter tilbageløb og adfærd skønnes
provenuet således at udgøre ca. 40 mio. kr.
årligt.
Finansårsvirkningen i 2015
skønnes til 20 mio. kr.
Forslaget om at ophæve momsfritagelsen
for dansksprogede magasiner bestilt som postordresalg, der er trykt
uden for EU og derefter sendes til Danmark, skønnes at
reducere skatteudgiften vedrørende magasiner, der er trykt
uden for EU og derefter sendes til Danmark, med ca. 50 mio. kr.
årligt.
Forslaget har derudover ingen
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
5.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige konsekvenser for det offentlige.
6.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet mv.
Ændringen vil momsmæssigt
sidestille dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende trykt
uden for EU med dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende
trykt inden for EU. Den nuværende momsmæssige
konkurrencefordel for udgivere af dansksprogede magasiner, der
får trykt deres udgivelser uden for EU, vil derfor bortfalde,
mens udgivere af dansksprogede magasiner, der får trykt deres
udgivelser inden for EU, vil opnå lige
konkurrencevilkår.
Ændringen medfører også, at
der indføres moms på dansksprogede magasiner,
tidsskrifter og lignende, som sendes til erhvervskunder fra lande
uden for EU. Momspligtige virksomheder vil dog kunne fradrage
momsen heraf, mens momsfritagne virksomheder ikke vil kunne
fradrage momsen.
Forlaget skønnes derudover ikke at have
nævneværdige konsekvenser for erhvervslivet.
7.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Der forventes at opstå en mindre,
løbende byrde for virksomheder, der skal afregne moms ved
import af dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende. Det
formodes, at de fleste virksomheder, som importerer dansksprogede
magasiner, tidsskrifter og lignende til Danmark i forvejen er
momsregistreret her i landet, eftersom de f.eks. har fradrag for
moms på deres indkøb.
Forslaget har derudover ingen
nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
10.
Forholdet til EU-retten
10.1.
Importmoms på dansksprogede magasiner
Begrænsningen af fritagelsen for moms
ved indførsel af erhvervsmæssige forsendelser, hvis
samlede værdi ikke overstiger 80 kr., var indtil udgangen af
2010 baseret på en særlig tilladelse givet af
Rådet i henhold til artikel 27 i Rådets direktiv
77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - det
fælles merværdiafgiftssystem: ensartet
beregningsgrundlag (6. momsdirektiv) (EF-Tidende 1977 nr. L 145, s.
1).
Ved Danmarks anmodning om forlængelse af
tilladelsen meddelte Kommissionen, at den ikke længere fandt,
at en tilladelse var nødvendig. Kommissionen meddelte, at
den danske begrænsning af momsfritagelsen ved
indførsel af magasiner kan opretholdes med henvisning til
artikel 23, 2. afsnit, i Rådets direktiv 2009/132/EF af 19.
oktober 2009 om fastlæggelse af anvendelsesområdet for
artikel 143, litra b og c, i direktiv 2006/112/EF, for så
vidt angår fritagelsen for merværdiafgift ved visse
former for endelig indførelse (EU-Tidende 2009 nr. L 292,
side 5).
Artikel 23, 2. afsnit, i Rådets direktiv
2009/132/EF afgrænser anvendelsesområdet for artikel
143, stk. 1, litra b, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28.
november 2006 om det fælles momssystem, og giver
EU-medlemslandene mulighed for at undtage varer, der
indføres i forbindelse med postordresalg, fra
momsfritagelsen. Den foreslåede ændring er hermed i
overensstemmelse med momssystemdirektivet.
10.2.
Lempelse af faktureringspligten og Mini One Stop Shop-ordningen
Forslaget skal ses i lyset af Rådets
direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008 om ændring af direktiv
2006/112/EF (momssystemdirektivet) vedrørende
leveringsstedet for tjenesteydelser.
Direktivforslaget går bl.a. ud på,
at der skal indføres en ordning, der gør det muligt
for virksomheder, der udfører aktiviteter i medlemsstater,
hvor de ikke er etableret, at benytte ét elektronisk
kontaktsted til identifikation samt angivelse og afregning af
moms.
Til dette formål skal etableres en
elektronisk grænseflade kaldt »Mini One Stop
Shop«.
Faktureringsforpligtelsen kan efter
Kommissionens opfattelse være en byrde for de virksomheder,
der handler i flere medlemsstater. For at gøre det endnu
lettere for de erhvervsdrivende at opfylde reglerne, mener
Kommissionen, at medlemsstaterne bør undlade at stille krav
om, at virksomhederne skal udstede faktura ved salg til
ikke-afgiftspligtige, når virksomheden er omfattet af Mini
One Stop Shop-ordningen - særligt når henses til, at de
pågældende erhvervsdrivende ellers ville skulle
sætte sig ind i samtlige medlemsstaters regler om
fakturering. Lovforslaget er i overensstemmelse med Kommissionens
anbefaling.
11.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Den del af lovforslaget, der omhandler
indførelse af importmoms på dansksprogede magasiner,
tidsskrifter og lignende, har i perioden fra den 12. november 2014
- den 11. december 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Business Danmark, CEPOS, Cevea, Danmarks Statistik, Dansk Erhverv,
Dansk Told og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Medier,
Datatilsynet, Den Danske Skatteborgerforening, DI,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finansrådet,
Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer, Grafisk
Arbejdsgiverforening, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kraka, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, LO, SKAT,
Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening, Ældre
Sagen.
Den del af lovforslaget, der omhandler
lempelse af faktureringspligten og Mini One Stop Shop-ordningen,
har i perioden fra den 20. november 2014 - den 19. december 2014
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Erhverv, Danske Advokater,
DI, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering,
Forbrugerrådet Tænk, FSR - danske revisorer,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Landsskatteretten, SKAT,
Skatteankestyrelsen og SFR Skattefaglig Forening.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser /merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Forslaget skønnes at medføre
et umiddelbart merprovenu på ca. 50 mio. kr. årligt
(2015-niveau). Efter tilbageløb og adfærd
skønnes merprovenuet at udgøre ca. 40 mio. kr.
årligt. Finansårsvirkningen i 2015 skønnes til
20 mio. kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen nævneværdige | Ingen nævneværdige | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vil ligestille grafiske
virksomheder inden for EU med grafiske virksomheder uden for
EU. | Forslaget vil medføre et bortfald af
en afgiftsmæssig begunstigelse for udgiverne, som får
trykt deres magasiner i lande uden for EU. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen nævneværdige | Forslaget skønnes at medføre
en mindre, løbende byrde. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget er baseret på artikel 23,
2. afsnit, i Rådets direktiv 2009/132/EF, som giver
EU-medlemslandene mulighed for at undtage varer, der
indføres i forbindelse med postordresalg, fra
momsfritagelsen i direktivets artikel 23, 1. afsnit. ? Et af lovforslagets elementer har baggrund
i Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008 om
ændring af direktiv 2006/112/EF (momssystemdirektivet)
vedrørende leveringsstedet for tjenesteydelser. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Ordene »samt magasiner, tidsskrifter og
lignende, der efter trykningen i et EU-land sendes ud af EU for
derfra at blive forsendt til privatpersoner i Danmark«
udgår af momslovens § 36, stk. 1, nr. 3, 2. pkt.
Der er tale om en præcisering, hvor
ordlyden, som udgår af 2. pkt., indsættes i
bestemmelsens 3. pkt. Den foreslåede ændring har til
formål at sikre en hensigtsmæssig opbygning af
lovbestemmelsen. Denne del af lovforslaget indeholder ingen
materiel ændring af afgiftsgrundlaget ved import af
magasiner, tidsskrifter og lignende.
Til nr.
2
Indførsel af magasiner, tidsskrifter og
lignende, hvis samlede værdi ikke overstiger 80 kr., er efter
gældende bestemmelser momsfritaget, når de sendes til
privatpersoner i Danmark. Fritagelsen gælder dog ikke
magasiner, tidsskrifter og lignende, der efter trykning inden for
EU sendes ud af EU for efterfølgende at blive sendt til
privatpersoner i Danmark. Disse regler foreslås fortsat at
være gældende.
Det foreslås, at der skal betales
importmoms ved enhver forsendelse af dansksprogede magasiner,
tidsskrifter og lignende til Danmark i forbindelse med
postordresalg fra steder uden for EU, uanset værdien af disse
ikke overstiger 80 kr.
En forsendelse anses som postordresalg, uanset
hvordan bestilling finder sted. Bestilling via internet eller SMS
anses således også for postordresalg, hvis varen
forsendes til en modtager i Danmark.
Betingelsen om, at magasiner, tidsskrifter og
lignende skal være dansksproget for at være omfattet af
forslaget, vil være opfyldt, hvor mere end 50 pct. af
tekstindholdet er formuleret på dansk. Ved vurderingen af, om
en udgivelse er dansksproget, medregnes ikke annoncer, fotos
m.v.
Det foreslås, at der indføres
importmoms på samtlige forsendelser af magasiner,
tidsskrifter og lignende, som er omfattet af forslaget, uanset om
forsendelsen sker til en privatperson eller en erhvervskunde.
Forslaget har til formål at sikre, at
beslutningen om, hvorvidt trykningen af dansksprogede magasiner og
tidsskrifter skal ske inden for eller uden for EU, ikke
påvirkes af momsmæssige forhold.
Til nr.
3
Efter den foreslåede bestemmelse kan
skatteministeren lempe faktureringspligten. Den
påtænkte bemyndigelse til lempelse af
faktureringspligten tænkes brugt i de situationer, hvor
praktiske forhold taler herfor, f.eks. hvis det ikke er teknisk
muligt at udstede en faktura eller en kassebon til kunden, jf.
momsbekendtgørelsens § 66, stk. 4.
Efter den foreslåede bestemmelse kan
skatteministeren fritage for faktureringspligt. Det er tanken at
udnytte denne hjemmel til at fritage for faktureringspligt ved
udenlandske virksomheders salg af teleydelser, radio- og
tv-spredningstjenester eller elektroniske tjenesteydelser til
ikke-afgiftspligtige personer, når den udenlandske virksomhed
er tilmeldt Mini One Stop Shop-ordningen.
Til § 2
Det foreslås, at stk. 1 om indførelse af importmoms
på dansksprogede magasiner træder i kraft den 1. juli
2015.
Loven får virkning for magasiner,
tidsskrifter og lignende, som efter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt indføres til Danmark fra
lande uden for EU.
Det foreslås, at stk. 2 om bemyndigelse til lempelse af
faktureringspligten og fritagelse for faktureringspligtfor
virksomheder omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen træder
i kraft den 1. april 2015. Det foreslås, at
ikrafttrædelse sker snarest muligt, da ændringen
udgør en lempelse af faktureringspligten i henhold til
forslaget. Der foretages kvartalsvis momsindberetning, hvorfor
forslaget foreslås at træde i kraft først
kommende kvartal.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I momsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 106 af 23. januar 2013, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 554 af 2. juni 2014 og senest ved § 19 i lov nr. 1532
af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 36.
Indførsel af varer fra steder uden for EU er fritaget for
afgift 1) -- 2) -- | | | 3) når varens samlede værdi ved
erhvervsmæssige forsendelser ikke overstiger 80 kr.
Afgiftsfritagelsen omfatter ikke alkoholholdige varer, parfume og
toiletvand, tobak og tobaksvarer samt magasiner, tidsskrifter og
lignende, der efter trykning i et EU-land sendes ud af EU for
derfra at blive forsendt til privatpersoner i Danmark.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for
gennemførelsen af afgiftsfriheden, 4)-- 5)-- 6)-- | | 1. I § 36, stk. 1, nr. 3, 2. pkt.,
udgår: »samt magasiner, tidsskrifter og lignende, der
efter trykning i et EU-land sendes ud af EU for derfra at blive
forsendt til privatpersoner i Danmark«. ? 2. I § 36, stk. 1, nr. 3, indsættes
efter 2. pkt.: »Afgiftsfritagelsen i forbindelse med
postordresalg omfatter ikke dansksprogede magasiner, tidsskrifter
og lignende, der sendes til Danmark fra lande uden for EU, samt
magasiner, tidsskrifter og lignende, der efter trykning i et
EU-land sendes ud af EU for derfra at blive sendt til
Danmark.« | | | | § 52 a.
--- Stk. 2.- 9.
--- | | 3. I § 52 a indsættes som stk. 10 og 11: »Stk. 10.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
lempelse af faktureringspligt efter denne lov. Stk. 11.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
fritagelse for faktureringspligt for virksomheder, der er tilmeldt
særordningen i kapitel 16.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2015, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
1, nr. 3, træder i kraft den 1. april 2015. |
|
Officielle noter
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet),
som ændret ved direktiv 98/48/EF.